Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 12 november 2014, nr. IENM/BSK-2014/235889, tot wijziging van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In artikel 44a van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai wordt ‘€ 10.000.000,–’ vervangen door: € 13.500.000,–.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2014 en werkt terug tot en met 1 januari 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

In 2000 is er op grond van hoofdstuk 3 van de Wet stedelijke vernieuwing een investeringsbudget in het leven geroepen, genaamd Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Op basis hiervan kon de Minister aan gemeenten een investeringsbudget verstrekken ten behoeve van de uitvoering van het gemeentelijke beleid inzake stedelijke vernieuwing. Als onderdeel van het investeringsbudget is vanaf 2003 in totaal ruim 310 miljoen euro beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de aanpak van woningen op hun A-lijst. De woningen op de A-lijst zijn de woningen die in de jaren ‘90 zijn geïnventariseerd en toen een geluidsbelasting van 65 tot 70 dB(A) hadden. 2014 is het laatste jaar waarin gemeenten op grond van het ISV-3 nog middelen ontvangen voor sanering van dezeA-lijst. Vanaf 2015 is het de bedoeling dat voor de sanering van A-lijst woningen weer subsidie kan worden aangevraagd via het reeds bestaande regime van de Wet geluidhinder (hierna: Wgh) en de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (Ssv). Op dit moment is een wijziging van artikel 126, tweede lid, van de Wgh in voorbereiding die dat mogelijk maakt.

Tot deze wijziging een feit is, is het echter wenselijk om gemeenten in staat te stellen lopende projecten af te ronden en te faciliteren bij de sanering van de resterende A-lijst woningen. Zo ontstaat er geen vertraging in de uitvoering, omdat gemeenten pas medio 2015 weten of ze in aanmerking komen voor een subsidie.

De regeling houdt in dat gemeenten een budget kunnen aanvragen waarmee ze hetzij een al lopend ISV-project kunnen afmaken, dan wel nog een nieuw project kunnen starten. Bij het vaststellen van de regeling was een bedrag van ruim 10 miljoen euro beschikbaar. Inmiddels is gebleken dat door de gemeenten meer aanvragen zijn ingediend. Gelet op het belang van deze regeling is daarom besloten het plafond te verhogen tot € 13.500.000,–.

Financiële gevolgen

De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve- en bestuurlijke lasten, de inhoudelijke nalevingskosten of de handhaafbaarheid. De verplichting tot het saneren van A-lijst woningen volgt immers uit de Wet geluidhinder en de daaronder hangende regelgeving. Voor gemeenten worden dan ook geen extra verplichtingen in het leven geroepen.

Ingevolge het kabinetsbeleid geldt een minimale invoeringstermijn van 2 maanden. Bij de invoeringstermijn van de voorliggende regeling wordt gebruik gemaakt van één van de uitzonderingen die in het genoemde kabinetsbeleid is opgenomen. In het kabinetsbeleid is namelijk reeds aangegeven dat, indien er sprake is van publieke nadelen van vertragingen van invoering, een uitzondering gemaakt kan worden op de invoeringstermijn.

In dit geval stuit het niet in acht nemen van de minimale invoeringstermijn van twee maanden niet op bezwaren, omdat de direct betrokkenen, de gemeenten, al geruime tijd op de hoogte zijn van deze wijziging en een zo spoedig mogelijke inwerkingtreding wensen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven