Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 9 februari 2016, nr. IENM/BSK-2016/26346, tot wijziging van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband met de invoering van het overbruggingsexamen militairen en enkele andere aanpassingen

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 10, tweede lid, van Verordening (EU) nr. 1178/2011, artikel 1.7, tweede lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, en 16 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en artikel 5, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Aan artikel 3, tweede lid, van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. geldig is voor een schriftelijk overbruggingsexamen voor militairen ter verkrijging van een bewijs van bevoegdheid ATPL (A) of ATPL (H)/IR als bedoeld in bijlage I (deel FCL), subdelen F en G, van verordening (EU) nr. 1178/2011.

ARTIKEL II

In artikel 7b, derde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening vervalt ‘gedurende de openstellingsuren van de Luchthaven Lelystad’.

ARTIKEL III

De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd.

A

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Voor het afleggen van de schriftelijke theorie-examens ATPL, CPL, IR (A/H), EIR, PPL (A/H), CPL (FB) en Military Bridge zijn de volgende tarieven verschuldigd.

    Examen ATPL

    € 148,35

    Examen CPL

    € 148,35

    Examen IR (A/H)

    € 148,35

    Examen EIR

    € 99,95

    Examen PPL (A/H)

    € 99,95

    Examen CPL (FB)

    € 99,95

    Examen Military Bridge

    € 199,10

B

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid worden de tabellen 3 en 6 vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 3

Omschrijving1

Eerste afgifte

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 3.578

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 4.294

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 6.441

Toeslag line stations

€ 373 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 1.145

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 1.432

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 2.147

Toeslag line stations

€ 373 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f).

€ 2.444

Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor de airworthiness review voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(g).

€ 2.444

1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

P = het aantal werknemers dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie

N = het aantal line stations

Tabel 6

Omschrijving1

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 859

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 1.073

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.610

Toeslag line stations

€ 274 x N

Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(e).

€ 2.444

Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(f).

€ 2.444

1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

N = het aantal line stations

2. In het tweede lid wordt de tabel 7 vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 7

Omschrijving

Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

Part MAF erkenning

Bijschrijving aanvullende classificatie1

€ 2.190

€ 1.474

€ 1.081

Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)

€ 2.190

€ 1.474

€ 1.081

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

€ 3.620

€ 2.610

€ 1.940

Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

Bijschrijven line station (per line station).

Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

€ 1.044

€ 759

€ 543

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 666

€ 487

€ 354

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 119

€ 119

€ 119

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f) of Part M.A.615(e).

 

€ 2.444

€ 2.444

Bijschrijven privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(g) of Part M.A.615(f).

 

€ 2.444

€ 2.444

1 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld in de tabellen 1 en 4 van dit artikel getarifeerd.

ARTIKEL IV

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I werkt terug tot en met 1 januari 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

Inleiding

Deze regeling strekt tot wijziging van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling tarieven luchtvaart 2008. In de eerstgenoemde regeling wordt een nieuw examen toegevoegd. In de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt een fout bij de aanwijzing van de Aerodrome Traffic Zone lelystad B hersteld en in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 worden verschillende omissies gerepareerd.

Wijziging van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004

Met de wijziging van de regeling wordt voor houders van een militair vliegbrevet de mogelijkheid geopend om toegelaten te worden tot een schriftelijk overbruggingsexamen dat, indien met goed resultaat afgesloten, tezamen met op grond van het militaire brevet verkregen vrijstellingen gelijk staat aan een met goed resultaat afgesloten theorie-examen voor de burgerluchtvaart ATPL (A) of ATPL (H)/IR. De basis hiervoor is artikel 10, tweede lid, van Verordening (EU) nr. 1178/2011, waarin is voorzien dat aan houders van een militair vliegbrevet vrijstellingen voor de eisen van Bijlage I (Deel FCL) van die verordening kunnen worden verleend voor afgifte van een communautair brevet. De vrijstellingen worden verleend overeenkomstig een vrijstellingsverslag dat door de lidstaat, in overleg met het Europees Agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA) is opgesteld. Begin 2015 zijn door de Inspectie Leefomgeving en Transport, in overleg met het Ministerie van Defensie en EASA, de vrijstellingen voor houders van een militair vliegbrevet vastgesteld. Voor elk van de drie categorieën militaire vliegers: jacht-, transport- en helikoptervliegers zijn aparte vrijstellingsverslagen opgesteld. Voor het onderdeel theorie zijn in de vrijstellingsverslagen concreet opgenomen welke onderdelen van de theoriesyllabus nog moeten worden geïnstrueerd en geëxamineerd om te voldoen aan Europese eisen. Om van de vrijstellingen gebruik te kunnen maken moeten houders van een militair brevet binnen 12 maanden na het verlaten van de dienst het schriftelijk theorie-examen hebben behaald.

Wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

De wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening herstelt een fout bij de aanwijzing van delen van het luchtruim nabij de Luchthaven Lelystad tot Aerodrome Traffic Zone (ATZ), te weten ATZ Lelystad A en ATZ Lelystad B. Ten onrechte is bij de aanwijzing van de ATZ Lelystad B over het hoofd gezien dat dit deel van het luchtruim tevens wordt gebruikt door zweefvliegclubs in de regio. Door deze aanwijzing te binden aan zowel de daglichtperiode als de openstellingsuren van de luchthaven werden de zweefvliegclubs met name gedurende de zomerperiode onbedoeld in hun activiteiten beperkt omdat de daglichtperiode dan langer duurt dan de openstellingsuren van de luchthaven. Derhalve is het criterium ‘gedurende de openstellingsuren van de Luchthaven Lelystad’geschrapt.

Wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008

In de Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt in de eerste plaats een aantal tarieven voor theorie-examens toegevoegd, waaronder dat voor het bovengenoemde overbruggingsexamen. Deze tarieven waren wel al bekendgemaakt in de Regeling tarieven Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen 2016 maar nog niet in de Regeling tarieven Luchtvaart 2008 opgenomen. Daarnaast is bij de vorige wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 (Stcrt. 2015, 45231) een fout gemaakt bij de toevoeging van het aanvullende privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review aan onderhoudsbedrijven voor luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren. Het tarief voor de behandeling van aanvragen om dit privilege is vastgesteld voor ELA 2-luchtvaartuigen in plaats van voor ELA 1-luchtvaartuigen. Met onderhavige wijziging wordt deze fout hersteld.

Voorts is er abusievelijk het privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren in artikel 16, eerste lid, tabel 3 en tabel 6, en tweede lid, tabel 7, niet ingevoerd. Ook deze omissie wordt met deze wijziging hersteld.

Deze privileges voor ELA 1- en ELA 2-luchtvaartuigen zijn geregeld bij Verordening (EU) nr. 2015/1088.

Kosten voor burgers en bedrijfsleven

Het nieuwe overbruggingsexamen is een alternatief voor de reguliere beroepsexamens. Aangezien aan het nieuwe examen dezelfde aanmeldingsprocedure en informatieverplichtingen zijn verbonden leidt de invoering van dit examen niet tot een stijging of daling van het lastenniveau voor burgers en bedrijven.

Uitvoering en handhaving

Deze regeling is voorgelegd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daarnaast is de wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening aan de Luchtverkeersleiding Nederland voorgelegd. Beide instanties hebben ingestemd.

Vaste verandermomenten

Bij de onderhavige regeling zijn de vaste verandermomenten voor het invoeren of wijzigen van regelgeving buiten toepassing gelaten. De invoering van het overbruggingsexamen geschiedt zelfs met terugwerkende kracht aangezien de eerste examens plaatsvinden op 19 januari 2016 en de doelgroep militaire brevethouders aanzienlijk nadeel zal ondervinden van verder uitstel van de inwerkingtreding. Bovendien dient de regeling ter implementatie van artikel 10, tweede lid, van Verordening (EU) nr. 1178/2011 en behelst de aanpassing van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 reparatiewetgeving. Derhalve is hier ten aanzien van de vaste verandermomenten gebruik gemaakt van de uitzonderingsgronden a, c en d uit aanwijzing 174 van de Aanwijzingen voor de regelgeving.

Internetconsultatie

Aangezien deze regeling geen noemenswaardige gevolgen heeft voor burgers, bedrijven en instellingen en, zoals hiervoor aangegeven, geen verandering in verplichtingen en rechten, administratieve lasten of uitvoeringslasten met zich brengt is afgezien van internetconsultatie.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven