Regeling van de Minister van Economische Zaken van 13 februari 2014, nr. WJZ/13208613, tot wijziging van de Mijnbouwregeling

De Minister van Economische Zaken, handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu;

Gelet op artikel 123, tweede lid, van de Mijnbouwwet, en de artikelen 16, eerste lid, 17, eerste lid, 18, eerste lid, 20, 45, eerste lid, 52, achtste lid, 73, onderdelen a en b, 77, 80, tweede lid, onderdeel a, 81, derde lid, 83, derde lid, 108, onderdeel a, van het Mijnbouwbesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

De Mijnbouwregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.1.1 worden onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel f door een puntkomma vier onderdelen toegevoegd, luidende:

  • g. ETRS89 systeem: European Terrestrial Reference System 1989, bedoeld in bijlage II, onder 1.2, van Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens (PbEU 2010, L 323);

  • h. EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen: verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PbEU 2007, L 136);

  • i. EG-verordening indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels: verordening (EG) nr. 1272/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels tot wijziging en intrekking van de Richtlijnen 67/548/EEG en 1999/45/EG en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1907/2006 (PbEU L353);

  • j. biocidenverordening: verordening (EU) nr. 528/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 22 mei 2012 betreffende het op de markt aanbieden en het gebruik van biociden (PbEU 2012, L 167).

B

In artikel 1.2.1, eerste lid, vervalt ‘in tweevoud’ en wordt een volzin toegevoegd, luidende: De aanvraag kan langs elektronische weg als bedoeld in artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingediend.

C

In de artikelen 1.2.2, eerste lid, onderdeel b, 8.2.3.1, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 3°, 8.2.4.1, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 3° en bijlage 12, onderdeel 1.2, subonderdeel 3, wordt ‘het stelsel van de Europese vereffening’ vervangen door: het ETRS89 systeem.

D

Aan artikel 1.4.6 wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel g, door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • h. de directeur Kustwacht, indien het mijnbouwwerk in de territoriale zee is gelegen.

E

Artikel 1.4.7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel b, wordt ‘de directie Noordzee van Rijkswaterstaat, en’ vervangen door: de betrokken regionale directie van Rijkswaterstaat;.

2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. de directeur Kustwacht.

F

In artikel 1.10.1 wordt ‘de punten A, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en I’ vervangen door: de punten 171, 172, 173, 174, 189, 215, 216, 224 en 225.

G

Artikel 8.1.1, eerste lid, onderdeel h, komt te luiden:

  • h. afgehangen verbuizing: een verbuizing die afhangt in een eerder aangebrachte verbuizing en niet doorloopt naar het aardoppervlak;.

H

Artikel 8.2.1.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a, subonderdeel 3°. wordt ‘de Europese vereffening’ vervangen door: het ETRS89 systeem.

b. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b, subonderdeel 3°. door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • 4°. een opgave van de hoogte van het maaiveld in meters ten opzichte van N.A.P alsmede de hoogte van de boortafel of in plaats van de boortafel een ander, nader aan te geven referentiepunt in meters ten opzichte van N.A.P.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel b komt te luiden:

  • b. een schematische opgave van:

    • 1°. de selectiecriteria waarop de verbuizingsdiepten zijn gekozen, rekening houdend met de maximaal toelaatbare instromingsvolumes bij de verwachte formatiesterkten;

    • 2°. de geologische formaties, welke vermoedelijk zullen worden doorboord;

    • 3°. de verbuizingsdiepten van nabijgelegen boorgaten met hun gebruikte spoelingsgewichten, temperatuur en formatiesterktetesten vergeleken met die van het aan te leggen boorgat met de gecorreleerde stratigrafische kolom;

    • 4°. de in het boorgat te verwachten poriëndrukken en bezwijkdrukken van het gesteente met de beoogde boorspoelingsdrukken, en

    • 5°. elke plaats waar:

      • spoelingverliezen kunnen optreden;

      • een plastisch gesteente te verwachten is, of

      • koolwaterstofaccumulatie aanwezig kan zijn;.

b. In onderdeel d wordt onder vernummering van subonderdelen 1° tot en met 3° tot subonderdelen 2° tot en met 4° een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • 1°. de wijze van isolatie van de zoet- en zoutwaterlagen onder opgave van:

    • de lokale grondwaterhydrologie;

    • de identificatie van zoet- en zoutwaterlagen;

    • de beoogde isolatie na het doorboren van de zoet- en zoutwaterlagen;

    • de wijze van verificatie van de nieuwe isolatie na doorboring;.

c. De onderdelen k tot en met q worden verletterd tot n tot en met t en de onderdelen e tot en met j worden verletterd tot onderdelen g tot en met l.

d. Na onderdeel d worden twee onderdelen ingevoegd, luidende:

  • e. een opgave van alle voorkomende belastingsituaties van iedere serie van de verbuizing onder correctie van invloeden door corrosie, slijtage en vermoeiing alsmede de ontwerp- en veiligheidsfactoren die worden gebruikt om de verbuizing zeker te stellen bij deze belastingsituaties;

  • f. een schematische opgave van het triaxiale spanningsanalysediagram waarin wordt aangetoond dat de berekende triaxiale spanningen voor alle voorkomende belastingssituaties met de bijbehorende veiligheidsfactoren niet kunnen leiden tot plastische vervorming van iedere serie van de verbuizing.

e. Na onderdeel l (nieuw) wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • m. een opgave van de bij de aanleg van het boorgat te gebruiken chemicaliën, hun hoeveelheden alsmede een beschrijving van het gebruik van die chemicaliën waaruit blijkt dat wordt voldaan aan:

    • 1°. de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen en de bij of krachtens titel 9.3 van de Wet milieubeheer voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften;

    • 2°. de EG-verordening indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en de bij of krachtens titel 9.3a van de Wet milieubeheer voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften en

    • 3°. de biocidenverordening en de bij of krachtens de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften;.

f. In onderdeel p (nieuw) wordt ‘een aanduiding van de plaats van die bestaande boorgaten en het verloop ervan op de onder 1 bedoelde tekening’ vervangen door: een berekening van de te verwachten minimale afstand alsmede de te verwachten minimale scheidingsfactoren op basis van de gebruikte meetinstrumenten;.

I

In artikel 8.2.2.1 wordt ‘10.00 uur’ vervangen door: 09.00 uur.

J

Artikel 8.2.3.1, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder verlettering van de onderdelen f tot en met s tot g tot en met t wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • f. over de integriteitsbeheersing van de put een beschrijving van:

    • 1°. de deugdelijkheid van de aanwezige annulaire cementkolommen onder opgave van de hiertoe uit te voeren integriteitsmetingen, en

    • 2°. de wijze waarop de integriteit van de put voor en na de diverse activiteiten wordt zeker gesteld;.

2. In onderdeel s (nieuw) wordt ‘, en’ vervangen door een puntkomma.

3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel t (nieuw) door ‘, en’ wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • t. een beschrijving van de stoffen en hoeveelheden stoffen die bij de reparatie worden geïnjecteerd met een vermelding van de registratie en autorisatie van de stof, waaruit blijkt dat wordt voldaan aan:

    • 1°. de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen en de bij of krachtens titel 9.3 van de Wet milieubeheer voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften;

    • 2°. de EG-verordening indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en de bij of krachtens titel 9.3a van de Wet milieubeheer voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften en

    • 3°. de biocidenverordening en de bij of krachtens de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften.

K

Artikel 8.3.2.4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, komt te luiden:

  • 1. De uitvoerder test voorafgaand aan het gebruik van de boorgatafsluiters met behulp van een persproef gedurende de periode, genoemd in artikel 8.3.2.1, onderdelen a en b, de combinatie van de boorgatafsluiters, de afhangingsconstructie van de verbuizingsserie en de verbinding tussen de boorgatafsluiter en de afhangingsconstructie van de verbuizingsserie tegen de laagste werkdruk van de boorgatafsluiters en de afhangingsconstructie van de verbuizingsserie.

2. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. De uitvoerder herhaalt de persproef:

    • a. voorafgaande aan het eerste gebruik van de boorgatafsluiters;

    • b. na een reparatie of vervanging van de boorgatafsluiters;

    • c. direct na het verstrijken van dertien weken waarin de boorgatafsluiters operationeel zijn, en

    • d. vervolgens telkens direct na het verstrijken van zesentwintig weken na de laatst uitgevoerde test.

L

In artikel 9.2.2b wordt na ‘paragraaf 9.3’ een zinsnede ingevoegd, luidende:

en voldoen aan:

  • a. de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen en de bij of krachtens titel 9.3 van de Wet milieubeheer voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften;

  • b. de EG-verordening indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en de bij of krachtens titel 9.3a van de Wet milieubeheer voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften en

  • c. de biocidenverordening en de bij of krachtens de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden voor de uitvoering van die verordening gestelde voorschriften.

M

Artikel 9.2.6, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘onderdeel a’ vervangen door: het tweede lid, onderdeel a.

2. In onderdeel b wordt ‘de onderdelen b tot en met e’ vervangen door: het tweede lid, onderdelen b tot en met e.

N

In artikel 11.1.1 wordt ‘bevatten de resultaten’ vervangen door ‘bevatten de veldgegevens, de bijbehorende rapporten en de resultaten’ en wordt ‘en de veldgegevens’ vervangen door: alsmede de resultaten van latere herbewerkingen van deze gegevens met bijbehorende rapporten.

O

In artikel 11.4.1 wordt ‘het instituut TNO Bouw en Ondergrond’ vervangen door: de organisatie, bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van de TNO-wet, bekend als TNO.

P

Bijlage 3 wordt vervangen door de bijlage in bijlage I bij deze regeling.

Q

Bijlage 4 wordt vervangen door de bijlage in bijlage II bij deze regeling.

R

Bijlage 5 wordt vervangen door de bijlage in bijlage III bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 13 februari 2014

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.

BIJLAGE I

Bijlage 3. behorende bij de artikelen 1.3.2 en 1.3.5

BIJLAGE II

Bijlage 4, behorende bij de artikelen 1.10.1 tot en met 1.10.6

Beschrijving van de ankergebieden, aanloopgebied van Hoek van Holland en overige gebieden, bedoeld in de artikelen 1.10.1 tot en met 1.10.6 van de regeling

Bij de beschrijving van de gebieden wordt gebruik gemaakt van punten die zijn aangegeven met cijfers. Deze cijfers zijn in de tabel bij deze bijlage gedefinieerd met posities in 2 cijfers achter de komma. Achter de tabel zijn de gebieden weergegeven op een kaart.

Ankergebieden

Ankergebied 1 (Anchor Area 1) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 085, 084 (snijpunt met het continentaal plat), 317 (snijpunt met het continentaal plat), 004, 003, 085.

Ankergebied 2 (Anchor Area 2) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 081, 080, 079, 318, 081.

Ankergebied 3 Noord (Anchor Area 3 North) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 012, 011, 319, 320, 012.

Ankergebied 3 Zuid (Anchor Area 3 South) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 016, 015, 321, 322, 016.

Ankergebied 3 Oost (Anchor Area 3 East) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 323, 324, 325, 326, 323.

Ankergebied 4 West (Anchor Area 4 West) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 286, 031, 033, 053, 327, 286.

Ankergebied 4 Oost (Anchor Area 4 East) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 328, 051, 050, 329, 328.

Ankergebied 5 (Anchor Area 5) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 041, 093, 330, 094, 042, 041.

Ankergebied 6 (Anchor Area 6) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 311, 143, 142, 145, 311.

Ankergebied 7 (Anchor Area 7) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 314, 149, 152, 151, 331, 332, 333, 314.

Ankergebied 8 (Anchor Area 8) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 162, 334, 335, 336, 163, 162.

Ankergebied Schouwenbank (Anchor Area Schouwenbank) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 337, 338, 288, 339, 337.

Het noodankergebied (Emergency Anchor Area) wordt begrensd door een cirkel beginnend in punt 340 met een middelpunt in punt 341.

Ankergebied Scheveningen (Anchor Area Scheveningen) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 342, 343, 344, 345, 342.

Ankergebied havenmond Scheveningen (Anchor Area Scheveningen Harbour) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 346, 347, 348, 349, 346.

Aanloopgebied Hoek van Holland

Het aanloopgebied Hoek van Holland, ook bekend onder de naam voorzorgsgebied Maas Center (Maas Centre Precautionary Area), wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 033, 032, 036, 037, 035, 034, 038, 039, 040, 041, 042, 043, 044, 045, 046, 047, 048, via de kustlijn naar 049, 050, 051, 052, 053, 033.

Overige gebieden

De overige gebieden zijn onder te verdelen in aanloopgebieden, scheepvaartroutes en restrictiegebieden

a. aanloopgebieden

Het STZ aanloopgebied Scheldemonden wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: vanaf de landsgrens via de 12 mijlsgrens via punt 285 naar 289 (beide gelegen op de 12 mijlsgrens), 288, 287 naar 364, vervolgens langs de gemeentegrens via de landsgrens naar de 12 mijlsgrens.

Het STZ aanloopgebied Scheveningen wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 365, 366, 367, 368, 369, 365.

Het STZ aanloopgebied IJmuiden wordt begrensd door een zeewaarts gerichte cirkeldeel met een straal van 12 zeemijlen gerekend vanuit middelpunt 370.

Het STZ aanloopgebied Den Helder wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 371.

Het STZ aanloopgebied Brandaris wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 378, 379, 380, 381, 382, 378.

Het STZ aanloopgebied Eemsmonding wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 383, 384, 385, 386, 387, 383.

b. scheepvaartroutes

Het voorzorgsgebied Noord Hinder (North Hinder Junction precautionary area) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: het snijpunt van de lijn tussen 001 en 002 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 002, 003, 004, 005, 006, 007, 008, 009, 010, 011, 012, 013, 014, 015, 016, 017, 018, en het snijpunt van de lijn tussen 018 en 019 eindigend bij de grens van het continentaal plat.

De oost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas West Buiten (Maas West Outer TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 018, 017, 020, 021, 018. De west gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas West Buiten (Maas West Outer TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 010, 009, 022, 023, 010.

Het voorzorgsgebied Maas (Maas Junction precautionary area) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 021, 020, 024, 025, 023, 022, 026, 027, 028, 029, 030, 031, 021.

De oost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas West Binnen (Maas West Inner TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 031, 030, 032, 033, 031. De west gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas West Binnen (Maas West Inner TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 027, 026, 034, 035, 027.

De diepwater route leidend naar Europoort, bestaande uit het aanloopgebied Noord Hinder, aanloopgebied Eurogeul, de Eurogeul en de Maasgeul (Eurogeul approach area, Eurogeul, Maasgeul) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 054, 055, 056, van 057 naar 059 met een cirkeldeel met middelpunt 058, 013, van 060 naar 061 met een cirkeldeel met middelpunt 062, 025, 028, 037, 063, van 064 naar 066 met een cirkeldeel met middelpunt 065, 067, 068, 069, 070, 071, van 072 naar 074 met een cirkeldeel met middelpunt 073, 036, van 075 naar 077 met een cirkeldeel met middelpunt 076, 078, 029, 024, 014, 079, 080, 081, 082, 083, 054.

De diepwater route van Noord Hinder naar Nabij Bruine Bank (DW Route from North Hinder to TSS Off Brown Ridge) op het Nederlandse deel van het continentaal plat wordt begrensd door: het snijpunt van de lijn tussen 001 en 002 beginnend bij de grens van het continentaal plat, de grens van het continentaal plat, 084 (grens continentaal plat), 085, 002 en het snijpunt van de lijn tussen 001 en 002 beginnend bij de grens van het continentaal plat.

De zuid gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Noord Hinder Noord (North Hinder North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 005, 086, 087, 006, 005. De noord gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Noord Hinder Noord (North Hinder North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 007, 088, 089, 008, 007.

De zuidoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas Noord West (Maas North West TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 090, 091, 039, 038, 090. De noordwest gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas Noord West (Maas North West TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 092, 093, 041, 040, 092.

De zuid gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas Noord (Maas North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 042, 094, 095, 096, 097, 098, 099, 043, 042. De noord gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Maas Noord (Maas North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 044, 100, 101, 102, 103, 045, 044.

Het voorzorgsgebied Rijnveld (Rijnveld Precautionary Area) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 104.

De aanbevolen route Nabij Breeveertien (Recommended Route Off Breeveertien) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 106, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 107, 106.

De diepwater route naar IJmuiden (DW Route Leading to IJmuiden) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 119, 120, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, van 130 naar 132 met een cirkeldeel met middelpunt 131, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 119.

Het voorzorgsgebied oversteek IJmuiden (IJmuiden Crossing Precautionary Area) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 144, 145, 142, 121. 122, 146, 147, 124, 139, 148, 149, 144.

De oost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel IJmuiden West Buiten (IJmuiden West Outer TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 149, 148, 150, 151, 152, 149. De west gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel IJmuiden West Buiten (IJmuiden West Outer TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 147, 146, 153, 154, 147.

Het voorzorgsgebied IJmuiden (IJmuiden Junction Precautionary Area) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 151, 150, 138, 125, 154, 153, 155, 156, 126, 137, 157, 158, 151.

De oost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel IJmuiden West Binnen (IJmuiden West Inner TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 158, 157, 159, 160, 158. De west gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel IJmuiden West Binnen (IJmuiden West Inner TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 156, 155, 161, 162, 163, 164, 165, 156.

De zuidoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel IJmuiden Noord (IJmuiden North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 153, 166, 167, 168, 155, 153. De noord westgaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel IJmuiden Noord (IJmuiden North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 168, 167, 169, 170, 162, 161, 168.

De zuidwest gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Botney Gronden VSS (Off Botney Ground TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: het snijpunt van de lijn tussen 171 en 172 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 172, 173, 174, 175, 176, 177, tot het snijpunt van de lijn tussen 177 en 178 met het continentaal plat, via het continentaal plat, tot het snijpunt van de lijn tussen 171 en 172 beginnend bij de grens van het continentaal plat. De noordoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Botney Gronden VSS (Off Botney Ground TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: het snijpunt van de lijn tussen 179 en 180 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, tot het snijpunt van de lijn tussen 187 en 188 met het continentaal plat, via het continentaal plat, tot het snijpunt van de lijn tussen 179 en 180 beginnend bij de grens van het continentaal plat.

De diepwater route van Nabij Botney Gronden VSS naar Voorzorgsgebied Friesland (DW Route from Off Botney Ground TSS to Precautionary Area Friesland Junction) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 184, 183, 175, 174, 189, 190, 184.

De diepwater route van Noord Hinder naar Nabij Bruine Bank VSS (DW Route from North Hinder to Off Brown Ridge TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: het snijpunt van de lijn tussen 191 en 192 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 192, 193, 194, 195, tot het snijpunt van de lijn tussen 195 en196 met het continentaal plat, via het continentaal plat, tot het snijpunt van de lijn tussen 191 en 192 beginnend bij de grens van het continentaal plat.

De zuidwest gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Bruine Bank (Off Brown Ridge TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 192, 197, 198, 193, 192. De noordoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Bruine Bank (Off Brown Ridge TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 194, 199, 200, 195, 194.

De diepwater route van Nabij Bruine Bank VSS naar West Friesland VSS (DW Route Off Brown Ridge TSS to West Friesland TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 197, 201, 202, 203, 204, 200, 199, 198, 197.

De zuidwest gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel West Friesland (West Friesland TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 201, 205, 190, 206, 207, 202, 201. De noordoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel West Friesland (West Friesland TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 203, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 204, 203.

Het voorzorgsgebied Friesland (Friesland Junction Precautionary Area) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 190, 189, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 212, 211, 206, 190.

De west gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Oost Friesland (East Friesland TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 217, 216, 224, het snijpunt van de lijn tussen 224 en 225 eindigend bij de grens van het continentaal plat, via het continentaal plat, tot het snijpunt van de lijn tussen 226 en 227 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 227, 217. De oost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Oost Friesland (East Friesland TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 219, 218, 228, het snijpunt van de lijn tussen 228 en 229 eindigend bij de grens van het continentaal plat, via het continentaal plat, tot het snijpunt van de lijn tussen 230 en 219 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 219.

De zuidwest gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Texel (Off Texel TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 231. De zuid gaande verkeersbanen van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Texel (Off Texel TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 115, 242, 241, 116, 115 en 244, 238, 237, 245, 244. De noordoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Texel (Off Texel TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 246.

De zuidwest gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Vlieland (Off Vlieland TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 235, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 236, 235. De noordoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Nabij Vlieland (Off Vlieland TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 249, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 250, 249.

Het voorzorgsgebied Vlieland (Vlieland Junction Precautionary Area) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 264, 269, 270, 265, 264.

De zuid gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Vlieland Noord (Vlieland North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 258, 271, 272, 259, 258. De noord gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Vlieland Noord (Vlieland North TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 269, 273, 274, 270, 269.

De noordoost gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Terschelling – Duitse Bocht (Terschelling – German Bight TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 267, 266, 275, 276, het snijpunt van de lijn tussen 276 en 277 eindigend bij de grens van het continentaal plat, via het continentaal plat, tot het snijpunt van de lijn tussen 278 en 279 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 279, 280, 267. De zuidwest gaande verkeersbaan van het verkeersscheidingsstelsel Terschelling – Duitse Bocht (Terschelling – German Bight TSS) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 265, 270, 281, het snijpunt van de lijn tussen 281 en 282 eindigend bij de grens van het continentaal plat, via het continentaal plat, tot het snijpunt van de lijn tussen 283 en 284 beginnend bij de grens van het continentaal plat, 284, 265.

De vrije scheepvaartzone Nabij Schouwenbank wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: het snijpunt van de lijn over de punten 285 en 021 snijdend met de 12 mijlsgrens, 021, 031, 286, 287, 288, het snijpunt van de lijn over de punten 287, 288 en 289 eindigend op de 12 mijlsgrens, de 12 mijlsgrens volgend tot het snijpunt van de lijn over de punten 285 en 021 snijdend met de 12 mijlsgrens.

De vrije scheepvaartzone Nabij Noord Hinder wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 002, 085, 003, 002.

De vrije scheepvaartzone van nabij Texel VSS naar Noord Hinder Noord VSS wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 086, 290, 291, 231, 243, 292, 293, 294, 295, 087, 086.

De vrije scheepvaartzone nabij Rijnveld wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: het snijpunt van de lijn over de punten 296 en 290 snijdend beginnend bij de grens van het continentaal plat, via het continentaal plat naar, het snijpunt van de lijn over de punten 297 en 291 snijdend beginnend bij de grens van het continentaal plat, 291, 294, 105, 104, 295, 290, het snijpunt van de lijn over de punten 296 en 290 snijdend beginnend bij de grens van het continentaal plat.

De vrije scheepvaartzone van Noord Hinder Noord VSS naar Rijnveld wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 088, 104, 112, 089, 088.

De vrije scheepvaartzone van Voorzorgsgebied Maas naar Rijnveld wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 022, 111, 110, 026, 022.

De vrije scheepvaartzone van Maas Noord West VSS naar Rijnveld wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 110, 109, 093, 092, 091, 090, 110.

De vrije scheepvaartzone nabij De Ruyter wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 293, 292, 114, 117, 298, 299, 300, 301, 118, 113, 293.

De vrije scheepvaartzone nabij IJmuiden wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 107, 300, 299, 302, 303, 304, 305, 306, 246, 254, 307, 169, 167, 166, 308, 309, 146, 122, 121, 310, 120, 119, 143, 311, 145, 144, 312, 313, 108, 107.

De vrije scheepvaartzone van Maas Noord VSS naar Voorzorgsgebied oversteek IJmuiden wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 096, 144, 149, 314, 102, 101, 097, 096.

De vrije scheepvaartzone van nabij Texel VSS naar Vrije Scheepvaartzone nabij IJmuiden wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 303, 244, 245, 315, 316, 304, 303.

De vrije scheepvaartzone nabij Helmveld wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 305, 316, 315, 306, 305.

De zuid gaande vrije scheepvaartzone van Voorzorgsgebied Friesland naar Vlieland Noord VSS wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 271, 223, 222, 272, 271. De noord gaande vrije scheepvaartzone van Voorzorgsgebied Friesland naar Vlieland Noord VSS wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 273, 221, 220, 274, 273.

c. restrictiegebieden

De zone voor het kustverkeer (ITZ) voor de Zeeuwse kust wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 350, 287, 286, 031, 033, 053, 052, 051, 050, 049 en vervolgens de kust volgend tot 350.

De zone voor het kustverkeer (ITZ) ten noorden van de Nederlandse Waddeneilanden wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 268, 351, 352, 353, 354, 279, tot het snijpunt van de lijn tussen 278 en 279 eindigen bij de grens van het continentaal plat, via de grens van het continentaal plat, via het Eems Dollard Verdrag gebied, via de gemeentegrens, naar 355, 268.

Het te vermijden gebied bij Maas Noord wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 356, 357, 358, 359, 356.

Het te vermijden gebied bij IJmuiden Noord Aanloop wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: 360, 361, 362, 363, 360.

Tabel behorende bij bijlage 4: Geografische coördinaten (in ETRS89)

Puntnummer

X-geografisch

Y-geografisch

Naam

001

51° 54'.83 N

002° 33'.52 E

 

002

52° 01'.18 N

002° 42'.39 E

 

003

52° 04'.07 N

002° 46'.43 E

 

004

52° 08'.08 N

002° 52'.06 E

 

005

52° 10'.99 N

002° 56'.16 E

 

006

52° 09'.03 N

002° 59'.83 E

 

007

52° 07'.29 N

003° 03'.08 E

 

008

52° 05'.55 N

003° 06'.32 E

 

009

52° 04'.37 N

003° 08'.52 E

 

010

52° 01'.26 N

003° 08'.37 E

 

011

52° 01'.05 N

003° 08'.36 E

 

012

51° 59'.40 N

003° 08'.28 E

 

013

51° 59'.13 N

003° 08'.26 E

 

014

51° 57'.64 N

003° 08'.00 E

 

015

51° 56'.89 N

003° 07'.87 E

 

016

51° 55'.06 N

003° 07'.54 E

 

017

51° 54'.77 N

003° 07'.49 E

 

018

51° 50'.72 N

003° 06'.78 E

 

019

51° 45'.42 N

002° 39'.92 E

 

020

51° 55'.99 N

003° 17'.31 E

 

021

51° 52'.59 N

003° 16'.43 E

 

022

52° 04'.54 N

003° 19'.53 E

 

023

52° 01'.77 N

003° 18'.81 E

 

024

51° 58'.49 N

003° 17'.96 E

 

025

51° 59'.15 N

003° 18'.13 E

 

026

52° 04'.63 N

003° 26'.20 E

 

027

52° 02'.12 N

003° 25'.73 E

 

028

51° 59'.75 N

003° 25'.29 E

 

029

51° 59'.09 N

003° 25'.17 E

 

030

51° 56'.90 N

003° 24'.78 E

 

031

51° 54'.10 N

003° 24'.29 E

 

032

51° 58'.25 N

003° 35'.44 E

 

033

51° 56'.26 N

003° 35'.66 E

 

034

52° 04'.74 N

003° 34'.69 E

 

035

52° 02'.56 N

003° 34'.94 E

 

036

51° 59'.92 N

003° 35'.24 E

 

037

52° 00'.57 N

003° 35'.17 E

 

038

52° 05'.04 N

003° 34'.66 E

 

039

52° 05'.96 N

003° 36'.27 E

 

040

52° 06'.17 N

003° 36'.64 E

 

041

52° 07'.09 N

003° 38'.25 E

 

042

52° 07'.13 N

003° 44'.66 E

 

043

52° 07'.14 N

003° 47'.10 E

 

044

52° 07'.17 N

003° 54'.08 E

 

045

52° 07'.18 N

003° 55'.95 E

 

046

52° 07'.19 N

004° 00'.08 E

 

047

51° 59'.68 N

004° 02'.84 E

Kop Noorderdam Hoek van Holland

048

51° 59'.16 N

004° 02'.50 E

Kop Zuiderdam Hoek van Holland

049

51° 58'.12 N

003° 57'.97 E

 

050

51° 57'.59 N

003° 48'.75 E

 

051

51° 57'.21 N

003° 41'.98 E

 

052

51° 57'.10 N

003° 40'.08 E

 

053

51° 56'.66 N

003° 37'.75 E

 

054

51° 50'.94 N

002° 40'.25 E

 

055

51° 54'.41 N

002° 45'.65 E

 

056

51° 57'.27 N

002° 54'.66 E

 

057

51° 58'.24 N

002° 57'.73 E

 

058

51° 58'.73 N

003° 00'.42 E

 

059

52° 00'.37 N

003° 01'.29 E

 

060

51° 59'.49 N

003° 12'.46 E

 

061

51° 58'.77 N

003° 12'.66 E

 

062

51° 58'.79 N

003° 13'.86 E

 

063

52° 02'.00 N

003° 53'.00 E

 

064

52° 02'.33 N

003° 55'.89 E

 

065

52° 01'.65 N

003° 56'.28 E

 

066

52° 01'.13 N

003° 57'.11 E

 

067

52° 00'.05 N

004° 01'.42 E

 

068

51° 59'.90 N

004° 01'.93 E

 

069

51° 59'.52 N

004° 02'.74 E

 

070

51° 59'.26 N

004° 02'.57 E

 

071

51° 59'.66 N

004° 01'.12 E

 

072

52° 01'.15 N

003° 55'.13 E

 

073

51° 58'.59 N

003° 53'.40 E

 

074

52° 01'.34 N

003° 52'.82 E

 

075

51° 59'.89 N

003° 34'.87 E

 

076

51° 59'.56 N

003° 33'.82 E

 

077

51° 58'.86 N

003° 33'.51 E

 

078

51° 59'.47 N

003° 29'.78 E

 

079

51° 56'.95 N

003° 00'.07 E

 

080

51° 56'.53 N

002° 55'.29 E

 

081

51° 55'.10 N

002° 51'.61 E

 

082

51° 53'.17 N

002° 46'.62 E

 

083

51° 50'.04 N

002° 41'.75 E

 

084

52° 06'.01 N

002° 42'.88 E

 

085

52° 03'.95 N

002° 42'.67 E

 

086

52° 13'.41 N

002° 59'.02 E

 

087

52° 11'.51 N

003° 02'.62 E

 

088

52° 09'.38 N

003° 06'.60 E

 

089

52° 07'.72 N

003° 09'.69 E

 

090

52° 06'.62 N

003° 30'.19 E

 

091

52° 07'.72 N

003° 31'.29 E

 

092

52° 07'.98 N

003° 31'.54 E

 

093

52° 09'.08 N

003° 32'.64 E

 

094

52° 10'.90 N

003° 44'.79 E

 

095

52° 14'.02 N

003° 44'.96 E

 

096

52° 22'.68 N

003° 47'.73 E

 

097

52° 22'.45 N

003° 49'.51 E

 

098

52° 19'.52 N

003° 48'.52 E

 

099

52° 17'.07 N

003° 47'.69 E

 

100

52° 19'.28 N

003° 50'.38 E

 

101

52° 22'.21 N

003° 51'.38 E

 

102

52° 21'.97 N

003° 53'.28 E

 

103

52° 19'.03 N

003° 52'.34 E

 

104

52° 12'.85 N

003° 12'.42 E

 

105

52° 14'.93 N

003° 15'.93 E

 

106

52° 20'.22 N

003° 24'.90 E

 

107

52° 21'.54 N

003° 27'.14 E

 

108

52° 14'.47 N

003° 29'.38 E

 

109

52° 10'.15 N

003° 29'.58 E

 

110

52° 07'.81 N

003° 26'.80 E

 

111

52° 09'.87 N

003° 20'.93 E

 

112

52° 11'.66 N

003° 15'.83 E

 

113

52° 26'.44 N

003° 26'.55 E

 

114

52° 27'.15 N

003° 26'.74 E

 

115

52° 31'.94 N

003° 28'.01 E

 

116

52° 31'.76 N

003° 29'.87 E

 

117

52° 27'.74 N

003° 28'.79 E

 

118

52° 27'.02 N

003° 28'.60 E

 

119

52° 27'.31 N

003° 40'.51 E

 

120

52° 31'.49 N

003° 47'.17 E

 

121

52° 31'.50 N

003° 50'.57 E

 

122

52° 31'.50 N

003° 54'.91 E

 

123

52° 30'.26 N

003° 54'.91 E

 

124

52° 30'.27 N

003° 55'.98 E

 

125

52° 30'.36 N

004° 07'.51 E

 

126

52° 30'.36 N

004° 08'.93 E

 

127

52° 30'.38 N

004° 11'.84 E

 

128

52° 29'.47 N

004° 20'.03 E

 

129

52° 29'.39 N

004° 20'.73 E

 

130

52° 29'.65 N

004° 23'.45 E

 

131

52° 29'.22 N

004° 23'.56 E

 

132

52° 29'.00 N

004° 24'.16 E

 

133

52° 28'.10 N

004° 32'.02 E

 

134

52° 27'.86 N

004° 31'.95 E

 

135

52° 29'.23 N

004° 19'.96 E

 

136

52° 30'.06 N

004° 12'.50 E

 

137

52° 30'.04 N

004° 09'.16 E

 

138

52° 30'.03 N

004° 07'.74 E

 

139

52° 29'.95 N

003° 55'.87 E

 

140

52° 29'.94 N

003° 54'.91 E

 

141

52° 28'.54 N

003° 54'.91 E

 

142

52° 28'.08 N

003° 49'.47 E

 

143

52° 27'.57 N

003° 43'.53 E

 

144

52° 25'.16 N

003° 48'.53 E

 

145

52° 26'.83 N

003° 49'.06 E

 

146

52° 31'.50 N

003° 56'.38 E

 

147

52° 30'.91 N

003° 56'.18 E

 

148

52° 27'.60 N

003° 55'.10 E

 

149

52° 25'.53 N

003° 54'.43 E

 

150

52° 29'.22 N

004° 08'.31 E

 

151

52° 28'.29 N

004° 08'.97 E

 

152

52° 26'.55 N

003° 57'.50 E

 

153

52° 31'.50 N

004° 06'.70 E

 

154

52° 30'.91 N

004° 07'.12 E

 

155

52° 31'.50 N

004° 08'.13 E

 

156

52° 30'.90 N

004° 08'.55 E

 

157

52° 29'.87 N

004° 09'.28 E

 

158

52° 28'.58 N

004° 10'.85 E

 

159

52° 28'.70 N

004° 19'.80 E

 

160

52° 27'.62 N

004° 19'.48 E

 

161

52° 31'.50 N

004° 10'.60 E

 

162

52° 31'.35 N

004° 13'.25 E

 

163

52° 30'.52 N

004° 20'.35 E

 

164

52° 29'.76 N

004° 20'.12 E

 

165

52° 30'.90 N

004° 10'.17 E

 

166

52° 35'.40 N

004° 03'.95 E

 

167

52° 35'.72 N

004° 05'.15 E

 

168

52° 32'.73 N

004° 07'.26 E

 

169

52° 36'.04 N

004° 06'.36 E

 

170

52° 33'.28 N

004° 08'.30 E

 

171

53° 36'.76 N

002° 56'.42 E

 

172

53° 44'.35 N

003° 01'.32 E

 

173

53° 58'.56 N

003° 17'.24 E

 

174

54° 00'.42 N

003° 42'.93 E

 

175

53° 58'.46 N

003° 43'.63 E

 

176

53° 56'.61 N

003° 18'.10 E

 

177

53° 43'.66 N

003° 03'.58 E

 

178

53° 36'.23 N

002° 58'.77 E

 

179

53° 29'.82 N

002° 58'.05 E

 

180

53° 35'.25 N

003° 03'.04 E

 

181

53° 41'.52 N

003° 08'.83 E

 

182

53° 55'.05 N

003° 27'.39 E

 

183

53° 57'.15 N

003° 44'.10 E

 

184

53° 55'.20 N

003° 44'.80 E

 

185

53° 53'.08 N

003° 27'.94 E

 

186

53° 40'.66 N

003° 10'.92 E

 

187

53° 34'.71 N

003° 05'.41 E

 

188

53° 29'.40 N

003° 00'.60 E

 

189

54° 01'.87 N

004° 08'.88 E

 

190

53° 57'.16 N

004° 09'.94 E

 

191

52° 20'.54 N

002° 43'.92 E

 

192

52° 55'.70 N

003° 14'.17 E

 

193

52° 55'.06 N

003° 17'.30 E

 

194

52° 54'.76 N

003° 18'.79 E

 

195

52° 54'.12 N

003° 21'.92 E

 

196

52° 09'.53 N

002° 43'.25 E

 

197

53° 03'.73 N

003° 18'.63 E

 

198

53° 03'.09 N

003° 21'.77 E

 

199

53° 02'.79 N

003° 23'.26 E

 

200

53° 02'.15 N

003° 26'.40 E

 

201

53° 22'.89 N

003° 28'.32 E

 

202

53° 22'.07 N

003° 31'.39 E

 

203

53° 20'.62 N

003° 36'.77 E

 

204

53° 19'.84 N

003° 39'.66 E

 

205

53° 43'.34 N

003° 38'.73 E

 

206

53° 57'.56 N

004° 15'.09 E

 

207

53° 42'.94 N

003° 42'.04 E

 

208

53° 31'.07 N

003° 44'.64 E

 

209

53° 46'.69 N

004° 19'.92 E

 

210

53° 56'.65 N

004° 35'.92 E

 

211

53° 59'.18 N

004° 35'.92 E

 

212

53° 59'.96 N

004° 45'.92 E

 

213

53° 45'.86 N

004° 23'.24 E

 

214

53° 29'.95 N

003° 47'.29 E

 

215

54° 02'.53 N

004° 20'.84 E

 

216

54° 05'.55 N

004° 59'.24 E

 

217

54° 04'.07 N

004° 59'.58 E

 

218

54° 02'.58 N

004° 59'.92 E

 

219

54° 01'.10 N

005° 00'.26 E

 

220

54° 00'.92 N

004° 58'.06 E

 

221

54° 00'.60 N

004° 53'.99 E

 

222

54° 00'.22 N

004° 49'.15 E

 

223

53° 59'.97 N

004° 46'.15 E

 

224

54° 07'.13 N

005° 19'.24 E

 

225

54° 10'.86 N

006° 00'.12 E

 

226

54° 08'.93 N

006° 01'.25 E

 

227

54° 05'.65 N

005° 19'.58 E

 

228

54° 04'.17 N

005° 19'.92 E

 

229

54° 07'.96 N

006° 01'.82 E

 

230

54° 06'.06 N

006° 02'.92 E

 

231

52° 33'.71 N

003° 23'.17 E

 

232

52° 35'.71 N

003° 25'.56 E

 

233

52° 54'.33 N

003° 50'.31 E

 

234

52° 56'.67 N

003° 53'.44 E

 

235

53° 08'.17 N

004° 16'.35 E

 

236

53° 06'.48 N

004° 20'.79 E

 

237

52° 56'.53 N

004° 00'.92 E

 

238

52° 55'.22 N

003° 58'.32 E

 

239

52° 54'.31 N

003° 56'.67 E

 

240

52° 52'.31 N

003° 53'.83 E

 

241

52° 36'.04 N

003° 31'.02 E

 

242

52° 34'.34 N

003° 28'.65 E

 

243

52° 32'.35 N

003° 26'.36 E

 

244

52° 50'.60 N

003° 56'.80 E

 

245

52° 49'.59 N

003° 58'.56 E

 

246

52° 45'.85 N

004° 05'.04 E

 

247

52° 51'.85 N

004° 12'.64 E

 

248

52° 59'.95 N

004° 17'.89 E

 

249

53° 05'.42 N

004° 23'.60 E

 

250

53° 03'.82 N

004° 27'.80 E

 

251

52° 58'.60 N

004° 22'.34 E

 

252

52° 50'.38 N

004° 17'.01 E

 

253

52° 44'.60 N

004° 09'.90 E

 

254

52° 43'.48 N

004° 09'.14 E

 

255

53° 10'.95 N

004° 21'.94 E

 

256

53° 18'.32 N

004° 27'.55 E

 

257

53° 22'.57 N

004° 29'.92 E

 

258

53° 29'.16 N

004° 33'.61 E

 

259

53° 29'.94 N

004° 36'.88 E

 

260

53° 26'.98 N

004° 38'.02 E

 

261

53° 17'.22 N

004° 32'.20 E

 

262

53° 09'.08 N

004° 26'.00 E

 

263

53° 12'.35 N

004° 30'.89 E

 

264

53° 27'.97 N

004° 42'.17 E

 

265

53° 29'.03 N

004° 46'.58 E

 

266

53° 26'.30 N

004° 44'.60 E

 

267

53° 22'.85 N

004° 43'.92 E

 

268

53° 10'.95 N

004° 35'.31 E

 

269

53° 31'.88 N

004° 44'.99 E

 

270

53° 32'.93 N

004° 49'.41 E

 

271

53° 35'.49 N

004° 37'.16 E

 

272

53° 35'.65 N

004° 40'.08 E

 

273

53° 36'.07 N

004° 48'.04 E

 

274

53° 36'.28 N

004° 51'.85 E

 

275

53° 30'.93 N

005° 02'.13 E

 

276

53° 32'.33 N

005° 09'.62 E

 

277

53° 46'.18 N

006° 20'.40 E

 

278

53° 43'.38 N

006° 22'.25 E

 

279

53° 29'.53 N

005° 11'.20 E

 

280

53° 28'.12 N

005° 03'.92 E

 

281

53° 37'.09 N

005° 06'.92 E

 

282

53° 51'.54 N

006° 21'.79 E

 

283

53° 48'.25 N

006° 20'.29 E

 

284

53° 34'.26 N

005° 08'.52 E

 

285

51° 46'.33 N

003° 14'.82 E

 

286

51° 52'.46 N

003° 24'.76 E

 

287

51° 50'.15 N

003° 25'.42 E

 

288

51° 50'.24 N

003° 23'.76 E

 

289

51° 50'.42 N

003° 20'.35 E

 

290

52° 16'.31 N

003° 02'.43 E

 

291

52° 18'.66 N

003° 05'.21 E

 

292

52° 24'.49 N

003° 17'.35 E

 

293

52° 23'.51 N

003° 16'.23 E

 

294

52° 17'.29 N

003° 09'.16 E

 

295

52° 14'.91 N

003° 06'.47 E

 

296

52° 18'.26 N

002° 56'.81 E

 

297

52° 20'.72 N

002° 59'.24 E

 

298

52° 31'.48 N

003° 42'.11 E

 

299

52° 31'.49 N

003° 44'.15 E

 

300

52° 30'.88 N

003° 43'.12 E

 

301

52° 30'.88 N

003° 42'.32 E

 

302

52° 32'.37 N

003° 45'.67 E

 

303

52° 37'.01 N

003° 52'.36 E

 

304

52° 38'.79 N

003° 54'.92 E

 

305

52° 41'.86 N

003° 59'.37 E

 

306

52° 42'.52 N

004° 00'.33 E

 

307

52° 37'.68 N

004° 05'.20 E

 

308

52° 38'.11 N

004° 02'.03 E

 

309

52° 34'.13 N

003° 57'.24 E

 

310

52° 34'.16 N

003° 51'.43 E

 

311

52° 26'.38 N

003° 43'.80 E

 

312

52° 23'.49 N

003° 37'.81 E

 

313

52° 21'.69 N

003° 34'.96 E

 

314

52° 25'.06 N

003° 54'.28 E

 

315

52° 46'.48 N

003° 57'.51 E

 

316

52° 45'.11 N

003° 57'.05 E

 

317

52° 08'.05 N

002° 45'.27 E

 

318

51° 54'.08 N

002° 52'.65 E

 

319

52° 01'.26 N

003° 12'.56 E

 

320

51° 59'.88 N

003° 13'.89 E

 

321

51° 57'.37 N

003° 13'.55 E

 

322

51° 55'.64 N

003° 12'.25 E

 

323

52° 00'.03 N

003° 27'.01 E

 

324

52° 01'.89 N

003° 27'.31 E

 

325

52° 02'.15 N

003° 33'.36 E

 

326

52° 00'.57 N

003° 33'.51 E

 

327

51° 55'.00 N

003° 38'.60 E

 

328

51° 54'.94 N

003° 42'.32 E

 

329

51° 55'.32 N

003° 49'.09 E

 

330

52° 10'.92 N

003° 32'.66 E

 

331

52° 27'.49 N

004° 09'.53 E

 

332

52° 26'.29 N

004° 02'.10 E

 

333

52° 25'.35 N

004° 01'.18 E

 

334

52° 32'.43 N

004° 12'.37 E

 

335

52° 31'.65 N

004° 20'.36 E

 

336

52° 30'.40 N

004° 21'.40 E

 

337

51° 44'.65 N

003° 18'.32 E

 

338

51° 46'.25 N

003° 16'.72 E

 

339

51° 48'.03 N

003° 24'.39 E

 

340

52° 02'.17 N

003° 56'.11 E

 

341

52° 01'.77 N

003° 55'.84 E

 

342

52° 09'.95 N

004° 13'.12 E

 

343

52° 11'.80 N

004° 11'.72 E

 

344

52° 12'.95 N

004° 13'.42 E

 

345

52° 11'.65 N

004° 15'.42 E

 

346

52° 07'.36 N

004° 14'.90 E

 

347

52° 07'.90 N

004° 14'.52 E

 

348

52° 08'.10 N

004° 15'.32 E

 

349

52° 07'.60 N

004° 15'.72 E

 

350

51° 34'.00 N

003° 30'.00 E

 

351

53° 14'.95 N

004° 39'.52 E

 

352

53° 25'.95 N

004° 57'.72 E

 

353

53° 27'.66 N

005° 04'.22 E

 

354

53° 29'.03 N

005° 11'.30 E

 

355

53° 10'.92 N

004° 51'.31 E

 

356

52° 12'.45 N

003° 48'.32 E

 

357

52° 15'.45 N

003° 48'.32 E

 

358

52° 15'.45 N

003° 51'.42 E

 

359

52° 12'.45 N

003° 51'.42 E

 

360

52° 32'.79 N

004° 02'.22 E

 

361

52° 34'.65 N

004° 02'.22 E

 

362

52° 34'.04 N

004° 04'.82 E

 

363

52° 32'.15 N

004° 04'.82 E

 

364

51° 48'.79 N

003° 51'.85 E

lichttoren Ouddorp

365

52° 04'.70 N

004° 13'.30 E

 

366

52° 06'.40 N

004° 09'.90 E

 

367

52° 09'.30 N

004° 14'.10 E

 

368

52° 07'.60 N

004° 17'.40 E

 

369

52° 06'.10 N

004° 15'.70 E

 

370

52° 27'.95 N

004° 32'.10 E

 

371

52° 52'.90 N

004° 42'.90 E

lichttoren Grote Kaap

372

52° 52'.90 N

004° 37'.90 E

boei SG

373

52° 54'.65 N

004° 34'.71 E

boei ZH

374

52° 56'.77 N

004° 33'.80 E

boei MR

375

53° 00'.23 N

004° 35'.36 E

boei NH

376

53° 03'.91 N

004° 39'.37 E

 

377

53° 03'.70 N

004° 43'.30 E

paal 15 op het eiland Texel

378

53° 17'.36 N

004° 59'.02 E

ton Drawa W

379

53° 19'.58 N

004° 55'.79 E

boei ZS

380

53° 24'.13 N

005° 02'.32 E

boei TG

381

53° 26'.17 N

005° 09'.70 E

boei Stolzenfels

382

53° 23'.30 N

005° 11'.30 E

 

383

53° 34'.80 N

006° 13'.60 E

 

384

53° 37'.00 N

006° 19'.40 E

 

385

53° 38'.90 N

006° 27'.00 E

 

386

53° 37'.40 N

006° 31'.10 E

 

387

53° 34'.60 N

006° 21'.80 E

 

Kaart behorende bij bijlage 4

BIJLAGE III

Bijlage 5. behorende bij artikel 1.10.7

In deze bijlage staan de gebieden beschreven, genoemd in artikel 1.10.7 van de regeling. In de beschrijving wordt gebruik gemaakt van letters. Deze letters zijn in de tabel bij deze bijlage gedefinieerd met posities in 2 cijfers achter de komma. Achter de tabel zijn de gebieden weergegeven op een kaart.

Gebieden:

Schietgebied nabij Petten (Near Petten) wordt begrensd door een cirkelboog met een straal van 9 zeemijlen beginnend in punt A begrensd door de sector 254° tot en met 000°.

Schietgebied nabij Petten (Near Petten) wordt begrensd door een cirkelboog met een straal van 14 zeemijlen beginnend in punt B begrensd door de sector 225° tot en met 345°.

Schietgebied ten westen van Kaap Hoofd (West of Kaap Hoofd) wordt begrensd door een cirkelboog met een straal van 10 zeemijlen beginnend in punt C begrensd door de sector 260° tot en met 338°.

Marine oefengebied ten westen van Haaksgronden (West of Haaksgronden) wordt begrensd door de parallellen 53° 05’ N en 53° 13’ N en de meridianen 003° 45’ E en 004° 10’ E.

Schietgebied Vliehors (Vliehors) wordt begrensd door een cirkelboog met een straal van 4 zeemijlen beginnend in punt D begrensd door de sector 275° tot en met 005°.

Schietgebied benoorden Waddeneilanden (North of Waddeneilanden) wordt begrensd door een lijn die de volgende punten verbindt: E, F, G, H, I, E.

Tabel behorende bij bijlage 5: Geografische coördinaten (in ETRS89)

Punt

X-geografisch

Y-geografisch

A

52° 47',10 N

004° 40',30 E

B

52° 47',70 N

004° 40',30 E

C

52° 57',40 N

004° 44',30 E

D

53° 14',35 N

004° 55',22 E

E

53° 35',96 N

004° 45',92 E

F

53° 59',96 N

004° 45',92 E

G

53° 59',96 N

006° 06',36 E

H

53° 51',06 N

006° 13',89 E

I

53° 37',59 N

005° 05',92 E

Kaart behorende bij bijlage 5

TOELICHTING

I. Algemeen

1. Doel en aanleiding

In deze regeling zijn een aantal wijzigingen van de Mijnbouwregeling over verschillende onderwerpen bij elkaar gebracht. De wijzigingen hebben met name betrekking op:

  • veranderingen in de aanwijzing van mijnbouwrestrictiegebieden in verband met een veranderde ligging van scheepvaartroutes in het Nederlandse deel van de Noordzee,

  • de aansluiting van de Mijnbouwregeling bij richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens (PbEU 2010, L 323), ook wel INSPIRE genoemd,

  • het verstrekken van gegevens in werkprogramma’s voor het aanleggen van een boorgat of reparatie van putten, waaronder gegevens die nodig zijn in verband met de uitvoering van Europese verordeningen inzake chemicaliën, verpakkingen van chemicaliën alsmede biociden,

  • enkele regelingstechnische correcties.

2. Gewijzigde aanwijzing van mijnbouwrestrictiegebieden in verband met scheepvaartroutes

Na besluitvorming binnen de internationale scheepvaartorganisatie IMO zijn de scheepvaartroutes in het Nederlandse deel van de Noordzee per 1 augustus 2013 gewijzigd. Aanleiding hiervoor waren het creëren van ruimte voor nieuwe gebruiksfuncties op de Noordzee (zoals de installatie van windturbines op zee voor de opwekking van elektriciteit) en het verhogen van de veiligheid van het scheepvaartverkeer. Door de wijziging van artikel 1.10.1 en bijlage 4 van de Mijnbouwregeling is de indeling van mijnbouwrestrictiegebieden (gebieden waarin mijnbouwactiviteiten niet of slechts onder voorwaarden zijn toegestaan) aangepast aan de gewijzigde scheepvaartroutes. Door deze wijziging is ook de ligging veranderd van de gebieden, waarin het gebruik van verkenningsvaartuigen voor onderzoek slechts is toegestaan indien de bemanning en vaartuigen aan eisen met betrekking tot bekwaamheid, respectievelijk communicatieapparatuur, voldoen (artikelen 16 en 17 van het Mijnbouwbesluit). De begrenzing aan de landzijde van de diverse gebieden is gewijzigd in verband met de aanleg van de Tweede Maasvlakte en aangepast aan de 3 mijlsgrens zoals die door de Dienst der Hydrografie is uitgerekend.

3. Het Europese Terrestrische Referentiestelsel uit 1989 (ETRS89)

In 2007 is INSPIRE van kracht geworden. Deze Europese richtlijn heeft betrekking op het op uniforme en laagdrempelige wijze beschikbaar maken van geografische informatie over een serie thema’s, waaronder energiebronnen en minerale bronnen. INSPIRE is geïmplementeerd bij de Implementatiewet EG-richtlijn infrastructuur ruimtelijke informatie. Deze wet stelt in overeenstemming met INSPIRE regels voor verzamelingen ruimtelijke gegevens en de door bestuursorganen aan deze verzamelingen te koppelen diensten en metagegevens (artikel 6, eerste lid, van de implementatiewet EG-richtlijn infrastructuur ruimtelijke informatie). De wet schrijft voor dat het uniforme coördinatenreferentiestelsel voor horizontale coördinaten is het Europese Terrestrische Referentiestelsel uit 1989 (ETRS89). Het regeringsbeleid bij de verzameling en verwerking van geografische informatie is vastgelegd in de Basisvoorziening Geo-informatie Nederland (GIDEON) (Kamerstukken II 2007/08, 31 200-XI, nr. 118, bijlage). Het gebruik van het coördinatenstelstel ED50 op zee buiten de 3 mijlszone wordt vervangen door ETRS89 voor het verzamelen en leveren van ruimtelijke gegevens en diensten door bestuursorganen die aan derden worden geleverd.

Plaatsbepaling op zee vindt tegenwoordig vrijwel uitsluitend plaats met geavanceerde satellietplaatsbepalingssystemen (‘Global Navigation Satellite Systems’ (GNSS)), waarvan het Amerikaanse GPS het bekendst is. Wanneer gebruik gemaakt wordt van de meest nauwkeurige satellietplaatsbepalingssystemen, worden posities berekend in het ETRS89 of het Internationale Terrestrische Referentiestelsel (ITRS), die nauw verbonden zijn met elkaar. Omrekenen van ETRS89 naar ED50 kan op verschillende manieren, hetgeen echter extra inspanning vergt en ook onnauwkeurigheden in de hand werkt. Voor de locatiebepaling van mijnbouwinstallaties buiten de 3 mijlszone wateren wordt uitsluitend met ETRS89 gewerkt. Deze werkwijze is in de Mijnbouwregeling opgenomen.

4. Werkprogramma’s voor het aanleggen van een boorgat of reparatie van putten.

Op 20 april 2010 vond in de Golf van Mexico een milieuramp plaats na een explosie aan boord van een olieplatform. Deze ramp gaf het Staatstoezicht op de mijnen in juni 2010 aanleiding om alle mijnondernemingen te verzoeken hun booractiviteiten grondig door te lichten. In september 2010 rapporteerde het Staatstoezicht op de mijnen dat er geen ernstige tekortkomingen bij veiligheidsmaatregelen in de preventieve sfeer zijn geconstateerd (Strategie en Programma 2012-2016 van Staatstoezicht op de mijnen, aangeboden bij brief van de Minister van Economische Zaken van 19 juni 2012, Kamerstukken II 2011/12, 32 849, nr. 18, blz. 6). Naar aanleiding van de milieuramp is ook de regelgeving over het winnen van koolwaterstoffen nader bezien.

Een belangrijk onderdeel in het winnen van koolwaterstoffen is het werkprogramma voor het aanleggen, onderhouden, repareren of buiten gebruik stellen van boorgaten en putten. De uitvoerder overlegt het werkprogramma aan het Staatstoezicht op de mijnen. In het werkprogramma zijn onder meer gegevens over de integriteit van de constructie van de put opgenomen. Bij de milieuramp in de Golf van Mexico was onder meer de integriteit van de constructie van de put niet gewaarborgd. Het Staatstoezicht op de mijnen heeft sindsdien het toezicht op de integriteit van boorgaten en putten aangescherpt. De wijziging van de artikelen 8.2.1.1 en 8.2.3.1 is gebaseerd op de ervaring van het Staatstoezicht op de mijnen bij het toezicht. Met de wijziging is de verplichting aangescherpt om in het werkprogramma gegevens op te nemen over het waarborgen van de integriteit van de constructie van de put, het isoleren van zoetwaterlagen en het toepassen van chemicaliën. De uitvoerder rapporteert tijdens de aanleg van boorgaten en de reparatie van een put op werkdagen aan het Staatstoezicht op de mijnen. Het Staatstoezicht op de mijnen toetst of de werkzaamheden conform het werkprogramma worden uitgevoerd in overeenstemming met geldende algemene regels, waaronder de algemene regels in de Mijnbouwregeling over aanleg en reparatie, regels op het gebied van veiligheid die zijn vastgelegd in Veiligheidsinformatiebladen (VIB’s) en regels voor de toepassing van stoffen op grond van de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen (REACH), de EG-verordening indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en de biocidenverordening.

Verder is gebleken dat artikel 8.3.2.4 van de Mijnbouwregeling onduidelijk is over de wijze van testen van boorgatafsluiters, een van de onderdelen van een mijnbouwwerk dat het ongecontroleerd uitstromen van koolwaterstoffen voorkomt.

De uitvoerder van een mijnbouwwerk controleert, volgens dat artikel, de boorgatafsluiters door middel van een persproef, die voor het in gebruik nemen van de boorgatafsluiter wordt uitgevoerd.

Er zijn uitvoerders van mijnbouwwerken die ‘het in gebruik nemen’ interpreteren als het moment waarop de boorgatafsluiter door de fabrikant van de afsluiter aan de mijnbouwonderneming wordt afgeleverd. Dit is niet de bedoeling.

Het gaat erom dat de persproef wordt uitgevoerd direct voorafgaande aan de start van de boorwerkzaamheden in elk boorgat, zoals dat is beschreven in de door de Amerikaamse olie-industrie voor boorgatafsluiters aanbevolen richtsnoer voor de praktijk (American Petrol Industry Recommended Practices 53 (API RP 53)): Recommended Practices for Blowout Prevention Equipment Systems for Drilling Wells. Deze richtsnoer stelt als moment voor de persproef: ‘prior to spud or upon installation’. Dit betekent uitvoering van een persproef voorafgaand aan het daadwerkelijke begin van het boren of bij de installatie. In artikel 8.3.2.4, eerste en tweede lid, onderdeel a, is daarom in overeenstemming met die richtsnoer bepaald dat de persproef uitgevoerd wordt voorafgaand aan het gebruik van de boorgatafsluiter.

De boorgatafsluiter heeft vaak een hogere toelaatbare werkdruk dan de afhangingsconstructie van de verbuizingsserie (de wellhead) of de verbinding met de wellhead. Als dan een persproef zou worden uitgevoerd in een fase van de boring, waarin de boorgatafsluiter op de wellhead is gemonteerd en de werkdruk tijdens de persproef tot dit maximum wordt opgevoerd, kan dit tot schade leiden aan de verbuizing of de wellhead.

Een persproef van de boorgatafsluiter tegen die hogere toelaatbare werkdruk, is alleen uitvoerbaar door de boorgatafsluiter los te koppelen en te monteren op een speciale testfaciliteit (de teststump). Het afzonderlijk testen van een boorgatafsluiter, wellhead of de verbinding daartussen tegen de hoogste werkdruk van ieder onderdeel brengt tijdens de uitvoeringsfase van een boring niet alleen risico met zich mee, maar is ook niet zinvol. Het gaat namelijk om de laagste maximale werkdruk van de combinatie van de wellhead, de boorgatafsluiter en de verbinding daar tussen. De verschillende onderdelen horen zodanig gekozen te zijn dat ze werken met een werkdruk die ten minste voldoende is om risico’s van uitstromen van koolwaterstoffen te voorkomen. De laagste waarde van de verschillende onderdelen is bepalend voor de vraag tegen welke druk de combinatie bestand is. De uitvoerder voert de persproef van de verschillende onderdelen (de boorgatafsluiter, wellhead en de verbinding daartussen) tegen die druk uit, zodat de combinatie geen koolwaterstoffen doorlaat tegen de maximaal te verwachten druk met bijbehorende veiligheidsmarges. Dit is in overeenstemming met paragraaf 17.3.2.2 van API RP 53.

5. Regeldruk

De gewijzigde aanwijzing van mijnbouwrestrictiegebieden in verband met scheepvaartroutes (zie onder 2) en de uitvoering van het Europese Terrestrische Referentiestelsel uit 1989 (ETRS89) (zie onder 3), leiden niet tot een stijging of daling van de administratieve lasten voor mijnbouwbedrijven. De onder 4 bedoelde uitbreiding van de gegevens die worden overgelegd bij werkprogramma’s voor het aanleggen van een boorgat en het repareren van een put leidt wel tot een beperkte stijging van de administratieve lasten voor mijnbouwbedrijven die een boorgat willen aanleggen of repareren. Deze gegevens zijn bij ieder mijnbouwbedrijf intern aanwezig in verband met de eisen, die in de eigen bedrijfsvoering worden gesteld aan veilig werken, het voorkomen van ongevallen en het voorkomen van lekkages van koolwaterstoffen en andere stoffen, zoals biociden. Slechts het overleggen van de gegevens aan het Staatstoezicht op de mijnen is nieuw. Het invullen van deze extra gegevens zal naar verwachting ongeveer zes uur per werkprogramma vergen. Er worden gemiddeld 100 werkprogramma’s per jaar voor de aanleg van boorgaten of het repareren van putten ingediend. Bij een gemiddeld uurloon van € 100,– per uur gaat het naar schatting om € 60.000,– aan extra administratieve lasten per jaar voor deze sector. Gelet op de risico’s bij de opsporing en winning van koolwaterstoffen en het belang van de veiligheid en het milieu is dit een aanvaardbare toename van de administratieve lasten.

Verder is er een kleine daling van de administratieve lasten (met enkele honderden euro’s) nu van iedere aanvraag voor een vergunning of ontheffing slechts één exemplaar of een elektronisch exemplaar wordt overgelegd.

De wijzigingen in de Mijnbouwregeling hebben geen gevolgen voor de nalevingskosten.

6. Vaste verandermoment

Deze regeling treedt niet op een vast verandermoment in werking, maar op de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. De reden hiervan is dat deze regeling een onduidelijkheid wegneemt bij het uitoefenen van het toezicht op de veiligheid op zee en de veiligheid bij de uitvoering van mijnbouwactiviteiten, enkele kleine correcties, de uitvoering van de Europese richtlijn, Inspire, de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen (REACH), de EG-verordening indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en de biocidenverordening (aanwijzing 174, vierde lid, onderdelen a, c en d).

II. Artikelen

Artikel I, onderdelen A (artikel 1.1.1, onderdeel g), C, en H, eerste lid, onderdeel a (artikel 8.2.1.1, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 3°), P (tabel geografische coördinaten) en Q (tabel geografische coördinaten)

Met de wijzigingen is de Mijnbouwregeling aan de Implementatiewet EG-richtlijn infrastructuur ruimtelijke informatie aangepast.

Artikel I, onderdelen A (artikel 1.1.1, onderdelen h, i en j), H, tweede lid, onder e, J, tweede en derde lid (artikel 8.2.3.1, tweede lid, onderdeel t (nieuw)) en L

Met deze wijzigingen wordt de samenhang geregeld tussen de krachtens de Mijnbouwwet in de Mijnbouwregeling voor het gebruik van stoffen gestelde regels en de bij of krachtens de Wet milieubeheer en de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden geregelde onderwerpen voor de uitvoering van een drietal EU-verordeningen voor het op de markt toelaten en gebruiken van stoffen, namelijk:

  • de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen, ook wel bekend als de REACH-verordening,

  • de EG-verordening indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels en

  • de biocidenverordening.

De wijziging in onderdeel A stelt de definities van deze drie EU-verordeningen.

De wijzigingen in onderdeel H, tweede lid, onder e, en onderdeel J, tweede en derde lid, stellen dat het werkprogramma voor de aanleg van een boorgat, respectievelijk het werkprogramma voor de reparatie van een put, in overeenstemming zijn met de bij of krachtens de Wet milieubeheer en de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, voor de uitvoering van deze EU-verordeningen gegeven regels. Deze regels gelden niet alleen voor mijnbouwinstallaties op land maar ook voor mijnbouwinstallaties op zee.

Bij de wijziging in artikel I, onderdeel L, van artikel 9.2.2b is voorzien in de toepassing van deze regels bij het gebruik en lozing van stoffen op zee.

De wijziging houdt in dat handelen in strijd met die verordeningen leidt tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing of, in voorkomend geval, een niet geldige melding.

Voor het doen van aanvragen en meldingen heeft het Staatstoezicht op de mijnen in overleg met de brancheorganisatie NOGEPA voor de mijnbouwindustrie en met de brancheorganisatie van leveranciers van offshore chemicaliën, EOSCA, formulieren ontwikkeld die te vinden zijn op de website van het Staatstoezicht op de mijnen namelijk: http://www.sodm.nl/publicaties/overige-publicaties/gebruik-chemicalien .

Artikel I, onderdeel B

Deze wijziging maakt het mogelijk dat een aanvrager van een besluit bij of krachtens de Mijnbouwwet deze aanvraag met toepassing van afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht langs elektronische weg indient en indien voor een niet-elektronische wijze van indienen wordt gekozen slechts één exemplaar behoeft in te dienen.

Artikel I, onderdelen D en E

Het Staatstoezicht op de mijnen is krachtens artikel 127 van de Mijnbouwwet belast met het toezicht op de naleving van regels gesteld voor het verrichten van verkenningsonderzoeken, het opsporen en winnen van delfstoffen en aardwarmte alsmede het opslaan van stoffen. Het Staatstoezicht op de mijnen adviseert bij de verlening van een milieumijnbouwvergunning (artikelen 1.4.6 en 1.4.7) Naast het Staatstoezicht op de mijnen is de Kustwacht Nederland krachtens artikel 4, tweede lid, aanhef en onderdeel d, van het Besluit instelling Kustwacht belast met ‘handhaving in het kader van’ onder meer ‘de wetgeving met betrekking tot’...’mijnbouw’. Met de wijziging in artikel I, onderdelen D en E wordt geregeld dat de Kustwacht Nederland op dezelfde wijze als het Staatstoezicht op de mijnen wordt betrokken bij de verlening van een milieumijnbouwvergunning voor een mijnbouwwerk op zee. De aanduiding van de betrokken directie van Rijkswaterstaat in artikel 1.4.7 is in overeenstemming gebracht met artikel 1.4.6.

Artikel I, onderdelen F, P, Q (ankergebieden, aanloopgebied Hoek van Holland en overige gebieden) en R (militaire gebieden)

Artikel 20 van het Mijnbouwbesluit regelt het verbod tot het verrichten van verkenningsonderzoek in of boven delen van de territoriale zee en het continentaal plat, bekend als de rede van Hoek van Holland en bij ministeriële regeling aangegeven. In bijlage 4 bij de Mijnbouwregeling zijn deze gebieden aangegeven en bij de wijziging in artikel I, onderdeel Q, met betrekking tot ankergebieden, aanloopgebied Hoek van Holland en overige gebieden aangepast aan het thans geldende scheepvaartstelsel binnen het Nederlandse deel van de Noordzee. Tevens zijn de begrenzing aan de landzijde van de gebieden in de blokindeling in bijlage 3 (wijziging in artikel I, onderdeel P), de coördinaten in bijlage 4 (wijziging in artikel I, onderdeel Q) en de militaire gebieden in bijlage 5 (wijziging in artikel I, onderdeel R), gewijzigd in verband met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Verder is in bijlage 5 het militaire gebied Zeegat van Texel vervallen. De posities op deze kaarten zijn gedefinieerd in ETRS-89 (zie onderdeel 3 van het algemeen deel van de toelichting). Aangezien de oude kaarten waren gedefinieerd in het coördinatenstelsel ED50, zijn vele posities omgerekend. De tabellen in de bijlagen 4 en 5 zijn afgerond en gedefinieerd met posities in 2 cijfers achter de komma. Dit is voldoende nauwkeurig voor toepassing bij activiteiten die onder de bijlagen 4 en 5 zijn gereguleerd. De exacte posities zijn gepubliceerd in een digitale kaart en kunnen desgewenst worden gehanteerd. De Engelstalige benamingen in de bijlagen 4 en 5 zijn afkomstig van de zeekaarten uitgegeven door de Dienst der Hydrografie editie juni 2013, Mercator projectie.

Artikel I, onderdeel G

De wijziging in dit onderdeel heeft betrekking op de begripsbepaling ‘afgehangen verbuizing’. In de begripsbepaling is tot uitdrukking gebracht dat de buizen van boven naar beneden in het boorgat hangen op een wijze zoals een telescoop in uitgetrokken toestand.

Artikel I, onderdeel H, eerste lid, onderdeel b, en tweede lid, met uitzondering van onderdeel e en onderdeel J, eerste lid (artikel 8.2.3.1, tweede lid, onderdeel f)

De wijziging in deze onderdelen hebben betrekking op het werkprogramma voor de aanleg van een boorgat, respectievelijk de reparatie van een put. Het gaat vooral om informatie over:

  • a. de plaatsing van de boortafel ten opzichte van het maaiveld (invoeging eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 4°);

  • b. de selectiecriteria voor de verbuizingsdiepte rekening houdende met de veranderingen in het instromingsvolume (kick tolerances), waarbij wordt uitgegaan van de verwachte sterkte van de ondergrond en de gegevens die blijken uit de uit te voeren sterktetesten van de ondergrondse formatie (wijziging tweede lid, onderdeel b, subonderdeel 1°);

  • c. nadere gegevens over de werking van het ondergrondse deel van het mijnbouwwerk (invoeging subonderdelen 3° tot en met 5°, in artikel 8.2.1.1, tweede lid, onderdeel b,);

  • d. nadere informatie over de geohydrologische situatie in de ondergrond en met name de isolatie van de verschillende zoet- en zoutwaterlagen na doorboring van de natuurlijke isolatie (invoeging subonderdeel 1° (nieuw) in artikel 8.2.1.1, tweede lid, onderdeel d);

  • e. de belasting van de verbuizing (invoeging onderdelen e en f (nieuw) in artikel 8.2.1.1, tweede lid);

  • f. de afstand tussen bestaande boorgaten en nieuw te boren boorgaten waarbij de minimumafstanden gegeven worden (‘separation factors’) en informatie wordt verstrekt over de gebruikte meetinstrumenten (‘survey tools’) (wijziging van onderdeel p (nieuw) in artikel 8.2.1.1, tweede lid)

  • g. de integiteitsbeheersing van de put (invoeging van onderdeel f in artikel 8.2.3.1, tweede lid).

Artikel I, onderdeel I

Het dagrapport van de aanleg van een boorgat blijkt in de praktijk door het gebruik van elektronische middelen in de ochtend een uur eerder te kunnen worden verstrekt. Dit geeft de toezichthouder meer tijd om zo nodig op te treden.

Artikel I, onderdeel M

Dit onderdeel corrigeert een onvolledige verwijzing.

Artikel I, onderdeel N

Artikel 108 van het Mijnbouwbesluit regelt onder meer dat de uitvoerder van een verkenningsonderzoek de resultaten van een geofysisch onderzoek desgevraagd aan de minister overlegt. Veelal worden de onderzoeksresultaten na een eerste bewerking herbewerkt. Herbewerkingen leiden tot afbeeldingen van de ondergrond die substantieel beter zijn dan die van de eerste finale bewerking. Het is in het belang van de mijnbouw dat er toegang is tot deze kwalitatief betere gegevens vanuit de nationale database. In paragraaf 7.2 van het Mijnbouwbesluit is de openbaarheid van deze gegevens geregeld.

Artikel I, onderdeel O

In dit onderdeel wordt de verwijzing in artikel 11.4.1 aangepast aan de wet, waarmee de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek TNO is ingesteld, de TNO-wet.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.

Naar boven