Tweede wijziging inwerkingtredingsdatum Verkeersbesluit beperking vaarsnelheid voor binnenschepen op de Oude Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug en op de Nieuwe Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en 1002 (Staatscourant 2010, nr. 11846). (Tweede wijziging inwerkingtredingsdatum Verkeersbesluit inzake snelheidsbeperking Oude Maas en Nieuwe Maas)

De Havenmeester van Rotterdam,

maakt bekend dat hij namens de Minister van Infrastructuur en Milieu het besluit heeft genomen om de inwerkingtreding van het Verkeersbesluit beperking vaarsnelheid voor binnenschepen op de Oude Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug en op de Nieuwe Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en 1002 van 27 juli 2010 (Staatscourant 2010, nr. 11846 en Staatscourant 2012, nr. 27069) uit te stellen tot 1 oktober 2014.

Het verkeersbesluit van 27 juli 2010 omvat het instellen van een maximumsnelheid per 1 januari 2013 voor binnenschepen op de Oude Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug van 14 kilometer per uur en op de Nieuwe Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en 1002 van 13 kilometer per uur. De maximumsnelheid geldt niet bij een windkracht van 7 of hoger op de schaal van Beaufort en op de Nieuwe Maas voor 4-baks of 6-baks duwstellen. Het verkeersbesluit van 30 december 2012 omvat de uitstel van de inwerkingtreding van dit laatste besluit, tot 1 januari 2014.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 1 van het Besluit mandaat en machtiging havenmeester Rotterdam ben ik bevoegd dit besluit namens de Minister van Infrastructuur en Milieu te nemen.

De vaarweggedeelten op de Oude Maas tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug en op de Nieuwe Maas tussen kilometerraai 998 en 1002 zijn in beheer bij het Rijk.

Artikel 3, eerste lid, onderdelen a en e, van de Scheepvaartverkeerswet bepalen dat besluiten tot het aanbrengen van een verkeersteken onder meer kunnen geschieden ten behoeve van het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer en in het belang van het voorkomen of beperken van verontreiniging door schepen.

Procedure

Overeenkomstig artikel 6 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer heb ik overlegd met de bij dit besluit belanghebbende instellingen.

Belangenafweging en motivering

In het verkeersbesluit van 27 juli 2010 is de inwerkingtredingsdatum bepaald op 1 januari 2013. Deze datum is gekoppeld aan de (toentertijd) verwachte operationele ingebruikname van bedrijven op Maasvlakte 2. Vanaf dat moment is het verkeersbesluit van belang om de gevolgen van het gebruik van Maasvlakte 2 voor de luchtkwaliteit te compenseren.

In 2012 werd duidelijk dat deze ingebruikname en de daarmee samenhangende toename van transportbewegingen niet eerder dan in 2014 zou plaatsvinden. Derhalve zou in 2013 geen verslechtering van de luchtkwaliteit ontstaan als gevolg van dat gebruik en bestond ook nog geen noodzaak voor compenserende maatregelen in dat jaar. Gelet daarop is op 30 december 2012 het besluit in werking getreden om de inwerkingtredingsdatum van het verkeersbesluit uit te stellen tot 1 januari 2014 (Staatscourant 2012, nr. 27069).

Inmiddels is duidelijk geworden dat de ingebruikname van Maasvlakte 2 en de daarmee samenhangende toename van transportbewegingen niet eerder zal plaatsvinden dan 1 oktober 2014. Vanaf dat moment is het pas relevant compenserende maatregelen te nemen. Er bestaat derhalve aanleiding om de inwerkingtreding van het Verkeersbesluit beperking vaarsnelheid voor binnenschepen op het Hartelkanaal in beide richtingen tussen splitsing Oude Maas/Hartelkanaal en de Harmsenbrug van 27 juli 2010 (Staatscourant 2010, nr. 11846) en 30 december 2012 (Staatscourant 2012, nr. 27069) aan te passen aan deze latere ingebruikname. De Overeenkomst Luchtkwaliteit Maasvlakte 2 en het bestemmingsplan Maasvlakte 2 zijn hier reeds op aangepast.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen neem ik de volgende besluiten:

ARTIKEL I. WIJZIGING VERKEERSBESLUIT

In artikel 5 van het Verkeersbesluit beperking vaarsnelheid voor binnenschepen op de Oude Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug en op de Nieuwe Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en 1002 van 27 juli 2010 (Staatscourant 2010, nr. 11846), zoals nadien gewijzigd op 30 december 2012 (Staatscourant 2012, nr. 27069) wordt de tekst ‘1 januari 2014’ vervangen door: 1 oktober 2014.

ARTIKEL II. INWERKINGTREDING

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, namens deze: de havenmeester van Rotterdam, werkzaam bij Havenbedrijf Rotterdam N.V., R.J. de Vries.

Inlichtingen

Inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij het Haven Coördinatie Centrum, telefoonnummer 010 - 252 1000 of via de e-mail hcc@portofrotterdam.com.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu, ter attentie van Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, afdeling Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20901, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:

  • a. naam en adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);

  • d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;

  • e. zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt.

Het niet voldoen aan deze eisen kan leiden tot niet-ontvankelijkheid van het bezwaarschrift.

Naar boven