De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde
lid, 8a.4, vijfde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, en 11.2a, derde lid, van de
Wet luchtvaart, artikel 159, eerste lid, van de Regeling toezicht luchtvaart, de artikelen
8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen
van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen
2008, en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 worden twee definities toegevoegd, luidende:
- verordening (EG) nr. 3922/1991:
-
verordening van de Raad van 16 december 1991 inzake de harmonisatie van technische
voorschriften en administratieve procedures op het gebied van de burgerluchtvaart;
- verordening (EU) nr. 139/2014:
-
verordening van de Commissie van 12 februari 2014 tot vaststelling van eisen en administratieve
procedures met betrekking tot luchtvaartterreinen, overeenkomstig Verordening (EG)
nr. 216/2008 van het Europees parlement en de Raad (PbEU L 44).
B
In artikel 5 wordt ‘€ 234’ vervangen door: € 231.
C
Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 290’ vervangen door: € 297.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 230’ vervangen door: € 235.
3. In het derde lid wordt ‘€ 70’ vervangen door: € 72.
D
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 516’ vervangen door: € 510.
2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 497’ vervangen door: € 490.
3. In het derde lid, onderdeel d, wordt ‘€ 497’ vervangen door: € 490.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 104’ vervangen door: € 103.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 134’ vervangen door: € 132.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 53’ vervangen door: € 52.
7. In het zevende lid wordt ‘€ 61’ vervangen door: € 60.
8. In het achtste lid wordt ‘€ 61’ vervangen door: € 60.
9. Na het negende lid wordt een lid toegevoegd luidende:
10. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, met daarop weergegeven een
of meerdere bevoegdverklaringen, verlenging, hernieuwde afgifte of wijziging van een
LAPL (S) of LAPL (B) is een vast tarief verschuldigd van € 58.
E
De in artikel 7 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte
|
Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat
|
€ 83
|
Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat
|
€ 34
|
Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens
|
€ 0,26
per pagina
|
Doorsturen medisch dossier, in verband met conversie van een bewijs van bevoegdheid,
door of naar een andere bevoegde autoriteit
|
€ 51
|
F
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Initiële afgifte
|
Verlenging
|
Wijziging
|
Hernieuwde afgifte
|
Certificatie AeMC
|
€ 2.906
|
|
|
€ 275
|
Extra vestigingsplaats AeMC
|
€ 918
|
|
|
€ 275
|
Extra vestigingsplaats zelfstandig AME
|
€ 918
|
€ 275
|
€ 275
|
€ 275
|
Certificatie AME
|
€ 292
|
€ 275
|
€ 275
|
€ 275
|
Certificatie zelfstandig AME
|
€ 2.143
|
€ 275
|
€ 275
|
€ 275
|
Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten
klasse 1
|
€ 81
|
|
|
|
Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig
AME of AME (per wijzigingsaanvraag)
|
|
|
€ 81
|
€ 81
|
Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC voor welke vooraf goedkeuring is vereist
(per wijzigingsaanvraag)
|
|
|
€ 275
|
€ 275
|
2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Autorisatie geneeskundige instantie
|
€ 2.143
|
€ 275
|
Extra vestigingsplaats geneeskundige instantie/zelfstandig geneeskundige
|
€ 918
|
€ 275
|
Autorisatie geneeskundige
|
€ 292
|
€ 275
|
Autorisatie zelfstandig geneeskundige
|
€ 2.143
|
€ 275
|
G
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 123’ vervangen door: € 126.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 494’ vervangen door: € 506.
H
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 96’ vervangen door: € 95.
2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 140’ vervangen door: € 138.
3. In het tweede lid wordt ‘€ 96’ vervangen door: € 95.
4. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 138’ vervangen door: € 141.
5. In het zesde lid wordt ‘€ 1.436’ vervangen door: € 1.468.
I
In artikel 10a, eerste en tweede lid, wordt ‘€ 46’ vervangen door: € 45.
J
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Registratie opleidingsinstelling (basistarief)
|
€ 275
|
€ 275
|
2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen)
|
Initiële afgifte
|
ATO complex basistarief
|
€ 4.329
|
ATO niet-complex basistarief
|
€ 3.608
|
Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v.
|
€ 2.025
|
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator
|
€ 270
|
Opleidingsmodule MPL
|
€ 5.504
|
Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR,
per module
|
€ 2.751
|
Opleidingsmodule praktijk IR
|
€ 1.376
|
Opleidingsmodule praktijk EIR
|
€ 1.101
|
Variant op opleidingsmodule IR, EIR
|
€ 415
|
Opleidingsmodule RFI
|
€ 1.376
|
Opleidingsmodule FI
|
€ 1.376
|
Opleidingsmodule FI-refresher seminar
|
€ 825
|
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar
|
€ 825
|
Overige opleidingsmodule instructeurs
|
€ 942
|
Opleidingsmodule praktijk CPL
|
€ 1.101
|
Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, per module
|
€ 962
|
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module
|
€ 825
|
Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module
|
€ 963
|
Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft
|
€ 415
|
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module
|
€ 688
|
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft
|
€ 415
|
Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk
|
€ 688
|
Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain- per module
|
€ 825
|
Opleidingsmodule RPL
|
€ 825
|
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module
|
€ 825
|
Opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief wijzigingen handboeken)
|
€ 1.238
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU (inclusief wijzigingen
handboeken)
|
€ 11.675
|
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU (inclusief wijzigingen
handboeken)
|
€ 23.350
|
Registratie opleidingsinstelling RT-only
|
€ 275
|
Module radiotelefonie met standaard handboek
|
€ 152
|
Module radiotelefonie zonder standaard handboek
|
€ 550
|
Taalbeoordelingsinstantie
|
€ 4.541
|
Beperkte afgifte LPE voor level 4 en/of level 6
|
€ 1.651
|
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)
|
€ 275
|
Overige aanvragen per besluit
|
€ 415
|
Opleidingsmodule Cabin Crew Initial Training (delivery of attestation)
|
€ 1.856
|
3. De in het vierde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
|
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt)
|
€ 132
|
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten
en/of locaties niet wijzigen)
|
€ 132
|
Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type,
geregistreerde opleidingsinstelling, per deel of subdeel
|
€ 138
|
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel
|
€ 433
|
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator
|
€ 275
|
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CM, SM)
|
€ 275
|
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)
|
€ 275
|
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan
waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per
besluit
|
€ 433
|
Verwijderen van een simulator van de erkenning
|
€ 132
|
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken)
|
€ 413
|
Verzoek tot ontheffing per besluit < 2 maanden
|
€ 300
|
Verzoek tot ontheffing ≥ per besluit 2 maanden
|
€ 1.428
|
Verzoek tot Alternative Acceptable Means of Compliance
|
€ 1.080
|
4. De in het vijfde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie)
|
€ 5.818
|
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie)
|
€ 5.546
|
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie)
|
€ 7.297
|
FSTD-A BITD (per kwalificatie)
|
€ 3.649
|
5. De in het zesde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 5
Omschrijving
|
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS
|
€ 3.503
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD
|
€ 3.503
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT
|
€ 2.627
|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD
|
€ 2.188
|
Wijziging operator
|
€ 1.031
|
Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging
|
€ 275
|
6. De in het zevende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 6
Omschrijving
|
|
Zelfstandige ATO:
– Goedkeuring gewijzigd handboek per deel of subdeel
|
€ 433
|
Geformaliseerd samenwerkingsverband:
– Goedkeuring gewijzigd (uniform)handboek opgesteld door het geformaliseerd samenwerkingsverband
|
€ 433
|
ATO participant geformaliseerd samenwerkingsverband
– Goedkeuring gewijzigd handboek op basis van het reeds goedgekeurd uniform handboek
|
€ 87
|
K
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Erkenning opleidingsinstelling:
|
|
– basisopleiding
|
€ 25.358
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10
|
€ 28.192
|
– categorie typen luchtvaartuigen n1> 10
|
€ 39.592
|
1 n is het aantal luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland
|
€ 3.543
|
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie
|
€ 4.251
|
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie
|
€ 6.377
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
Wijziging
|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)
|
€ 2.168
|
Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)
|
€ 1.034
|
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding)
buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd
|
€ 3.584
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 659
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 118
|
3. De in het vierde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 4
Omschrijving
|
|
Goedkeuring theoretisch en praktisch deel
|
€ 511
|
Goedkeuring theoretisch deel
|
€ 307
|
Goedkeuring praktisch deel
|
€ 205
|
L
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
-
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van inschrijving
als bedoeld in artikel 3.5 van de Wet luchtvaart, voor het verlengen van een tijdelijk
bewijs van inschrijving conform artikel 3.3, derde lid, van de Wet luchtvaart, alsmede
voor het wijzigen of het doorhalen van de inschrijving als bedoeld in artikel 3.4,
eerste en derde lid, van de Wet luchtvaart is een vast tarief van € 143 verschuldigd,
met dien verstande dat aanvragen van doorhaling alleen in rekening worden gebracht
in geval van uitvoer naar het buitenland van een luchtvaartuig.
2. In het tweede lid wordt ‘alsmede voor het wijzigen of het doorhalen’ vervangen door
‘alsmede voor het verlengen, het wijzigen of het doorhalen’ en wordt ‘€ 71 vervangen
door: € 72.
3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Verlenging
|
Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg
|
€ 249
|
€ 83
|
Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg
|
€ 543
|
€ 181
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 1.863
|
€ 621
|
4. In het derde lid wordt onder tabel 1 de volgende zin toegevoegd: In het tarief voor
de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid is de daarvoor noodzakelijke BvL-acceptatiekeuring
als bedoeld in artikel 17 van de Regeling bewijzen van luchtwaardigheid, niet inbegrepen.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 366’ vervangen door: € 374.
6. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 96’ vervangen door: € 98.
7. In het zevende lid wordt ‘€ 284’ vervangen door: € 291.
8. De in het negende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
AMP initieel:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP initieel:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2
|
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen 1
|
€ 503
|
€ 708
|
€ 773
|
€ 233
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 1.740
|
€ 2.567
|
€ 2.123
|
€ 503
|
1 Toeslag in voorkomende gevallen.
2 Al dan niet gemotoriseerd.
9. De in het tiende lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
AMP wijziging:
aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data
|
AMP wijziging:
niet aangeboden door CAMO.
AMP gebaseerd op maintenance data
|
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data2
|
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC
|
Ballonnen en zweefvliegtuigen1
|
€ 296
|
€ 365
|
€ 773
|
€ 233
|
Overige luchtvaartuigen
|
€ 503
|
€ 708
|
€ 2.123
|
€ 503
|
1 Toeslag in voorkomende gevallen.
2 Al dan niet gemotoriseerd
M
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 135’ vervangen door ‘€ 138’ en wordt ‘€ 140’ vervangen
door: € 143.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 582’ vervangen door: € 595.
N
De in artikel 15 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
MTOM
|
Afgifte
|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 1.418
|
Luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.535
|
O
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1
|
|
– A1 line maintenance
|
€ 19.690
|
– A1 base maintenance
|
€ 23.941
|
– A2, A4
|
€ 16.147
|
– A3
|
€ 16.147
|
– B1
|
€ 19.690
|
– B2, B3
|
€ 16.147
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 8.353
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 16.147
|
– D
|
€ 14.022
|
1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een classificatie
hebben voor beperkte niet-luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het
basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie
is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1:
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)
|
€ 1.418
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2:
|
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen
|
€ 708
|
1 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie
erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1-categorie
en overige categorieën.
2 De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie
erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A-categorie
en overige categorieën.
A1 line en A1 base maintenance gelden in deze regeling als aparte classificaties.
Tabel 3
Omschrijving1
|
Eerste afgifte
|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 3.543
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 4.251
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 6.377
|
Toeslag line stations
|
€ 369 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 1.134
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.418
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 2.126
|
Toeslag line stations
|
€ 369 x N
|
Toeslag bij meer dan 500 werknemers
|
€ 13 x P
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is. P =
het aantal werknemers dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie N = het aantal
line stations
Indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag van een onderhoudserkenning
als bedoeld in het derde en vierde lid, een aanvraag voor afgifte of wijziging en
herafgifte betreft van een erkenning op grond van subpart F van Part M van verordening
(EG) nr. 2042/2003, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een
basistarief (tabel 4) en een aanvullend tarief (tabellen 5 en 6):
Tabel 4
Omschrijving 1
|
Eerste afgifte
|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:
|
|
– A2, A4
|
€ 12.080
|
– A3
|
€ 12.080
|
– B1
|
€ 14.730
|
– B2, B3
|
€ 12.080
|
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)
|
€ 6.227
|
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)
|
€ 12.080
|
– D
|
€ 10.479
|
1 Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A classificatie
hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief
bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de
toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Tabel 5
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per aanvullende classificatie
|
€ 531
|
Tabel 6
Omschrijving 1
|
Eerste afgifte
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland
|
€ 850
|
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie
|
€ 1.062
|
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie
|
€ 1.594
|
Toeslag line stations
|
€ 271 x N
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
N = het aantal line stations
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 7
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Bijschrijving aanvullende classificatie1
|
€ 2.168
|
€ 1.459
|
€ 1.070
|
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)
|
€ 2.168
|
€ 1.459
|
€ 1.070
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
|
€ 3.584
|
€ 2.584
|
€ 1.921
|
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar
het onderhoudsbedrijf is gevestigd.
Bijschrijven line station (per line station).
Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work
als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.
|
€ 1.034
|
€ 751
|
€ 538
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 659
|
€ 482
|
€ 350
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 118
|
€ 118
|
€ 118
|
1 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld
in de tabellen 1 en 4 van dit artikel getarifeerd.
3. De in het derde lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 7a
Omschrijving
|
|
|
Aanvraag 14 CFR Part 145 Repair Station Approval:
|
Tarief A1-classificatie
|
Tarief non – A1-classificatie
|
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling FAA-supplement)
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling FAA-supplement
|
€ 540
|
€ 540
|
– Beoordeling FAA-supplement only
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Tabel 7b
Omschrijving
|
|
|
Aanvraag CAR 573 Maintenance Organization Approval:
|
Tarief A1-classificatie
|
Tarief non A1-classificatie
|
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling TCCA-supplement)
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations
en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement
|
€ 270
|
€ 270
|
– Beoordeling TCCA-supplement only
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 8
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Nationale erkenning
|
€ 14.022
|
€ 275
|
5. In het vijfde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 8a
Omschrijving
|
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1-classificatie
|
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1-classificatie
|
Part MAF erkenning
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component
|
€ 2.168
|
€ 1.459
|
€ 1.070
|
6. In het zesde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 9
Omschrijving
|
Wijziging
|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied
|
€ 2.593
|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied
|
€ 751
|
Wijziging nationale erkenning
|
€ 1.459
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 482
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 118
|
7. In het zevende lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 10
Omschrijving
|
|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.:
|
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg
|
€ 4.435
|
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg
|
€ 1.317
|
8. In het achtste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 11
Omschrijving
|
Eerste afgifte POA (Subpart G)
|
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)
|
Erkenning productiebedrijf basisvergunning:
|
|
|
– Bedrijven ≤ 500 werknemers1
|
€ 23.941
|
€ 17.490
|
– Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1
|
€ 38.133
|
€ 27.809
|
– Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1
|
€ 73.538
|
€ 53.607
|
1 Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.
Tabel 12
Omschrijving
|
Eerste afgifte POA (Subpart G)
|
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)
|
Herafgifte
|
Toeslag per nevenlocatie1in Nederland
|
€ 3.543
|
€ 2.580
|
€ 275
|
Toeslag per nevenlocatie1in de Europese Unie
|
€ 4.251
|
€ 3.096
|
€ 275
|
Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie
|
€ 6.377
|
€ 4.643
|
€ 275
|
1 Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.
9. In het negende lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 13
Omschrijving
|
Wijziging POA
(Subpart G)
|
Wijziging
akkoordverklaring
(Subpart F)
|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie
|
€ 2.168
|
€ 1.013
|
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie
is gevestigd
|
€ 3.584
|
€ 1.839
|
Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie
is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in
de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek
|
€ 1.034
|
€ 1.013
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek
|
€ 659
|
€ 322
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 118
|
€ 109
|
10. In het tiende lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 14
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Erkenning inspecteur
|
€ 1.268
|
€ 275
|
11. In het elfde lid wordt ‘€ 201’ vervangen door: € 205.
12. In het twaalfde lid wordt ‘€ 1.548’ vervangen door: € 1.583.
P
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Producten eerste afgifte AOC
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen
geschikt voor vracht) en ME helikopters1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen
geschikt voor vracht1
|
Basistarief 2
|
€ 3.1643
|
€ 3.8524
|
€ 24.077
|
€ 25.040
|
Plus:
|
Pax (A1)
|
€ 550
|
€ 550
|
€ 550
|
€ 550
|
Cargo (A2)
|
|
€ 413
|
€ 550
|
€ 825
|
Emergency
Medical Service
per type
(A3)
|
|
€ 825
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
Helicopter Emergency Medical Service
per type
(A3)
|
|
|
€ 1.837
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 275
|
€ 275
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 550
|
€ 550
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class/type5
|
€ 825
|
€ 825
|
€ 4.127
|
€ 8.255
|
– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type
|
€ 69
|
€ 69
|
€ 138
|
€ 138
|
– Area of operation (per area)6
|
|
€ 550
|
€ 550
|
€ 550
|
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6
|
|
€ 2.751
|
€ 2.751
|
€ 2.751
|
Special approval:6
– Per Low visibility procedure per type per approval:
° CAT II (E1)
° CAT III A or B or
C (E2 t/m E4)
° Take off below
specified minima
(E5)
° Lower than CAT
I
° Other than
Standard CAT II
° Approaches
utilising EVS
|
|
|
€ 1.224
|
€ 1.224
|
– MNPS (E6) per type
|
|
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
– RNP (E10) per type
|
|
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
– RNAV7(E8) per type
|
|
|
€ 1.224
|
€ 1.224
|
– ETOPS (E7) per type
|
|
|
€ 1.837
|
€ 1.837
|
– RVSM (E9) per type
|
|
|
€ 612
|
€ 612
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 1.111
|
€ 1.111
|
– Helicopter offshore operations
per type (E12)
|
|
|
€ 1.837
|
|
– Helicopter Hoist operations
per type (E13)
|
|
|
€ 1.223
|
|
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)
|
|
|
€ 1.837
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.898
|
€ 1.898
|
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):
|
– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval
|
|
€ 550
|
€ 1.101
|
€ 1.101
|
– Electronic Flight Bag per type
|
|
|
€ 2.201
|
€ 2.201
|
– Steep approach per type/runway
|
|
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 437
|
€ 437
|
Alternative training and qualification programme
per type
|
|
|
€ 4.127
|
€ 4.127
|
– Other self-supporting operational control than home base: 8
|
|
|
|
|
° binnen Nederland
|
|
€ 1.101
|
€ 1.101
|
€ 1.101
|
° binnen Europa
|
|
€ 2.201
|
€ 2.201
|
€ 2.201
|
° buiten Europa
|
|
€ 3.302
|
€ 3.302
|
€ 3.302
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden9
|
€ 306
|
€ 306
|
€ 306
|
€ 306
|
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden9
|
€ 1.460
|
€ 1.460
|
€ 1.460
|
€ 1.460
|
Goedkeuring wet lease-out10
|
|
|
€ 413
|
€ 413
|
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als
bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Voor de ‘eerste afgifte AOC’ is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie
en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations
Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type)
inclusief bijbehorende trainingsprogramma’s en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling
en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation
(voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals
& acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.
3 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt
gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.074.
4 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt
gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.746.
5 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring
van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma.
Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.
6 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM
en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager
voornemens is te gaan vliegen.
7 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
8 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf
de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
9 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd
in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EEG) nr. 3922/91.
10 Het tarief is van toepassing op afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven
in de AIC-B inzake het leasebeleid.
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Wijzigingen
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht1
|
Pax (A1)
|
€ 550
|
€ 550
|
€ 550
|
€ 2.304
|
Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB9
|
Cargo (A2)
|
|
€ 413
|
€ 550
|
€ 825
|
Emergency Medical Service per type (A3)
|
|
€ 825
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
Helicopter Emergency Medical Service per type
(A3)
|
|
|
€ 1.837
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 275
|
€ 275
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 550
|
€ 550
|
|
Bijschrijving:
|
– Extra class / type2
|
€ 825
|
€ 825
|
€ 4.127
|
€ 8.255
|
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag
|
€ 69
|
€ 69
|
€ 144
|
€ 144
|
– Bijschrijving luchtvaartuig:
registratie per dag, binnen bestaand type2
|
€ 144
|
€ 144
|
€ 413
|
€ 413
|
– Extra registratie per dag
|
€ 69
|
€ 69
|
€ 144
|
€ 144
|
Afschrijving class / type3
|
€ 275
|
€ 275
|
€ 584
|
€ 584
|
Afschrijving luchtvaartuig:
Registratie per dag
|
€ 144
|
€ 144
|
€ 275
|
€ 275
|
Dry lease out per dag
|
|
|
€ 437
|
€ 437
|
Toeslag dry lease in (goedkeuring)
|
|
|
€ 145
|
€ 145
|
– Area of operation (per area)4
|
|
€ 550
|
€ 550
|
€ 550
|
– Area of operation world wide in 1 aanvraag4
|
|
€ 2.751
|
€ 2.751
|
€ 2.751
|
Special approval:4
– Per Low visibility
procedure per type per approval:
° CAT II (E1)
° CAT III A or B or C
(E2 t/m E4)
° Take Off below
specified minima (E5)
° Lower than CAT I
° Other than Standard
CAT II
° Approaches utilising
EVS
|
|
|
€ 1.224
|
€ 1.224
|
– MNPS (E6), per type
|
|
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
– RNP (E10), per type
|
|
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
– RNAV5(E8), per type
|
|
|
€ 1.224
|
€ 1.224
|
– ETOPS (E7), per type
|
|
|
€ 1.837
|
€ 1.837
|
– RVSM (E9), per type
|
|
|
€ 612
|
€ 612
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 612
|
€ 612
|
– Helicopter Offshore operations per type
(E12)
|
|
|
€ 1.751
|
|
– Helicopter Hoist operations per type
(E13)
|
|
|
€ 1.224
|
|
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)
|
|
|
€ 1.837
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.898
|
€ 1.898
|
Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4
|
– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval
|
|
€ 550
|
€ 1.101
|
€ 1.101
|
– MEL revisie per type
|
€ 138
|
€ 138
|
€ 688
|
€ 688
|
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 2.201
|
€ 2.201
|
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 1.651
|
€ 1.651
|
– User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 437
|
€ 437
|
– Alternative training and qualification programme per type
|
|
|
€ 4.403
|
€ 4.403
|
– Other self-supporting
operational control than home base6
° binnen Nederland
° binnen Europa
° buiten Europa
|
|
€ 1.101
€ 2.201
€ 3.302
|
€ 1.101
€ 2.201
€ 3.302
|
€ 1.101
€ 2.201
€ 3.302
|
Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes
not requiring prior approval:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per subdeel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
|
|
€ 289
|
€ 433
|
Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes
not requiring prior approval:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per subdeel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
€ 144
|
€ 144
|
€ 433
|
€ 766
|
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/
type, per programma
|
€ 138
|
€ 138
|
€ 413
|
€ 413
|
Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per
persoon
|
€ 138
|
€ 138
|
€ 413
|
€ 413
|
Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon
|
€ 138
|
€ 138
|
€ 138
|
€ 138
|
Wijziging operator naam en / of principal place of business
|
€ 138
|
€ 138
|
€ 138
|
€ 138
|
Goedkeuring wet lease (in- en out)10
|
|
|
€ 413
|
€ 413
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden8
|
€ 306
|
€ 306
|
€ 306
|
€ 306
|
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden8
|
€ 1.460
|
€ 1.460
|
€ 1.460
|
€ 1.460
|
Overige wijzigingen, per besluit
|
€ 275
|
€ 275
|
€ 275
|
€ 275
|
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als
bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring
van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.
3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling
en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.
4 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM
en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager
voornemens is te gaan vliegen.
5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
6 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf
de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van
het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality
Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic
Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification
Programme and other self-supporting operational control than home.
8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd
in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EEG) nr. 3922/91.
9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd.
Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot
2.
10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en
voor afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B 05/10 inzake
het leasebeleid.
Q
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Basisvergunning:
|
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC)
|
€ 16.855
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 10.054
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC)
|
€ 11.187
|
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC)
|
€ 6.654
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 2.126
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4
|
€ 2.126
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 4.251
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10
|
€ 4.251
|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 6.377
|
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10
|
€ 6.377
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 2.126
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 2.126
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 4.251
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn
uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 4.251
|
Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed
bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 6.377
|
Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed
bij andere organisatie of vergunninghouder
|
€ 6.377
|
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU
|
€ 4.959
|
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU
|
€ 4.959
|
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 6.377
|
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU
|
€ 6.377
|
Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate
dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform
Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 5.669
|
Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate
dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform
Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen
|
€ 2.833
|
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5700kg
|
€ 4.152
|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5700kg
|
€ 2.735
|
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing
airworthiness managementtaken > 5.700 kg
|
€ 467
|
Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing
airworthiness managementtaken ≤ 5.700 kg
|
€ 326
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan
wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part
M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg
|
€ 5.569
|
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan
wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part
M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg
|
€ 2.735
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg.
|
€ 659
|
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg.
Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’.
|
€ 482
|
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren
sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)
|
€ 118
|
3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 4
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Herafgifte
|
Nationale erkenning
|
€ 14.022
|
€ 275
|
4. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 5
Omschrijving
|
Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg
|
€ 4.152
|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg
|
€ 2.735
|
R
In artikel 19 worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:
Tabel 1
Omschrijving
|
Eerste afgifte
|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):
|
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder
dan 20 stoelen aanwezig)
|
€ 2.919
|
– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen
aanwezig)
|
€ 7.654
|
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)
|
€ 145
|
Tabel 2
Omschrijving
|
Wijziging
|
Exploitatievergunning:
|
|
– Wijziging
|
€ 292
|
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning
voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)
|
€ 4.379
|
S
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.216’ vervangen door: € 3.288.
3. In het derde lid wordt ‘€ 288’ vervangen door: € 294.
T
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Omschrijving
|
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 125.743
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport,
Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 25.498
|
– Wijzigingen waarvoor goedkeuring van de Inspectie Leefomgeving en Transport is vereist
als bedoeld in verordening (EU) nr. 139/2014
|
€ 138
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 5.508
|
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den
Helder door tussenkomst van een burgerexploitant
|
€ 25.498
|
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte)
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 125.743
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport,
Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 25.498
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionale betekenis
|
€ 5.508
|
3. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 3
Omschrijving
|
|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol
|
€ 349
|
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht
Aachen Airport en Lelystad Airport
|
€ 349
|
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang
|
€ 349
|
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den
Helder door tussenkomst van een burgerexploitant
|
€ 349
|
U
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
-
a. In onderdeel a, onder 1°, wordt ‘€ 206’ vervangen door: € 211.
-
b. In onderdeel a, onder 2°, wordt ‘€ 845’ vervangen door: € 864.
-
c. In onderdeel b wordt ‘€ 61’ vervangen door: € 62.
-
d. In onderdeel c wordt ‘€ 571’ vervangen door: € 584.
-
e. In onderdeel d wordt ‘€ 1.608’ vervangen door: € 1.644.
-
f. De tabel in onderdeel e wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig)
|
€ 493
|
– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat
voor luchthaven Schiphol
|
€ 1.455
|
-
g. In onderdeel f wordt ‘€ 60’ vervangen door: € 61.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
3. De tabel in het derde lid wordt vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Omschrijving
|
|
|
Behandelingsduur aanvraag
|
≤ 5 uren
|
> 5 uren additioneel per uur
|
t.a.v. luchtvaartuigen
– voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg
– voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg
|
€ 211
€ 864
|
€ 138
€ 138
|
t.a.v. overig
|
€ 864
|
€ 138
|
4. In het vierde lid wordt ‘€ 845’ vervangen door ‘€ 864’ en wordt ‘135’ vervangen
door: € 138.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 845’ vervangen door ‘€ 864’ en wordt ‘135’ vervangen
door: € 138.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2015. Indien de Staatscourant
waarin deze regeling wordt geplaatst wordt gepubliceerd na 31 december 2014 treedt
de regeling in werking met ingang van de dag na publicatie van de Staatscourant waarin
het wordt geplaatst.
TOELICHTING
Algemeen
Met onderhavige regeling worden voor het jaar 2015 in de Regeling tarieven luchtvaart
2008 tariefwijzigingen aangebracht in verband met onder meer de inflatiecorrectie.
Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de rijksoverheid, voor het verlenen van
diensten aan derden, zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De
tarieven die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tot nu toe hanteert, zijn
nog niet kostendekkend: in de sector luchtvaart is de kostendekkendheid 51%. Het herstel
van de Nederlandse economie zet voorzichtig door, maar er zijn nog veel onzekerheden.
Tegen deze achtergrond is gekozen voor een geringe tariefstijging, gelijk aan de stijging
van de afgelopen twee jaren. Een stijging van 2,25% voor de door de ILT gehanteerde
tarieven. Naast de 1% inflatiecorrectie is er sprake van 1,25% reële tariefstijging
om te komen tot een hogere kostendekkingsgraad van de tarieven. Hierbij kan de tariefwijziging
per individueel product iets afwijken vanwege afronding.
Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de Minister van Infrastructuur
en Milieu in mandaat overgedragen aan Kiwa N.V. (Kiwa). De overeenkomst met Kiwa voorziet
vanaf 1 januari 2014 in een jaarlijkse stijging van de door Kiwa gehanteerde tarieven
met een inflatiecorrectie en tevens in een daling van de tarieven met een efficiencyfactor.
Deze factor bedraagt per 1 januari 2015 voor de regeling tarieven Luchtvaart –1,5%.
Per saldo leidt dit bij een inflatiecorrectie van 1% tot een tariefmutatie van -0,5%
voor de tarieven die door Kiwa in rekening worden gebracht. Hierbij kan de tariefwijziging
per individueel product iets afwijken vanwege afronding.
In de Regeling tarieven luchtvaart 2008 zijn naast de aanpassing van tarieven, nog
tarieven toegevoegd en is een tarief gesplitst. Dit wordt toegelicht in het onderdeel
artikelsgewijs van deze toelichting.
Administratieve lasten en nalevingskosten
Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook
niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Evenmin brengt
deze regeling nalevingskosten met zich mee.
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel D
In verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/2011 inzake vliegend personeel
is de LAPL (Light Aircraft Pilot Licence), het bewijs van bevoegdheid als recreatief
vlieger, geïntroduceerd. De brevetten voor zweefvliegtuigen (Glider Pilot Licence,
GPL) en luchtballonnen (Balloon Pilot Licence, BPL) werden uitgegeven door de Koninklijke
Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). Ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011
worden de brevetten voor LAPL zweefvliegtuigen (LAPL (S)) en LAPL luchtballonnen (LAPL
(B)), met ingang van 8 april 2015 uitgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport
(ILT). Dit betekent dat de GPL- en BPL-brevetten in respectievelijk LAPL (S)- en LAPL
(B)-brevetten moeten worden geconverteerd. In de vorige wijziging van de Regeling
tarieven luchtvaart 2008 is het tarief voor de conversie van een door de KNVvL afgegeven
LAPL in het eenmalige bulkproces tussen de KNVvL en de minister vastgesteld. Het tarief
voor de individuele aanvraag van een conversie is met de onderhavige wijziging vastgesteld.
Onderdeel F
In artikel 8 worden tarieven voor de wijziging van een extra vestigingsplaats voor
een zelfstandige Aeromedical Examiner (AME) en een certificatie van een AME of een
zelfstandige AME toegevoegd.
Onderdelen L en N
In artikel 13 wordt een tarief voor de verlenging van het tijdelijke bewijs van inschrijving
geïntroduceerd. Verlenging is vaak nodig om de tijd tussen het einde van de lease-overeenkomst
of het afsluiten van een koopovereenkomst voor luchtvaartuigen en de levering daarvan
te overbruggen.
De tarieven voor de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid in artikel 13 hebben
nu alleen betrekking op de behandeling van de aanvraag. Hiertoe bevatten deze tarieven
zowel de behandeling van de aanvraag als de acceptatiekeuring. Deze tarieven worden
nu gesplitst. Sinds 2003 kan een CAMO de acceptatiekeuring ook verrichten en een Airworthiness
Review Certificate (ARC) afgeven. De ILT hoeft de acceptatiekeuring niet meer in alle
gevallen te verrichten om een bewijs van luchtwaardigheid te kunnen afgeven. Het bewijs
van luchtwaardigheid kan door de ILT worden afgegeven met een door een CAMO afgegeven
ARC. Voor de gevallen waarin de ILT de acceptatiekeuring verricht, gelden de tarieven
van artikel 15.
Een andere reden om de gecombineerde tarieven te splitsen is dat die de concurrentiepositie
van de Nederlandse CAMO-bedrijven negatief beïnvloedt. Er is geen sprake meer van
een level-playing field. De bevoegde autoriteiten van ons omringende landen hanteren
lagere tarieven, waardoor de Nederlandse CAMO-bedrijven minder opdrachten krijgen.
Met de splitsing tussen de tarieven voor de on desk-werkzaamheden en de acceptatiekering
sec is een stap richting een verbeterd level-playing field.
Onderdeel T
In artikel 22, eerste lid, derde gedachtestreepje, is een nieuw uurtarief opgenomen
voor wijzigingen van bijvoorbeeld de organisaties, functies of procedures die in het
handboek worden opgenomen en waarvoor goedkeuring van de ILT is vereist conform de
bepalingen ADR.AR.C.040 j° ADR.OR.B.040 van verordening (EU) nr. 139/2014.
Artikel II
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële
regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking
geschiedt uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding. In deze wijzigingsregeling
wordt afgeweken van deze termijn van twee maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven
van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2015) zal
leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de ILT.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld