Regeling wijziging Beleidsregel keuring en ontheffingverlening LZV en intrekking diverse regelingen

8 april 2014

nr. JBZ/2014 / 11959

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 4, vierde lid, van Richtlijn nr. 96/53/EG van de Raad van 25 juli 1996 houdende vaststelling voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationaal verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU L 235) en op de Wegenverkeerswet 1994, artikel 4:83 Algemene wet bestuursrecht, het Kentekenreglement, het Besluit Voertuigen en het Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten;

Besluit:

ARTIKEL I

A

Artikel 1, onderdeel i, komt te luiden:

i. LZV aansluitroute:

één of maximaal drie kortste geschikte wegen van en naar een bedrijfsvestiging van één aanvrager naar een LZV weg, waarbij de LZV aansluitroute niet geschikt is als LZV weg en het niet dezelfde LZV weg betreft indien er sprake is van meer dan één aansluitroute,

B

Artikel 5, tweede lid, onder a komt te luiden:

  • a. één route, waarvan de wegen niet binnen de autonome beslisruimte vallen;

ARTIKEL II

De Bekendmaking model ontvangstbewijs RDW1, de Bekendmaking gebruik ontvangstbewijs RDW2 en de Beleidsregel voorlopige kentekenbewijzen, zelfbalancerende bromfietsen3 worden ingetrokken.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De directie van de Dienst Wegverkeer, J.G. Hakkenberg, Algemeen Directeur.

TOELICHTING

De wijziging van de definitie van aansluitroute LZV voorziet er in om een mogelijkheid te creëren meerdere LZV aansluitroutes naar een bedrijfsvestiging te realiseren, vanaf verschillende LZV wegen.

Het doel van deze uitbreiding naar meerder aansluitroutes is dat daarmee onlogisch en ver omrijden wordt voorkomen. Derhalve blijft de hoofdregel dat één LZV aansluitroute voldoende is, maar er voor uitzonderingssituaties meerdere, maximaal drie, LZV aansluitroutes mogelijk zijn. Hierbij zal dan steeds in afstemming en met toestemming van de wegbeheerder(s) tot een passende, verkeersveilige, oplossing moeten worden gekomen.

De aanpassing van artikel 5, tweede lid, onder a, verduidelijkt de bestendige gedragslijn dat incidentele ontheffingen steeds voor maximaal 1 route kunnen worden aangevraagd en afgegeven.

De wijziging heeft de instemming van het Overlegorgaan Centrale Ontheffing Verlening (OCOV).

Per 1 januari 2014 is de kentekencard ingevoerd. Omdat door de gewijzigde wetgeving de kentekencard niet meer wordt ingevorderd, vervalt de noodzaak om ontvangstbewijzen af te gegeven. Hierdoor kunnen de Bekendmaking model ontvangstbewijs en de Bekendmaking gebruik ontvangstbewijzen RDW worden ingetrokken. De Beleidsregel voorlopige kentekenbewijzen zelfbalancerende bromfietsen kan worden ingetrokken, omdat de bromfietsen waarvoor de beleidsregel geldt sinds 1 januari 2011 niet meer kentekenplichtig zijn.

De directie van de Dienst Wegverkeer, J.G. Hakkenberg, Algemeen Directeur.


X Noot
2

Stcrt. 1998, 61

Naar boven