Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2014, 4189 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2014, 4189 | Overig |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu maakt bekend dat hij op 3 februari 2014, op grond van artikel 15.36, eerste lid, van de Wet milieubeheer heeft besloten om een door een belangrijke meerderheid van de producenten en importeurs van verlichtingsapparatuur en verlichtingsarmaturen vrijwillig gesloten overeenkomst inzake de afvalbeheersbijdrage voor Verlichting (hierna: Overeenkomst) met ingang van de dag na de datum van publicatie tot en met 31 december 2018 algemeen verbindend te verklaren.
Het verzoek is ingediend door Stichting LightRec Nederland namens de bij de stichting aangesloten producenten en importeurs van verlichtingsapparatuur, ondertekenaar van de Overeenkomst inzake de afvalbeheersbijdrage voor verlichting, en heeft betrekking op verlichting en armaturen die voor de eerste maal op de Nederlandse markt worden afgezet.
De afvalbeheersbijdragen voor verlichting en armaturen worden geheven teneinde de continuering van het huidige afvalbeheerssysteem voor verlichting en armaturen te continueren. In de komende jaren zal de verkoop van gasontladingslampen (TL en CFL) afnemen omdat deze naar verwachting worden vervangen door LED-verlichting. De afvalbeheersbijdrage dient ter voorkoming dat de inzameling en recycling van de afgedankte TL en CFL in de toekomst volledig voor rekening gaat komen van de producenten en importeurs van LED-verlichting.
De afvalbeheersbijdrage heeft betrekking op de productgroep verlichtingsapparatuur, categorie 5 van bijlage IA bij richtlijn nr. 2002/96, per 4 juli 2012 gewijzigd in de richtlijn nr. 2012/19/EU betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA).
Het gaat hier om apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens. Hieronder zijn begrepen TL-buizen, CFL-spaarlampen en (retrofit) LED-lampen.
Verder vallen onder de afvalbeheersbijdrage alle armaturen voor professioneel gebruik, waaronder TL-armaturen (exclusief de TL-buizen) en (geïntegreerde) LED-armaturen of ledinaires.
De verplichting tot afdracht van de afvalbeheersbijdrage rust op een ieder die verlichtingsapparatuur of armaturen in Nederland invoert of op de markt brengt. De afvalbeheersbijdrage bedraagt bij indiening van deze avv € 0,14 per lamp en € 0,42 per armatuur.
Van het ontwerpbesluit is op 26 november 2013 mededeling gedaan in de Staatscourant. Het ontwerpbesluit heeft van 26 november2013 tot en met 7 januari 2014 ter inzage gelegen. Naar aanleiding hiervan zijn geen zienswijzen ingediend. Het definitieve besluit en bijbehorende stukken liggen vanaf 12 februari 2014 gedurende 6 weken ter inzage de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), afdeling EVOA en Besluiten Vergunningverlening, Graadt van Roggenweg 500, 3531 AH te Utrecht.
U dient vooraf echter wel een afspraak te maken (tel: 088 602 0000).
De tekst van het definitieve besluit is hieronder opgenomen.
Gelet op artikel 15.37, vierde lid, van de Wet milieubeheer volgt hieronder eveneens de tekst van de algemeen verbindend verklaarde Overeenkomst.
BESLUIT
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu neemt het volgende in overweging:
1. De heer M. De Jager, voorzitter van het bestuur van de Stichting LightRec Nederland (hierna: LightRec), Boerhavelaan 40, 2713 HX Zoetermeer, heeft op 1 juli 2013 een verzoek tot algemeen verbindend verklaring als bedoeld in artikel 15.36 van de Wet milieubeheer (Wm) van de Afvalbeheerbijdrageovereenkomst Verlichting ingediend. De overeenkomst inzake de Afvalbeheerbijdrageovereenkomst Verlichting (hierna: de Overeenkomst) voor een afvalbeheersbijdrage voor lampen en een afvalbeheersbijdrage voor amaturen is gesloten tussen Phillips, OSRAM, GE, IKEA, Havells Sylvania, Nederlandse Licht Associatie, Nederlandse Vereniging van Fabrikanten van Noodverlichting en de overige deelnemers van Stichting LightRec en de Stichting LightRec. De algemeen verbindend verklaring wordt aangevraagd voor de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2018.
2. Met betrekking tot het verzoek tot algemeen verbindend verklaring wordt de in titel 15.10 van de Wm en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voorgeschreven procedure gevolgd.
Per e-mail is op 9 juli 2013 en 3 september 2013 om toelichting gevraagd. Naar aanleiding van deze verzoeken zijn op 9 juli 2013 en 9 september 2013 nog aanvullende stukken van LightRec ontvangen.
Het verzoek, de ontwerpbeschikking en de overige van belang zijnde stukken zijn ter inzage gelegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), afdeling Vergunningverlening EVOA en Besluiten, Graadt van Roggenweg 500, 3531 AH te Utrecht. De kennisgeving over de ter inzage legging is gepubliceerd in de Staatscourant.
Het ontwerpbesluit heeft van 26 november 2013 tot en met 7 januari 2014 ter inzage gelegen.
Naar aanleiding van het ontwerpbesluit zijn er geen zienswijzen binnen gekomen.
3. De Overeenkomst vormt de financiële basis voor de uitvoering van de wettelijke verplichtingen van ingevolge het Besluit beheer elektrische en elektronische apparatuur (Bea) en de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur (Rea). Het gaat hierbij onder andere om de wettelijke verplichting om oude lampen en armaturen afkomstig van particuliere huishoudens in te zamelen en te recyclen.
4. De algemeen verbindend verklaring van de Overeenkomst is nodig om te bewerkstelligen dat ook de producenten en importeurs, zijnde eerste ontvangers, die niet vrijwillig partij zijn bij deze overeenkomst verplicht worden de afvalbeheersbijdrage af te dragen.
5. Het verzoek tot algemeen verbindend verklaring van de Overeenkomst is getoetst aan titel 15.10 van de Wm, de Regeling verzoek afvalbeheersbijdragen van 9 mei 2004 (hierna: de regeling) en de Leidraad algemeen verbindend verklaring overeenkomst over een verwijderingsbijdrage (AVV), zoals op 10 november 2000 vastgesteld door de Minister van VROM, waarin achtereenvolgens de volgende onderwerpen aan de orde komen:
a. Om een verzoek tot algemeen verbindend verklaring in te dienen is het noodzakelijk dat de indiener aantoont dat zijn verzoek de vereiste meerderheid heeft.
LightRec heeft per 30 september 2005 een goedgekeurde mededeling conform het besluit beheer elektrische en elektronische apparatuur (Bea). Deze mededeling betreft een collectieve mededeling voor de productgroep verlichtingsapparatuur (categorie 5 van bijlage IA bij richtlijn nr. 2002/96, per 4 juli 2012 gewijzigd in de richtlijn nr. 2012/19/EU betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA)).
In deze mededeling is een omschrijving gegeven van de producten die onder de mededeling vallen. Deze reikwijdte is ruimer dan de reikwijdte van het Bea en Rea, omdat in die regelgeving armaturen van particuliere huishoudens buiten de reikwijdte vallen. De reikwijdte van de mededeling komt overeen met de reikwijdte van de AVV.
Er zijn naast de goedgekeurde mededeling van LightRec geen andere goedgekeurde mededelingen voor de categorie 5 afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens.
LightRec vraagt de algemeen verbindend verklaring aan namens haar deelnemers. LightRec heeft per december 2012 een ledental van 397. Uit marktonderzoek van Wecycle, de uitvoeringsorganisatie van de Vereniging Nederlandse Verwijdering Metalektro Producten (NVMP), is aangegeven dat dit ledental meer dan 99% van de producenten en importeurs van verlichting en armaturen vertegenwoordigd. Wecycle geeft aan dat er nog circa 1% free riders op de markt actief is.
Deze leden zijn met behulp van een schrijven op 21 december 2012 gevraagd onder gebruik making van een token in te stemmen met de aanvraag tot een AVV. De deelnemers hebben hiervoor per elektronische token ingestemd met dit verzoek. Per 4 april 2013 hadden 380 van de 397 deelnemers van LightRec hiermee ingestemd. Deze vertegenwoordigden in 2011 een marktaandeel van 97% van de op de markt gezette aantal lampen en armaturen. Het aantal deelnemers van LightRec dat bij indiening heeft ingestemd met de aanvraag voor de AVV bedraagt hiermee van 95,7% van het totaal aan producenten.
De aanvrager heeft hiermee aannemelijk gemaakt dat is voldaan aan de vereiste meerderheid volgens artikel 15.37, eerst lid, van de Wm.
b. Op grond van artikel 1, onder a, van de regeling dient in de Overeenkomst de naam, adres en registratienummer bij de Kamer van Koophandel van degenen die partij zijn bij de overeenkomst te worden gegeven.
Het verzoek bevat de namen, adressen en registratienummers bij de Kamer van Koophandel van de organisaties die partij zijn bij de Overeenkomst en van de bedrijven die lid zijn van deze organisaties.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 1, onder a, van de regeling.
c. Op grond van artikel 1, onder b, van de regeling dient in de Overeenkomst de stof, het preparaat of het andere produkt waarop de afvalbeheersbijdrage wordt gelegd te worden gegeven.
LightRec heeft aangegeven dat de afvalbeheersbijdrage betrekking heeft op
de productgroep verlichtingsapparatuur, categorie 5 van bijlage IA bij richtlijn nr. 2002/96, per 4 juli 2012 gewijzigd in de richtlijn nr. 2012/19/EU betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA).
Het gaat hier om apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens. Hieronder zijn begrepen TL-buizen, CFL-spaarlampen en (retrofit) LED-lampen.
Verder vallen onder de afvalbeheersbijdrage alle armaturen voor professioneel gebruik, waaronder TL-armaturen (exclusief de TL-buizen) en (geïntegreerde) LED-armaturen of ledinaires.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 1, onder b, van de regeling.
d. Op grond van artikel 1, onder c, van de regeling dient in de Overeenkomst de hoogte of de wijze van berekenen van de afvalbeheersbijdrage aan de orde te komen.
De afvalbeheersbijdrage is het bedrag dat individuele producenten of importeurs op grond van de Overeenkomst verplicht zijn af te dragen aan LightRec ter dekking van de kosten van de afvalbeheerstructuur. Uitgangspunt is dat de kosten in een jaar gedekt worden door de opbrengsten in een jaar. LightRec onderscheidt hiervoor de productcategorieën lampen en (professionele) armaturen en verdeelt de directe kosten naar rato van het aantal op de markt gebrachte eenheden en de overige kosten op basis van een toerekening aan de productcategorieën. De totale jaarlijkse kosten van de afvalbeheersstructuur bestaan uit de som van de directe kosten en overige kosten (systeemkosten en de bijdrage aan de vorming van het garantiefonds, een stabiliteitsbijdrage en de toevoeging aan de voorziening voor TL en CFL:
• de directe kosten, zijn de(netto) kosten voor inzameling, transport, recycling, verwerking, publiciteit en vergoedingen aan derden die niet uit andere componenten worden gedekt;
• de systeemkosten, zijn alle kosten die te maken hebben met bestuur, management en de ondersteuning van LightRec en Wecycle (voorzover het onderdeel verlichting);
• de bijdrage aan het garantiefonds, om de vereiste garantie aan te houden van minimaal één keer de jaarlijkse directe- en systeemkosten om de continuïteit van de uitvoering te kunnen garanderen;
• de stabiliteitsbijdrage, een bijdrage (positief of negatief) erop gericht om grote schommelingen in de afvalbeheerbijdrage te voorkomen.
• de jaarlijkse toevoeging aan de voorziening voor TL en CFL (zie punt l van dit besluit onder fondsvorming), met als variabelen de inzamelprognose voor TL en CFL (gasontladingslampen) van LightRec, de directe kosten per ton voor inname en recycling van Lampen en Armaturen, de rekenrente zoals vastgesteld door het ministerie van Financiën, de verwachte levensduur van TL en CFL. Deze berekenmethode is geaccordeerd door het de Belastingdienst.
De hoogte van de afvalbeheersbijdrage voor lampen wordt jaarlijks berekend per type lamp voor het daaropvolgende kalenderjaar door de totale begrote jaarlijkse kosten voor lampen te delen door de raming van de op de markt gebrachte lampen in dat jaar.
De hoogte van de afvalbeheersbijdrage voor armaturen wordt berekend door de totale begrote jaarlijkse kosten voor armaturen te delen door de raming van de op de markt gebrachte armaturen in dat jaar. Voor de begroting en raming maakt LightRec gebruik van de gegevens van voorgaande jaren. De afvalbeheersbijdrage bedraagt bij indiening van deze AVV € 0,14 per lamp en € 0,42 per armatuur.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 1, onder c, van de regeling.
e. Op grond van artikel 1, onder d, van de regeling dient in de Overeenkomst een omschrijving van degenen op wie de verplichting tot afdracht van de afvalbeheersbijdrage wordt gelegd te worden gegeven.
In de Overeenkomst is opgenomen dat producenten en importeurs die volgens het Bea artikel 4.1 en de bepalingen in de Rea, artikel 1 sub j, een mededeling dienen te doen aan Onze Minister betreffende de inname en verwerking van afgedankte verlichtingsapparatuur zoals omschreven in categorie 5 van bijlage 1A bij richtlijn 2002/96/EG ‘Verlichtingsapparatuur waarvan gasontladingslampen’ voor apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens, verplicht worden een bijdrage af te dragen.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 1, onder d, van de regeling.
f. Op grond van artikel 1, onder e, van de regeling dient in de overeenkomst een omschrijving van degenen aan wie de afdracht van de afvalbeheersbijdrage moet plaatsvinden te worden gegeven.
Volgens de leidraad dient in de overeenkomst gewaarborgd te worden dat de organisatie die de afvalbeheersbijdrage beheert onafhankelijk is en dat de geïnde gelden alleen voor de verwijdering van de betreffende producten in de afvalfase worden besteed.
De afvalbeheersbijdrage wordt afgedragen aan de Stichting LightRec Nederland. Statutair is geregeld dat deze stichting zich tot doel stelt het organiseren van het inzamelen en verwerken van lichtbronnen en verlichtingsarmaturen, het uitvoeren van de wetgeving op dit gebied namens de deelnemers, bij te dragen aan de ontwikkeling van de Nederlandse milieu- en afvalbeleid voor deze producent en het stimuleren van onderzoek en adviezen te verstrekken ten aanzien van logistieke processen voor de verwerking van de producten en de ontwikkeling van eco-efficiëntie. De stichting heeft geen winstoogmerk. LightRec is de enige partij die op moment van aanvraag van deze AVV een goedgekeurde mededeling heeft conform het Bea voor verlichtingsapparatuur afkomstig van particuliere huishoudens.
In deze mededeling is de onafhankelijkheid getoetst door de Minister en akkoord bevonden.
De boekhouding en de rapportagetool worden beheerd door Wecycle. Het onafhankelijk administratiekantoor is ondergebracht in Wecycle, de uitvoeringsorganisatie. De toegang tot de individuele gegevens is voorbehouden aan een selecte groep medewerkers van Wecycle die deze informatie aanwenden voor de geconsolideerde rapportages en de facturering. De processen worden geaudit door een onafhankelijke externe partij.
Zowel via de mededeling conform het Bea als via de vrijwillige deelname van alle producenten en importeurs van verlichtingsapparatuur afkomstig van particuliere huishoudens, is aangetoond dat hiermee wordt voldaan aan artikel 1, onder e, van de regeling.
g. Op grond van artikel 1, onder f, van de regeling dient in de overeenkomst het tijdstip en de wijze waarop de afdracht van de afvalbeheersbijdrage moet plaatsvinden te worden gegeven.
In bijlage 1 van de Overeenkomst is opgenomen dat eenmaal per jaar een opgave gedaan moet worden over de gerealiseerde verkoopaantallen. Voor de afdracht van de afvalbeheersbijdrage dient de producent of importeur tweemaandelijks een opgave te doen aan Wecycle (zie ook onder punt l).
Op basis van de tweemaandelijkse opgave zal de verschuldigde afvalbeheersbijdrage door Wecycle worden gefactureerd aan de producent of importeur.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 1, onder f, van de regeling.
h. Op grond van artikel 1, onder g, van de regeling dient in de overeenkomst de wijze waarop controle op de afdracht plaatsvindt aan de orde te komen.
Volgens de leidraad moet de controle uitgevoerd worden door een onafhankelijke derde, moet aangegeven worden welke stappen worden ondernomen indien uit de controle blijkt dat een bedrijf niet de juiste gegevens heeft aangeleverd of de verwijderingsbijdrage niet afdraagt en moet de controlefrequentie worden vermeld.
In bijlage 1 van de Overeenkomst is aangegeven dat per kwartaal of jaarlijks, afhankelijk van de omvang van de producent of importeur, opgave moet worden gedaan van de op de markt gebrachte apparatuur aan Wecycle. Wecycle is gerechtigd de opgaven door een externe accountant te laten controleren dan wel de eigen accountant van de producent of importeur een verklaring van juistheid en volledigheid te laten verstrekken. De producenten en importeurs zijn verplicht om medewerking aan deze controle te verlenen. In bijlage 1 van de Overeenkomst zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot de stappen die ondernomen worden als de verplichtingen niet nagekomen zijn door de producenten en importeurs.
Hiermee wordt voldaan aan punt 1g van de regeling.
i. Op grond van artikel 1, onder h, van de regeling dient in de overeenkomst de wijze waarop degene op wie de verplichting tot afdracht van de afvalbeheersbijdrage is gelegd, gebruik kan maken van de afvalbeheersstructuur voor die stof, dat preparaat of dat andere produkt, aan de orde te komen.
De inzameling en verwerking van verlichting is georganiseerd binnen de structuur die is opgezet voor elektrische en elektronische apparatuur. De vereniging NVMP vormt de koepelorganisatie voor 7 productstichtingen. LightRec is een van deze productstichtingen. LightRec maakt gebruik van het afvalbeheersysteem van de uitvoeringsorganisatie van NVMP, Wecycle. Deze zorgt voor de daadwerkelijke inzameling en verwerking van de apparatuur. De werkwijze van Wecycle is geregeld in de goedgekeurde mededelingen van de 7 productstichtingen conform het Bea. Wecycle heeft op basis van deze mededeling afspraken met gemeenten en detaillisten over de inzameling van elektrische en elektronische apparatuur, waaronder verlichtingsapparatuur. Elektrische en elektronische apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens kan kosteloos worden ingeleverd. De categorie verlichtingsapparatuur wordt gescheiden van de overige elektrische en elektronische apparatuur ingezameld.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 1, onder h, van de regeling.
j. Op grond van artikel 1, onder i, van de regeling dient in de Overeenkomst de looptijd van de Overeenkomst opgenomen te zijn.
Door het algemeen verbindend verklaren (AVV) krijgt de overeenkomst kracht van wet. Na de algemeen verbindend verklaring van de overeenkomst zijn zowel de oorspronkelijke partijen als derden betrokkenen, aan de overeenkomst gebonden.
Dit houdt in dat gedurende de looptijd van de AVV de partijen die de oorspronkelijke overeenkomst hebben getekend zich vanwege de AVV niet door het opzeggen van de overeenkomst aan de werking ervan kunnen onttrekken. De overeenkomst voorziet echter in een reguliere opzegmogelijkheid, omdat het een overeenkomst van onbepaalde tijd betreft en het verbintenisrecht vereist, dat deze overeenkomsten opzegbaar moeten zijn.
In het licht van het bovenstaande moet de desbetreffende passage in de overeenkomst aldus worden begrepen dat de bij LightRec aangesloten producenten en importeurs de overeenkomst ten tijde van de algemeen verbindend verklaring niet kunnen opzeggen, nu zij zelf voor een periode van 5 jaar de algemeen verbindend verklaring hebben aangevraagd. Daarmee wordt gewaarborgd, dat in de periode van algemeen verbindend verklaring deze wordt gedragen door de meerderheid van de producenten. Andere producenten kunnen zich alleen aan de werking van de algemeen verbindend te verklaren overeenkomst onttrekken door conform artikel 15.38 van de Wet Milieubeheer een ontheffing op de AVV in te dienen bij de Minister.
Hiervoor moet de producent of importeur dan wel beschikken over een goedgekeurde mededeling en aantonen dat er sprake is van een gelijkwaardig alternatief systeem.
De algemeen verbindend te verklaren overeenkomst heeft een onbeperkte looptijd. In de aanvraag tot algemeen verbindend verklaring van de overeenkomst wordt gevraagd om een besluit met een looptijd van vijf jaar. Ter verzekering van de opbouw en de afbouw van de extra fondsvorming wordt overeenkomstig de aanvraag besloten de looptijd van de AVV te bepalen op vijf jaar, te weten van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2018.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 15.39 van de Wm en artikel 1, onder i, van de regeling.
k. Op grond van artikel 2, onder a, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de met de afvalbeheersstructuur te realiseren milieudoelstellingen aangegeven te worden.
Door LightRec is aangegeven dat de afvalbeheersstructuur is gericht op continuering van het huidige afvalbeheerssysteem van LightRec. Daarnaast heeft LightRec tot doel de implementatie van de Europese doelstellingen voor de inzameling van elektr(on)isch afval ook toe te passen op verlichting. Hierbij wordt gestreefd naar een inzamelpercentage van 45% in 2016 en 65% in 2019 van de op de markt gebrachte hoeveelheid en daarnaast wordt een perspectief geboden voor de recycling van fluorescentiepoeders.
In de komende jaren zal de verkoop van gasontladingslampen (TL en CFL) afnemen omdat deze naar verwachting worden vervangen door LED-verlichting. LightRec en de bij haar aangesloten producenten en importeurs van verlichting willen met de algemeen verbindend verklaring van de Overeenkomst voorkomen dat de inzameling en recycling van de afgedankte TL en CFL in de toekomst volledig voor rekening gaat komen van de producenten en importeurs van LED-verlichting. Daarom hebben zij besloten een fonds te vormen voor de verwachte toekomstige uitgaven (zie ook punt l onder fondshoogte).
Hiermee wordt voldaan aan artikel 2, onder a, van de regeling.
l. Op grond van artikel 2, onder b en c, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de organisatorische, technische en financieel-economische opzet van de afvalbeheersstructuur voor die stof, dat preparaat of dat andere produkt overgelegd te worden.
Organisatorisch
Volgens de leidraad dient inzicht gegeven te worden in de loop van de verschillende afval- en geldstromen, de deelnemende partijen en wie waarvoor verantwoordelijk is. Tenslotte moet inzicht gegeven worden in de betrokken rechtspersonen inclusief de statuten.
Afvalstromen en geldstromen
De inzameling en recycling (verwerking) van elektrische en elektronische apparatuur, waaronder verlichtingsapparatuur, afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere is georganiseerd binnen de structuur die is opgezet voor elektrische en elektronische apparatuur van de NVMP. De vereniging NVMP vormt de koepelorganisatie voor 7 productstichtingen. LightRec is een van deze productstichtingen. Wecycle is de uitvoeringsorganisatie van de NVMP.
Wecycle heeft contracten met gemeenten en bedrijven over de wijze van inzameling, zorgt voor de aanbestedingen van de benodigde logistiek en sortering en ziet toe op de recycling en de monitoring van de resultaten.
Op grond van artikel 8 van het Rea is de verwerking van de ingenomen afgedankte elektrische en elektronische apparatuur met gebruik van de beste beschikbare technieken.
De uitvoering verloopt op basis van de goedgekeurde mededeling en de deelnemersovereenkomst en in de toekomst op basis van de ABBO Verlichting. Het betreft hier een systeem dat de uitvoering is van de artikelen 3 en 4 van de Regeling zodat geen gebruik is gemaakt van de mogelijkheid van artikel 6 om op andere wijze dan in de artikelen 3 en 4 van de Regeling is voorgeschreven, een innamesysteem op te zetten.
Deelnemende partijen, verantwoordelijkheden en rechtspersonen
LightRec
Stichting LightRec Nederland is statutair gevestigd te Zoetermeer, adres Boerhavelaan 40, 2713 HX Zoetermeer. LightRec is een initiatief van de producenten en importeurs van verlichtingsapparatuur en -armaturen (spaarlampen, TL-buizen en LED-verlichting). LightRec maakt onderdeel uit van de Vereniging NVMP en heeft sinds 30 augustus 2005 een goedgekeurde collectieve mededeling conform het Bea met het referentienummer PBAEA05005 en hiermee voldoen de deelnemers van LightRec aan de wettelijke verplichtingen uit het besluit.
Vereniging NVMP
Vereniging Nederlandse Verwijdering Metalektro Producten waarin meerdere stichtingen van producenten en importeurs van elektrische apparaten zijn verenigd, waaronder LightRec.
Wecycle
Stichting Wecycle, uitvoeringsorganisatie voor de afvalbeheerstructuur van de vereniging NVMP, statutair gevestigd te Zoetermeer en tot 2010 bekend onder de naam Stichting Nederlandse Verwijdering Metalektro Producten.
Gemeenten
Wecycle heeft afspraken met gemeenten waarin is vastgelegd dat Wecycle al de op grond van artikel 3 van het Rea door de gemeenten ingezamelde verlichtingsapparatuur afneemt en hiervoor een vergoeding betaald aan de gemeenten.
Detailhandel
Wecycle heeft afspraken met de detailhandel waarin is vastgelegd dat Wecycle al de door de detailhandel op grond van artikel 4 van het Rea ingezamelde verlichtingsapparatuur afneemt en hiervoor een vergoeding betaald aan de gemeenten.
Technisch
Volgens de leidraad dienen in ieder geval, de producten waarvoor de verwijderingsbijdrage wordt gebruikt, de gestelde kwaliteitseisen, het overdrachtspunt van de producten, de frequentie van inname, eventuele sorteeractiviteiten, het transport en de verwerkingstechnieken, vermeld te worden.
Typen verlichtingsapparatuur
– Onder gasontladings- of fluorescentielampen worden verstaan lampen waarin die licht geeft door het oplichten van een fluorescerende laag onder invloed van ultraviolette stralen die opgewekt worden door gasontlading in de lamp. Gebruikte gassen zijn neon, argon, xenon, krypton of een mengsel hiervan. spaarlampen of compacte fluorescentielamp (CFL)en TL lampen zijn voorbeelden van veel gebruikte gasontladingslampen.
– Onder een LED (light emitting diode) lamp wordt verstaan een lamp die licht geeft door een halfgeleidercomponent die licht uitzendt als er een elektrische stroom in de doorlaatrichting doorheen loopt.
– Onder gloeilampen worden verstaan lampen die licht produceren uit elektriciteit door een gloeidraad in een zuurstof-arme glazen bol door middel van een elektrische stroom te verhitten. Na september 2012 is de verkoop van nieuwe gloeilampen verboden.
– Onder halogeenlampen worden verstaan lampen die licht produceren uit elektriciteit door een gloeidraad in een met hologeengas (jood, broom en chloor) gevulde glazen bol door middel van een elektrische stroom te verhitten. Gloeilampen en halogeenlampen vallen niet onder de reikwijdte van de AVV.
Inzameling en herverwerking
LightRec draagt er zorg voor dat de door de gemeente en distributeur ingenomen lampen en armaturen van particuliere huishoudens wordt opgehaald, vervoerd en verwerkt conform artikel 8 van de Rea.
LightRec zamelt zowel lampen in uit de consumentenmarkt als uit het professionele circuit. De inzameling bij professionele partijen gebeurt op afroep. Bij grote (ver)bouwprojecten verzorgt Wecycle grote containers op de werkplaats. Wecycle. Armaturen worden apart opgeslagen.
Verder draagt LightRec er zorg voor dat verlichtingsapparatuur wordt vervoerd en verwerkt.
Verwerkingstechnieken
Door LightRec worden de ingezamelde lampen en armaturen conform de door de Minister goedgekeurde mededeling voor het Bea en Rea, verwerkt volgens de best beschikbare technieken.
Financieel-economisch
Volgens de leidraad is er inzicht benodigd in de kosten van het verwijderingssysteem, een onderbouwing van de hoogte van de verwijderingsbijdrage en de eventuele fondsvorming.
Inkomstenkant
De financiering van de kosten van inzameling en recycling vindt plaats uit de inkomsten van de afvalbeheerbijdrage op lampen en armaturen.
Indien de afvalbeheersbijdrage ontoereikend is om de kosten in enig jaar te dekken, kan LightRec deze verhogen zoals omschreven in artikel 3.2 van de Overeenkomst.
Naast de reguliere begroting zal LightRec met behulp van een fonds de uitfasering van de nu nog in de verkoop zijnde CFL en TL dekken. LightRec vormt voor de producten die na 31 december 2011 op de markt zijn gekomen een fonds. Dit fonds is van belang om de continuïteit van de verwerking van CFL en TL te garanderen en voldoet fiscaal gezien aan de eisen die de Belastingdienst aan een dergelijke voorziening stelt. Zie ook hieronder bij het onderdeel fondsvorming.
Uitgavenkant
De volgende uitgaven zijn begroot:
a. Operationele kosten
b. Uitvoeringskosten Wecycle
c. Kosten vereniging NVMP
d. Bureaukosten LightRec
e. Bestuurskosten LightRec
Ad a.
Onder operationele kosten wordt verstaan
– vergoedingen Retail
– vergoedingen gemeenten
– kosten voor inzamelen en sorteren
– kosten voor transport
– verwerkingskosten
– verwerkingsopbrengsten (negatief)
– kosten inzamelmiddelen
– kosten registratievergoedingen
Ad b.
Onder kosten uitvoeringsorganisatie Wecycle wordt verstaan:
– uitvoeringskosten Wecycle
Ad c.
Onder kosten vereniging NVMP wordt verstaan:
– algemene kosten
– projectkosten
– solidariteitsheffing
Ad d.
Onder bureaukosten LightRec wordt verstaan:
– onderzoekskosten
– publiciteitskosten
– reis- en verblijfkosten
– kantoor en algemene kosten
– diensten van derden
– accountantskosten
– lidmaatschappen
– dotatie dubieuze debiteuren
– overige bureaukosten
Ad e.
Onder bestuurskosten LightRec wordt verstaan:
– bestuurskosten
– secretariaatskosten
– overige bestuurskosten
Fondsvorming
Volgens artikel 2 onder b en c van de regeling mag een aandeel van de afvalbeheersbijdrage worden gebruikt voor fondsvorming. Dit fonds is voornamelijk bedoeld om onvoorziene kosten op te vangen. Onzekerheden in de begroting kunnen ontstaan waardoor een ketendeficit kan ontstaan. De AVV omvat alle verlichtingsapparatuur en armaturen. Tijdens de aanvraag tot de goedkeuring van de mededeling voor de Rea voor verlichting in 2005 (PBAEA05005) bestond verlichtingsapparatuur voor het overgrote deel uit gasontladingslampen (TL-lampen en spaarlampen). Sinds enkele jaren heeft de opkomst van LED verlichting een grote vlucht genomen. In 22 juli 2010 heeft LightRec een verzoek gedaan tot toevoeging van LED lampen aan de productcategorie verlichtingsapparatuur. Deze waren bij de eerdere mededeling uitgesloten. Hiermee is op 10 december 2010 ingestemd per besluit met referentie DUA1029231.
Vanaf 2020 worden gasontladingslampen niet meer verkocht, vanaf 2025 worden TL lampen uitgefaseerd.
De verwachting is dat dus de komende jaren de gasontladingslampen worden vervangen door LED lampen. De verkoop van gasontladingslampen zal daarom dalen, de verkoop van LED verlichting zal stijgen. In het systeem van producentenverantwoordelijkheid zoals dat in Nederland door LightRec wordt ingevuld, worden met de bijdrage die wordt afgedragen bij de verkoop van nieuwe lampen de kosten gedragen van de inzameling en verkoop van de lampen die in het afvalstadium terecht komen.
De inzameling en recycling van lampen op dit moment wordt dus voor het overgrote gedeelte gedragen door de verkoop van lampen op dit moment. Dit betekent dat door het vervangen van de gasontladingslampen de producenten en importeurs van LED lampen in de toekomst dan volledig zullen opdraaien voor de inzameling en verwerking van gasontladingslampen. Er komen immers geen nieuwe gasontladingslampen op de markt.
Om deze ongelijkheid te ondervangen, hebben de producenten en importeurs ermee ingestemd dat LightRec namens hen een AVV aanvraagt. Met deze AVV wordt de inzameling en verwerking van alle lampen de komende 5 jaren gefinancierd. Het is de bedoeling met de huidige verkoop van lampen een extra bijdrage te innen om een buffer op te bouwen om de inzameling en verwerking van gasontladingslampen die in de komende jaren pas vrij komen, te borgen.
De leidraad voor de AVV bevat de kaders waaraan een fonds moet voldoen, en hierbij wordt nadruk gelegd op de maximale fondshoogte.
De fondshoogte mag niet boven een maximaal toegestane grens van 1,5 keer de in 1 jaar begrote kosten van verwijdering (kosten voor inzameling, sortering, demontage, be- en verwerking en transport).
Van deze maximale fondshoogte gesteld in de leidraad kan worden afgeweken, maar dat moet met instemming van de Staatssecretaris.
De fondshoogte wordt jaarlijks bepaald aan de hand van de dan geldende parameters; dit is een fiscale verplichting. De Belastingdienst heeft het model waarmee de voorzieningberekening (fondsberekening) wordt uitgevoerd, geaccordeerd.
De kosten voor inzameling, sortering, transport en verwerking zijn in 2013 begroot op 2.073.000 euro. Per 1 januari 2013 is de afvalbeheersbijdrage voor lampen verhoogd van 12 naar 14 cent per lamp om het fonds te vullen. Indien nodig kan de afvalbeheersbijdrage worden verhoogd volgens de methodiek van artikel 3.2 van de Overeenkomst. Om de kosten van de uitfasering van de gasontladingslampen te kunnen betalen, zal door een verhoogde afvalbeheersbijdrage de fondshoogte in korte tijd flink moeten stijgen, en dan geleidelijk worden afgebouwd.
De verhouding van de hoogte van het fonds ten opzichte van de kosten voor inzameling, sortering, demontage, be- en verwerking en transport is in onderstaande tabel weergegeven:
jaar: |
omvang fonds |
verhouding ten opzichte van kosten |
---|---|---|
per 31-12-2013 |
5.346.600 euro |
2,58 |
per 31-12-2014 |
6.381.466 euro |
3,08 |
per 31-12-2015 |
6.261.192 euro |
3,02 |
per 31-12-2016 |
5.083.131 euro |
2,45 |
per 31-12-2017 |
3.887.144 euro |
1,88 |
per 31-12-2018 |
3.053.544 euro |
1,47 |
per 31-12-2019 |
2.455.264 euro |
1,18 |
per 31-12-2020 |
2.105.916 euro |
1,02 |
Uit de gegevens van LightRec komt naar voren dat door de afnemende inkomsten uit de afvalbeheersbijdrage van gasontladingslampen en de stijging van de verkoop van LED- het fonds van LightRec de eerste jaren snel zal stijgen. Door de langere levensduur van LED verlichting ten opzichte van spaar- en TL verlichting, zal vervolgens de fondshoogte dalen tot bijna 0. Tegen 2027 zullen alle TL en spaarlampen van de markt zijn verdwenen en zijn verwerkt. Met de fondsvorming wil LightRec in de nabije toekomst hiermee de financiering veilig stellen van de verwerking van afgedankte gasontladingslampen. Bovenstaande motivatie voor afwijking van de in de Leidraad voor de avv gestelde maximale hoogte van de fondsvorming is voorgelegd aan de Staatssecretaris.
Deze heeft ingestemd met het afwijken van de maximale fondshoogte voor de gestelde periode.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 2, onder b en c, van de regeling.
m. Op grond van artikel 2, onder d, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de wijze waarop de afvalbeheersstructuur past in internationaal verband aangegeven te worden.
De basis voor de producentensystemen in de verschillende Europese lidstaten is de Richtlijn 2012/19/EU van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). LightRec geeft aan dat in elk van de lidstaten er ten minste één collectieve inzamelorganisatie bestaat voor verlichting. Het merendeel spitst zich toe op de inzameling en verwerking van lampen. Steeds meer gaan inzamelsystemen over op de inzameling van armaturen. LightRec werkt met veel van deze inzamelsystemen samen.
De aanvrager heeft hiermee aannemelijk gemaakt dat is voldaan aan artikel 2, onder d, van de regeling
n. Op grond van artikel 2, onder e, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de marktstructuur van degenen die die stof, dat preparaat of dat andere product in Nederland invoeren of op de markt brengen, aangegeven te worden.
Volgens de leidraad dient in ieder geval ingegaan te worden op het aantal bedrijven dat actief is op de markt, de omzet van deze bedrijven en of er sprake is van een groeimarkt.
De markt voor verlichtingsapparatuur afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens is een internationale markt.
Aangezien er naast de goedgekeurde mededeling van LightRec geen andere goedgekeurde mededelingen zijn voor de categorie 5 afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens, zijn nagenoeg alle producenten en importeurs die apparatuur op de Nederlandse markt brengen, aangesloten bij LightRec.
Op de Nederlandse markt zijn circa 397 bedrijven actief. Jaarlijks wordt ongeveer 13.800 ton verlichtingsapparatuur in Nederland afgezet. LightRec zamelt jaarlijks ongeveer 3.500 ton verlichtingsapparatuur in.
De markt van verlichting wijzigt op dit moment sterk door de introductie van LED. De producenten van de conventionele vormen van verlichting schakelen zelf om naar LED, echter ook producenten die tot voor kort op de markt voor elektrische en elektronische apparatuur met andere LED-toepassing (beeldschermen, telefoons) actief waren richten zich op verlichting.
Met de komst van LED vindt ook een verlenging van de levensduur van verlichting plaats en een afname van het energiegebruik door verlichting. De verlenging van de levensduur is meegenomen in de opbouw van de voorziening en de projectie voor de wijze en snelheid van uitfasering van CFL en TL.
De afvalbeheersbijdrage en de afvalbeheersstructuur hebben geen invloed op de mededinging op de markt van verlichting. LightRec heeft om dit te motiveren dit laten onderzoeken door een onafhankelijk advocatenkantoor. LightRec brengt de kosten van de collectieve structuur in de vorm van een afvalbeheersbijdrage in rekening bij de deelnemers en stelt geen verdere eisen. De dienstverlening op het gebied van inzameling en recycling vindt plaats op basis van aanbesteding door Wecycle.
De aanvrager heeft hiermee aannemelijk gemaakt dat is voldaan aan artikel 2, onder e van de regeling
o. Op grond van artikel 2, onder f, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de wijze waarop getracht is een ieder van de onder e bedoelde personen bij het indienen van het verzoek te betrekken, aangegeven te worden.
Naast de goedgekeurde mededeling van LightRec zijn er geen andere goedgekeurde mededelingen voor de categorie 5 afkomstig van particuliere huishoudens of daarmee naar aard en hoeveelheid vergelijkbare apparatuur van bedrijven en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, niet zijnde apparatuur afkomstig van particuliere huishoudens. Alle geregistreerde producenten en importeurs zijn daarmee aangesloten bij LightRec. Onder de aangesloten producenten en importeurs is tijdens jaarbijeenkomsten en middels de website en in leden- en nieuwsbrieven ruim aandacht besteed aan de voornemens en aanvraag van de algemeen verbindend verklaring. Deze leden zijn ook gevraagd in te stemmen met het voornemen.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 2, onder f, van de regeling.
p. Op grond van artikel 2, onder g, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de wijze waarop getracht is te voorkomen dat gebruikers van die stof, dat preparaat of dat andere product in de praktijk meer dan eenmaal een bijdrage voor het beheer daarvan verschuldigd zullen zijn, aangegeven te worden.
De afvalbeheersbijdrage bestaat uit een bedrag per productcategorie (lampen of armaturen). In dit bedrag is vanaf 2013 een component opgenomen voor toevoeging aan de voorziening voor CFL en TL. De producenten en importeurs betalen op basis van hun opgave van op de markt gebrachte aantallen de bijdrage. De afvalbeheersbijdrage is niet zichtbaar per product bij de verkoop aan consumenten.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 2, onder g, van de regeling.
q. Op grond van artikel 2, onder h, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de wijze waarop aan de consument voorlichting zal worden gegeven over de afvalbeheersbijdrage, aangegeven te worden. Indien de verwijderingsbijdrage geen consumenten, maar bedrijven treft, zullen de voorlichtingsactiviteiten uiteraard moeten worden toegespitst op deze bedrijven.
LightRec heeft als vast onderdeel van haar werkzaamheden het informeren van consumenten en bedrijven door middel van campagnes. Dit wordt in samenwerking met Wecycle uitgevoerd. De campagnes bestaan onder andere uit televisie- en radioreclames, aanwezigheid op diverse beursen en aanwezigheid in bijvoorbeeld tuincentra, bouwmarkten en kruidenierswinkels. Verder worden regelmatig persberichten uitgebracht, wordt actief op sociale media geadverteerd, wordt samengewerkt met scholen om lesmateriaal en educatie pakketten aan te bieden over recycling en worden themaweken georganiseerd voor bewustmaking van recycling bij kinderen.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 2, onder h, van de regeling.
r. Op grond van artikel 2, onder i, van de regeling dient naast de overeenkomst over een afvalbeheersbijdrage in ieder geval de wijze van rapportage over de voortgang van de punten onder a tot en met d van de regeling, aangegeven te worden.
Volgens de leidraad dient aangegeven te worden de wijze waarop de informatie wordt verzameld, de frequentie waarmee de informatie wordt verzameld en een schatting van de betrouwbaarheid van de informatie.
De monitoring van de resultaten van de afvalbeheerstructuur wordt gedaan door LightRec en Wecycle. In een jaarlijkse rapportage van LightRec en Wecycle wordt verslag gedaan over de behaalde resultaten over het voorgaande jaar op basis van artikel 16 van de Rea.
Tevens laat LightRec regelmatig onderzoek uitvoeren om een beeld te krijgen van de voorraden van te recyclen verlichting die bij consumenten (particulieren en bedrijven) aanwezig is.
Hiermee wordt voldaan aan artikel 2, onder i, van de regeling.
Gelet op het voorgaande en artikel 15.37 van de Wet milieubeheer,
I. de Overeenkomst inzake de Afvalbeheersbijdrage voor lampen en armaturen algemeen verbindend te verklaren vanaf de datum van inwerking treding van dit besluit tot 31 december 2018 of zoveel eerder als de Overeenkomst voortijdig eindigt.
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Van dit besluit zal mededeling gedaan worden in de Staatscourant onder bijvoeging van de tekst van de Overeenkomst.
De ondergetekenden:
Producenten/Importeurs van Verlichting, deelnemers in Stichting LightRec Nederland,
en
Stichting LightRec Nederland (LightRec),
Overwegende dat:
1. De Producenten/Importeurs van verlichting, ondergetekenden, zich hebben verenigd in de Stichting LightRec Nederland ter uitvoering van hun wettelijke verplichting om afgedankte lampen en armaturen in te zamelen en te recyclen op basis van een goedgekeurde collectieve Mededeling en individuele Deelnemersovereenkomsten;
2. De door ondergetekenden opgezette inzamelingstructuur succesvol is en de inzamelomvang, ondanks de neergaande economie en de daarmee samenhangende afname van de verkoop van Lampen en Armaturen, in absolute hoeveelheden op peil blijft en daarmee relatief toeneemt;
3. Stichting LightRec Nederland zich inzet om namens zijn Deelnemers deze positie te continueren en de implementatie van de Europese doelstellingen voor de inzameling van e-waste ook toe te passen op verlichting. Hierbij wordt gestreefd naar een inzamelpercentage van 45% in 2016 en 65% in 2019 van op de markt gebrachte verlichting en daarnaast wordt een perspectief geboden voor de recycling van fluorescentiepoeders;
4. In de komende jaren de verkoop van gasontladingslampen (TL en CFL) zal afnemen omdat deze op grote schaal worden vervangen door led-verlichting;
5. De ondergetekenden willen voorkomen dat de inzameling en recycling van de afgedankte gasontladingslampen dan volledig voor rekening gaat komen van de Producenten/Importeurs van led-verlichting en daarom een Voorziening zullen vormen voor de toekomstige uitgaven in overeenstemming met de fiscale eisen;
6. De ondergetekenden deze Afvalbeheerbijdrageovereenkomst Verlichting willen sluiten onder gebruikmaking van de mogelijkheid die artikel 15.36 Wet milieubeheer biedt om deze Overeenkomst algemeen verbindend te laten verklaren;
7. Deze Afvalbeheerbijdrageovereenkomst Verlichting mede is ondertekend door de Stichting LightRec Nederland aangezien deze verantwoordelijk is voor de collectieve uitvoering van de verplichtingen en haar bestuur de overige Deelnemers in de bestaande Afvalbeheerstructuur vertegenwoordigt op basis van de digitale handtekening die deze individuele bij de Stichting LightRec Nederland aangesloten Deelnemers hebben geplaatst bij deze Overeenkomst;
Komen als volgt overeen:
In deze Overeenkomst hebben met een hoofdletter geschreven woorden de volgende betekenis.
Addendum op de Deelnemersovereenkomst (tekst overgenomen in bijlage 2).
Het bedrag dat individuele Producenten/Importeurs op grond van deze Overeenkomst verplicht zijn af te dragen aan LightRec ter dekking van de kosten van de Afvalbeheerstructuur.
De collectieve structuur voor de inname en verwerking van afgedankte verlichtingsapparatuur zoals beschreven in artikel 2 van deze Overeenkomst.
Alle armaturen, waaronder TL-armaturen (exclusief de TL-buizen) en (geïntegreerde) led-armaturen of ledinaires, met uitzondering van armaturen specifiek gericht op consumenten.
Besluit beheer elektrische en elektronische apparatuur, 6 juli 2004, Staatsblad 2004 340, laatst gewijzigd op 28 september 2012.
Producenten/Importers die de Deelnemersovereenkomst hebben getekend.
De Wecycle-overeenkomst tot het aangaan van het deelnemerschap aan de collectieve verwijderingstructuur voor afgedankte verlichtingsapparatuur, inclusief addendum voor de wijziging van NVMP naar Wecycle en het supplement voor led-verlichting (tekst overgenomen in bijlage 1).
Deelnemerszaken De door Wecycle opgestelde handreiking voor Producenten/Importeurs omvattende de regels voor het deelnemerschap aan de Afvalbeheerstructuur.
De door de vereniging NVMP op 30 augustus 2005 (definitieve versie) ingevolge BEA en REA ingediende collectieve mededeling betreffende de productgroep verlichtingsapparatuur, waarmee de Staatssecretaris van VROM bij besluit van 30 september 2005 heeft ingestemd (zaaknummer PBAEA05005).
Deze Afvalbeheerbijdrageovereenkomst Verlichting.
Bedrijven die volgens het BEA artikel 4.1 en de bepalingen in de REA, artikel 1 sub j, een mededeling dienen te doen aan Onze Minister betreffende de inname en verwerking van afgedankte verlichtingsapparatuur zoals omschreven in categorie 5 van bijlage 1A bij richtlijn 2002/96/EG ‘Verlichtingsapparatuur waarvan gasontladingslampen’.
TL-buizen, CFL-spaarlampen en (retrofit) led-lampen (dus exclusief gloeilampen en halogeenlampen).
Stichting LightRec Nederland, statutair gevestigd te Zoetermeer, adres Boerhavelaan 40, 2713 HX Zoetermeer.
Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur, 19 juli 2004, nr. SAS2004072357, Staatscourant 28 juli 2004, nr. 142 / p.26.
Vereniging Nederlandse Verwijdering Metalektro Producten waarin meerdere stichtingen van producenten en importeurs van elektrische apparaten en energiezuinige verlichting zijn verenigd, waaronder LightRec Nederland, statutair gevestigd te Zoetermeer.
De verplichting die door LightRec op de balans wordt opgenomen voor de toekomstige kosten voor de inname en recycling van uitfaserende energiezuinige verlichting (TL-buizen en CFL-spaarlampen).
Stichting Wecycle, uitvoeringsorganisatie voor de Afvalbeheerstructuur van de vereniging NVMP, statutair gevestigd te Zoetermeer en tot 2010 bekend onder de naam Stichting Nederlandse Verwijdering Metalektro Producten.
De Mededeling die de vereniging NVMP heeft ingediend en de Afvalbeheerstructuur voor de productgroep verlichting vormt de basis voor de uitvoering van deze Overeenkomst. De Mededeling omvat het ‘Uitvoeringsplan verwijderingstructuur voor elektrische en elektronische apparatuur (algemeen deel en bijzonder deel voor verlichtingsapparatuur)’. Bij besluit van 6 december 2007 heeft de minister van VROM bepaald dat de instemming met de ingediende Mededeling voor onbeperkte tijd geldt.
De tekst van de Deelnemersovereenkomst die is ondertekend en voorzien van alle benodigde gegevens door de Deelnemers vormt het vertrekpunt voor deze Overeenkomst. De tekst van de Deelnemersovereenkomst is opgenomen in bijlage 1 en dient hierbij integraal als ingevoegd te worden beschouwd. Bij strijdigheid van de Deelnemersovereenkomst met deze Overeenkomst prevaleert deze Overeenkomst.
LightRec heeft op basis van de Mededeling een Deelnemersovereenkomst opgesteld om Producenten/Importeurs de mogelijkheid te bieden zich aan te sluiten bij de Afvalbeheerstructuur. Wecycle beheert in opdracht van LightRec de 397 deelnemersovereenkomsten (per 17.12.2012) en zorgt voor volledig vertrouwelijke behandeling van de gegevens, ook van de Producent/Importeur die momenteel geen deelnemer is, en verklaart dat LightRec vrijwel 100% van de producenten en importeurs van verlichting in Nederland vertegenwoordigt. Dit is gebaseerd op het onderzoek naar free-riders in de afgelopen jaren waarbij geen significant aantal, minder dan 1%, niet-deelnemers is gevonden. Er zijn geen andere actieve collectieve of individuele mededelingen voor de inname en verwerking van energiezuinige verlichting van producenten of importeurs bekend. Hiervoor is het register van de overheid, dat beheerd wordt door de minister, gecontroleerd door Wecycle.
a. Deze Overeenkomst voorziet in de financiële basis voor het opzetten, in stand houden en uitvoeren van de Afvalbeheerstructuur. Producenten/Importeurs nemen deel aan de Afvalbeheerstructuur en sluiten zich daartoe aan bij LightRec conform de regels die in het Handboek Deelnemerszaken zijn opgenomen.
b. LightRec voldoet, in plaats van de bij haar aangesloten Producenten/Importeurs, collectief aan de op individuele Producenten/Importeurs rustende verplichtingen ingevolge BEA en REA en kan de uitvoering van de Afvalbeheerstructuur opdragen aan door haar aan te wijzen organisaties.
c. LightRec wil ook in de komende jaren blijven voldoen aan deze verplichtingen en zal dit doen door onder meer een Voorziening te vormen voor de kosten van in de toekomst af te danken verlichtingsapparatuur. De Voorziening wordt zodanig gevormd dat deze voldoet aan de fiscale eisen.
d. De Deelnemers van LightRec verklaren zich akkoord met deze Overeenkomst en het Addendum op de Deelnemersovereenkomst door hiermee op digitale wijze in te stemmen. De Producenten/Importeurs die geen Deelnemer zijn dienen zich schriftelijk aan te melden bij LightRec met in acht name van de door LightRec gestelde of te stellen regels.
LightRec zal implicaties voor de uitvoering van deze Overeenkomst ten gevolge van veranderingen in regelgeving, beleid of uitvoering zoveel mogelijk opnemen in nadere beleidsregels en hierover de Producenten/Importeurs informeren. Mocht desondanks wijziging van de tekst van deze Overeenkomst nodig zijn dan zal LightRec hierover contact opnemen met de Deelnemers en over de wijziging te goeder trouw onderhandelen om een resultaat te bereiken dat zoveel mogelijk aansluit bij de intenties en belangen van de Deelnemers en LightRec bij het opstellen van deze Overeenkomst.
LightRec gaat voor de bepaling van de in rekening te brengen Afvalbeheerbijdrage uit van het principe dat de kosten in een jaar moeten worden gedekt uit de opbrengsten in een jaar. LightRec onderscheidt hiervoor de productcategorieën Lampen en (professionele) Armaturen en verdeelt de directe kosten naar rato van het aantal op de markt gebrachte eenheden en de overige kosten op basis van een toerekening aan de productcategorieën.
De totale jaarlijkse kosten van LightRec bestaan uit de som van de volgende componenten:
1. directe kosten
2. systeemkosten
3. bijdrage vorming garantiefonds
4. stabiliteitsbijdrage
5. toevoeging aan de Voorziening voor TL en CFL.
Directe kosten zijn (netto) kosten voor inzameling, transport, recycling, verwerking, publiciteit en vergoedingen aan derden die niet uit andere componenten worden gedekt.
Systeemkosten zijn alle kosten die te maken hebben met bestuur, management en de ondersteuning van LightRec en Wecycle (voor het onderdeel verlichting), waarbij de systeemkosten van Wecycle via een verdeelsleutel worden verdeeld over de in de Vereniging NVMP samenwerkende productstichtingen.
De bijdrage aan het garantiefonds doet LightRec om de vereiste garantie aan te houden van minimaal één keer de jaarlijkse directe- en systeemkosten om de continuïteit van de uitvoering te kunnen garanderen.
De stabiliteitsbijdrage (positief of negatief) is erop gericht om grote schommelingen in de Afvalbeheerbijdrage te voorkomen. Het beleid van LightRec is gericht op een stabiele ontwikkeling van de hoogte van de Afvalbeheerbijdrage.
Om de jaarlijkse toevoeging aan de Voorziening voor TL en CFL te kunnen bepalen gebruikt LightRec een rekenmodel dat is geaccordeerd door de belastingdienst. Het model hanteert als variabelen:
• de inzamelprognose voor TL en CFL (gasontladingslampen) van LightRec
• de directe kosten per ton voor inname en recycling van Lampen en Armaturen
• de rekenrente zoals vastgesteld door het ministerie van Financiën
• de verwachte levensduur van TL en CFL, zoals vastgesteld door LightRec in overleg met Deelnemers.
De door het model berekende hoogte van de toevoeging aan de Voorziening wordt door LightRec jaarlijks met de fiscale jaarrekening van LightRec aan de belastingdienst toegezonden.
a. LightRec stelt jaarlijks de Afvalbeheerbijdrage per productcategorie vast voor het daaropvolgende kalenderjaar en geeft daarbij inzicht in de component van de Afvalbeheerbijdrage ten behoeve van de toevoeging aan de Voorziening voor TL en CFL, in bijlage 2 omschreven als additionele bijdrage.
b. De Afvalbeheerbijdrage (inclusief component toevoeging Voorziening) voor Lampen en Armaturen voor het volgende kalenderjaar (jaar X) wordt als volgt berekend:
Totale begrote jaarlijkse kosten voor Lampen in € voor jaar X = Afvalbeheerbijdrage in € per Lamp
Raming aantal op de markt gebrachte Lampen in jaar X
Totale begrote jaarlijkse kosten voor Armaturen in € voor jaar X = Afvalbeheerbijdrage in € per Armatuur
Raming aantal op de markt gebrachte Armaturen in jaar X
c. Voor de begroting en de raming maakt LightRec gebruik van de gegevens van de voorgaande jaren.
d. De Afvalbeheerbijdrage per Lamp bedraagt nu € 0,14 (voor 1 april 2013 was dit € 0,12).
e. De Afvalbeheerbijdrage per Armatuur bedraagt nu € 0,42.
Voor de wijze van afdracht van de Afvalbeheerbijdrage en de bepalingen ten aanzien van de aanmelding (gegevens Deelnemer, bijlage 1), administratie en overige bepalingen die op deze Overeenkomst van toepassing zijn wordt verwezen naar de Deelnemersovereenkomst (bijlage 1) en het Addendum (bijlage 2).
De Deelnemersovereenkomst kent een onbeperkte looptijd. De Deelnemer kan conform artikel 11 van bijlage 1 de Deelnemersovereenkomst opzeggen tegen het einde van het boekjaar met een opzegtermijn van 2 maanden. Hieraan wordt in verband met het verzoek tot algemeen verbindend verklaring van deze Overeenkomst toegevoegd dat opzegging kan plaatsvinden tegen het einde van de looptijd van een algemeen verbindend verklaring. De opzegtermijn van 2 maanden blijft daarbij van kracht.
Ondertekend door:
Philips Lighting BV
Stichting LightRec Nederland (LightRec),
Wecycle is de handelsnaam van Stichting NVMP. Deze overeenkomst gaat u aan met de Stichting NVMP. In al onze verdere uitingen zult u de naam Wecycle zien. Wecycle is de uitvoeringsorganisatie die namens de productstichtingen de feitelijke inzameling en recycling van de afgedankte elektrische en elektronische apparatuur organiseert.
Er zijn zeven Productstichtingen:
• Stichting Bruingoed
• Stichting Lightrec Nederland
• Stichting Metalektro Recycling
• Stichting Verwerking Centrale Ventilatoren
• Stichting Verwijdering Elektrische Gereedschappen
• Stichting Witgoed
• Stichting ICT Milieu
De deelnemersovereenkomst is op drie punten gewijzigd:
OAVM is Wecyle geworden. In het gehele contract dient voor OAVM, Wecycle gelezen te worden
Het gestelde in dit artikel is geheel komen te vervallen.
5.1 De deelnemer is wettelijk verplicht om tijdige en juiste opgave te doen. De deelnemer geeft per kwartaal of per jaar (afhankelijk van de omvang van de deelnemer en de productstichting) de in die periode gerealiseerde verkoopaantallen en bijbehorende gewichten op, zoals vermeld in de Mededeling(en) en zoals vermeld op het door Wecycle ter beschikking gestelde Webportaal.
De inzameling en recycling wordt gefinancierd door een heffingsplicht op specifieke producten (verwijderingsbijdrage) of een afvalbeheerbijdrage op overige producten.
De verplichting tot het doen van opgave op grond van art. 16 REA geldt ook voor apparaten waarop geen heffingsplicht (verwijderingsbijdrage) of afvalbeheerbijdrage wordt geheven.
Overeenkomst tot het aangaan van het deelnemerschap aan de collectieve verwijderingstructuur voor afgedankte elektrische en elektronische apparatuur
Naam bedrijf:.................................................................................................................
in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door:........................................................................... (directeur),
hierna te noemen deelnemer verklaart hiermee deelnemer te worden van de Stichting LightRec Nederland teneinde deel te nemen aan het collectieve “Uitvoeringsplan Verwijderingstructuur van Elektrische en Elektronische Apparatuur” (specifiek voor verlichtingsapparatuur) zoals ontwikkeld door de NVMP (Algemeen Deel en de daarbij behorende Bijzondere Deel), vastgesteld door de Stichting Lightrec Nederland, goedgekeurd door het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en uitgevoerd door de Stichting NVMP.
De Stichting NVMP en de Stichting LightRec Nederland hebben tot doel bedrijven in staat te stellen te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit het Besluit beheer elektrische en elektronische apparatuur (Staatsblad 2004, 340), hierna te noemen Besluit BEA en de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur (Staatscourant 142), hierna te noemen REA voor categorie 5 van bijlage 1B van de Richtlijn AEEA (Publicatieblad Europese Unie 27 januari 2003).
De Stichting LightRrec Nederland verklaart hiermee alle hierop betrekking hebbende wettelijke verplichtingen namens deelnemer te zullen uitvoeren, voor zover niet uitdrukkelijk in de Mededeling uitgezonderd en deelnemer van alle eventuele wijzigingen in de collectieve Mededeling(en) op de hoogte te zullen stellen.
Deelnemer heeft bij die gelegenheid het recht aan de Stichting LightRec Nederland te melden dat hij deelneming aan de Stichting LightRec Nederland wenst te beëindigen, overeenkomstig de in de Mededeling en deze overeenkomst neergelegde bepalingen omtrent de beëindiging van deelneming.
Voor het deelnemerschap gelden de volgende bepalingen:
Een bedrijf dat volgens het Besluit BEA en de REA verplicht is tot het indienen van een Mededeling aan de Minister van Infrastructuur & Milieu.
Nederland Een Stichting waarin deelnemers zijn bijeengebracht die producten uit de categorie 5, lampen, armaturen en overige verlichtingsproducten uit bijlage 1B van de richtlijn AEEA, op de Nederlandse markt brengen.
De statutaire naam van de uitvoeringsorganisatie Wecycle, die in opdracht en op last van de stichting LightRec Nederland ondermeer zorgdraagt voor de feitelijke verwijdering van afgedankte apparatuur zoals vastgelegd in de Mededeling.
Het Onafhankelijk Administratiekantoor Verwijdering Metalektroproducten van de Stichting NVMP.
Het door de Staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu goedgekeurde collectieve uitvoeringsplan.
De deelnemer verklaart hierbij de collectieve Mededeling van de NVMP en de Stichting LightRec Nederland, die is opgesteld ter uitvoering van de bepalingen van het Besluit BEA (Staatsblad 2004, 340), en bij beschikking goedgekeurd door de staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu, gelezen te hebben en zich daarmee akkoord te verklaren en zich daaraan te zullen houden.
3.1 De deelnemer dient aan de NVMP op te geven welke producten onder welke merken hij voert. Daartoe dient hij de eigen merken in de Portaal aan te geven. Indien deelnemer producten voor een ander merk, niet zijnde eigendom (zg. private label) produceert dan valt deze productie buiten de opgaveplicht. De houder van het niet in eigendom zijnde merk (de private label) is op grond van art. 1, lid 1, sub j Regeling REA gehouden zelf een deelnemersovereenkomst te sluiten.
3.2 De deelnemer verstrekt informatie over de samenstelling van zijn product zoals bepaald in artikel 14 van de REA aan de NVMP indien de NVMP daarom nader verzoekt. Op haar beurt onderhoudt de NVMP in het kader van deze deelnemersovereenkomst hierover een contractuele band met de verwerkingsinstellingen als bedoeld in dit artikel 14 van de REA.
Indien conform het gestelde in de Mededeling(en) dan wel op beslissing van de Stichting Lightrec Nederland een verwijderingsbijdrage moet worden geheven, dient de deelnemer deze als aparte post op te nemen op de verkoopfactuur en draagt er zorg voor de verwijderingsbijdrage als een visibele fee door de keten heen zichtbaar te houden.
(zie voor wijzigingen in dit artikel de opmerkingen op pagina 2 van dit contract)
5.1 De deelnemer is verantwoordelijk voor een tijdige en juiste opgave en dient eenmaal per jaar de gerealiseerde verkoopaantallen op te geven. Voor zover heffingsplicht van enig product bestaat, is hij verplicht voor deze producten tweemaandelijks een opgave te doen aan het OAVM van de door de deelnemer gerealiseerde verkoopaantallen per productcategorie, zoals vermeld in de Mededeling(en) en zoals vermeld op het door het OAVM ter beschikking gestelde (digitale)formulier. Indien en voor zover een deelnemer niet heffingsplichtig van verwijderingsbijdrage op enig apparaat is, dient hij eenmaal per jaar de gerealiseerde verkoopaantallen van die apparatuur op te geven.
Deze verplichting van de Minister van Infrastructuur & Milieu op grond van art.16 REA geldt ook indien geen verwijderingsbijdrage op de betrokken apparaten wordt geheven.
5.2 De in het vorige lid genoemde opgave moet door het OAVM zijn ontvangen binnen tien kalenderdagen na afloop van iedere gestelde periode.
5.3 Op basis van daartoe verstrekte inlichtingen van het OAVM is de NVMP gerechtigd alle opgaven door een externe accountant te laten controleren, dan wel de eigen accountant van de deelnemer een verklaring van juistheid en volledigheid te laten verstrekken. De deelnemer is verplicht aan deze controle zijn medewerking te verlenen. De kosten van de eigen accountant zijn voor rekening van de deelnemer.
6.1 De door de Stichting LightRec Nederland vast te stellen verwijderingsbijdrage wordt onder meer bepaald op basis van de door NVMP geprognosticeerde kosten gedeeld door de geprognosticeerde aantallen op de markt gezette producten door de deelnemers van de Stichting LightRec Nederland. Stichting LightRec Nederland behoudt zich het recht voor de verwijderingsbijdrage op elk moment eenzijdig aan te passen bij wijziging van berekeningsfactoren.
6.2 Op basis van de tweemaandelijkse opgave als bedoeld in art. 5.1 zal de verschuldigde verwijderingsbijdrage door het administratiekantoor aan de deelnemer worden gefactureerd.
6.3 Betaling van deze factuur dient zonder enige korting of verrekening uiterlijk 30 dagen na factuurdatum ontvangen te zijn door het administratiekantoor.
6.4 Indien de betaling niet binnen 30 dagen na factuurdatum is ontvangen, is de deelnemer automatisch in verzuim en is hij over het verschuldigde bedrag vanaf dat moment een rente van 1% per maand of gedeelte van een maand verschuldigd. De hieraan verbonden extra kosten zijn voor rekening van de deelnemer.
6.5 Indien de betaling niet binnen 45 dagen na factuurdatum is geschied doet het OAVM melding van dit verzuim aan de NVMP en aan de Stichting LightRec Nederland, onverminderd het gestelde in art 6.4.
6.6 Alle kosten, te maken om tot incasso van het factuurbedrag te geraken, zowel gerechtelijk als buitenrechtelijk, met een minimum van 10% van het openstaande factuurbedrag, komen ten laste van de deelnemer.
6.7 Indien herhaaldelijk een overschrijding van de voorgeschreven betalingstermijn wordt geconstateerd dan is de NVMP door de Stichting LightRec Nederland gerechtigd een automatische incasso(systeem) aan het deelnemende bedrijf op te leggen dan wel een bankgarantie te eisen. De deelnemer is verplicht hieraan zijn medewerking te verlenen op straffe van het verlies van zijn deelnemerschap onverminderd het bepaalde in art 10.2 en artikel 11.
6.8 De administratieve kosten die een deelnemer heeft ten gevolge van de deelname aan de collectieve verwijderingstructuur komen voor rekening van de deelnemer zelf.
7.1 Indien een deelnemer om welke reden dan ook geen, een foutieve dan wel niet tijdige opgave doet, dan wel zijn verplichting als bedoeld in artikel 5.1 en 5.3 niet of niet tijdig nakomt, kan hij door of namens de Stichting LightRec Nederland worden beboet op voordracht van het administratiekantoor.
7.2 De Stichting LightRec Nederland stelt een boete vast of laat een boete vaststellen tot een bedrag van maximaal tweemaal het op dat moment door de deelnemer verschuldigde bedrag.
7.3 Op boetes is het betalingsregiem, zoals genoemd in artikel 6, van toepassing.
Individuele opgaven van deelnemers zullen vertrouwelijk worden behandeld door het onafhankelijk administratiekantoor. De Stichting LightRec Nederland zal niet beschikken over marktaantallen van individuele deelnemers.
De deelnemer dient aan de Stichting LightRec Nederland mee te delen dat hij voor de eventueel in zijn apparaten aanwezige batterijen zal gaan voldoen, respectievelijk reeds voldoet aan de in het Besluit Verwijdering Batterijen gestelde eisen. Dit impliceert dat hij deelnemer aan het Stibat-systeem is of dat hij een eigen systeem van verwerking heeft geïntroduceerd, dat is goedgekeurd door de Minister van Infrastructuur & Milieu.
10.1 Het deelnemerschap eindigt door:
a. royement namens de Stichting LightRec Nederland bij het niet, danwel niet tijdig voldoen van:
– het indienen van opgaven als bedoeld in art. 5.1
– het indienen van een accountantsverklaring als bedoeld in art. 5.3
– het betalen van de facturen als bedoeld in art. 6.4
b. opzegging van de deelnemersovereenkomst door de deelnemer zelf
(opzegging tegen einde boekjaar met een opzegtermijn van tenminste twee maanden)
c. faillissement of beëindiging van de bedrijfsactiviteiten van de deelnemer
d. overname van bedrijfsactiviteiten van de deelnemer door derden, tenzij de overnemende partij aangeeft deze overeenkomst voort te willen zetten en de Stichting LightRec Nederland hiermee instemt.
10.2 In de vorige artikellid bedoelde gevallen blijft de deelnemer gehouden de kosten te vergoeden voor verwijdering van de tot dat moment door hem op de Nederlandse markt gebrachte producten, waarvoor de deelnemer nog geen bijdrage aan de NVMP of Stichting LightRec Nederland heeft voldaan alsook het betalen van eventuele nog uitstaande facturen en/of boetes.
In geval van vrijwillige of gedwongen beëindiging van deze overeenkomst dient een deelnemer zoals bepaald in artikel 10 zijn deel van de waarborg voor het inzamelen en het verwerken van de historische voorraad als bedoeld in artikel 11 lid 2 en 4 van de REA contant te maken ten gunste van de Stichting Lightrec Nederland betrokken productstichtingen vanaf de periode dat hij als deelnemer is ingeschreven, terug gerekend vanaf 13 augustus 2005, en afhankelijk van de duur van de deelname en het aantal door hem in die periode op de markt gebrachte producten.
In geval een producent/importeur als deelnemer wenst toe te treden op een datum na de aanvangsdatum van het Uitvoeringsplan dan geldt de volgende entreeregeling:
– voor de deelnemer die niet eerder onder het Uitvoeringsplan vallende apparatuur op de Nederlandse markt heeft gebracht: geen entreekosten;
– voor de deelnemer die al enige tijd apparatuur vallend onder het Uitvoeringsplan voorzover een verwijderingsbijdrage verschuldigd was, op de Nederlandse markt heeft gebracht: met terugwerkende kracht tot 13 augustus 2005 vermeerderd met de wettelijke rente;
– bij fabricage/import van onder het Uitvoeringsplan vallende producten waarover geen verwijderingsbijdrage verschuldigd was: een door de NVMP opgestelde calculatie van de werkelijk te verwachten kosten.
Onder Commissie van Beroep wordt verstaan: een scheidsgerecht dat wordt benoemd overeenkomstig de statuten van de Stichting Raad van Arbitrage voor Metaalnijverheid en -Handel, gevestigd te Den Haag, en dat uitspraak doet met inachtneming van de statuten van die Raad. Dit scheidsgerecht beslist – naast geschillen omtrent toetreding tot het deelnemerschap als bedoeld in de statuten – over alle geschillen tussen de Stichting LightRec Nederland, de uitvoeringsorganisatie en de deelnemer.
Per 1 januari 2012 is deze deelnemersovereenkomst uitgebreid met onderstaande bepalingen:
Deelnemer verklaart in te stemmen met het hierna volgende Addendum, dat door zijn instemming een integraal onderdeel gaat uitmaken van de Deelnemersovereenkomst. Verwijzingen naar artikelen en artikelleden hebben uitsluitend betrekking op artikelen in dit Addendum, tenzij anders aangegeven.
1.1 De Deelnemer is, conform de huidige Deelnemersovereenkomst, aan Stichting LightRec Nederland, als uitvoerder van de collectieve verwijderingsstructuur voor afgedankte verlichtingsapparatuur, een afvalbeheerbijdrage verschuldigd voor de dienstverlening van Stichting LightRec Nederland aan de Deelnemer. Teneinde de financiering van de inzameling en verwerking van TL-buizen (hiern: TL) en spaarlampen (hierna: CFL) op langere termijn in stand te kunnen houden, stelt Stichting LightRec Nederland hiervoor een voorziening in, waarvoor een door Stichting LightRec Nederland vast te stellen bijdrage in rekening wordt gebracht om het hierna in artikel 2 te noemen verwijderingsfonds in stand te kunnen houden. Tegenover deze bijdrage verplicht Stichting LightRec Nederland zich jegens de Deelnemer om in de toekomst af te danken TL en CFL in te (doen) zamelen en verwerken, voor zover die TL en CFL na 31 december 2011 door de Deelnemer in Nederland op de markt zijn gebracht. Alle betalingen ten titel van afvalbeheerbijdrage die een Deelnemer aan Stichting LightRec Nederland doet, zullen in voorkomend geval in eerste instantie worden toegerekend aan de bijdrage(n) waartoe de Deelnemer jegens Stichting LightRec Nederland verplicht is als vergoeding voor de verwijdering van TL en CFL in de toekomst, en pas daarna aan andere diensten van Stichting LightRec Nederland jegens de deelnemer.
1.2 Indien de afvalbeheerbijdrage ontoereikend is om de geschatte kosten (met inbegrip van het aanhouden van het in artikel 2 te noemen verwijderingsfonds) in enig jaar te dekken is Stichting LightRec Nederland bevoegd de afvalbeheerbijdrage te verhogen en om hiervoor een aanvullende nota aan de Deelnemer te sturen. Artikel 6, eerste lid, tweede volzin van de Deelnemersovereenkomst is van overeenkomstige toepassing.
Stichting LightRec Nederland houdt, als uitvoerder van de collectieve verwijderingstructuur voor afgedankte verlichtingsapparatuur, een verwijderingsfonds voor TL en CFL (hierna te noemen: de Voorziening) in stand ter dekking van de toekomstige kosten van inzameling en verwerking van afgedankte TL en CFL die na 31 december 2011 door de Deelnemers in Nederland op de markt zijn gebracht.
3.1 Stichting LightRec Nederland is bevoegd (maar niet verplicht) om een vereveningsfonds te vormen, tot het in het vierde lid van dit artikel genoemde maximum, en overigens met inachtneming van de volgende bepalingen, en hierna "het Vereveningsfonds" te noemen.
3.2 In respectievelijk aan het Vereveningsfonds wordt het in enig jaar gerealiseerde overschot opgenomen respectievelijk het ontstane tekort onttrokken, waarbij overschot respectievelijk tekort wordt gedefinieerd als het verschil tussen alle inkomsten van Stichting LightRec Nederland in (dan wel toerekenbaar aan) enig jaar verminderd met de aan dat jaar toerekenbare kosten en lasten, een en ander berekend volgens de regels van de fiscale winstbepaling.
3.3 Het Vereveningsfonds zal, indien Stichting LightRec Nederland besluit tot het vormen hiervan, eens in de 5 jaar worden afgerekend met de Deelnemers, naar rato van (i) de betaalde afvalbeheerbijdragen in (ii) de periode waarover wordt afgerekend door (iii) de Deelnemers die Deelnemer zijn op de laatste dag van deze periode.
3.4 De omvang van het Vereveningsfonds per het einde van enig jaar zal niet kunnen uitstijgen boven (maximaal) 15% van de inkomsten van Stichting LightRec Nederland in dat jaar, waarbij onder inkomsten wordt verstaan: de aan het betreffende jaar toe te rekenen afvalbeheerbijdragen. Het Vereveningsfonds kan niet lager zijn dan nihil.
3.5 Stichting LightRec Nederland zal tijdig, duidelijk en met de geëigende communicatiemiddelen de Deelnemer op de hoogte stellen van een besluit om een Vereveningsfonds te vormen.
4.1 Dit Addendum is van kracht met ingang van 1 januari 2012.
4.2 In geval dit Addendum strijdig is met de overige bepalingen van de Deelnemersovereenkomst geldt hetgeen in dit Addendum is bepaald.
Ondertekening:
..................................................................... (plaats en datum)
..................................................................... (naam statutair directeur)
..................................................................... (handtekening statutair directeur)
Gegevens deelnemer
Onderneming:
................................................................................ (naam onderneming)
................................................................................ (naam directeur)
Contactpersoon voor indienen opgaven:
................................................................................ (naam contactpersoon)
................................................................................ (functie contactpersoon)
................................................................................ (e-mail adres van contactpersoon)
Adresgegevens:
................................................................................ (bezoekadres)
................................................................................ (postadres)
................................................................................ (postcode, plaatsnaam)
................................................................................ (telefoon-, faxnummer)
................................................................................ (website adres)
Factuurgegevens:
................................................................................ (e-mail adres)
Overige gegevens:
................................................................................ (nummer Handelsregister KvK)
................................................................................ (SBI code)
................................................................................ (BTW-nummer)
................................................................................ (bank- of gironummer)
Deelnemer verklaart in de volgende categorie apparatuur op de Nederlandse markt te brengen en bij de bijbehorende productstichting als deelnemer een overeenkomst te willen aangaan.
Graag aankruisen wat van toepassing is
WEEE categorie 5
○ |
Verlichtingsarmaturen voor gasontladingslampen |
LightRec Armaturen |
○ |
Verlichtingsarmaturen voor LED-lampen |
LightRec LED |
○ |
Gasontladingslampen |
LighRec |
Gasontladingslampen |
||
○ |
LED-lampen |
LightRec LED |
○ |
Overige verlichting en/of apparatuur voor het verspreiden of regelen van licht |
LightRec Overig |
Ondertekening:
..................................................................... (plaats en datum)
..................................................................... (naam statutair directeur)
...................................................................... (handtekening statutair directeur)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-4189.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.