Tijdelijke beperking van de scheepvaart tevens verkeersbesluit Oude Maas en Nieuwe Maas

Nr. 104/2010

Rotterdam

Oude Maas en Nieuwe Maas

Beperking vaarsnelheid

Beperking vaarsnelheid voor binnenschepen op de Oude Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug en op de Nieuwe Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en 1002 in de periode van 1 januari 2013 tot 1 januari 2025.

De Havenmeester van Rotterdam,

maakt bekend dat hij namens de Minister van Verkeer en Waterstaat het besluit heeft genomen om voor binnenschepen op de Oude Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug een maximumsnelheid in te stellen van 14 kilometer per uur en op de Nieuwe Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en 1002 een maximumsnelheid in te stellen van 13 kilometer per uur.

De aangegeven maximumsnelheid geldt niet bij een windkracht van 7 of hoger op de schaal van Beaufort en op de Nieuwe Maas voor 4-baks of 6-baks duwstellen.

Om binnen het gebied rondom de Oude Maas en de Nieuwe Maas de luchtkwaliteit te verbeteren en de verontreiniging die mede door binnenschepen ontstaat terug te dringen, is het noodzakelijk de snelheid van binnenschepen op bovengenoemde delen van de Oude Maas en de Nieuwe Maas in de periode van 1 januari 2013 tot 1 januari 2025 te beperken.

Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. bedrijfsmatig vervoer:
  • 1°. vervoer van goederen in de uitoefening van een bedrijf of beroep; of

  • 2°. vervoer van goederen, uitsluitend bestemd voor of afkomstig van de eigen onderneming;

b. binnenschip:

schip, niet zijnde een zeegaand schip, dat is bestemd voor bedrijfsmatig vervoer.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 1 van het Besluit mandaat en machtiging havenmeester Rotterdam ben ik bevoegd dit besluit namens de Minister van Verkeer en Waterstaat te nemen.

De vaarweggedeelten op de Oude Maas tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug en op de Nieuwe Maas tussen kilometerraai 998 en 1002 zijn in beheer bij het Rijk.

Artikel 3, eerste lid, onderdelen a en e, van de Scheepvaartverkeerswet bepalen dat besluiten tot het aanbrengen van een verkeersteken onder meer kunnen geschieden ten behoeve van het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer en in het belang van het voorkomen of beperken van verontreiniging door schepen.

Procedure

Overeenkomstig artikel 6 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer heb ik overlegd met de bij dit besluit belanghebbende instellingen.

Belangenafweging en motivering

Dit besluit is noodzakelijk in verband met het totstandkomen van het Project Mainportontwikkeling Rotterdam en het daarbij behorende deelproject Landaanwinning. Dit deelproject betreft de aanleg van Maasvlakte 2 in de Noordzee ten behoeve van uitbreiding van de Rotterdamse haven, met maximaal duizend hectare netto uitgeefbaar haven- en industrieterrein, alsmede het treffen van compenserende maatregelen voor mogelijke schade aan de natuur als gevolg daarvan.

In het ten behoeve van de vaststelling van het bestemmingsplan Maasvlakte 2 uitgevoerde Luchtonderzoek Maasvlakte 2 zijn de gevolgen voor de luchtkwaliteit van het gebruik van Maasvlakte 2 in beeld gebracht. Daaruit blijkt dat het gebruik van Maasvlakte 2 zonder extra maatregelen op een aantal locaties leidt tot een bijdrage in overschrijdingsgebieden van de geldende grenswaarden voor stikstofdioxide en zwevende deeltjes.

Om deze bijdrage te kunnen compenseren, is een pakket aan samenhangende maatregelen vastgesteld. Hierdoor kan voldaan worden aan de luchtkwaliteitseisen, zoals opgenomen in de Wet milieubeheer. De uitvoering van het maatregelenpakket is geborgd in de Overeenkomst Luchtkwaliteit Maasvlakte 2 en in het bestemmingsplan Maasvlakte 2. Eén van de maatregelen uit het pakket is het invoeren van een snelheidsbeperking voor binnenschepen op de Oude Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug alsmede op de Nieuwe Maas in beide richtingen tussen kilometerraai 998 en 1002.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen neem ik de volgende besluiten.

Artikel 1. Oude Maas

Op de Oude Maas tussen kilometerraai 998 en de Botlekbrug geldt, voor beide richtingen, een maximumsnelheid ten opzichte van de grond van 14 kilometer per uur voor binnenschepen.

Artikel 2. Nieuwe Maas

Op de Nieuwe Maas tussen kilometerraai 998 en 1002 geldt, voor beide richtingen, een maximumsnelheid ten opzichte van de grond van 13 kilometer per uur voor binnenschepen, niet zijnde 4-baks duwstellen of 6-baks duwstellen.

Artikel 3. Beaufort wind van 7 en hoger

De in artikel 1 en 2 gestelde maximumsnelheden gelden niet bij een windkracht van 7 of hoger op de schaal van Beaufort.

Artikel 4. Verbod

Het is verboden het in de artikelen 1 en 2 bepaalde te overtreden.

Artikel 5. Publicatie en inwerkingtreding

Dit besluit wordt geplaatst in de Staatscourant en treedt in werking met ingang van 1 januari 2013 en vervalt met ingang van 1 januari 2025.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

namens deze:

de havenmeester van Rotterdam, werkzaam bij Havenbedrijf Rotterdam N.V.,

R.J. de Vries.

Inlichtingen

Inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij de Centrale Meldkamer Havenmeester, telefoonnummer 010-252 1000 of via de e-mail cmh@portofrotterdam.com .

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit besluit in de Staatscourant is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, ter attentie van de Hoofddirectie Juridische Zaken, sector Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20906, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend zijn en ten minste te bevatten:

  • a. naam en adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum, nummer of kenmerk);

  • d een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

Naar boven