Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 1 december 2016, nr. 2016-0000257956, tot wijziging van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 in verband met de vaststelling van de macronorm voor de baten bedrijfskapitaal Bbz

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 48, vierde lid, van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;

Besluit:

ARTIKEL I

Aan artikel 1a van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. De macronorm is voor de vaststelling van de ten laste van de gemeente gebleven kosten, bedoeld in artikel 48, vierde lid, van het Bbz 2004, voor het kalenderjaar 2017 bepaald op 77,0%.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 1 december 2016

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma

TOELICHTING

Met ingang van het jaar 2013 zijn de baten bijstand bedrijfskapitaal genormeerd op basis van een landelijk gemiddelde (Stct. 2012 nr. 21795, 25 oktober 2012). Dit landelijke gemiddelde, de macronorm, is vastgesteld aan de hand van de som van de baten in verband met de bijstand ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal van alle gemeenten over vijf jaren gedeeld door de som van de lasten in verband met verleende bijstand ter voorziening in de behoefte van bedrijfskapitaal van alle gemeenten over dezelfde vijf jaren.

Bij de invoering van de genormeerde baten is met de VNG afgesproken dat de effecten van de wijzigingen zullen worden gevolgd, zoveel mogelijk op basis van bestaande informatie zoals gemeenten die vastleggen in SiSa. Onderstaande grafiek geeft een overzicht van de ontwikkeling van de omvang van de lasten bedrijfskapitaal Bbz, alsmede van de ontwikkeling van de omvang van de baten bedrijfskapitaal Bbz, in de jaren 2007 tot en met 2015. De gegevens zijn ontleend aan de gemeentelijke verantwoordingen aan het Rijk via de SiSa-bijlagen over de jaren 2007 tot en met 2015.

Ontwikkeling van de lasten en baten bedrijfskapitaal Bbz in de jaren 2007 tot en met 2015 (Bron: gemeentelijke opgaven via de jaarlijkse SiSa-bijlage)

Uit de cijfers blijkt dat gemeenten relatief meer geld terugvorderen uit de verstrekte leningen. Van iedere verstrekte euro kwam vroeger slechts gemiddeld 54,9 cent aan rente en aflossing terug (baten over de jaren 2007 t/m 2011 als aandeel van de lasten over de jaren 2007 t/m 2011). Van iedere verstrekte euro komt nu 90,8 cent aan rente en aflossing terug (baten over de jaren 2011 t/m 2015 als aandeel van de lasten over de jaren 2011 t/m 2015). De invoering van de genormeerde baten lijkt daarmee een bijdrage te leveren aan de gestelde doelen: een beter kredietbeheer door gemeenten en meer selectiviteit bij het verstrekken van leningen.

Door toepassing van de in artikel 1a, eerste lid, van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 regeling opgenomen systematiek zou de macronorm voor het jaar 2017 op grond van de realisaties van lasten en baten over de jaren 2011 tot en met 2015 moeten worden vastgesteld op 90,8%. De VNG heeft aandacht gevraagd voor de gevolgen van deze relatief sterke verhoging van het normpercentage voor de kredietverstrekking bedrijfskapitaal Bbz. Op het ogenblik wordt nader onderzoek gedaan naar het effect van de ingevoerde normbaten en de verschillen tussen gemeenten, zodat de lasten en baten kwalitatief en kwantitatief kunnen worden geduid. De onderzoeksresultaten kunnen worden betrokken bij de vaststelling van de macronorm vanaf 2018. Omdat er begrip is voor de zorgen van de VNG, is in afwachting van de onderzoeksresultaten besloten de macronorm voor het jaar 2017 vast te stellen op 77,0%. Dit percentage is afgerond het middelste getal tussen het percentage van 90,8% en het huidige percentage van 63,3%.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma

Naar boven