Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 1 juni 2015, nr. IENM/BSK-2015/100622, tot wijziging van de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol waaronder ALCMS

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 2 van de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol waaronder ALCMS komt te luiden:

Artikel 2

  • 1. In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden voor het gebruiksjaar 2015 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: grenswaarden geluidbelasting in LDEN handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,90

    (56,90)

    2

    100.475

    472.525

    57,60

    (58,60)

    3

    104.150

    474.925

    58,67

    (59,67)

    4

    106.325

    477.125

    58,14

    (59,14)

    5

    108.875

    478.725

    57,88

    (58,88)

    6

    109.675

    481.125

    61,42

    (62,42)

    7

    107.625

    486.025

    57,52

    (58,52)

    8

    107.725

    489.075

    58,47

    (59,47)

    9

    107.725

    492.100

    56,93

    (57,93)

    10

    108.525

    495.350

    59,00

    (60,00)

    11

    109.175

    498.100

    58,54

    (59,54)

    12

    109.550

    500.725

    58,18

    (59,18)

    13

    110.250

    503.025

    57,22

    (58,22)

    14

    110.775

    500.550

    56,63

    (57,63)

    15

    110.575

    496.725

    57,77

    (58,77)

    16

    111.750

    491.425

    57,04

    (58,04)

    17

    111.825

    487.425

    57,37

    (58,37)

    18

    111.950

    485.275

    61,63

    (62,63)

    19

    113.625

    482.275

    54,57

    (55,57)

    20

    116.175

    481.925

    59,56

    (60,56)

    21

    119.050

    481.900

    58,39

    (59,39)

    22

    122.025

    481.450

    58,32

    (59,32)

    23

    118.800

    481.050

    57,72

    (58,72)

    24

    114.525

    476.925

    57,18

    (58,18)

    25

    116.100

    474.050

    57,56

    (58,56)

    26

    113.575

    472.550

    55,21

    (56,21)

    27

    112.500

    468.500

    56,21

    (57,21)

    28

    112.600

    472.325

    55,37

    (56,37)

    29

    112.525

    475.400

    56,71

    (57,71)

    30

    110.475

    475.250

    57,98

    (58,98)

    31

    108.600

    475.075

    58,82

    (59,82)

    32

    110.150

    471.075

    57,18

    (58,18)

    33

    106.800

    471.150

    56,82

    (57,82)

    34

    103.400

    472.225

    57,19

    (58,19)

    35

    98.400

    470.300

    57,10

    (58,10)

  • 2. In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden voor het gebruiksjaar 2015 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: grenswaarden geluidbelasting in Lnight handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten nacht Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,84

    (53,84)

    2

    104.150

    474.925

    50,33

    (51,33)

    3

    105.750

    476.600

    47,81

    (48,81)

    4

    108.875

    478.725

    47,68

    (48,68)

    5

    108.025

    485.875

    51,91

    (52,91)

    6

    108.350

    492.100

    51,65

    (52,65)

    7

    108.525

    495.350

    49,71

    (50,71)

    8

    109.275

    501.750

    48,25

    (49,25)

    9

    109.675

    504.850

    46,56

    (47,56)

    10

    110.825

    504.425

    47,23

    (48,23)

    11

    110.775

    500.550

    48,37

    (49,37)

    12

    110.575

    496.725

    49,69

    (50,69)

    13

    110.600

    494.400

    50,37

    (51,37)

    14

    110.175

    488.550

    52,23

    (53,23)

    15

    118.825

    481.650

    52,57

    (53,57)

    16

    120.250

    481.500

    51,47

    (52,47)

    17

    118.825

    481.350

    52,55

    (53,55)

    18

    111.000

    476.350

    48,11

    (49,11)

    19

    109.175

    474.600

    46,14

    (47,14)

    20

    110.750

    471.600

    46,48

    (47,48)

    21

    115.875

    468.125

    43,80

    (44,80)

    22

    111.800

    467.525

    44,30

    (45,30)

    23

    109.500

    468.025

    45,91

    (46,91)

    24

    106.000

    471.050

    46,08

    (47,08)

    25

    100.475

    472.525

    48,72

    (49,72)

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

1. Inleiding

Op 23 maart 2015 is in werking getreden de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol waaronder ALCMS. In de toelichting bij deze regeling is aangegeven dat op een later moment in het gebruiksjaar 2015 vervangende grenswaarden geluid voor de handhavingspunten zullen worden ingevoegd. De onderhavige regeling dient hiertoe.

2. De vervangende grenswaarden en de effecten

Op 13 mei 2015 heeft de exploitant een berekening van de noodzakelijke vervangende grenswaarden ingediend (brief d.d. 13 mei 2015, kenmerk 011-2015-D CD). Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium heeft een contra-expertise uitgevoerd op deze berekeningen. Uit deze contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.

Bij de berekening van de grenswaarden is rekening gehouden met de grenswaarden die reeds zijn vastgesteld In de Regeling tot vaststelling van het experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures (Stcrt. 2013, 29453, nadien verlengd bij Stcrt. 2014, 29272). In onderstaande figuur zijn de verschillen tussen de grenswaarden zonder het groot onderhoud aangegeven. Een staafje boven de nullijn geeft aan met hoeveel dB(A) de grenswaarde is verhoogd ten behoeve van de werkzaamheden, een staafje onder de nullijn geeft de verlaging aan.

Bij het bepalen van de grenswaarden is rekening gehouden met de baanpreferenties zoals deze in het Aldersakkoord van 8 oktober 2013 zijn afgesproken. Het afwijkende baangebruik heeft tot gevolg dat de geprognosticeerde Lden geluidbelasting in sommige handhavingspunten afneemt en in andere punten toeneemt. In de toelichting bij de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol waaronder ALCMS zoals op 18 maart 2015 gepubliceerd in de Staatscourant staat per onderhoudsperiode beschreven welke effecten de verschillende werkzaamheden hebben op het baangebruik op Schiphol.

De Omgevingsraad Schiphol is door Schiphol op de hoogte gesteld.

3. Lasten voor burgers en bedrijven

De onderhavige wijzigingsregeling leidt niet tot extra lasten.

4. Werkingsduur

Artikel 4, tweede lid, van de regeling bepaalt dat de regeling eindigt op 1 november 2015. De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2015 (1 november 2014 – 31 oktober 2015). Omdat het groot onderhoud al is gestart kunnen de vaste verandermomenten die het Rijk hanteert voor ministeriële regelingen niet worden aangehouden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven