Besluit van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 8 december 2015 , 2015-0000300936, tot goedkeuring van de wijziging van het reglement van de Stichting Pensioenregister.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel Gelet op artikel 51 van de Pensioenwet en artikel 62 van de Wet verplichte beroepspensioenregeling.

Besluit:

Goed te keuren het door de Stichting Pensioenregister op 14 september 2015, op grond van artikel 51, zevende lid, van de Pensioenwet en artikel 62, zevende lid, van de Wet verplichte beroepspensioenregeling vastgestelde herziene reglement Pensioenregister.

Dit besluit wordt, tezamen met het goedgekeurde reglement en de toelichting daarop, bekendgemaakt in de Staatscourant.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma

BIJLAGE

REGLEMENT PENSIOENREGISTER

Ter uitvoering van het bepaalde in artikel 51 Pensioenwet en artikel 62 Wet verplichte beroepspensioenregeling.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. De definities in de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling worden gevolgd.

  • 2. De hierna volgende begrippen hebben in dit reglement de volgende betekenis:

    a. BSN:

    burgerservicenummer.

    b. collectieve wijziging:

    een wijziging van de bestaande en/of op te bouwen pensioenaanspraken en pensioenrechten die voor de gehele populatie of een bepaald deel van een populatie van één pensioenovereenkomst (pensioenregeling) van toepassing is.

    c. deelnemer:

    actieve deelnemer bij actieve basisregeling.

    d. individuele wijziging:

    een wijziging van de bestaande en/of op te bouwen pensioenaanspraken en pensioenrechten die voor één (gewezen) deelnemer dan wel één pensioengerechtigde van toepassing is.

    e. pensioenaanspraak:

    het recht op een nog niet ingegaan pensioen, uitgezonderd overeengekomen voorwaardelijke toeslagverlening. Onder pensioenaanspraak wordt tevens verstaan aanspraken op grond van de Algemene Ouderdomswet (AOW).

    f. pensioenadministrateur:

    de uitvoeringsorganisatie die in opdracht van een pensioenuitvoerder de administratie voert van de betreffende pensioenuitvoerder. Dit kan een zelfadministrerende pensioenuitvoerder zijn, of een administratiekantoor die de administratie verzorgt voor een pensioenuitvoerder.

    g. pensioenregister:

    de website www.mijnpensioenoverzicht.nl, waar iedere burger aan de hand van zijn DigiD, of daarvoor in de plaats komende officiële internet legitimatiestandaard, (een indicatie van) zijn pensioenaanspraken of zijn pensioenrechten kan inzien, alsmede inzicht kan krijgen in de hoogte van het te bereiken pensioen, de keuzes ten aanzien van het pensioen en de gevolgen van deze keuzes en van belangrijke gebeurtenissen op het pensioen.

    h. pensioenuitvoerder:

    een ondernemingspensioenfonds, een bedrijfstakpensioenfonds, of een premiepensioeninstelling of verzekeraar die zetel heeft in Nederland.

    i. stichting:

    Stichting Pensioenregister, statutair gevestigd te Utrecht.

    j. SVB:

    de Sociale Verzekeringsbank.

    k. UPO:

    uniform pensioenoverzicht als verzonden door de pensioenuitvoerder aan een deelnemer.

    l. verwijsindex:

    de door de pensioenuitvoerders aan de stichting verstrekte lijst van BSN’s van deelnemers, gewezen deelnemers en pensioengerechtigden, op basis waarvan de pensioengegevens bij de pensioenuitvoerders worden opgehaald op het moment van inloggen door de burger.

    m. website:

    www.mijnpensioenoverzicht.nl.

    n. wet:

    de Pensioenwet, de Wet verplichte beroepspensioenregeling en het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling.

    o. Wbp:

    de Wet bescherming persoonsgegevens.

  • 3. Bij strijdigheid tussen de definities in dit reglement en de definities in de Pensioenwet en/of de Wet verplichte beroepspensioenregeling gaan de definities in dit reglement voor.

Artikel 2 Handleidingen en technische specificaties

Ter uitvoering van de in dit reglement genoemde verplichtingen stelt de stichting ten behoeve van de pensioenuitvoerders en de SVB handleidingen en technische specificaties op die tijdig op een voor de pensioenuitvoerders toegankelijke website worden gepubliceerd.

Artikel 3 Toepassing

Dit reglement is van toepassing op de stichting, de SVB, de pensioenuitvoerders en de burgers.

Artikel 4 Doel

  • 1. Het doel van dit reglement is een nadere uitwerking te geven aan de met artikel 51 Pensioenwet en artikel 62 Wet verplichte beroepspensioenregeling gecreëerde verbintenis als bedoeld in de Wbp. 2.Dit reglement bevat de voorwaarden waaronder uitvoering wordt gegeven aan het ontwikkelen en beheren van het pensioenregister en heeft betrekking op:

    • a. de aanlevering van pensioengegevens door de pensioenuitvoerders en de SVB en

    • b. de verwerking van de aangeleverde pensioengegevens door de stichting.

Artikel 5 Taken van de stichting

  • 1. Op grond van artikel 51 Pensioenwet en artikel 62 Wet verplichte beroepspensioenregeling ontwikkelt en beheert de stichting het pensioenregister.

  • 2. De stichting heeft, onder verwijzing naar artikel 51 Pensioenwet en artikel 62 Wet verplichte beroepspensioenregeling, ten doel:

    • a. het ontwikkelen en beheren van een pensioenregister waarmee iedere burger de door hem of haar in Nederland verworven en mogelijk te verwerven collectieve en individuele pensioenaanspraken en verworven pensioenrechten kan inzien, alsmede inzicht te geven in de hoogte van het te bereiken pensioen. Op een datum die mede afhankelijk is van nadere regelgeving ter zake, worden deze gegevens, voor zover het ouderdomspensioen betreft, getoond op basis van een pessimistisch, een verwacht en een optimistisch scenario, en worden keuzes ten aanzien van het pensioen en de gevolgen van deze keuzes en van belangrijke gebeurtenissen op het pensioen getoond;

    • b. het verwerven van draagvlak voor en medewerking aan het pensioenregister bij de uitvoerders van collectieve en individuele pensioenvoorzieningen;

    • c. het informeren van de burger omtrent het bestaan van het pensioenregister en de daaraan gerelateerde onderwerpen;

    • d. het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

  • 3. De stichting is bewerker in de zin van de Wbp en voert ten aanzien van de verwerking van de (persoons)gegevens een informatiebeveiligingsbeleid. De pensioenuitvoerders en de SVB zien als verantwoordelijken in de zin van de Wbp toe op de naleving door de stichting van dit beleid en de overige rechten en plichten als bewerker.

Artikel 6 Gegevensverstrekking door pensioenuitvoerders en SVB

  • 1. De aanlevering van gegevens dient plaats te vinden op de wijze en in de vorm zoals omschreven in de in artikel 2 genoemde handleidingen en technische specificaties.

  • 2. De SVB verstrekt de navolgende gegevens:

    • a. opgebouwde AOW: de AOW vanaf de aanvangsleeftijd tot op moment van vaststelling rekening houdend met eventuele niet verzekerde tijdvakken;

    • b. te bereiken AOW: de opgebouwde AOW plus de verwachte toekomstige opbouw vanaf het moment van vaststelling van opgebouwd AOW naar de pensioengerechtigde leeftijd op basis van gelijkblijvende omstandigheden en

    • c. normatief AOW: het AOW bedrag dat de burger kan bereiken bij volledige opbouw tussen de aanvangsleeftijd en de pensioengerechtigde leeftijd.

    • d. netto AOW: op een nader, conform lid 6, te bepalen moment, de netto AOW, zijnde de aan pensioengerechtigden uitbetaalde netto AOW.

  • 3. De pensioenuitvoerders leveren, op het moment van inloggen, ten aanzien van deelnemers de navolgende gegevens aan: verworven ouderdomspensioen, reglementair te bereiken ouderdomspensioen en verworven partnerpensioen.

  • 4. De pensioenuitvoerders leveren, op het moment van inloggen, ten aanzien van gewezen deelnemers de navolgende gegevens aan: opgebouwd ouderdomspensioen en opgebouwd partnerpensioen.

  • 5. Tevens leveren de pensioenuitvoerders op een nader, conform lid 6, te bepalen moment, ten aanzien van pensioengerechtigden aan, het aan deze pensioengerechtigden netto uitbetaald pensioen.

  • 6. Eventuele uitbreiding of wijziging van de gegevensverstrekking worden door de Stichting tijdig aan de pensioenuitvoerders en de SVB gecommuniceerd.

Artikel 7 Aansluiting pensioenuitvoerders en SVB

  • 1. Aansluiting op het pensioenregister dient plaats te vinden op de wijze zoals vastgelegd in de in artikel 2 genoemde handleidingen en technische specificaties.

  • 2. Voor het aansluiten en het uitwisselen van informatie wordt gebruik gemaakt van de standaarden van Digikoppeling of daarvoor in de plaats tredende standaard voor gegevensuitwisseling en daarbij door het pensioenregister goedgekeurd veiligheidscertificaat;

  • 3. De pensioenuitvoerders zijn verantwoordelijk voor de aansluiting met het pensioenregister, ook al wordt deze feitelijk uitgevoerd door een pensioenadministrateur of een andere derde.

  • 4. De pensioenuitvoerders dienen wijzigingen in de verwijsindex van (gewezen) deelnemers minimaal eenmaal per jaar door te geven aan de stichting.

  • 5. De pensioenuitvoerders dienen de in artikel 6 lid 3 genoemde gegevens van deelnemers beschikbaar te hebben voor verwerking in het pensioenregister binnen één maand na de meest recente verstrekking van het uniform pensioenoverzicht (UPO).

  • 6. Onverminderd het bepaalde in lid 5 dient het effect van collectieve wijzigingen uiterlijk 4 maanden na de datum van verwerking van deze wijzigingen in de administratie van de pensioenuitvoerder beschikbaar te zijn voor verwerking via het pensioenregister.

  • 7. In afwijking van de in lid 6 bepaalde termijn van vier maanden na de datum van verwerking van deze wijzigingen in de administratie van de pensioenuitvoerder, dient het effect van collectieve wijzigingen als gevolg van vermindering van pensioenaanspraken en pensioenrechten, uiterlijk 4 maanden nadat de vermindering ingaat beschikbaar te zijn voor verwerking via het pensioenregister.

  • 8. Onverminderd het bepaalde in artikel 5 dient, vanaf 1 juli 2017 het effect van individuele wijzigingen uiterlijk 4 maanden na de datum van verwerking van deze wijzigingen in de administratie van de pensioenuitvoerder beschikbaar te zijn voor verwerking via het pensioenregister.

  • 9. De pensioenuitvoerders dienen de stichting de in artikel 6 lid 4 genoemde gegevens van alle gewezen deelnemers beschikbaar te stellen, tenzij de pensioenuitvoerder ondanks aantoonbare inspanningen het BSN van een gewezen deelnemer niet kan traceren via ter beschikking zijnde gegevensbronnen.

  • 10. Wijzigingen in de gegevens van een pensioenuitvoerder dienen binnen 5 werkdagen schriftelijk aan de stichting te worden doorgegeven op de wijze zoals omschreven in het overzicht dienstniveaus.

Artikel 8 Overige verplichtingen pensioenuitvoerders en SVB

  • 1. De pensioenuitvoerders en de SVB zijn verplicht om alle informatie en medewerking te verschaffen noodzakelijk voor het functioneren van het pensioenregister, voor zover dit in redelijkheid kan worden verlangd.

  • 2. In geval van oprichting of liquidatie van een pensioenuitvoerder dient een daartoe bevoegd persoon van de betreffende pensioenuitvoerder de stichting binnen 5 werkdagen na oprichting of liquidatie schriftelijk te informeren, onder vermelding van de datum van oprichting of liquidatie.

Artikel 9 Beschikbaarheid pensioenregister, onderhoud en ondersteuning

  • 1. Het pensioenregister heeft een raadpleegfunctie en voorziet burgers op uniforme wijze van informatie over hun pensioenaanspraken, hun pensioenrechten, de keuzes ten aanzien van het pensioen en de gevolgen van deze keuzes en van belangrijke gebeurtenissen op het pensioen.

  • 2. Het pensioenregister is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. De burger kan uitsluitend toegang krijgen door middel van zijn inlogcode DigiD, of daarvoor in de plaats komende officiële internet legitimatiestandaard.

  • 3. De stichting kan (onderdelen van) het pensioenregister te allen tijde zonder voorafgaande bekendmaking (tijdelijk) buiten gebruik stellen voor het opheffen van storingen of in geval van calamiteiten.

  • 4. De stichting zal een regeling treffen opdat de pensioenuitvoerders, de SVB als verantwoordelijken en de stichting als bewerker in de zin van de Wbp adequate maatregelen nemen bij een (mogelijke) datalek.

  • 5. De stichting kan (onderdelen van) het pensioenregister na aankondiging tijdelijk buiten gebruik stellen voor het plegen van onderhoud. Hieronder wordt tevens verstaan het implementeren van nieuwe releases.

  • 6. De stichting zal minimaal 10 werkdagen voorafgaand aan het plegen van regulier onderhoud hierover een bericht plaatsen op de website. De stichting spant zich in om dergelijke werkzaamheden zoveel mogelijk op minder courante uren te laten plaatsvinden.

  • 7. In het overzicht dienstniveaus zijn de normen opgenomen die van belang zijn met het oog op (de kwaliteit en de beschikbaarheid) van het pensioenregister. In voornoemd document zijn tevens de procedures en de verantwoordelijkheden van de stichting beschreven met betrekking tot het onderhoud van het pensioenregister en de technische ondersteuning van het pensioenregister.

  • 8. De pensioenuitvoerders en de SVB zijn verantwoordelijk voor de beantwoording van alle inhoudelijke vragen van burgers over hun pensioenaanspraken.

Artikel 10 Privacy

  • 1. De stichting is bewerker in de zin van de Wbp van de door de pensioenuitvoerders en de SVB ten behoeve van het pensioenregister aangeleverde gegevens. De verwerking van deze gegevens vindt plaats overeenkomstig de Wbp en is conform deze wet gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens.

  • 2. De door de pensioenuitvoerders en de SVB aangeleverde gegevens worden door de stichting verwerkt voor zover dit noodzakelijk is voor het verstrekken van informatie aan burgers over pensioenaanspraken en pensioenrechten, de keuzes ten aanzien van het pensioen en de gevolgen van deze keuzes en van belangrijke gebeurtenissen op het pensioen. De stichting bewaart behalve de verwijsindex geen persoonsgegevens.

  • 3. De pensioenuitvoerders en de SVB zijn verantwoordelijken in de zin van de Wbp. Zij bepalen doel en middelen van de registratie. De pensioenuitvoerders en de SVB zijn voorts verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de (persoons)gegevens. De stichting zal burgers met inhoudelijke vragen over hun pensioenaanspraken en verzoeken tot inzage of correctie doorverwijzen naar de betreffende pensioenuitvoerder of de SVB.

Artikel 11 Beveiliging

  • 1. De pensioenuitvoerders, de SVB en de stichting hebben overeenkomstig artikel 13 Wbp passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen getroffen tegen verlies of onrechtmatige verwerking van de aangeleverde (persoons)gegevens. Deze maatregelen zijn nader uitgewerkt in een zogenoemd Information Security Controls Document dat aangeeft hoe het informatiebeveiligingsbeleid van de stichting in de vorm van concrete maatregelen is geïmplementeerd.

  • 2. De stichting kan te allen tijde zonder voorafgaande bekendmaking (tijdelijk) de toegang tot het pensioenregister onderbreken indien er sprake is van een (mogelijk) beveiligingsincident.

  • 3. Het in lid 2 bepaalde geldt mutatis mutandis voor de pensioenuitvoerders en de SVB. Ingeval van een onderbreking door een pensioenuitvoerder of de SVB wordt de stichting direct ingelicht, op de wijze zoals omschreven in het overzicht dienstniveaus. De betrokken organisatie zal binnen 5 dagen na opheffing van de onderbreking in ieder geval de stichting schriftelijk informeren over de aard van het incident en de getroffen (beveiligings)maatregelen.

Artikel 12 Financiering

  • 1. De kosten van ontwikkeling en beheer van het pensioenregister worden gedragen door de pensioenuitvoerders en de SVB.

  • 2. Alle kosten die verband houden met de aan de stichting op grond van de wet opgedragen taken of toegekende bevoegdheden worden doorbelast. Als kosten worden in ieder geval aangemerkt alle voorziene en onvoorziene kosten alsmede de kosten ter afdekking van risico’s en aansprakelijkheden die voor rekening van de stichting komen. De middelen worden verkregen uit jaarlijkse bijdragen en eventuele incidentele bijdragen van de pensioenuitvoerders en de SVB.

  • 3. Het bestuur van de stichting bepaalt de wijze waarop toerekening van de kosten aan de pensioenuitvoerders en de SVB zal plaatsvinden en legt hierover verantwoording af in het jaarverslag.

  • 4. Het bestuur van de stichting stelt voor wat betreft de pensioenuitvoerders de jaarlijkse bijdrage vast naar rato van het aantal deelnemers dat de pensioenuitvoerders administreren. Hiertoe zal de stichting een overzicht opvragen bij De Nederlandsche Bank van het aantal deelnemers per pensioenfonds per ultimo het voorgaande jaar. De verzekeraars leveren ieder jaar vóór 1 augustus aan het Centrum voor Verzekeringsstatistiek een opgave van het aantal deelnemers per ultimo het voorgaande jaar. De opgave van het aantal deelnemers moet worden vergezeld van een interne auditverklaring.

  • 5. Op een nader te bepalen moment wordt het in lid 4 bepaalde heroverwogen, in verband met het openstellen van het Pensioenregister voor pensioengerechtigden.

  • 6. Het bestuur van de stichting kan naast de jaarlijkse bijdrage een incidentele bijdrage vaststellen overeenkomstig de in lid 3 juncto lid 4 genoemde verdeelsleutel.

  • 7. De door of namens de stichting verzonden facturen dienen binnen 30 dagen na factuurdatum te worden voldaan.

  • 8. Het bestuur van de stichting stelt jaarlijks uiterlijk 1 december de begroting voor het volgende kalenderjaar vast.

  • 9. Het bestuur van de stichting benoemt een accountant die verantwoordelijk is voor het controleren van de jaarrekening. Na vaststelling door het bestuur van het jaarverslag en jaarrekening zullen deze stukken via de website beschikbaar worden gesteld.

Artikel 13 Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

  • 1. De stichting is verantwoordelijk voor een tijdige en juiste verwerking van de gegevens via het pensioenregister. Indien een (gewezen) deelnemer meerdere pensioenaanspraken heeft, kunnen deze bedragen in het pensioenregister worden opgeteld.

  • 2. De pensioenuitvoerders en de SVB zijn overeenkomstig de wet verantwoordelijk voor de tijdige aanlevering van juiste en volledige gegevens aan de stichting over pensioenaanspraken en pensioenrechten.

  • 3. De stichting hanteert gebruiksvoorwaarden, welke op de website zijn geplaatst.

  • 4. De stichting sluit jegens de pensioenuitvoerders, de SVB en de burgers haar aansprakelijkheid uit ten aanzien van directe of indirecte, immateriële of gevolgschade die op enigerlei wijze voortvloeit uit (i) de werking of niet-beschikbaarheid van het pensioenregister of (ii) gebreken in het functioneren van de (beveiliging van) het pensioenregister.

Artikel 14 Geschillen

  • 1. In geval van geschillen tussen de stichting en de pensioenuitvoerders of de SVB, voortvloeiend uit dit reglement en voor zover niet ressorterend onder het gedragstoezicht van de Autoriteit Financiële Markten op grond van de wet, zullen partijen trachten deze in eerste instantie op te lossen met behulp van mediation conform het reglement van de Mediatorsfederatie Nederland, zoals dat luidt op de aanvangsdatum van de mediation.

  • 2. Indien partijen op enig moment van oordeel zijn dat het geschil als bedoeld in lid 1 niet op te lossen is met behulp van mediation, zal dat geschil worden beslecht door arbitrage. Arbitrage dient schriftelijk met een omschrijving van het geschil te worden aangemeld bij de wederpartij. Iedere partij kiest binnen 30 dagen na aanmelding van het geschil een arbiter; de gekozen arbiters kiezen gezamenlijk een aanvullend arbiter als voorzitter.

  • 3. De arbiters bepalen de procesorde zodanig dat een eerlijke procesvoering wordt gewaarborgd. Zij zijn volstrekt onpartijdig en zullen met geen der partijen buiten tegenwoordigheid van de andere partij communicatie betreffende het geschil voeren en er voor zorgen dat alle van een partij ontvangen schriftelijke stukken tijdig in het bezit van de andere partij worden gesteld. De arbiters zien toe op een voortvarend verloop van de procedure.

  • 4. De arbiters zullen naar redelijkheid en billijkheid oordelen.

  • 5. De plaats van arbitrage is Utrecht.

  • 6. De arbiters stellen bij hun uitspraak de arbitragekosten vast. Deze kosten kunnen door de arbiters ten laste van één of, in een door haar te bepalen verhouding, alle direct bij het geschil betrokken partijen worden gebracht.

Artikel 15 Intellectueel eigendom

  • 1. De intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot het pensioenregister, waaronder doch niet uitsluitend auteursrechten op ontwerp en structuur van de website, geplaatste teksten, logo, foto’s, afbeeldingen etc., berusten bij de stichting, tenzij anders is aangegeven.

  • 2. De intellectuele eigendomsrechten van door de stichting op de website geplaatste namen en beeldmerken van derden berusten bij betreffende rechthebbenden. Het is de stichting niet toegestaan wijzigingen in beeldmerken aan te brengen. De stichting is ten aanzien van het gebruik van voornoemde namen en beeldmerken geen vergoeding verschuldigd.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement pensioenregister’.

  • 2. Dit reglement is vastgesteld door het bestuur van de stichting op 14 september 2015 en treedt in werking op 1 oktober 2015.

  • 3. Het bestuur van de stichting is bevoegd dit reglement en de in artikel 2 genoemde handleidingen en technische specificaties te allen tijde te wijzigen. Wijzigingen in dit reglement of de handleidingen en technische specificaties zijn voor de pensioenuitvoerders en de SVB bindend binnen 30 dagen nadat daarvan aan hen mededeling is gedaan, hetzij schriftelijk, hetzij door middel van berichtgeving via de website.

Artikel 17

Met de inwerkingtreding van dit reglement vervangt dit reglement het Reglement Pensioenregister van 9 juni 2011.

TOELICHTING

Algemeen

Aanleiding en doel van het Reglement Pensioenregister

In artikel 51 van de Pensioenwet en artikel 62 van de Wet verplichte beroepspensioenregeling is bepaald dat de pensioenuitvoerders een pensioenregister in stand houden. Het pensioenregister is een website, via welke website gegevens over pensioenaanspraken worden verwerkt die worden getoond aan burgers.

Het doel van het pensioenregister is iedereen in de gelegenheid te stellen online de gegevens over eigen verworven en mogelijk te verwerven pensioenaanspraken en pensioenrechten te raadplegen. Het pensioenregister is inmiddels vier jaar operationeel en in deze vier jaar is de functionaliteit van het pensioenregister verder ontwikkeld. Onder meer door uitbreiding van de bestaande mogelijkheden, in lijn met de wet Pensioencommunicatie,1 worden meer gegevens verwerkt en is er aanleiding het reglement integraal te wijzigen en opnieuw vast te laten stellen. Zo worden gegevens over pensioenrechten toegevoegd aan het pensioenregister en zullen de gegevens in meerdere scenario’s (een pessimistisch, een verwacht en een optimistisch scenario) getoond gaan worden. De gegevensverwerking neemt verder toe door de uitbreiding van het doel van het pensioenregister met het geven van inzicht in de hoogte van het te bereiken pensioen, de keuzes ten aanzien van het pensioen en de gevolgen van deze keuzes en van belangrijke gebeurtenissen op het pensioen van de aanspraakgerechtigde of de pensioengerechtigde. Hiermee krijgt de burger een handelingsperspectief.

Uitwerking

De Stichting Pensioenregister, opgericht op 7 mei 2008, is een samenwerkingsverband van de pensioenkoepels de Pensioenfederatie, het Verbond van Verzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

De stichting heeft op grond van de wet de taak tot ontwikkelen en beheren van het pensioenregister; zij vervult een centrale en coördinerende rol in de werking van het pensioenregister als geheel.

De pensioenuitvoerders en de SVB zijn volgens artikel 51 lid 2 Pensioenwet en artikel 62 lid 2 Wet verplichte beroepspensioenregeling verantwoordelijk voor het tijdig verstrekken van gegevens door middel van het pensioenregister en de stichting is volgens artikel 51 lid 6 Pensioenwet en artikel 62 lid 6 Wet verplichte beroepspensioenregeling bewerker als bedoeld in de Wbp voor het verwerken van de gegevens die via het pensioenregister plaatsvindt. De wet bepaalt voorts dat de stichting in verband met haar rol als bewerker een reglement vaststelt waarin regels worden gesteld met betrekking tot het ontwikkelen en beheren van het pensioenregister.

Het onderhavige reglement, en de daarbij behorende handleidingen en technische specificaties bevat deze regels met betrekking tot het ontwikkelen en beheren van het pensioenregister, met inbegrip van de bekostiging daarvan, (de wijze van) de gegevensverstrekking en de gegevensverwerking via het pensioenregister.

Artikelsgewijs

Artikel 1

In dit artikel wordt een definitie gegeven van een aantal in dit reglement gehanteerde begrippen.

Daarbij wordt aansluiting gezocht bij de in de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling gehanteerde definities.

Artikel 2

In dit artikel worden de handleidingen en de technische specificaties bedoeld, waarin de vastgestelde functionele, technische en overige eisen zijn opgenomen, noodzakelijk voor het verwerken en (op uniforme wijze) aanbieden van de (persoons)gegevens aan de burgers.

De handleidingen en de technische specificaties zijn voor de pensioenuitvoerders en de SVB beschikbaar via een afgeschermd deel van de website van de stichting.

De beheerorganisatie van de stichting is verantwoordelijk voor versiebeheer en onderhoud van deze documenten. Eventuele wijzigingen in deze handleidingen en technische specificaties en andere relevante informatie met betrekking tot het pensioenregister zullen overeenkomstig artikel 16 lid 3 tijdig kenbaar worden gemaakt via een melding op de website www.pensioenregister.nl.

Artikel 3

Het reglement is van toepassing op de stichting, alle pensioenuitvoerders, de SVB en de burgers die het pensioenregister raadplegen.

Alle partijen worden bekend verondersteld met de inhoud van dit reglement en de bijbehorende handleidingen en technische specificaties, voor zover deze relevant voor hen zijn. Zo zijn de handleidingen en technische specificaties niet relevant voor de burgers die het pensioenregister raadplegen.

Onder pensioenuitvoerders worden ook verstaan uitvoerders die niet zijn aangesloten bij een pensioenkoepel of het Verbond van Verzekeraars.

Artikel 4

1e lid

Artikel 14 lid 2 Wbp bepaalt dat de relatie tussen een verantwoordelijke(n) en een bewerker moet worden geregeld in een overeenkomst of ‘krachtens een andere rechtshandeling waardoor een verbintenis ontstaat tussen de bewerker en de verantwoordelijke’. De meest voorkomende vorm van een dergelijke regeling is een bewerkersovereenkomst. In het geval van het pensioenregister vormt artikel 51 Pensioenwet, respectievelijk artikel 62 Wet verplichte beroepspensioenregeling de bron van de verbintenis. Deze verbintenis wordt uitgewerkt in het reglement en de bijbehorende handleidingen en technische specificaties.

Dit betekent dat tussen de stichting en pensioenuitvoerders geen afzonderlijke overeenkomsten meer nodig zijn voor het vastleggen van wederzijdse rechten en plichten.

2e lid

Deze bepaling geeft de reikwijdte van dit reglement weer, namelijk taken en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen ten aanzien van de (wijze van) gegevensverwerking via het pensioenregister. Hiertoe behoort de aanlevering van gegevens door de pensioenuitvoerders en de SVB en de verwerking van deze gegevens via het pensioenregister.

Artikel 5

1e en 2e lid

Hierin is gerefereerd aan de tekst van de statuten van de stichting, waarin de doelstelling van de stichting, op grond van de wet belast met het ontwikkelen en beheren van het pensioenregister, is vastgelegd. Ook is in dit artikel opgenomen dat het pensioenregister inzicht biedt in de gevolgen van levensgebeurtenissen voor de hoogte van het te bereiken pensioen.

3e lid

In het kader van het pensioenregister worden persoonsgegevens verwerkt in de zin van de Wbp. De wet wijst de pensioenuitvoerders en de SVB aan als verantwoordelijken en de stichting als bewerker in de zin van de Wbp. De stichting verwerkt derhalve gegevens ten behoeve van de pensioenuitvoerders en SVB overeenkomstig hun instructies en uitdrukkelijke verantwoordelijkheid. Één van de verplichtingen uit de Wbp is het voeren van een informatiebeveiligingsbeleid.

Artikel 6

1e lid

Alle eisen met betrekking tot de aansluiting op de website, de verwerking en beveiliging van de gegevens en daarmee samenhangende rechten en plichten van betrokken partijen zijn gespecificeerd vastgelegd in o.a. handboeken, functionele en technische specificaties, beschrijving dienstniveaus en het informatiebeveiligingsbeleid van de stichting. De pensioenuitvoerders, de SVB en de stichting dienen zich hieraan te conformeren.

In het kader van de leesbaarheid van dit reglement en de flexibiliteit in geval van aanpassingen, is ervoor gekozen deze gespecificeerde eisen niet in dit reglement over te nemen, maar is in deze bepaling kortheidshalve een verwijzing naar alle relevante documenten gemaakt.

2e lid

Met ingang van een nader te bepalen moment dient de SVB aan pensioengerechtigden ook gegevens over hun netto AOW te kunnen aanleveren.

3e, 4e en 5e lid

In deze bepalingen is een nadere specificatie gegeven van de door de pensioenuitvoerders ten behoeve van het genereren van het pensioenoverzicht aan te leveren gegevens ten aanzien van deelnemers en gewezen deelnemers.

Voor burgers moet inzichtelijk worden gemaakt wat de verworven en mogelijk te verwerven pensioenaanspraken zijn. Deze gegevens kunnen werkelijke of indicatieve bedragen betreffen. Bij kapitaalovereenkomsten en premieovereenkomsten waarbij een pensioenkapitaal (al dan niet in beleggingen) wordt opgebouwd is er namelijk sprake van (voorbeeld)kapitalen en pensioenindicaties.

In het kader van de (door)ontwikkeling van het pensioenregister naar plateau 3, hetgeen is voorzien in 2015, zal het bestuur besluiten per wanneer de gegevens over netto uitbetaalde AOW en netto uitbetaald pensioen ook moeten worden aangeleverd.

6e lid

Het pensioenregister omvat vanaf 1 januari 2011 informatie over verworven en mogelijk te verwerven pensioenaanspraken op grond van de Pensioenwet, Wet verplichte beroepspensioenregeling en de Algemene ouderdomswet. Sinds de start van het pensioenregister is de gegevensverwerking verder ontwikkeld. Mogelijk zullen op termijn nog andere gegevens over het pensioen via het pensioenregister worden verstrekt. Om die reden is reeds nu in deze bepaling aangegeven dat de gegevensverstrekking kan wijzigen. Eventuele wijzigingen worden door het bestuur besloten en door de stichting tijdig aan de pensioenuitvoerders en de SVB doorgegeven.

Artikel 7

1e lid

Deze bepaling ziet op de feitelijke aansluiting door de pensioenuitvoerders op het pensioenregister, namelijk levering van een verwijsindex inhoudende BSN’s. Vanaf dat moment kunnen de gegevens over pensioenaanspraken door de pensioenuitvoerders en de SVB via mijn pensioenregister worden getoond.

Ten aanzien van de aansluiting gelden eveneens specifieke eisen, welke in diverse handleidingen en technische specificaties zijn vastgelegd en waarnaar kortheidshalve is verwezen.

2e lid

De stichting maakt voor de digitale gegevensuitwisseling gebruik van Digikoppeling en de Public Key Infrastructure voor de overheid (PKIoverheid), welke beide thans worden ontwikkeld en beheerd door Logius. Digikoppeling biedt één standaard om berichten juist te adresseren en veilig en betrouwbaar te kunnen verzenden. Met behulp van PKIoverheid-certificaten is de informatie die personen en organisaties over het internet sturen, beveiligd op een hoog niveau van betrouwbaarheid.

3e lid

Op grond van de wet zijn de pensioenuitvoerders verantwoordelijk voor het inrichten en instandhouden van het pensioenregister. De aansluiting zal in veel gevallen door de pensioenuitvoerders zijn uitbesteed aan pensioenadministrateurs, dit ontslaat de pensioenuitvoerders echter niet van hun juridische verantwoordelijkheid op grond van de wet. In geval van niet-nakoming van de verplichtingen voortvloeiend uit dit reglement of bijbehorende handleidingen en technische specificaties, zal de stichting dan ook de betreffende pensioenuitvoerder aanspreken en niet de pensioenadministrateur.

4e lid

De pensioenuitvoerders kunnen onbeperkt wijzigingen in de verwijsindex doorgeven aan de stichting (in zijn geheel of door middel van mutatieberichten). Wijzigingen dienen in ieder geval minimaal eenmaal per jaar te worden doorgegeven. Indien de gegevens worden bijgewerkt (individueel of collectief) moeten de pensioenuitvoerders een nieuwe index aanleveren.

Door de index is bij het pensioenregister – op het moment van inloggen – bekend bij welk fonds voor het desbetreffende BSN een bericht moet worden opgevraagd. Hiermee is het doorgeven van wijzigingen belangrijk voor een juiste verwerking van persoonsgegevens. Hoe vaker en sneller wijzigingen worden doorgegeven des te betrouwbaarder is het pensioenregister.

5e, 6e, 7e en 8e lid

Artikel 38 Pensioenwet en artikel 49 Wet verplichte beroepspensioenregeling verplicht pensioenuitvoerders jaarlijks aan deelnemers (‘actieven’) een opgave te verstrekken van verworven pensioenaanspraken in de vorm van een UPO. Niet alle in het UPO genoemde gegevensvelden worden verwerkt bij het opstellen van het overzicht met pensioenaanspraken via het pensioenregister.

Conform het reglement is de termijn tussen de laatste verstrekking van het UPO en de beschikbaarstelling van een deel van deze gegevens voor het pensioenregister, een maand. Hierdoor kunnen burgers tijdig na ontvangst van hun UPO de gegevens daarvan in het pensioenregister terugzien. Voor het tonen van het effect van collectieve wijzigingen geldt een andere termijn. Daarbij wordt een onderscheid in twee soorten collectieve wijzigingen.

In het algemeen geldt dat het effect van collectieve wijzigingen op de pensioenaanspraken uiterlijk 4 maanden na de datum van verwerking van deze wijzigingen in de administratie van de pensioenuitvoerder beschikbaar moeten zijn, zodat de burger bij het raadplegen van het pensioenregister de juiste gegevens ziet. Collectieve wijzigingen als gevolg van verminderingen moeten uiterlijk 4 maanden nadat de vermindering ingaat beschikbaar zijn.

Individuele wijzigingen moeten – vanaf 1 jul 2017 – vier maanden na de verwerking van deze wijzigingen in de administratie van de pensioenuitvoerder beschikbaar zijn.

9e lid

Aan gewezen deelnemers (‘slapers’, geregeld in artikel 40 Pensioenwet en artikel 51 Wet verplichte beroepspensioenregeling) hoeft slechts tenminste een keer in vijf jaar een opgave te worden gedaan van opgebouwde pensioenaanspraken. Ondanks het feit dat deze verplichting voor de pensioenuitvoerders vanaf 1 januari 2012 van kracht is geworden, zijn de pensioenuitvoerders op basis van het onderhavige reglement verplicht de in artikel 6 lid 4 vastgelegde gegevens van alle gewezen deelnemers, ook die van voor 1 januari 2007, via het pensioenregister aan te leveren. Het inloggen op de website is namelijk gelijk te stellen aan een verzoek om informatie in de zin van de Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling.

Omdat niet van alle gewezen deelnemers een BSN beschikbaar is, kunnen de pensioenuitvoerders niet van alle gewezen deelnemers gegevens verstrekken. Om te voldoen aan dit verzoek om informatie is echter wel nodig dat de pensioenuitvoerders zich inspannen om ontbrekende BSN’s te achterhalen. Hierbij moet worden gedacht aan raadpleging van reeds ter beschikking staande bronnen, te weten de Gemeentelijke Basisadministratie en de SVB, en eventuele toekomstig beschikbare gegevensbronnen.

10e lid

In het pensioenoverzicht worden bij de aanspraken de contactgegevens van pensioenuitvoerders en de SVB vermeld, zodat burgers zich met inhoudelijke vragen direct tot de betreffende pensioenuitvoerder of de SVB kunnen wenden. Om de juistheid van deze informatie te waarborgen, dienen wijzigingen in contactgegevens van pensioenuitvoerders binnen 5 werkdagen door middel van het via het afgesloten gedeelte van de website beschikbare wijzigingsformulier bij de stichting te worden gemeld.

Artikel 8

1e lid

Dit is een vangnetbepaling voor zaken die niet expliciet in het reglement zijn geregeld, maar wel van invloed kunnen zijn op het functioneren van het pensioenregister. De pensioenuitvoerders en de SVB moeten in redelijkheid de noodzakelijke informatie en medewerking verschaffen voor zover dit het functioneren van het pensioenregister aangaat.

2e lid

Om een zo juist en volledig mogelijk pensioenregister te kunnen aanbieden, is het van belang dat de stichting tijdig op de hoogte wordt gesteld van oprichtingen of liquidaties van pensioenuitvoerders en de gevolgen hiervan met betrekking tot aansluiting en gegevensverstrekking. De melding is tevens noodzakelijk in verband met de vaststelling en de doorberekening van de kosten op grond van artikel 12.

Artikel 9

1e lid

De raadpleegfunctie is de belangrijkste functie van het pensioenregister, maar daar wordt een functie aan toegevoegd. Met de nieuwe functionaliteiten krijgt de burger onder meer inzicht in de hoogte van het te bereiken pensioen, de keuzes ten aanzien van het pensioen en de gevolgen van deze keuzes en van de belangrijke gebeurtenissen op het pensioen van de burger. Hierdoor kan de burger bepalen of hij actie wil ondernemen. Op het moment van inloggen door de burger worden aan de hand van het in de verwijsindex opgenomen BSN de gegevens van de burger opgehaald bij de pensioenuitvoerders en de SVB en door middel van het pensioenregister getoond. Het pensioenregister slaat tijdens dit proces tijdelijk gegevens op, waarmee onder meer enkele berekeningen worden gemaakt. Behalve de verwijsindex bewaart de stichting geen persoonsgegevens.

4e lid

Om onder meer invulling te geven aan de verplichting om de persoonsgegevens te beveiligen tegen onrechtmatige verwerking bepaalt het vierde lid dat de stichting als bewerker voor de pensioenuitvoerders en de SVB een regeling treft over de wijze waarop met een mogelijke datalek moet worden omgegaan. Uiteraard laat dit de verantwoordelijkheid van de pensioenuitvoerders en de SVB voor het nemen van maatregelen bij een (mogelijk) datalek onverlet.

Artikel 10

Door de wijziging van het doel van het pensioenregister en de daarmee samenhangende uitbreiding van de functionaliteit daarvan, neemt het aantal verwerkingen dat via het pensioenregister plaatsvindt en hun complexiteit toe. Naast het totaliseren van de pensioenaanspraken, worden op termijn ingegane pensioenrechten toegevoegd waardoor ook pensioengerechtigden toegang hebben tot een helder en inzichtelijk overzicht van hun pensioengegevens. Verder zullen de pensioengegevens getoond gaan worden in drie scenario’s (pessimistisch, realistisch en optimistisch) en worden de keuzes getoond van beslissingen die burgers ten aanzien van hun pensioen maken en de gevolgen van belangrijke levensgebeurtenissen. Voorts zullen burgers door het geven van toestemming gegevens kunnen transporteren naar ‘mijn omgeving’ van de pensioenuitvoerder.

Via het pensioenregister vinden deze verwerkingen plaats, conform de technische handleidingen en technische specificaties.

Medewerkers van het pensioenregister hebben geen toegang tot deze gegevens en deze gegevens verdwijnen op het moment van uitloggen door de burger, tenzij sprake is van een berekening op huishoudniveau, waarbij de gegevens gedurende een sessie bewaard blijven. Deze gegevens verdwijnen alsdan bij het bij het beëindigen van een sessie. De nieuwe functionaliteiten en het uitbreiden van het doel van het pensioenregister leiden tot een wijziging in de melding van de registratie bij het College bescherming persoonsgegevens. Deze wijziging is door de verantwoordelijke bij het College bescherming persoonsgegevens gemeld.

Artikel 11

1e t/m 3e lid

Op grond van artikel 13 Wbp nemen de pensioenuitvoerders en de SVB als verantwoordelijken en de stichting als bewerker passende technische en organisatorische maatregelen die waarborgen dat de toegang tot de dataverzameling door onbevoegde derden is uitgesloten en onnodige gegevensverwerking wordt voorkomen. Nu de wet de stichting verantwoordelijk maakt voor de ontwikkeling en het beheer van het pensioenregister bepaalt het regelement dat de stichting deze maatregelen heeft getroffen. Tot de maatregelen behoort een informatiebeveiligingsbeleid.

De pensioenuitvoerder zal bij een incident in ieder geval daarover de stichting dienen te informeren.

Artikel 12

1e en 2e lid

De kosten van ontwikkeling en beheer van het pensioenregister worden gedragen door alle pensioenuitvoerders, ongeacht of zij zijn aangesloten bij een representerende organisatie die in het bestuur van de stichting zitting heeft, en de SVB. De wijze waarop de SVB bijdraagt, wordt bepaald door de Minister van SZW.

Tot de kosten die worden vergoed behoren ook de kosten voor verzekeringen en maatregelen die de stichting treft voor het afdekken van risico’s en aansprakelijkheden.

Ieder jaar, uiterlijk per november, stelt de stichting de facturen voor het daaropvolgende jaar op en draagt zorg voor het aanmaningsproces; de SVB draagt zorg voor de administratie en de inning van de bijdragen.

3e lid

Dubbeltellingen van deelnemers door meerdere polissen per pensioenregeling of door een combinatie van basis- en excedentregeling dienen te worden uitgesloten.

Alle pensioenfondsen ontvangen een individuele rekening van de stichting. Verzekeraars ontvangen de individuele rekening namens de stichting via het Verbond van Verzekeraars.

Artikel 13

1e lid

De pensioenuitvoerders en de SVB zijn juridisch verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens en het instandhouden van de aansluiting, ook al vindt de aansluiting feitelijk plaats door een pensioenadministrateur of andere derde aan wie (een deel van) de pensioenadministratie is uitbesteed.

De stichting is verantwoordelijk voor het op een tijdige en juiste wijze verwerken van de door de pensioenuitvoerders en de SVB aangeleverde gegevens. Dit betekent dat de gegevens niet door de stichting worden gewijzigd. De gegevens worden aangeleverd op het moment dat de burger inzage wenst, dat wil zeggen op het moment van inloggen op het pensioenregister middels DigiD, of een toekomstige andere internet legitimatiestandaard. Ze worden vervolgens, na de verschillende berekeningen, aan de hand van het in de verwijsindex opgenomen BSN bij de pensioenuitvoerder getoond in het pensioenoverzicht. Direct bij het uitloggen, dan wel bij het beëindigen van een sessie ingeval van een berekening op huishoudniveau, worden de bij de burger, de pensioenuitvoerders en de SVB verzamelde persoonsgegevens uit het pensioenregister verwijderd, met uitzondering van de verwijsindex (BSN) die voor het verwerken van een volgend verzoek om informatie bewaard moet blijven.

De stichting is niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit van de) aangeleverde gegevens. Dat zijn de partijen die deze gegevens aanleveren. De gegevens van (gewezen) deelnemers worden op een uniforme wijze per soort inzichtelijk gemaakt. In artikel 6 wordt uitgewerkt welke soorten pensioenaanspraken worden onderscheiden.

De door de SVB verstrekte AOW-gegevens worden apart gerubriceerd.

De door de burger opgevraagde informatie wordt in het pensioenregister overeenkomstig de in het overzicht dienstniveaus vastgelegde normen getoond.

2e lid

De wettelijke verplichting blijkt voor de pensioenuitvoerders uit artikelen 38 tot en met 47 en 51 Pensioenwet en 48 tot en met 58 en 62 van de Wet verplichte beroepspensioenregeling; voor de SVB uit artikelen 34 en 35 Wet SUWI, 51 Pensioenwet en 49 Wet verplichte beroepspensioenregeling.

3e lid

De stichting hanteert gebruiksvoorwaarden waarin nadere informatie wordt verstrekt over het doel van het pensioenregister, de beschikbaarheid, het gebruik van de informatie en verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden van de stichting respectievelijk de pensioenuitvoerders en de SVB ten aanzien van de getoonde informatie.

Artikel 14

1e t/m 5e lid

De pensioenuitvoerders, de SVB en de stichting hebben ervoor gekozen eventuele geschillen in eerste instantie te beslechten met behulp van mediation. Mocht dit onmogelijk blijken, dan zal beslechting plaatsvinden door ad-hoc arbitrage.

De arbitrageprocedure is in vergelijking met de rechterlijke procedure in overwegende mate vormvrij.

Een arbitraal vonnis kan door middel van een verlof tot uitvoerlegging vrij snel uitgevoerd worden. Een arbitraal vonnis is bindend en er staat slechts hoger beroep tegen open als de partijen deze mogelijkheid zijn overeengekomen. Partijen zijn niet overeengekomen dat hoger beroep tegen het vonnis mogelijk is. Daarmee is hoger beroep uitgesloten.

Artikel 15

1e en 2e lid

Het reglement treft in dit artikel een regeling met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten van de Stichting en het om niet gebruik van de namen en beeldmerken van de pensioenuitvoerders, de SVB en de pensioenadministrateurs.

Artikel 16

1e t/m 3e lid

De stichting ontwikkelt en beheert het pensioenregister en heeft in verband hiermee als bewerker het reglement vastgesteld. Dit artikel bevat de slotbepalingen, waaronder een regeling voor de wijziging van het reglement, de handleidingen en de technische specificaties.

Naar boven