Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 13 november 2015, nr. MBO/804801, houdende wijziging van de Regeling gegevensverstrekking persoonsgebonden nummer BVE 2009 alsmede de Subsidieregeling praktijkleren in verband met de invoering van experimenten in het kader van doorlopende leerlijnen vmbo-mbo en gecombineerde leerwegen bol-bbl, de invoering van het centraal examen rekenen en enige technische verbeteringen

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Economische Zaken,

Gelet op de artikelen 1.4a.1, negende lid, 2.5.5a, derde lid, en 2.7 van de Wet educatie en beroepsonderwijs,

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling gegevensverstrekking persoonsgebonden nummer BVE 2009 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel 1, onderdeel b, wordt ‘artikel 2.3.6a, tweede lid, en in artikel 2.5.5a, tweede lid’ vervangen door: artikel 2.3.6a, tweede lid, onderdeel a tot en met e, en h tot en met m, en in artikel 2.5.5a, tweede lid, onderdeel a tot en met f, i tot en met p.

2. De onderdelen c tot en met f worden geletterd d tot en met g.

3. Er wordt een onderdeel ingevoegd luidende:

  • c. examengegevens: de gegevens van een bij de instelling ingeschreven deelnemer, genoemd in artikel 2.3.6a, tweede lid, onderdeel f en g, en in artikel 2.5.5a, tweede lid, onderdeel h, van de wet;

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift van artikel 2 wordt ‘inschrijvingsgegevens’ vervangen door: inschrijvings- en examengegevens.

2. In artikel 2 wordt ‘inschrijvingsgegevens’ vervangen door: inschrijvings- en examengegevens.

C

Na artikel 2 wordt een nieuw artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 2a. Inschrijvings- en examengegevens overige educatie

Het bevoegd gezag van een instelling, als bedoeld in artikel 1.4a.1, van de wet die voor een opleiding educatie als bedoeld in artikel 7.3.1, eerste lid, onderdeel b tot en met f, van de wet diploma-erkenning heeft als bedoeld in artikel 1.4a.1, eerste lid, van de wet hoeft voor die opleiding educatie de inschrijvings- en examengegevens bedoeld in artikel 2.3.6a, tweede lid, van de wet, voor zover dat lid van overeenkomstige toepassing is verklaard in artikel 1.4a.1, achtste lid, onderdeel a, van de wet niet langer te verstrekken.

D

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel 3, eerste en tweede lid, wordt ‘inschrijvingsgegevens’ vervangen door: inschrijvings- en examengegevens.

2. Er wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

  • 3. In afwijking van het eerste lid, verstrekt het bevoegd gezag de gegevens, op grond van artikel 2.5.5a, van de wet, betreffende deelnemers van de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo als bedoeld in het Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014–2022 en de gecombineerde leerweg bol-bbl, als bedoeld in het Besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerweg bol-bbl, op de wijze bedoeld in Bijlage behorende bij artikel 2, onderdeel E, aan de Minister.

E

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 2. Het bevoegd gezag verstrekt examengegevens en mutaties in de bestaande examengegevens, als bedoeld in artikel 2.5.5a, tweede lid, onderdeel h, van de wet, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zeven dagen nadat het diploma is behaald of de deelnemer is uitgeschreven.

  • 3. Het bevoegd gezag verstrekt nieuwe examengegevens en mutaties in de bestaande examengegevens, als bedoeld in artikel 2.3.6a, tweede lid, onderdeel f en g, van de wet, overeenkomstig hetgeen is bepaald in artikel 6 van de Regeling gegevenslevering onderwijsnummer VO.

F

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift van artikel 5 wordt ‘inschrijvingsgegevens’ vervangen door: inschrijvings- en examengegevens.

2. In artikel 5 wordt ‘de inschrijvingsgegevens’ vervangen door: de inschrijvings- en examengegevens.

G

De bijlage behorende bij artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ’Bijlage behorende bij artikel’ vervangen door: Bijlage behorende bij artikel 2.

2. In de beschrijving van de onderdelen A tot en met C wordt ’educatie’ telkens vervangen door: aan opleidingen voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).

3. In onderdeel C vervallen de volgende gegevens en de daarbij behorende beschrijvingen:

Gegeven

Definitie

Formaat

Lengte

Mutatiestop

Waardering instellingsexamen Nederlands

De waardering voor het instellingsexamen van het generieke examenonderdeel Nederlandse taal

Numeriek

2

M

Waardering centraal examen Nederlands

De waardering voor het centraal examen van het generieke examenonderdeel Nederlandse taal

Numeriek

2

M

Eindwaardering Nederlands

De eindwaardering van het generieke examenonderdeel Nederlandse taal

Numeriek

2

M

Eindwaardering rekenen

De eindwaardering van het generieke examenonderdeel rekenen

Numeriek

2

M

4. In onderdeel C worden na het gegeven ‘reden uitstroom’ de volgende specificaties van de inschrijvings- en examengegevens beroepsonderwijs toegevoegd:

Gegeven

Definitie

Formaat

Lengte

Mutatiestop

Waardering instellingsexamen Nederlandse taal 2F

Het resultaat van het instellingsexamen voor Nederlandse taal 2F

N

3

 

Waardering instellingsexamen Nederlandse taal 3F

Het resultaat van het instellingsexamen voor Nederlandse taal 3F

N

3

 

Waardering centraal examen Nederlandse taal 2F

Het resultaat dat voor het centraal examen is behaald

N

3

 

Waardering centraal examen Nederlandse taal 3F

Het resultaat dat voor het centraal examen is behaald

N

3

 

Eindwaardering Nederlandse taal 2F

Het eindresultaat voor Nederlandse taal 2F

N

2

 

Eindwaardering Nederlandse taal 3F

Het eindresultaat voor Nederlandse taal 3F

N

2

 

Eindwaardering rekenen 2ER

Het eindresultaat voor rekenen 2ER

N

2

 

Eindwaardering rekenen 2F

Het eindresultaat voor rekenen 2F

N

2

 

Eindwaardering rekenen 3ER

Het eindresultaat voor rekenen 3ER

N

2

 

Eindwaardering rekenen 3F

Het eindresultaat voor rekenen 3F

N

2

 

5. In de specificatie van onderdeel C, onder Toelichting bij gegevens wordt in het onderdeel Niveau ‘1 mbo niveau 1 (assistentopleiding)’ vervangen door: 1 mbo niveau 1 (entree- of assistentopleiding).

6. In de specificatie van onderdeel C, onder Toelichting bij gegevens wordt in het onderdeel Reden uitstroom ingevoegd: 09 Niet voldaan aan betalingsverplichting.

7. De specificatie van onderdeel D vervalt.

8. De specificatie van onderdeel E wordt verletterd tot onderdeel D.

9. Er wordt een onderdeel E toegevoegd aan Bijlage behorende bij artikel 2 luidende:

  • E. De specificatie van de inschrijvingsgegevens van deelnemers aan opleidingen beroepsonderwijs betreffende de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo en gecombineerde leerweg bol-bbl.

Deelname doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Neemt de deelnemer deel aan een experiment met een doorlopende leerlijn in de vakmanschaproute of beroepsroute/ technologieroute?

J/N

1

 

Deelname gecombineerde leerweg bol-bbl

Neemt de deelnemer deel aan een experiment met een beroepsopleiding in de gecombineerde leerweg bol-bbl?

J/N

1

 

Toelichting bij de gegevens

Het gaat in dit onderdeel om de volgende experimenten:

  • doorlopende leerlijnen vmbo-mbo, als bedoeld in het Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014–2022; en

  • gecombineerde leerweg bol-bbl, als bedoeld in het Besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl.

Bovengenoemde gegevens over de experimenten worden door de instellingen geleverd aan BRON op grond van artikel 2.5.5a van de wet. De wijze van levering van voornoemde gegevens is anders dan de reguliere wijze (via elektronische weg), nl. via lijsten. Instellingen leveren lijsten aan waarop de deelnemers aan deze experimenten vermeld staan. Aan DUO wordt dit gegevens uitsluitend geleverd als er wordt deelgenomen aan één van bovengenoemde experimenten.

ARTIKEL II

De Subsidieregeling praktijkleren wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘artikel 7.2.2, tweede lid, onder b’ vervangen door: artikel 7.2.2, tweede lid.

2. Een derde lid wordt toegevoegd luidende:

  • 3. Voor de toepassing van het Besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl wordt onder beroepsbegeleidende leerweg, bedoeld in het eerste lid, verstaan studiejaar bbl.

B

Artikel 17 wordt gewijzigd als volgt:

1. In het eerste lid wordt ‘voor 17:00 uur’ vervangen door: uiterlijk om 17:00 uur.

2. In de tweede volzin wordt ‘niet in behandeling genomen’ vervangen door: afgewezen.

C

In artikel 27 wordt ‘directeur generaal Uitvoering’ vervangen door: Algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

ARTIKEL III

  • 1. Deze regeling, met uitzondering van artikel I, onderdelen C en G, tweede, derde, vierde, zevende en achtste lid, treedt in werking met ingang van de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I, onderdelen C en G, tweede, zevende en achtste lid, treden in werking met ingang van de dag van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werken terug tot en met 1 januari 2015.

  • 3. Artikel I, onderdeel G, derde en vierde lid treden in werking op het tijdstip waarop het Besluit tot wijziging van onder meer het Eindexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met de invoering van een aangepast rekenexamen bij ernstige rekenproblemen en enkele tijdelijke aanpassingen in de uitslagregeling van het centraal examen rekenen naar aanleiding van de adviescommissies Bosker en Steur in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

TOELICHTING

Algemeen

Met deze wijzigingsregeling worden de volgende twee ministeriele regelingen gewijzigd:

  • de Regeling gegevensverstrekking persoonsgebonden nummer BVE 2009; en

  • de Subsidieregeling praktijkleren.

Deze regelingen worden gewijzigd vanwege het Besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl, het Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo, de gewijzigde wetgeving inzake educatie en de gewijzigde wet- en regelgeving inzake examens in het beroepsonderwijs.

Deze wijzigingsregeling wordt mede namens de minister van Economische Zaken ondertekend.

UITVOERING EN HANDHAAFBAARHEID

Deze wijzigingsregeling is voor een uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets voorgelegd aan Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Inspectie van het Onderwijs en de ADR. De regeling is door hen uitvoerbaar en handhaafbaar verklaard.

ADMINISTRATIEVE LASTEN

Bij de voorbereiding van deze wijzigingsregeling is nagegaan of sprake is van administratieve lasten. Onder administratieve lasten wordt verstaan: tijd en geld gemoeid met het voldoen aan informatieverplichtingen aan de overheid. Bij de voorbereiding van deze wijzigingsregeling is nagegaan of sprake is van administratieve lasten voor instellingen, bedrijfsleven of burgers. Daarbij is de regeling intern ter beoordeling voorgelegd voor toetsing op administratieve lasten. Per onderwerp wordt aangegeven of er wel/geen sprake is van administratieve lasten.

Experimenten gecombineerde leerweg bol-bbl en doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Bij zowel het Besluit experimenten beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl (Stb. 2015, 180) als het Besluit Experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (Stb. 2013, 370) was niet bekend dat de beleidsinformatie niet in BRON kon worden geregistreerd. Derhalve wordt aan de instellingen gevraagd een apart bestand (aangeleverd door DUO) in te vullen met beleidsinformatie.

Dat gaat als volgt in zijn werk:

Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo: mbo-instellingen die meedoen aan het experiment doorlopende leerlijnen vmbo-mbo ontvangen een keer per studiejaar een lijst met namen van DUO. Deze lijst bevat de namen van de leerlingen die in het vmbo op het experiment (leerjaar 1-2) stonden ingeschreven op een elementcode en nu staan ingeschreven op het MBO, of in het voorgaande mbo-jaar. De lijst is dus volledig geprepareerd per mbo-instelling. De instelling dient vervolgens per deelnemer de vraag te beantwoorden of de deelnemers wel of niet (meer) in het experiment zit.

Gecombineerde leerweg bol-bbl: mbo-instellingen die meedoen aan het experiment gecombineerde leerweg bol-bbl ontvangen per studiejaar een lijst met namen van DUO. Deze lijst bevat de namen van alle deelnemers die ingeschreven staan op de mbo-opleiding die onderdeel uitmaakt van het experiment. De instelling dient vervolgens per deelnemer en per studiejaar de vraag te beantwoorden of de deelnemers wel of niet (meer) in het experiment zit.

De administratieve lasten voor de looptijd (2014–2021) van het experiment voor de gecombineerde leerwegen bol-bbl worden geraamd op totaal 28.800 euro. De administratieve lasten voor de looptijd (2014–2022) van het experiment doorlopende leerlijnen vmbo-mbo worden geraamd op totaal 30.000 euro.

Invoering van het centraal examen rekenen

Nu is besloten tot de invoering van een centraal examen rekenen ER, dat voor specifieke studenten in plaats komt van het reguliere centraal examen rekenen, wordt er met deze regeling de grondslag bepaald voor het aanleveren van de resultaten hiervan aan DUO. De mbo-instellingen zullen hier, binnen de al bestaande systemen voor het aanleveren van de resultaten van een student bij diplomering, een zeer beperkte aanpassing voor moeten doen, zodat deze resultaten geregistreerd en aangeleverd kunnen worden. In totaal zal deze aanpassing naar verwachting maximaal een uur per mbo-instelling duren, en de verhoging van de administratieve lasten bedragen dan ook slechts 3000 euro voor de gehele sector. Dit zijn eenmalige extra lasten, aangezien de aanlevering van de resultaten op het centraal examen rekenen ER na aanpassing van de systemen meeloopt in de reguliere procedure voor aanlevering van de resultaten aan DUO en hiervoor hoeven geen extra kosten te worden gemaakt.

Het niet-verstrekken van gegevens inzake overige educatie

In deze wijzigingsregeling vervalt de plicht om deelnemersgegevens in BRON voor overige educatie te registreren wat leidt tot een besparing van de administratieve lasten. In de Wet tot wijziging van o.m. de Wet participatiebudget en de WEB inzake het invoeren van een specifieke uitkering educatie en het vervallan van de verplichte besteding van educatiemiddelen bij regionale opleidingencentra (Stb. 2014, 288) is de gemoeide besparing op administratieve lasten geraamd.

VASTE VERANDERMOMENTEN

Met deze regeling wordt deels afgeweken van het kabinetsbeleid van vaste verandermomenten, omdat deze regeling niet ten minste twee maanden tevoren is gepubliceerd. Hiervoor is een aantal redenen.

De Regeling wordt gewijzigd vanwege de wijziging van het Besluit van ... 2015 tot wijziging van onder meer het Eindexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met de invoering van een aangepast rekenexamen bij ernstige rekenproblemen en enkele tijdelijke aanpassingen in de uitslagregeling van het centraal examen rekenen naar aanleiding van de adviescommissies Bosker en Steur. Vanwege het krappe tijdpad sinds het uitkomen van het advies van de commissie Steur en de besluitvorming sindsdien is het niet mogelijk om dit Besluit en de Regeling twee maanden voor inwerkingtreding te publiceren. Deze afwijking is gerechtvaardigd in het belang van de deelnemers die het examenonderdeel rekenen moet afleggen in het studiejaar 2015-2016, aangezien het Besluit een versoepeling aanbrengt ten gunste van die deelnemers. De Regeling zorgt ervoor dat de cijfers die worden behaald voor de versoepelde mogelijkheden voor het examenonderdeel rekenen ook worden kunnen worden geleverd.

Ook voor wat betreft de technische verbeteringen in de onderdelen A, B, C, D, E en F wordt een uitzondering gemaakt op de vaste verandermomenten. Deze uitzondering is gerechtvaardigd aangezien het summiere wijzigingen betreffen en met deze wijzigingen wordt aangesloten bij de huidige praktijk.

Om bovengenoemde redenen is het deels afwijken van het VVM-beleid in dit geval niet bezwaarlijk. De terugwerkende kracht van een gedeelte van deze wijzigingsregeling is ook niet bezwaarlijk, omdat instellingen deze gegevens reeds per 1 januari 2015 niet meer hoefden aan te leveren aan BRON (zie toelichting onder artikel I, onderdeel C).

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdelen A, B, D en E

Met deze wijziging wordt in de Regeling onderscheid gemaakt tussen inschrijvings- en examengegevens. Door deze wijziging kan meer duidelijkheid worden gegeven omtrent aanlevertermijnen voor inschrijvings- en examengegevens. Voorheen werd strikt genomen alleen een aanlevertermijn gesteld voor het aanleveren van inschrijvingsgegevens en niet voor examengegevens. Ook voor examengegevens (omtrent afgelegde examens) is het echter van belang dat de overheid beschikt over actuele gegevens. Door een onderscheid te maken tussen inschrijvings- en examengegevens wordt het mogelijk om verschillende aanlevertermijnen te hanteren voor de soorten gegevens.

Onderdeel C

Op grond van artikel 1.4a.1, negende lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) kan voor een opleiding educatie als bedoeld in de aanhef van het achtste lid van dat artikel bij ministeriële regeling worden bepaald welke van de gegevens, bedoeld in artikel 2.3.6a, tweede lid, van de WEB (voor zover dat lid van overeenkomstige toepassing is verklaard in het achtste lid, onderdeel a, van artikel 1.4a.1 WEB) niet langer behoeven te worden verstrekt.

Met dit artikel is daarvan gebruik gemaakt en is het voor aanbieders van opleidingen educatie als bedoeld in artikel 7.3.1, onderdeel b tot en met f, van de WEB (opleidingen overige educatie)1 niet langer nodig om gegevens als genoemd in artikel 2.3.6a van de WEB aan te leveren aan het basisregister onderwijs (BRON).

Met de wet van 9 juli 2014 (Stb. 2014, 288) is een specifieke uitkering educatie ingevoerd en staat het contactgemeenten vrij om de educatiemiddelen te besteden aan opleidingen overige educatie die zowel gegeven worden door organisaties met diploma-erkenning als organisaties zonder diploma-erkenning. Met het aanleveren aan het basisregister onderwijs zou dan ook slechts een klein gedeelte van de gegevens over de opleidingen educatie plaatsvinden. Met de wet van 9 juli 2014 is evenwel een mogelijkheid in de WEB opgenomen om bij ministeriële regeling contactgemeenten en de bijbehorende gemeente binnen een regio te verzoeken beleidsinformatie aan te leveren. Middels die mogelijkheid kan een volledig beeld over de opleidingen overige educatie worden gevraagd aan de gemeente die de coördinerende rol uit moet voeren binnen een regio en dus het beste zicht heeft op onder andere de effecten en uitvoering van de opleidingen.

Daarnaast wordt de uitkering educatie aan contactgemeenten vastgesteld op basis van objectieve maatstaven. De gegevens, bedoeld in artikel 2.3.6a van de WEB, zijn dan ook niet nodig voor het verstrekken van de middelen.

De verplichting om de gegevens, bedoeld in artikel 2.3.6a van de WEB, aan te leveren aan BRON blijft wel bestaan voor instellingen die diploma-erkenning hebben verkregen voor vavo-opleidingen, bedoeld in artikel 7.3.1, eerste lid, onderdeel a, van de wet. Dat is van belang omdat voor deze opleidingen ook geldt dat de diploma’s en certificaten opgenomen worden in het diploma-register.

Onderdeel G

In het vierde lid van dit onderdeel wordt een aantal nieuwe gegevens toegevoegd die de instelling moet leveren wat betreft de generieke examenonderdelen Nederlandse taal en rekenen. De aanlevering van de resultaten voor de generieke examenonderdelen Nederlandse taal en rekenen wordt verder uitgesplitst, om zo eenduidiger te kunnen registeren in BRON welke niveaus zijn behaald door een deelnemer. Daarnaast is er inmiddels aangekondigd dat er een aangepaste examen komt voor studenten met ernstige rekenproblemen en dyscalculie, het centraal examen ER. Via deze regeling wordt het mogelijk om ook specifieke resultaten van deze examens aan te leveren.

In het negende lid van dit onderdeel wordt een een aantal nieuwe gegevens toegevoegd die de instelling moet leveren wat betreft de experimenten met een beroepsopleiding in de gecombineerde leerwegen bol-bbl en doorlopende leerlijnen vmbo-mbo. De gegevens die in de tabel zijn opgenomen worden geleverd aan BRON op grond van artikel 2.5.5a van de wet. Instellingen leveren lijsten aan waarop deelnemers aan deze experimenten vermeld staan. Aan DUO wordt dit gegeven uitsluitend geleverd als er wordt deelgenomen een dergelijk experiment.

Daarnaast wordt in onderdeel G, onder Toelichting bij gegevens, in het onderdeel Niveau een waarde gewijzigd. In artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel a, van de WEB is namelijk sinds 1 augustus 2014 de entreeopleiding opgenomen. Om deze reden wordt onder Niveau de waarde ‘1 mbo niveau 1 (assistentopleiding)’ gewijzigd in ‘1 mbo niveau 1 (entree- of assistentopleiding)’. Omdat niveau 1 (assistentopleiding) nog niet is uitgefaseerd kan deze waarde nog niet verwijderd worden.

Tevens wordt in onderdeel G, onder Toelichting bij gegevens, in het onderdeel Reden uitstroom een nieuwe uitschrijvingsreden ingevoegd. Hierdoor kunnen instellingen voortaan ook ‘Niet voldaan aan betalingsverplichting’ als reden voor uitstroom aangeven. Gebleken is dat instellingen regelmatig deelnemers uitschrijven omdat zij niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Deze uitschrijvingsreden is toegevoegd op verzoek van het niet-bekostigd onderwijs.

Artikel II

Onderdeel A

Het eerste lid bevat een technische aanpassing van de Subsidieregeling praktijkleren aan de wijziging van de WEB inzake doelmatige leerwegen.

Op grond van het tweede lid van onderdeel A wordt het mogelijk gemaakt dat een werkgever in aanmerking kan komen voor subsidie, indien een deelnemer in het experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl het (de) studieja(a)r(en) bbl volgt. Op grond van de Subsidieregeling praktijkleren kan een werkgever voor subsidie in aanmerking komen voor een gerealiseerde praktijkleerplaats voor een deelnemer in het kader van een beroepsopleiding voor zover het betreft de beroepsbegeleidende leerweg. Onderdelen B en C bevatten technische wijzigingen.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker


X Noot
1

Het gaat dan om de volgende opleidingen educatie:

  • opleidingen Nederlandse taal en rekenen, gericht op alfabetisering en op het ingangsniveau van het beroepsonderwijs;

  • opleidingen Nederlands als tweede taal I en II die opleiden voor het diploma Nederlands als tweede taal, bedoeld in het Staatsexamenbesluit Nederlands als tweede taal;

  • de opleidingen Nederlands als tweede taal, gericht op beheersing van een basisniveau Nederlandse taal;

  • de opleidingen Nederlands als tweede taal, gericht op alfabetisering; en

  • bij ministeriële regeling aan te wijzen andere opleidingen.

Naar boven