ARTIKEL I
De Arbeidsomstandighedenregeling wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2.14 wordt ‘document: WDAT-ARBO: 2012, versie 1’ vervangen door: document:
WDAT-ARBO.
B
In artikel 4.16 wordt ‘, bedoeld in de regeling SPR ref. nr. REG/SPR/20/001 van de
Stichting Hobéon SKO Certificatie, vastgesteld per 3 juni 2010’ vervangen door: zoals
neergelegd in het certificatieschema voor het persoonscertificaat springmeester, zoals
opgenomen in bijlage X bij de regeling.
C
Artikel 4.17b wordt als volgt gewijzigd:
1. In eerste lid, wordt ‘documentcode WDAT-VD: 2012, versie 01’ vervangen door: documentcode
WDAT-VD.
2. In het tweede lid wordt ‘documentcode WSCS-VD: 2012, versie 01’ vervangen door: documentcode
WSCS-VD.
D
In artikel 6.1, tweede lid, wordt ‘document: WDAT-WOD-P: 2012, versie 1’ vervangen
door: document: WDAT-WOD-P.
E
In hoofdstuk 9 worden de volgende artikelen ingevoegd:
Artikel 9.1 Tijdelijke regeling werkveld arbeid met of aan professioneel vuurwerk
-
1. Het werkveld arbeid waarbij consumentenvuurwerk, professioneel vuurwerk of pyrotechnische
artikelen voor theatergebruik als bedoeld in artikel 4.9 van het besluit tot ontbranding
worden gebracht, wordt aangewezen als werkveld als bedoeld in de artikel 1.5b, vijfde
lid, van het besluit.
-
2. De door de minister in verband met de afhandeling van een aanvraag om aanwijzing
als bedoeld in artikel 1.5b, eerste lid, van besluit, op het werkveld, genoemd in
het eerste lid, te maken kosten zijn voor rekening van de aanvragende instelling.
-
3. Dit artikel vervalt met ingang van 1 januari 2016.
Artikel 9.2 Tijdelijke regeling certificering vuurwerkdeskundige
-
1. De aanwijzing als certificerende instelling als bedoeld in artikel 4.9, tweede lid,
van het besluit, kan gedurende een periode van twaalf maanden, te rekenen vanaf de
dag van inwerkingtreding van deze regeling, geschieden zonder dat de aanvragende instelling
voldoet aan de paragraaf 4.1 van het Werkveldspecifiek document voor aanwijzing en
toezicht op certificatie-instellingen behorend bij het certificatieschema voor het
persoonscertificaat Vuurwerkdeskundige, documentcode WDAT-VD, zoals opgenomen in Bijlage
XIIa bij de regeling.
-
2. Dit artikel vervalt met ingang van 1 januari 2016.
F
Bijlage IIc, behorend bij artikel 2.14, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document: WDAT-ARBO’ vervalt: : 2012, versie 1.
2. Bij het onderdeel ‘Inhoud’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 2. ‘Definities’ wordt:
-
a. In de kolom ‘Begrip of afkorting’ na de opgenomen omschrijving van ‘Certificatieschema’
in de kolom ‘Betekenis’ ‘ISO/IEC 17024:2003’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
-
b. In de laatste zin ‘ISO/IEC 17024: 2003 en uit de IAF Guidance24:2009’ vervangen door:
NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
4. In paragraaf 4.1. ‘Persoonscertificatie’ wordt:
-
a. In de eerste zin ‘ISO/IEC 17024:2003, de IAF Guidance24:2009’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC
17024:2012.
-
b. ’artikelen 4.2.3 en 6.5’ vervangen door: artikelen 8.4 en 9.6.
-
c. ‘norm ISO/IEC 17024: 2003’ vervangen door: norm NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
-
d. ‘normartikel 4.2.3’ vervangen door: normartikel 8.4.
-
e. ‘normartikel 6.5’ vervangen door: normartikel 9.6.
G
Aan de regeling wordt toegevoegd een bijlage X, zoals opgenomen in de bijlage bij
deze regeling.
H
Bijlage XIIa, behorende bij artikel 4.17b, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document:WDAT-VD’ vervalt: : 2012, versie 01.
2. Bij het onderdeel ‘INHOUD’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen de daarachter
opgenomen nummers.
3. In paragraaf 4.1. ‘Persoonscertificatie Vuurwerkdeskundige’ wordt ‘ISO 17024 en IAF
GDA:2009’ en ‘ISO 17024’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
4. In paragraaf 4.2. ‘Centraal College van Deskundigen SCVE’ wordt ‘ISO 17024’ vervangen
door: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
5. In paragraaf 4.5. ‘Certificatiepersoneel’ wordt ‘(ISO 17024) telkens vervangen door:
(NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012).
I
Bijlage XIIb, behorende bij artikel 4.17b, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document:WSCS-VD’ vervalt: : 2012, versie 01.
2. Bij het onderdeel ‘INHOUD’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 1. ‘Inleiding’ wordt in de laatste zin ‘ISO/IEC 17024: 2003 en IAF 24:2004’
vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
4. In paragraaf 3.2. ‘Actieve partijen’ wordt ‘ISO/IEC 17024: 2003’ vervangen door:
NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
5. In paragraaf 5.2 ‘De exameninstelling’ wordt ‘ISO/IEC 17024: 2003’ vervangen door:
NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
J
Bijlage XIIIa, behorend bij artikel 4.27, wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het slot van paragraaf 7.14.4 ‘Uitrusting en materialen’ wordt de volgende tekst
toegevoegd:
Passendheid en juist gebruik adembescherming
De DIA die asbestinventarisatiewerkzaamheden uitvoert beschikt over een passend persoonlijk
adembeschermingsmiddel van het juiste type en de juiste maat en gebruikt dit. De passendheid
van het adembeschermingsmiddel van de DIA wordt minimaal jaarlijks beoordeeld door
middel van een fittest volgens de Operational Circular 282/28 - Fit Testing Of Respiratory
Protective Equipment Facepieces (hierna HSE protocol). Op de werkplek wordt door middel
van het fittestcertificaat aangetoond dat het adembeschermingsmiddel van de DIA passend
is. De resultaten van de fittest worden tevens in het personeelsdossier bewaard. De
verplichting van de fittest voor de DIA is alleen van toepassing op het volgelaatsmasker.
De DIA die asbestinventarisatiewerkzaamheden uitvoert is aantoonbaar geïnstrueerd
over het juiste gebruik van adembeschermingsmiddelen door middel van deelname aan
het online instructieprogramma op www.vezelveiligheid.nl/adembescherming.
Werknemers die voor het eerst beschikken over een persoonscertificaat DIA hebben deel
1 van het instructieprogramma bij aanvang van de werkzaamheden gevolgd. Deel 2 van
het instructieprogramma wordt na 8 weken maar uiterlijk binnen 12 weken na aanvang
van de werkzaamheden gevolgd. Het certificaat van deelname aan het instructieprogramma
is op de werkplek beschikbaar en wordt in het personeelsdossier bewaard.
Nieuwe werknemers, voor zover deze het instructieprogramma nog niet hebben gevolgd,
hebben deel 1 van het instructieprogramma in ieder geval bij start van de werkzaamheden
gevolgd. Deel 2 van het instructieprogramma wordt in dat geval gevolgd na 8 weken
maar uiterlijk binnen 12 weken na start van de werkzaamheden.
Onder een nieuwe werknemer wordt in dit verband verstaan een persoon die sinds 1 juli
2014 geen werkzaamheden voor de certificaathouder heeft uitgevoerd. Ingeleende personen
worden daarbij gelijkgesteld aan werknemers.’
2. In bijlage H ‘Categorie indeling sanctiestelsel asbestinventarisatie tabel 5.5.3
(v)’ wordt in de tweede tabel aan het slot een rij toegevoegd en wordt:
-
a. in de eerste kolom ‘Nr.’ toegevoegd: 51.
-
b. in de derde kolom ingevoegd: De DIA die asbest-inventarisatiewerkzaamheden uitvoert
is niet geïnstrueerd over het juist gebruik van ABM via www.vezelveiligheid.nl/adembescherming en/of draagt geen passend ABM beoordeeld op basis van een fittest volgens het HSE
protocol.
-
c. in de vierde kolom ‘SC-540’ ingevoegd: 7.14.4.
-
d. in de zevende kolom ‘Cat.II’ ingevoegd: X.
K
Bijlage XIIIb, behorend bij artikel 4.27, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na paragraaf 7.11.2.3 ‘Interne beoordelaar’ wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
7.11.2.4 Passendheid en juist gebruik adembescherming
De DTA-er en DAV-er die asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoeren beschikken over
een passend persoonlijk adembeschermingsmiddel van het juiste type en de juiste maat
en gebruiken dit tijdens de asbestverwijdering. De passendheid van het adembeschermingsmiddel
van de DTA-er / DAV-er wordt minimaal jaarlijks beoordeeld door middel van een fittest
volgens de Operational Circular 282/28 – Fit Testing Of Respiratory Protective Equipment
Facepieces (hierna HSE protocol). Op de werkplek wordt door middel van het fittestcertificaat
aangetoond dat het adembeschermingsmiddel van de DTA-er / DAV-er passend is. De resultaten
van de fittest worden tevens in het personeelsdossier bewaard.
De DTA-er en DAV-er die asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoeren zijn aantoonbaar
geïnstrueerd over het juiste gebruik van adembescherming door middel van deelname
aan het online instructieprogramma op www.vezelveiligheid.nl/adembescherming.
Werknemers die voor het eerst beschikken over een persoonscertificaat DTA of DAV hebben
deel 1 van het instructieprogramma bij aanvang van de werkzaamheden gevolgd. Deel
2 van het instructieprogramma wordt vervolgens afgelegd na 8 weken en uiterlijk binnen
12 weken na aanvang van de werkzaamheden. Het certificaat van deelname aan het instructieprogramma
is op de werkplek beschikbaar en wordt in het personeelsdossier bewaard.
Nieuwe werknemers, voor zover deze het instructieprogramma nog niet hebben gevolgd,
hebben deel 1 van het instructieprogramma in ieder geval bij start van de werkzaamheden
gevolgd. Deel 2 van het instructieprogramma wordt in dat geval gevolgd na 8 weken
maar uiterlijk binnen 12 weken na start van de werkzaamheden.
Onder een nieuwe werknemer wordt in dit verband verstaan een persoon die sinds 1 juli
2014 geen werkzaamheden voor de certificaathouder heeft uitgevoerd. Ingeleende personen
worden daarbij gelijkgesteld aan werknemers.
2. In bijlage H ‘Categorie indeling sanctiestelsel asbestverwijdering tabel 5.5.3 (v)’
wordt in de tweede tabel aan het eind een rij toegevoegd en wordt:
-
a. in de eerste kolom ‘Nr.’ toegevoegd: 72.
-
b. in de derde kolom ingevoegd: ‘De DTA / DAV die asbestverwijderingswerkzaamheden uitvoert
is niet geïnstrueerd over het juist gebruik van ABM via www.vezelveiligheid.nl/adembescherming en / of draagt geen passend ABM beoordeeld op basis van een fittest volgens het HSE
protocol.
-
c. in de vierde kolom ‘SC-530’ ingevoegd ‘7.11.2.4’
-
d. in de zevende kolom ‘Cat.II’ wordt ingevoegd ‘X’.
L
Bijlage XIIIe, behorende bij artikel 4.28, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 3.3. ‘Risicoanalyse procescertificatie’ wordt in de tabel in de kolom
‘Managementfactoren ‘NEN-EN 45011:1998’ vervangen door: NEN-EN 17065:2012.
2. In de paragrafen 4.3, 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3, 4.3.4, 4.3.5, 4.3.6, 4.3.7 en 4.3.8 wordt
‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’ telkens vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012.
3. In paragraaf 4.3.1. ‘Uitbesteding’ wordt ‘par. 4.4’ vervangen door: par. 6.2.2.
4. In paragraaf 4.3.2. ‘Certificatieprocedure’ wordt ‘par. 4.6’ vervangen door: par.
7.
5. Paragraaf 4.3.3. ‘Beschikbaarheid personeel’ wordt als volgt gewijzigd:
-
a. ‘par. 4.2.j’ wordt vervangen door: par. 6.1.1.1.
-
b. ‘par. 5.2’ wordt vervangen door: par. 6.1.2.
-
c. ‘NEN-EN-ISO/IEC 19011:2002’ wordt vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 19011:2011.
6. In paragraaf 4.3.4. ‘Aanpassing van het certificatieschema’ wordt ‘par. 6’ vervangen
door: par. 7.10.1.
7. In paragraaf 4.3.5. ‘ Aanvraag voor certificatie’ wordt ‘par. 8’ vervangen door:
par. 7.2.
8. In paragraaf 4.3.6 ‘Evaluatie’ wordt het opschrift vervangen door ‘Evaluatie/review’
en wordt ‘par. 10.1’ vervangen door: par. 7.4 en 7.5.
9. In paragraaf 4.3.7 ‘Toezicht’ wordt ‘par. 13’ vervangen door: 7.9.
10. In paragraaf 4.3.8 ‘Licenties, certificaten, keurmerken’ wordt ‘par. 14’ vervangen
door: par. 4.1.3.
M
Bijlage XIIIf, behorende bij artikel 4.28, wordt als volgt gewijzigd:
1. In de inhoudsopgave vervalt na ‘4.2.9. Hercertificatie’ ‘NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003
par. 6.5’ en bij 4.2.10 vervalt na 4.2.10. ‘Gebruik van certificaten en logo’s’ ‘NEN-EN-ISO/IEC
17024:2003 par. 6.6’.
2. In paragraaf 3.3. ‘Risicoanalyseprocescertificatie’ wordt in de tabel in de kolom
‘Managementfactoren’ ‘2003’ vervangen door ‘2012’ en vervalt ‘en IAF 2009’.
3. In paragraaf 4.2. ‘Persoonscertificatie DTA/DAV’ wordt ‘17024: 2003 en IAF GD24:2009’
vervangen door: 17024:2012.
4. In paragraaf 4.2.1. ‘Aansluiting bij Centraal College van Deskundigen Asbest’ wordt
‘17024: 2003 par.4.2.3’ vervangen: 17024:2012 par. 8.4.
5. In paragraaf 4.2.2. ‘Klachtenregeling’ wordt ‘17024: 2003 par. 4.2.6’ vervangen:
17024:2012 par. 9.8.2.
6. In paragraaf 4.2.3. ‘Beschikbaarheid certificatiepersoneel’ wordt ‘17024: 2003 par.
4.2.7’ vervangen: 17024:2012 par. 6.1.2.
7. In paragraaf 4.2.4. ‘Ontwikkeling en onderhoud van het schema’ wordt ‘17024: 2003
par. 4.3’ vervangen: 17024:2012 par. 8.6.
8. In paragraaf 4.2.5. ‘Uitbesteding’ wordt ‘17024: 2003 par. 4.5’ vervangen door ‘17024:2012
par. 6.3.’ en wordt ‘17024: 2003 en IAFGD24: 2009’ vervangen door ‘17024:2012’.
9. In paragraaf 4.2.6. ‘Eisen stellen aan certificatiepersoneel’ wordt ‘17024: 2003
par. 5’ vervangen door: 17024:2012 par. 6.2.2.
10. In paragraaf 4.2.7. ‘Certificaat’ wordt ‘17024: 2003 par. 6.3.3’ vervangen door:
17024:2012 par. 9.4.8.
11. In paragraaf 4.2.8. ‘Toezicht’ vervalt: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 par. 6.4.
12. In paragraaf 4.2.8.1. ‘Toezicht op klachtenafhandeling CKI’ wordt na het opschrift
ingevoegd: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012 par. 9.9.
13. In paragraaf 4.2.9. Hercertificatie NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 par. 6.5’ wordt in
het opschrift ‘17024:2003 par. 6.5‘ vervangen door: 17024:2012 par. 9.6.
14. In paragraaf 4.2.10. Gebruik van certificaten en logo’s NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003
par. 6.6’ wordt in het opschrift ‘17024:2003 par. 6.6‘ vervangen door: 17024:2012
par. 9.7.
15. In paragraaf 5.1 ‘Informatieverstrekking’ wordt in onderdeel a ‘Inspectie Werk en
Inkomen (IWI)’ vervangen door: I-SZW.
N
Bijlage XVI, behorend bij artikel 6.1, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document:WDAT-WOD-P’ vervalt: : 2012, versie 1.
2. Bij het onderdeel ‘Inhoudsopgave’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen
telkens de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 2 ‘Definities’ wordt ‘ISO/IEC17024’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
4. In paragraaf 4.1. ‘Persoonscertificatie bij werken onderoverdruk’ wordt ‘ISO/IEC
17024 en IAF GD 24’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
5. In paragraaf 4.1.1. ‘Wijziging van het certificatieschema’ wordt ‘paragraaf 4.2.3
van ISO/IEC 17024’ vervangen door: paragraaf 8.4 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
6. In paragraaf 4.1.2 ‘Voldoende personeel’ wordt ‘paragraaf 4.2.7 van ISO/IEC17024’
vervangen door: paragraaf 6.1.2 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
7. In paragraaf 4.1.3. ‘Ontwikkeling en onderhoud van certificatieschema’ wordt:
-
a. ‘paragraaf 4.3’ vervangen door: paragraaf 8.6;
-
b. ‘paragraaf 4.3.3’ vervangen door: paragraaf 8;
-
c. ‘paragraaf 4.3.6’ vervangen door: paragraaf 8.5;
-
d. wordt ‘ISO/IEC 17024’ telkens vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2014.
8. In paragraaf 4.1.4. ‘Aan derden uitbestede werkzaamheden’ wordt ‘paragraaf 4.5 van
ISO/IEC 17024’ vervangen door: paragraaf 6.3 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
9. In paragraaf 4.1.5. ‘Kwalificaties van examinatoren’ wordt ‘paragraaf 5 van ISO/IEC
17024’ vervangen door: paragraaf 6.2 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
10. In paragraaf 4.1.6 ‘Vermeldingen op het certificaat’ wordt ‘paragraaf 6.3.3 van ISO/IEC
17024’ vervangen door: paragraaf 9.4.8 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
11. In paragraaf 4.1.7 ‘Toezicht op de certificaathouder’ wordt ‘paragraaf 6.4 van ISO/IEC
17024’ vervangen door: paragraaf 8.3 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
12. In paragraaf 4.1.8 ‘Hercertificatie’ wordt ‘paragraaf 6.5 van ISO/IEC 17024’ vervangen
door: paragraaf 9.6 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
13. In paragraaf 4.1.9 ‘Gebruik van het beeldmerk’ wordt ‘paragraaf 6.6 van ISO/IEC 17024’
vervangen door: paragraaf 9.7 van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
O
Bijlage XVIa, behorend bij artikel 6.5, 1e lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document: WSCS-WOD-A vervalt: : 2012, versie 1.
2. Bij het onderdeel ‘Inhoudsopgave’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen
telkens de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 2’ Definities’ vervalt in de kolom ‘Betekenis’ na de omschrijving van
‘WSCS-WOD-A’ in de kolom ‘Begrip of afkorting’ : : 2012, versie 1.
4. In paragraaf 7 ‘Onderwerp van de certificatie’ wordt in de zesde alinea de volzin:
‘De duikerarts die het initiële arbeidsgezondheidskundig onderzoek bij personen die
belast worden met het verrichten van duikarbeid uitvoert, dan wel een klinische behandeling
na een duikmedisch incident uitvoert, dan wel optreedt als duikmedisch begeleider
dan wel als duikmedisch adviseur moet in het bezit zijn van het certificaat duikerarts
B. Voor deze werkzaamheden gelden namelijk zwaardere eisen.’
vervangen door de volgende volzinnen en tabel:
‘De duikerarts die de volgende taken verricht moet in het bezit zijn van het certificaat
Duikerarts B, voor deze werkzaamheden gelden namelijk zwaardere eisen:
-
• het uitvoeren van het initiële arbeidsgezondheidskundig onderzoek bij personen die
belast worden met het verrichten van duikarbeid;
-
• het uitvoeren van een klinische behandeling van een duikerziekte, zoals decompressieziekte,
luchtembolie of aandoeningen genoemd als absolute contra-indicatie (zie tabel A);
-
• het uitvoeren van het arbeidsgezondheidskundig onderzoek bij personen die belast worden
met het verrichten van duikarbeid na de constatering van een duikerziekte, zoals decompressieziekte,
luchtembolie of aandoeningen genoemd als contra-indicatie (zie tabel A) of na een
duikgerelateerd ongeval;
-
• het optreden als duikmedisch begeleider dan wel als duikmedisch adviseur.
-
• Tabel A: Ten minste dienen de volgende aspecten onderzocht te worden:
|
|
Contra-indicatie
|
Onderzoek/Biometrie
|
1
|
Infectieziekten
|
|
|
|
– indien
|
R
|
|
|
onbehandeld
|
|
|
2
|
Endocriene organen
|
|
|
|
– diabetes mellitus
|
A
|
|
3
|
Psychische aandoeningen
|
|
|
|
|
|
|
|
– Psychosyndromen en psychotische
|
A
|
|
|
toestandsbeelden
|
|
|
|
– claustrofobie
|
A
|
|
4
|
Zenuwstelsel
|
|
* baseline
|
|
– episoden van bewustzijnsverlies, convulsies,
|
|
neurologische status
|
|
gezichtsverlies, verlies motoriek
|
|
* visus
|
|
en/of oriëntatie
|
A
|
|
|
– duizeligheid
|
A
|
|
|
– epilepsie
|
A
|
|
5
|
Tractus circulatorius
|
|
* ergometrie
|
|
– septumdefecten
|
A
|
|
|
– angina pectoris
|
A
|
|
|
– decompensatio
|
A
|
|
|
cordis
|
|
|
|
– myocard infarct
|
A
|
|
|
– arrythmiën
|
R
|
|
|
– hypertensie
|
R
|
|
6
|
Tractus respiratorius
|
|
* 1ste keuring: X-thorax
|
|
– luchtembolie
|
A
|
* longfunctieonderzoek
|
|
– CARA
|
A
|
|
7
|
Tractus digestivus
|
|
|
|
– hiatus herniae/abdominale hernia
|
R
|
|
|
– acute en/of chronische hepatitis of -
|
A
|
|
|
pancreatitis
|
|
|
|
– haemorrhoiden
|
R
|
|
8
|
Tractus urogenitalis
|
|
* urineonderzoek
|
|
– aandoeningen met abnormale
|
A
|
|
|
nierfunctie
|
|
|
9
|
Keel-Neus-Oor
|
|
* toonaudiogram
|
|
– chronische otitis media
|
A
|
|
|
– middenoor plastieken
|
A
|
|
|
– M. Ménière
|
A
|
|
|
– mastoiditis
|
A
|
|
|
– gebitstoestand (losse elementen)
|
R
|
|
10
|
Haematologie
|
|
* volledig
|
|
– thallassaemia major
|
A
|
bloedbeeld incl. Hb,
|
|
|
|
Ht en leucocyten
|
|
|
|
* glucose
|
|
|
|
* sikkelcel
|
|
|
|
uitsluiten op indicatie
|
11
|
Overige aandoeningen
|
|
|
|
– maligniteit
|
R
|
|
Contra-indicatie: A = absoluut, R = relatief (meestal tot correctie)’.
P
Bijlage XVII, behorend bij artikel 7.7, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 4.1. ‘Persoonscertificatie’ wordt in de eerste zin ‘17024: 2003 en IAF
GD24 (hierna: NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003)’ vervangen door ‘17024:2012’ en wordt in
de tweede zin ‘17024: 2003’ vervangen door: 17024:2012.
2. In paragraaf 4.1.2. ‘Bezwaarprocedure’ wordt ‘Paragraaf 4.2.6’ vervangen door ‘Paragraaf
9.8.2’ en wordt ‘2003’ vervangen door: 2012.
3. In paragraaf 4.1.3. ‘Personeel’ wordt ‘Paragraaf 4.2.7’ vervangen door ‘Paragraaf
6.1.2’ en wordt ‘2003’ vervangen door: 2012.
4. In paragraaf 4.1.4. ‘Ontwikkeling en onderhoud van een certificatieschema’ wordt:
-
a. ‘Paragraaf 4.3’ vervangen door: Paragraaf 8.6;
-
b. ‘2003’ vervangen door: 2012;
-
c. ‘ISO 17024’ vervangen door: ISO 17024: 2012;
-
d. ‘Paragraaf 4.3.6.’ vervangen door: Paragraaf 9.3.2.
5. In paragraaf 4.1.5. ‘Onderaanneming’ wordt ‘Paragraaf 4.5’ vervangen door ‘Paragraaf
6.3’ en wordt ‘2003’ vervangen door: 2012.
6. In paragraaf 4.1.6. ‘Deskundigheid personeel’ wordt ‘Paragraaf 5’ vervangen door
‘Paragraaf 6.2.2’ en wordt ‘2003’ vervangen door: 2012.
7. In paragraaf 4.1.8. ‘Toezicht’ vervalt de zinsnede ‘Paragraaf 6.4 van NEN-EN-ISO/IEC
17024:2003 is niet van toepassing. In plaats daarvan geldt:’.
8. In paragraaf 4.1.9. ‘Hercertificatie’ wordt ‘Paragraaf 6.5’ vervangen door ‘Paragraaf
9.6’ en wordt ‘2003’ vervangen door: 2012.
9. In bijlage 2 ‘TCVT examenprotocol persoonscertificering w4 (11-055) wordt in paragraaf
6 ‘Eisen t.a.v. de exameninstelling’ in de eerste zin ‘ISO/IEC 17024’ vervangen door:
ISO/IEC 17024:2012.
Q
Bijlage XVIIa, behorend bij artikel 7.7, tweede lid, onder a, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen theorie machinist mobiele
torenkraan + aantal verplichte vragen’, vervalt achter de aanhef bij onderdeel 3.3
en achter de aanhef bij onderdeel 4.4: KO-vraag.
2. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
achter onderdeel 3: KO-opdracht.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’:
-
a. vervalt in de eerste volzin van de eerste alinea: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de tweede alinea de tweede volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40
punten of meer heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door:
Een kandidaat is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste
volzin: Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit pas
NA het examen meegedeeld.
5. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij de
onderdelen 5, 6, 8 ‘(KO-opdracht)’ en bij onderdeel 10: (KO-onderdeel).
6. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’ komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
R
Bijlage XVIIb, behorend bij artikel 7.7, tweede lid onder b, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen theorie machinist torenkraan
+ aantal verplichte vragen’, vervalt achter de aanhef bij onderdeel 3.3 ‘(KO-vraag)’
en achter de aanhef bij onderdeel 4.4: KO-vraag.
2. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
achter onderdeel 3: KO-opdracht.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’:
-
a. vervalt in de eerste volzin van de eerste alinea: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de tweede alinea de tweede volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40
punten of meer heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door:
Een kandidaat is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste
volzin: Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit pas
NA het examen meegedeeld.
5. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij het
vijfde, zesde en achtste bolletje ‘(KO-opdracht)’ en bij het tiende bolletje: (KO-onderdeel).
6. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’, komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
S
Bijlage XVIIc, behorend bij artikel 7.7, tweede lid onder c, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen theorie machinist mobiele
kraan + aantal verplichte vragen’, vervalt achter de aanhef bij onderdeel 3.3 ‘(KO-vraag)’
en achter de aanhef bij onderdeel 4.4: KO-vraag.
2. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
achter onderdeel 3: KO-opdracht.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’:
-
a. vervalt in de eerste volzin van de eerste alinea: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de eerste alinea de vijfde volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40
punten of meer heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door:
Een kandidaat is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste
volzin: Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit pas
NA het examen meegedeeld.
5. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij de
onderdelen 5, 6, 8 ‘(KO-opdracht)’ en bij onderdeel 10: (KO-onderdeel).
6. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’ komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
T
Bijlage XVIId, behorend bij artikel 7.7, tweede lid onder d, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen theorie machinist grondverzetmachine
W4-05 + aantal verplichte vragen’, vervalt achter de aanhef bij onderdeel 3.3 ‘KO-vraag’
en achter de aanhef bij onderdeel 4.4: KO-vraag.
2. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
achter onderdeel 3: KO-opdracht.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’:
-
a. vervalt in de eerste volzin: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de vijfde volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40 punten of meer
heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door: Een kandidaat
is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste
volzin: Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit pas
NA het examen meegedeeld.
5. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij de
onderdelen 5, 6, 8 ‘(KO-opdracht)’ en bij onderdeel 10: (KO-onderdeel).
6. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’ komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
U
Bijlage XVIIe, behorend bij artikel 7.7, tweede lid onder e, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen theorie machinist autolaadkraan
W4-04 + aantal verplichte vragen’’, vervalt achter de aanhef bij onderdeel 3.3 ‘KO-vraag’
en achter de aanhef bij onderdeel 4.4: KO-vraag.
2. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
achter onderdeel 3: KO-opdracht.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordeling’:
-
a. vervalt in de eerste volzin: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de vijfde volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40 punten of meer
heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door: Een kandidaat
is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordeling’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste volzin:
Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit pas NA het
examen meegedeeld.
5. In paragraaf 10.2 ‘Beoordeling’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij de onderdelen
5, 6, 8 ‘(KO-opdracht)’ en bij onderdeel 10: (KO-onderdeel).
6. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’ komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
V
Bijlage XVIIf, behorend bij artikel 7.7, tweede lid onder f, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen theorie machinist verreiker
W4-07 + aantal verplichte vragen’, vervalt achter de aanhef bij onderdeel 3.3 ‘KO-vraag’
en achter de aanhef bij onderdeel 4.4: KO-vraag.
2. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
achter onderdeel 3: KO-opdracht.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’:
-
a. vervalt in de eerste volzin: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de vijfde volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40 punten of meer
heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door: Een kandidaat
is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste
volzin: Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit pas
NA het examen meegedeeld.
5. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij de
onderdelen 5, 6, 8 ‘(KO-opdracht)’ en bij onderdeel 10: (KO-onderdeel).
6. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’ komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
W
Bijlage XVIIg, behorend bij artikel 7.7, tweede lid onder g, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
achter onderdeel 2: KO-opdracht.
2. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’:
-
a. vervalt in de eerste volzin: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de vijfde volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40 punten of meer
heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door: Een kandidaat
is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste
volzin: Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit pas
NA het examen meegedeeld.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij de
onderdelen 5, 6, 8 ‘(KO-opdracht)’ en bij onderdeel 10: (KO-onderdeel).
5. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’ komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
X
Bijlage XVIIh, behorend bij artikel 7.7, tweede lid onder h, wordt als volgt gewijzigd:
1. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen theorie machinist grote funderingsmachine
+ aantal verplichte vragen’, vervalt achter onderdeel 2.3 ‘KO-vraag’.
2. In paragraaf 10.1 ‘Toetstermen’, onderdeel ‘Toetstermen Praktijkexamen’, vervalt
in de eerste volzin van onderdeel 6: KO-opdracht.
3. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’:
-
a. vervalt in de eerste volzin: wordt schriftelijk afgenomen en;
-
b. wordt in de vijfde volzin ‘Een kandidaat is geslaagd indien hij 40 punten of meer
heeft behaald en alle KO-vragen goed heeft beantwoord.’ vervangen door: Een kandidaat
is geslaagd indien hij 42 punten of meer heeft behaald.
4. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Algemeen’ vervalt de laatste
volzin: ‘Indien een kandidaat tijdens het examen een KO heeft gekregen, wordt dit
pas NA het examen meegedeeld.
5. In paragraaf 10.2 ‘Beoordelingsmethode’, onderdeel ‘Proces Verbaal’ vervalt bij de
onderdelen 5, 6, 8 ‘(KO-opdracht)’ en bij onderdeel 10: (KO-onderdeel).
6. In paragraaf 10.3 ‘Cesuur’ komt in de tekst na het opschrift ‘Cesuur praktijk’ de
derde tot en met de zesde volzin te vervallen.
ARTIKEL II
Artikel 9 van de Regeling stralingsbescherming werknemers 2014 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ’€ 108,80‘ vervangen door: € 109,85.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 22,75‘ vervangen door: € 22,97.
ARTIKEL III
De Warenwetregeling containers wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder verlettering van de onderdelen b en c tot de onderdelen c en d, wordt na onderdeel
a een onderdeel ingevoegd, luidende:
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d (nieuw) door een puntkomma,
worden tweeonderdelen toegevoegd, luidende:
B
De laatste zin van artikel 4, vijfde lid, komt te luiden:
Bij een tankcontainer wordt, indien de totale massa van de container en de inwendig
aangebrachte beproevingsbelasting minder is dan 2R, een aanvullende belasting verdeeld
over de lengte van de tank op de container aangebracht.
C
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid, onderdeel b, vervalt: de zwaartekracht van.
2. Onder vernummering van het derde lid tot vijfde lid, worden na het tweede lid twee
leden ingevoegd, luidende:
-
3. Indien bij internationaal vervoer de omstandigheden zodanig zijn dat de maximale
verticale versnelling aanmerkelijk afwijkt van 1,8 g en het gebruik van de container
op betrouwbare en doeltreffende wijze is beperkt tot zodanige vervoersomstandigheden,
mag het stapelgewicht worden aangepast aan de bijbehorende versnellingswaarden.
-
4. Na geslaagde voltooiing van de stapelbeproeving met gebruikmaking van het aangepaste
stapelgewicht, bedoeld in het derde lid, wordt de toelaatbare statische stapelbelasting
op de bovenzijde van de container bepaald en wordt deze op een goed zichtbare plaats
vermeld op de plaat, bedoeld in artikel 12, eerste lid, met inachtneming van het tweede
lid van dat artikel.
4. Het vijfde lid (nieuw) komt te luiden:
D
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt ‘van 3 kN’ vervangen door: als gevolg van een massa van 300
kilogram.
2. In het derde lid wordt ’kN‘ telkens vervangen door: kg.
E
In de artikelen 9, eerste en derde lid, en 10, eerste en derde lid, wordt ’het maximaal
toelaatbare gewicht van de lading (Pg)’ vervangen door: Pg.
F
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel b, wordt als volgt gewijzigd:
-
a. De punten 4 en 5 komen te luiden:
-
4. de maximale brutomassa tijdens vervoer (kg en lb),
-
5. de toelaatbare stapelbelasting bij 1,8 g (in kg en lb),.
-
b. In punt 6 wordt ’kN (kg)’ vervangen door: newtons.
-
c. In punt 10 wordt ‘TOELAATBAAR STAPELGEWICHT’ vervangen door ‘TOELAATBARE STAPELBELASTING’
en wordt ‘torsiebeproeving’ vervangen door: stapelbeproeving.
-
d. In punt 11 wordt ’BELASTINGWAARDE BIJ TORSIEBEPROEVING BIJ EEN ONTBREKENDE DEUR (in
kg en lb)’ vervangen door ‘TORSIEBEPROEVING MET EEN ONTBREKENDE DEUR (newtons)’ en
wordt ‘stapelbeproeving’ vervangen door: torsiebeproeving.
2. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid, wordt na het eerste lid een
lid ingevoegd, luidende:
3. In het derde lid (nieuw) wordt ‘de plaat vermeld, overeenkomstig de normen, bedoeld
in Bijlage 1, Hoofdstuk I, Bepaling 1, derde lid, bij de Internationale Overeenkomst
voor veilige containers 1972 (Trb. 1976, 28)’ vervangen door: vermeld op de plaat, bedoeld in het eerste lid, met inachtneming
van het tweede lid.
ARTIKEL IV
De Warenwetregeling drukapparatuur wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel j wordt ’1.500 liter en‘ vervangen door: 1.500 liter, de werkdrukmaximaal
drie bar is en de drukvaten.
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel j door een puntkomma, wordt
een onderdeel toegevoegd, luidende:
-
k. mobiele kelderbierinstallatie: een bierinstallatie die op locatie wordt gebruikt waarvan
alleen de bierleidingen nog dienen te worden aangesloten aan het tappunt of afleverpunt
en alle onderdelen van de bierinstallatie geplaatst zijn in een geconditioneerde en
afgesloten ruimte die alleen voor bevoegden toegankelijk is. De bierinstallatie bestaat
uit een of meerdere tanks, zijnde drukvaten, met een koelmantel en bijbehorende geïsoleerde
installatieleidingen en onder druk staande appendages, waarbij de drukvaten per stuk
een maximaal volume (V) hebben van 1.500 liter, de werkdruk maximaal drie bar is en
voorzien zijn van een kunststof of rubberen binnenmantel en gebruikmaken van lucht
als drijfgas.
B
In artikel 2, eerste lid, onderdelen d en m, wordt na ’kelderbierinstallatie‘ ingevoegd:
of mobiele kelderbierinstallatie beide.
C
In artikel 15, eerste lid, onderdeel a en b, wordt ‘documentcode: WDA&T-DA: 2012,
versie 01’ vervangen door: documentcode: WDA&T-DA.
D
Bijlage 2, behorende bij artikel 15, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document WDA&T-DA’ vervalt: :2012, versie 01.
2. In paragraaf 3.3. ‘Risicoanalyse’ wordt:
-
a. ‘hoofdstuk 4’ vervangen door: paragraaf 4.1;
-
b. ‘ISO/IEC 17020:2004’ en ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ telkens vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC
17020:2012;
-
c. ‘hoofdstuk 8’ vervangen door: paragraaf 6.1;
-
d. ‘hoofdstuk 15’ vervangen door: paragraaf 7.5;
-
e. ‘paragraaf 7.5’ vervangen door: paragraaf 5.1.4.
3. In paragraaf 4.2.1. ‘Beoordeling producten (drukapparatuur)’, paragraaf 4.3. ‘Eisen
aan de (A)KVG’ en paragraaf 4.4.1. ‘Voor goedkeuren van permanente verbindingen’ wordt
‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ telkens vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
4. In paragraaf 4.4.2 ‘Voor het goedkeuren van personeel voor NDO/permanente verbindingen’
wordt ‘17024: 2003 (Type A)’ vervangen door: 17024:2012.
5. In paragraaf 4.5 ‘Specifieke invulling beoordeling producten (drukapparatuur)’ wordt:
-
a. ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ telkens vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012;
-
b. ‘paragrafen 4.2, 6, 7, 8, 9, 10 en 13’ vervangen door: paragrafen 4.1, 5.2, 6.1, 6.2,
7.1, 7.4 en 8;
-
c. ‘Paragraaf 4.2’ vervangen door: Paragraaf 4.1;
-
d. in onderdeel B.3:
-
1°. ‘Paragrafen 6, 7 en 8’ vervangen door: Paragrafen 5.2, 6.1 en 8;
-
2°. ‘par.6’ door: par. 5.2;
-
3°. ‘par. 8’ door: par. 6.1;
-
4°. ‘Paragraaf 9’ door: Paragraaf 6.2;
-
5°. ‘par. 9’ door: par. 6.2;
-
6°. ‘Paragraaf 10’ door: Paragraaf 7.1;
-
7°. ‘Keuringsmethoden en – procedures’ door: ‘Keuringsmethoden en – procedures’;
-
8°. ‘Paragraaf 13’ door: Paragraaf 7.4.
6. In Bijlage 2 ‘VAKBEKWAAMHEIDSEISEN’ wordt:
-
a. ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012;
-
b. ‘par. 6.3’ vervangen door: par. 5.2.5;
-
c. ’ NEN-EN-ISO/IEC 19011:2002’ telkens vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 19011:2012;
-
d. ‘NEN-EN-ISO/IEC 9001:2000’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 9001:2008.
ARTIKEL V
De bijlage, behorend bij artikel 2, van de Warenwetregeling explosieveilig materiaal
wordt als volgt gewijzigd:
A
Na ‘Document:WDA&T ATEX’ vervalt: : 2011, versie 01.
B
Bij het onderdeel ‘Inhoud’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
C
In paragraaf 3.2 ‘Risicoanalyse’ komt de tekst van het eerste tot en met het zesde
bolletje te luiden:
-
• de autonomie in onderzoek (inspecteren, keuren, auditeren), rapportage en certificatie
(zie onder andere paragraaf 5.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 4.1.4
uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en paragrafen 5.1. en 5.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011
voor voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• het niveau van deskundigheid en vakbekwaamheid (zie onder andere paragraaf 6.1.2 van
de NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 6.1 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 voor
voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• het hanteren van vertrouwelijke informatie (zie onder andere paragraaf 4.5 van de
NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 4.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en paragraaf
8.5 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011 voor voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• de mate van transparantie van de werkprocessen;
-
• het verwerken van ontvangen klachten en bezwaren (zie onder andere paragraaf 7.13
van de EN NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, hoofdstuk 7.5 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012
en paragraaf 9.8 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011 voor voorzieningen die dit risico
moeten beperken);
-
• het nemen van verantwoordelijkheid voor uitgevoerde taken (zie onder andere paragraaf
5.1.1 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 voor voorzieningen die dit risico moeten beperken).
D
In paragraaf 4. ‘Eisen ten behoeve van aanwijzing’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’
vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012’en wordt ‘2004’ vervangen door ‘2012’.
E
In paragraaf 4.1. ‘Algemeen kader’ wordt ‘NEN-EN 45011’ vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC
17065:2012’, wordt ‘2004’ vervangen door ‘2012’ en wordt ‘EA-2/17: 2009 Guidance’
vervangen door: ‘EA-2/17M: 2009 Guidance.
F
In paragraaf 5. ‘Toezicht’ wordt in onderdeel b, ‘Arbeidsinspectie. Team Certificatie’
vervangen door: Inspectie SZW.
ARTIKEL VI
De Warenwetregeling liften wordt als volgt gewijzigd:
A
Bijlage 1, behorende bij artikel 2, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document:WDAT-Liften Handelsfase‘ vervalt: : 2012, versie 01.
2. Bij het onderdeel ‘Inhoud’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 4.1’Algemeen kader’ wordt ‘EA-2/17-EA Guidance’ vervangen door: EA-2/17M-EA
Guidance.
4. In paragraaf 4.3 ‘Eisen aan de keuringsinstellingen’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’
vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012’ en wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen
door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
5. In paragraaf 4.4.1 ‘Deel I-A’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC
17065:2012.
6. In paragraaf 4.4.2 ‘Deel I-B’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’ vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC
17065:2012’ en wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
7. In paragraaf 4.5 ‘Functies en vakbekwaamheidseisen’ komt de derde zin te luiden:
Als verbijzondering van NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 hoofdstuk 5 met betrekking tot organisatie
en management en paragraaf 6.1 met betrekking tot personeel, NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012
par. 5.1 met betrekking tot de organisatiestructuur, hfst. 8 met betrekking tot het
kwaliteitssysteem en paragraaf 6.1 met betrekking tot het certificatiepersoneel en
NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011 par. 6.1 met betrekking tot de organisatie, hfst. 10 met
betrekking tot het kwaliteitssysteem en hfst. 7 met betrekking tot het certificatiepersoneel
geldt het volgende:
B
Bijlage 2, behorende bij artikel 2, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document:WDAT-Liften Gebruiksfase ‘ vervalt: : 2012, versie 01.
2. Bij het onderdeel ‘Inhoud’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 3.3. ‘Risicoanalyse’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen door:
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
4. In paragraaf 4.1. ‘Algemeen’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ en ‘NEN-EN-ISO/IEC
17020:2004’ vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
5. In paragraaf 4.3 ‘Inspectie’ wordt:
-
a. ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ telkens vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012;
-
b. ‘hoofdstuk 4, §2 lid1’ vervangen door: paragraaf 4.1;
-
c. ‘hoofdstuk 6’ vervangen door: paragraaf 5.2;
-
d. ‘hoofdstuk 8’ vervangen door: paragraaf 6.1;
-
e. ‘de onder 6.1 gegeven typering’ vervangen door: de onder 5.2.2 gegeven typering;
-
f. ‘hoofdstuk 9.1’ vervangen door: paragraaf 6.2;
-
g. ‘hoofdstuk 10’ vervangen door: paragraaf 7.1;
-
h. ‘Hoofdstuk 13’ vervangen door: paragraaf 7.4.
6. In paragraaf 4.5 ‘Aanwijzingscriteria’ :
In afwijking van paragraaf 6.3 van de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012: Uitbesteding is niet
toegestaan. Inlenen van personeel is toegestaan mits volledig voldaan wordt aan paragraaf
6.1 van de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
ARTIKEL VII
De Warenwetregeling machines wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2a, tweede lid, wordt ‘documentcode: WDAT-VT-Producten: 2012, versie 01’
vervangen door: documentcode: WDAT-VT-Producten.
B
Bijlage 1, behorende bij artikel 2a, wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document:WDA&T-EU- Machines ‘ vervalt: : 2011, versie 01’.
2. Bij het onderdeel ‘Inhoud’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 3.2 ‘Risicoanalyse’ komt de tekst van het eerste tot en met het zesde
bolletje te luiden:
-
• de autonomie in onderzoek (inspecteren, keuren, auditeren), rapportage en certificatie
(zie onder andere paragraaf 5.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, hoofdstuk 4.1.4
uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en paragrafen 5.1. en 5.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011
voor voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• het niveau van deskundigheid en vakbekwaamheid (zie onder andere paragraaf 6.1.2 van
de NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 6.1 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 voor
voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• het hanteren van vertrouwelijke informatie (zie onder andere paragraaf 4.5 van de
NEN-EN-ISO/IEC 17.065:2012, paragraaf 4.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en paragraaf
8.5 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011 voor voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• de mate van transparantie van de werkprocessen;
-
• het verwerken van ontvangen klachten en bezwaren (zie onder andere paragraaf 7.13
van de EN NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 7.5 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012
en paragraaf 9.8 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011 voor voorzieningen die dit risico
moeten beperken);
-
• het nemen van verantwoordelijkheid voor uitgevoerde taken (zie onder andere paragraaf
5.1.1 uit de NEN-EN- ISO/IEC 17020:2012 voor voorzieningen die dit risico moeten beperken).
4. In paragraaf 4 ‘Eisen ten behoeve van de aanwijzing’ wordt in onderdeel a ‘NEN-EN-ISO/IEC
45011:1998’ vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012’en wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’
vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020: 2012.
5. In paragraaf 4.1 ‘Algemeen kader’ wordt in onderdeel a ‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’
vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012’en wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen
door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
6. In paragraaf 4.3.1 ‘Voor productcertificatie:’ wordt in onderdeel a ‘NEN-EN-ISO/IEC
45011:1998’ vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012’ en wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’
vervangen door: NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
7. Hoofdstuk 5. ‘Toezicht’ komt te luiden:
-
5. Toezicht
In verband met de verplichtingen in het kader van toezicht zijn de volgende artikelen
van toepassing; artikelen 6g en 6i Warenwetbesluit machines en artikel 2c Warenwetregeling
machines, alsmede de artikelen 1.5b en 1.5c Arbeidsomstandighedenbesluit en artikel
1.1a Arbeidsomstandighedenregeling. De CKI dient ten behoeve van de informatieverzameling
kosteloos de navolgende zaken te realiseren:
-
A. Zich jaarlijks vóór 1 maart schriftelijk aan SZW te verantwoorden over de rechtmatigheid
en doeltreffendheid van het functioneren op elk werkveld waarvoor de instelling door
de minister van SZW is aangewezen (de schriftelijke verantwoording wordt naar de Inspectie
SZW gezonden). In deze schriftelijke verantwoording worden tenminste de volgende onderwerpen
behandeld:
-
1. de door de instelling afgegeven, geschorste, ingetrokken dan wel geweigerde certificaten;
-
2. wijzigingen in de op het werkveld van de instelling betrekking hebbende accreditaties,
reglementen en procedures;
-
3. wijzigingen in de bestuurssamenstelling;
-
4. wijzigingen in de statuten of het huishoudelijk reglement;
-
5. aan derden uitbestede werkzaamheden;
-
6. structurele knelpunten op het werkveld van de instelling die zich in de uitvoeringspraktijk
hebben voorgedaan;
-
7. het gevoerde overleg en de samenwerking op het werkveld met andere certificerende
instellingen;
-
8. door de instelling ontvangen klachten en de wijze van afhandeling daarvan;
-
9. tegen de beslissingen van de instelling ingediende bezwaren en aangespannen zaken
en de wijze van afhandeling daarvan;
-
10. een financieel verslag betreffende de activiteiten waarvoor de instelling is aangewezen;
-
11. het aantal malen per kalenderjaar dat afgeweken wordt van het sanctie- en maatregelenbeleid,
genoemd onder 4.3.12.
-
B. Mee te werken aan de controles door SZW (in de praktijk betekent dit dat de controles
door de Inspectie SZW en de nationale accreditatie-instantie uitgevoerd kunnen worden).
-
C. Tijdige en juiste informatie te verstrekken die SZW nodig heeft om te kunnen beoordelen
of zij aan de aanwijzingsnormen blijft voldoen (in de praktijk betekent dit dat deze
informatie aan de Inspectie SZW of de nationale accreditatie-instantie verstrekt moet
worden). Deze informatie betreft alle informatie die relevant is voor de aanwijzingscriteria.
-
D. Terstond informatie te verstrekken aan SZW en aan de BHST in het kader van hun registratietaak,
over individuele certificaten/certificaathouders waaraan een sanctie is opgelegd (in
de praktijk betekent dit dat deze informatie aan de Inspectie SZW, verstrekt moet
worden). Deze informatie betreft de hoeveelheid niet afgegeven certificaten na inadequate
reparatie of na niet reparatie na 2 maanden.
-
E. Aan te tonen aan SZW dat zij voldoende controleert of schriftelijk afgemelde tekortkomingen
ook daadwerkelijk zijn verholpen. De CKI houdt zich bij de op te leggen sancties/maatregelen
aan het vastgestelde sanctie- en maatregelenbeleid.
-
F. SZW en TCVT in te lichten zodra zij voornemens is een of meer van haar taken te beëindigen.
-
G. SZW in te lichten zodra zij een aanvraag indient voor een aanvullende accreditatie
of beoordeling op basis van een wettelijke specifiek schema.
C
Bijlage 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Na ‘Document:WDA&T-VT- Producten ‘ vervalt: : 2012, versie 01.
2. Bij het onderdeel ‘INHOUD’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
3. In paragraaf 4.1. ‘Productcertificatie’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004 en de IAF/ILAC-A4
(hierna te noemen NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004)’ vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012’
en wordt ‘paragrafen uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen door: paragrafen
uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
4. In paragraaf 4.1.1. ‘Onafhankelijkheid’ wordt ‘annex A van de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’
vervangen door: annex A1 van de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
5. In paragraaf 4.1.2. ‘Personeel’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen door:
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
ARTIKEL VIII
De bijlage behorende bij artikel 2 van de Warenwetregeling persoonlijke beschermingsmiddelen
wordt als volgt gewijzigd:
A
Na ‘Document:WDA&T-EU- PBM ‘ vervalt: : 2011, versie 01.
B
Bij het onderdeel ‘Inhoud’ vervallen na de omschrijving van de paragrafen telkens
de daarachter opgenomen nummers.
C
In paragraaf 3.2 ‘Risicoanalyse’ komt de tekst van het eerste tot en met het zesde
bolletje te luiden:
-
• de autonomie in onderzoek (inspecteren, keuren, auditeren), rapportage en certificatie
(zie onder andere. paragraaf 5.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 4.1.4
uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en paragrafen 5.1. en 5.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011
voor voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• het niveau van deskundigheid en vakbekwaamheid (zie onder andere paragaaf 6.1.2 van
de NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 6.1 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 voor
voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• het hanteren van vertrouwelijke informatie (zie onder andere paragraaf 4.5 van de
NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 4.2 van de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en paragraaf
8.5 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011 voor voorzieningen die dit risico moeten beperken);
-
• de mate van transparantie van de werkprocessen;
-
• het verwerken van ontvangen klachten en bezwaren (zie onder andere. hoofdstuk 7.13
van de EN NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012, paragraaf 7.5 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012
en paragraaf 9.8 van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011 voor voorzieningen die dit risico
moeten beperken);
-
• het nemen van verantwoordelijkheid voor uitgevoerde taken (zie onder andere paragraaf
5.1.1 uit de NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 voor voorzieningen die dit risico moeten beperken).
D
In paragraaf 4. ‘Eisen ten behoeve van de aanwijzing’ wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’
vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012’en wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen
door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012’.
E
In paragraaf 4.1. ‘Algemeen kader’ wordt:
1. in onderdeel 3, onder a ‘NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998’ vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC
17065:2012’en wordt ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004’ vervangen door ‘NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012.
2. ‘EA-2/17’ vervangen door: EA-2/17M.
F
In paragraaf 5. ‘Toezicht’ wordt in onderdeel b, ‘Arbeidsinspectie. Team Certificatie’
vervangen door: Inspectie SZW.
ARTIKEL IX
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.
TOELICHTING
Algemeen
1. Inleiding
Met deze regeling worden de Arbeidsomstandighedenregeling, de Regeling stralingsbescherming
werknemers 2014 en de Warenwetregelingen containers, drukapparatuur, explosieveilig
materiaal, liften, machines en de persoonlijke beschermingsmiddelen gewijzigd. Het
betreft wijzigingen gericht op actualisering en implementatie van zogenoemd klein
beleid.
De wijzigingen van de Arbeidsomstandighedenregeling hebben betrekking op de volgende
onderwerpen:
-
1. toevoegen van een bijlage in verband met de opname van het persoonscertificaat springmeester;
-
2. tijdelijke regeling werkveld vuurwerk;
-
3. de actualisering van bijlagen in verband met een aantal NEN-normen;
-
4. aanpassing van de bijlagen die betrekking hebben op (kraan)machinisten;
-
5. aanpassing van de bijlage die betrekking heeft op de duikerarts, en
-
6. aanpassing van twee bijlagen in verband met asbest en adembescherming
Daarnaast worden een aantal Warenwetregelingen aangepast in verband met de actualisering
van een aantal NEN-normen.
Tevens is de Warenwetregeling containers aangepast in verband met een recente wijziging
van de Internationale overeenkomst voor veilige containers en is reikwijdte van de
Warenwetregeling drukapparatuur uitgebreid tot de mobiele kelderbierinstallatie.
Tot slot wordt de Regeling stralingsbescherming werknemers 2014 aangepast in verband
met de jaarlijkse indexering van aan het stralingspaspoort verbonden administratieve
kosten.
De aan deze wijzigingen verbonden administratieve lasten en kosten en kosten voor
het toezicht en handhaving zijn minimaal. Daar waar nodig zal daar bij de verschillende
onderdelen op in worden gegaan.
2. Aanpassing NEN-normen
De onderhavige wijzigingen hebben betrekking op actualisering van een aantal NEN-normen
die zijn opgenomen in een aantal bijlagen bij de Arbeidsomstandighedenregeling en
bij de Warenwetregelingen drukapparatuur, explosieveilig materiaal, liften, machines
en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Het gaat hierbij om de vervanging van de volgende NEN-normen.
-
– NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004 door NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012
-
– NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012
-
– NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998 door NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012
De wijzigingen van deze NEN-EN-ISO/IEC normen hebben te maken met het feit dat de
structuur (indeling in hoofdstukken) sterk is gewijzigd ten opzichte van de eerdere
versies en nu meer in lijn is gebracht met de structuur van andere accreditatienormen.
Daarom zijn ook de verwijzingen naar een aantal paragrafen en hoofdstukken aangepast.
Bij de NEN-EN-ISO/IEC 17020 (Inspecties) zijn elementen uit de bij de norm behorende
Guidance IAF/ILAC-A4:2004 nu geheel of gedeeltelijk in de norm zelf opgenomen en hoeft
niet langer naar de Guidance verwezen te worden.
In de NEN-EN-ISO/IEC 17024 (persoonscertificatie) zijn eveneens enkele passages opgenomen
uit de bij deze norm behorende, verplichte Guidance (IAF Guidance 24:2009).
De NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012 (productcertificatie) is een geheel nieuwe accreditatienorm
die de oude EN 45011:1998 en de bijbehorende Guidance vervangt. Ook hier is vooral
sprake van een andere indeling en het opnieuw redigeren van bepaalde eisen. Inhoudelijk
wijzigen de verschillende eisen niet of slechts marginaal.
Op de website van de Raad voor Accreditatie zijn zeer gedetailleerde overzichten beschikbaar
van de aangebrachte wijzigingen. Het aanpassen van accreditatienormen is geen unieke
gebeurtenis -normen worden met enige regelmaat bijgesteld en opnieuw vastgesteld-
en de betekenis van de huidige aanpassingen en de betekenis van de huidige wijzigingen
voor certificerende instellingen is marginaal.
3. Kraanmachinisten
Tijdens de beoordeling door de Raad voor Accreditatie van de betreffende certificerende
instellingen kwam aan het licht, dat de certificatieschema’s enkele zogenaamde ‘knock-out-vragen’
bevatten. Het onjuist beantwoorden van een ‘knock-out-vraag’, betekent dat de kandidaat
in kwestie zakt voor zijn examen, ook al zou hij of zij verder alle vragen juist hebben
beantwoord en ook de praktijkoefeningen goed hebben uitgevoerd. Dit is niet langer
wenselijk gelet op het feit dat een examen transparant, reproduceerbaar maar ook rechtvaardig
(‘fair’) moet zijn. In overleg met de Raad voor de Accreditatie en de beheerstichting
zijn de certificatieschema’s voor kraanmachinisten (bijlagen XVIIa tot en met XVIIh)
daarom op dit onderdeel aangepast.
4. Overige wijzigingen
De wijzigingen in de Arbeidsomstandighedenregeling die betrekking hebben op het persoonscertificaat
springmeester (artikel 4.6 en bijlage X), het werkveld vuurwerk (artikel 9.1 en 9.2),
de duikerarts (bijlage XVIa) en asbest en adembescherming (bijlage XIIIa en XIIIb)
zijn toegelicht in de artikelsgewijze toelichting.
Artikelsgewijs
Artikel I (Arbeidsomstandighedenregeling)
Artikel I, onderdeel A, B en D (jaartallen en versienummers)
In de tekst van de artikelen 2.14, 4.17b en 6.1 wordt de vermelding van jaartal en
versienummer geschrapt omdat deze ook in de betreffende bijlagen wordt geschrapt.
Het is verwarrend om in de bijlagen bij de naam van het document een jaartal en versienummer
te vermelden omdat de betreffende bijlagen door de onderhavige wijziging aangepast
worden. Door de publicatie in de Staatscourant is af te leiden sinds wanneer de tekst
van de betreffende bijlage geldt.
De in onderdeel F, onder 1, onderdeel H, onder 1, onderdeel I, onder 1,
Artikel V, onderdeel C en onderdeel D, onder 1, artikel V, onderdeel A,
artikel VI, onderdeel A, onder 1,en onderdeel B, onder 1, artikel VII, onderdeel A,
onderdeel B, onder 1, onderdeel C, onder 1, Artikel VIII, onderdeel A opgenomen wijzigingen
hebben hierop eveneens betrekking.
Artikel I, onderdelen B, G en bijlage (springmeester)
De tot op heden met het verstrekken van het certificaat springmeester belaste certificerende
instelling, de Stichting Hobéon SKO Certificatie, zal zijn werkzaamheden per 1 januari
2015 beëindigen. Bedoeling is verder dat het certificatiestelsel de 2e helft van 2015 zal worden vervangen door een registratiesysteem.
Voor de tussenliggende periode zal de verstrekking van het certificaat springmeester
en de daaraan ten grondslag liggende beoordeling geschieden door de Minister van SZW.
De beëindiging van de werkzaamheden door de Stichting Hobéon SKO Certificatie betekent
verder dat de toegankelijkheid van het certificatieschema niet meer voldoende gewaarborgd
is. Bovendien bevat dit schema diverse onderdelen die niet meer relevant zijn nu de
Minister van SZW het certificaat zal verstrekken (bijvoorbeeld de procedure bezwaar/beroep
en klachtrecht). Daarom is besloten het schema opnieuw vast te stellen en als bijlage
X op te nemen bij de Arbeidsomstandighedenregeling. De inhoudelijke eisen waaraan
de aanvrager moet voldoen om voor het certificaat springmeester in aanmerking te komen,
en de aan de beoordeling verbonden kosten (te betalen door de aanvrager) zijn nagenoeg
niet gewijzigd.
De huidige tarieven voor initiële en hercertificatie zijn € 2500,– tot € 4900.
De initiële kosten voor het basiscertificaat springmeester zijn voor de Minister het
uitgangspunt voor het tarief dat op 1 januari 2015 geldt. De aanpassingen in het certificatieschema
zorgen er voor dat voor alle (initiële) niveaus en bij hercertificatie de werkzaamheden
en daarmee de kosten gelijk zijn (één bedrag gelijk aan de kosten voor het basiscertificaat
springmeester).
Artikel I, onderdeel E (vuurwerk)
Dit betreft een tijdelijke aanpassing van de eisen om door de Minister van SZW aangewezen
te kunnen worden als certificerende instelling voor het afgeven van het certificaat
vuurwerkdeskundige. De certificerende instelling heeft dan geen beoordeling van de
Raad voor de Accreditatie nodig om aangewezen te kunnen worden. Dit geldt echter alleen
als de certificerende instelling op 31 december 2014 reeds actief is als certificerende
instelling voor het persoonscertificaat vuurwerkdeskundige. Op dit moment is er één
certificerende instelling aangewezen door de Minister van SZW om het certificaat vuurwerkdeskundige
te verstrekken.
De tijdelijke aanpassing strekt ter overbrugging van de eerste helft van 2015 omdat
de Minister van SZW van plan is om het certificatiestelsel voor dit werkveld in de
2e helft van 2015 te vervangen door een registratiesysteem.
De tijdelijke aanpassing geschiedt bij hoge uitzondering omdat de certificerende instelling
anders veel kosten zou moeten maken voor maar een korte periode. Deze kosten zou de
instelling dan in zeer korte tijd moeten terugverdienen waardoor de kosten van het
certificaat de komende tijd niet proportioneel zouden stijgen. De overstap van het
certificatiesysteem naar het registratiesysteem wordt de komende tijd verder met de
betrokken partijen besproken en uitgewerkt.
Artikel I, onderdeel F, onder 2, onderdeel H, onder 2, onderdeel I, onder 2, onderdeel
N, onder 2, Onderdeel O, onder 2, Artikel V, onderdeel B, Artikel VI, onderdeel A,
onder 2, en onderdeel B, onder 2, artikel VII, onderdeel B, onder 2, en onderdeel
C, onder 2, artikel VIII, onderdeel B.
Bij de inhoudsopgave zijn de nummers die oorspronkelijk waren opgenomen geschrapt,
omdat deze nummers geen praktische betekenis meer hebben.
Onderdelen F, onderdeel 3 en 4 (bijlage IId)
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door
NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
Onderdeel H, onder 3, 4 en 5 (bijlage XIIa)
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door
NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
Onderdeel I, onder 3, 4 en 5 (bijlage IIb)
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door
NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
Onderdeel J en K (bijlage XIIIa en XIIIb)
Per 1 juli 2014 is de grenswaarde voor blootstelling aan asbestvezels van het type
chrysotiel verlaagd en op een later moment zal ook de grenswaarde voor amfibole asbestvezels
worden verlaagd (zie wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit in Staatsblad 2014, nummer 217).
Om aan deze grenswaarden te kunnen voldoen dient enerzijds de emissie bij het verwijderen
van asbest aan de bron beperkt te worden en anderzijds een juist gebruik van passende
adembeschermingsmiddelen te worden gegarandeerd. Dit laatste is ook verplicht op basis
van artikel 8.1 van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
Met het oog daarop is door de asbestcertificatiebeheerstichting Ascert, in samenwerking
met de asbestbrancheverenigingen, in mei 2014 een bewustwordingscampagne gestart gericht
op een juist gebruik van passende adembeschermingsmiddelen.
Als onderdeel van deze campagne is aangekondigd dat in de asbestcertificatieschema’s
de verplichting zal worden opgenomen dat dragers van adembeschermingsmiddelen uiterlijk
per 1 januari 2015 moeten hebben deelgenomen aan het online instructieprogramma over
een juist gebruik van adembeschermingsmiddelen en per 2015 en vervolgens jaarlijks
een fittest moeten ondergaan om de passendheid van het masker te beoordelen.
De in onderdelen J en K opgenomen bepalingen vullen de certificatieschema’s SC-530
respectievelijk SC-540 op deze punten aan.
Onderdeel L (bijlage XIIIe)
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 45011: 1998 door
NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012. Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in
de NEN-norm aangepast.
Onderdeel M (bijlage XIIIf)
De wijzigingen (met uitzondering van onderdeel 15) houden verband met de vervanging
van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012. Daarbij zijn ook de
verwijzingen naar de paragrafen in deze NEN-norm aangepast.
Onderdeel 15 is een technische correctie, de Arbeidsinspectie is met ingang van 1 januari
2012 met de SIOD en IWI opgegaan in de Inspectie SWZW (Stcrt. 2012, 12044).
Onderdeel N (bijlage XVI)
De wijzigingen (met uitzondering van onderdeel 1 en 2) houden verband met de vervanging
van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012. Daarbij zijn ook de
verwijzingen naar de paragrafen in deze NEN-norm aangepast.
Onderdeel O (bijlage XVIa)
Op grond van artikel 6.14a, vierde lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit worden
in een ministeriële regeling nadere regels gesteld met betrekking tot de uitvoering
van het arbeidskundig onderzoek in het kader van duikarbeid, caissonarbeid en overige
arbeid onder overdruk. Tot 1 juli 2012 was in bijlage XVII, behorend bij artikel 6.7
van de Arbeidsomstandighedenregeling, inzake het gezondheidskundig onderzoek, onder
meer vastgelegd dat de normale herkeuring van een duiker mocht plaatsvinden door een
duikerarts A en dat een herkeuring na een ernstige duikgerelateerde ziekte plaats
moest vinden door een duikerarts B in verband met diens grotere deskundigheid. In
de huidige regelgeving is deze tweede eis ten onrechte niet opgenomen.
In het onderhavige schema is deze omissie inzake de taak van het herkeuren na een
ernstig duikgerelateerde ziekte door een duikerarts B hersteld.
Onderdeel P (bijlage XVII)
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door
NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012. Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in
deze NEN-norm aangepast.
Onderdeel Q tot en met X (bijlage XVIIa tot en met bijlage XVIIh)
In het algemeen deel van de toelichting is uiteengezet waarom de acht bijlagen inzake
de persoonscertificaten voor (kraan)machinisten zijn aangepast. Het gaat hier om de
paragrafen die betrekking hebben op de theorie- en praktijkexamens. Daarbij zijn begrippen
als ‘KO-onderdeel’ of ‘KO-opdracht’ en ‘KO-vragen’ geschrapt.
Artikel II (Regeling stralingsbescherming werknemers 2014)
Deze aanpassing betreft de jaarlijkse indexering van de aan het verstrekken van het
stralingspaspoort verbonden administratieve kosten.
Artikel III (Warenwetregeling containers)
Onderdelen A en E
Bijlage 1, punt 1 (algemene bepalingen), en Bijlage II, punt 11 (Algemene bepalingen),
behorend bij de Resolutie van 21 juni 2013, nopen tot opname in artikel 1 van de Warenwetregeling
containers van drie nieuwe begripsbepalingen, te weten P (maximaal toelaatbare massa
van de lading), Pg (maximaal toelaatbare gewicht van de lading) en Rg (maximaal toelaatbare
gewicht van de container tezamen met de lading). De begripsbepalingen R (maximaal
toelaatbare massa van de container tezamen met de lading) en g (standaardversnelling
van de zwaartekracht (9,8 m/s2) zijn al opgenomen in artikel 1.
In verband met deze uitbreiding kan de omschrijving van het begrip Pg in de artikelen
9 en 10 vervallen.
Onderdeel B
Bijlage II, punt 13 (deel 1 (Hijsen)), behorend bij de Resolutie van 21 juni 2013,
noopt tot een redactionele aanpassing van artikel 4, vijfde lid, van de Warenwetregeling
containers (onverkort 2 R).
Onderdeel C
Bijlage 2, punt 16 (deel 2 (Stapelen)), behorend bij de Resolutie van 21 juni 2013,
noopt tot een redactionele aanpassing van artikel 5, tweede lid, onderdeel b (vervallen
van de woorden ‘de zwaartekracht van’), en vierde lid (herformulering) van de Warenwetregeling
containers.
Verder noopt punt 15 van Bijlage 2 (Paragrafen 1 en 2 van deel 2 (Stapelen)) tot een
uitbereiding van artikel 5 met twee leden (het nieuwe derde en vierde lid).
Onderdeel D
Bijlage 2, punt 17 (Deel 3 (Puntbelasting)), behorend bij de Resolutie van 21 juni
2013, noopt tot een redactionele aanpassing van artikel 6, tweede lid (3 kN wordt
300 kg) en derde lid (kg in plaats van Kn).
Onderdeel F
Bijlage 1, Punt 8, Aanhangsel, behorend bij de Resolutie van 21 juni 2013, noopt tot
een redactionele aanpassing van artikel 12, eerste lid, van de Warenwetregeling containers.
Artikel 12 regelt het merk van goedkeuring op de container aan te brengen in de vorm
van een plaat. De huidige redactie van artikel 12 suggereert dat bij de inrichting
van de plaat het model, zoals omschreven in de Internationale Overeenkomst voor veilige
containers slechts gedeeltelijk van toepassing is en gevolgd hoeft te worden. Uiteraard
is het model volledig van toepassing. Het (nieuwe) lid van artikel 12 brengt dit expliciet
tot uitdrukking.
Artikel IV (Warenwetregeling drukapparatuur)
Onderdeel A en B
Dit betreft een wijziging ter verduidelijking van de reikwijdte van het begrip kelderbierinstallatie
en de toevoeging van de definitie van een mobiele kelderbierinstallatie. Een mobiele
kelderbierinstallatie valt onder de werking van artikel 1voor zover deze gelijkwaardig
is aan een kelderbierinstallatie en voldoet aan het “Protocol Kelderbierinstallaties
Nederlandse Brouwers – versie 1 januari 2015”, dat is opgenomen als publicatie op
de website www.nederlandsebrouwers.nl.
Onderdeel D, subonderdeel 2 tot en met 6
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004 door
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en NEN-EN-ISO/IEC 17024:2003 door NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in deze NEN-norm aangepast.
Artikel V (Warenwetregeling explosieveilig materiaal)
Onderdeel C tot en met E
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998 door
NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012. Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in
de NEN-norm aangepast.
Onderdeel F
Dit onderdeel betreft een technische correctie, de Arbeidsinspectie is met ingang
van 1 januari 2012 met de SIOD en IWI opgegaan in de Inspectie SZW (Stcrt. 2012, 12044).
Artikel VI (Warenwetregeling liften)
Onderdeel A, subonderdeel 3 tot en met 7
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17020: 2004 door
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en NEN-EN-ISO/IEC 17024: 2003 door NEN-EN-ISO/IEC 17024:2012.
Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in deze NEN-norm aangepast.
Onderdeel B, subonderdeel 3 tot en met 6
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17020: 2004 door
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012. Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in
deze NEN-norm aangepast.
Artikel VII (Warenwetregeling machines)
Onderdeel B, subonderdeel 3 tot en met 6
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004 door
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998 door NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012.
Onderdeel B, subonderdeel 7
Geconstateerd is dat per abuis niet de juiste tekst is opgenomen in hoofdstuk 5, maar
dat daarin dezelfde tekst opgenomen had moeten zijn als in hoofdstuk 5 van Bijlage
2 van de Warenwetregeling machines.
Onderdeel C, onderdeel 3 tot en met 5
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004 door
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012. Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in
deze NEN-norm aangepast.
Artikel VIII (Warenwetregeling persoonlijke beschermingsmiddelen)
Onderdeel C tot en met E
De wijzigingen houden verband met de vervanging van NEN-EN-ISO/IEC 17020:2004 door
NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en NEN-EN-ISO/IEC 45011:1998 door NEN-EN-ISO/IEC 17065:2012.
Daarbij zijn ook de verwijzingen naar de paragrafen in deze NEN-norm aangepast
Onderdeel F
Dit onderdeel betreft een technische correctie, de Arbeidsinspectie is met ingang
van 1 januari 2012 met de SIOD en IWI opgegaan in de Inspectie SZW (Stcrt. 2012, 12044).
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher