Zaaksverdelingsreglement rechtbank Noord-Holland per 1 juli 2014

Vooraf

In dit reglement legt het gerechtsbestuur van de rechtbank Noord-Holland vast voor welke zaken de rechtzoekende op welke rechtspraaklocaties in het arrondissement terecht kan.

Waar in het reglement wordt gesproken over behandeling van zaken, wordt gedoeld op de behandeling ter zitting.

Het gerechtsbestuur heeft bij de verdeling van zaken getoetst aan de volgende criteria:

toegankelijkheid, kwaliteit en gezonde bedrijfsvoering.

In het proces van totstandkoming van dit reglement heeft het gerechtsbestuur de volgende instanties geconsulteerd: 3 RO, ARAG Rechtsbijstand, (civiele) bewindvoerders, Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam, Bureau Jeugdzorg Noord-Holland, Consumentenbond, DAS Rechtsbijstand, deurwaarders, faillissementscuratoren, FNV, Gemeenten Alkmaar, Den Helder, Haarlem, Haarlemmermeer en Zaanstad, gemeentelijke schuldhulpverleningsinstanties van gemeenten Alkmaar, Den Helder, Haarlem, Hoorn en Purmerend, (plv) hoofdofficier van justitie van het parket Noord-Holland, Immigratie- en Naturalisatiedienst, Juridisch Loket Alkmaar, Juridisch Loket Haarlem, Koninklijke Marechaussee, Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie, Openbaar Ministerie (Functioneel, Landelijk en Regionaal Parket), Orde van Advocaten Alkmaar, Orde van Advocaten Haarlem, Politie Kennemerland, Politie Noord-Holland-Noord, Politie Zaanstreek-Waterland, Provincie Noord-Holland, Raad voor de Kinderbescherming Alkmaar, Raad voor de Kinderbescherming Haarlem, Sociale Verzekeringsbank, SRK Rechtsbijstand, Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, Waterschap Hollands Noorderkwartier.

De aanleiding voor wijziging van dit reglement is de sluiting met ingang van 1 juli 2014 van de locatie Hoorn door het Ministerie van Veiligheid van Justitie in het Besluit sluiting overige zittingsplaatsen (Staatscourant 31 oktober 2013, nummer 30411).

Voorts worden leerplichtzaken die voorheen in Zaanstad werden behandeld nu in Haarlem behandeld. Het gaat om ongeveer 5 zaken per maand. De reden hiervoor is dat de zaken aldus flexibeler en sneller kunnen worden gepland en sneller – gecombineerd met andere civiele en reguliere jeugdstrafzaken – op de zitting kunnen worden behandeld.

Bepalingen

1. Zittingsplaatsen

Het arrondissement heeft de volgende zittingsplaatsen:

  • A. Alkmaar:

    Postadres: Postbus 251, 1800 BG Alkmaar

    Bezoekadres: Kruseman van Eltenweg 2, 1817 BC Alkmaar

    Openingstijden: 8.30 – 17.00 uur

  • B. Haarlem:

    Postadres: Postbus 1621, 2003 BR Haarlem

    Bezoekadressen: Simon de Vrieshof 1, 2019 HA Haarlem

    Jansstraat 81, 2011 RW Haarlem

    Stationsplein 80, 2011 LM Haarlem

    Openingstijden: 8.30 – 17.00 uur

  • C. Zaanstad:

    Postadres: Postbus 1165, 1500 AD Zaandam

    Bezoekadres: Rembrandtstraat 23, 1506 LS Zaandam

    Openingstijden: 8.30 – 17.00 uur

  • D. Haarlemmermeer:

    Postadres: Postbus 1621, 2003 BR Haarlem

    Bezoekadres: Duizendbladweg 100, 1171 VA Badhoevedorp

    Openingstijden: 8.30 – 17.00 uur

Informatie over zaken

Voor informatie over een zaak die in de betreffende zittingsplaats wordt behandeld, kan de

rechtzoekende in die zittingsplaats terecht (gegevens zie boven).

2. Zaaksverdeling

In onderstaand schema zijn de categorieën zaken opgenomen die in de verschillende zittingsplaatsen in het arrondissement Noord-Holland worden behandeld.

 

ZITTINGSPLAATSEN

LOKET

NOORD-HOLLAND

A

B

C

D

A

B

C

D

Bestuursrecht

               

Rijksbelastingen

 

x

     

x

   

Vreemdelingenzaken

 

x

     

x

   

Wabo – milieuzaken

x

     

x

     

Sociale zekerheid

x

x

   

x

x

   

Studiefinanciering

x

     

x

     

Ambtenarenrecht

x

x

   

x

x

   

Lokale belastingen

x

x

   

x

x

   

Wet waardering onroerende zaken (WOZ)

x

x

   

x

x

   

Wet werk en bijstand

x

x

   

x

x

   

Wet maatschappelijke ondersteuning

x

x

   

x

x

   

Overige bestuursrechtelijke zaken

x

x

   

x

x

   
                 

Kantonzaken

               

Civiele zaken tot € 25.000,–

x

x

x

 

x

x

x

 

Arbeidszaken

x

x

x

 

x

x

x

 

Agentuurzaken

x

x

x

 

x

x

x

 

Huurzaken

x

x

x

 

x

x

x

 

Consumentenzaken

x

x

x

 

x

x

x

 

Pachtzaken

x

 

x

 

x

x

x

 

Curatele en mentorschap

x

x

x

 

x

x

x

 

Bewind

x

x

x

 

x

x

x

 
                 

Handelzaken

               

Faillissementen en surseances rechtspersonen

x

x

   

x

x

   

Faillissementen en surseances natuurlijke personen

x

x

   

x

x

   

Schuldsaneringen

x

x

   

x

x

   

Grondzaken

x

x

   

x

x

   

Intellectuele eigendom

 

x

     

x

   

Medische beroepsaansprakelijkheid

x

     

x

     

Bestuurdersaansprakelijkheid

x

x

   

x

x

   

Mededingingszaken

x

x

   

x

x

   

Aanbestedingszaken

 

x

     

x

   

Letselschade

x

     

x

     

Vervoerszaken

 

x

     

x

   

Verzekeringszaken

x

     

x

     

Erfrecht

x

x

   

x

x

   

Alle overige civiele zaken > € 25.000,–

x

x

   

x

x

   
                 

Personen- en familierecht

               

Huwelijk/Partnerschap

x

x

   

x

x

   

Gezag, omgang, woonplaats

x

x

   

x

x

   

Ondertoezichtstelling

x

x

   

x

x

   

Uithuisplaatsing

x

x

   

x

x

   

Scheiding c.a.

x

x

   

x

x

   

Levensonderhoud

x

x

   

x

x

   

Adoptie

x

x

   

x

x

   

Verhaal bijstand

x

x

   

x

x

   

Burgerlijke Stand

x

x

   

x

x

   

Voogdij overige

x

x

   

x

x

   

Wet op de jeugdzorg: beroepen indicatiestelling

 

x

     

x

   

Wet op de jeugdzorg: overige zaken

x

x

   

x

x

   

Erkenning/ontkenning vaderschap

x

x

   

x

x

   

Verdeling/verrekening

x

x

   

x

x

   

Leerplichtzaken

x

x

   

x

x

   

Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

x

x

   

x

x

   

Huisverbod

x

x

   

x

x

   

Overige familie zaken

x

x

   

x

x

   
                 

Strafrecht

               

Megazaken

 

x

 

x

 

x

 

x

LP–zaken

 

x

 

x

 

x

 

x

FP–zaken

 

x

     

x

   

PR zaken gedetineerd

x

x

 

x

x

x

 

x

PR zaken niet gedetineerd

x

x

 

x

x

x

 

x

MK zaken gedetineerd

x

x

 

x

x

x

 

x

MK zaken niet gedetineerd

x

x

 

x

x

x

 

x

Reguliere milieu- en fraudezaken (niet FP)

x

x

 

x

x

x

 

x

RC en raadkamer gevangenhouding

x

x

 

x

x

x

 

x

TBS verlengingen

x

x

 

x

x

x

 

x

Ontnemingen

x

x

 

x

x

x

 

x

Overtredingen

x

x

x

 

x

x

x

 

Mulderzaken: beroepen, verzetten tegen dwangbevel

x

x

x

 

x

x

x

 

Overige Mulderzaken

x

x

x

 

x

x

x

 

Jeugdzaken gedetineerd

x

x

   

x

x

   

Jeugdzaken niet gedetineerd

x

x

   

x

x

   

Raadkamerrekesten

x

x

   

x

x

   
                 

Landelijke concentraties

               

Luchtvaartzaken

 

x

 

x

 

x

 

x

Douanezaken (belastingen)

 

x

     

x

   

Niet EU WOTS zaken

 

x

 

x

 

x

 

x

Het gerechtsbestuur kan, in afwijking van de bepalingen in dit reglement, besluiten een bepaalde categorie zaken op een andere locatie binnen het arrondissement te behandelen.

In bijzondere individuele gevallen kan de rechter gemotiveerd van de bepalingen in dit reglement afwijken.1

3. Indiening stukken

In bovenstaande bepalingen is aangegeven welke postbussen/adressen dienen als correspondentieadressen voor het aanbrengen van zaken of indienen van stukken.

Daarnaast is het mogelijk om aan de informatiebalies van de zittingsplaatsen stukken af te geven of te deponeren, bestemd voor een zaak die in de betrokken zittingsplaats wordt behandeld.

Stukken die aan een andere dan de hierboven aangewezen postbus worden gericht of worden afgegeven op een andere dan de aangewezen zittingsplaats, worden door de rechtbank met bekwame spoed aan de juiste zittingsplaats overgedragen. Indien de indiener redelijkerwijs een verwijt kan worden gemaakt blijft de termijnoverschrijding die daar het gevolg van kan zijn, voor risico van de indiener.

4. Roldatum en tijdstip

Locatie Alkmaar

Civiele kantonzaken: woensdag 09.30 en 10:30 uur2

Civiele zaken: woensdag 10.00 uur

Locatie Haarlem:

Civiele kantonzaken: woensdag 9.00 en 10.00 uur en donderdag 9.00 en 10.00 uur

Civiele zaken: woensdag 10.00 uur

Locatie Zaanstad:

Civiele kantonzaken: donderdag 10.00 uur

5. Zaken verwijzen naar een andere rechtbank

Op grond van artikel 46b van de Wet op de rechterlijke organisatie kan de rechtbank een zaak ter verdere behandeling verwijzen naar een andere rechtbank, indien naar haar oordeel door betrokkenheid van de rechtbank behandeling van die zaak door een andere rechtbank is gewenst. Verwijzing vindt altijd plaats naar de rechtbank Amsterdam. Dit is alleen anders bij ambtenarenzaken en belastingzaken. Die zaken worden op grond van het hiervoor genoemde artikel verwezen naar de rechtbank Den Haag.

6. Uitvoeringsregels

Het gerechtsbestuur stelt nadere regels aangaande de wijze van uitvoering van dit

reglement. Bedoelde regels worden gepubliceerd op www.rechtspraak.nl.

7. Slotbepalingen

Dit reglement is vastgesteld door het gerechtsbestuur op 10 juni 2014.

Het zaaksverdelingsreglement behoeft de instemming van de Raad voor de rechtspraak. Deze instemming is verleend op 27 juni 2014.

Dit reglement wordt aangehaald als: zaaksverdelingsreglement rechtbank Noord-Holland en komt in de plaats van het zaaksverdelingsreglement zoals dat was vastgesteld door het gerechtsbestuur in verband met de sluiting van de locatie Den Helder op 1 april 2014 (Staatscourant 15 april 2014, nummer 11174).

Het reglement wordt gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van publicatie.


X Noot
1

In de wet zijn verschillende bepalingen opgenomen die betrekking hebben op behandeling van een zaak op een andere locatie, zoals de mogelijkheid tot verwijzing wegens samenhang van zaken, de descente, de schouw, het kort geding.

X Noot
2

Voor nadere informatie over roltijdstippen wordt verwezen naar de deelsite van de rechtbank Noord-Holland op www.rechtspraak.nl.

Naar boven