Regeling modellen keuringsrapport 2016

15 oktober 2015

JBZ 2015/12095/jg

De Directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 29, eerste en tweede lid, van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK;

Besluit:

Artikel 1

Het model keuringsrapport als bedoeld in artikel 29, tweede lid, van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK wordt vastgesteld overeenkomstig bijlage 1.

Artikel 2

De modellen vervangend keuringsbewijs als bedoeld in artikel 80, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 wordt vastgesteld overeenkomstig:

  • a. bijlage 2a in de gevallen waarin géén steekproef als bedoeld in artikel 1 van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid is toegewezen ten tijde van de afgifte van het model overeenkomstig bijlage 1, en

  • b. bijlage 2b in de gevallen er wel een steekproef als bedoeld in artikel 1 van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid is toegewezen ten tijde van de afgifte van het model overeenkomstig bijlage 1.

Artikel 3

  • 1. De achterzijde van bijlage 1, 2a en 2b is blanco en mag niet van schrifttekens of afbeeldingen worden voorzien.

  • 2. Het model in bijlage 1, 2a en 2b is van A4 formaat.

  • 3. Bij de invulling van het model keuringsrapport mogen uitsluitend de volgende adviespunten worden genoteerd:

    • a. ac1: er is een band aanwezig met een profieldiepte van 1,6 tot en met 2,5 mm;

    • b. ac2: er is een schokdemper aanwezig die lekkage vertoont;

    • c. ac3: er is een roestschade aanwezig (grootte van 1,5 tot en met 2,0 E of meer dan 15% dikteafname);

    • d. ac4: er is een stuur- of fuseekogel aanwezig met een slijtagespeling kleiner of gelijk aan 1,0 mm;

    • e. ac5: zichtbare mechanische delen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage.

  • 4. Bij de invulling van het model keuringsrapport mogen uitsluitend de volgende reparatieadviespunten worden genoteerd:

    • a. ra1: het airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet naar behoren;

    • b. ra2: onderdelen, niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurbekrachtiging of het veersysteem, vertonen overmatige olielekkage.

  • 5. Bij de invulling van het model keuringsrapport mogen uitsluitend de volgende opmerkingen worden genoteerd:

    • a. op1: afgedekt onderdeel niet gecontroleerd;

    • b. op2: controle alle brandstoffen niet mogelijk.

Artikel 4

  • 1. Met een model keuringsrapport als bedoeld in artikel 1 van deze regeling wordt gelijkgesteld een geldig bewijs dat is afgegeven in een lidstaat van de Europese Gemeenschap voor een in die lidstaat geregistreerd voertuig waaruit blijkt dat het voertuig met goed gevolg een technische controle als bedoeld in richtlijn 2009/40/EG1 heeft ondergaan en welk voertuig na de afgifte van dat bewijs is gekentekend in Nederland.

  • 2. Met een vervangend model keuringsrapport als bedoeld in artikel 2 van deze regeling wordt gelijkgesteld een door de RDW gewaarmerkte kopie van het reeds geregistreerde geldige bewijs dat is afgegeven in een lidstaat van de Europese Gemeenschap voor een in die lidstaat geregistreerd voertuig en waaruit blijkt dat het voertuig met goed gevolg een technische controle als bedoeld in richtlijn 2009/40/EG heeft ondergaan en welk voertuig na de afgifte van dat bewijs is gekentekend in Nederland.

Artikel 5

De Regeling modellen keuringsrapport 2012, Stcrt. 2011, nr. 20174 van 10 november 2011 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016.

Artikel 6

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

Artikel 7

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling modellen keuringsrapport 2016.

Deze regeling zal met de toelichting en bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.

De Directie van de Dienst Wegverkeer, A. van Ravestein Algemeen Directeur

BIJLAGE 1

BIJLAGE 2A

BIJLAGE 2B

TOELICHTING

Om verschillende redenen is er aanleiding een nieuwe regeling modellen keuringsrapport te publiceren.

Ten eerste is in overeenstemming met andere regelgeving de term kilometerstand vervangen door tellerstand. Ten tweede is voorgeschreven dat in de gevallen dat er een onderdeel niet beoordeeld kan worden in verband met het niet kunnen demonteren van onderdelen bij de APK (artikel 5.1b.3 lid 4 van de Regeling voertuigen) dit op het keuringsrapport moet worden vermeld. Ten derde is naar aanleiding van een klacht bij de Nationale Ombudsman besloten de reeds bestaande informatie over de artikel 91 van de Wegenverkeerswet 1994 procedure aan te vullen. Ten vierde is besloten om geautomatiseerde voorzieningen te treffen die het mogelijk maken om het vervangende keuringsrapport beter in overeenstemming te brengen met het oorspronkelijke keuringsrapport. Dit resulteert in 2 modellen vervangend keuringsrapport. Bij model 2a is er géén steekproef geweest en bij model 2b is zichtbaar of er eerder, ten tijde van de afgifte van model 1, een steekproef is geweest. Bij model 2b wordt de naam en functie van de RDW functionaris die de steekproef heeft uitgevoerd nu afgedrukt op het duplicaat.

Wel blijft van toepassing dat bij zowel model 2a als 2b geen nieuwe handtekeningen noodzakelijk zijn. Zowel aan het ontbreken van originele handtekeningen als aan de datum afgifte is kenbaar dat het een vervangend keuringsrapport betreft.

De Directie van de Dienst Wegverkeer, A. van Ravestein Algemeen Directeur


X Noot
1

Richtlijn nr. 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (PbEG L 141/12).

Naar boven