Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 november 2013, nr. 2013-0000435969, houdende regels ter uitvoering van de Kieswet en het Kiesbesluit (Kiesregeling)

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op de Kieswet en het Kiesbesluit;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Als de modellen, bedoeld in de Kieswet en het Kiesbesluit, worden de modellen vastgesteld die in de bijlage bij deze regeling zijn opgenomen.

  • 2. De tekst van de modellen in de bijlage bij deze regeling kan redactioneel worden aangepast voor een specifieke doelgroep of voor de digitale toepassing, indien dat de leesbaarheid of doelmatigheid van het model ten goede komt.

Artikel 2

De Modellenregeling Kieswet en Kiesbesluit 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2013.

Artikel 4

Deze regeling wordt aangehaald als: Kiesregeling.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

BIJLAGE

Model D 3-1 Registratieformulier voor kiezers buiten Nederland voor de verkiezing van de Tweede Kamer

Model D 3-2 Registratieformulier voor kiezers in Aruba, Curaçao en Sint Maarten voor de verkiezing van de Tweede Kamer

Model D 3-3 Registratieformulier voor kiezers buiten Nederland voor de verkiezing van het Europees Parlement

Model D 3-4 Registreren voor de verkiezing van de leden van het Europees Parlement in Aruba, Curaçao en Sint Maarten

Model G 1-1 Verzoek tot registratie van een aanduiding

Model G 1-2 Openbare kennisgeving geregistreerde aanduidingen van politieke groeperingen

Model G 1-3 Betalingsbewijs van de waarborgsom bij registratie

Model H 1 Kandidatenlijst

Model H 1 Kandidatelist

Model H 3-1 Machtiging om aanduiding boven kandidatenlijst te plaatsen

Model H 3-1 Machtiging om oantsjutting boppe kandidatelist te pleatsen

Model H 3-2 Machtiging om samengevoegde aanduiding boven kandidatenlijst te plaatsen

Model H 3-2 Machtiging om gearfoege oantsjutting boppe kandidatelist te pleatsen

Model H 4 Ondersteuningsverklaring

Model H 4 Stipeferklearring

Model H 9 Instemmingsverklaring

Model H 9 Ynstimmingsferklearring

Model H 12 Betalingsbewijs waarborgsom bij kandidaatstelling

Model H 12 Betelbewiis boarchsom by kandidaatstelling

Model I 1 Proces-verbaal van het onderzoek naar de kandidatenlijsten

Model I 4 Proces-verbaal over geldigheid en nummering kandidatenlijsten en lijstencombinaties

Model I 10 Verbinding kandidatenlijsten tot lijstencombinatie

Model I 10 Ferbining kandidatelisten ta listkombinaasje

Model J 7 Stempas

Model J 7-1 De technische eisen aan de stempas, de kiezerspas, het volmachtsbewijs en het briefstembewijs

Model J 16 Kiezershandleiding

Model J 20 Stembiljet

(voorzijde)1

STEMBILJET voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal/Eerste Kamer der Staten-Generaal/provinciale staten van ...../de raad van de gemeente ...../de eilandsraad van het openbaar lichaam ...../het Europees Parlement op ..... [in kieskring ..... (..... )]2

KANDIDATENLIJSTEN3

enz.4

U stemt door het rood maken van één wit stipje, geplaatst vóór de kandidaat van uw keuze. Het stembiljet wordt zo dicht gevouwen dat de kandidatenlijst niet zichtbaar is.

Model K 6 Verzoek om een kiezerspas

Model L 8 Verzoek om bij volmacht te stemmen

Model L 11 Volmachtbewijs

Model M 3 Verzoek om per brief te stemmen

Model M 6-1 (kleur oranje, internationaal postformat EN-C5). Retourenveloppe voor het stemmen per brief

stembiljet

   

Frankeren als (luchtpost)brief

nummer:

     
       
       
 

Aan:

De burgemeester van 's-Gravenhage

[postadresgegevens]

[postadresgegevens]

THE NETHERLANDS1

       
X Noot
1

Indien de retourenveloppe bestemd is voor een kiezer die woont op Aruba, Curaçao of Sint Maarten, dan wel verblijft in een land waar een briefstembureau is gevestigd, wordt de enveloppe geadresseerd aan de Nederlandse Vertegenwoordiging, dan wel de voorzitter van het desbetreffende briefstembureau.

Model M 6-2 Briefstembewijs

  • 1. Het briefstembewijs voor kiezers buiten Nederland die niet wonen op Aruba, Curaçao en Sint Maarten luidt als volgt:

  • 2. Het briefstembewijs voor kiezers buiten Nederland die wonen op Aruba, Curaçao en Sint Maarten luidt als volgt:

Model M 6-3 Enveloppe voor het stembiljet

Stembiljet (kleur wit)

Model N 10-1 Proces-verbaal van een stembureau

Model N 10-1 Bijlage: aantal stemmen per lijst en kandidaat

Model N 10-2a Proces-verbaal van de vooropening bij een briefstembureau

Model N 10-2b Proces-verbaal van de telling bij een briefstembureau

Model N 10-2b Bijlage: aantal stemmen per lijst en kandidaat

Model N 11 Vaststelling aantal stemmen in gemeente/openbaar lichaam

Model O 3 Proces-verbaal van het hoofdstembureau voor de verkiezing van de Tweede Kamer / het Europees Parlement/de provinciale staten van een provincie met meer dan één kieskring

Model P 22-1 Proces-verbaal van de verkiezingsuitslag van de Tweede Kamer/het Europees Parlement/provinciale staten

Model P 22-2 Proces-verbaal van de verkiezingsuitslag van de gemeenteraad/de eilandsraad/provinciale staten

Model T 4 Verzoek om bij volmacht te stemmen voor de Eerste Kamer

Model T 11 Proces-verbaal van het stembureau voor de verkiezing van de Eerste Kamer

Model U 16 Proces-verbaal verkiezingsuitslag Eerste Kamer

Model V 9 Proces-verbaal opnieuw vaststellen verkiezingsuitslag

Model W 1-1 Benoemingsbesluit in verband met niet aannemen benoeming door kandidaat

Model W 1-2 Benoemingsbesluit in verband met niet toelaten kandidaat als lid

Model W 1-3 Benoemingsbesluit in verband met openvallen plaats

Model W 2 Verklaring dat kandidaat niet in aanmerking wil komen voor benoeming

Model W 4 Besluit dat geen opvolger in een opengevallen plaats wordt benoemd

Model W 5 Proces-verbaal loting bij plaatsvervanging

Model Y 13 Verklaring dat u zich niet in een andere lidstaat kandidaat stelt voor het Europees Parlement

Model Y 32 Verklaring stemmen voor Europees Parlement in Nederland

Model Y 35 Verklaring dat u in de lidstaat van uw herkomst niet bent uitgesloten van het recht om gekozen te worden/Declaration of non-exclusion from the right to stand for election in your home Member State

Model Ya 7 Begeleidingsverklaring bij stukken voor de kandidaatstelling

Model Ya 9 Begeleidingsverklaring bij stukken voor het herstel van verzuimen

TOELICHTING

De Modellenregeling Kieswet en Kiesbesluit 2010 wordt vervangen door deze Kiesregeling. In de Kiesregeling worden de modellen, bedoeld in de Kieswet en het Kiesbesluit vastgesteld. Daarnaast worden op termijn ook andere onderwerpen in de Kiesregeling geregeld. Zo zullen bijvoorbeeld, wanneer artikel P 1 van het Kiesbesluit in werking treedt, eisen worden gesteld aan de programmatuur om de verkiezingsuitslag te berekenen.

Naar aanleiding van het spontaan advies van de Kiesraad over de modellen behorende bij de Kieswet en het Kiesbesluit6 worden de modellen integraal herzien. De vorige modellen waren moeilijk te hanteren en lastig te lezen. Vanuit een oogpunt van vermindering van regeldruk zijn de nieuwe modellen meer uniform, leesbaarder en gebruiksvriendelijker gemaakt.

Tegelijkertijd zijn aanpassingen doorgevoerd die voortvloeien uit de recente wijziging van de Kieswet en het Kiesbesluit. Het betreft de Wet van 3 juli 2013 tot wijziging van de Kieswet houdende maatregelen om het eenvoudiger te maken voor Nederlanders in het buitenland om hun stem uit te brengen, wijziging van de wijze van inlevering van de kandidatenlijsten, aanpassing van de datum van kandidaatstelling en stemming, alsmede regeling van andere onderwerpen (Stb. 2013, 289) en het Besluit 12 september 2013 tot wijziging van het Kiesbesluit, in verband met de wijziging van de Kieswet, houdende maatregelen om het eenvoudiger te maken voor Nederlanders in het buitenland om hun stem uit te brengen, wijziging van de wijze van inlevering van de kandidatenlijsten, aanpassing van de datum van kandidaatstelling en stemming, alsmede regeling van andere onderwerpen (Stb. 2013, 356). Voorts is in de modellen rekening gehouden met de regels die zijn gesteld in de Tijdelijke experimentenwet stembiljetten en centrale stemopneming (Stb. 2013, 240) en het Tijdelijk Experimentenbesluit stembiljetten en centrale stemopneming (Stb. 2013, 368).

De Kiesraad adviseert om de mogelijkheid om af te wijken bij (digitaal) gebruik van de modellen te reguleren. Dit advies is overgenomen. In artikel 1, tweede lid, is de mogelijkheid opgenomen dat in redactioneel opzicht van de vastgestelde modellen wordt afgeweken, voor een specifieke doelgroep of voor de digitale toepassing van het model. Zoals de Kiesraad in zijn advies opmerkt is het handhaven van de volledige tekst dan overbodig, verwarrend en gebruiksonvriendelijk.

Met afwijkingen voor een specifieke doelgroep wordt bedoeld om de keuzemogelijkheden of (informatieve) teksten van een model te beperken tot datgene wat relevant is voor de doelgroep van het model. In bijvoorbeeld model H-1 moet de inleveraar van de kandidatenlijst ‘afvinken’ welke bijlagen hij meestuurt. Daar staan ook opties bij die uitsluitend gelden voor de verkiezingen van het Europees Parlement. Deze opties kunnen voor andere verkiezingen, zoals de gemeenteraadsverkiezingen, worden weggelaten. Een ander voorbeeld is dat aan het begin van een model soms moet worden aangegeven voor welke verkiezing het model wordt ingeleverd. Voor een verkiezing kan dit onderdeel worden voorbedrukt, zodat het model zelf al aangeeft op welke verkiezing het betrekking heeft. Een derde voorbeeld is dat bij gemeenteraadsverkiezingen toevoegingen kunnen worden geschrapt die uitsluitend betrekking hebben op de eilandsraadsverkiezingen (en andersom). Het gaat dan bijvoorbeeld om de vermelding ‘gezaghebber’ of ‘burgemeester’ die veelvuldig naast elkaar staan. Een laatste voorbeeld is dat het overbodig is om in de processen-verbaal van de stemopneming door de burgemeester van een gemeente (model N 11) het kader op te nemen over het aantal stemmen dat door kiezers in het buitenland is uitgebracht. Dat kader is namelijk alleen relevant voor de gemeente Den Haag.

Verder zijn afwijkingen voor het digitaal gebruik van de modellen toegestaan. Het is dan bijvoorbeeld niet nodig om de informatieve teksten op het model te drukken. De informatieve teksten kunnen bij het digitaal invullen van het model namelijk ook op andere (meer geschikte) wijze worden overgebracht.

De Kiesraad adviseert tevens modellen op te nemen over een verklaring van voorgenomen vestiging, de verklaring inzake openbare betrekkingen en de verklaring van kiesgerechtigdheid. Dit advies is niet overgenomen, nu daarvoor geen grondslag bestaat in de Kieswet noch het Kiesbesluit.

De Kiesregeling treedt in werking met ingang van 1 december 2013. Daardoor hebben de nieuwe modellen geen effect op de herindelingsverkiezingen voor Alphen aan den Rijn, Leeuwarden, Heerenveen en De Friese Meren. De voorbereidingen van deze verkiezingen zijn immers al gestart. Ten behoeve van het goede verloop van deze verkiezingen is het niet wenselijk de organisatie daarvoor op dit moment met nieuwe modellen te confronteren.

Een toelichting op enkele modellen

Model G 1-1

De Kiesraad adviseert de inhoud van het oude model G 1-1 te schrappen, dat het model betrof voor het register van aanduidingen van politieke groeperingen. De Kiesraad merkt op dat hieraan in de praktijk geen behoefte is. In plaats daarvan adviseert hij een model op te nemen met betrekking tot het verzoek om een aanduiding te registreren. Dit advies is overgenomen.

Model H 1 en I 10

De Kiesraad adviseert in model I 10 te bepalen dat de gemachtigde tot het aangaan van de lijstencombinatie bij het inleveren van de verklaring ook een kopie van een geldig identiteitsdocument overlegt. Dit advies is niet overgenomen nu daarvoor geen grondslag bestaat in de Kieswet noch het Kiesbesluit.

Model H 3-2 en I 10

De Kiesraad adviseert de modellen waarmee politieke groeperingen een samenwerkingsverband aangaan zo te ontwerpen dat de desbetreffende groeperingen tezamen één formulier moeten invullen. Dit advies is overgenomen.

Model H 4

De Kiesraad adviseert in het model voor de ondersteuningsverklaring (model H 4) de mogelijkheid op te nemen dat de verklaring van de burgemeester of gezaghebber zowel door ondertekening als door een gemeentestempel kan worden gesigneerd. Dit advies is overgenomen.

Model M 6-2

Op grond van artikel M 6 van de Kieswet wordt een handleiding vastgesteld voor de kiezer buiten Nederland. Dit model is samengevoegd met het model van het briefstembewijs, omdat dat duidelijker is voor de kiezer. In de modellenregeling wordt derhalve de handleiding niet in een separaat model vastgesteld.

Model J 7-1

Model J 7-1 is op 22 juli 2013 gemeld aan de Europese Commissie (notificatienummer 2013/0403/NL) ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van Richtlijn 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij Richtlijn 98/48/EG van 20 juli 1998 (PbEG L 217). Door de Commissie zijn geen vragen gesteld over het model.

Model N 10-2

De Kiesraad adviseert het model voor het proces-verbaal van de geschorste zitting van een briefstembureau (het oude model J 38-2) samen te voegen met het reguliere proces-verbaal van de zitting van het briefstembureau (model N 10-2). Dit advies is overgenomen.

Modellen voor de Eerste Kamerverkiezing

De modellen voor de Eerste Kamerverkiezing, met uitzondering van de modellen T 4, T 11 en U 16, zijn opgenomen in de algemene modellen voor de andere verkiezingen. Derhalve zijn de modellen R 1, R 2, R 7-1, R 7-2, R 8, S 1, S 2 en T 2 geschrapt.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk


X Noot
1

Op de achterzijde dient zoveel malen de handtekening van de voorzitter van het hoofdstembureau te worden gedrukt dat zij, hoe het stembiljet ook wordt gevouwen, geheel of ten dele zichtbaar blijft (bij de verkiezing van de Eerste Kamer betreft het de handtekening van de voorzitter van de staten). Op de achterzijde worden voorts gedrukt de naam van het vertegenwoordigend orgaan waarvoor de verkiezing geldt, alsmede een aanduiding van de kieskring.

X Noot
2

Alleen op te nemen, indien het een verkiezing betreft van de leden van de Tweede Kamer of van provinciale staten van een provincie die uit meer dan één kieskring bestaat. Achter ‘kieskring’ het nummer en tussen haakjes de naam van de gemeente waar het hoofdstembureau is gevestigd vermelden.

X Noot
3

Boven elke lijst dient het nummer en, in voorkomend geval, onder het nummer de aanduiding van de politieke groepering te worden vermeld. In geval van een lijstencombinatie dient (dienen) onder het nummer en de aanduiding tussen haakjes het (de) nummer(s) van de lijst(en) te worden vermeld waarmee de lijstencombinatie is aangegaan, voorafgegaan door de woorden ‘gecombineerd met’. De kandidaten worden vermeld op dezelfde wijze en in dezelfde volgorde als zij op de kandidatenlijst voorkomen, met weglating van het adres en de geboortedatum. De kandidaten worden per lijst doorlopend genummerd.

X Noot
4

De lijsten dienen om en om in te springen. Tussen de lijsten dient ruimte te worden gelaten. Indien op een lijst meer dan vijftig namen zijn geplaatst, mogen de namen van de kandidaten op de eenenvijftigste en volgende plaats worden vermeld aan de voet van de volgende kolom. In dat geval dienen boven die kolom het nummer van de lijst en de eventuele aanduiding van de politieke groepering te worden geplaatst. Bovendien wordt in dat geval boven de naam van de eerste kandidaat van die kolom het woord ’vervolg’ geplaatst. De lijsten dienen in één rij te worden geplaatst of in meer rijen onder elkaar. In laatstbedoeld geval dienen de rijen zo te worden geplaatst dat tussen de langste lijst van een rij en de lijstnummers van de volgende rij ruimte wordt gelaten.

X Noot
6

Advies Kiesraad, Spontaan advies over wijziging van de modellen behorende bij de Kieswet en het Kiesbesluit, d.d. 17 december 2012.

Naar boven