Regeling van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 28 september 2015, nummer 684421, houdende wijziging van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 (honderdachtendertigste wijziging)

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,

Gelet op de artikelen 47, eerste lid, aanhef en onder c, 54, derde lid en 106a, derde lid, van de Vreemdelingenwet 2000 en de artikelen 1.17, 2.2, 2.2a, vierde lid en 3.110, derde lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.9 wordt gewijzigd als volgt:

1. In onderdeel b wordt de puntkomma vervangen door: , en

2. Onderdeel c vervalt.

3. Onderdeel d wordt verletterd tot onderdeel c.

B

Na artikel 3.41 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3.42

Voor de termijnen, genoemd in artikel 3.110, eerste en tweede lid, van het Besluit, tellen mee de dagen gedurende het weekeinde en de met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen, bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, van de Algemene termijnenwet.

C

Artikel 4.1, derde lid, komt te luiden:

  • 3. De ambtenaren, bedoeld in het eerste lid, onder c, beschikken uitsluitend over de bevoegdheden, genoemd in de artikelen 5:15 tot en met 5:17 van de Algemene wet bestuursrecht, en de bevoegdheden, genoemd in artikel 50 en 106a, derde lid, van de Wet.

D

In artikel 4.15, eerste en tweede lid, wordt ‘artikel 54, tweede lid’ telkens vervangen door: artikel 54, derde lid.

E

Bijlage 1, behorend bij artikel 2.1, eerste lid, onder a, komt te luiden als aangegeven in de bijlage 1 behorend bij deze regeling.

F

Bijlage 1a, behorend bij artikel 2.1a, eerste lid, komt te luiden als aangegeven in de bijlage 1a behorend bij deze regeling.

ARTIKEL II

  • 1. Artikel I, onderdeel A, C, D, E en F treden in werking met ingang van 1 oktober 2015, met dien verstande dat artikel I, onderdeel C, terugwerkt tot en met 15 augustus 2015.

  • 2. Artikel I, onderdeel B, treedt in werking met ingang van 19 oktober 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

‘s-Gravenhage, 28 september 2015

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff

BIJLAGE 1, BEHOREND BIJ ARTIKEL 2.1, EERSTE LID, ONDER A, VOORSCHRIFT VREEMDELINGEN 2000

Luchthaven

Luchthavencode

Accra International Airport

ACC

Abu Dhabi International Airport

AUH

Bahrein International Airport

BAH

Beijing Capital International Airport

PEK

Boryspil International Airport

KBP

Kigali International Airport

KGL

Cairo International Airport

CAI

Damman- King Fahd International Airport

DMM

Dar Es Salaam International Airport

DAR

Dubai International Airport

DXB

Entebbe International Airport

EBB

Guangzhou Baiyun International Airport

CAN

Istanboel International Atatürk Airport

IST

Istanboel Sabiha Gökçen International Airport

SAW

Johannesburg International Airport

JNB

Kilimanjaro International Airport

JRO

Kuala Lumpur International Airport

KUL

Lagos International Airport

LOS

Moskou Sheremetjevo International Airport

SVO

Nairobi Jomo Kenyatta International Airport

NBO

New Delhi Indira Gandhi International Airport

DEL

Panama Stad-Tocumen International Airport

PTY

Sao Paulo International Airport

GRU

Singapore Changi International Airport

SIN

BIJLAGE 1A, BEHOREND BIJ ARTIKEL 2.1A, EERSTE LID, VOORSCHRIFT VREEMDELINGEN 2000

Luchthaven

Luchthavencode

Kotoka International Airport

ACC

Izmir Adnan Menderes International Airport

ADB

Agadir Al Massira Airport

AGA

Cherif Al Idrissi Airport

AHU

Almaty International Airport

ALA

Aleppo International Airport

ALP

Amman Queen Alia International Airport

AMM

Kayseri Erkilet International Airport

ASR

Reina Beatrix International Airport

AUA

Abu Dhabi International Airport

AUH

Antalya International Airport

AYT

Ankara International Airport Esenboğa

ESB

Bahrein International Airport

BAH

Belgrade Nicola Tesla Airport

BEG

Banjul International Airport

BJL

Bodrum Milas International Airport

BJV

Bangkok Suvarnabhumi International Airport

BKK

El Dorado International Airport

BOG

Chhatrapati Shivaji Interantional Airport

BOM

Flamingo International Airport

BON

Caïro International Airport

CAI

Guangzhou Baiyun International Airport

CAN

Alfonso Bonilla Aragon International Airport

CLO

Colombo Bandaranaike International Airport

CMB

Casablanca Mohammed V International Airport

CMN

Cape Town International Airport

CPT

Chengdu Shuangliu International Airport

CTU

Cancun International Airport

CUN

Curacao International Airport

CUR

Damascus International Airport

DAM

Dar-es-Salaam Julius Nyerere International Airport

DAR

Indira Ghandi International Airport

DEL

Djerba-Zarzis International Airport

DJE

Dalaman International Airport

DLM

Damman King Fahd International Airport

DMM

Doha International Airport

DOH

Ngurah Rai International Airport

DPS

Al Maktoum International Airport

DWX

Dubai International Airport

DXB

Entebbe International Airport

EBB

Erbil International Airport

EBL

Jerevan Zvartnots International Airport

EVN

Buenos Aires Ezeiza International Airport

EZE

Fes-Saïss Airport

FEZ

Fukuoka Airport

FUK

Galeao-Antonio Carlos Jobim International Airport

GIG

Sao Paulo Guarulhos International Airport

GRU

Atyrau International Airport

GUW

Jose Joaquin de Olmedo International Airport

GYE

Gazipasa Airport

GZP

Jose Marti International Airport

HAV

Hangzhou Xiaoshan International Airport

HGH

Hong Kong International Airport

HKG

Hurghada International Airport

HRG

Incheon International

ICN

Teheran Imam Khomeini International Airport

IKA

Islamabad International Airport

ISB

Istanboel International Atatürk Airport

IST

Johannesburg International Airport

JNB

Kilimanjaro International Airport

JRO

Kiev Boryspil International Airport

KBP

Kigali International Airport

KGL

Kathmandu Tribhuvan International Airport

KTM

Kansai International Airport

KIX

Khartoum International Airport

KRT

Kuala Lumpur International Airport

KUL

Koeweit International Airport

KWI

Konya Airport

KYA

Quatro de Fevereiro Airport

LAD

Sint Petersburg Pulkovo Airport

LED

Lahore Allama Iqbal International Airport

LHE

Jorge Chavez International Airport

LIM

Lagos Murtala Muhammed International Airport

LOS

Sangster International Airport

MBJ

Muscat International Airport

MCT

Benito Juarez International Aiprort

MEX

Monastir Habib Bourguiba International Airport

MIR

Ninoy Aquino International Airport

MNL

Minsk International Airport

MSQ

Greater Natal International Airport

NAT

Enfidha Hammamet International Airport

NBE

Nairobi Jomo Kenyatta International Airport

NBO

Nador International Airport

NDR

Narita International Airport

NRT

Angads Airport

OUD

Johan Adolf Pengel International Airport

PBM

Peking Capital International Airport

PEK

Gregorio Luperon International Airport

POP

Panama Stad Tocumen International Airport

PTY

Punta Cana International Airport

PUJ

Shanghai Pudong International Airport

PVG

Marrakesh Menara Airport

RAK

Marsa Alam International Airport

RMF

Istanboel Sabiha Airport

SAW

Sharjah International Airport

SHJ

Singapore Changi International Airport

SIN

Alexander the Great Airport

SKP

Sharm el-Sheikh International Airport

SSH

Moskou Sheremetyevo International Airport

SVO

Princess Juliana International Airport

SXM

Tbilisi International Airport

TBS

Tripoli International Airport

TIP

Ben Gurion International Airport

TLV

Tangier Ibn Battouta Airport

TNG

Taipei Taiwan Taoyuan International Airport

TPE

Tunis-Carthage International Airport

TUN

Quito Mariscal Sucre International Airport

UIO

Xiamen Gaoqi International Airport

XMN

TOELICHTING

Algemeen

Deze wijzigingsregeling bevat onder andere de aanwijzing van ambtenaren van de Dienst Vervoer en Ondersteuning voor de ondersteuning van de Nationale Politie bij het afnemen van biometrische gegevens van vreemdelingen die een asielaanvraag indienen, een nieuw artikel waardoor ook in het weekeinde en op blokdagen gewerkt kan worden aan het onderzoek naar de asielaanvraag in de zogenaamde land-aanmeldcentra en een actualisering van de bijlagen 1 en 1a van het Voorschrift Vreemdelingen 2000.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A (artikel 1.9)

Voor de toelating van scholieren die zelfstandig van buiten de Europese Unie naar Nederland komen voor het volgen van voortgezet onderwijs aan internationale scholen, geldt dat de school erkend referent moet zijn. Aan dat erkend referentschap zijn een aantal specifieke voorwaarden, die staan vermeld in artikel 1.9 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000, verbonden. Het moet gaan om een onderwijsinstelling die:

  • a. door de Internationale Baccalaureaat Organisatie (IBO) geaccrediteerd is;

  • b. het Internationale Baccalaureaat diplomaprogramma aanbiedt;

  • c. op grond van de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigd wordt, en

  • d. deel uitmaakt van een internationale organisatie, waarbij een uitwisseling van leerlingen over de wereld plaatsvindt en het land van plaatsing wordt bepaald door landelijke comités van deze internationale organisatie, of die zijn leerlingen in een internaat plaatst.

De leeftijdscategorie van scholieren die het Internationale Baccalaureaat diplomaprogramma volgen, is tussen de 16 en 19 jaar. Het betreft onderwijs op VWO-niveau. Scholieren onder de 18 jaar mogen alleen worden ingeschreven bij de onderwijsinstelling wanneer de ouders daarvoor goedkeuring hebben gegeven.

Met de wijziging van artikel 1.9 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt het vereiste van bekostiging op grond van de Wet op het voortgezet onderwijs losgelaten. Afschaffing van de voorwaarde van bekostiging zal er naar verwachting niet toe leiden dat veel meer voortgezet onderwijsinstellingen dan thans het geval is, scholieren van buiten de Europese Unie gaan werven. Het is niet eenvoudig om aan de overige drie voorwaarden van artikel 1.9 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 te voldoen.

Onderdeel B (artikel 3.42)

Deze wijziging houdt in dat ook in het weekeinde en op 25 maart en 6 mei 2016 gewerkt kan worden aan het onderzoek naar de asielaanvraag in de zogenaamde land-aanmeldcentra. Zij hangt samen met de verhoogde asielinstroom in Europa en Nederland (zie in dit verband de brief van 17 augustus 2015, Kamerstukken II 2014/15, 19 637, nr. 2027). Deze instroom noopt ook tot een efficiëntere inrichting van de werkprocessen, waaronder de beoordeling van asielaanvragen.

In artikel 3.110, eerste en tweede lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000 zijn de termijnen van de algemene asielprocedure neergelegd. Het derde lid van dat artikel bepaalt dat voor de algemene asielprocedure in de land-aanmeldcentra, de dagen gedurende het weekeinde en de dagen die bij of krachtens de Algemene termijnenwet zijn aangemerkt als algemeen erkende feestdagen niet meetellen, tenzij bij ministeriële regeling wordt bepaald dat deze wel meetellen. De onderhavige invoeging van artikel 3.42 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 regelt dat het weekeinde en de aan algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, van de Algemene termijnenwet, wel meetellen voor de termijnen van de algemene asielprocedure in de land-aanmeldcentra. Het gaat om 25 maart 2016 (Goede Vrijdag) en de blokdag 6 mei 2016 (zie het besluit van 17 juni 2013, Stcrt. 2013, 19755). De in de Algemene termijnenwet aangemerkte algemeen erkende feestdagen tellen niet mee. Het weekeinde van 24 en 25 oktober 2015 is het eerste weekeinde waarin de termijnen van de algemene asielprocedure doorlopen.

Onderdeel C (artikel 4.1)

Artikel 106a van de Vreemdelingenwet 2000 regelt de bevoegdheid om biometrische gegevens van vreemdelingen af te nemen. Deze bevoegdheid is onder meer belegd bij ambtenaren belast met het toezicht op vreemdelingen. Afname van biometrische gegevens vindt onder andere plaats bij de aanvang van de asielprocedure en is een noodzakelijke voorwaarde om die procedure te doorlopen. De afname van biometrische gegevens is belegd bij de Nationale Politie, die gezien het bepaalde in artikel 47 van de Vreemdelingenwet 2000 toezichthouder is in de zin van die wet en daarmee bevoegd is tot de afname van deze gegevens. Echter door de hoge instroom in de afgelopen periode is een situatie ontstaan waarin de beschikbare capaciteit van de Nationale Politie voor deze taak niet goed meer aansluit op het werkaanbod. Hierdoor kunnen werkachterstanden ontstaan, wat uiteraard zowel voor de vreemdelingen als de betreffende diensten ongewenst is.

Tegelijk is in het afgelopen tijdvak ervaring opgedaan met de inzet van ambtenaren van de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O) bij een aantal geselecteerde onderdelen van het vreemdelingentoezicht. Uit dien hoofde zijn de ambtenaren van de DV&O die tevens zijn aangewezen als Buitengewoon Opsporingsambtenaar, aangewezen als toezichthouder voor de toepassing van de artikelen opgesomd in artikel 4.1 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 (VV 2000). In het verlengde van de reeds door de DV&O uitgevoerde toezichtstaken, worden nu – tijdelijk – ambtenaren van deze dienst beschikbaar gemaakt voor de ondersteuning van de Nationale Politie bij het afnemen van biometrische gegevens van vreemdelingen die een asielaanvraag indienen. Met de onderhavige aanpassing van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt de inzet van deze ambtenaren formeel ingebed. De afname van biometrische gegevens voorafgaande aan de behandeling van de asielaanvraag, blijft een taak van de Nationale Politie. In beginsel zal de inzet van de ambtenaren van de DV&O op deze taak dan ook van tijdelijke aard zijn. De financiering van deze maatregel zal worden gevonden binnen de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Gezien het belang van de vreemdeling bij een snelle beoordeling van het beschermingsverzoek, is de maatregel op het eerst mogelijke moment geeffectueerd. Dit artikel werkt dan ook terug tot dat moment.

Onderdeel D (artikel 4.15, eerste en tweede lid)

Met de invoering van de Wet van 7 juli 2010 tot wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en enkele andere wetten in verband met de versterking van de positie van de referent in het reguliere vreemdelingenrecht en versnelling van de vreemdelingenrechtelijke procedure (Wet modern migratiebeleid), (Stb. 2010, 290), ondertekend op 24 april 2013 (Stb. 2013, 165) is in artikel 54 van de Vreemdelingenwet 2000 onder vernummering van het tweede tot het derde lid een nieuw lid ingevoegd. Verzuimd is de verwijzing in artikel 4.15 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 in overeenstemming te brengen met de nieuwe nummering in artikel 54 van de Vreemdelingenwet 2000. Met de onderhavige aanpassing wordt deze omissie hersteld.

Onderdeel E (Bijlage 1, behorend bij artikel 2.1, eerste lid, onder a)

Bijlage 1, behorend bij artikel 2.1, eerste lid, onder a, van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wijst de vervoerders aan die de documenten van hun passagiers dienen te fotograferen, te fotokopiëren of te scannen. Hiervoor zijn alle vervoerders aangewezen indien zij vanaf bepaalde luchthavens naar Nederland vliegen. Om de luchtvaartmaatschappijen niet onnodig te belasten, is de opsomming beperkt tot een aantal luchthavens waarvandaan niet gedocumenteerde vreemdelingen worden aangevoerd. Teneinde de maatregel zo effectief mogelijk te laten zijn, wordt de lijst met luchthavens steeds geactualiseerd aan de hand van ervaringsgegevens.

De ervaringsgegevens van februari 2015 tot en met juli 2015 hebben geleid tot een aangepaste lijst van vierentwintig afschriftplichtige luchthavens. Twintig luchthavens die het laatste half jaar op de lijst worden genoemd, blijven gehandhaafd. Twee luchthavens zijn van de lijst gehaald en vier luchthavens zijn aan de lijst toegevoegd.

De volgende luchthavens zijn van de lijst gehaald: Larnaca International Airport en Hong Kong International Airport. De volgende vier nieuwe luchthavens zijn op de lijst geplaatst vanwege het overschrijden van de ondergrens van vijf aangevoerde ongedocumenteerden per halfjaar per luchthaven en vanwege beschikbare (trend)informatie: Lagos International Airport, Accra International Airport, Kuala Lumpur International Airport en Sao Paulo International Airport.

Onderdeel F (Bijlage 1a, behorend bij artikel 2.1a, eerste lid)

Met deze wijziging wordt het aantal vluchten uitgebreid waarop de luchtvaartmaatschappijen passagiersgegevens dienen te verzamelen en, voorafgaand aan de aankomst in Nederland, te verstrekken aan de ambtenaren belast met de grensbewaking (op Schiphol de Koninklijke Marechaussee). Deze uitbreiding vindt plaats binnen de juridische kaders van de Vreemdelingenwet 2000 en het Vreemdelingenbesluit 2000, die op hun beurt een uitwerking zijn van de richtlijn nr. 2004/82/EG van de Raad van de Europese Unie 29 april 2004 betreffende de verplichting voor vervoerders om passagiersgegevens door te geven (PbEU L 261; hierna: API-richtlijn).

De API-richtlijn heeft tot doel de grenscontroles te verbeteren en illegale immigratie te bestrijden door erin te voorzien dat luchtvervoerders desgevraagd passagiersgegevens (de zogenoemde Advance Passenger Information, API-gegevens) vooraf verstrekken aan de ambtenaren belast met de grensbewaking. Het gaat hier onder andere om gegevens uit het reisdocument en over de reis van de desbetreffende passagier.

De uitbreiding van het aantal vluchten geschiedt door middel van een aanwijzing van 54 nieuwe luchthavens ten aanzien waarvan stelselmatig een (hoog) risico bestaat op illegale immigratie. Bijlage 1a, behorend bij artikel 2.1a, eerste lid, van het Voorschrift Vreemdelingen 2000, is daarom opnieuw vastgesteld en uitgebreid met die 54 luchthavens.

Uitbreiding van het aantal routes met een verhoogd risico op illegale immigratie

Het programma vernieuwing grensmanagement dat in 2008 is gestart, is erop gericht de doorstroming van reizigers op de luchthaven te bevorderen en de effectiviteit van het grenstoezicht te vergroten door de informatiepositie van de betrokken diensten, o.a. de douane en Koninklijke Marechaussee, te versterken. Er is op 9 maart 2012 een uiteenzetting over deze aanpak en de onderliggende problematiek aan de beide Kamers der Staten-Generaal gezonden.

Het programma vernieuwing grensmanagement heeft als doel om, uiteindelijk, van alle internationale passagiers voorafgaand aan de aankomst in Nederland de gegevens te ontvangen. Op die manier worden de met de grenscontrole belaste autoriteiten in een vroeg stadium geïnformeerd over onder andere de identiteit en reisroute van de aangevoerde passagiers, zodat de grenscontrole sneller, efficiënter en effectiever kan worden uitgevoerd. Dit streven past overigens ook in de internationale ontwikkelingen om actiever gebruik te maken van passagiersgegevens om een efficiënter en een meer informatiegestuurd buitengrenstoezicht te bewerkstelligen.

Het is bekend dat, behalve de reeds aangewezen routes waarop thans API-gegevens dienen te worden verstrekt, ook andere routes worden gebruikt voor illegale immigratie. De ervaring is bovendien dat deze routes zich snel kunnen verleggen. Om illegale immigratie effectiever tegen te kunnen gaan, is het nodig om luchtvaartmaatschappijen te verplichten passagiersgegevens te verstrekken ten aanzien van andere luchthavens die aangemerkt moeten worden als risicovol. Uitbreiding van het aantal routes is bovendien gewenst om stapsgewijs meer ervaring met het gebruik van de passagiersgegevens op te doen.

Met deze regeling wordt deze verplichting in dit stadium verder uitgebreid met 54 luchthavens, ten aanzien waarvan is geconstateerd dat er zich stelselmatig een verhoogd risico op illegale immigratie voordoet. Het gaat om de volgende luchthavens van vertrek: Kotoka International Airport (ACC), Agadir Al Massira Airport (AGA), Cherif Al Idrissi Airport(AHU), Almaty International Airport (ALA), Reina Beatrix International Airport (AUA), Belgrade Nicola Tesla Airport (BEG), El Dorado International Airport (BOG), Chhatrapati Shivaji Interantional Airport (BOM), Flamingo International Airport (BON), Alfonso Bonilla Aragon International Airport (CLO), Cape Town International Airport (CPT), Cancun International Airport (CUN), Curacao International Airport (CUR), Al Maktoum International Airport (DWC), Indira Ghandi International Airport (DEL), Djerba-Zarzis International Airport (DJE), Ngurah Rai International Airport (DPS), Fes-Saïss Airport (FEZ), Fukuoka Airport (FUK), Galeao-Antonio Carlos Jobim International Airport (GIG), Atyrau International Airport (GUW), Jose Joaquin de Olmedo International Airport (GYE), Gazipasa Airport (GZP), Jose Marti International Airport (HAV), Hurghada International Airport (HRG), Incheon International (ICN), Kilimanjaro International Airport (JRO), Kigali International Airport (KGL), Kansai International Airport (KIX), Konya Airport (KYA), Quatro de Fevereiro Airport (LAD), Jorge Chavez International Airport (LIM), Sangster International Airport (MBJ), Benito Juarez International Aiprort (MEX), Monastir Habib Bourguiba International Airport (MIR), Ninoy Aquino International Airport (MNL), Minsk International Airport (MSQ), Greater Natal International Airport (NAT), Enfidha Hammamet International Airport (NBE), Nador International Airport (NDR), Narita International Airport (NRT), Angads Airport (OUD), Johan Adolf Pengel International Airport (PBM), Gregorio Luperon International Airport (POP), Punta Cana International Airport (PUJ), Marrakesh Menara Airport (RAK), Marsa Alam International Airport (RMF), Alexander the Great Airport (SKP), Sharm el-Sheikh International Airport (SSH), Princess Juliana International Airport (SXM), Tbilisi International Airport (TBS), Ben Gurion International Airport (TLV), Tangier Ibn Battouta Airport (TNG), Tunis-Carthage International Airport (TUN).

Het geheel, 108 luchthavens, betreft dan iets minder dan 75% van alle inkomende vluchten op Schiphol. Deze 54 nieuwe luchthavens zijn geselecteerd op basis van bevindingen van de diensten die belast zijn met de grensbewaking en het tegengaan van illegale immigratie (Koninklijke Marechaussee, in samenspraak met de Immigratie- en Naturalisatiedienst).

In algemene zin is de uitbreiding gebaseerd op reguliere en asiel gerelateerde weigeringen van de laatste jaren, informatie van (internationaal) liaison netwerk en zijn luchthavens uit conflictgebieden en directe omgeving toegevoegd. Daarbij geldt dat er uiteenlopende redenen van weigering kunnen zijn, zoals het niet in het bezit zijn van een geldig reisdocument of documenten waaruit het verblijfsdoel blijkt, het bezit van een vals of vervalst paspoort of een signalering op grond van (nationaal) Schengen Informatiesysteem.

Verder is hierbij informatie betrokken afkomstig van verschillende nationale en internationale bronnen die expertise hebben op het terrein van illegale immigratie, zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst, het Europese agentschap Frontières extérieures (Frontex), European Police Office (Europol), het Expertisecentrum Mensenhandel en Mensensmokkel en het internationale migratie liaisonnetwerk. Deze bronnen verschaffen onder andere informatie aangaande routes waarvan gebruik wordt gemaakt bij mensenhandel en mensensmokkel, en informatie over andere soorten van illegale immigratie en de routes die daarbij gebruikt worden. Uit de expertise is bovendien gebleken dat sommige routes als risicovol kunnen worden aangemerkt, omdat een luchthaven als regionaal knooppunt functioneert, met betrekking tot een of meer van de boven genoemde risico’s.

Handhaving

De onderhavige wijziging brengt geen veranderingen in de bestaande handhaving. De wettelijke basis voor de sanctionering bij het niet naleven van de verplichtingen die uit artikel 2.1a van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 voortvloeien, is verankerd in artikel 108, tweede lid, van de Vreemdelingenwet 2000. De op grond van artikel 108, tweede lid, van de Vreemdelingenwet 2000 maximum te stellen sanctie is een hechtenis van zes maanden of een geldboete van de vierde categorie. Het sanctiebeleid is verder uitgewerkt in de Richtlijn voor strafvordering strafrechtelijke aansprakelijkheid voor het verstrekken van passagiersgegevens door luchtvaartmaatschappijen.

De invoeringstermijn van deze regeling bedraagt minder dan twee maanden. Hiermee wordt afgeweken van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunt. Ook de inwerkingtredingsdatum wijkt af van de vaste verandermomenten. Deze uitzonderingen zijn toegestaan omdat het deels (artikel I, onderdeel C) spoedregelgeving betreft (Aanwijzing 174, vierde lid, onder b, van de Aanwijzingen voor de regelgeving).

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff

Naar boven