Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Veiligheid en Justitie | Staatscourant 2015, 32655 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Veiligheid en Justitie | Staatscourant 2015, 32655 | Besluiten van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
Gelet op de artikelen 47, eerste lid, aanhef en onder c, 54, derde lid en 106a, derde lid, van de Vreemdelingenwet 2000 en de artikelen 1.17, 2.2, 2.2a, vierde lid en 3.110, derde lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000;
Besluit:
Het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1.9 wordt gewijzigd als volgt:
1. In onderdeel b wordt de puntkomma vervangen door: , en
2. Onderdeel c vervalt.
3. Onderdeel d wordt verletterd tot onderdeel c.
B
Na artikel 3.41 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
C
Artikel 4.1, derde lid, komt te luiden:
3. De ambtenaren, bedoeld in het eerste lid, onder c, beschikken uitsluitend over de bevoegdheden, genoemd in de artikelen 5:15 tot en met 5:17 van de Algemene wet bestuursrecht, en de bevoegdheden, genoemd in artikel 50 en 106a, derde lid, van de Wet.
D
In artikel 4.15, eerste en tweede lid, wordt ‘artikel 54, tweede lid’ telkens vervangen door: artikel 54, derde lid.
E
Bijlage 1, behorend bij artikel 2.1, eerste lid, onder a, komt te luiden als aangegeven in de bijlage 1 behorend bij deze regeling.
F
Bijlage 1a, behorend bij artikel 2.1a, eerste lid, komt te luiden als aangegeven in de bijlage 1a behorend bij deze regeling.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
‘s-Gravenhage, 28 september 2015
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff
Luchthaven |
Luchthavencode |
---|---|
Accra International Airport |
ACC |
Abu Dhabi International Airport |
AUH |
Bahrein International Airport |
BAH |
Beijing Capital International Airport |
PEK |
Boryspil International Airport |
KBP |
Kigali International Airport |
KGL |
Cairo International Airport |
CAI |
Damman- King Fahd International Airport |
DMM |
Dar Es Salaam International Airport |
DAR |
Dubai International Airport |
DXB |
Entebbe International Airport |
EBB |
Guangzhou Baiyun International Airport |
CAN |
Istanboel International Atatürk Airport |
IST |
Istanboel Sabiha Gökçen International Airport |
SAW |
Johannesburg International Airport |
JNB |
Kilimanjaro International Airport |
JRO |
Kuala Lumpur International Airport |
KUL |
Lagos International Airport |
LOS |
Moskou Sheremetjevo International Airport |
SVO |
Nairobi Jomo Kenyatta International Airport |
NBO |
New Delhi Indira Gandhi International Airport |
DEL |
Panama Stad-Tocumen International Airport |
PTY |
Sao Paulo International Airport |
GRU |
Singapore Changi International Airport |
SIN |
Luchthaven |
Luchthavencode |
---|---|
Kotoka International Airport |
ACC |
Izmir Adnan Menderes International Airport |
ADB |
Agadir Al Massira Airport |
AGA |
Cherif Al Idrissi Airport |
AHU |
Almaty International Airport |
ALA |
Aleppo International Airport |
ALP |
Amman Queen Alia International Airport |
AMM |
Kayseri Erkilet International Airport |
ASR |
Reina Beatrix International Airport |
AUA |
Abu Dhabi International Airport |
AUH |
Antalya International Airport |
AYT |
Ankara International Airport Esenboğa |
ESB |
Bahrein International Airport |
BAH |
Belgrade Nicola Tesla Airport |
BEG |
Banjul International Airport |
BJL |
Bodrum Milas International Airport |
BJV |
Bangkok Suvarnabhumi International Airport |
BKK |
El Dorado International Airport |
BOG |
Chhatrapati Shivaji Interantional Airport |
BOM |
Flamingo International Airport |
BON |
Caïro International Airport |
CAI |
Guangzhou Baiyun International Airport |
CAN |
Alfonso Bonilla Aragon International Airport |
CLO |
Colombo Bandaranaike International Airport |
CMB |
Casablanca Mohammed V International Airport |
CMN |
Cape Town International Airport |
CPT |
Chengdu Shuangliu International Airport |
CTU |
Cancun International Airport |
CUN |
Curacao International Airport |
CUR |
Damascus International Airport |
DAM |
Dar-es-Salaam Julius Nyerere International Airport |
DAR |
Indira Ghandi International Airport |
DEL |
Djerba-Zarzis International Airport |
DJE |
Dalaman International Airport |
DLM |
Damman King Fahd International Airport |
DMM |
Doha International Airport |
DOH |
Ngurah Rai International Airport |
DPS |
Al Maktoum International Airport |
DWX |
Dubai International Airport |
DXB |
Entebbe International Airport |
EBB |
Erbil International Airport |
EBL |
Jerevan Zvartnots International Airport |
EVN |
Buenos Aires Ezeiza International Airport |
EZE |
Fes-Saïss Airport |
FEZ |
Fukuoka Airport |
FUK |
Galeao-Antonio Carlos Jobim International Airport |
GIG |
Sao Paulo Guarulhos International Airport |
GRU |
Atyrau International Airport |
GUW |
Jose Joaquin de Olmedo International Airport |
GYE |
Gazipasa Airport |
GZP |
Jose Marti International Airport |
HAV |
Hangzhou Xiaoshan International Airport |
HGH |
Hong Kong International Airport |
HKG |
Hurghada International Airport |
HRG |
Incheon International |
ICN |
Teheran Imam Khomeini International Airport |
IKA |
Islamabad International Airport |
ISB |
Istanboel International Atatürk Airport |
IST |
Johannesburg International Airport |
JNB |
Kilimanjaro International Airport |
JRO |
Kiev Boryspil International Airport |
KBP |
Kigali International Airport |
KGL |
Kathmandu Tribhuvan International Airport |
KTM |
Kansai International Airport |
KIX |
Khartoum International Airport |
KRT |
Kuala Lumpur International Airport |
KUL |
Koeweit International Airport |
KWI |
Konya Airport |
KYA |
Quatro de Fevereiro Airport |
LAD |
Sint Petersburg Pulkovo Airport |
LED |
Lahore Allama Iqbal International Airport |
LHE |
Jorge Chavez International Airport |
LIM |
Lagos Murtala Muhammed International Airport |
LOS |
Sangster International Airport |
MBJ |
Muscat International Airport |
MCT |
Benito Juarez International Aiprort |
MEX |
Monastir Habib Bourguiba International Airport |
MIR |
Ninoy Aquino International Airport |
MNL |
Minsk International Airport |
MSQ |
Greater Natal International Airport |
NAT |
Enfidha Hammamet International Airport |
NBE |
Nairobi Jomo Kenyatta International Airport |
NBO |
Nador International Airport |
NDR |
Narita International Airport |
NRT |
Angads Airport |
OUD |
Johan Adolf Pengel International Airport |
PBM |
Peking Capital International Airport |
PEK |
Gregorio Luperon International Airport |
POP |
Panama Stad Tocumen International Airport |
PTY |
Punta Cana International Airport |
PUJ |
Shanghai Pudong International Airport |
PVG |
Marrakesh Menara Airport |
RAK |
Marsa Alam International Airport |
RMF |
Istanboel Sabiha Airport |
SAW |
Sharjah International Airport |
SHJ |
Singapore Changi International Airport |
SIN |
Alexander the Great Airport |
SKP |
Sharm el-Sheikh International Airport |
SSH |
Moskou Sheremetyevo International Airport |
SVO |
Princess Juliana International Airport |
SXM |
Tbilisi International Airport |
TBS |
Tripoli International Airport |
TIP |
Ben Gurion International Airport |
TLV |
Tangier Ibn Battouta Airport |
TNG |
Taipei Taiwan Taoyuan International Airport |
TPE |
Tunis-Carthage International Airport |
TUN |
Quito Mariscal Sucre International Airport |
UIO |
Xiamen Gaoqi International Airport |
XMN |
Deze wijzigingsregeling bevat onder andere de aanwijzing van ambtenaren van de Dienst Vervoer en Ondersteuning voor de ondersteuning van de Nationale Politie bij het afnemen van biometrische gegevens van vreemdelingen die een asielaanvraag indienen, een nieuw artikel waardoor ook in het weekeinde en op blokdagen gewerkt kan worden aan het onderzoek naar de asielaanvraag in de zogenaamde land-aanmeldcentra en een actualisering van de bijlagen 1 en 1a van het Voorschrift Vreemdelingen 2000.
Voor de toelating van scholieren die zelfstandig van buiten de Europese Unie naar Nederland komen voor het volgen van voortgezet onderwijs aan internationale scholen, geldt dat de school erkend referent moet zijn. Aan dat erkend referentschap zijn een aantal specifieke voorwaarden, die staan vermeld in artikel 1.9 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000, verbonden. Het moet gaan om een onderwijsinstelling die:
a. door de Internationale Baccalaureaat Organisatie (IBO) geaccrediteerd is;
b. het Internationale Baccalaureaat diplomaprogramma aanbiedt;
c. op grond van de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigd wordt, en
d. deel uitmaakt van een internationale organisatie, waarbij een uitwisseling van leerlingen over de wereld plaatsvindt en het land van plaatsing wordt bepaald door landelijke comités van deze internationale organisatie, of die zijn leerlingen in een internaat plaatst.
De leeftijdscategorie van scholieren die het Internationale Baccalaureaat diplomaprogramma volgen, is tussen de 16 en 19 jaar. Het betreft onderwijs op VWO-niveau. Scholieren onder de 18 jaar mogen alleen worden ingeschreven bij de onderwijsinstelling wanneer de ouders daarvoor goedkeuring hebben gegeven.
Met de wijziging van artikel 1.9 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt het vereiste van bekostiging op grond van de Wet op het voortgezet onderwijs losgelaten. Afschaffing van de voorwaarde van bekostiging zal er naar verwachting niet toe leiden dat veel meer voortgezet onderwijsinstellingen dan thans het geval is, scholieren van buiten de Europese Unie gaan werven. Het is niet eenvoudig om aan de overige drie voorwaarden van artikel 1.9 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 te voldoen.
Deze wijziging houdt in dat ook in het weekeinde en op 25 maart en 6 mei 2016 gewerkt kan worden aan het onderzoek naar de asielaanvraag in de zogenaamde land-aanmeldcentra. Zij hangt samen met de verhoogde asielinstroom in Europa en Nederland (zie in dit verband de brief van 17 augustus 2015, Kamerstukken II 2014/15, 19 637, nr. 2027). Deze instroom noopt ook tot een efficiëntere inrichting van de werkprocessen, waaronder de beoordeling van asielaanvragen.
In artikel 3.110, eerste en tweede lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000 zijn de termijnen van de algemene asielprocedure neergelegd. Het derde lid van dat artikel bepaalt dat voor de algemene asielprocedure in de land-aanmeldcentra, de dagen gedurende het weekeinde en de dagen die bij of krachtens de Algemene termijnenwet zijn aangemerkt als algemeen erkende feestdagen niet meetellen, tenzij bij ministeriële regeling wordt bepaald dat deze wel meetellen. De onderhavige invoeging van artikel 3.42 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 regelt dat het weekeinde en de aan algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, van de Algemene termijnenwet, wel meetellen voor de termijnen van de algemene asielprocedure in de land-aanmeldcentra. Het gaat om 25 maart 2016 (Goede Vrijdag) en de blokdag 6 mei 2016 (zie het besluit van 17 juni 2013, Stcrt. 2013, 19755). De in de Algemene termijnenwet aangemerkte algemeen erkende feestdagen tellen niet mee. Het weekeinde van 24 en 25 oktober 2015 is het eerste weekeinde waarin de termijnen van de algemene asielprocedure doorlopen.
Artikel 106a van de Vreemdelingenwet 2000 regelt de bevoegdheid om biometrische gegevens van vreemdelingen af te nemen. Deze bevoegdheid is onder meer belegd bij ambtenaren belast met het toezicht op vreemdelingen. Afname van biometrische gegevens vindt onder andere plaats bij de aanvang van de asielprocedure en is een noodzakelijke voorwaarde om die procedure te doorlopen. De afname van biometrische gegevens is belegd bij de Nationale Politie, die gezien het bepaalde in artikel 47 van de Vreemdelingenwet 2000 toezichthouder is in de zin van die wet en daarmee bevoegd is tot de afname van deze gegevens. Echter door de hoge instroom in de afgelopen periode is een situatie ontstaan waarin de beschikbare capaciteit van de Nationale Politie voor deze taak niet goed meer aansluit op het werkaanbod. Hierdoor kunnen werkachterstanden ontstaan, wat uiteraard zowel voor de vreemdelingen als de betreffende diensten ongewenst is.
Tegelijk is in het afgelopen tijdvak ervaring opgedaan met de inzet van ambtenaren van de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O) bij een aantal geselecteerde onderdelen van het vreemdelingentoezicht. Uit dien hoofde zijn de ambtenaren van de DV&O die tevens zijn aangewezen als Buitengewoon Opsporingsambtenaar, aangewezen als toezichthouder voor de toepassing van de artikelen opgesomd in artikel 4.1 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 (VV 2000). In het verlengde van de reeds door de DV&O uitgevoerde toezichtstaken, worden nu – tijdelijk – ambtenaren van deze dienst beschikbaar gemaakt voor de ondersteuning van de Nationale Politie bij het afnemen van biometrische gegevens van vreemdelingen die een asielaanvraag indienen. Met de onderhavige aanpassing van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt de inzet van deze ambtenaren formeel ingebed. De afname van biometrische gegevens voorafgaande aan de behandeling van de asielaanvraag, blijft een taak van de Nationale Politie. In beginsel zal de inzet van de ambtenaren van de DV&O op deze taak dan ook van tijdelijke aard zijn. De financiering van deze maatregel zal worden gevonden binnen de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Gezien het belang van de vreemdeling bij een snelle beoordeling van het beschermingsverzoek, is de maatregel op het eerst mogelijke moment geeffectueerd. Dit artikel werkt dan ook terug tot dat moment.
Met de invoering van de Wet van 7 juli 2010 tot wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en enkele andere wetten in verband met de versterking van de positie van de referent in het reguliere vreemdelingenrecht en versnelling van de vreemdelingenrechtelijke procedure (Wet modern migratiebeleid), (Stb. 2010, 290), ondertekend op 24 april 2013 (Stb. 2013, 165) is in artikel 54 van de Vreemdelingenwet 2000 onder vernummering van het tweede tot het derde lid een nieuw lid ingevoegd. Verzuimd is de verwijzing in artikel 4.15 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 in overeenstemming te brengen met de nieuwe nummering in artikel 54 van de Vreemdelingenwet 2000. Met de onderhavige aanpassing wordt deze omissie hersteld.
Bijlage 1, behorend bij artikel 2.1, eerste lid, onder a, van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wijst de vervoerders aan die de documenten van hun passagiers dienen te fotograferen, te fotokopiëren of te scannen. Hiervoor zijn alle vervoerders aangewezen indien zij vanaf bepaalde luchthavens naar Nederland vliegen. Om de luchtvaartmaatschappijen niet onnodig te belasten, is de opsomming beperkt tot een aantal luchthavens waarvandaan niet gedocumenteerde vreemdelingen worden aangevoerd. Teneinde de maatregel zo effectief mogelijk te laten zijn, wordt de lijst met luchthavens steeds geactualiseerd aan de hand van ervaringsgegevens.
De ervaringsgegevens van februari 2015 tot en met juli 2015 hebben geleid tot een aangepaste lijst van vierentwintig afschriftplichtige luchthavens. Twintig luchthavens die het laatste half jaar op de lijst worden genoemd, blijven gehandhaafd. Twee luchthavens zijn van de lijst gehaald en vier luchthavens zijn aan de lijst toegevoegd.
De volgende luchthavens zijn van de lijst gehaald: Larnaca International Airport en Hong Kong International Airport. De volgende vier nieuwe luchthavens zijn op de lijst geplaatst vanwege het overschrijden van de ondergrens van vijf aangevoerde ongedocumenteerden per halfjaar per luchthaven en vanwege beschikbare (trend)informatie: Lagos International Airport, Accra International Airport, Kuala Lumpur International Airport en Sao Paulo International Airport.
Met deze wijziging wordt het aantal vluchten uitgebreid waarop de luchtvaartmaatschappijen passagiersgegevens dienen te verzamelen en, voorafgaand aan de aankomst in Nederland, te verstrekken aan de ambtenaren belast met de grensbewaking (op Schiphol de Koninklijke Marechaussee). Deze uitbreiding vindt plaats binnen de juridische kaders van de Vreemdelingenwet 2000 en het Vreemdelingenbesluit 2000, die op hun beurt een uitwerking zijn van de richtlijn nr. 2004/82/EG van de Raad van de Europese Unie 29 april 2004 betreffende de verplichting voor vervoerders om passagiersgegevens door te geven (PbEU L 261; hierna: API-richtlijn).
De API-richtlijn heeft tot doel de grenscontroles te verbeteren en illegale immigratie te bestrijden door erin te voorzien dat luchtvervoerders desgevraagd passagiersgegevens (de zogenoemde Advance Passenger Information, API-gegevens) vooraf verstrekken aan de ambtenaren belast met de grensbewaking. Het gaat hier onder andere om gegevens uit het reisdocument en over de reis van de desbetreffende passagier.
De uitbreiding van het aantal vluchten geschiedt door middel van een aanwijzing van 54 nieuwe luchthavens ten aanzien waarvan stelselmatig een (hoog) risico bestaat op illegale immigratie. Bijlage 1a, behorend bij artikel 2.1a, eerste lid, van het Voorschrift Vreemdelingen 2000, is daarom opnieuw vastgesteld en uitgebreid met die 54 luchthavens.
Het programma vernieuwing grensmanagement dat in 2008 is gestart, is erop gericht de doorstroming van reizigers op de luchthaven te bevorderen en de effectiviteit van het grenstoezicht te vergroten door de informatiepositie van de betrokken diensten, o.a. de douane en Koninklijke Marechaussee, te versterken. Er is op 9 maart 2012 een uiteenzetting over deze aanpak en de onderliggende problematiek aan de beide Kamers der Staten-Generaal gezonden.
Het programma vernieuwing grensmanagement heeft als doel om, uiteindelijk, van alle internationale passagiers voorafgaand aan de aankomst in Nederland de gegevens te ontvangen. Op die manier worden de met de grenscontrole belaste autoriteiten in een vroeg stadium geïnformeerd over onder andere de identiteit en reisroute van de aangevoerde passagiers, zodat de grenscontrole sneller, efficiënter en effectiever kan worden uitgevoerd. Dit streven past overigens ook in de internationale ontwikkelingen om actiever gebruik te maken van passagiersgegevens om een efficiënter en een meer informatiegestuurd buitengrenstoezicht te bewerkstelligen.
Het is bekend dat, behalve de reeds aangewezen routes waarop thans API-gegevens dienen te worden verstrekt, ook andere routes worden gebruikt voor illegale immigratie. De ervaring is bovendien dat deze routes zich snel kunnen verleggen. Om illegale immigratie effectiever tegen te kunnen gaan, is het nodig om luchtvaartmaatschappijen te verplichten passagiersgegevens te verstrekken ten aanzien van andere luchthavens die aangemerkt moeten worden als risicovol. Uitbreiding van het aantal routes is bovendien gewenst om stapsgewijs meer ervaring met het gebruik van de passagiersgegevens op te doen.
Met deze regeling wordt deze verplichting in dit stadium verder uitgebreid met 54 luchthavens, ten aanzien waarvan is geconstateerd dat er zich stelselmatig een verhoogd risico op illegale immigratie voordoet. Het gaat om de volgende luchthavens van vertrek: Kotoka International Airport (ACC), Agadir Al Massira Airport (AGA), Cherif Al Idrissi Airport(AHU), Almaty International Airport (ALA), Reina Beatrix International Airport (AUA), Belgrade Nicola Tesla Airport (BEG), El Dorado International Airport (BOG), Chhatrapati Shivaji Interantional Airport (BOM), Flamingo International Airport (BON), Alfonso Bonilla Aragon International Airport (CLO), Cape Town International Airport (CPT), Cancun International Airport (CUN), Curacao International Airport (CUR), Al Maktoum International Airport (DWC), Indira Ghandi International Airport (DEL), Djerba-Zarzis International Airport (DJE), Ngurah Rai International Airport (DPS), Fes-Saïss Airport (FEZ), Fukuoka Airport (FUK), Galeao-Antonio Carlos Jobim International Airport (GIG), Atyrau International Airport (GUW), Jose Joaquin de Olmedo International Airport (GYE), Gazipasa Airport (GZP), Jose Marti International Airport (HAV), Hurghada International Airport (HRG), Incheon International (ICN), Kilimanjaro International Airport (JRO), Kigali International Airport (KGL), Kansai International Airport (KIX), Konya Airport (KYA), Quatro de Fevereiro Airport (LAD), Jorge Chavez International Airport (LIM), Sangster International Airport (MBJ), Benito Juarez International Aiprort (MEX), Monastir Habib Bourguiba International Airport (MIR), Ninoy Aquino International Airport (MNL), Minsk International Airport (MSQ), Greater Natal International Airport (NAT), Enfidha Hammamet International Airport (NBE), Nador International Airport (NDR), Narita International Airport (NRT), Angads Airport (OUD), Johan Adolf Pengel International Airport (PBM), Gregorio Luperon International Airport (POP), Punta Cana International Airport (PUJ), Marrakesh Menara Airport (RAK), Marsa Alam International Airport (RMF), Alexander the Great Airport (SKP), Sharm el-Sheikh International Airport (SSH), Princess Juliana International Airport (SXM), Tbilisi International Airport (TBS), Ben Gurion International Airport (TLV), Tangier Ibn Battouta Airport (TNG), Tunis-Carthage International Airport (TUN).
Het geheel, 108 luchthavens, betreft dan iets minder dan 75% van alle inkomende vluchten op Schiphol. Deze 54 nieuwe luchthavens zijn geselecteerd op basis van bevindingen van de diensten die belast zijn met de grensbewaking en het tegengaan van illegale immigratie (Koninklijke Marechaussee, in samenspraak met de Immigratie- en Naturalisatiedienst).
In algemene zin is de uitbreiding gebaseerd op reguliere en asiel gerelateerde weigeringen van de laatste jaren, informatie van (internationaal) liaison netwerk en zijn luchthavens uit conflictgebieden en directe omgeving toegevoegd. Daarbij geldt dat er uiteenlopende redenen van weigering kunnen zijn, zoals het niet in het bezit zijn van een geldig reisdocument of documenten waaruit het verblijfsdoel blijkt, het bezit van een vals of vervalst paspoort of een signalering op grond van (nationaal) Schengen Informatiesysteem.
Verder is hierbij informatie betrokken afkomstig van verschillende nationale en internationale bronnen die expertise hebben op het terrein van illegale immigratie, zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst, het Europese agentschap Frontières extérieures (Frontex), European Police Office (Europol), het Expertisecentrum Mensenhandel en Mensensmokkel en het internationale migratie liaisonnetwerk. Deze bronnen verschaffen onder andere informatie aangaande routes waarvan gebruik wordt gemaakt bij mensenhandel en mensensmokkel, en informatie over andere soorten van illegale immigratie en de routes die daarbij gebruikt worden. Uit de expertise is bovendien gebleken dat sommige routes als risicovol kunnen worden aangemerkt, omdat een luchthaven als regionaal knooppunt functioneert, met betrekking tot een of meer van de boven genoemde risico’s.
De onderhavige wijziging brengt geen veranderingen in de bestaande handhaving. De wettelijke basis voor de sanctionering bij het niet naleven van de verplichtingen die uit artikel 2.1a van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 voortvloeien, is verankerd in artikel 108, tweede lid, van de Vreemdelingenwet 2000. De op grond van artikel 108, tweede lid, van de Vreemdelingenwet 2000 maximum te stellen sanctie is een hechtenis van zes maanden of een geldboete van de vierde categorie. Het sanctiebeleid is verder uitgewerkt in de Richtlijn voor strafvordering strafrechtelijke aansprakelijkheid voor het verstrekken van passagiersgegevens door luchtvaartmaatschappijen.
De invoeringstermijn van deze regeling bedraagt minder dan twee maanden. Hiermee wordt afgeweken van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunt. Ook de inwerkingtredingsdatum wijkt af van de vaste verandermomenten. Deze uitzonderingen zijn toegestaan omdat het deels (artikel I, onderdeel C) spoedregelgeving betreft (Aanwijzing 174, vierde lid, onder b, van de Aanwijzingen voor de regelgeving).
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-32655.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.