Besluit van 13 februari 2013 tot instelling van het Interdepartementaal Overleg voor Wetgeving en Juridische Zaken (IOWJZ)

De Ministers van Veiligheid en Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Besluiten:

Artikel 1

Er is een Interdepartementaal Overleg voor Wetgeving en Juridische Zaken (IOWJZ).

Artikel 2

  • 1. Het IOWJZ draagt bij aan de eenheid van beleid en de vernieuwing van de rijksdienst met betrekking tot departementsoverschrijdende juridische aangelegenheden. Daartoe vindt overleg en afstemming plaats op het terrein van:

    • a. algemeen wetgevingsbeleid;

    • b. algemene constitutionele aangelegenheden;

    • c. kwaliteit van de juridische functie van de Rijksoverheid;

    • d. overige departementsoverschrijdende juridische aangelegenheden.

  • 2. Het IOWJZ brengt desgevraagd advies uit aan de Ministerraad.

Artikel 3

  • 1. De directeuren Wetgeving en Juridische Zaken van de departementen zijn lid van het IOWJZ.

  • 2. Afhankelijk van de onderwerpen op de agenda kunnen de rector van de Academie voor Wetgeving, de directeur Wetgeving van de Raad van State, de voorzitter van het IHJZ, de voorzitter van het IWB en de voorzitter van de CBA voor de bespreking in de commissie worden uitgenodigd;

  • 3. De directeur Wetgeving en Juridische Zaken van het ministerie van Veiligheid en Justitie is voorzitter.

  • 4. De directeur Constitutionele Zaken en Wetgeving van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is plaatsvervangend voorzitter.

  • 5. Het secretariaat van het IOWJZ berust bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie en bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gezamenlijk.

  • 6. Het IOWJZ kan zijn werkwijze en die van het secretariaat regelen.

Artikel 4

Het IOWJZ heeft drie vaste subcommissies: het Interdepartementaal wetgevingsberaad (IWB), de Interdepartementale Commissie Bedrijfsjuridisch Advies (CBA) en het Interdepartementaal Hoofdenoverleg Juridische Zaken (IHJZ). De subcommissies kunnen hun werkwijze en die van hun secretariaat regelen.

Artikel 5

  • 1. Het IWB:

    • a. behandelt desgevraagd of uit eigen beweging onderwerpen van algemeen wetgevingsbeleid als bedoeld in artikel 2, onderdeel a;

    • b. bereidt op verzoek van het IOWJZ onderwerpen voor waarover de commissie advies uitbrengt.

  • 2. De CBA:

    • a. geeft bedrijfsjuridische adviezen (waaronder aanbestedings- en privaatrechtelijke, uitgezonderd arbeidsrechtelijke en fiscaalrechtelijke vraagstukken) aan ministeries, interdepartementale gremia of onderdelen daarvan;

    • b. ontwikkelt en onderhoudt standaardcontracten en algemene voorwaarden (eventueel inclusief toelichtingen) ten behoeve van de Rijksdienst;

    • c. vervult de functie van platform voor de uitwisseling van kennis en ervaring op het gebied van het aanbestedings- en privaatrecht.

  • 3. Het IHJZ:

    • a. vervult de functie van platform voor de uitwisseling van kennis en ervaring op het terrein van de juridische uitvoeringspraktijk;

    • b. ontwikkelt en onderhoudt instrumenten voor overheidsjuristen en draagt nieuwe instrumenten ter vaststelling voor aan het IOWJZ;

    • c. brengt zo nodig advies uit aan het IOWJZ over onderwerpen betreffende juridische zaken.

Artikel 6

Het besluit van de Minister van Justitie van 5 maart 1999, nr. 750612/99/6, houdende Instelling van de Interdepartementale commissie voor constitutionele aangelegenheden en wetgevingsbeleid (ICCW) (Stcrt. 1999, 59) wordt ingetrokken.

Artikel 7

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en vervalt na vier jaar.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 13 februari 2013

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

TOELICHTING

1. Taken van het IOWJZ

Het IOWJZ is een ambtelijke commissie die bijdraagt aan de eenheid van beleid en de hervorming van de rijksdienst. Daartoe vindt binnen het IOWJZ overleg plaats en worden standpunten bepaald over het wetgevingsbeleid, algemene constitutionele aangelegenheden, en departementsoverschrijdende juridische zaken. Voorts worden vraagstukken besproken voor zover het gaat om departementsoverschrijdende aangelegenheden die de uitoefening van de juridische functie betreft. Onder de juridische functie van de Rijksoverheid vallen de bestuurlijk-juridische advisering, geschilbeslechting, het sluiten van overeenkomsten of convenanten en (juridische) besluiten.

Door het beleggen van deze taak bij het IOWJZ wordt recht gedaan aan de strategische rol die de directeuren van juridische directies hebben ten behoeve van de juridische functie van het Rijk, zoals het bieden van een forum voor visievorming en het ontwikkelen en toepassen van gemeenschappelijke kwaliteitscriteria voor de juridische werkprocessen.

Tevens brengt het IOWJZ desgevraagd advies uit aan de Commissie voor Bestuur, Veiligheid en Justitie (CBVJ) of aan de Ministerraad op bovengenoemde terreinen. Daarnaast is het denkbaar dat de commissie op verzoek van de Ministerraad op deze terreinen advies uitbrengt. In het IOWJZ zal ook afstemming plaatsvinden over het rijksbrede wetgevingsprogramma ten behoeve van behandeling in de ministerraad.

2. De vaste subcommissies van het IOWJZ

De drie vaste subcommissies die onderdeel uitmaken van de ICCW, gaan na inwerkingtreding van voorliggende regeling onderdeel uitmaken van het IOWJZ. Het betreft het Interdepartementaal wetgevingsberaad (IWB), de Interdepartementale Commissie Bedrijfsjuridisch Advies (CBA) en het Interdepartementaal Hoofdenoverleg Juridische Zaken (IHJZ). De drie vaste subcommissies leggen jaarlijks een werkprogramma van hun werkzaamheden ter goedkeuring voor aan het IOWJZ. Zij leggen eveneens hun producten ter vaststelling voor aan het IOWJZ. Deze structuur maakt centrale afstemming en sturing van departementsbrede vraagstukken van wetgevingsbeleid en juridische zaken mogelijk.

3. Samenstelling van de commissie

In het IOWJZ nemen alle directeuren wetgeving en juridische zaken van de ministeries plaats. Het voorzitterschap en plaatsvervangend voorzitterschap zullen worden vervuld door de directeur Wetgeving en Juridische Zaken van Veiligheid en Justitie respectievelijk de directeur Constitutionele Zaken en Wetgeving van BZK. Afhankelijk van de te bespreken onderwerpen kunnen ook de rector van de Academie voor Wetgeving, de directeur Wetgeving van de Raad van State, de voorzitter van het IHJZ, de voorzitter van het IWB en de voorzitter van de CBA als gast worden uitgenodigd.

Het secretariaat zal worden ondergebracht bij de directie Wetgeving en Juridische Zaken respectievelijk de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving van deze ministeries.

4. Werkwijze van de commissie

Vanwege de taken van de commissie op zowel het terrein van het algemeen wetgevingsbeleid als van constitutionele aangelegenheden, zal de samenwerking tussen Veiligheid en Justitie en BZK in de commissie intensief zijn. Het secretariaat van de commissie zal door Veiligheid en Justitie en BZK gezamenlijk worden gevoerd.

Het IOWJZ kan zijn werkwijze en die van het secretariaat zelf verder invullen. Zo kan het zijn werkzaamheden laten uitvoeren door vaste en tijdelijke werkgroepen.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven