Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Staatscourant 2015, 49038 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Staatscourant 2015, 49038 | Verkeersbesluiten |
Als gevolg van wijzigingen in de verkeersstructuur rondom Hedel zijn in en rondom Hedel de afgelopen jaren veel werkzaamheden verricht. Tijdens deze laatste fase vindt groot onderhoud plaats aan de Oude Rijksweg. De bushalte aan de Pr. Beatrixstraat/Maasdijk komt te vervallen. Er komt een nieuwe bushalte op de Oude Rijksweg ter hoogte van de kruising Oude Rijksweg/Pr. Beatrixstraat. Op deze locatie komen nieuwe verkeerslichten.
De maximaal toegestane snelheid op de Pr. Beatrixstraat (buiten de bebouwde kom), de Drielseweg en de Winkelseweg is 80 kilometer per uur. Deze snelheidslimiet past niet bij de functie en het gebruik van de weg. Uit oogpunt van Duurzaam Veilig Verkeer dienen grote snelheidsverschillen te worden voorkomen. Door de snelheidslimiet te verlagen naar 60 kilometer per uur, wordt voldaan aan de grondbeginselen van Duurzaam Veilig. Ter ondersteuning van de ingestelde snelheidslimiet worden in de Pr. Beatrixstraat en Drielseweg verkeersplateaus aangebracht. In de Winkelseweg worden geen snelheidsremmers aangebracht omdat dit al een zeer smalle doodlopende weg is.
De verkeerslichten op de Oude Rijksweg liggen ter hoogte van een flauwe bocht. Hierdoor kunnen de weggebruikers de verkeerlichten later kan waarnemen. Om de verkeersveiligheid te verhogen is de rijbaan verschoven en zal de snelheid ter hoogte van de verkeerslichten worden verlaagd van een maximumsnelheid van 80 km/h naar een maximumsnelheid van 70 km/h.
Na de reconstructie kun je vanaf de Pr. Beatrixstraat enkel nog rechtsaf slaan naar de Oude Rijksweg. Daarnaast is de rechtsaffer op de Oude Rijksweg t.h.v. de Pr. Beatrixstraat weg. Dit is om het sluipverkeer op de Pr. Beatrixstraat tegen te gaan. Het onderliggende wegennet zal voldoende alternatieven bieden, er is sprake is van een beperkte omrijdafstand.
Met de provincie Gelderland en Arriva is overeengekomen dat de bushaltes aan de Pr. Beatrixstraat worden verplaatst i.v.m. het strekken van buslijn 165. Veel scholieren en forenzen maken gebruik van de buslijn 165 die willen een snelle en frequente buslijn. Voor het verplaatsen van de bushalte en het daarbij behorende bord in principe twee verkeersbesluiten nodig zijn namelijk voor het weghalen en voor het wederom plaatsen daarvan. Bij dit besluit wordt voorzien in beide. De nieuwe haltes worden voorzien van verhoogde perrons, fietsenstallingen en een abri.
De grenzen van de bebouwde kom van een gemeente worden vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad. In het mandaat- en volmacht register gemeente Maasdriel is opgenomen dat verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet zijn gemandateerd aan de teammanager Realisatie en Beheer. De huidige komgrens op de Pr. Beatrixstraat ligt t.h.v. de huisnummers 3 en 20. De komgrens zal circa 30 meter worden uitgebreid in westelijke en circa 25 meter zuidelijke richting. Waardoor de komgrens voor het plateau komt. Aan dit plateau grenzen de Oude Rijksweg, de Winkelseweg en de Pr. Beatrixstraat. De kruising van de Oude Rijksweg en Pr. Beatrixstraat zal anders worden ingericht i.v.m. de aan te leggen bushalte en het verwijderen van de rechtsaffer op de Oude Rijksweg naar de Pr. Beatrixstraat i.v.m. het sluipverkeer op de Pr. Beatrixstraat. Aan de Winkelseweg zitten de tennis- en de voetbalvelden, veel leden gaan hier op de fiets naar toe en moeten de Pr. Beatrixstraat oversteken. Door het verleggen van de komgrens komt het plateau binnen de bebouwde kom te liggen wat de verkeersveiligheid zal vergroten.
In een deel van de Drielseweg ligt al een fietsstrook. Het deel van de Drielseweg (vanaf Drielseweg 36a tot aan t-kruising met de Drielseweg t.h.v. de N831) is nu voorzien van een fietssuggestiestrook. Het deel dat nu een fietssuggestiestrook is zal worden aangepast in een fietsstrook. Het zal worden uitgevoerd in rood asfalt met een fietssymbool. Op een fietsstrook mag niet stil gestaan worden. Dit betekent dat langsparkeren niet meer is toegestaan. Aangezien er veel scholieren en forenzen gebruik maken van de Drielseweg, de Drielseweg valt daardoor onder het regionale fietsroutenetwerk.
Belang van het verkeersbesluit:
De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de in de Wegenverkeerswet genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:
Namens het college van Maasdriel,
Teammanager Realisatie & Beheer
Bijlagen: drie situatietekeningen
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u schriftelijk of digitaal (via www.maasdriel.nl). U stuurt dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit naar de gemeente. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van ons besluit niet op. Als u deze opschorting wilt, dan kunt u de rechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-49038.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.