Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2015, 45231 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2015, 45231 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, vijfde lid, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, artikel 159, eerste lid, van de Regeling toezicht luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, 30, derde lid, en 36a van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008, en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 worden drie definities toegevoegd, luidende:
verordening van de Commissie van 17 maart 2015 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 voor wat de technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen betreft (PbEU L 74);
verordening van de Commissie van 3 juli 2015 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1321/2014 met betrekking tot een versoepeling van de onderhoudsprocedures voor luchtvaartuigen voor de algemene luchtvaart (PbEU L 176);
verordening van de Commissie van 16 september 2015 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1321/2014 met betrekking tot aanpassing van de regels voor permanente luchtwaardigheid aan Verordening (EG) nr. 216/2008, kritische onderhoudstaken en toezicht op de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen.
B
In artikel 5 wordt ‘€ 231’ vervangen door: € 230.
C
Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 297’ vervangen door: € 300.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 235’ vervangen door: € 237.
3. In het derde lid wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 73.
D
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 510’ vervangen door: € 515.
2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 490’ vervangen door: € 495.
3. In het derde lid, onderdeel d, wordt ‘€ 490’ vervangen door: € 495.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 103’ vervangen door: € 104.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 132’ vervangen door: € 133.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 52’ vervangen door: € 53.
7. In het zevende lid wordt ‘€ 60’ vervangen door: € 61.
8. In het achtste lid wordt ‘€ 60’ vervangen door: € 61.
9. In het tiende lid wordt ‘€ 58’ vervangen door: € 59.
10. Het als tweede aangegeven tiende lid en het elfde lid worden vernummerd tot elfde en twaalfde lid.
11. In het elfde lid (nieuw) wordt ‘€ 116’ vervangen door: € 117.
12. In het twaalfde lid (nieuw) wordt ‘€ 87’ vervangen door: € 88.
E
In artikel 6a wordt ‘€ 58’ vervangen door: € 59.
F
De in artikel 7 opgenomen tabel 1 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Afgifte |
---|---|
Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat |
€ 84 |
Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat |
€ 34 |
Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens |
€ 0,26 per pagina |
Doorsturen medisch dossier, in verband met conversie van een bewijs van bevoegdheid, door of naar een andere bevoegde autoriteit |
€ 52 |
G
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabel 1 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Initiële afgifte |
Verlenging |
Wijziging |
Hernieuwde afgifte |
---|---|---|---|---|
Certificatie AeMC |
€ 2.935 |
€ 278 |
||
Extra vestigingsplaats AeMC |
€ 927 |
€ 278 |
||
Extra vestigingsplaats zelfstandig AME |
€ 927 |
€ 278 |
€ 278 |
€ 278 |
Certificatie AME |
€ 295 |
€ 278 |
€ 278 |
€ 278 |
Certificatie zelfstandig AME |
€ 2.164 |
€ 278 |
€ 278 |
€ 278 |
Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten klasse 1 |
€ 82 |
|||
Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig AME of AME (per wijzigingsaanvraag) |
€ 82 |
€ 82 |
||
Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC voor welke vooraf goedkeuring is vereist (per wijzigingsaanvraag) |
€ 278 |
€ 278 |
2. De in het tweede lid opgenomen tabel 2 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
Herafgifte |
---|---|---|
Autorisatie geneeskundige instantie |
€ 2.164 |
€ 278 |
Extra vestigingsplaats geneeskundige instantie/zelfstandig geneeskundige |
€ 927 |
€ 278 |
Autorisatie geneeskundige |
€ 295 |
€ 278 |
Autorisatie zelfstandig geneeskundige |
€ 2.164 |
€ 278 |
H
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 126’ vervangen door: € 127.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 506’ vervangen door: € 511.
I
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 95’ vervangen door: € 96.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 138’ vervangen door: € 139.
3. In het tweede lid wordt ‘€ 95’ vervangen door: € 96.
4. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 141’ vervangen door: € 142.
5. In het zesde lid wordt ‘verordening (EG) nr. 2042/2003’ vervangen door ‘verordening (EU) nr. 1321/2014’ en wordt ‘€ 1.468’ vervangen door: € 1.483.
J
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabel 1 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
Herafgifte |
---|---|---|
Registratie opleidingsinstelling (basistarief) |
€ 278 |
€ 278 |
Opleidingsmodule RFI |
€ 1.390 |
|
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar |
€ 833 |
|
Opleidingsmodule RPL |
€ 833 |
|
Registratie opleidingsinstelling RT-only |
€ 278 |
|
Module radiotelefonie met standaard handboek |
€ 154 |
|
Module radiotelefonie zonder standaard handboek |
€ 556 |
2. De in het tweede lid opgenomen tabel 2 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen) |
Initiële afgifte |
---|---|
ATO complex basistarief |
€ 4.372 |
ATO niet-complex basistarief |
€ 3.644 |
Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v. |
€ 2.045 |
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator |
€ 273 |
Opleidingsmodule MPL |
€ 5.559 |
Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR, per module |
€ 2.779 |
Opleidingsmodule praktijk IR |
€ 1.390 |
Opleidingsmodule praktijk EIR |
€ 1.112 |
Variant op opleidingsmodule IR, EIR |
€ 419 |
Opleidingsmodule FI |
€ 1.390 |
Opleidingsmodule FI-refresher seminar |
€ 833 |
Overige opleidingsmodule instructeurs |
€ 951 |
Opleidingsmodule praktijk CPL |
€ 1.112 |
Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, per module |
€ 972 |
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module |
€ 833 |
Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module |
€ 973 |
Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft |
€ 419 |
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module |
€ 695 |
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft |
€ 419 |
Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk |
€ 695 |
Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain- per module |
€ 833 |
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module |
€ 833 |
Opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 1.250 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 11.792 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 23.584 |
Taalbeoordelingsinstantie |
€ 4.586 |
Beperkte taalbeoordelingsinstantie (voor herbeoordeling LPE level 4) |
€ 1.668 |
Uitbreiding beperkte taalbeoordelingsinstantie naar volledige taalbeoordelingsinstantie |
€ 2.919 |
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX) |
€ 278 |
Overige aanvragen per besluit |
€ 419 |
Opleidingsmodule Cabin Crew Initial Training (delivery of attestation) |
€ 1.875 |
Praktische instructie examinatoren |
€ 695 |
Opleidingsmodule theorie RPA-L |
€ 833 |
Opleidingsmodule praktijk RPA-L |
€ 833 |
3. De in het vierde lid opgenomen tabel 3 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
|
---|---|
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt) |
€ 133 |
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en/of locaties niet wijzigen) |
€ 133 |
Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, geregistreerde opleidingsinstelling, per deel of subdeel |
€ 139 |
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel |
€ 437 |
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator |
€ 278 |
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CM, SM) |
€ 278 |
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX) |
€ 278 |
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit |
€ 437 |
Verwijderen van een simulator van de erkenning |
€ 133 |
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken) |
€ 417 |
Verzoek tot ontheffing per besluit < 2 maanden |
€ 303 |
Verzoek tot ontheffing ≥ per besluit 2 maanden |
€ 1.442 |
Verzoek tot Alternative Acceptable Means of Compliance |
€ 1.091 |
4. De in het vijfde lid opgenomen tabel 4 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie) |
€ 5.876 |
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie) |
€ 5.601 |
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie) |
€ 7.370 |
FSTD-A BITD (per kwalificatie) |
€ 3.685 |
5. De in het zesde lid opgenomen tabel 5 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
|
---|---|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS |
€ 3.538 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD |
€ 3.538 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT |
€ 2.653 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD |
€ 2.210 |
Wijziging operator |
€ 1.041 |
Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging |
€ 278 |
6. De in het zevende lid opgenomen tabel 6 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
|
---|---|
Zelfstandige ATO: – Goedkeuring gewijzigd handboek per deel of subdeel |
€ 437 |
Geformaliseerd samenwerkingsverband: – Goedkeuring gewijzigd (uniform)handboek opgesteld door het geformaliseerd samenwerkingsverband – Goedkeuring opleidingsmodule LAPL |
€ 437 € 833 |
Participant geformaliseerd samenwerkingsverband – Goedkeuring gewijzigd handboek op basis van het reeds goedgekeurd uniform handboek – Goedkeuring opleidingsmodule praktijk LAPL |
€ 88 € 167 |
K
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Erkenning opleidingsinstelling: |
|
– basisopleiding |
€ 25.612 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10 |
€ 28.474 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1> 10 |
€ 39.988 |
1 n is het aantal luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland |
€ 3.578 |
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie |
€ 4.294 |
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie |
€ 6.441 |
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
2. De in het tweede lid opgenomen tabel 3 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 2.190 |
Bijschrijven limitation (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 1.044 |
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd |
€ 3.620 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 666 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 119 |
3. In het derde lid wordt ‘verordening (EG) nr. 2042/2003’ vervangen door ‘verordening (EU) nr. 1321/2014’ en wordt ‘€ 555’ vervangen door: € 561.
4. In het vierde lid wordt ‘verordening (EG) nr. 2042/2003’ vervangen door ‘verordening (EU) nr. 1321/2014’ en wordt de tabel 4 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
|
---|---|
Goedkeuring theoretisch en praktisch deel |
€ 516 |
Goedkeuring theoretisch deel |
€ 310 |
Goedkeuring praktisch deel |
€ 207 |
L
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 143’ vervangen door: € 144.
2. In het tweede lid wordt ‘alsmede voor het wijzigen of het doorhalen’ vervangen door ‘alsmede voor het verlengen, het wijzigen of het doorhalen’ en wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 73.
3. De in het derde lid opgenomen tabel 1 wordt vervangen door onderstaande tabel:
MTOM |
Afgifte |
Verlenging |
---|---|---|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg |
€ 251 |
€ 84 |
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg |
€ 548 |
€ 183 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 1.882 |
€ 627 |
4. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 98’ vervangen door: € 99.
5. In het zevende lid wordt ‘€ 291’ vervangen door: € 294.
6. De in het negende lid opgenomen tabel 2 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
AMP initieel: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP initieel: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1 |
€ 508 |
€ 715 |
€ 781 |
€ 235 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 1.757 |
€ 2.593 |
€ 2.144 |
€ 508 |
1 Toeslag in voorkomende gevallen.
2 Al dan niet gemotoriseerd.
7. De in het tiende lid opgenomen tabel 3 wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
AMP wijziging: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP wijziging: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1 |
€ 299 |
€ 369 |
€ 781 |
€ 235 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 508 |
€ 715 |
€ 2.144 |
€ 508 |
1 Toeslag in voorkomende gevallen.
2 Al dan niet gemotoriseerd.
8. In het elfde lid wordt ‘€ 116’ vervangen door: € 117.
M
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 138’ vervangen door ‘€ 139’ en wordt ‘€ 143’ vervangen door: € 144.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 595’ vervangen door: € 601.
N
De in artikel 15 opgenomen tabel 1 wordt vervangen door onderstaande tabel:
MTOM |
Afgifte |
---|---|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 1.432 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.580 |
O
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1 |
|
– A1 line maintenance |
€ 19.887 |
– A1 base maintenance |
€ 24.180 |
– A2, A4 |
€ 16.308 |
– A3 |
€ 16.308 |
– B1 |
€ 19.887 |
– B2, B3 |
€ 16.308 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 8.437 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 16.308 |
– D |
€ 14.162 |
1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een classificatie hebben voor beperkte niet-luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1) |
€ 1.432 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen |
€ 715 |
1 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1- categorie en overige categorieën.
2 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A- categorie en overige categorieën.
A1 line en A1 base maintenance gelden in deze regeling als aparte classificaties.
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland |
€ 3.578 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 4.294 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 6.441 |
Toeslag line stations |
€ 373 x N |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 13 x P |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland |
€ 1.145 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.432 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 2.147 |
Toeslag line stations |
€ 373 x N |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 13 x P |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f) |
€ 2.444 |
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
P = het aantal werknemers dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie
N = het aantal line stations
Indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag van een onderhoudserkenning als bedoeld in het derde en vierde lid, een aanvraag voor afgifte of wijziging en herafgifte betreft van een erkenning op grond van subpart F van Part M van verordening (EU) nr. 1321/2014, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 4) en een aanvullend tarief (tabellen 5 en 6):
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf: |
|
– A2, A4 |
€ 12.201 |
– A3 |
€ 12.201 |
– B1 |
€ 14.877 |
– B2, B3 |
€ 12.201 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 6.289 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 12.201 |
– D |
€ 10.584 |
1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie |
€ 536 |
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland |
€ 859 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.073 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 1.610 |
Toeslag line stations |
€ 274 x N |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(e) |
€ 2.444 |
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
N = het aantal line stations
2. In het tweede lid wordt de tabel 7 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie1 |
€ 2.190 |
€ 1.474 |
€ 1.081 |
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen) |
€ 2.190 |
€ 1.474 |
€ 1.081 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd |
€ 3.620 |
€ 2.610 |
€ 1.940 |
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning. Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd. Bijschrijven line station (per line station). Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek. |
€ 1.044 |
€ 759 |
€ 543 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 666 |
€ 487 |
€ 354 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 119 |
€ 119 |
€ 119 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f). |
€ 2.735 |
€ 2.444 |
1 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld in de tabellen 1 en 4 van dit artikel getarifeerd.
3. Het derde lid komt als volgt te luiden:
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor een 14 CFR Part 145 Repair Station Approval, een CAR 573 Maintenance Organization Award en een RBAC 145 Maintenance Organization Approval zijn de volgende tarieven verschuldigd:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag 14 CFR Part 145 Repair Station Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non – A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling FAA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling FAA-supplement |
€ 545 |
€ 545 |
– Beoordeling FAA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag CAR 573 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling TCCA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement |
€ 273 |
€ 273 |
– Beoordeling TCCA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag RBAC 145 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling ANAC-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling ANAC-supplement |
€ 273 |
€ 273 |
– Beoordeling ANAC-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
4. In het vierde lid vervalt ‘onderdeel f,’ en wordt de tabel 8 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
Herafgifte |
---|---|---|
Nationale erkenning |
€ 14.162 |
€ 278 |
5. In het vijfde lid vervalt ‘onderdeel f,’ wordt ‘verordening (EG) nr. 2042/2003’ vervangen door ‘verordening (EU) nr. 1321/2014’ en wordt de tabel 8a vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1-classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1-classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component |
€ 2.190 |
€ 1.474 |
€ 1.081 |
6. In het zesde lid wordt de tabel 9 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied |
€ 2.619 |
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied |
€ 759 |
Wijziging nationale erkenning |
€ 1.474 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 487 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 119 |
7. In het zevende lid wordt de tabel 10 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
|
---|---|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.: |
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg |
€ 4.479 |
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg |
€ 1.330 |
8. In het achtste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Omschrijving |
Eerste afgifte POA (Subpart G) |
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F) |
---|---|---|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning: |
||
– Bedrijven ≤ 500 werknemers1 |
€ 24.180 |
€ 17.665 |
– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1 |
€ 38.514 |
€ 28.087 |
– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1 |
€ 74.273 |
€ 54.143 |
1 Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.
Omschrijving |
Eerste afgifte POA (Subpart G) |
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F) |
Herafgifte |
---|---|---|---|
Toeslag per nevenlocatie1in Nederland |
€ 3.578 |
€ 2.606 |
€ 278 |
Toeslag per nevenlocatie1in de Europese Unie |
€ 4.294 |
€ 3.127 |
€ 278 |
Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie |
€ 6.441 |
€ 4.689 |
€ 278 |
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
9. In het negende lid wordt de tabel 13 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Wijziging POA (Subpart G) |
Wijziging akkoordverklaring (Subpart F) |
---|---|---|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie |
€ 2.190 |
€ 1.023 |
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd |
€ 3.620 |
€ 1.857 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 1.044 |
€ 1.023 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 666 |
€ 325 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 119 |
€ 110 |
10. In het tiende lid wordt de tabel 14 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
Herafgifte |
---|---|---|
Erkenning inspecteur |
€ 1.281 |
€ 278 |
11. In het elfde lid wordt ‘€ 205’ vervangen door: € 207.
12. In het twaalfde lid wordt ‘€ 1.583’ vervangen door: € 1.599.
13. In het dertiende lid wordt ‘€ 4.640,–’ vervangen door: € 4.686.
14. In het veertiende lid wordt ‘€ 928,–’ vervangen door: € 937.
P
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel 1 vervangen door onderstaande tabel:
Producten eerste afgifte AOC |
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only |
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1 |
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1 |
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht1 |
---|---|---|---|---|
Basistarief2 |
€ 3.1963 |
€ 3.8914 |
€ 24.318 |
€ 25.290 |
Plus: |
||||
Pax (A1) |
€ 556 |
€ 556 |
€ 556 |
€ 556 |
Cargo (A2) |
€ 417 |
€ 556 |
€ 833 |
|
Emergency Medical Service per type (A3) |
€ 833 |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type (A3) |
€ 1.855 |
|||
VFR night per class/type (D2) |
€ 278 |
€ 278 |
||
IFR per class/type |
€ 556 |
€ 556 |
||
Bijschrijving: |
||||
– Extra class/type5 |
€ 833 |
€ 833 |
€ 4.168 |
€ 8.338 |
– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type |
€ 70 |
€ 70 |
€ 139 |
€ 139 |
– Area of operation (per area)6 |
€ 556 |
€ 556 |
€ 556 |
|
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6 |
€ 2.779 |
€ 2.779 |
€ 2.779 |
|
Special approval:6 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II (E1) ○ CAT III A or B or C (E2 t/m E4) ○ Take off below specified minima (E5) ○ Lower than CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilising EVS |
€ 1.236 |
€ 1.236 |
||
– MNPS (E6) per type |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
||
– RNP (E10) per type |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
||
– RNAV7(E8) per type |
€ 1.236 |
€ 1.236 |
||
– ETOPS (E7) per type |
€ 1.855 |
€ 1.855 |
||
– RVSM (E9) per type |
€ 618 |
€ 618 |
||
– Gevaarlijke stoffen (E11) |
€ 1.122 |
€ 1.122 |
||
– Helicopter offshore operations per type (E12) |
€ 1.855 |
|||
– Helicopter Hoist operations per type (E13) |
€ 1.235 |
|||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 1.855 |
|||
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14) |
€ 1.917 |
€ 1.917 |
||
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’): |
||||
– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval |
€ 556 |
€ 1.112 |
€ 1.112 |
|
– Flight time specification schemes11 |
€ 2.444 |
€ 2.444 |
||
– Fatigue Risk Management system |
€ 4.686 |
€ 4.686 |
||
– Electronic Flight Bag per type |
€ 2.223 |
€ 2.223 |
||
– Steep approach per type/runway |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
||
User approval per synthetisch trainingstoestel |
€ 441 |
€ 441 |
||
Alternative training and qualification programme per type |
€ 4.168 |
€ 4.168 |
||
– Other self-supporting operational control than home base:8 ○ binnen Nederland ○ binnen Europa ○ buiten Europa |
€ 1.112 € 2.223 € 3.335 |
€ 1.112 € 2.223 € 3.335 |
€ 1.112 € 2.223 € 3.335 |
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden9 |
€ 309 |
€ 309 |
€ 309 |
€ 309 |
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden9 |
€ 1.474 |
€ 1.474 |
€ 1.474 |
€ 1.474 |
Goedkeuring wet lease-out10 |
€ 417 |
€ 417 |
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Voor de ‘eerste afgifte AOC’ is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type) inclusief bijbehorende trainingsprogramma’s en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation (voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals & acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.
3 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.155.
4 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.833.
5 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma.
Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.
6 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.
7 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
8 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
9 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.
10 Het tarief is van toepassing op afwijkende wet lease-out operaties zoals beschreven in de AIC-B inzake het leasebeleid.
11 Dit is het basistarief voor een beoordeling van flight time specification schemes conform de regelgeving. Bij afwijkingen op de regelgeving wordt het tarief onder ‘ontheffing /afwijking per besluit > 2 maanden’ gerekend per ingediende afwijking. Op de afwijking zelf volgt geen apart besluit. Het besluit betreft het goedkeuren van het flight specification scheme.
2. In het tweede lid wordt de tabel 2 vervangen door onderstaande tabel:
Wijzigingen |
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only |
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1 |
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1 |
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht1 |
---|---|---|---|---|
Pax (A1) |
€ 556 |
€ 556 |
€ 556 |
€ 2.327 |
Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB9 |
||||
Cargo (A2) |
€ 417 |
€ 556 |
€ 833 |
|
Emergency Medical Service per type (A3) |
€ 833 |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type (A3) |
€ 1.855 |
|||
VFR night per class/type (D2) |
€ 278 |
€ 278 |
||
IFR per class/type |
€ 556 |
€ 556 |
||
Bijschrijving: |
||||
– Extra class / type2 |
€ 833 |
€ 833 |
€ 4.168 |
€ 8.338 |
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag |
€ 70 |
€ 70 |
€ 145 |
€ 145 |
– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type2 |
€ 145 |
€ 145 |
€ 417 |
€ 417 |
– Extra registratie per dag |
€ 70 |
€ 70 |
€ 145 |
€ 145 |
Afschrijving class / type3 |
€ 278 |
€ 278 |
€ 590 |
€ 590 |
Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag |
€ 145 |
€ 145 |
€ 278 |
€ 278 |
Dry lease-out per dag |
€ 441 |
€ 441 |
||
Toeslag dry lease-in (goedkeuring) |
€ 146 |
€ 146 |
||
– Area of operation (per area)4 |
€ 556 |
€ 556 |
€ 556 |
|
– Area of operation world wide in 1 aanvraag4 |
€ 2.779 |
€ 2.779 |
€ 2.779 |
|
Special approval:4 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II (E1) ○ CAT III A or B or C (E2 t/m E4) ○ Take Off below specified minima (E5) ○ Lower than CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilising EVS |
€ 1.236 |
€ 1.236 |
||
– MNPS (E6), per type |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
||
– RNP (E10), per type |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
||
– RNAV5(E8), per type |
€ 1.236 |
€ 1.236 |
||
– ETOPS (E7), per type |
€ 1.855 |
€ 1.855 |
||
– RVSM (E9), per type |
€ 618 |
€ 618 |
||
– Gevaarlijke stoffen (E11) |
€ 618 |
€ 618 |
||
– Helicopter Offshore operations per type (E12) |
€ 1.769 |
|||
– Helicopter Hoist operations per type (E13) |
€ 1.236 |
|||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 1.855 |
|||
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14) |
€ 1.917 |
€ 1.917 |
||
Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4 |
||||
– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval |
€ 556 |
€ 1.112 |
€ 1.112 |
|
– MEL revisie per type |
€ 139 |
€ 139 |
€ 695 |
€ 695 |
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging |
€ 2.223 |
€ 2.223 |
||
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging |
€ 1.668 |
€ 1.668 |
||
– User approval per synthetisch trainingstoestel |
€ 441 |
€ 441 |
||
– Alternative training and qualification programme per type |
€ 4.447 |
€ 4.447 |
||
– Other self-supporting operational control than home base6 ○ binnen Nederland ○ binnen Europa ○ buiten Europa |
€ 1.112 € 2.223 € 3.335 |
€ 1.112 € 2.223 € 3.335 |
€ 1.112 € 2.223 € 3.335 |
|
Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval: Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per subdeel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7 |
€ 292 |
€ 437 |
||
Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval: Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per subdeel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7 |
€ 145 |
€ 145 |
€ 437 |
€ 774 |
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma |
€ 139 |
€ 139 |
€ 417 |
€ 417 |
Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per persoon |
€ 139 |
€ 139 |
€ 417 |
€ 417 |
Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon |
€ 139 |
€ 139 |
€ 139 |
€ 139 |
Wijziging operator naam en / of principal place of business |
€ 139 |
€ 139 |
€ 139 |
€ 139 |
Goedkeuring wet lease (in- en out)10 |
€ 417 |
€ 417 |
||
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden8 |
€ 309 |
€ 309 |
€ 309 |
€ 309 |
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden8 |
€ 1.475 |
€ 1.475 |
€ 1.475 |
€ 1.475 |
Overige wijzigingen, per besluit |
€ 278 |
€ 278 |
€ 278 |
€ 278 |
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.
3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.
4 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.
5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
6 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification Programme and other self-supporting operational control than home.
8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.
9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd. Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot 2.
10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en voor afwijkende wet lease-out operaties zoals beschreven in de AIC-B 05/10 inzake het leasebeleid.
Q
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Basisvergunning: |
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC) |
€ 17.024 |
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 10.155 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC) |
€ 11.299 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 6.721 |
Tabel 2
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.147 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.147 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.294 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.294 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 6.441 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 6.441 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.147 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.147 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.294 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.294 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 6.441 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 6.441 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.009 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.009 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 6.441 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 6.441 |
Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 5.726 |
Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 2.861 |
2. In het tweede lid wordt de tabel 3 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.194 |
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 2.762 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5.700 kg |
€ 472 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5.700 kg |
€ 329 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 5.625 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg |
€ 2.762 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg. |
€ 666 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg. Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’. |
€ 487 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 119 |
3. In het derde lid vervalt ‘onderdeel f,’ en wordt de tabel 4 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
Herafgifte |
---|---|---|
Nationale erkenning |
€ 14.162 |
€ 278 |
4. In het vierde lid vervalt ‘onderdeel f,’ en wordt de tabel 5 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.194 |
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 2.762 |
R
Artikel 18a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 1.856,–’ vervangen door: € 1.875.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 232,–’ vervangen door: € 234.
S
In artikel 19 worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet): |
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen aanwezig) |
€ 2.948 |
– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen aanwezig) |
€ 7.731 |
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet) |
€ 146 |
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Exploitatievergunning: |
|
– Wijziging |
€ 295 |
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers) |
€ 4.423 |
T
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 616’ vervangen door: € 622.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 294’ vervangen door: € 297.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.288’ vervangen door: € 3.321.
3. In het derde lid wordt ‘€ 294’ vervangen door: € 297.
U
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel 1 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 127.000 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 25.753 |
– Wijzigingen waarvoor goedkeuring van de Inspectie Leefomgeving en Transport is vereist als bedoeld in verordening (EU) nr. 139/2014 |
€ 139 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 5.563 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 25.753 |
2. In het tweede lid wordt de tabel 2 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 127.000 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 25.753 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionale betekenis |
€ 5.563 |
3. In het derde lid wordt de tabel 3 vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
|
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 352 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 352 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 352 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 352 |
V
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a, wordt ‘€ 264’ vervangen door ‘€ 267’ en wordt ‘€ 138’ vervangen door: € 139.
b. In onderdeel b, wordt ‘€ 864’ vervangen door ‘€ 873’ en wordt ‘€ 138’ vervangen door € 139.
c. In onderdeel c, onder 1º wordt ‘€ 211’ vervangen door: € 213.
d. In onderdeel c, onder 2º wordt ‘€ 864’ vervangen door: € 873.
e. In onderdeel d, wordt ‘€ 62’ vervangen door: € 63.
f. In onderdeel e, wordt ‘€ 584’ vervangen door: € 590.
g. In onderdeel f, wordt ‘€ 1.644’ vervangen door: € 1.660.
h. De tabel in onderdeel g wordt vervangen door onderstaande tabel:
– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig) |
€ 498 |
– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 1.470 |
i. In onderdeel h wordt ‘€ 61’ vervangen door: € 62.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 612’ vervangen door: € 618.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 14.595’ vervangen door: € 14.741.
3. De tabel 2 in het derde lid wordt vervangen door onderstaande tabel:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Behandelingsduur aanvraag |
≤ 5 uren |
> 5 uren additioneel per uur |
t.a.v. luchtvaartuigen – voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg – voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 213 € 873 |
€ 139 € 139 |
t.a.v. overig |
€ 873 |
€ 139 |
4. In het vierde lid wordt ‘€ 864’ vervangen door ‘€ 873’ en wordt ‘138’ vervangen door: € 139.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 864’ vervangen door ‘€ 873’ en wordt ‘€ € 138’ vervangen door: € 139.
6. Er wordt een lid toegevoegd luidende:
6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een ontheffing als bedoeld in artikel 11 van het Besluit luchtverkeer 2014 is een vast tarief verschuldigd van € 1.364.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma
Met onderhavige regeling worden voor het jaar 2016 in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 tariefwijzigingen aangebracht in verband met de inflatiecorrectie.
De door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven stijgen met 1%. Hierbij kan de tariefwijziging per individueel product iets afwijken vanwege afronding.
Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de Minister van Infrastructuur en Milieu in mandaat overgedragen aan Kiwa N.V. (Kiwa). De door Kiwa gehanteerde tarieven, die kostendekkend zijn, stijgen met de inflatiecorrectie van 1% en dalen met een efficiencyfactor. Deze factor bedraagt -1,5% per 1 januari 2016 voor de Regeling tarieven luchtvaart 2008. Per saldo leidt dit tot een tariefmutatie van -0,5%. Hierbij kan de tariefwijziging per individueel product iets afwijken vanwege afronding. De door Kiwa gehanteerde tarieven, die niet kostendekkend zijn, stijgen met de inflatiecorrectie van 1%.
In de Regeling tarieven luchtvaart 2008 zijn naast de aanpassing van tarieven, nog tarieven toegevoegd. Dit wordt toegelicht in het onderdeel artikelsgewijs van deze toelichting.
Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Evenmin brengt deze regeling nalevingskosten met zich.
Het voorstel voor de tarieven van de ILT is in de periode van 10 november tot en met 26 november 2015 voorgelegd in het besloten ledendomein van het Overleg Infrastructuur en Milieu. Parallel aan deze consultatie zijn de tariefvoorstellen van Kiwa voor 2016 van 26 oktober tot 9 november 2015 voorgelegd aan de brancheorganisaties. Er zijn geen reacties ontvangen ten aanzien van de tarieven voor de luchtvaart.
Toevoeging van goedkeuring opleidingsmodule praktijk Light Aircraft Pilot Licence (LAPL) is noodzakelijk vanwege de verlenging van de transitieperiode voor de kleine luchtvaart in Verordening (EU) nr. 2015/445. Deze verordening maakt het tot 8 april 2018 mogelijk voor nationaal geregistreerde trainingorganisaties (RTF) die al over een registratie voor een Private Pilot Licence (PPL-brevet) beschikken (JAR compliant RTF’s) ook de Europese opleiding LAPL te verzorgen zonder dat ze eerst Approved Training Organization (ATO) hoeven te worden. De Europese opleidingen voor PPL en LAPL-brevetten moeten voldoen aan de inhoudelijke Europese eisen en moeten worden goedgekeurd door de ILT.
Als een RTF een opleidingsmodule LAPL wil gaan verzorgen moeten ze daarvoor een initiële aanvraag doen. Het tarief is hetzelfde als het tarief voor dit product in het tweede lid, tabel 2. Deze RTF’s kunnen nu ook aan het geformaliseerde samenwerkingsverband deelnemen zonder eerst ATO te worden. Als ze deelnemen is het tarief voor hen 20% van het tarief voor een RTF die zelfstandig een aanvraag voor een opleidingsmodule LAPL indient.
Verordening (EU) nr. 2015/1088 geeft de mogelijkheid om een aanvullend privilege te geven aan onderhoudsbedrijven voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA-2 luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren. In artikel 16, eerste lid, tabel 3 en tabel 6 en tweede lid, tabel 7, is een tarief opgenomen voor de behandeling van de aanvraag om dat privilege bij te schrijven.
Op 11 juni 2015 is de Maintenance Annex Guidance (‘MAG’) ondertekend door de Agência Nacional de Aviação Civil (ANAC, het Braziliaanse agentschap voor civiele luchtvaart) en EASA. In de MAG staan de procedures waarin wordt beschreven hoe luchtvaartautoriteiten moeten werken onder de Bilateral Aviation Safety Agreement (’BASA’) die tussen de EU en Brazilië is overeengekomen. Met de ondertekening van de MAG kan ILT toezicht uitoefenen op in Nederland gevestigde onderhoudsbedrijven die in Brazilië geregistreerde toestellen onderhouden. In MAG Section C staan de specifieke procedures voor
• de eerste aanvraag van een RBAC 145 erkenning in Chapter 1;
• de verlenging/continuering (‘renewal’) in Chapter 2, en
• wijzigingen/amendering in Chapter 3.
Het tarief is gelijk aan het tarief voor CAR 753 in tabel 7b gezien de omvang van de werkzaamheden voor beide producten gelijk is.
Verordening (EU) nr. 83/2014 bepaalt in ARO.OPS.235 dat individual flight time specification schemes van tevoren moeten worden goedgekeurd door de bevoegde autoriteit (in dit geval: de ILT). Wanneer de operator een afwijking aanvraagt, dan dienen de procedures zoals vermeld in ARO.OPS.235 te worden gevolgd alvorens goedkeuring kan worden afgegeven.
Met Verordening (EU) nr. 2015/1536, Annex I, (Part M) werd artikel M.A. 708(c) aangepast in de zin dat onderhoudscontracten en aanpassingen daarvan niet langer goedkeuring van de ILT behoeven. Het product in artikel 18, tweede lid, tabel 3, is aangepast conform deze wijziging.
Abusievelijk is er nooit een tarief vastgesteld voor de aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 11 van het Besluit luchtverkeer 2014. Deze omissie wordt met deze wijziging hersteld.
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling wordt afgeweken van deze termijn van twee maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2016) zal leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de ILT en Kiwa.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-45231.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.