De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op richtlijn nr. 2012/36/EU van de Commissie van 19 november 2012 tot wijziging
van richtlijn 2006/126/EG van het Europese Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs
(Pb EU 2012 L 321), richtlijn 2006/126/EG van het Europese Parlement en de Raad betreffende
het rijbewijs (PbEG 2006 L 403), de artikelen 111, vierde lid, en 118, vierde lid,
van de Wegenverkeerswet 1994 en de artikelen 16, 17, eerste lid, 18, 19, 22a, 24,
103, vierde lid, 111 tot en met 116, 145, eerste lid, onderdeel i, 193 en 195 van
het Reglement rijbewijzen;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt ‘16, 17, 19, 19c, 24, 103, vierde lid, 111 tot en met 116, 118,
145, onderdeel e, 191 en 193’ vervangen door: 16, 17, 19, 19a, 19c, 21, tweede lid,
24, 103, tiende tot en met twaalfde lid, 111 tot en met 116, 118, 118a, 145, onderdeel
i, 191 en 193.
B
De bijlage bij de Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid wordt als volgt aangepast:
1. Na code 45 wordt een code ingevoegd, luidende:
3. Code 73 komt te luiden:
4. De codes 74 tot en met 77 vervallen.
5. Code 78 komt te luiden:
6. Code 79 komt te luiden:
7. Na code 79 worden zes subcodes ingevoegd, luidende:
-
79.01: beperkt tot tweewielige voertuigen met of zonder zijspan.
-
79.02: beperkt tot drie- of vierwielige voertuigen van de categorie AM.
-
79.03: beperkt tot driewielige voertuigen.
-
79.04: beperkt tot driewielige voertuigen met een aanhangwagen waarvan de toegestane maximum
massa ten hoogste 750 kg bedraagt;
-
79.05: voertuigen van de categorie A1, waarvan de vermogen/gewichtsverhouding meer bedraagt
dan 0,1 kW per kg.
-
79.06: voertuigen van de categorie BE met een aanhangwagen of oplegger waarvan de toegestane
maximum massa meer bedraagt dan 3.500 kg.
8. Na code 79.06 worden drie codes ingevoegd, luidende:
-
80. Beperkt tot houders van een rijbewijs voor driewielige motorrijtuigen van de categorie
A die de leeftijd van 24 jaar nog niet hebben bereikt.
-
81. Beperkt tot houders van een rijbewijs voor tweewielig motorrijtuigen van de categorie
A die de leeftijd van 21 jaar nog niet hebben bereikt.
-
90. Codes gebruikt in combinatie met codes die aanpassingen aan het voertuig definiëren.
9. Code 96 komt te luiden:
10. Na code 96 wordt een code ingevoegd, luidende:
ARTIKEL II
De Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A wordt als volgt
gewijzigd:
1. In § 2. Eisen voor de praktijkexamens voor de rijbewijscategorie A2 wordt een artikel
ingevoegd, luidende:
Artikel 5a
-
1. De artikelen 1 tot en met 5 zijn van overeenkomstige toepassing op de aanvragers
van de praktijkexamens voor de rijbewijscategorie A2, bedoeld in artikel 53, derde
lid, onderdeel b, van het Reglement rijbewijzen.
-
2. In artikel 6 wordt ‘het praktijkexamen Verkeersdeelneming’ vervangen door: het praktijkexamen
voor de rijbewijscategorie A2, bedoeld in artikel 53, derde lid, onderdeel a, van
het Reglement rijbewijzen.
-
3. In de artikelen 7, 8 en 9 wordt ‘het praktijkexamen’ telkens vervangen door: het
praktijkexamen voor de rijbewijscategorie A2, bedoeld in artikel 53, derde lid, onderdeel
a, van het Reglement rijbewijzen.
-
4. In artikel 10 wordt ‘het praktijkexamen Verkeersdeelneming voor de rijbewijscategorie
A1’ vervangen door: het praktijkexamen voor de rijbewijscategorie A2, bedoeld in artikel
53, derde lid, onderdeel a, van het Reglement rijbewijzen.
ARTIKEL III
Artikel 5, onderdeel b, van de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën
B en E bij B, komt te luiden:
ARTIKEL IV
In artikel 5, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën
C1 en C wordt ‘Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad van 20 december 1985’ vervangen
door: Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart
2006.
ARTIKEL V
In artikel 6, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën
D1 en D wordt ‘Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad van 20 december 1985’ vervangen
door: Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart
2006.
ARTIKEL VI
De bijlage bij de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën C1, E bij C1,
C en E bij C wordt als volgt gewijzigd:
A
In het opschrift boven punt 2.1. wordt na ‘1.3, Bijlage I richtlijn 2003/59/EG’ ingevoegd:
en punten 8.4.1 en 9.3.2 van bijlage II bij richtlijn 2006/126/EU.
B
In het opschrift boven punt 3.1. wordt na ‘8.3.8’ ingevoegd: en 8.4.1.
ARTIKEL VII
De bijlage bij de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën D1, E bij D1,
D en E bij D wordt als volgt gewijzigd:
A
In het opschrift boven punt 2.1. wordt na ‘1.3, Bijlage I richtlijn 2003/59/EG’ ingevoegd:
en punten 8.4.1 en 9.3.2 van bijlage II bij richtlijn 2006/126/EU.
B
In het opschrift boven punt 3.1. wordt na ‘8.3.8’ ingevoegd: en 8.4.1.
ARTIKEL VIII
Code 104 zoals die luidde tot 31 december 2013 blijft van toepassing op rijbewijzen
die zijn uitgereikt voor die datum, dan wel op rijbewijzen, uitgereikt na die datum,
ten aanzien waarvan het besluit tot afgifte voor die datum is genomen.
ARTIKEL IX
Deze regeling treedt in werking met ingang van 31 december 2013, met uitzondering
van de artikelen VI, onderdeel A, met betrekking tot de toepassing van punt 8.4.1,
en onderdeel B, en VII, onderdeel A, met betrekking tot de toepassing van punt 8.4.1,
en onderdeel B, die in werking treden met ingang van 1 april 2014.
TOELICHTING
Algemeen
Met ingang van 19 januari 2013 is de regelgeving betreffende de implementatie van
richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs
(PbEU 2006 L 403) in werking getreden. Richtlijn nr. 2012/36/EU van de Commissie van
19 november 2012 tot wijziging van richtlijn 2006/126/EG van het Europese Parlement
en de Raad betreffende het rijbewijs (Pb EU L 321; verder de wijzigingsrichtlijn)
bevat wijzigingen van een tweetal bijlagen van deze richtlijn. De eerste wijziging
betreft bijlage I waarin de Europees vastgestelde coderingen van de beperkingen van
de rijbevoegdheid zijn opgenomen. De tweede wijziging betreft de aanpassing van een
enkele aanvullende eis voor de praktijkexamens B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D en
DE in bijlage II.
Onderhavige regeling betreft de met het oog op implementatie van deze wijzigingsrichtlijn
benodigde aanpassing van de Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid, de Regeling
eisen theorie-examens rijbewijscategorieën C1 en C, de Regeling eisen theorie-examens
rijbewijscategorieën D1 en D, de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën
B en E bij B, de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën C1, E bij C1,
C en E bij C en de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën D1, E bij D1,
D en E bij D. Daarnaast is nog een aanpassing nodig van de Regeling eisen praktijkexamens
rijbewijscategorieën A1, A2 en A in verband met de directe instroom in de rijbewijscategorie
A2.
Administratieve lasten en nalevingskosten
Er is geen sprake van administratieve lasten voor de burger of het bedrijfsleven of
van nalevingskosten.
Inwerkingtreding
De regeling treedt in werking met ingang van de in de wijzigingsrichtlijn genoemde
datum van 31 december 2013, met uitzondering van onderdelen van de artikelen VI en
VII die betrekking hebben op de invoering van de mogelijkheid om geen automaatcode
te krijgen bij het rijbewijs C of D, indien het praktijkexamen is afgelegd met een
motorrijtuig van een van die categorieën dat is voorzien van een schakelaar of een
hendel waarmee de bestuurder invloed kan uitoefenen op de gangwissel van dat motorrijtuig.
Deze mogelijkheid treedt inwerking met ingang van 1 april 2014. Hiermee wordt gebruik
gemaakt van een uitzondering op de vaste verandermomenten, nl de uitzonderingsgrond
dat de Europese implementatietermijn onvoldoende ruimte biedt voor toepassing van
vaste inwerkingtredingdata.
Transponeringstabel
In de hieronder opgenomen transponeringstabel is aangegeven welke onderdelen uit de
wijzigingsrichtlijn in welke ministeriële regelingen zijn geïmplementeerd. De overige
onderdelen zijn geïmplementeerd in het Reglement rijbewijzen. Verwezen wordt naar
de toelichting bij de wijziging van dat besluit (Stb. 2013, 430).
Bepaling uit Annex bij Richtlijn 2012/36/EU
|
Geïmplementeerd in:
|
Omschrijving beleidsruimte
|
Toelichting op de keuzen bij invulling beleidsruimte
|
artikel I
|
Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid
|
niet van toepassing
|
niet van toepassing
|
artikel II, punt 1
|
artikel 5, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën
C1 en C en artikel 6, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën
D1 en D
|
niet van toepassing
|
niet van toepassing
|
artikel II, punt 2 en punt 5, laatste volzin
|
geen gebruik is gemaakt van de keuzemogelijkheid.
|
keuzemogelijkheid voor lidstaten om aanvragers van een rijbewijs C1 of E bij C1 vrij
te stellen van de eisen uit de punten 4.1.1 tot en met 4.1.3 uit bijlage III bij richtlijn
2006/126/EG
|
Nederland heeft ervoor gekozen geen gebruik te maken van deze uitzonderingsmogelijkheid.
Dit betekent dat evenmin uitvoering wordt gegeven aan de laatste volzin van artikel
II, punt 5, uit de bijlage bij de wijzigingsrichtlijn, omdat die volzin uitsluitend
van toepassing zou zijn indien een lidstaat ervoor zou hebben gekozen gebruik te maken
van de in artikel II, punt 2, van de bijlage opgenomen keuzemogelijkheid.
|
artikel II, punt 6
|
punt 2.1 van de bijlage bij de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën
C1, E bij C1, C en E bij C, en punt 2.1 van de bijlage bij de Regeling eisen praktijkexamens
rijbewijscategorieën D1, E bij D1, D en E bij D
|
niet van toepassing
|
niet van toepassing
|
artikel II, punt 7
|
Artikel 5 van de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën B en E bij B,
punt 2.1 van de bijlage bij de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën
C1, E bij C1, C en E bij C, en punt 2.1 van de bijlage bij de Regeling eisen praktijkexamens
rijbewijscategorieën D1, E bij D1, D en E bij D
|
niet van toepassing
|
niet van toepassing
|
Artikelsgewijze toelichting
Artikel I en VIII
In artikel I is in artikel 1 van de Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid
een onvolledige verwijzing aangevuld en zijn in de bijlage de uit de wijzigingsrichtlijn
voortvloeiende aanpassingen verwerkt. In aanvulling hierop is ook een wijziging opgenomen
van code 78 (de ‘automaatcode’), omdat in richtlijn 2012/36/EU zelf een gewijzigde
definitie is opgenomen van wat moet worden verstaan om onder een voertuig met automaat.
Met de invoering van de Europese code 79.02 kan de nationale code 104 komen te vervallen.
Dit is de code die aangeeft dat het rijbewijs AM alleen geldig is voor het besturen
van bromfietsen op drie of vier wielen. In artikel VIII is bepaald dat die code nog
wel geldig blijft voor rijbewijzen uitgereikt voor 31 december 2013 dan wel ten aanzien
van rijbewijzen uitgereikt na die datum, maar waarvan het besluit tot afgifte voor
die datum is genomen.
Artikel II
In dit artikel zijn enkele aanpassingen opgenomen in verband met het mogelijk maken
van de directe instroom in de rijbewijscategorie A2.
Artikel III
In dit artikel wordt de omschrijving uit artikel 5, onderdeel b, van de Regeling eisen
praktijkexamens rijbewijscategorieën B en E bij B aangepast aan de omschrijving in
richtlijn 2012/36/EU.
Artikelen IV en V
In deze artikelen is in de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën C1
en C, en in de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën D1 en D de verwijzing
naar de toepasselijke verordening aangepast.
Artikelen VI en VII
Het betreft hier implementatie van de nieuwe eis 8.4.1 uit bijlage II bij de derde
rijbewijsrichtlijn en de opnieuw geformuleerde eis uit punt 9.3.2 van die bijlage.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.