Schilders- en Onderhoudsbedrijf in Nederland

Bedrijfstakeigenregelingen 2014/2015

Verbindendverklaring gewijzigde CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Besluit van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 7 augustus 2014 tot wijziging van het besluit tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Schilders- en Onderhoudsbedrijf in Nederland inzake Bedrijfstakeigenregelingen

UAW Nr. 11581

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelezen het verzoek van partijen bij bovengenoemde collectieve arbeidsovereenkomst, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van gewijzigde bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Partij(en) ter ener zijde: de Koninklijke Vereniging Federatie van Ondernemers in de Schilders-, Onderhouds-, Metaalconservering-, en Glasbranche FOSAG;

Partij(en) ter andere zijde: FNV Bouw en CNV Vakmensen.

Naar aanleiding van dit verzoek zijn schriftelijke bedenkingen ingebracht door Liebregts Schilderwerken

Deze bedenkingen kunnen als volgt worden samengevat:

Bedenkinghebbende heeft aangevoerd dat, evenals in de voorgaande procedure tot wijziging van het besluit tot algemeen verbindend verklaring van bepalingen van deze cao, niet voldaan wordt aan het meerderheidsvereiste. Verder voert bedenkinghebbende aan dat avv beperkend werkt op de mededinging van Nederlandse bedrijven op de Europese markt. Een Nederlands schildersbedrijf dat in andere lidstaten werkzaamheden wil verrichten, zou worden geconfronteerd met de hogere lasten van het thuisland Nederland ten opzichte van het land waar men zou willen gaan werken.

Overwegende ten aanzien van de bedenkingen:

Zoals reeds eerder is toegelicht in de overwegingen behorende bij het besluit d.d. 13 maart 2014 (Stcrt. 19 maart 2014, nr. 3655) tot wijziging van het besluit tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Schilders- en Onderhoudsbedrijf in Nederland inzake Bedrijfstakeigenregelingen, moeten cao-bepalingen waarop het verzoek tot avv betrekking heeft, reeds gelden voor een naar het oordeel van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid belangrijke meerderheid van de in de bedrijfstak werkzame personen (artikel 2, eerste lid, van de Wet AVV).

Deze belangrijke meerderheid moet blijken uit een opgave van het aantal werkgevers lid van werkgeversvereniging(en) die partij zijn bij de collectieve arbeidsovereenkomst en onderscheidenlijk het aantal werkgevers dat naar de aard van de bedrijfsactiviteiten en de werkzaamheden tot de werkingssfeer van de collectieve arbeidsovereenkomst kan worden gerekend, alsmede het aantal personen werkzaam bij werkgevers die lid zijn van de werkgeversvereniging(en) die partij zijn bij deze collectieve arbeidsovereenkomst, onderscheidenlijk het aantal personen werkzaam bij werkgevers die naar de aard van de bedrijfsactiviteiten en de werkzaamheden tot de werkingssfeer van de collectieve arbeidsovereenkomst kunnen worden gerekend. Deze opgave dient te worden voorzien van een toelichting op de wijze van verzameling van de gegevens als bedoeld in artikel 2:2, eerste lid, sub d, van het Besluit aanmelding en van collectieve arbeidsovereenkomsten en het aanvragen van avv.

Uit de aangeleverde representativiteitscijfers behorende bij het besluit tot avv van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst Schilders- en Ondershoudsbedrijf in Nederland inzake bedrijfstakeigenregelingen van 28 januari 2011 (Stcrt. 2011, nr. 1932; laatstelijk gewijzigd bij besluit van 13 maart 2014 (Stcrt. 2014, nr. 3655)) waarin een toelichting wordt gegeven op de gehanteerde onderzoeksmethode, de gebruikte bronnen, de wijze van meting, de relatie tot de werkingssfeer en de actualiteit van de cijfers, volgt een representativiteit die ruimschoots voldoet aan het meerderheidsvereiste.

Bedenkingen tegen de representativiteit kunnen worden ingediend voor de toepasselijke werkingssfeerbepalingen die bij een verzoek tot avv worden ingediend. Nu er enkel sprake is van wijzigingen van het reeds genomen moederbesluit niet zijnde een werkingssfeerwijziging, vormen de ingebrachte bedenkingen geen beletsel om tot avv van de daarvoor in aanmerking komende bepalingen over te gaan.

Verder is in de overwegingen behorende bij het hierboven genoemde besluit reeds toegelicht dat de arbeidsvoorwaarden op bedrijfstakniveau door sociale partners gezamenlijk worden bepaald. De belangrijkste doelstelling van het systeem van avv is de bevordering van de stabiliteit van de arbeidsverhoudingen door concurrentie op arbeidsvoorwaarden te voorkomen. Onderdeel van de kostprijs van een product of dienst zijn de kosten die de arbeidsvoorwaarden met zich meebrengen. In die zin is sprake van een factor die bij internationale concurrentieverhoudingen een rol speelt. Dat is evenwel inherent aan de systematiek van avv.

Gelet op het bovenstaande vormen de ingebrachte bedenkingen geen beletsel om tot algemeen verbindendverklaring over te gaan.

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

Dictum I

Het besluit tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Schilders- en Onderhoudsbedrijf in Nederland inzake Bedrijfstakeigenregelingen1 wordt met inachtneming van dictum II als volgt gewijzigd:

A

De onder dictum I opgenomen bepalingen worden als volgt gewijzigd:

HOOFDSTUK 4 – VAKANTIEFONDS

Artikel 10 lid 4 komt te luiden:

‘Artikel 10 Bijdrageverplichting vakantiefonds

  • 4. Met ingang van week 9 van 2014 bedragen de verlofwaardepercentages:

       

    na 130 dagen ziekte

    – werknemers van 18 jaar en ouder

    26,266

    24,029

    – 17 jaar

    28,564

    24,464

    – 16 jaar

    30,052

    24,867

    Deze percentages zijn gedurende de eerste 52 weken dat de werknemer wegens arbeidsongeschiktheid niet kan werken verschuldigd over 100% van het bij werken geldende PRIS-loon. Na 52 weken van arbeidsongeschiktheid is de bijdrage verschuldigd over 70% van het bij werken geldende PRIS-loon. Perioden van arbeidsongeschiktheid worden samengeteld als ze elkaar met een onderbreking van minder dan vier weken opvolgen.’

I-b – Reglement individuele budgetrekening

Artikel 4 komt te luiden:

‘Artikel 4 Voorwaarden opname door de (gewezen) werknemer

  • 1. Indien de (gewezen) werknemer (een gedeelte van) het saldo van zijn individuele budgetrekening wil opnemen, dient hij door middel van het opsturen van het voorgeschreven formulier en een kopie van de factuur een verzoek in bij A&O Services. Het fonds is gerechtigd om eventuele administratiekosten in rekening te brengen

  • 2. De (gewezen) werknemer vermeldt in het verzoek welke opleiding het betreft en bij welk instituut de opleiding wordt of is gevolgd. Hij verklaart bij het verzoek dat de opleiding verband houdt met zijn huidige of een eventuele toekomstige functie. Uitbetaling van het saldo vindt niet plaats voor cursussen die de werknemer verplicht moet volgen van zijn werkgever, zoals VCA, BHV en EHBO.

  • 3. Het verzoek, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt in behandeling genomen mits het binnen 6 maanden na factuurdatum de voorgeschreven wijze is ingediend.

  • 4. Een voor 1 januari 2014 ontstaan negatief saldo wordt administratief buiten invordering gesteld nadat de cao gedurende drie jaar aaneensluitend niet meer op de werknemer van toepassing is geweest.’

II-b – Vakantiefondsreglement

Artikel 5, lid 2, komt te luiden:

‘Artikel 5 Rechten werknemers

  • 2.

    • a. Indien door een werkgever geen betalingen voor een bij hem in dienst zijnde werknemer zijn verricht, vindt over maximaal twee perioden bijboeking van rechten plaats met dien verstande dat de bijboeking wordt gestaakt op het moment dat die werkgever meer dan twee perioden betalingsachterstand heeft. De bijboeking over genoemde perioden geschiedt bij wijze van voorschot.

    • b. De werknemer verleent het Fonds een onherroepelijke last om de door de werkgever ter zake van de rechten verschuldigde bijdrage namens hem in te vorderen. De last aan het Fonds omvat mede het invorderen van deze bijdrage bij verzekeraars of derden anders dan de werkgever en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, die naar de mening van het Fonds verplicht zijn om deze bijdrage of (schade)vergoeding in verband met deze bijdrage te voldoen.’

Artikel 7, lid 2, komt te luiden:

‘Artikel 7 Uitbetalen verlofwaarden

  • 2. Voor een verlofdag wordt buiten de door het bestuur vastgestelde uitbetalingsgelegenheden slechts tot betaling overgegaan, indien een schriftelijke verklaring van de werkgever wordt overlegd waaruit blijkt dat deze met het opnemen van de verlofdag akkoord gaat. Voor een dergelijke verlofdag wordt uitgegaan van het laatst bekende uurloon. Daarnaast is uitbetaling buiten de door het bestuur vastgestelde uitbetalingsgelegenheden mogelijk in de volgende gevallen:

    • indien na een vastgestelde uitbetalingsgelegenheid nog rechten worden bijgeboekt die bestemd zijn voor de periode waarop de vastgestelde uitbetalingsgelegenheid betrekking had;

    • indien de werknemer buiten de bedrijfstak een arbeidsovereenkomst aangaat met een duur van minimaal een jaar;

    • indien de werknemer start als ondernemer;

    • indien de werknemer gebruik maakt van zijn recht op een vierdaagse werkweek vanaf de leeftijd van 55 jaar;

    • op het moment dat de (vroeg) pensioenuitkering van de werknemer tot uitkering komt;

    • indien de werknemer een arbeidsongeschiktheidsuitkering gaat ontvangen gebaseerd op een arbeidsongeschiktheid van 80% of meer;

    • indien de werknemer emigreert;

    • bij het overlijden van de werknemer;

    • bij naar de mening van het bestuur zodanig extreme omstandigheden, dat uitstel tot de vastgestelde uitbetalingsgelegenheid tot bijzondere hardheid leidt.’

Dictum II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en heeft geen terugwerkende kracht.

’s-Gravenhage, 7 augustus 2014

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, De directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving, M.H.M. van der Goes


X Noot
1

Stcrt. 2011, nr. 1932; laatstelijk gewijzigd bij besluit van 13 maart 2014 (Stcrt. 2014, nr. 3655)

Naar boven