De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;
BESLUIT:
ARTIKEL I
In artikel 2 van de Regeling vaststelling subsidieplafond sanering verkeerslawaai
2014 wordt ‘€ 15.764.000’ vervangen door: € 19.508.000,–.
ARTIKEL II
In artikel 44a, tweede lid, van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai wordt
‘€ 13.500.000,–’ vervangen door: € 15.850.000,–.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2014.
TOELICHTING
Inleiding
Met deze wijzigingsregeling zijn twee subsidieplafonds aangepast.
In artikel I is het plafond aangepast dat in de Regeling vaststelling subsidieplafond
sanering verkeerslawaai 2014 voor het tijdvak van 1 januari 2014 tot en met 31 december
2014 was opgenomen voor de subsidieregeling ten behoeve van de sanering van verkeerslawaai,
bedoeld in de paragrafen 1 tot en met 7 van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai
(artikel I). Dit plafond is met € 3.744.000,– verhoogd. Als gevolg van wijzigingen
in de programmering van spoorsaneringsprojecten is in 2014 behoefte aan extra subsidiemiddelen.
De extra middelen zijn beschikbaar omdat in voorgaande jaren de sanering goedkoper
is uitgevoerd dan was geraamd. De verhoging van het plafond heeft tot gevolg dat voor
meer positief beoordeelde aanvragen subsidie kan worden verleend.
In artikel II is het plafond aangepast dat in de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai
voor het tijdvak van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 was opgenomen voor
de tijdelijke overgangssubsidieregeling Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
Geluid, bedoeld in paragraaf 8 van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai. Dit
subsidieplafond is recent al gewijzigd van tien miljoen euro naar 13,5 miljoen euro.1 Met deze wijzigingsregeling wordt het plafond wederom verhoogd, namelijk tot € 15.850.000,–.
Met dit nieuwe subsidieplafond kan voor alle positief beoordeelde subsidieaanvragen
subsidie worden verleend. De ruim 13 miljoen euro bleek hiervoor toch onvoldoende
te zijn.
Financiële gevolgen
De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve- en bestuurlijke
lasten, de inhoudelijke nalevingskosten of de handhaafbaarheid. De verplichting tot
het saneren van verkeerslawaai en A-lijst woningen volgt immers uit de Wet geluidhinder
en de daaronder hangende regelgeving. Voor gemeenten worden dan ook geen extra verplichtingen
in het leven geroepen.
In de voortgangsnotitie regeldruk bedrijven 2011-2015 van 19 september 2011 (Kamerstukken
II 2010/11, 29 515, nr. 333) is aangekondigd dat het kabinet internetconsultatie vaker wil inzetten bij de voorbereiding
van wetgeving, als aanvulling op de bestaande consultatiepraktijk. Openbare internetconsultatie
is echter niet nodig, indien het betreft een ministeriële regeling die geen ingrijpende
verandering teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook
geen gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk. Aangezien burgers en bedrijven geen
subsidie als bedoeld in de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai kunnen aanvragen,
is hier in het voorliggende geval sprake van. De wijzigingsregeling heeft ook geen
gevolgen voor de uitvoeringspraktijk.
In afwijking van het stelsel van vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10,
29 515, nr. 309), is deze wijzigingsregeling met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de
Staatscourant waarin zij wordt geplaatst in werking getreden en is niet de minimale
invoeringstermijn van twee maanden gevolgd. Van het stelsel van vaste verandermomenten
mag worden afgeweken indien er private of publieke voor- of nadelen zijn van vertragingen
of vervroeging van invoering. Daar is in het voorliggende geval sprake van. Het niet
verhogen van de subsidieplafonds kan namelijk leiden tot vertraging in de uitvoering
van de saneringsprojecten, wat een hoog publiek nadeel heeft.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld