Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| RDW (Dienst Wegverkeer) | Staatscourant 2011, 20174 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| RDW (Dienst Wegverkeer) | Staatscourant 2011, 20174 | Besluiten van algemene strekking |
1 november 2011
Nr. JBZ 2011/7007/jg
De Directie van de Dienst Wegverkeer,
Gelet op artikel 29, eerste en tweede lid, van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK;
Besluit:
Het model keuringsrapport als bedoeld in artikel 29, tweede lid, van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK wordt vastgesteld overeenkomstig bijlage 1.
Het model vervangend keuringsbewijs als bedoeld in artikel 80, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 wordt vastgesteld overeenkomstig bijlage 2.
1. De achterzijde van bijlage 1 en 2 is blanco en mag niet van schrifttekens of afbeeldingen worden voorzien.
2. Het model in bijlage 1 en 2 is van A4 formaat.
3. Bij de invulling van het model keuringsrapport mogen uitsluitend de volgende adviespunten worden genoteerd:
a. ac1: er is een band aanwezig met een proefieldiepte van 1,6 tot en met 2,5 mm;
b. ac2: er is een schokdemper aanwezig die lekkage vertoont;
c. ac3: er is een roestschade aanwezig (grootte van 1,5 tot en met 2,0 E of meer dan 15% dikteafname);
d. ac4: er is een stuur- of fuseekogel aanwezig met een slijtagespeling kleiner of gelijk aan 1,0 mm;
e. ac5: zichtbare mechanische delen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage.
4. Bij de invulling van het model keuringsrapport mogen uitsluitend volgende reparatieadviespunten worden genoteerd:
a. ra1: het airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet naar behoren
b. ra2: onderdelen, niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurbekrachtiging of het veersysteem, vertonen overmatige olielekkage.
1. Met een model keuringsrapport als bedoeld in artikel 1 van deze regeling wordt gelijkgesteld een geldig bewijs dat is afgegeven in een lidstaat van de Europese Gemeenschap voor een in die lidstaat geregistreerd voertuig waaruit blijkt dat het voertuig met goed gevolg een technische controle als bedoeld in richtlijn 2009/40/EG1 heeft ondergaan en welk voertuig na de afgifte van dat bewijs is gekentekend in Nederland.
2. Met een vervangend model keuringsrapport als bedoeld in artikel 2 van deze regeling wordt gelijkgesteld een door de RDW gewaarmerkte kopie van het reeds geregistreerde geldige bewijs dat is afgegeven in een lidstaat van de Europese Gemeenschap voor een in die lidstaat geregistreerd voertuig en waaruit blijkt dat het voertuig met goed gevolg een technische controle als bedoeld in richtlijn 2009/40/EG heeft ondergaan en welk voertuig na de afgifte van dat bewijs is gekentekend in Nederland.
De Regeling modellen keuringsrapport 2010, Stcrt 2010, nr. 677 van 19 januari 2010 wordt ingetrokken met ingang van 1 april 2012.
Deze regeling zal met de toelichting en bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.
De Directie van de Dienst Wegverkeer,
J.G. Hakkenberg,
Algemeen Directeur.
De RDW heeft aangekondigd nieuwe modellen keuringsrapporten te zullen invoeren per 1 april 2012. Dit heeft verschillende redenen. Als eerste geldt dat de afgelopen jaren is gebleken dat nog slechts in zeer geringe mate gebruik werd gemaakt de modellen keuringsrapporten met een gele doorslag. Hiervoor bestond een relatief dure bestelprocedure, voor zowel erkenninghouders als RDW.
In overleg met de BOVAG is eind 2010 besloten om in zijn geheel over te gaan naar te printen modellen keuringsrapporten. In de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK is dan ook als erkenningseis op genomen dat men een voorziening moet hebben om keuringsrapporten af te drukken. De afdruk van het keuringsrapport is enkelvoudig, ten behoeve van de afgifte aan de aanvrager. De bewaar- en archiveerplicht van doorslagen van afgegeven keuringsrapporten vervalt.
De tweede reden is de aanpassing van het model op de sinds 2010 naar voren gekomen wensen tot betere en op het voertuig toegesneden informatie over onder andere de advies- en afkeurpunten.
Tot slot is het model geschikt gemaakt om gebruikt te worden door de buitenlandse keuringsinstanties.
Het in bijlage 1 opgenomen model keuringsrapport blijft bedoeld voor de gevallen waarin de invulling via een PDF file uit het RDW register wordt gegegeneerd, via providers of de RDW afmeldapplicatie.
Het in bijlage 2 opgenomen model vervangend keuringsrapport is in overeenstemming gebracht met bijlage 1. Wel blijft van toepassing dat bij een duplicaat een handtekening van de keurmeester die de APK keuring heeft uitgevoerd niet nogmaals noodzakelijk is. Zowel hieraan als aan de datum afgifte is kenbaar dat het een vervangend keuringsrapport betreft.
De Directie van de Dienst Wegverkeer,
J.G. Hakkenberg,
Algemeen Directeur.
Richtlijn nr. 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (PbEG L 141/12).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-20174.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.