Regeling van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 10 mei 2016, kenmerk 868259-143833-WJZ houdende wijziging van de Regeling tabaksreclame in of aan tabaksspeciaalzaken en tabaksverkooppunten in verband met de uitbreiding van de reikwijdte naar elektronische sigarettenspeciaalzaken

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 5, vijfde lid, onder c, van de Tabaks- en rookwarenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tabaksreclame in of aan tabaksspeciaalzaken en tabaksverkooppunten wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 komt te luiden:

Artikel 1

Reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak wordt slechts aangebracht met inachtneming van de in deze regeling gestelde voorschriften.

B

Artikel 2, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak legt op geen enkele wijze een positief verband met gezondheid.

C

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3

  • 1. Reclame voor voor roken bestemde tabaksproducten in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak is voorzien van de gezondheidswaarschuwing ‘Roken is dodelijk”. Deze gezondheidswaarschuwing is vormgegeven zoals bepaald in de artikelen 8, zesde lid, en 9, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn.

  • 2. Reclame voor rookloze tabaksproducten in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak is voorzien van de gezondheidswaarschuwing ‘Tabaksproducten zijn dodelijk’. Deze gezondheidswaarschuwing is vormgegeven zoals bepaald in de artikelen 8, zesde lid, en 9, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn.

  • 3. Reclame voor een elektronische sigaret of navulverpakking in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak is voorzien van de gezondheidswaarschuwing ‘Nicotine is zeer verslavend’. Deze gezondheidswaarschuwing is vormgegeven zoals bepaald in de artikelen 8, zesde lid, en 9, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn.

  • 4. De tekst van de gezondheidswaarschuwingen, bedoeld in het eerste, tweede en derde lid, beslaat ten minste 15% van het totale oppervlak van de reclame.

  • 5. Bij de bepaling van het oppervlak van reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak wordt in aanmerking genomen de feitelijke uiting of uitingen, zoals bestaande uit woorden, afbeeldingen, specifieke merkgerelateerde kleuren of kleurenschema’s, afbeeldingen van het merk, het merklogo of de merknaam.

  • 6. De eisen van dit artikel gelden onverminderd het bepaalde bij en krachtens artikel 2, vierde lid, van de Tabaks- en rookwarenwet.

D

Artikel 4, wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘bij of krachtens de Tabakswet’ vervangen door ‘bij of krachtens de Tabaks- en rookwarenwet’ en ‘aan de voorgevel van de tabaksspeciaalzaak reclame voor tabaksproducten te voeren’ wordt vervangen door: aan de voorgevel van een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak reclame voor tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen te voeren.

2. In het vierde lid wordt ‘Tabaksproducten’ vervangen door ‘Tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen’ en wordt ‘tabaksspeciaalzaak’ vervangen door: tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak.

3. In het vijfde lid wordt ‘tabaksproducten’ vervangen door ‘tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen’ en wordt ‘tabaksspeciaalzaak’ vervangen door: tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak.

4. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 6. Dit artikel is niet van toepassing op een met een afsluitbare eigen toegang duidelijk afgescheiden verkooppunt van tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen in een levensmiddelenzaak of een warenhuis.

E

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘tabaksspeciaalzaak’ vervangen door ‘tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak’ en ‘tabaksproducten’ wordt vervangen door: tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen.

2. In het tweede lid, onder a, wordt ‘onder de 16 jaar’ vervangen door: onder de 18 jaar.

3. In het tweede lid, onder b, wordt ‘niet-tabaksproducten’ vervangen door: andere producten dan tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen.

4. In het derde lid wordt ‘tabaksspeciaalzaak’ vervangen door: tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak.

F

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6

  • 1. Reclames voor elektronische sigaretten of navulverpakkingen in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak die voldoen aan artikel 9, eerste lid, van het Tijdelijk warenwetbesluit elektronische sigaret, zoals dat luidde onmiddellijk voor inwerkingtreding van deze regeling, zijn nog toegestaan tot 1 januari 2017.

  • 2. Reclames voor rookloze tabaksproducten in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak die voldoen aan deze regeling zoals deze luidde op 19 mei 2016, zijn nog toegestaan tot 1 januari 2017.

G

Artikel 8 komt te luiden:

Artikel 8

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet van 29 april 2016 houdende wijziging van de Tabakswet ter implementatie van Richtlijn 2014/40/EU, inzake de productie, de presentatie en de verkoop van tabaks- en aanverwante producten (Stb. 2016, 175) in werking treedt.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatcourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

Naar boven