De provincie Zuid-Holland realiseert ter hoogte van de kruising N219 – Zuidelijke Dwarsweg te Zuidplas een met verkeerslichten geregelde kruising. Hiermee wordt een bestaande enkelstrooksrotonde vervangen. Aanleiding voor deze maatregelen is de toegenomen verkeersdruk op deze locatie waarvoor de enkelstrooksrotonde onvoldoende capaciteit biedt.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet eveneens een verkeersbesluit worden genomen op grond van het genoemde artikel.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, lid 1, sub b van de WVW en artikel 12 van het BABW verkeersbesluiten te nemen. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2014 is hiervoor mandaat verleend aan het bureauhoofd Beheer en Verkeer van het desbetreffende district.
-
a.
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
-
b.
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
-
c.
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
is het gewenst om de kruising tussen de N219 en de Zuidelijke Dwarsweg te Zuidplas om te bouwen tot een met verkeerslichten geregelde kruising.
Het verkeersaanbod op de aansluiting van de Zuidelijke Dwarsweg op de N219 (enkelstrooksrotonde) is de afgelopen jaren sterk gegroeid door een aantal factoren:
-
-
De groei van het verkeer door autonome groei en ruimtelijke ontwikkelingen in de regio.
-
-
De ontwikkeling van nieuwbouwwijk Nesselande, die direct op één van de zijtakken van de rotonde is ontsloten (in 2010 ruim 10.000 inwoners).
-
-
De openstelling van de N219 omleiding Zevenhuizen, waarmee het aanbod in absolute zin waarschijnlijk niet zozeer is toegenomen, maar wel de “ventielwerking” op het noordelijk deel van de oude N219 is opgeheven. Het verkeer rijdt nu ongehinderd aan op de rotonde N219 - Zuidelijke Dwarsweg, terwijl voorheen de capaciteit van het wegvak door Zevenhuizen bepalend was voor de verkeersstroom.
Door de toename van het verkeer biedt de huidige enkelstrooksrotonde te weinig capaciteit om het verkeersaanbod te verwerken. Het gevolg is dat met name in de avondspits lange wachtrijen ontstaan op de N219. Verkeer vanaf de A20 richting Nesselande maakt dan een driekwartbeweging over de rotonde die de zware verkeersstroom op de N219 van de A12 naar de A20 blokkeert. Het gevolg is een zeer lange wachtrij op de N219 die terugslaat voorbij de aansluiting van de nieuwe op de oude N219.
In de ochtendspits ontstaan eveneens problemen: de links afslaande stroom vanaf Nesselande richting A12 blokkeert de doorgaande stroom op de N219 zodat met name op het zuidelijk deel van de N219 tussen A20 en Zuidelijke Dwarsweg een lange wachtrij ontstaat (de omvang van dit probleem is kleiner dan dat in de avondspits, maar inmiddels ook structureel). Dit heeft twee gevolgen:
-
1.
Zeer slechte doorstroming op de N219, waarmee de bereikbaarheid van Zevenhuizen, Nieuwerkerk en Nesselande onder druk staan, waar ook het verkeer dat de N219 gebruikt als verbinding tussen de A20 en de A12 grote hinder van ondervindt.
-
2.
Sluipverkeer over het onderliggend wegennet. Sinds de openstelling van de omleiding Zevenhuizen constateren politie, de verschillende wegbeheerders en bewoners dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende onderliggende wegen in de Zuidplas om de wachtrijen op de N219 te omzeilen. Het gaat dan om de parallelweg van de N219, het Zuideinde, de Bierhoogtweg en het wegennet in Nesselande. Dit zijn wegen waar woningen aan staan, vaak met beperkte breedte en gebruikt door langzaam verkeer.
De problematiek is structureel: filevorming treedt dagelijks op en leidt structureel tot lange wachtrijen (tot enkele kilometers lang) in de wijk Nesselande (met name in de ochtendspits) en op de N219 (met name in de avondspits).
Gezien het geconstateerde knelpunt is er dringende noodzaak maatregelen te nemen om de verkeersafwikkeling te verbeteren. In de huidige vormgeving is de rotonde niet in staat het verkeersaanbod in de spitsen te verwerken. Dit levert niet alleen een doorstromingsprobleem op, maar kan door terugslag ook leiden tot verkeersveiligheidsproblemen.
Om te komen tot een robuuste oplossing zijn diverse kruispuntvormen onderzocht en beoordeeld. Uit deze studie is gebleken dat kruispuntoplossingen met rotondes onvoldoende robuust zijn om het verkeer goed af te kunnen wikkelen. Dit heeft geleid tot de keuze voor een met verkeerslichten geregelde kruising.
Met deze maatregelen wordt de doorstroming op de N219 bevorderd. Ook wordt de bereikbaarheid van de wijk Nesselande beter gewaarborgd. Door het verkeer op de kruising te regelen met een verkeersregelinstallatie wordt ook de verkeersveiligheid op de kruising gewaarborgd. Als aanvullende maatregelen voor de verkeersveiligheid wordt op de N219 voor de kruising de snelheid teruggebracht tot 50 km/h. Daarnaast worden ook kruispuntplateaus aangebracht als fysieke snelheidsremmer.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van de Politie eenheid Den Haag, waarbij met de verkeersmaatregelen is ingestemd. Daarnaast is de gemeente Zuidplas actief betrokken bij het bepalen van de verkeersmaatregelen.