De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 1.7, tweede lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 13, tweede lid,
en 36a van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede
lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008, en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
TOELICHTING
Algemeen
Met onderhavige regeling wordt in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 wijzigingen
aangebracht in verband met de invoering van tarieven voor twee nieuwe producten: een
verklaring van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ten behoeve van de tijdelijke
procedure van de hernieuwde afgifte van Amerikaanse bewijzen van bevoegdheid (Federal
Aviation Administration pilot certificate) in verband met de hernummering van de Europese
bewijzen van bevoegdheid en de goedkeuring van het Fatigue Risk Management systeem.
Deze producten worden toegelicht in het artikelsgewijs onderdeel van deze toelichting.
Daarnaast worden enkele rectificaties aangebracht.
Administratieve lasten, bedrijfseffecten en nalevingskosten
Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en brengt overigens
geen ingrijpende veranderingen in de rechten en plichten van burgers en bedrijven
noch ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk. Deze regeling leidt zeer
beperkt tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven (zie toelichting
van artikel I, onderdeel A) en brengt geen nalevingskosten met zich.
Internetconsultatie
Aangezien de regeling noodzakelijke spoedeisende reparatiemaatregelen betreft, is
afgezien van internetconsultatie.
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A
In artikel 6a is een nieuw product opgenomen ter uitvoering van internationale afspraken
tussen de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) en de European Aviation
Safety Agency (EASA) met betrekking tot de hernieuwde afgifte van Amerikaanse bewijzen
van bevoegdheid (FAA-brevetten) ten behoeve van Europese vliegers.1
De FAA heeft brevetten afgegeven op basis van Europese bewijzen van bevoegdheid (brevetten).
Als gevolg van de Verordening (EU) nr. 1178/20112 worden de Europese brevetten vernummerd, waardoor de verwijzing in het FAA-brevet
niet meer klopt. De FAA-brevetten die een foutieve verwijzing bevatten zijn volgens
Amerikaanse wetgeving ongeldig en moeten daarom opnieuw worden afgegeven.
Om de hernieuwde afgifte van een FAA-brevet aan te vragen, moeten piloten normaal
gesproken naar de Verenigde Staten afreizen en zich tot een FAA Flight Standards District
Office wenden. De EASA heeft afspraken met de FAA gemaakt om de piloten die getroffen
worden door de hernummering van hun Europees brevet in staat te stellen om deze aanvraag
bij de nationale luchtvaartautoriteit van de EASA-lidstaat die het brevet heeft afgegeven
in te dienen. Deze regeling geldt tot en met 8 oktober 2018. In Nederland is de ILT
de nationale luchtvaartautoriteit. Conform deze afspraken zal de ILT de piloten identificeren,
de geldigheid van hun Europese vliegbrevetten verifiëren en een verklaring afgeven
ten behoeve van de aanvraag tot hernieuwde afgifte van het FAA-brevet.
Voor de berekening van de hoogte van het tarief voor dit product wordt uitgegaan van
een half uur werk à € 58 (op basis van een uurtarief van € 116).
Onderdeel B
1
Zes producten die abusievelijk in de tabel van artikel 11, tweede lid, waren opgenomen
zijn verplaatst naar de tabel van het eerste lid. Daarmee is deze technische fout
hersteld.
2
Op basis van Verordening (EU) nr. 1178/2011 en het ICAO document 9835 heeft ILT geconcludeerd
dat een beperkte taalbeoordelingsinstantie alleen een Language Proficiency Endorsement
(LPE) level 4 kan beoordelen. De omschrijving van de beperkte afgifte LPE is aangepast
conform deze beperking. De andere LPE niveaus mogen alleen worden afgegeven door volledige
taalbeoordelingsinstanties. Dit is bekend gemaakt en uitgelegd door publicatie van
het informatieblad ‘Beperkte Language Assessment Body’ van 17 december 2014.3 De verwachting is dat verschillende beperkte taalbeoordelingsinstanties een uitbreiding
zullen aanvragen naar een volledig taalbeoordelingsinstantie. Hiervoor was abusievelijk
nog geen tarief opgenomen in de Regeling tarieven luchtvaart 2008. Met deze wijziging
is voor deze uitbreiding een tarief opgenomen.
Voor de vaststelling van het tarief is het verschil tussen de initiële beoordeling
van een volledig taalbeoordelingsinstantie en een beperkt taalbeoordelingsinstantie
aangehouden.
3
De praktijktraining van examinatoren wordt door ILT uitbesteed aan Approved Training
Organisations (ATO’s). ATO’s die een instructeuropleiding verzorgen kunnen een aanvraag
indienen om de opleidingsmodule voor de praktijktraining van de betreffende examinatoren
te mogen verzorgen. Voor de beoordeling van deze opleidingsmodule was abusievelijk
nog geen tarief opgenomen. Deze omissie wordt met deze toevoeging hersteld.
De hoogte van dit tarief is gelijk aan dat van het tarief voor de beoordeling van
‘Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module’. De reden daarvan
is dat de beoordeling van de opleidingsmodule voor de praktijktraining voor examinatoren
evenveel tijd als de beoordeling van genoemde module vereist.
Onderdeel C
Tot en met 2014 was het tarief voor de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid
voor luchtvaartuigen ≤ 2.000 kg in het derde lid van artikel 13 veel hoger dan het
tarief in het vijfde lid. Met de laatste wijziging van het de Regeling tarieven luchtvaart
2008 (Stcrt. 2014, 35122), is het tarief van het derde lid aanzienlijk verlaagd. Het tarief van het vijfde
lid is nu abusievelijk hoger dan het tarief in het derde lid geworden. Deze fout wordt
nu gerepareerd door het vijfde lid te laten vervallen. Het tarief van het derde lid
is voortaan van toepassing op alle soorten luchtvaartuigen omdat in de praktijk het
soort luchtvaartuig geen invloed heeft op de onderliggende processen, beoordeling
en arbeidsuren die de ILT aan dit product besteedt.
Voor de volledigheid wordt hier opgemerkt dat in de laatste wijziging van de Regeling
tarieven luchtvaart 2008 (Stcrt. 2014, 35122) de volgende zin abusievelijk is opgenomen in de tweede alinea van de toelichting
op de wijziging artikel 13: ‘Het bewijs van luchtwaardigheid kan door de ILT worden
afgegeven met een door een CAMO afgegeven ARC’. De correcte formulering van dat deel
van de toelichting luidt: ‘Het bewijs van luchtwaardigheid kan door de ILT worden
afgegeven met een door een CAMO opgesteld acceptatiekeuringsrapport’.
Onderdeel D
In Verordening (EU) 83/2014 (PbEU L 28) wordt de mogelijkheid geboden om Fatigue Risk
management systeem in te voeren als integraal onderdeel van het veiligheid management
systeem (hierna: SMS). De invoering van Fatigue Risk management systeem vereist vooraf
goedkeuring van de Competent Authority (ILT), aangezien dit een onderdeel van de safety
policy vormt.
Het goedkeuringsproces is een arbeidsintensief proces dat berust op onder andere het
beoordelen van wetenschappelijke onderbouwingen en het beoordelen van het huidige
SMS op het gebied van ’fatigue management’. Dit rechtvaardigt het geschatte aantal
arbeidsuren (40) dat als basis dient voor het berekenen van het tarief voor dit product.
Onderdeel E
De nieuwe onderdelen a en b zijn toegevoegd om een omissie te herstellen. In onderdeel
is a de permit to fly en in onderdeel b is de approval flight conditions voor EASA luchtvaartuigen geïntroduceerd. De Regeling tarieven luchtvaart 2008 bevat
tarieven voor soortgelijke producten voor luchtvaartuigen die onder de Wet luchtvaart
vallen, maar niet voor EASA luchtvaartuigen. Dit betekent dat de ILT alleen een tarief
in rekening kon brengen voor deze producten voor luchtvaartuigen die onder de Wet
luchtvaart vallen maar niet voor EASA luchtvaartuigen, die veelal commercieel worden
geëxploiteerd. Deze ongelijkheid is met deze wijziging verholpen.
Artikel II
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële
regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking
geschiedt uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling
wordt afgeweken van deze termijn van twee maanden en van de inwerkingtredingdata.
Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende
vaste verandermoment (1 juli 2015) zal leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen
voor de ILT. Ook de sector zou nadelige financiële gevolgen ondervinden met uitstel
want voor de aanvraag van een hernieuwde afgifte van de FAA-brevetten zou naar een
ander land moeten worden afgeweken. Teneinde de nadelige financiële gevolgen zo veel
mogelijk te beperken, moet deze regeling snel in werking treden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld