Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2014, 25719 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2014, 25719 | Besluiten van algemene strekking |
Het College voor toetsen en examens,
Gelet op artikel 2, zesde lid, onderdeel f, van de Wet College voor toetsen en examens; artikel 7 Toetsbesluit PO
Besluit:
Bij de centrale eindtoets primair onderwijs zullen de algemene hulpmiddelen toegestaan worden zoals vermeld in de bijlage 1 bij deze regeling.
De directeur van de school kan voor een leerling met een speciale ondersteuningsbehoefte de wijze van afname van de centrale eindtoets primair onderwijs aanpassen indien bij toepassing van de standaard afname de leerling niet of onvoldoende kan laten zien hoe vaardig hij is op de onderdelen die in de centrale eindtoets worden getoetst.
a. De directeur handelt bij de aanpassing bedoeld in artikel 2 binnen de kaders, vastgelegd door het College voor toetsen en examens in deze regeling.
b. Indien naar het oordeel van de directeur binnen bedoelde kaders geen adequate aanpassing wordt bereikt die de door de leerling ten gevolge van zijn speciale ondersteuningsbehoefte ondervonden belemmering wegneemt, neemt de directeur contact op met het College voor toetsen en examens.
a. Het College voor toetsen en examens stelt jaarlijks (in het toetsreglement) vast welke onderdelen van de wijze van toetsing door de directeur vanwege de speciale ondersteuningsbehoefte van een leerling kunnen worden aangepast.
b. Het College voor toetsen en examens stelt enkele aangepaste versies van de centrale eindtoets beschikbaar, geschikt voor afname bij leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte.
c. Het College voor toetsen en examens deelt jaarlijks, uiterlijk in de maand september voorafgaand aan de afname van de centrale eindtoets mee, welke aangepaste versies beschikbaar worden gesteld en voor welke beperking deze versies geschikt worden geacht.
d. De directeur maakt gebruik van de relevante, door het College voor toetsen en examens beschikbaar gestelde, versie.
e. Indien in het leveringsaanbod van het College voor toetsen en examens geen versie is opgenomen die de belemmering wegneemt en indien ook de aanpassingsmogelijkheden genoemd in artikel 3a de belemmering onvoldoende wegnemen, neemt de directeur contact op met het CvTE.
a. De directeur legt – voor zover relevant – vast welke aanpassingen hij toepast in de wijze van toetsing op grond van artikel 4a, welke aangepaste versie hij de leerling toekent op grond van artikel 4b, en welke overige aanpassingen hij verricht na en op grond van het overleg met het College voor toetsen en examens genoemd in artikel 4e.
b. De directeur legt vast op grond van welke gegevens hij vastgesteld heeft dat sprake is van een beperking en welke aanpassingen adequaat zijn en welke aanpassingen in het onderwijs zijn verricht.
c. De gegevens genoemd in artikel 5a en 5b zijn voor de inspectie desgevraagd beschikbaar ten behoeve van het toezicht en voor het College voor toetsen en examens geanonimiseerd ten behoeve van onderzoek.
Het gebruik van hulpmiddelen tijdens de afname van de centrale eindtoets is niet toegestaan tenzij anders vermeld. Dit betekent dat didactische materialen die normaliter in het lokaal aanwezig zijn (zoals tafelkaarten, wandkaarten, etc.) niet mogen worden getoond of gebruikt tijdens de afname van de centrale eindtoets. Leerlingen met dyscalculie mogen geen rekenmachine gebruiken omdat de opgaven hier niet op zijn ontwikkeld.
De volgende materialen zijn nodig/ toegestaan tijdens het maken van de centrale eindtoets:
– Potloden met een hardheidsgraad HB
– Een gum
– Een liniaal
– Uitreken- of kladpapier
– Een leesboek (dit is niet daadwerkelijk een hulpmiddel, maar meer iets om na de toets te doen en daardoor wel toegestaan)
Deze regeling betreft de vaststelling van regels voor de hulpmiddelen bij de centrale eindtoets PO en aangepaste wijze of vorm van toetsen bij deelnemers met een speciale ondersteuningsbehoefte rekening houdend met de aard van de beperking bij de centrale eindtoets PO.
De algemene hulpmiddelen die zijn toegestaan bij de centrale eindtoets primair onderwijs zijn vastgesteld als opgenomen in de bijlage bij deze regeling.
Het is de directeur van de school die beslist welke aanpassing nodig is. Hij handelt binnen het kader dat het CvTE biedt en maakt indien nodig gebruik van de mogelijkheid om aan het CvTE de vraag voor te leggen wat te doen indien in een bijzondere situatie de kaders niet adequaat zijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van een dove dyslectische leerling, waarbij de standaard oplossing bij dyslexie (spraaksynthese) niet werkt.
Voor een aanpassing binnen de kaders is geen toestemming van het CvTE nodig.
De inspectie oefent achteraf toezicht uit en kan aan de hand van het leerlingdossier vaststellen of de school bij de aanpassing binnen de regels en kaders van het CvTE is gebleven, maar ook of de directeur van de mogelijkheden binnen de kaders gebruik heeft gemaakt om een noodzakelijke doeltreffende aanpassing te realiseren. De school die iets toestaat dat in de regels niet is voorzien (bijvoorbeeld een rekenmachine bij hoofdrekenen) handelt in strijd met de regels. De school die vaststelt dat de standaard afname de leerling geen recht doet en dan niet gebruik maakt van de mogelijkheden die het CvTE biedt (inclusief artikel 3b) handelt in strijd met de Wet Gelijke Behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.
Dit artikel beschrijft formeel de mogelijkheden die de directeur heeft. Inhoudelijk wordt e.e.a. uitgewerkt in het toetsreglement.
Bij 4a kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het aanbieden van een rustige werkplek onder toezicht.
Het CvTE stelt (4b) aangepaste toetsen beschikbaar o.a. voor leerlingen met dyslexie of een visuele beperking. Als een door het CvTE geleverde aangepaste toets adequaat is, mag (bijvoorbeeld) de directeur (4d) niet kiezen voor een eigen, eveneens adequate aanpassing. Als spraaksynthese wordt geleverd voor de dyslectische leerling, mag de directeur niet kiezen voor een voorleeshulp.
Dit artikel regelt de verantwoordingsplicht op dit onderdeel ten behoeve van het toezicht door inspectie en waar relevant ook van onderzoek door CvTE.
Het College voor toetsen en examens, Namens deze, de voorzitter, H.W. Laan
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-25719.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.