Diverse mobiliteitsprojecten 2016-2018, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

In het programma Beter Benutten werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio's over weg, water en spoor te verbeteren. Gemiddeld zijn er per werkdag 48.000 auto’s of vrachtauto’s minder in de spits. Dit draagt bij aan 19% minder vertraging in de spits op de drukste trajecten. Deze resultaten zijn behaald met een pakket van ruim 350 praktische, meetbare maatregelen.

In 2014 is besloten het programma voort te zetten tot en met 2017. De Minister van Infrastructuur en Milieu, mevrouw Schultz van Haegen, heeft daarom samen met de twaalf drukste stedelijke regio’s aanvullend circa 600 miljoen euro geïnvesteerd met als doel het realiseren van 10 procent reistijdverbetering van deur tot deur in de spits in die drukste gebieden.

Per regio is een eigen regionaal pakket maatregelen overeengekomen bestaande uit een combinatie van ITS (Intelligente Transport Systemen), vraagbeïnvloeding en aanleg van extra infrastructuur en gericht op zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer. Ook is er per regio een bestuurlijk trio dat de projecten aanstuurt en stimuleert. Het trio bestaat uit een gecommitteerde regionale bestuurder, een bestuurder van het bedrijfsleven en de Minister. Elke maatregel wordt uitgewerkt in een Plan van Aanpak. Het Plan van Aanpak wordt geaccordeerd door het bestuurlijk trio.

Doel en looptijd van de Plannen van Aanpak

Het programma Beter Benutten bevat diverse projecten ter stimulering van het mijden van de spits (auto en OV) en het gebruik van fietsen en e-bikes. Daartoe zijn en worden mobiliteitsprojecten gestart in de regio’s Maastricht, Brabant, Twente, Groningen-Assen, Midden-Nederland, Metropoolregio Amsterdam, Rotterdam, Arnhem-Nijmegen, Stedendriehoek, Haaglanden, Twente en Zwolle-Kampen waarbij deze gedragsverandering met een financiële prikkel wordt bevorderd. De mobiliteitsprojecten zijn beschreven in Plannen van Aanpak. Het doel van de Plannen van Aanpak is het uitwerken en vastleggen van de uitvoering van de onderhavige projecten. In deze publicatie wordt melding gemaakt van de projecten die dit jaar zijn vastgesteld en/of zijn verlengd. De looptijd van de projecten is verschillend. Een aantal projecten is reeds in 2015 of 2016 gestart, andere projecten zullen later in 2016 of 2017 van start gaan. Met uitzondering van 1 project (Spitsmijden Waalbrug, looptijd tot en met 31-12-2018) geldt dat alle projecten uiterlijk 31 december 2017 eindigen. De aanvullende projecten die recent opgestart zijn of opgestart worden en een beloningscomponent in zich hebben, worden hieronder toegelicht. In enkele gevallen is er wegens succes sprake van een verlenging van bestaande projecten, waarvan melding is gemaakt in de Staatscourant van oktober 2015 (Stcrt. 2015, 38163). Er is bij deze projecten sprake van nieuwe deelnemergroepen.

Midden Nederland

  • Gebiedsgericht Spitsmijden (2016-2017). Het project richt zich op het realiseren van een duurzame gedragsverandering in de drie economische kerngebieden met de grootste bereikbaarheidsopgave. Dit zijn Utrecht Science Park, Utrecht Centrum en Amersfoort-Noord. In plaats van een specifiek deel van een weg of traject te kiezen mogen deelnemers in dit geval tijdens de spits een gebied niet inreizen (ochtend) of uitreizen (avond). Keuzevrijheid voor de reiziger staat daarbij voorop: reizigers kunnen kiezen welke beloning het beste past. De beloning bestaat daarom in principe uit het bieden van alternatieven. Voorbeelden hiervan zijn de fiets, OV, thuiswerkfaciliteiten (om tijdens de spits thuis te werken) of een overstap binnen de reis (bijvoorbeeld door te carpoolen of van een P+R gebruik te maken). Doel is om dagelijks 950 spitsmijdingen te realiseren in de periode najaar 2016 t/m eind 2017.

  • Fietsimpuls Utrecht (incl. Amersfoort fietst en Nieuwegein fietst) (2016-2017). Doel is om de spitsreiziger, die nu nog (een deel van) zijn verplaatsingen in de spits met de auto maakt, te werven en te belonen voor het gewenste gedrag: namelijk fietsen ter vervanging van deze autorit(-ten). De focus in de regio Utrecht ligt op vier economische kerngebieden. Doel is om daar minimaal 1000 deelnemers te werven en tenminste 800 spitsmijdingen per dag te bereiken (zijnde 400 per Spits) tot en met 31 december 2017. Daarnaast wordt in Amersfoort ‘Amersfoort Fiets’ en in Nieuwegein ‘Nieuwegein fietst’ gestart waarbij automobilisten op eenzelfde wijze verleid worden om de fiets in plaats van de auto te gebruiken tijdens de spits. Doelstelling bij deze projecten is respectievelijk 300 en 125 dagelijkse spitsmijdingen te realiseren. (Zie voor meer informatie: http://utrecht.inbeweging.eu/)

Rotterdam

  • Tweewielerregeling Rotterdam (2016-2017). Automobilisten in de regio Rotterdam die minimaal 10 kilometer afleggen over specifieke trajecten in Rotterdam, komen in aanmerking voor de tweewielerregeling. Zij kunnen een korting van € 350,– op de aanschaf van een (elektrische) fiets of e-scooter ontvangen als zij aan kunnen tonen dat zij minimaal twee keer per week dit traject per fiets afleggen. De gefietste kilometers worden geregistreerd via een smartphone-app. Verwachte aantal deelnemers is 720 in de periode t/m eind 2017.

Groningen-Assen

  • Uitbreiding fietsactie 2016 Assen Slim bereikbaar (ten opzichte van project fietsactie 2016 zoals vermeld Stcrt. 2015, 38163). De looptijd van het project is tot en met eind 2017. Naast medewerkers van convenantpartners (bedrijven) kunnen nu ook scholieren en studenten die op school zitten bij convenantpartners (onderwijsinstellingen) van Assen Slim Bereikbaar een beroep doen op de fietsstimuleringsregeling voor de aanschaf van een e-fiets of e-bakfiets. (zie voor meer informatie: https://slimbereikbaar.assen.nl/acties). Deelnemers dienen aan te tonen dat zij minimaal twee keer per week dit traject per fiets afleggen.

  • Fietspuntenactie Assen: Bij dit project worden weggebruikers ten tijde van de ombouw van de FlorijnAs in Assen in 2016–2017 gestimuleerd om op de fiets naar het werk te komen. Doel is dat deelnemers met de auto de spits vermijden, en dat fietsers meer naar het werk dan wel onderwijsinstelling fietsen en bepaalde fietsroutes in de stad nemen (routering). Er wordt een sensor op verschillende locaties opgehangen. Door met een app langs de sensor te fietsen ontvangen deelnemers die de Healthcoin-app hebben gedownload punten. Per dag kunnen zij met deze actie 10 punten (gelijk aan € 0,10) sparen. Gespaarde punten kunnen ingewisseld worden voor leuke ‘gezonde’ cadeautjes of kortingen bij de verschillende aangesloten webshops of lokale partners. Nevendoelen van deze actie zijn: het stimuleren van werkgevers om fietsprogramma op te nemen binnen de Werkkostenregeling (structureel stimuleren gezond gedrag) en het verzamelen van data (conform Wet bescherming persoonsgegevens/Integrale mobiliteits management architectuur) over afgelegde fietsroutes in de stad. Dit project is gestart in januari 2016 en eindigt uiterlijk 15 december 2017. (zie voor meer informatie: http://healthcoin.nl/assenslimbereikbaar/)

  • OV Probeeraanbod Groningen Bereikbaar: bij dit project is het doel om vanaf oktober 2016 gedurende 1 jaar tijd maximaal duizend automobilisten kennis te laten maken met het OV. Automobilisten krijgen 3 weken een probeerkaart waarmee zij gratis het OV kunnen proberen. Gemiddelde reiskosten bedragen € 30 per week per deelnemer. Maximale vergoeding per deelnemer bedraagt gemiddeld € 90 euro uitgekeerd in een niet-inwisselbaar reistegoed. Automobilisten die kiezen voor een definitieve overstap naar het OV kunnen nogmaals 3 weken kosteloos reizen, zodat ze in de tussenliggende tijd een eigen OV-abonnement kunnen aanschaffen en hun reiskosten-vergoeding bij de werkgever kunnen aanpassen zonder terug te vallen in autogebruik. De vergoeding wordt uitgekeerd door Groningen-Bereikbaar, een samenwerkingsverband van gemeente Groningen, Provincie Groningen, Rijkswaterstaat, ProRail, Regio Groningen Assen en Provincie Drenthe.

Arnhem-Nijmegen

  • Vraagbeïnvloedingsproject Fietsstimulering Arnhem Nijmegen (2016-2017). Binnen dit project worden automobilisten op specifieke knelpunten in de ochtend- en avondspits binnen de gemeenten Arnhem en Nijmegen gestimuleerd om de fiets te gebruiken als vervoermiddel van huis naar werk of school. Doel is om gezamenlijk ten minste 600 spitsmijdingen per dag te realiseren (waarvan ten minste 300 in Nijmegen en 300 in Arnhem). Het gewenste gedrag (de fietsrit) wordt beloond met een materiële of immateriële beloning, met als doel het gedrag duurzaam te bestendigen, ook na afloop van de projectperiode. Dit project wordt gestart met een brede wervingscampagne onder automobilisten op vooraf gedefinieerde trajecten/knelpunten en wordt mogelijk gaandeweg de looptijd aangevuld met werknemers en studenten van werkgevers en onderwijsinstellingen uit Arnhem en Nijmegen via de werkgeversaanpak. Uitkering van beloningen vindt plaats via een projectorganisatie in opdracht van de Provincie Gelderland. Deelnemers incl. uitbreiding: 3000. Deelnemers ontvangen maximaal een bedrag van € 3,– per dag met een maximum van € 500,– per deelnemer gedurende de looptijd van het project. Fietsritten dienen aangetoond te worden met een app.

  • Studentenaanpak Fietsproject Nijmegen lange afstand (2016). Doelgroep voor deze stimuleringsmaatregel en campagne zijn studenten aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) die op een lange afstand wonen van Heyendaal. Binnen de context van de studentenaanpak Heyendaal wordt beoogd het fietsgebruik over grotere afstand en gerelateerd aan de Snelfietsroutes te stimuleren. Studenten kunnen een deel van de aanschaf van een E-bike terug verdienen (met een maximum van € 500,–) als zij aantoonbaar op de fiets naar school komen. Zij vervullen een voorbeeldfunctie voor andere studenten.

  • Waalsprongcampagne OV (2016-2017). Deze stimuleringsmaatregel is gericht op nieuwe bewoners van Nijmegen-Noord. Doel is om een verschuiving van (tweede) auto naar gebruik van openbaar vervoer te bewerkstelligen. Op het moment dat nieuwe bewoners zich vestigen, worden ze direct verleid tot een ander gedrag van auto naar OV met een probeerabonnement OV (gemiddelde waarde € 315,– pp). Dit aanbod geldt voor inwoners die reizen naar een van de prioritaire gebieden: Nijmegen Heyendaal, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Centrum, Wilhelmina Kinderziekenhuis. Reeds gevestigde bewoners van deze gebieden ontvangen een aanbod voor een eenmalig speciaal proefabonnement (bus of trein) voor 2 maanden met een passend stimulerend vervolgaanbod. De doelgroep kent 1800 personen/inwoners, het beoogd aantal deelnemers is 500.

  • Verlenging “Spitsmijden Waalbrug Nijmegen” (Stcrt. 2015, 38163) tot en met 31 december 2018. Wegens uitstel van de renovatiewerkzaamheden begint het project later en wordt de einddatum van het project verlengd.

Metropoolregio Amsterdam

  • Fietscoalitie Smart City (2016-2017). Doel van het project is om bestaande (uitstekende) fietsroutes zichtbaar en aantrekkelijk te maken voor fietsers en nieuwe fietsers. Hiertoe wordt een campagne opgetuigd, een digitaal platform en diverse fysieke belevingsmaatregelen. (Nieuwe) fietsers worden beloond voor de fietsrit, door o.a. de inzet van de Ring-Ring app die de fietsrit registreert. Het project bevat een probeeractie voor een fiets, e-bike of e-scooter: men kan een periode gratis gebruik maken van een fiets en bij daadwerkelijk (aangetoond) structureel gebruik financieel voordelig een fiets/E-bik/E-scooter aanschaffen. Doel is dagelijks 1472 spitsmijdingen te realiseren. (zie voor meer informatie: http://fietscoalitiesmartcity.nl/)

  • Mobiliteitsmanagement Hilversum (2016-2017) is erop gericht de bereikbaarheid van Hilversum te verbeteren, met name gezien de werkzaamheden in de periode 2016-2017. Het project bevat verschillende maatregelen, waarmee tezamen 1.000 spitsmijdingen gerealiseerd worden. Het project bevat een fietsstimuleringsprogramma voor werknemers, inwoners en scholieren. In totaal wordt ingezet op 1275 deelnemers, waarvan 425 deelnemende werknemers. Voor de werknemers geldt dat als automobilisten die een (elektrische) fiets kopen en die gebruiken voor het woon-werk verkeer, zij beloond worden als zij aantonen dat zij op de fiets komen. Mensen die al fietsen kunnen als ambassadeurs nieuwe (e-)fietsers aanbrengen via de werkgever. Een werknemer die een elektrische fiets heeft gekocht, ontvangt een vergoeding van € 0,10 per gefietste woon-werk kilometer tot een maximum van 25% van de aanschafkosten of een bedrag van € 400. Een werknemer die een gewone fiets heeft gekocht, ontvangt een vergoeding van € 0,05 per gefietste woon-werk kilometer tot een maximum van 25% van de aanschafkosten of een bedrag van € 187,50. Een ambassadeur die nieuwe (e-)fietsers heeft aangebracht ontvangt een vergoeding van € 0,01 (bij één aangebrachte deelnemer), € 0,02 (bij twee aangebrachte deelnemers) of € 0,04 (bij 3 of meer aangebrachte deelnemers) per gefietste woon-werk kilometer tot een maximum van € 100. Ingezet wordt op 440 deelnemende inwoners. Onder deelnemende inwoners worden verder prijzen verloot zoals onderhoudsbeurten, fietsaccessoires, etc.

  • Mobiliteitsmanagement Waarderpolder (2016-2017). De gemeente Haarlem en haar partners werken aan een integrale aanpak voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Waarderpolder. Naast fysieke ingrepen zijn maatregelen voorzien die mensen moeten verleiden met de fiets of het OV te reizen in plaats van met de auto (huidige gedrag). De maatregelen zijn erop gericht om samen 1.160 dagelijkse spitsmijdingen te realiseren. Fietsimpuls: door het stimuleren van het (e-)fietsgebruik en het realiseren van ontbrekende schakels in het fietsnetwerk zoals een beweegbare fietsbrug, moet de (privé) fiets op de korte en middellange afstand een alternatief gaan vormen voor de auto. Deelnemers krijgen een vergoeding van € 0,10 p/km in de lente en zomermaanden van € 0,15 c/km in de herfst- en wintermaanden. Bestaande fietsers kunnen een beloning ontvangen als zij collega’s werven om ook te gaan fietsen. Deze “ambassadeurs” moeten hun eigen gefietste kilometers ook aan kunnen tonen. Ingezet wordt op 700 deelnemers (nieuwe fietsers en ambassadeurs). De OV-impuls richt zich op het beter organiseren en toegankelijk maken van de totale OV-keten van het huisadres naar het werkadres en andersom. Dit moet zorgen voor een langdurige overstap van de auto naar de trein en bus. Ingezet wordt op 100 deelnemers, bijvoorbeeld met een probeeraanbod voor het OV.

  • Verlenging “Fietsstimulering IJmond Bereikbaar” (Stcrt. 2015, 38163) tot en met 31 december 2017.

  • OV Probeeraanbod Zuidas (2016) dit project heeft als doel vanaf 1 november 2016 gedurende 6 weken tijd maximaal 300 automobilisten kennis te laten maken met het OV. Automobilisten krijgen 6 weken een probeerkaart waarmee zij gratis het OV (bus, tram, metro en trein), P+R’s van Q-park, OV-fiets en betaalde stallingen bij stations kunnen proberen. De maximale vergoeding per deelnemer bedraagt gemiddeld € 175 euro uitgekeerd in een niet-inwisselbaar reistegoed. De vergoeding wordt uitgekeerd in opdracht van de projectorganisatie Zuidasdok, een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam.

Brabant

  • Verlenging van het project ‘B-riders’ (Stcrt. 2013, 38163) tot en met 31 december 2017.

Stedendriehoek

  • Fietsstimulering Stedendriehoek (2016-2017). Om vertragingen in het autoverkeer te verminderen start de regio Stedendriehoek een fietsstimuleringsproject. Het project richt zich op de reizigers in de driehoek route Deventer – Twello – Apeldoorn en op het gebruik van fietsroutes in Apeldoorn Zuid. Doel van het project is om automobilisten de overstap naar de fiets te laten maken en zo 1.150 spitsmijdingen in de ochtend en avondspits te realiseren. Maar ook bestaande fietsers worden aangemoedigd vaker de fiets te pakken. Er wordt aangestuurd op een blijvende gedragsverandering. Het project start in de zomer van 2016 en loopt t/m eind 2017. Mogelijk worden bovengenoemde routes gedurende de looptijd van het project nog uitgebreid met fietsstimulering in de binnenstad van Deventer, de route Deventer Noord – Kloosterlanden en de route Apeldoorn Noord-West.

Twente

  • Verlenging project “fietsstimulering Twente” zoals vermeld Stcrt. 2015, 38163 tot en met 31 december 2017.

  • OV probeerpas Twente (2016-2017). In drie gebieden in Twente ontvangen automobilisten een probeerpas voor het OV. Deze pas representeert een waarde van € 60,– per persoon. Met deze pas kunnen reizigers ervaren hoe het is om met het OV te reizen als alternatief voor hun dagelijkse autorit. Het project is gericht op een blijvende gedragsverandering. Maximale aantal deelnemers is 495. (zie voor meer informatie: http://www.twentemobiel.nl/project/ov-probeerpas/).

  • Campagne Enschede Fietst (2016-2017). Dit project is een beloningsproject waarmee automobilisten verleid worden om in plaats van de auto, de fiets te gebruiken de dagelijkse woon-werk-rit. Voor elke gefietste (spits)rit ontvangt de fietser een beloning, die verzilverd kan worden in een webshop. Doelstelling van het project is om tenminste 830 deelnemers te werven en 1.400 spitsmijdingen per dag te realiseren. Naast de fietsstimuleringsactie kent Enschede fietst een E-bike stimuleringsprogramma opgezet met een probeeraanbod en een financiële beloning voor de woon-werkritten die met de nieuwe e-bike gemaakt worden in plaats van de auto. Ook wordt de relatie met nieuwe fietsinfrastructuur gelegd: nieuwe fietsers worden met een kleine beloning gestimuleerd de nieuwe fietsstraten te gebruiken

Zwolle-Kampen

  • Maand gratis OV Zwolle-Kampen (2016-2017). In de regio Zwolle-Kampen wordt automobilisten een probeerpas voor het OV aangeboden, gedurende een maand. Maximale bedrag per deelnemer – uitgedrukt in OV-vergoeding die niet voor geld inwisselbaar is- is € 300,– Doel is om reizigers te laten ervaren hoe het is om met het OV te reizen als alternatief voor hun dagelijkse autorit. Het project is gericht op een blijvende gedragsverandering.

Haaglanden

  • OV-impuls Haaglanden (2016-2017). De Metropoolregio Rotterdam Den Haag wil samen met de gemeenten Den Haag en Leiden forenzen die nu met de auto in de spits reizen stimuleren over te stappen op het OV. Daartoe is het project “OV impuls” opgezet. Dit project is aanvullend op diverse infrastructurele verbeteringen aan het OV. Het project is gericht op automobilisten die nu tenminste drie keer per week met de auto reizen op spitstijden (tussen 7:00-9:00uur en/of 16:00-19:00uur) voor de woon-werk-afstand en wonend en/of werkend zijn in het gebied Haaglanden of Rijnland. Deelnemers worden geworven via de bij Bereikbaar Haaglanden aangesloten partners en via werkgevers. Deelnemers die voldoen aan de voorwaarden worden beloond met een OV-probeeraanbod van 1 maand ter waarde van maximaal € 200,– Voor dit bedrag mag men een maand reizen op rekening. Reizigers die aan het einde van de eerste probeermaand aantoonbaar enthousiast zijn, krijgen het aanbod om een tweede maand door te reizen. Dit aanbod heeft een maximale waarde van € 100,– per deelnemer. Deze maand wordt benut om samen met de deelnemer te bekijken hoe het reizen met OV structureel kan worden.

Maastricht

  • Beloningsmaatregel Maastricht Bereikbaar IMMA (Integrale mobiliteitsmanagement architectuur) (2016–2017). Dit is een nieuw beloningsprogramma binnen de regio Zuid-Limburg waar forenzen en studenten die nu nog met de auto in de spits reizen te stimuleren over te stappen op de fiets, het OV, en/of het parkeren op afstand. Dit wordt bijgehouden aan de hand van een app die het gewenste gedrag moet vastleggen. Het beloningsprogramma omvat drie doelstellingen:

    • 1. Stimuleren van werknemers van convenantpartners om vaker het gewenste gedrag te vertonen (Fiets, OV, Parkeren op Afstand) en dit gedrag ook te bestendigen. Dit betreft zowel overstappers als bestaande slimme reizigers. Gedurende 6 maanden kunnen deelnemers sparen voor punten, voor elke dag dat zij met de fiets naar hun werk gaan i.p.v. de auto.

    • 2. Het realiseren van 1.000 dagelijkse spitsmijdingen voor specifiek het maaskruisende verkeer in Maastricht in verband met de geplande werkzaamheden aan de Noorderbrug.

    • 3. Studenten OV spitsmijden: het verminderen van de druk op OV in de spits door studenten te stimuleren te gaan fietsen of de P&R te gebruiken i.p.v. het OV.

    Naast materieel belonen (in punten) is er ook expliciet aandacht voor immaterieel belonen door in te spelen op intrinsieke motivatie. Materiële beloning betreft punten die kunnen worden omgezet in geld of kunnen worden ingewisseld voor producten in een webshop. De maximale vergoeding die deelnemers kunnen verdienen bedraagt € 240,– per persoon.

    (Zie voor meer informatie http://zuid-limburg.inbeweging.eu/meedoen)

  • Kortingsregeling P&R Maastricht Noord (2016-2017). Ter bevordering van het gebruik van P+R Maastricht Noord is een aantal kortingsacties bedacht:

    • Gratis parkeren en 7 dagen per week, 4 keer per uur, voor € 1,– per persoon reizen met buslijn 100 van P+R Maastricht Noord naar het centrum en terug.

    • Parkeerabonnement: gratis parkeren en voor € 20,– per maand onbeperkt reizen met buslijn 100 van P+R Maastricht Noord naar het centrum en terug.

    • (zie voor mee informatie: http://www.maastrichtbereikbaar.nl/nl/acties/p-r-maastricht-noord)

Projecten Beter Benutten Decentraal Spoor (2016)

  • Spitsmijden OV Noord-Nederland (2016). Dit spitsmijdenproject heeft als doel om de drukte in met name de ochtendspits te verminderen op alle Noordelijke lijnen van Arriva, inclusief de Vechtdallijnen. Door middel van de MyOV app kunnen reizigers punten sparen als zij buiten de spits reizen. Deze punten kunnen vervolgens ingewisseld worden voor beloningen. Punten worden toegekend op basis van de OV-chipkaart gegevens. Deelnemers geven vooraf toestemming voor het gebruik van deze OV-chipkaart gegevens. Looptijd: tot najaar 2016, met daarna mogelijke verlenging. (zie https://myov.nl/ voor mee informatie).

  • Spitsmijden OV Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (2016). Dit spitsmijdenproject is erop gericht de reizigers in de treinen van Syntus op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal beter te spreiden over de dag. Reizigers kunnen met de ‘Syntus app’ punten sparen als zij buiten de spits reizen. Het traject is voorzien van een netwerk van zogeheten ‘iBeacons’, kleine draadloze zendertjes op stations. De Syntus app ontvangt via speciale Bluetooth zenders signalen op. Deelnemers worden, als zij daar vooraf toestemming voor hebben gegeven, via de app herkend als deze in de buurt van een zendertje is. Indien er buiten de spits wordt gereisd, spaart de deelnemer ‘Syntus Punten’ die in te wisselen zijn voor beloningen in een webshop. Looptijd: t/m 2016, met daarna mogelijke verlenging.(zie voor meer informatie http://klantenservice.syntus.nl/hc/nl/sections/201564799-Syntus-Punten)

  • Spitsmijden Valleilijn (2016). In de ochtend- en middagspits zijn de treinen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen erg vol. Doel van dit project is om de drukte op het traject beter te spreiden over de dag. Met de MyOV app kunnen reizigers als ze buiten de spits reizen punten sparen die ingewisseld kunnen worden voor beloningen. Punten worden toegekend op basis van de OV-chipkaart gegevens. Deelnemers geven vooraf toestemming voor het gebruik van deze OV-chipkaart gegevens. Looptijd: tot najaar 2016, met daarna mogelijke verlenging. (zie https://myov.nl/ voor mee informatie).

  • Spitsmijden Maaslijn (2016). Dit project is gericht op reizigers die dagelijks met de Maaslijn naar Nijmegen (Centraal of Heyendaal) reizen. Doel van het project is om de drukte tijdens de spits op het traject beter te spreiden over de dag. Wie buiten de spits reist wordt beloond met punten. Wanneer een deelnemer vooraf toestemming heeft gegeven, wordt via ‘iBeacons’ en een app de reis geregistreerd. Per rit buiten de spits kan de reiziger punten verdienen en hiermee sparen voor beloningen. Looptijd: tot eind 2016. Daarna wisselt de concessie op deze lijn. (zie http://reisjerijkapp.nl/trein/ voor mee informatie).

Naar boven