Regeling van de Minister van Economische Zaken van 29 oktober 2015, nr. WJZ/15148055, houdende wijziging van de Regeling openstelling EZ-subsidies 2015 in verband met wijzigingen in de gepubliceerde plafondbedragen voor MIT-R&D samenwerkingsprojecten en Borgstelling MKB en de openstelling van TKI-projecttoeslagen en TKI-MKB versterking Water

De Minister van Economische Zaken;

Gelet op artikel 3, derde lid van de Kaderwet EZ-subsidies en artikel 16 van het Kaderbesluit nationale EZ-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZ-subsidies 2015 wordt als volgt gewijzigd:

a. In de rij met betrekking tot titel 3.4, artikel 3.4.20, wordt ‘€ 11.000.000’ vervangen door: € 12.500.000.

b. In de rij met betrekking tot titel 3.11, artikel 3.11.2, Bedrijfsborgstellingskredieten voor banken en kredietinstellingen in de zin van de Wet financiële markten BES wordt ‘€ 400.000.000’ vervangen door: € 505.000.000.

c. Na de rij met betrekking tot titel 3.2, TKI-toeslag, artikel 3.2.2, onderdeel b, wordt een rij ingevoegd, luidende:

Titel 3.2: TKI-toeslag

3.2.2, onderdeel b

   

16-11-2015 t/m

14-10-2016

 

d. Na de rij met betrekking tot titel 3.3, TKI-MKB versterking, thema water, wordt een rij ingevoegd, luidende:

Titel 3.3

3.3.4 en 3.3.6

 

Water

2-11-2015 t/m

6-11-2015

€ 166.667, waarvan ten hoogste € 66.667 voor netwerkactiviteiten

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 29 oktober 2015

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

TOELICHTING

1. ALGEMEEN

1.1 Inleiding

Met betrekking tot de in deze regeling genoemde, in 2015 opengestelde, subsidiemodules is het nodig om het plafondbedrag aan te passen (voor MIT-R&D- Samenwerkingsprojecten en Borgstelling MKB-kredieten voor banken en kredietinstellingen in de zin van de Wet financiële markten BES), of om de openstellingstermijn te verruimen (TKI MKB-Versterking voor het Thema Water).

Daarnaast wordt nu reeds de TKI-projecttoeslag opengesteld voor een nieuwe periode, die doorloopt in 2016. Hieronder wordt op deze onderdelen ingegaan.

1.2 MIT-R&D Samenwerkingsprojecten

In Titel 3.4 van de Regeling nationale EZ-subsidies zijn de subsidie-instrumenten voor MKB innovatiestimulering topsectoren opgenomen. Het subsidiebedrag dat nodig zou zijn voor de honorering van de beoordeelde aanvragen voor 2015 voor MIT-R&D Samenwerkingsprojecten bleek hoger te zijn dan het vastgestelde subsidieplafond. Het is belangrijk om goede innovatieve onderzoeksprojecten waarin MKB en topsectoren samenwerken te ondersteunen. Er is financiering beschikbaar voor deze subsidies. Daarom is besloten om alsnog het subsidieplafond te verhogen, zodat een groter deel van de ingediende en beoordeelde aanvragen kan worden gehonoreerd.

1.3 Borgstelling MKB-kredieten

Voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) is in 2015 maximaal € 530 mln. verplichtingenbudget beschikbaar. Omdat voor het Aanvullend Actieplan mkb-financiering1 een deel van de onbenutte ruimte van de EZ garantieregelingen wordt ingezet voor maatregelen uit dit actieplan, en op basis van de ontwikkelingen aanwezige ruimte flexibel over de instrumenten en maatregelen wordt verdeeld, is bij aanvang van het jaar niet het volledige budget voor de BMKB als plafondbedrag gepubliceerd.

Extrapolatie van de huidige benutting van de BMKB laat zien dat het huidige budget van € 400 mln. voor banken, mogelijk niet voldoende is in 2015. Omdat banken werken met een pijplijn van kredietaanvragen, is er altijd voldoende ruimte in hun budgetquotum nodig om te voorkomen dat zij bovenmatig op de rem moeten trappen voor gebruik van de regeling. Door het verhogen van het plafond tot € 505 mln. wordt voldoende ruimte gecreëerd voor banken om alle verwachte kredietaanvragen in 2015 te verwerken. De verhoging van dit plafond kan worden gedekt uit de ruimte die hiervoor beschikbaar is gelaten in de begroting.

1.4 Nieuwe openstelling TKI-projecttoeslag

Deze nieuwe openstelling volgt kort na de sluiting van de vorige openstelling op 15 oktober 2015, om zo de continuïteit zoveel mogelijk te borgen en (potentiële) gebruikers van deze toeslag niet onnodig te laten wachten tot een openstelling die pas in 2016 plaatsvindt.

1.5 Aanvullende openstelling TKI MKB-Versterking voor het Thema Water

De topsector water heeft gedurende de reguliere openstellingsperiode in 2015 voor de MKB innovatiestimulering topsectoren onvoldoende aanvragen kunnen realiseren voor innovatienetwerken en innovatiemakelaars, terwijl de behoefte aan innovatienetwerken en innovatiemakelaars wel aanwezig was. Na de einddatum van de openstelling is gebleken dat in 2015 alsnog voldoende projecten zouden kunnen worden begonnen. Om het nog beschikbare budget te benutten wordt daarom deze subsidie opnieuw voor een korte periode opengesteld, zodat de aanvragen kunnen worden ingediend en nog in 2015 in behandeling worden genomen.

2. Staatssteun

2.1 MIT-R&D Samenwerkingsprojecten

Het subsidieplafond wordt met € 1.5 mln verhoogd, teneinde zoveel mogelijk alle tijdig ingediende en voor subsidieverlening in aanmerking komende aanvragen voor MIT-R&D-samenwerkingsprojecten te kunnen honoreren. De criteria voor de subsidiëring van de projecten blijven ongewijzigd. De verhoging van het subsidieplafond zal aan de Europese Commissie worden gemeld.

2.2 Borgstelling MKB-kredieten

Het quotum voor 2015 wordt met € 105 mln. verhoogd, waardoor de kredietverstrekkers meer kredietaanvragen van bedrijven kunnen honoreren. De subsidies voor de borgstellingen voor de kredietovereenkomsten vallen onder de de-minimisverordening.

2.3 Nieuwe openstelling TKI-projecttoeslag

De TKI-projecttoeslag bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd onder de artikelen 25 en 28 van de algemene groepsvrijstellingsverordening. De regeling wordt opnieuw opengesteld, zonder inhoudelijke wijziging.

2.4 Aanvullende openstelling TKI MKB-Versterking voor het Thema Water

Het oorspronkelijke subsidieplafond is ongewijzigd. Voor deze openstelling geldt als subsidieplafond alleen het resterende bedrag van het oorspronkelijke plafondbedrag. Het subsidieplafond voor 2015 en het maximale subsidiebedrag per instrument zijn ongewijzigd gebleven

3. Regeldruk

3.1 MIT-R&D Samenwerkingsprojecten

De verhoging van het subsidieplafond voor MIT-R&D Samenwerkingsprojecten brengt geen verhoging van de administratieve lasten met zich mee, omdat er geen nieuwe aanvragen meer kunnen worden ingediend.

3.2 Borgstelling MKB-kredieten

De verhoging van het plafond van de BMKB voor banken en kredietinstellingen leidt naar verwachting tot een toename van het aantal gehonoreerde kredietaanvragen van bedrijven waarbij door de kredietverstrekker gebruik wordt gemaakt van de regeling. De daarmee gepaard gaande extra administratieve lasten, die in zijn geheel neerslaan bij de banken, zijn in 2009 door het EIM becijferd op gemiddeld € 380 per (additionele) aanvraag. Het EIM heeft in haar rapport van 30 oktober 2009 de administratieve lasten voor de BMKB, gerelateerd aan de totale portefeuille aan openstaande garanties, berekend op 0,02%. Dit bedrag is daarom zo laag omdat deze maatregel aansluit bij de voor de kredietverstrekkers, die zijn aangesloten bij de regeling bekende, bestaande systematiek voor verstrekking van borgstellingskredieten. De eenmalige administratieve lasten bij de 10 banken, die van de BMKB gebruik maken, zijn verwaarloosbaar. De regeling brengt geen inhoudelijke nalevingskosten met zich mee.

3.3 Nieuwe openstelling TKI-projecttoeslag

De regeldruk verandert niet ten opzichte van 2015.

3.4 Aanvullende openstelling TKI MKB-Versterking voor het Thema Water

Zowel het subsidieplafond voor 2015 als het maximale subsidiebedrag per instrument blijven ongewijzigd. Doordat de subsidiemodule tijdelijk alleen wordt opengesteld voor de topsector Water, wordt het beschikbare subsidieplafond echter verdeeld over drie TKI’s. Hierdoor stijgt de regeldruk naar verwachting met ongeveer 1% (tot 3.7%).

4. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiermee wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Kamerstukken II 2013–2014, 32 637, nr. 147

Naar boven