Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | Staatscourant 2013, 23634 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | Staatscourant 2013, 23634 | Besluiten van algemene strekking |
27 juni 2013
Nr. BS2013019105
De Minister van Defensie en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu;
Gelet op de artikelen 3, 10, 42, tweede lid, onder b, 44, derde en achtste lid, en 50, tweede lid, van het Luchtverkeersreglement;
Besluiten:
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel h, wordt ‘AWY L179’ vervangen door: L179.
2. In het tweede lid wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:
f. Eindhoven TMA’s.
B
Artikel 18 komt te luiden:
1. Voor de luchtverkeersdienstverleningsgebieden in de tabel wordt de aangegeven luchtverkeersdienstverleningsklasse vastgesteld:
Luchtverkeersdienstverleningsgebied |
Klasse |
---|---|
Amsterdam UTA |
C |
Amsterdam CTA’s Oost 1, Oost 2, West, Zuid 1 en Zuid 2 |
A |
Nieuw Milligen CTA Noord |
A |
L179 tussen de meldpunten Dibir en Sorat |
B |
L179 tussen de meldpunten Helen en Gilti |
A |
Schiphol TMA’s 1, 2, 3, 4, 5 en 6 |
A |
Maastricht TMA 1 |
D |
Maastricht TMA 2 |
B |
Eelde TMA |
E |
Rotterdam TMA’s 1, 2 en 3 |
E |
Nieuw Milligen TMA’s A, C en E boven FL 065/FL 095* |
B |
Nieuw Milligen TMA’s A, C en E op of beneden FL 065/FL 095* |
E |
Nieuw Milligen TMA’s B, G1 en G2 |
E |
Nieuw Milligen TMA D boven FL 065 |
B |
Nieuw Milligen TMA D op of beneden FL 065 |
E |
Eindhoven TMA’s 1, 2, 3 en 4 |
C |
CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht en Eindhoven |
C |
CTR’s De Kooy, Deelen, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Twenthe, Volkel, Woensdrecht, Kleine-Brogel en Niederrhein |
C** |
Overige gebieden |
G |
* FL 095 van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen.
** Buiten openstellingstijden wordt er in deze gebieden alleen luchtverkeersinformatie verstrekt.
2. Binnen het luchtverkeersdienstverleningsgebied Amsterdam UTA:
a. zijn en-route VFR GAT-vluchten niet toegestaan;
b. zijn VFR GAT-vluchten op en beneden FL 285 alleen toegestaan in Temporary Segregated Airspace of een equivalent daarvan, dan wel in geval van specifieke afspraken met de verantwoordelijke luchtverkeersdienstverleningsinstantie;
c. worden VFR GAT-vluchten boven FL 285 binnen RVSM-luchtruim uitgevoerd binnen een Temporary Segregated Area of een equivalent daarvan.
C
Artikel 18, eerste lid, komt te luiden:
1. Voor de luchtverkeersdienstverleningsgebieden in de tabel wordt de aangegeven luchtverkeersdienstverleningsklasse vastgesteld:
Luchtverkeersdienstverleningsgebied |
Klasse |
---|---|
Amsterdam UTA |
C |
Amsterdam CTA’s Oost 1, Oost 2, West, Zuid 1 en Zuid 2 |
A |
Nieuw Milligen CTA Noord |
A |
L179 tussen de meldpunten Dibir en Sorat |
B |
L179 tussen de meldpunten Helen en Gilti |
A |
Schiphol TMA’s 1, 2, 3, 4, 5 en 6 |
A |
Maastricht TMA 1 |
D |
Maastricht TMA 2 |
B |
Eelde TMA |
E |
Rotterdam TMA’s 1, 2 en 3 |
E |
Nieuw Milligen TMA’s A, C en E boven FL 065/FL 095* |
B |
Nieuw Milligen TMA’s A, C en E op of beneden FL 065/FL 095* |
E |
Nieuw Milligen TMA’s B, G1 en G2 |
E |
Nieuw Milligen TMA D boven FL 065 |
B |
Nieuw Milligen TMA D op of beneden FL 065 |
E |
Eindhoven TMA’s 1, 2, 3 en 4 |
C |
CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht en Eindhoven |
C |
CTR’s De Kooy, Deelen, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Twenthe, Volkel, Woensdrecht, Kleine-Brogel en Niederrhein |
D** |
Overige gebieden |
G |
* FL 095 van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen.
** Buiten openstellingstijden wordt er in deze gebieden alleen luchtverkeersinformatie verstrekt.
D
Na artikel 18 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Artikel 44, zevende lid, van het Luchtverkeersreglement geldt niet voor militaire jachtvliegtuigen waarvan de minimum luchtsnelheid meer dan 470 km/uur (250 knopen Indicated Air Speed) bedraagt, onder de voorwaarde dat het vliegzicht, uitgezonderd binnen plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, minimaal 8 km bedraagt.
2. Artikel 50, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement geldt niet voor militaire jachtvliegtuigen waarvan de minimum luchtsnelheid meer dan 470 km/uur (250 knopen Indicated Air Speed) bedraagt.
E
Artikel 19 komt te luiden:
In afwijking van artikel 42 van het Luchtverkeersreglement geldt in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse G op of beneden 915 m (3000 ft) AMSL een vliegzicht gelijk aan of groter dan:
a. 1.500 m voor vluchten die worden uitgevoerd:
1°. met een luchtsnelheid van 260 km/uur (140 knopen Indicated Air Speed) of minder zodat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is; of
2°. tijdens omstandigheden waarin de mogelijkheid van ontmoetingen met ander luchtverkeer normaliter laag is;
b. 800 m, mits wordt gevlogen met zodanige snelheid dat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is, voor:
1°. militaire helikopters;
2°. luchtvaartuigen van de politie en helikopters die worden ingezet voor het vervoer van traumateams;
3°. helikopters die blijkens een vrijstelling of ontheffing ingevolge artikel 45, vierde of vijfde lid, van het Luchtverkeersreglement, vluchten uitvoeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte, voorzover in die vrijstelling of ontheffing geen hogere waarden zijn vastgesteld.
F
In artikel 22 wordt na ‘toegestaan’ ingevoegd: binnen de uniforme daglichtperiode.
G
De bijlagen C, D, E, F en I, behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening, worden vervangen door de bijlagen C, D, E, F en I, zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 25 juli 2013 met dien verstande dat:
a. artikel I, onder A, B, D en E, terugwerkt tot en met 2 mei 2013,
b. artikel I, onder F, terugwerkt tot en met 7 november 2012, en
c. artikel I, onder G, terugwerkt tot en met 10 januari 2013.
2. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 24 juli 2013, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 25 juli 2013, met dien verstande dat:
a. artikel I, onder A, B, D en E, terugwerkt tot en met 2 mei 2013,
b. artikel I, onder F, terugwerkt tot en met 7 november 2012, en
c. artikel I, onder G, terugwerkt tot en met 10 januari 2013.
3. Artikel I, onder C, treedt in werking met ingang van 17 oktober 2013.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
´s-Gravenhage, 27 juni 2013
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.
ENR 3.1-1 |
d.d. 10 januari 2013 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-2/11 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12 |
d.d. 06 mei 2010 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-13 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-14 |
d.d. 06 mei 2010 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/21 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-22 |
d.d. 28 juni 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-23 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-24 |
d.d. 06 mei 2010 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25/26 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-27 |
d.d. 07 februari 2013 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-28/36 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-37 |
d.d. 30 mei 2013 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.1-38/39 |
d.d. 05 april 2012 |
Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1 |
d.d. 10 januari 2013 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-2/8 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12/14 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15/16 |
d.d. 06 mei 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17/18 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20/24 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25/26 |
d.d. 06 mei 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-27/29 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-30 |
d.d. 06 mei 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-31 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-32 |
d.d. 07 februari 2013 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-33 |
d.d. 15 november 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34/38 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-39 |
d.d. 30 mei 2013 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-40/42 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-43 |
d.d. 11 maart 2010 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/46 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-47 |
d.d. 05 juni 2008 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-48 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-49 |
d.d. 07 maart 2013 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-50/51 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-52 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-53/57 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-58 |
d.d. 10 maart 2011 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-59/60 |
d.d. 05 april 2012 |
Upper ATS Routes |
ENR 3.2-61 |
d.d. 07 maart 2013 |
Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 |
d.d. 30 mei 2013 |
ATS Routes |
ENR 3.4-1 |
d.d. 10 januari 2013 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-2/3 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-4/8 |
d.d. 15 november 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-9 |
d.d. 20 december 2007 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-10/12 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-13 |
d.d. 22 november 2007 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-14/19 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-20 |
d.d. 22 november 2007 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-21 |
d.d. 23 november 2006 |
Helicopter Routes |
ENR 3.4-22/23 |
d.d. 03 mei 2012 |
Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 |
d.d. 03 mei 2012 |
North Sea Operations |
AD 2.EHAM-8 |
d.d. 09 februari 2012 |
EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 |
d.d. 02 mei 2013 |
EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHEH-4 |
d.d. 04 april 2013 |
EHEH AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 |
d.d. 02 mei 2013 |
EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHKD-5 |
d.d. 25 augustus 2011 |
EHKD AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-6 |
d.d. 26 juli 2012 |
EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-11 |
d.d. 04 april 2013 |
Deelen control Zone |
ENR 2.1-11 |
d.d. 04 april 2013 |
De Peel control Zone |
ENR 2.1-12 |
d.d. 04 april 2013 |
Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-12 |
d.d. 04 april 2013 |
Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-12 |
d.d. 04 april 2013 |
Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-12 |
d.d. 04 april 2013 |
Niederrhein control Zone |
ENR 2.1-13 |
d.d. 04 april 2013 |
Volkel control Zone |
ENR 2.1-13 |
d.d. 04 april 2013 |
Woensdrecht control Zone |
ENR 5.1-09/11 |
d.d. 30 mei 2013 |
Aerodrome Traffic Zones |
AD 2.EHAL-4 |
d.d. 15 november 2012 |
Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHAM-20/22 |
d.d. 02 mei 2013 |
Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-23/37 |
d.d. 02 mei 2013 |
Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-38/46 |
d.d. 02 mei 2013 |
Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-47/48 |
d.d. 02 mei 2013 |
VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 |
d.d. 20 oktober 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 |
d.d. 05 april 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L |
d.d. 22 september 2011 |
Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 |
d.d. 15 december 2011 |
Instrument approach chart RWY 18C ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18C SRE |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 |
d.d. 15 december 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 22 COPTER ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-22.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 27 ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-27.3 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 27 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 |
d.d. 15 december 2011 |
Instrument approach chart RWY 36C ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 36R ILS/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.3 |
d.d. 05 april 2012 |
Instrument approach chart RWY 36R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-MISC |
d.d. 22 september 2011 |
Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 |
d.d. 22 september 2011 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBD-5 |
d.d. 07 februari 2013 |
Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-6/9 |
d.d. 07 maart 2013 |
Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 |
d.d. 07 maart 2013 |
Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-10/11 |
d.d. 07 februari 2013 |
Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-11 |
d.d. 07 februari 2013 |
VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-12 |
d.d. 07 februari 2013 |
VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW |
d.d. 07 februari 2013 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 |
d.d. 07 februari 2013 |
Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 |
d.d. 07 februari 2013 |
Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR |
d.d. 07 februari 2013 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 |
d.d. 07 februari 2013 |
Instrument approach chart RWY 21 RNAV (GNSS) |
AD 2.EHBD-VAC.1 |
d.d. 04 april 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 |
d.d. 07 februari 2013 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-7 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-8 |
d.d. 04 april 2013 |
Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-9/10 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-10 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-11 |
d.d. 28 juni 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-12 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-13 |
d.d. 28 juni 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-14/17 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-18/19 |
d.d. 02 mei 2013 |
VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 |
d.d. 28 juni 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-VAC.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 |
d.d. 30 mei 2013 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHDR-4 |
d.d. 10 januari 2013 |
VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHEH-6/10 |
d.d. 30 mei 2013 |
Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-10/14 |
d.d. 30 mei 2013 |
Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14/16 |
d.d. 30 mei 2013 |
VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW |
d.d. 30 mei 2013 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-03 |
d.d. 30 mei 2013 |
Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHEH-SID-21 |
d.d. 30 mei 2013 |
Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHEH-STAR.1 |
d.d. 30 mei 2013 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-STAR.2 |
d.d. 30 mei 2013 |
Standard arrival chart – only from EBAW, EBBR, EHAM, EHGG, EHLE, EHRD and EHTW |
AD 2.EHEH-IAC-03.1 |
d.d. 30 mei 2013 |
Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME Y |
AD 2.EHEH-IAC-03.2 |
d.d. 30 mei 2013 |
Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-21.1 |
d.d. 30 mei 2013 |
Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME Y |
AD 2.EHEH-IAC-21.2 |
d.d. 30 mei 2013 |
Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 |
d.d. 30 mei 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 |
d.d. 30 mei 2013 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHGG-7 |
d.d. 02 mei 2013 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-8 |
d.d. 23 augustus 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-9 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-10 |
d.d. 23 augustus 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-12 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-13 |
d.d. 28 juni 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-14 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-15 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-16 |
d.d. 18 oktober 2012 |
VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-17 |
d.d. 30 mei 2013 |
VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-18 |
d.d. 02 mei 2013 |
VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW |
d.d. 26 juli 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 |
d.d. 02 mei 2013 |
Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 |
d.d. 26 juli 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR |
d.d. 26 juli 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 |
d.d. 02 mei 2013 |
Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 |
d.d. 02 mei 2013 |
Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 ILS/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 TOLKO APCH ILS/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.4 |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHGG-IAC-MISC |
d.d. 26 juli 2012 |
Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 |
d.d. 02 mei 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 |
d.d. 02 mei 2013 |
Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 |
d.d. 02 mei 2013 |
Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHGG-VAC.4 |
d.d. 04 april 2013 |
Visual approach chart VFR traffic circuits Joining Procedures RWY 05 |
AD 2.EHGG-VAC.5 |
d.d. 04 april 2013 |
Visual approach chart VFR traffic circuits Joining Procedures RWY 23 |
AD 2.EHHO-4 |
d.d. 10 april 2008 |
Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHHV-4 |
d.d. 12 maart 2009 |
Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart RWY 07/25 and 18/36 |
AD 2.EHHV-VAC.2 |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart RWY 13/31 |
AD 2.EHKD-6/8 |
d.d. 18 november 2010 |
Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8 |
d.d. 18 november 2010 |
Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9/10 |
d.d. 18 oktober 2012 |
VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-SID-03.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 03 COPTER |
AD 2.EHKD-SID-03.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 03 COPTER |
AD 2.EHKD-SID-21.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 21 COPTER |
AD 2.EHKD-SID-21.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 21 COPTER |
AD 2.EHKD-STAR |
d.d. 13 december 2012 |
Standard arrival chart COPTER |
AD 2.EHKD-IAC-03.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-03.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03 COPTER VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-21.1 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-21.2 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 21 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument approach chart RWY 03/21 SRE |
AD 2.EHKD-VAC |
d.d. 18 oktober 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHLE-6 |
d.d. 18 oktober 2012 |
Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 |
d.d. 13 december 2012 |
Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8/9 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 |
d.d. 20 september 2012 |
VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-10 |
d.d. 18 oktober 2012 |
VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 |
d.d. 20 september 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR |
d.d. 20 september 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 |
d.d. 20 september 2012 |
Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC |
d.d. 20 september 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHMZ-4 |
d.d. 14 februari 2008 |
Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 |
d.d. 03 mei 2012 |
Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 |
d.d. 03 mei 2012 |
Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-8 |
d.d. 08 maart 2012 |
Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-9/12 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-12/14 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-14 |
d.d. 09 februari 2012 |
VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-15 |
d.d. 05 april 2012 |
VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-16 |
d.d. 09 februari 2012 |
VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 |
d.d. 09 februari 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 |
d.d. 09 februari 2012 |
Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR |
d.d. 31 mei 2012 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 ILS/DME |
AD 2.EHRD-IAC-06.2 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 24 ILS/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 |
d.d. 09 februari 2012 |
Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 |
d.d. 28 juni 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 |
d.d. 28 juni 2012 |
Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-4 |
d.d. 10 april 2008 |
Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHST-2/3 |
d.d. 10 januari 2013 |
Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC |
d.d. 07 maart 2013 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTE-5/6 |
d.d. 17 november 2011 |
Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC |
d.d. 17 november 2011 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTW-5 |
d.d. 11 maart 2010 |
Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-6 |
d.d. 26 augustus 2010 |
Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-6 |
d.d. 26 augustus 2010 |
Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-7/8 |
d.d. 29 juli 2010 |
Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 |
d.d. 11 maart 2010 |
VFR flight procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 |
d.d. 11 maart 2010 |
Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-STAR |
d.d. 20 november 2008 |
Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 |
d.d. 20 november 2008 |
Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 2.EHTW-VAC.1 |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 2.EHTW-VAC.2 |
d.d. 31 mei 2012 |
Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHTX-4 |
d.d. 15 november 2012 |
Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC |
d.d. 03 mei 2012 |
Visual approach chart |
AD 3.EHHA-1 |
d.d. 10 januari 2013 |
Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 |
d.d. 28 juli 2011 |
Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC |
d.d. 08 maart 2012 |
Visual approach chart |
De wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening strekt tot verduidelijking van de regelgeving op het gebied van luchtruimclassificatie en vliegzichtvoorschriften.
De huidige luchtruimclassificatie van alle Nederlandse militaire control zones (CTR’s) en die van boven Nederlands grondgebied gelegen buitenlandse CTR’s is classificatie C. Deze classificatie C verplicht er toe dat IFR-luchtverkeer wordt gesepareerd van VFR-luchtverkeer.
De militaire operaties in een Nederlandse militaire CTR worden echter gekenmerkt door een intensieve vermenging van VFR- en IFR-luchtverkeer waarbij de separatienorm die klasse C vereist, leidt tot inefficiënt luchtruimgebruik en beperking van de mogelijkheid tot uitoefening van het operationele luchtverkeersleidingsconcept in de CTR.
Door de classificatie van C te wijzigen naar D wordt het gelijktijdig opereren van VFR- en IFR-luchtverkeer binnen het huidige operationele concept met de in het besluit voorgestelde wijziging binnen de CTR’s van De Kooy, Deelen, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Twenthe, Volkel en Woensdrecht beter mogelijk. Tevens wordt de luchtruimclassificatie van de boven Nederlands grondgebied gelegen delen van de CTR’s van Niederrhein (D) en Kleine-Brogel (B) geharmoniseerd met het buitenlandse deel van die CTR’s door de wijziging van C naar D. Deze wijziging wordt in overleg met de desbetreffende Air Navigation Service Providers (ANSP’s) doorgevoerd en zal op 17 oktober 2013 in werking treden.
Met de wijziging van de luchtruimclassificatie van genoemde militaire CTR’s wordt uitvoering gegeven aan actiepunt 5.4.4 van het in de beleidsagenda van de Luchtruimvisie aangekondigde traject van harmonisatie luchtruimclassificatie.
Vanwege het intensieve civiele IFR-luchtverkeer blijft voor de vliegbasis Eindhoven de luchtruimclassificatie C gehandhaafd.
In februari 2007 is artikel 42 (Zichtweersomstandigheden) van het Luchtverkeersreglement gewijzigd. Deze wijziging heeft echter geen effect gehad voor de uitvoering van VFR-vluchten, omdat artikel 18 (Classificatie van luchtverkeersdienstverleningsgebieden) van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, waarin gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid die het Luchtverkeersreglement zelf biedt om bij regeling andere waarden vast te stellen, niet overeenkomstig is gewijzigd. Hierdoor wijkt de regelgeving in Nederland af van de normen van ICAO en de uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 van de Commissie van 26 september 2012 tot vaststelling van gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures en tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1035/2011 en Verordeningen (EG) nr. 1265/2007, (EG) nr. 1794/2006, (EG) nr. 730/2006, (EG) nr. 1033/2006 en (EU) nr. 255/2010 (PbEU L281) – de zogenaamde Standardized European Rules of the Air (SERA) – die uiterlijk 4 december 2014 in Nederland van kracht zullen worden. Dit leidt tot verwarring bij luchtruimgebruikers. Bij een zichtwaarde van minder dan 8 km mogen geen VFR-vluchten worden uitgevoerd door al het luchtverkeer, terwijl de internationale regels en het Luchtverkeersreglement aangeven dat een zichtwaarde van 5 km de algemene grens is.
Het nieuwe artikel 18 bevat niet langer een uitzondering op de zichtwaarden zoals opgenomen in artikel 42 van het Luchtverkeersreglement, maar geeft enkel de classificatie van de verschillende luchtverkeersdienstverleningsgebieden weer. Wel zijn in het nieuwe artikel 18a de afwijkingen van de maximum toegestane aangewezen luchtsnelheid, zoals vastgesteld in artikel 44, zevende lid, en artikel 50, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement voor militaire jachtvliegtuigen opgenomen, terwijl in artikel 19, aanhef juncto onderdeel a, andere waarden van het minimum vereiste vliegzicht, dan vastgesteld in artikel 42, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement zijn vermeld. Deze uitzonderingen zijn in lijn met de uitzonderingen die SERA toelaat.
Door toevoeging van de Eindhoven TMA’s in de tabel van artikel 18 moest ook artikel 2 worden gewijzigd.
In artikel 19, aanhef juncto onderdeel a, 2°, wordt gesproken van omstandigheden waarin de mogelijkheid van ontmoetingen met ander luchtverkeer normaliter laag is. Daarbij moet worden gedacht aan ‘luchtwerk’ en een laag verkeersvolume.
Het Luchtverkeersreglement verbiedt VFR vluchten uit te voeren buiten de uniforme daglichtperiode (UDP). In de Vrijstellingregeling LVR wordt voor een aantal specifieke vluchten vrijstelling verleend van dit verbod. Het instellen van de VFR-area voor Lelystad waarbij in een deel van de Schiphol TMA 1 VFR mag worden gevlogen, is uit veiligheidsoverwegingen enkel en alleen bedoeld voor gebruik binnen UDP. Tot op heden werd dit via een NOTAM aan luchtvarenden bekendgemaakt. Onderdeel F (wijziging van artikel 22) beperkt het gebruik van dit gebied expliciet tot binnen UDP. Dit onderdeel werkt terug tot en met 7 november 2012 om de afgegeven NOTAMs te ondervangen.
Ten slotte worden de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening, die de juridische basis bevatten voor de luchtvaartpublicaties, aangepast om aanpassingen in de luchtvaartgids een grondslag te geven. Aangezien in de praktijk al volgens de aanpassingen in de luchtvaartgids wordt gevlogen, wordt aan de aanpassingen terugwerkende kracht tot en met 10 januari 2013 verleend. Het merendeel van deze aanpassingen is slechts redactioneel van aard, de overige aanpassingen worden hieronder toegelicht.
In de praktijk is gebleken dat de bestaande luchtruimstructuur op de grens tussen de Maastricht CTR en een ongecontroleerde VFR-corridor in Belgisch luchtruim onvoldoende ruimte biedt voor het vliegen van de ILS-naderingen voor baan 03 van Maastricht Aachen Airport. Uit onderzoek is gebleken dat een luchtruimaanpassing waarbij de huidige Maastricht CTR en TMA worden uitgebreid tot boven Belgisch grondgebied een eerste stap is om te komen tot een afdoende oplossing. In een nauw Belgisch-Nederlands samenwerkingsverband is een ontwerp gemaakt voor de benodigde luchtruimaanpassing dat heeft geleid tot een uitbreiding van de Maastricht CTR en TMA in Belgisch luchtruim, delegatie van luchtverkeersdienstverlening boven het Nederlands deel van het luchtruim boven Eijsden naar de Belgische luchtvaartnavigatiedienstverleners en het creëren van een meer rechte gemeenschappelijke ATC-sectorgrens aan de zuidgrens van Limburg en dus aanpassing van de Maastricht TMA-grens. Betrokken luchtvaartgebruikers zijn via de vertegenwoordigende organisaties in een vroeg stadium op de hoogte gebracht. Tevens is door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) een uitgebreide en actieve communicatie gevoerd, ondersteund door diverse publicaties.
In verband met een toenemend aantal incidenten tussen VFR- en IFR-verkeer in de omgeving van Eindhoven is besloten de luchtruimstructuur rondom de luchthaven zodanig aan te passen dat de luchtverkeersveiligheid aanzienlijk zal verbeteren. De TMA Eindhoven is ontworpen als een ‘upside down wedding-cake’ die bestaat uit verschillende deelgebieden met luchtruimclassificatie C, zodat zowel het grotere verkeer als de General Aviation rondom Eindhoven zo goed mogelijk kunnen worden geaccommodeerd. Tevens worden de voorwaarden geschapen voor de uitvoering van de Continuous Descent Operations, zoals die zijn afgesproken tijdens het ‘Alders-overleg’.
Het magnetisch noorden in Nederland verplaatst zich tussen twee graden Oost en twee graden West. De startbaan van Eindhoven is destijds aangelegd met een magnetische koers van meer dan 35 graden. Daarom was de baanaanduiding conform de internationale voorschriften 04/22. Door het verschuiven van het magnetisch noorden is de magnetische koers van de baan nu 34,95 graden geworden. Reden waarom de aanduiding formeel is gewijzigd in 03/21. Omdat de vliegpatronen niet wijzigen, zullen omwonenden niets merken van deze omnummering.
De in de luchtvaartgids gepubliceerde ‘overhead joining procedures’ voor de luchthaven Groningen worden door de vliegers verschillend geïnterpreteerd. Hierdoor kunnen deze vluchten op onverwachte momenten en verschillende posities het circuit binnen vliegen. Dit onvoorspelbare vlieggedrag kan er toe leiden dat er onveilige of ongewenste situaties ontstaan die extra aandacht van de plaatselijke luchtverkeersleider verlangen. Om een meer voorspelbaar vlieggedrag te creëren zijn de visuele naderingskaarten in de luchtvaartgids uitgebreid met twee nieuwe waarop de gewenste ‘overhead joining procedures’ zijn weergegeven. Ook tekstueel zijn deze procedures in het relevante hoofdstuk van de luchtvaartgids opgenomen.
Daarnaast is de luchthaven Groningen door de verlenging van de hoofd start- en landingsbaan (05/23) van 1.800 meter naar 2.500 meter in staat grotere vliegtuigtypes af te handelen (A330, MD11, B747 etc.). Ten gevolge van deze baanverlenging zijn de bestaande instrument naderingsprocedures voor de baan 05 aangepast. In de praktijk komt het er op neer dat de oude vliegprocedures circa 700 meter in zuidelijke richting zijn opgeschoven.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 25 juli 2013 (of werkt zo nodig terug tot en met die datum). Hiermee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten, omdat moet worden aangesloten bij Aeronautical Information Regulation And Control (AIRAC) data, data waarop wereldwijd wijzigingen in luchtvaartpublicaties worden doorgevoerd. Deze data worden vastgesteld door de Internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) en zijn gebaseerd op Annex 15 bij het Verdrag inzake de burgerluchtvaart. Zoals hierboven omschreven, wordt aan een aantal onderdelen terugwerkende kracht verleend om een grondslag te geven aan de wijzigingen die al in de praktijk zijn doorgevoerd. Ten slotte treedt artikel I, onder C, in werking op 17 oktober 2013, ook een vastgestelde AIRAC-datum.
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-23634.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.