De gemeente Hof van Twente wil de aantrekkingskracht van het centrum van Goor versterken en de ontwikkeling van het centrum stimuleren. Daarom is samen met Goor Collectief besloten een integraal Masterplan voor het centrum op te stellen. In het Masterplan Centrum Goor, dat door de raad op 8 mei 2012 is vastgesteld, is opgenomen dat de Binnenstraat niet meer toegankelijk voor autoverkeer wordt. Door in de Binnenstraat de toegankelijkheid voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen te beperken, wordt de voetgangersrelatie tussen de Grotestraat en het Weversplein verbeterd. Door de toegankelijkheid te beperken door middel van een fysieke afsluiting halverwege, blijft de Binnenstraat toegankelijk voor de bewoners van de aangelegen appartementen, maar wordt het doorgaande gemotoriseerde verkeer op meer dan twee wielen belemmerd.
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat het plaatsen en/of verwijderen van verkeerstekens en onderborden, waardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd moet worden vastgesteld in een verkeersbesluit.
Een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing en/of verwijdering van de verkeerstekens die worden genoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
De wegen waarover in dit besluit wordt besloten zijn in beheer bij de gemeente Hof van Twente.
Beschrijving van het gebied, weg of straat
De Binnenstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van Goor. Het is een verbindingweggetje tussen de Grotestraat en het Weversplein.
Beschrijving van de functie of het beoogd functioneren
De Binnenstraat is gecategoriseerd als erftoegangsweg. Dit betekent dat hier de woon- en verblijfsfunctie centraal staat. In het noordelijk deel van de Binnenstraat geldt een snelheidsregime van 15 km/uur en in het zuidelijke gedeeltelijk een snelheidsregime van
Bestaande verkeersmaatregelen
In de Binnenstraat geldt eenrichtingverkeer, met uitzondering van fietsers.
De Binnenstraat wordt veel gebruikt door voetgangers.
Om de voetgangersrelatie tussen de Grotestraat en het Weversplein te verbeteren, is het wenselijk om in de Binnenstraat de toegankelijkheid voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen te beperken door het plaatsen van een verwijderbare paal en het bord “doodlopende weg” (L08). Door de toegankelijkheid te beperken door middel van een fysieke afsluiting halverwege, blijft de Binnenstraat toegankelijk voor de bewoners van de aangelegen appartementen, maar wordt het doorgaande gemotoriseerde verkeer op meer dan twee wielen belemmerd.
Dit verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, onder a van de Wegenverkeerswet 1994) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, onder c van de Wegenverkeerswet 1994).
Op 5 januari 2012 is er een presentatie gehouden van het concept Masterplan. Het concept Masterplan Centrum Goor heeft van 9 februari 2012 tot 8 maart 2012 ter inzage gelegen. Het vastgestelde Masterplan heeft van 24 mei 2012 tot 5 juni 2012 ter inzage gelegen. Er is regelmatig overleg geweest met Goor Collectief over het Masterplan Centrum Goor en de uitwerking daarvan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Door de verkeersadviseur is een positief advies gegeven over het verkeersbesluit. Het adviesrapport van de politie is als bijlage toegevoegd.