Beleidsregel vernieuwingen of verbeteringen aan spoorvoertuigen Spoorwegwet

Datum: 14 juli 2014

Kenmerk: ILT-2014/40904

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 37b, derde lid, van de Spoorwegwet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. De wijzigingen, opgenomen in bijlage 1, worden niet aangemerkt als een verbetering of vernieuwing, als bedoeld in artikel 37b van de Spoorwegwet.

  • 2. Het eerste lid is niet van toepassing op wijzigingen, opgenomen in bijlage 1, die van invloed zijn op wijzigingen, opgenomen in bijlage 2.

Artikel 2

De wijzigingen in bijlage 2, worden in ieder geval aangemerkt als een verbetering of vernieuwing, als bedoeld in artikel 37b, eerste lid, van de Spoorwegwet, waarvoor een informatiedossier verplicht is gesteld.

Artikel 3

  • 1. Met betrekking tot wijzigingen aan spoorvoertuigen waarvan de aanvrager weet of verwacht dat die worden aangemerkt als een verbetering of vernieuwing, wordt de aanvraag voor een nieuwe vergunning voor indienststelling aangemerkt als informatiedossier, indien de aanvraag een omschrijving van het project bevat.

  • 2. Bij indiening van een aanvraag, als bedoeld in het eerste lid, is het tarief bedoeld in artikel 11, eerste lid, van de Regeling tarieven Spoorwegwet 2012, niet verschuldigd.

Artikel 4

  • 1. Deze beleidsregel wordt met toelichting in de Staatscourant geplaatst.

  • 2. Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Namens deze, De inspecteur-generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport, J. Thunnissen.

BIJLAGE 1, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1 EN 2

  • wijzigingen in de diagnose software (diagnose: informatieverzameling alleen ten behoeve van de machinist of storingsherstelling op termijn door werkplaats);

  • firmware update;

  • het aanbrengen, verwijderen, wijzigen van bedrading of bekabeling;

  • wijziging die beperkte aanpassing van de massa of massabalans van het type tot gevolg hebben (cumulatie van de (voorgaande) wijziging(en) < 500 kg);

  • het isoleren van leidingen en pijpen (pneumatiek of airconditioning);

  • het vervangen van componenten door andere componenten met gelijke functionaliteit en eigenschappen (substitutie) of vervanging door TSI-conforme component (interoperability constituent);

  • de vervanging van de GSM-R voice radio set door een andere TSI conforme GSM-R;

  • wijziging van de buitenbeschildering, bestickering of grafiek voor zover deze aan de TSI PRM voldoet en waarbij de buitendeuren ten behoeve van reizigers en hun directe omgeving van de bakwand (gerekend over 50 cm van de kortste afstand tot de naastliggende deur) niet wordt gewijzigd;

  • het aanbrengen of wijzigen van transfers (voor zover deze voldoen aan de TSI’s);

  • wijzigingen in de content van het reizigers informatie systeem (systeem moet voldoen aan TSI’s);

  • wijzigingen in kleuren van stoelbekleding en klapzittingen (niet zijnde wijziging van het aantal of de eigenschappen van brandwerendheid);

  • wijzigingen van de hoeveelheid koelvloeistof in airco installatie;

  • herstellen van onjuistheden t.g.v. ‘kwaliteitsperikelen’ in eigen engineering of productie voor zover de oplossing binnen de in dit document aangegeven kaders blijft;

  • wijzigingen waarvoor door een erkende keuringsinstantie (of Gutachter) een verklaring van non-regressie voor de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur is afgegeven, voor zover het interoperabele spoorvoertuigen met buitenlandse landcode betreft waarvoor reeds een vergunning voor inzet op de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur is afgegeven.

BIJLAGE 2, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 2

In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat wijzigingen aan spoorvoertuigen die in deze categorie vallen betrekking hebben op:

  • veiligheid,

  • voertuigspecificaties (ERATV),

  • voertuigeigenschappen,

  • wijzigingen in operationeel gebruik (profiel, gekoppeld rijden, geduwd rijden, eenmansbediening, radiografische besturing etc.).

Voorts kan gesteld worden dat in ieder geval een informatiedossier moet worden ingediend, met betrekking tot wijzigingen aan het systeem treinbeveiliging die invloed hebben op:

  • een wijziging van de functionaliteit klasse A en B systemen;

  • een wijziging van detectie-eigenschappen;

  • een wijziging van de EMC en het stoorstroomgedrag.

Voorbeelden van dergelijke wijzigingen:

  • als een of meer type gegevens in de lijst van ERATV moeten worden herzien;

  • wijziging van of in de treinbeveiliging (hardware of software) van een (type) spoorvoertuig met landcode NL. Ook die van de buurlanden B en D voor zover het type spoorvoertuig op NL grondgebied wordt ingezet en die installatie(s) op het/de (grens)baanvak(ken) actief zijn;

  • wijziging stoorstroomdetectiesysteem of de instelling daarvan;

  • wijziging van de reminstallatie (inclusief remblokken, -voeringen of -schijven e.d.);

  • wijzigingen die de infracompatibiliteit (mogelijk kunnen) beïnvloeden;

  • wijziging van het wielprofiel of wijziging van de equivalente coniciteit of detectie eigenschappen;

  • wijziging van de soort of het type stootbuffers;

  • modernisering van een (type) spoorvoertuig;

  • indien een of meer van de al voor het goedgekeurde type spoorvoertuig TSI- certificaten zijn of moeten worden aangepast;

  • wijziging in de besturing of installatie van de tractie;

  • wijziging in hoofd- en hulpverbruikers met uitzondering van voertuigen met dieselhydraulische tractie;

  • wijziging van soort of type dan wel wijziging aan stroomafnemer of schuitje of koolsleepstukken;

  • wijziging van wiel(stel) of draaistel of luchtvering of hoogteregeling of lastafremming;

  • wijziging van de besturing of vergrendeling van de passagiersdeuren;

  • wijziging die de massa of massabalans van het type tot gevolg hebben (cumulatie van de (voorgaande) wijziging(en) > 500 kg);

  • als uit de eigen beoordeling (CSM of anderszins) blijkt dat er een wijziging van het veiligheidsniveau is of de veilige integratie in het voertuig in het geding is, dan wel in de productie omgeving of bij onderhoud of herstelling.

TOELICHTING

Inleiding

Sinds de inwerkingtreding1 van een aantal wijzigingen2 van de Spoorwegwet ten gevolge van de implementatie van de Interoperabiliteitsrichtlijn (2008/57/EG) is onder meer de procedure van toelating van spoorvoertuigen gewijzigd. Voor het vernieuwen of verbeteren van spoorvoertuigen die reeds eerder zijn toegelaten, is in de Spoorwegwet in artikel 37b een aparte procedure beschreven.

In die procedure is een aantal stappen te onderscheiden. In onderstaand schema is opgenomen welke stappen het betreft, wie de stap neemt, en in welk wetsartikel dat is bepaald.

Stap

Omschrijving

Door wie?

Waar staat dat?

1

Opstellen informatiedossier

Degene die aanbesteedt

Artikel 37b, tweede lid, Spoorwegwet

2

Beoordelen informatiedossier op omvang, gevolgen voor veiligheid en gevolgen voor verenigbaarheid

De Minister van Infrastructuur en Milieu

Artikel 37b, derde lid, Spoorwegwet

of

Artikel 37b, zesde lid, Spoorwegwet indien het gaat om een niet volledige inschrijving in het register

3

Eisen vergunning

De Minister van Infrastructuur en Milieu

Artikel 37b, derde lid, Spoorwegwet

Of

Artikel 37b, zesde lid, Spoorwegwet indien het gaat om een niet volledige inschrijving in het register

4

Indienen aanvraag

Aanvrager

Artikel 37b, derde lid, Spoorwegwet

5

Horen beheerder

De Minister van Infrastructuur en Milieu

Artikel 37b, vierde lid, juncto artikel 36, derde lid, Spoorwegwet

6

Afgeven verklaring dat de verbetering of vernieuwing voldoet aan TSI’s, aan de essentiële eisen, neergelegd in de RIS en aan de open punten, neergelegd in de RIS, en dat het voertuig verenigbaar is met de infra

Aangemelde instantie of keuringsinstantie

Artikel 37b, negende lid, juncto artikel 36, derde lid, onderdelen a t/m c en e Spoorwegwet

7

Beschikken op de aanvraag om een vergunning voor verbetering of vernieuwing van een spoorvoertuig

De Minister van Infrastructuur en Milieu

Artikel 37b, derde lid, Spoorwegwet

8

Aanvraag om inschrijving in voertuigregister

De houder van het voertuig

Artikel 37, vijfde lid, Spoorwegwet

9

Inschrijving in voertuigregister

De Minister van Infrastructuur en Milieu

Artikel 37, zesde lid, Spoorwegwet

Beleidsregel

Dit is een beleidsregel in de zin van artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

De Minister van Infrastructuur en Milieu (hierna: de Minister) is op grond van artikel 37b, derde lid, van de Spoorwegwet (hierna: de wet) bevoegd om een vergunning voor indienststelling van een spoorvoertuig te eisen, indien de omvang van de voorgenomen verbetering of vernieuwing bij dat spoorvoertuig, de mogelijke gevolgen voor de veiligheid van een betrokken subsysteem of de gevolgen voor de verenigbaarheid van het spoorvoertuig met de hoofdspoorweginfrastuctuur dat noodzakelijk maakt of maken.

In artikel 37b van de wet wordt het verplicht gesteld voor verbeteringen en vernieuwingen om een informatiedossier in te dienen en, indien die op basis van het informatiedossier besloten wordt, een vergunning te verkrijgen voor gebruik van de hoofdspoorweginfrastructuur. In de Memorie van Toelichting staat dat het een verbetering of vernieuwing betreft het gaat om een belangrijke wijziging. Deze beleidsregel stelt van bepaalde wijzigingen vast of zij moeten worden aangemerkt als een verbetering of vernieuwing of juist niet.

Zoals gesteld eist de wet een informatiedossier bij een verbetering of vernieuwing. Op basis van dit informatiedossier kan de Minister beslissen of een vergunning vereist is. De wet stelt dat het informatiedossier een beschrijving van het project bevat, maar laat de vorm van het informatiedossier in het midden. In deze beleidsregel wordt voor bepaalde gevallen bepaald wanneer aan het vereiste van een informatiedossier is voldaan.

Doel van de beleidsregel

Het doel van deze beleidsregel is het verschaffen van duidelijkheid over het al dan niet vereisen van een vergunning door ILT namens de Minister in geval van wijzigingen aan spoorvoertuigen. Daartoe wordt beschreven bij welke wijzigingen op voorhand gesteld kan worden dat het een verbetering of vernieuwing betreft die vergunningplichtig is.

In bepaalde gevallen is op voorhand duidelijk dat een wijziging moet worden aangemerkt als een verbetering of vernieuwing. In deze gevallen bepaalt de beleidsregel dat aan het vereiste van een informatiedossier is voldaan, als bij de aanvraag een beschrijving is gegeven van het project. In die gevallen levert de beleidsregel dus tijdwinst op voor aanvragers en voor de ILT. Daarbij leidt dit ook tot een financieel voordeel voor de aanvragers.

De beleidsregel zal regelmatig worden geactualiseerd; voortschrijdend inzicht zal ertoe leiden dat er, zowel van de vergunningplichtige wijzigingen, als van de niet-vergunningplichtige vernieuwingen of verbeteringen, meer gevallen en nuanceringen in de beleidsregel kunnen worden opgenomen.

Wijzigingen waarbij op voorhand duidelijk is dat het een verbetering of vernieuwing betreft

Bij wijzigingen aan spoorvoertuigen waarvan op voorhand gesteld kan worden dat ze worden aangemerkt als een verbetering of vernieuwing, kan een apart informatiedossier achterwege blijven. De beschrijving van de voorgenomen vernieuwingen en verbeteringen, die ‘normaal’ het informatiedossier zou vormen, maakt nu onderdeel uit van de aanvraag. De aanvrager dient een aanvraag in voor een vernieuwing of verbetering van een spoorvoertuig, en ILT neemt die aanvraag in behandeling3.

Wijzigingen waarbij op voorhand duidelijk is dat het geen verbetering of vernieuwing betreft

Bij wijzigingen aan spoorvoertuigen waarvan op voorhand gesteld kan worden dat ze niet worden aangemerkt als een verbetering of vernieuwing omdat de omvang beperkt is, de mogelijke gevolgen voor de veiligheid afwezig zijn en er geen gevolgen voor de verenigbaarheid van het spoorvoertuig met de hoofdspoorweginfrastructuur zijn, is geen vergunning of informatiedossier vereist. Op deze gevallen is de wet niet van toepassing. Door in deze beleidsregel zekerheid te geven over de invulling van de begrippen in de wet, worden voor zowel de ILT als de betrokkenen kosten bespaard.

De verplichting tot het beschrijven en documenteren van de veiligheidsrelevantie van de vernieuwing of verbetering op grond van de CSM-verordening4 blijft echter onverkort bestaan.

ILT zal in het kader van het toezicht op de naleving toetsen of de documentatie voldoende is.

Vernieuwingen of verbeteringen, met informatiedossier

In bijlage 2 is weergegeven welke wijzigingen in ieder geval worden aangemerkt als een verbetering of vernieuwing, waarvoor een informatiedossier is vereist. Met betrekking tot deze categorie van wijzigingen is op voorhand duidelijk dat er veel ruimte voor variatie in de feitelijke wijziging kan zijn en waarbij er ook mogelijke interpretatieverschillen zijn, waardoor ILT per geval wil beoordelen of er sprake is van een vergunningplichtige wijziging. Daartoe wordt bepaald in artikel 2 van de beleidsregel dat deze wijzigingen worden aangemerkt als een verbetering of vernieuwing. Daarmee is vervolgens ook een informatiedossier verplicht, op basis waarvan de ILT kan beoordelen of een vergunning verplicht is.

Uiteraard zijn er ook wijzigingen aan spoorvoertuigen waarvan op voorhand, zowel voor de aanvrager als voor de ILT duidelijk is dat het gaat om een vergunningplichtige wijziging. In die gevallen wordt een aanvraag, bevattende een beschrijving van het project, tevens aangemerkt als een informatiedossier. Van deze categorie van gevallen bevat deze beleidsregel enkele voorbeelden, eveneens aangegeven in bijlage 2.

In artikel 37, vijfde lid, van de Spoorwegwet is bepaald dat de houder wijzigingen met betrekking tot bepaalde gegevens, die na de inschrijving van het voertuig in het register optreden, moet melden aan de Minister.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Namens deze, De inspecteur-generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport, J. Thunnissen.


X Noot
1

Stb. 2012, 351.

X Noot
2

Stb. 2011, 218.

X Noot
3

Uiteraard moet voor het in behandeling nemen van de aanvraag voldaan zijn aan de eisen: de aanvraag moet compleet zijn, en daarbij hoort dat het daarbij horende tarief op grond van de Regeling tarieven Spoorwegwet 2012 moet zijn voldaan.

X Noot
4

352/2009 en 402/2013

Naar boven