Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2015, 4251 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2015, 4251 | Besluiten van algemene strekking |
Rechtskarakter: aanwijzing i.d.z.v. artikel 130, lid 4 Wet RO
Van: College van procureurs-generaal
Aan: Hoofden van de OM-onderdelen
Registratienummer: 2015R025
Datum inwerkingtreding: 01-03-2015
Publicatie in Stcrt.
Vervallen: richtlijn vliegen onder invloed (2009R011)
Relevante beleidsregels OM: aanwijzing vliegen onder invloed (2009A022)
aanwijzing invordering bewijzen van bevoegdheid in het kader van de Wet luchtvaart (2007A015)
aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen (2015A001)
Wetsbepalingen: Art. 2.12, 5.3, 11.4 t/m 11.10 Wet luchtvaart
Bijlagen: 6
Deze richtlijn ziet op het bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel, het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van inzittenden of lading door ander boordpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten onder invloed van:
a. een stof, zoals bedoeld in artikel 2.12, eerste lid Wet luchtvaart of
b. alcohol, zoals bedoeld in artikel 2.12, tweede en derde lid Wet luchtvaart.
Ad a) Hoewel artikel 2.12, eerste lid, niet noodzakelijkerwijs alcohol betreft, kan deze richtlijn betrekking hebben op cockpitpersoneel of ander boordpersoneel of (via art. 2.12, zesde lid) op luchtverkeersdienstverleners onder invloed van alcohol, waarbij (om enige reden) op incorrecte wijze of in het geheel geen alcoholgehalte van adem, bloed of urine is vastgesteld. Het kan ook gaan om andere middelen dan alcohol of een combinatie van middelen. Indien verdachte in kennelijke staat van dronkenschap verkeerde of een daarmee gelijk te stellen toestand, dient dit als verzwarend te worden beoordeeld.
Ad b) Bij artikel 2.12, derde lid, is het adem-alcoholgehalte (AAG) of bloedalcoholgehalte (BAG) bekend. De in de tabellen vermelde strafmaat is vastgesteld, uitgaande van de gemeten alcoholwaarde en het soort luchtvaartuig waarmee het delict werd begaan. Naast het vliegen onder invloed ziet de richtlijn tevens op de diverse vormen van weigering met betrekking tot onderzoek naar het AAG en BAG, zoals bedoeld in de artikelen 11.4 en 11.6 Wet luchtvaart. Ook ziet deze richtlijn op het (doen) bedienen van een luchtvaartuig tijdens duur vliegverbod (art. 11.5 Wet luchtvaart) en/of het geven van luchtverkeersleiding tijdens duur verbod van het geven van zodanige leiding (art. 11.8a Wet luchtvaart).
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider, AAG (-equivalent) 95 µg/l of meer.
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid juncto art. 2.12, zesde lid, Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit delict betreft dat een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg.
Het delict is van toepassing op:
– cockpitpersoneel;
– luchtverkeersleiders (ongeacht het type luchtvaartuig).
Mate van recidive (5 jaar) |
|
---|---|
Eenmaal |
Zie tabel 2 |
Meermalen |
Maatwerk |
Nb: bij het berekenen van de juiste strafmaat is steeds afgerond conform de Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen.
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UGL = Adem/alcohol gehalte |
GELDBOETE |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
---|---|---|---|---|
0,22 t/m 0,28 |
95 t/m 120 |
1.100 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
1.700 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
2.300 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
2.800 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
3.400 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
4.000 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
4.600 |
23 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
5.000 |
31 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
5.500 |
39 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
6.000 |
47 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
6.500 |
51 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
6.500 |
53 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
6.500 |
55 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
7.000 |
57 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
7.000 |
59 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
7.000 |
61 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
7.500 |
63 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
7.500 |
65 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
7.500 |
67 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
70 |
10 wkn |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
72 |
10 wkn |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
74 |
10 wkn |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
76 |
10 wkn |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
78 |
11 wkn |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
80 |
11 wkn |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
82 |
11 wkn |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
84 |
11 wkn |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
86 |
11 wkn |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
88 |
11 wkn |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
90 |
11 wkn |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UGL = Adem/alcohol gehalte |
GELDBOETE |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
---|---|---|---|---|
0,22 t/m 0,28 |
95 t/m 120 |
1.600 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
2.500 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
3.400 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
4.200 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
5.000 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
6.000 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
6.500 |
34 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
7.500 |
46 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
8.000 |
58 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
9.000 |
70 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
9.500 |
76 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
9.500 |
79 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
9.500 |
82 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
10.000 |
85 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
10.000 |
88 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
10.000 |
91 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
11.000 |
94 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
11.000 |
97 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
11.000 |
100 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
105 |
16 wkn |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
108 |
16 wkn |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
111 |
16 wkn |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
114 |
16 wkn |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
117 |
16 wkn |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
120 |
16 wkn |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
123 |
16 wkn |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
126 |
4 mnd |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
129 |
4 mnd |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
132 |
4 mnd |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
135 |
4 mnd |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bedienen van een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider, AAG (equivalent) 95 µg/l of meer.
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid juncto art. 2.12, zesde lid Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit delict betreft dat een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig).
Het delict is van toepassing op:
– cockpitpersoneel;
– assistent-luchtverkeersleiders (ongeacht het type luchtvaartuig).
Mate van recidive (5 jaar) |
|
---|---|
Eenmaal |
Zie tabel 2 |
Meermalen |
Maatwerk |
Nb: bij het berekenen van de juiste strafmaat is steeds afgerond conform de Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen.
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UG/L = Adem/alcohol gehalte |
Geldboete |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
---|---|---|---|---|
0,22 t/m 028 |
95 t/m 120 |
700 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
1.100 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
1.400 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
1.800 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
2.200 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
2.600 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
2.900 |
13 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
3.300 |
18 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
3.700 |
23 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
4.100 |
28 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
4.200 |
33 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
4.300 |
34 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
4.400 |
35 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
4.500 |
37 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
4.600 |
38 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
4.700 |
39 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
4.800 |
41 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
4.900 |
42 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
5.000 |
43 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
45 |
2 mnd |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
46 |
2 mnd |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
48 |
2 mnd |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
49 |
2 mnd |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
50 |
2 mnd |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
52 |
2 mnd |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
53 |
2 mnd |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
54 |
2 mnd |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
55 |
2 mnd |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
57 |
2 mnd |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
59 |
2 mnd |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UG/L = Adem/alcohol gehalte |
Geldboete |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
---|---|---|---|---|
0,22 t/m 028 |
95 t/m 120 |
1.000 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
1.600 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
2.100 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
2.700 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
3.300 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
3.900 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
4.300 |
19 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
4.900 |
27 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
5.500 |
34 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
6.000 |
42 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
6.000 |
49 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
6.000 |
51 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
6.500 |
52 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
6.500 |
55 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
6.500 |
57 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
7.000 |
58 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
7.000 |
61 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
7.000 |
63 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
7.500 |
63 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
67 |
3 mnd |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
69 |
3 mnd |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
72 |
3 mnd |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
73 |
3 mnd |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
75 |
3 mnd |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
78 |
13 wkn |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
79 |
13 wkn |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
81 |
13 wkn |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
82 |
13 wkn |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
85 |
13 wkn |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
88 |
13 wkn |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bedienen van een luchtvaartuig < 6.000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel, AAG (-equivalent) 95 µg/l of meer.
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit basisdelict betreft dat een luchtvaartuig < 6.000 kg (privé).
Het delict is van toepassing op:
– cockpitpersoneel;
– ander boordpersoneel (zoals stewards/stewardessen) (ongeacht het type luchtvaartuig).
Mate van recidive (5 jaar) |
|
---|---|
Eenmaal |
Zie tabel 2 |
Meermalen |
Maatwerk |
Nb: bij het berekenen van de juiste strafmaat is steeds afgerond conform de Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen.
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UG/L = Adem/alcohol gehalte |
Geldboete |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
---|---|---|---|---|
0,22 t/m 0,28 |
95 t/m 120 |
275 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
425 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
550 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
700 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
850 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
1.000 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
1.100 |
15 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
1.200 |
18 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
1.400 |
21 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
1.500 |
24 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
1.600 |
26 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
1.600 |
27 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
1.700 |
28 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
1.700 |
28 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
1.700 |
29 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
1.800 |
30 |
|
1,32 t/m1,38 |
575 t/m 600 |
1.800 |
31 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
1.900 |
32 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
1.900 |
33 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
34 |
4 wkn |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
34 |
1 mnd |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
35 |
1 mnd |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
36 |
1 mnd |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
37 |
1 mnd |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
38 |
1 mnd |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
38 |
1 mnd |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
39 |
1 mnd |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
40 |
1 mnd |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
41 |
1 mnd |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
42 |
1 mnd |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UG/L = Adem/alcohol gehalte |
Geldboete |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
---|---|---|---|---|
0,22 t/m 0,28 |
95 t/m 120 |
400 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
600 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
800 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
1.000 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
1.200 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
1.500 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
1.600 |
22 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
1.800 |
27 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
2.100 |
31 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
2.200 |
36 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
2.400 |
39 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
2.400 |
40 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
2.500 |
42 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
2.500 |
42 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
2.500 |
43 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
2.700 |
45 |
|
1,32 t/m1,38 |
575 t/m 600 |
2.700 |
46 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
2.800 |
48 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
2.800 |
49 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
51 |
6 wkn |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
51 |
6 wkn |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
52 |
6 wkn |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
54 |
6 wkn |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
55 |
6 wkn |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
57 |
6 wkn |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
57 |
6 wkn |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
58 |
6 wkn |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
60 |
6 wkn |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
61 |
7 wkn |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
63 |
7 wkn |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid respectievelijk art. 2.12, zesde lid Wet luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand.
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, eerste lid dan wel art. 2.12, zesde lid Wet luchtvaart: het onder invloed van een stof bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, is daarbij maatgevend voor de sanctie. Dit delict betreft een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg.
Het delict is van toepassing op:
– cockpitpersoneel;
– luchtverkeersleiders (ongeacht het type luchtvaartuig).
Bedienen van een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid respectievelijk art. 2.12, zesde lid Wet luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand.
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, eerste lid dan wel art. 2.12, zesde lid Wet luchtvaart: het onder invloed van een stof bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, is daarbij maatgevend voor de sanctie. Dit delict betreft een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig).
Het delict is van toepassing op:
– cockpitpersoneel;
– assistent-luchtverkeersleiders (ongeacht het type luchtvaartuig).
Bedienen van een luchtvaartuig < 6.000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand.
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart: het onder invloed van een stof bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, is daarbij maatgevend voor de sanctie. Dit delict betreft een luchtvaartuig < 6.000 kg (privé).
Het delict is van toepassing op:
– cockpitpersoneel;
– ander boordpersoneel (zoals stewards/stewardessen) (ongeacht het type luchtvaartuig).
Strafverzwarende omstandigheden i.v.m. art. 2.12, eerste en/of zesde lid Wet luchtvaart.
– |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
Zie tabel |
Mate van recidive (5 jaar) |
|
---|---|
Eenmaal |
Zie tabel |
Meermalen |
Zie tabel |
Geldboete/OBV in weken/gevangenisstraf in weken/maanden |
||||
---|---|---|---|---|
Geen strafverzwarende omstandigheden |
Kennelijke staat van dronkenschap |
1e recidive |
Meermalen recidive |
|
1. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig ≥ 6.000 kg/luchtverkeersleiders |
6500 / 54 / – |
– / 85 / 9 wkn |
– / 101 / 10 wkn |
Maatwerk |
2. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig)/assistent- luchtverkeersleiders |
4600 / 38 / – |
– / 59 / 6 wkn |
– / 70 / 6 wkn |
Maatwerk |
3. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig < 6.000 kg (privé)/ander boordpersoneel/ |
1700 / 29 |
– / 42 / 1 mnd |
– / 48 / 5 wkn |
Maatwerk |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (van toepassing op cockpitpersoneel dat luchtvaartuig ≥ 6.000 kg bedient (art. 11.6 Wet luchtvaart) en op luchtverkeersdienstleiders (art. 11.6 jo art. 11.8a Wet luchtvaart)).
Dit delict ziet op het weigeren van ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek. De weigering geschiedt over het algemeen om een relatief hoog alcoholgehalte, dan wel gehalte van een andere in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart bedoelde stof dan alcoholhoudende drank, te verdoezelen. Het betreft hier voor cockpitpersoneel een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg.
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (van toepassing op cockpitpersoneel dat luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig) bedient (art. 11.6 wet luchtvaart) en op assistent-luchtverkeersdienstleiders (art. 11.6 jo art. 11.8a Wet luchtvaart)).
Dit delict ziet op het weigeren van ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek. De weigering geschiedt over het algemeen om een relatief hoog alcoholgehalte, dan wel, gehalte van een andere in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart bedoelde stof dan alcoholhoudende drank, te verdoezelen. Het betreft hier voor cockpitpersoneel een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig).
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (van toepassing op cockpitpersoneel dat luchtvaartuig < 6.000 kg (privé) bedient en op ander boordpersoneel dat werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading verricht (art. 11.6 Wet luchtvaart)).
Dit delict ziet op het weigeren van ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek. De weigering geschiedt over het algemeen om een relatief hoog alcoholgehalte, dan wel, gehalte van een andere in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart bedoelde stof dan alcoholhoudende drank, te verdoezelen. Het betreft hier voor cockpitpersoneel een luchtvaartuig < 6.000 kg (privé)
– |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
Zie tabel |
Mate van recidive (5 jaar) |
|
---|---|
Eenmaal |
Zie tabel |
Meermalen |
Maatwerk |
Geldboete/OBV in weken/gevangenisstraf in weken/maanden |
||||
---|---|---|---|---|
Geen strafverzwarende omstandigheden |
Kennelijke staat van dronkenschap |
1e recidive |
Meermalen recidive |
|
1. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig ≥ 6.000 kg/luchtverkeersleiders |
7000 / 59 wkn / – |
– / 92 wkn / 11 wkn |
– / 109 wkn / 12 wkn |
maatwerk |
2. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig)/assistent- luchtverkeersleiders |
4800 / 41 wkn / – |
– / 64 wkn / 9 wkn |
– / 75 wkn / 10 wkn |
maatwerk |
3. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig < 6.000 kg (privé)/ander boordpersoneel |
1800 / 31 wkn / – |
– / 45 wkn / 1 mnd |
– / 52 wkn / 5 wkn |
maatwerk |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg door cockpitpersoneel tijdens duur vliegverbod of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider tijdens duur verbod van het geven van zodanige leiding.
Dit delict ziet op het bedienen van een luchtvaartuig tijdens een vliegverbod door cockpitpersoneel, zoals bedoeld in artikel 11.5, eerste en tweede lid jo art. 11.5, vierde lid Wet luchtvaart, met een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider tijdens een verbod van het geven van zodanige leiding (art. 11.8a Wet luchtvaart).
Bedienen van een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel tijdens duur vliegverbod of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider tijdens duur verbod van het geven van zodanige leiding.
Dit delict ziet op het bedienen van een luchtvaartuig tijdens een vliegverbod door cockpitpersoneel, zoals bedoeld in artikel 11.5, eerste en tweede lid jo art. 11.5, vierde lid Wet luchtvaart, met een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig) of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider tijdens een verbod van het geven van zodanige leiding (art. 11.8a wet luchtvaart).
Bedienen van een luchtvaartuig < 6.000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel tijdens duur vliegverbod.
Dit delict ziet op het bedienen van een luchtvaartuig tijdens een vliegverbod door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel, zoals bedoeld in artikel 11.5, eerste en tweede lid jo art. 11.5 vierde lid Wet luchtvaart, met een luchtvaartuig < 6.000 kg (privé).
Mate van recidive (5 jaar) |
|
---|---|
Eenmaal |
Zie tabel |
Meermalen |
Maatwerk |
Doet zich naast dit feit één of meer van de in de artikelen 2.12 en 11.6 Wet luchtvaart genoemde strafbare feiten voor, dan moet voor al deze feiten afzonderlijk proces-verbaal worden opgemaakt.
Geldboete |
||
---|---|---|
First offender |
1e recidive |
|
1. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig ≥ 6.000 kg/luchtverkeersleiders |
2.700 |
4.000 |
2. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig)/assistent- luchtverkeersleiders |
1.800 |
2.700 |
3. Cockpitpersoneel Luchtvaartuig < 6.000 kg (privé)/ander boordpersoneel |
700 |
1.000 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-4251.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.