Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 3 oktober 2016, nr. 2016-0000609595, houdende wijziging van de Regeling basisregistratie personen in verband met de invoering van het Logisch Ontwerp GBA 3.10 en het Logisch Ontwerp RNI 2.12 en het laten vervallen van de bewaartermijn voor bescheiden betreffende het bezit van een buitenlands reisdocument

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, en 6, vierde lid, van het Besluit basisregistratie personen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling basisregistratie personen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘versie 3.9’ vervangen door: versie 3.10.

2. In onderdeel b wordt ‘versie 2.11’ vervangen door: versie 2.12.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘versie 3.9’ vervangen door: versie 3.10.

2. In het tweede lid wordt ‘versie 2.11’ vervangen door: versie 2.12.

C

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘versie 3.9’ vervangen door: versie 3.10.

2. Na het onderdeel ‘Bijlage A4 (Conversieprocedure reisdocumenten)’ wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • Bijlage A5 (Conversieprocedure buitenlands persoonsnummer)

D

In het opschrift van bijlage 2 wordt ‘versie 2.11’ vervangen door: versie 2.12.

E

Bijlage 4 wordt vervangen door de bijlage als opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling.

F

Bijlage 5 wordt vervangen door de bijlage als opgenomen in bijlage 2 bij deze regeling.

G

In bijlage 6 vervalt de categorie ‘bescheiden betreffende het bezit van een buitenlands reisdocument’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 8 oktober 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlagen die zijn opgenomen in de bijlagen 1 en 2, die ter inzage worden gelegd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Turfmarkt 147, 2511 DP Den Haag.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

BIJLAGE 1., BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL E

BIJLAGE 4. LOGISCH ONTWERP GBA, VERSIE 3.10

BIJLAGE BIJ ARTIKEL 3, EERSTE LID

Deze bijlage wordt ter inzage gelegd en tevens via www.rvig.nl beschikbaar gesteld.

BIJLAGE 2., BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL F

BIJLAGE 5. HET LOGISCH ONTWERP RNI, VERSIE 2.12

BIJLAGE BIJ ARTIKEL 3, TWEEDE LID

Deze bijlage wordt ter inzage gelegd en tevens via www.rvig.nl beschikbaar gesteld.

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP) op een aantal onderdelen, zowel in de tekst van de artikelen van de regeling zelf als in de bijlagen. De meeste wijzigingen houden verband met de nieuwe versies van het Logisch Ontwerp Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (LO GBA) en het Logisch Ontwerp Registratie Niet Ingezetenen (LO RNI), die gevolgen hebben voor de inhoud van de systeembeschrijving van de basisregistratie personen (BRP). De systeembeschrijving bestaat uit de in bijlage 1 en 2 van de regeling aangewezen onderdelen van de technische beschrijving (Logisch Ontwerp) van de voorzieningen waarmee de BRP wordt gevormd en een beschrijving van de wijze waarop de aangewezen onderdelen van het LO onder de werking van de Wet BRP worden toegepast. Een andere wijziging heeft betrekking op bijlage 6 ‘bewaring van geschriften en andere bescheiden’. De wijzigingen van de Regeling BRP worden hieronder nader toegelicht.

2. Wijzigingen Logisch Ontwerp GBA en Logisch Ontwerp RNI

De wijzigingen in het LO GBA en het LO RNI leiden tot nieuwe versienummers van het LO GBA en het LO RNI, namelijk LO GBA versie 3.10 en LO RNI versie 2.12. Hiertoe is de Regeling BRP aangepast (artikel I, onderdelen A, B, C en D). Ook leiden de wijzigingen ertoe dat een nieuw onderdeel van het LO GBA wordt aangewezen als onderdeel van de systeembeschrijving, namelijk ‘Bijlage A5 (Conversieprocedure buitenlands persoonsnummer)’ (artikel I, onderdeel C). Tot slot wordt geregeld dat de nieuwe logische ontwerpen worden opgenomen in de bijlagen 4 en 5 bij de Regeling BRP (artikel I, onderdelen E en F). Hierna worden de verschillende wijzigingen van het LO GBA en LO RNI per onderwerp beschreven.

Buitenlands persoonsnummer verplaatsen naar nieuwe aparte rubriek en uitbreiden verificatievraag op het reeds voorkomen van het buitenlands persoonsnummer

In het verleden is gebleken is dat het in sommige landen relatief eenvoudig is om een wijziging in de geslachtsnaam door te voeren. Dit kon leiden tot een dubbelopname in de BRP. Controle bij inschrijving vindt immers plaats op het reeds voorkomen van de combinatie geslachtsnaam, geboortedatum, geslacht. Daarom is overgegaan tot het registreren van het – niet eenvoudig wijzigbare – buitenlands persoonsnummer in de BRP omdat deze registratie kan bijdragen aan het opsporen of zelfs voorkomen van dubbelopnamen. Hiertoe is in het verleden de Regeling BRP gewijzigd. Het nummer wordt enkel gebruikt in het kader van de bijhouding en mag niet worden verstrekt.1 Tot nu toe werd als tijdelijke uitwerking van deze regeling het buitenlands persoonsnummer in technische zin als administratief gegeven vastgelegd in de bestaande rubriek 04.82.30 ‘Beschrijving brondocument Nationaliteit’. In deze rubriek stonden echter ook andere gegevens opgenomen, waardoor bij verstrekking van deze andere gegevens in dezelfde rubriek het buitenlands persoonsnummer automatisch mee verstrekt werd, als geen selectie plaatsvond. Met deze wijziging van het LO GBA en het LO RNI is de basis gelegd om het buitenlands persoonsnummer als administratief gegeven structureel vast te leggen in een nieuwe eigen rubriek, waarin geen andere gegevens zijn opgenomen, opdat geen selectie plaats hoeft te vinden om verstrekking van het nummer te voorkomen. Nu het buitenlands persoonsnummer in een nieuwe rubriek wordt vastgelegd, moeten de reeds geregistreerde nummers ‘verplaatst’ worden van 04.82.30 naar de nieuwe rubriek. Ook dit is geregeld met deze wijziging van het LO GBA en het LO RNI. Tot slot is samenhangende met de registratie van het nummer, de verificatievraag in de Beheervoorziening BSN uitgebreid opdat – voordat tot inschrijving wordt overgegaan – gecontroleerd kan worden of het buitenlandse persoonsnummer reeds voorkomt bij een ingeschreven persoon.

Van BOCO-norm naar NEN-norm voor het afkorten van straatnamen

Voorafgaande aan deze wijziging werd bij het afkorten van straatnamen in het LO GBA nog gebruik gemaakt van de BOCO-norm. De BOCO-norm betreft inkortingsregels volgens de norm van de Bestuurlijke Overleg-Commissie Overheidsinformatisering. Nieuwe registraties zoals de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) maken echter gebruik van de NEN-norm (de NEN 5825 norm). De NEN-norm volgt andere afkortingsregels dan de BOCO-norm. Bij een (beperkt) aantal van de straatnamen langer dan 24 posities leidt de NEN-norm tot een andere afgekorte straatnaam dan de BOCO-norm. Omdat nieuwe(re) registraties, zoals de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) en de BRP aansluiten bij de NEN-norm, zijn met deze wijziging van het Logisch Ontwerp de betrokken straatnamen omgezet volgens de NEN-norm. In het kader van gegevensuitwisseling tussen registraties en de voorziene overgang van de oude GBA voorzieningen naar de nieuwe BRP voorzieningen is het van belang dat wordt afgekort volgens de nu geldende NEN-norm. Gemeenten dienen er bij het opnemen van straatnamen zorg voor te dragen dat de straatnamen op de juiste wijze worden afgekort.

Van rechtswege vervallen reisdocumenten beter verwerken in het basisregister reisdocumenten

In het basisregister reisdocumenten worden Nederlandse reisdocumenten geregistreerd die van rechtswege zijn vervallen en daarom niet meer in omloop mogen zijn. Een reisdocument vervalt bijvoorbeeld van rechtswege als een melding van vermissing is gedaan, als de houder is overleden of als de geslachtsnaam, de voornamen, de geboortedatum of het geslacht van de houder zijn gewijzigd (zie voor overige gronden artikel 47 van de Paspoortwet). De aanleiding van deze wijziging is gelegen in een aantal incidenten met het ten onrechte vervallen verklaren van reisdocumenten in het basisregister reisdocumenten door de wijze waarop het basisregister geautomatiseerd meldingen verwerkt van wijziging in de persoonsgegevens in de BRP. Om deze incidenten te voorkomen, dienen gemeenten vanaf de wijziging van het LO GBA reisdocumenten die vanwege de hierna opgesomde redenen van rechtswege zijn vervallen, handmatig te registreren als van rechtswege vervallen. Hiermee wordt voorkomen dat administratieve wijzigingen in persoonsgegevens zoals het achteraf verwerken van een ingangsdatum of taalkundige correcties abusievelijk leiden tot het verval van rechtswege van een nieuw verstrekt reisdocument. Het betreft specifiek het van rechtswege verval van een reisdocument op grond van artikel 47, eerste lid, onder a (vervallen Nederlandse nationaliteit), onder b (status vluchteling gewijzigd of persoon is van een ander reisdocument voorzien), en onder e (wijziging voornamen, geslachtsnaam, geboortedatum of geslacht) en – na wijziging van de Paspoortwet ter zake – ook na wijziging van het BSN, aangezien bij deze gronden de problematiek zich heeft voorgedaan. Hiervan gaat dan een melding naar het basisregister reisdocumenten.

Een aparte mailbox voor de Terugmeldvoorziening

In het geval een afnemer (bestuursorgaan) van de gegevens uit de BRP twijfel heeft aan de juistheid van een authentiek gegeven dat verstrekt is uit de BRP aan hem, dan moet hij dat in principe terugmelden aan de bijhoudingsgemeente op grond van artikel 2.34 van de Wet BRP. De Terugmeldvoorziening (TMV) zorgt geautomatiseerd dat de terugmelding de juiste gemeente bereikt, dat er een terugmelddossier wordt aangemaakt, en dat de melder het dossier kan raadplegen, opdat de melder weet wat de gemeente doet met zijn terugmelding. De TMV is technisch gekoppeld aan de GBA-V (GBA-Verstrekkingen) en wordt op dit moment vernieuwd. Daarbij is het wenselijk om de huidige TMV los te koppelen van de GBA-V om de TMV te kunnen vernieuwen zonder dat GBA-V mee hoeft te lopen in die vernieuwing. Voorafgaande aan deze wijziging deelden GBA-V en TMV echter dezelfde mailbox. Met deze wijziging van het LO GBA is een aparte mailbox voor de TMV geregeld en kunnen de leveranciers bij de systeembouw van de gemeentelijke systemen rekening houden met het feit dat de TMV een eigen mailbox gaat gebruiken.

Vervanging certificaten en hogere eisen aan beveiliging

Voorafgaande aan deze wijziging waren de beveiligingscertificaten van afnemers voor het ontvangen van gegevens uit de BRP (via hun mailbox) geldig tot 21 maart 2017 en stonden zij specifiek omschreven in het LO GBA. Om de beveiliging verder te verbeteren, wordt nu bepaald welk niveau van beveiliging de nieuwe certificaten na maart 2017 moeten hebben, waarbij een overstap naar PKI Overheidscertificaten tot de mogelijkheden behoort. Op grond van de bestaande regelgeving is het niet vereist het niveau van de certificaten in het LO GBA vast te leggen. In verband met de regelmatige opwaardering van certificaten kan dit beter in de aansluitdocumentatie worden ondergebracht, aangezien deze documentatie gemakkelijk aan te passen is. Aansluitdocumentatie betreft technische documentatie voor de aansluiting van het BRP-systeem van de gemeente, afnemer of aangewezen bestuursorgaan op de centrale voorzieningen van de BRP. Met deze LO-wijziging zijn daarom de teksten die nu in het LO GBA staan over de certificaten er uit gehaald. Hierdoor wordt voorkomen dat telkens een LO-wijziging moet worden doorgevoerd, als de certificaten worden vervangen en kan sneller gereageerd worden op geconstateerde beveiligingsrisico’s. De nieuwe eisen die in 2017 aan de certificaten zullen worden gesteld, worden te zijner tijd opgenomen in de aansluitdocumentatie en via de website van RvIG gepubliceerd.

Meer mogelijkheden voor verbetering gegevenskwaliteit

Ter verbetering van de kwaliteit van de gegevens die zijn opgenomen in de BRP zijn nog een tweetal wijzigingen doorgevoerd in het LO GBA:

  • Een wijziging met betrekking tot een verdere automatisering van het synchroniseren tussen de gemeentelijke GBA en de GBA-V die leidt tot een verbetering van de inhoudelijke overeenkomst tussen de beide systemen, waaruit gegevens verstrekt worden aan afnemers;

  • Het mogelijk maken dat gemeenten op elk moment aan het ministerie van BZK kunnen vragen een controle uit te voeren naar een herstelde bevinding op een persoonslijst. De controle wordt uitgevoerd met behulp van de bestandscontrolemodule die door het ministerie van BZK wordt beheerd.

(Teletex)tekens die binnen de BRP mogen worden gebruikt

De Teletex-tekens worden gebruikt om in het geautomatiseerde berichtenverkeer via de mailbox lettercombinaties en diakrieten steeds op dezelfde manier door te geven. Bij het gebruik van webservices2 wordt in plaats van Teletex de standaard UTF-8 gebruikt. Met deze toevoeging aan het LO GBA is voor ieder Teletex-teken een eenduidige verwijzing naar het corresponderende UTF-8-teken gelegd.

Uitbreiding van de syntax van de voorwaarderegel

Dit betreft een drietal wijzigingen van het LO GBA die tot gevolg hebben dat:

  • de voorwaarden in de autorisatietabelregels zijn uitgebreid om voor de bestandscontrolemodule van het zelfevaluatie-instrument nauwkeurigere selecties uit te kunnen voeren op de gegevens in GBA-V;

  • selecties kunnen worden uitgevoerd op basis van een lijst van administratienummers of burgerservicenummers. Enkel in de periode waarin GBA-V de basis is voor systematische gegevensverstrekking kan dit mechanisme ook worden gebruikt voor het verwijderen van afnemersindicaties; dit gebruik zal niet meer mogelijk zijn ten tijde van de nieuwe BRP-voorzieningen. De nieuwe BRP voorzieningen zullen hiervoor een specifieke dienst (of functionaliteit) gebruiken. Met de afnemersindicaties wordt bepaald aan welke afnemers welke spontane verstrekkingen moeten worden gedaan;

  • het voor bestuursorganen en derden bekend is welke standaard tellingen vanuit GBA-V mogelijk zijn.

3. Wijziging bijlage 6 ‘bewaring van geschriften en andere bescheiden’

De wijziging van bijlage 6 (Bewaring van geschriften en andere bescheiden) waarmee de categorie bescheiden betreffende het bezit van een buitenlands reisdocument is komen te vervallen (art. I, onderdeel G) is een gevolg van het feit dat in de BRP niet langer gegevens betreffende het bezit van een buitenlands reisdocument worden opgenomen, zoals wel het geval was onder de Wet GBA. De noodzaak voor een regeling met betrekking tot het bewaren van bescheiden betreffende het bezit van een buitenlands reisdocument is daarmee komen te vervallen.

4. Consultatie

De regeling is op grond van artikel 1.15 van de Wet BRP ter consultatie voorgelegd aan het gebruikersoverleg, waarin representatieve vertegenwoordigingen van de gemeenten, van de aangewezen bestuursorganen, bedoeld in artikel 2.65 van de Wet BRP en de overheidsorganen en derden aan wie op grond van de artikelen 3.2, 3.3 of 3.13 van de Wet BRP gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt zitting hebben. De regeling heeft geen aanleiding gegeven tot het maken van nadere op- of aanmerkingen.

5. Terinzagelegging

Het LO GBA, versie 3.10, en LO RNI, versie 2.12, zijn door hun omvang en opmaak niet geschikt om in de Staatscourant te plaatsen. De bijlagen worden ter inzage gelegd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Turfmarkt 147, 2511 DP, te Den Haag. De aanpassingen van het LO GBA en LO RNI zijn ook terug te vinden in de gewijzigde versie, die via www.rvig.nl beschikbaar wordt gesteld, waarbij de wijzigingen zichtbaar zijn opgenomen in de doorlopende tekst. Daarmee is de kenbaarheid van de documenten voor de direct bij de regeling betrokken personen voldoende verzekerd.

6. Inwerkingtreding

In artikel II is bepaald dat de regeling inwerking treedt met ingang van 8 oktober 2016. Deze datum van inwerkingtreding wijkt in beperkte mate af van het vaste verandermoment van 1 oktober omdat dit de vroegst mogelijke datum betreft waarop alle betrokken partijen technisch in staat zijn om de wijziging door te voeren.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk


X Noot
2

Een schakel waarmee twee systemen met elkaar communiceren zonder menselijke tussenkomst

Naar boven