De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 10, tweede lid, van Verordening (EU) nr. 1178/2011, artikel 1.7,
tweede lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, en 16 van het Besluit
bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en artikel 5, eerste lid, van het Besluit
luchtverkeer 2014;
BESLUIT:
ARTIKEL I
Aan artikel 3, tweede lid, van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 wordt,
onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma, een
onderdeel toegevoegd, luidende:
-
f. geldig is voor een schriftelijk overbruggingsexamen voor militairen ter verkrijging
van een bewijs van bevoegdheid ATPL (A) of ATPL (H)/IR als bedoeld in bijlage I (deel
FCL), subdelen F en G, van verordening (EU) nr. 1178/2011.
ARTIKEL II
In artikel 7b, derde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening vervalt ‘gedurende
de openstellingsuren van de Luchthaven Lelystad’.
ARTIKEL III
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd.
A
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
2. Voor het afleggen van de schriftelijke theorie-examens ATPL, CPL, IR (A/H), EIR,
PPL (A/H), CPL (FB) en Military Bridge zijn de volgende tarieven verschuldigd.
Examen ATPL
|
€ 148,35
|
Examen CPL
|
€ 148,35
|
Examen IR (A/H)
|
€ 148,35
|
Examen EIR
|
€ 99,95
|
Examen PPL (A/H)
|
€ 99,95
|
Examen CPL (FB)
|
€ 99,95
|
Examen Military Bridge
|
€ 199,10
|
B
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid worden de tabellen 3 en 6 vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 3
Omschrijving1
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 3.578
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 4.294
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 6.441
|
Toeslag line stations
|
€ 373 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:
|
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 1.145
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.432
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 2.147
|
Toeslag line stations
|
€ 373 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het
verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen
die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f).
|
€ 2.444
|
Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s
voor de airworthiness review voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten
uitvoeren, conform Part 145.A.75(g).
|
€ 2.444
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
P = het aantal werknemers dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie
N = het aantal line stations
Tabel 6
Omschrijving1
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 859
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.073
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 1.610
|
Toeslag line stations
|
€ 274 x N
|
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het
verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen
die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(e).
|
€ 2.444
|
Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s
voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part
M.A.615(f).
|
€ 2.444
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
N = het aantal line stations
2. In het tweede lid wordt de tabel 7 vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 7
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Bijschrijving aanvullende classificatie1
|
€ 2.190
|
€ 1.474
|
€ 1.081
|
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)
|
€ 2.190
|
€ 1.474
|
€ 1.081
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
|
€ 3.620
|
€ 2.610
|
€ 1.940
|
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
Bijschrijven line station (per line station).
Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work
als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.
|
€ 1.044
|
€ 759
|
€ 543
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 666
|
€ 487
|
€ 354
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 119
|
€ 119
|
€ 119
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of
het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen
die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f) of Part M.A.615(e).
|
|
€ 2.444
|
€ 2.444
|
Bijschrijven privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s
voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part
145.A.75(g) of Part M.A.615(f).
|
|
€ 2.444
|
€ 2.444
|
1 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld
in de tabellen 1 en 4 van dit artikel getarifeerd.
TOELICHTING
Inleiding
Deze regeling strekt tot wijziging van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004,
de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling tarieven luchtvaart 2008.
In de eerstgenoemde regeling wordt een nieuw examen toegevoegd. In de Regeling luchtverkeersdienstverlening
wordt een fout bij de aanwijzing van de Aerodrome Traffic Zone lelystad B hersteld
en in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 worden verschillende omissies gerepareerd.
Wijziging van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004
Met de wijziging van de regeling wordt voor houders van een militair vliegbrevet de
mogelijkheid geopend om toegelaten te worden tot een schriftelijk overbruggingsexamen
dat, indien met goed resultaat afgesloten, tezamen met op grond van het militaire
brevet verkregen vrijstellingen gelijk staat aan een met goed resultaat afgesloten
theorie-examen voor de burgerluchtvaart ATPL (A) of ATPL (H)/IR. De basis hiervoor
is artikel 10, tweede lid, van Verordening (EU) nr. 1178/2011, waarin is voorzien
dat aan houders van een militair vliegbrevet vrijstellingen voor de eisen van Bijlage
I (Deel FCL) van die verordening kunnen worden verleend voor afgifte van een communautair
brevet. De vrijstellingen worden verleend overeenkomstig een vrijstellingsverslag
dat door de lidstaat, in overleg met het Europees Agentschap voor de luchtvaartveiligheid
(EASA) is opgesteld. Begin 2015 zijn door de Inspectie Leefomgeving en Transport,
in overleg met het Ministerie van Defensie en EASA, de vrijstellingen voor houders
van een militair vliegbrevet vastgesteld. Voor elk van de drie categorieën militaire
vliegers: jacht-, transport- en helikoptervliegers zijn aparte vrijstellingsverslagen
opgesteld. Voor het onderdeel theorie zijn in de vrijstellingsverslagen concreet opgenomen
welke onderdelen van de theoriesyllabus nog moeten worden geïnstrueerd en geëxamineerd
om te voldoen aan Europese eisen. Om van de vrijstellingen gebruik te kunnen maken
moeten houders van een militair brevet binnen 12 maanden na het verlaten van de dienst
het schriftelijk theorie-examen hebben behaald.
Wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening
De wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening herstelt een fout bij de
aanwijzing van delen van het luchtruim nabij de Luchthaven Lelystad tot Aerodrome
Traffic Zone (ATZ), te weten ATZ Lelystad A en ATZ Lelystad B. Ten onrechte is bij
de aanwijzing van de ATZ Lelystad B over het hoofd gezien dat dit deel van het luchtruim
tevens wordt gebruikt door zweefvliegclubs in de regio. Door deze aanwijzing te binden
aan zowel de daglichtperiode als de openstellingsuren van de luchthaven werden de
zweefvliegclubs met name gedurende de zomerperiode onbedoeld in hun activiteiten beperkt
omdat de daglichtperiode dan langer duurt dan de openstellingsuren van de luchthaven.
Derhalve is het criterium ‘gedurende de openstellingsuren van de Luchthaven Lelystad’geschrapt.
Wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008
In de Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt in de eerste plaats een aantal tarieven
voor theorie-examens toegevoegd, waaronder dat voor het bovengenoemde overbruggingsexamen.
Deze tarieven waren wel al bekendgemaakt in de Regeling tarieven Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
2016 maar nog niet in de Regeling tarieven Luchtvaart 2008 opgenomen. Daarnaast is
bij de vorige wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 (Stcrt. 2015, 45231) een fout gemaakt bij de toevoeging van het aanvullende privilege voor het afgeven
van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor
de airworthiness review aan onderhoudsbedrijven voor luchtvaartuigen die geen commerciële
activiteiten uitvoeren. Het tarief voor de behandeling van aanvragen om dit privilege
is vastgesteld voor ELA 2-luchtvaartuigen in plaats van voor ELA 1-luchtvaartuigen.
Met onderhavige wijziging wordt deze fout hersteld.
Voorts is er abusievelijk het privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van
onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten
uitvoeren in artikel 16, eerste lid, tabel 3 en tabel 6, en tweede lid, tabel 7, niet
ingevoerd. Ook deze omissie wordt met deze wijziging hersteld.
Deze privileges voor ELA 1- en ELA 2-luchtvaartuigen zijn geregeld bij Verordening
(EU) nr. 2015/1088.
Kosten voor burgers en bedrijfsleven
Het nieuwe overbruggingsexamen is een alternatief voor de reguliere beroepsexamens.
Aangezien aan het nieuwe examen dezelfde aanmeldingsprocedure en informatieverplichtingen
zijn verbonden leidt de invoering van dit examen niet tot een stijging of daling van
het lastenniveau voor burgers en bedrijven.
Uitvoering en handhaving
Deze regeling is voorgelegd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daarnaast
is de wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening aan de Luchtverkeersleiding
Nederland voorgelegd. Beide instanties hebben ingestemd.
Vaste verandermomenten
Bij de onderhavige regeling zijn de vaste verandermomenten voor het invoeren of wijzigen
van regelgeving buiten toepassing gelaten. De invoering van het overbruggingsexamen
geschiedt zelfs met terugwerkende kracht aangezien de eerste examens plaatsvinden
op 19 januari 2016 en de doelgroep militaire brevethouders aanzienlijk nadeel zal
ondervinden van verder uitstel van de inwerkingtreding. Bovendien dient de regeling
ter implementatie van artikel 10, tweede lid, van Verordening (EU) nr. 1178/2011 en
behelst de aanpassing van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 reparatiewetgeving.
Derhalve is hier ten aanzien van de vaste verandermomenten gebruik gemaakt van de
uitzonderingsgronden a, c en d uit aanwijzing 174 van de Aanwijzingen voor de regelgeving.
Internetconsultatie
Aangezien deze regeling geen noemenswaardige gevolgen heeft voor burgers, bedrijven
en instellingen en, zoals hiervoor aangegeven, geen verandering in verplichtingen
en rechten, administratieve lasten of uitvoeringslasten met zich brengt is afgezien
van internetconsultatie.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma