TOELICHTING
Inleiding
De onderhavige wijziging van de bijlage bij de Regeling eisen geschiktheid 2000 (hierna:
de Regeling) heeft betrekking op een wijziging van de eisen betreffende de geschiktheid
voor het besturen van motorrijtuigen van personen met chronische nierschade (CNS)
en personen met een autismespectrumstoornis (ASS).
Chronische nierschade
In 20111 zijn op basis van de notitie van de Kwaliteitscommissie van de Nederlandse Federatie
voor Nefrologie (NFN)2 de normen gewijzigd voor personen met chronische nierinsufficiëntie en nierfunctievervangende
behandeling. Deze herziening kwam voort uit het feit dat een onderscheid tussen de
twee vormen van dialyse (hemodialyse en peritoneale dialyse) voor de beoordeling van
personen met rijbewijzen van groep 2 medisch niet onderbouwd kon worden en de regeling
te restrictief werd bevonden, mede gezien de vooruitgang in de medische wetenschap
en de nierfunctievervangende behandelingen.
Na de inwerkingtreding van de wettelijke regeling van 2011 is echter gebleken dat
onbedoelde voorwaarden zijn opgenomen voor personen met chronische nierinsufficiëntie
die geen nierfunctievervangende behandeling ondergaan. Als gevolg hiervan gebeurt
de beoordeling op dit moment te vaak op basis van een specialistisch rapport van een
internist-nefroloog. Al vanaf stadium III (matige nierschade) is dat rapport vereist.
Voor zowel de aanvrager van het rijbewijs als de internist-nefrologen is dit onnodig
belastend, te meer omdat er geen wetenschappelijke reden voor is.
Om deze onbedoelde gevolgen te corrigeren heeft de Kwaliteitscommissie van de NFN
een nieuwe advies3 opgesteld tot herziening van de regelgeving. Dat moment werd tevens aangegrepen om
de termijnen waarvoor de persoon met nierschade geschikt mag worden verklaard te herzien.
De Gezondheidsraad (GR) heeft ingestemd met de voorstellen van de NFN.
De beoordeling van de rijgeschiktheid blijft plaatsvinden op basis van de ernst van
de aandoening aan de hand van de zogenoemde MDRD-klaring in ml/min/1.73 m2 (modification of diet in renal diseases). Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
(CBR) krijgt echter regelmatig een schatting van de nierfunctie opgegeven in een percentage
(%) van de nierfunctie. De NFN heeft voorgesteld dat de weergave van de nierfunctie
in een percentage beschouwd kan worden als ongeveer overeenkomend met een MDRD van
die orde van grootte. Een nierfunctie van 65% staat dus voor een milde nierfunctiestoornis
met een MDRD van 65 ml/min/1.73 m2 oftewel CNS stadium II.
De maximale geschiktheidstermijn is voor groep 1 bij CNS stadium III verhoogd naar
tien jaar in plaats van vijf jaar. Bij duidelijk omschreven twijfelgevallen zal een
rijtest met een deskundige praktische rijgeschiktheid onderdeel uitmaken van de procedure.
Voor personen met rijbewijzen van groep 2 is een specialistisch rapport van de medisch
specialist vereist bij CNS stadium IV en CNS stadium V. Voor alle andere CNS stadia
geldt dat een aantekening van de keurend arts voldoet voor de beoordeling van de rijgeschiktheid.
De maximale geschiktheidstermijn is voor groep 2 bij CNS stadium III verhoogd naar
vijf jaar in plaats van drie jaar. Bij duidelijk omschreven twijfelgevallen zal een
rijtest met een deskundige praktische rijgeschiktheid onderdeel uitmaken van de procedure.
|
|
|
Groep 1
|
Groep 2
|
Groep 1
|
Groep 2
|
Stadium
|
Omschrijving
|
MDRD
|
Type arts
|
maximale termijn (jr)
|
I
|
Nierschade
|
> 90
|
keurend arts
|
keurend arts
|
10
|
5
|
II
|
Milde nierschade
|
60–89
|
keurend arts
|
keurend arts
|
10
|
5
|
III
|
Matige nierschade
|
30–59
|
keurend arts
|
keurend arts
|
10
|
5
|
IVa
|
Ernstige nierschade
|
20–29
|
keurend arts
|
internist-nefroloog
|
5
|
3
|
IVb
|
Ernstige nierschade
|
15–19
|
internist-nefroloog
|
internist-nefroloog
|
5
|
3
|
V
|
Nierfalen
|
<15
|
internist-nefroloog
|
internist-nefroloog
|
3
|
1
|
Autismespectrumstoornissen
Sinds 2010 zijn er eisen in de regeling opgenomen voor personen met ASS die een motorvoertuig
willen besturen.4 Hoewel er weinig wetenschappelijke kennis voorhanden is over de relatie tussen rijgeschiktheid
en ASS, heeft Europees onderzoek uit 2005 laten zien dat personen met een psychische
ziekte een significant hoger relatief risico hebben om bij een ongeluk betrokken te
raken (relatief risico=1,72). Daarbij bleek er bij de burger behoefte aan een heldere
lijn bij rijgeschiktheid en ASS.
In juli 2012 heb ik aan de GR advies gevraagd, met als centrale vraag te kijken naar
de nut en noodzaak van de periodieke herkeuringen van personen met ASS. In zijn advies
van 4 juli 20135 werd geconcludeerd dat sinds 2010 enkele nieuwe onderzoeken lijken uit te wijzen
dat personen met ASS onder andere meer moeite hebben met anticipatie, motorische coördinatie,
planningstaken en complexe taken waardoor het verkeersgedrag als minder veilig kon
worden aangemerkt. Hierbij moet echter wel worden vermeld dat deze studies beperkte
zeggingskracht hebben.
Op basis van bovenstaande gegevens en gebruik makend van de expertise van deskundigen,
zal de huidige keuringseis bij de eerste aanvraag, inclusief een rijtest, in stand
worden gehouden. Er blijkt echter geen rechtvaardiging te vinden in de literatuur
voor een herhaalde keuring bij vernieuwing van het rijbewijs.
Wel geeft de GR aan dat als er bij een (eerste) keuring sprake is van ‘voordeel van
de twijfel’ (in die zin dat het alternatief zou zijn afkeuring), de keurend specialist
de mogelijkheid dient te behouden om het CBR gemotiveerd te adviseren om een herkeuring
na drie of vijf jaar te laten uitvoeren.
De onderhavige wijziging van de regeling heeft tot doel de regeling aan te passen
aan het advies van de GR. De hierboven beschreven aanbevelingen zijn dan ook overgenomen.
Overgangsrecht is niet noodzakelijk. Voor personen met ASS die thans beschikken over
een in termijn beperkt rijbewijs geldt namelijk dat zij opnieuw een eigen verklaring
dienen in te sturen voor vernieuwing van het rijbewijs. Het hangt echter af van het
advies van de specialist bij de vorige aanvraag of zij opnieuw verwezen zullen worden
voor een keuring door de specialist. Was het advies bij de vorige keuring al dat de
persoon onbeperkt geschikt is, maar kon dat vanwege de termijnbeperking in de Regeling
niet worden overgenomen, dan is een keuring door een specialist niet meer nodig. Personen
die in het verleden ongeschikt zijn bevonden en een nieuwe aanvraag doen door middel
van het invullen van een Eigen verklaring zullen vanzelfsprekend altijd een keuring
moeten ondergaan.
Administratieve lasten en bedrijfseffecten
Er is sprake van een vermindering in administratieve lasten voor burgers en bedrijven.
Chronische nierschade
In 2012 hebben volgens het CBR 1377 mensen met CNS een rapport van een internist moeten
aanvragen voor het verkrijgen van een verklaring van geschiktheid. De schatting is
dat 60% hiervan in klasse III valt, zo’n 826. Voor deze groep hoeft na inwerkingtreding
van deze regeling geen rapport van een internist te worden overlegd.
|
|
minuten
|
|
kosten in €
|
Afspraak maken bij specialist (15 minuten)
|
826 x 15 =
|
12.390
|
|
|
Gaan naar de specialist voor een keuring (60 minuten + € 1,28 reiskosten)
|
826 x 60 =
|
49.560
|
826 x 1,28 =
|
1.057,28
|
Kosten keuring (€ 240,–)
|
|
|
826 x 240 =
|
198.240,00
|
Ontvangst keuringsuitslag en kopie maken (5 minuten en € 0,05)
|
826 x 5 =
|
4.130
|
826 x 0,05 =
|
41,30
|
Archiveren (5 minuten)
|
826 x 5 =
|
4.130
|
|
|
Informeren nieuwe wet- en regelgeving
|
826 x 5 =
|
4.130
|
|
|
Autismespectrumstoornissen
Volgens het Trimbos instituut zijn er 60–100 mensen per 10.000 met de aandoening ASS.
In 2012 werden in totaal 650.000 rij-examens afgelegd.
Maximaal 3900–6500 hiervan zouden ASS hebben (0,006–0,01 x 650.000). Gezien de aard
van de aandoening wordt verondersteld dat de helft hiervan feitelijk rij-examen doet:
1800–3250 personen. Deze mensen krijgen nu een beperkt rijbewijs, terwijl straks 80%
hiervan een onbeperkt rijbewijs krijgt. Voor hen vervalt de herkeuring: 1440–2600,
dus gemiddeld 2020 personen zullen er naar verwachting op jaarbasis profijt van hebben
voor de rijbewijs groep 1 en 2 tezamen. De eisen voor ASS zijn sinds 2010 van kracht.
Aangenomen wordt dat een ieder nog één maal voor de keuring moet komen, omdat op basis
van het oude keuringsrapport nog geen onbeperkte rijgeschiktheid kan worden afgegeven.
Dit zal dan vanaf 2017 tot besparing leiden voor 2020 mensen.
|
|
minuten
|
|
kosten in €
|
Aanvragen EV (50% digitaal = 10 minuten per eigen verklaring + € 0,05 printkosten;
50% afhalen van gemeentehuis = 60 minuten + 1,28 reiskosten)
|
1010 x 10 =
|
10.100
|
1010 x 0,05 =
|
50,50
|
1010 x 60 =
|
60.600
|
1010 x 1,28 =
|
1.292,80
|
Invullen eigen verklaring (6 minuten)
|
2020 x 6 =
|
12.120
|
|
|
Kosten eigen verklaring (€ 23,80 per stuk)
|
|
|
2020 x 23,80 =
|
48.076,00
|
Afspraak maken bij specialist (15 minuten)
|
2020 x 15 =
|
30.300
|
|
|
Gaan naar de specialist voor een keuring (60 minuten + € 1,28 reiskosten
|
2020 x 60 =
|
121.200
|
2020 x 1,28 =
|
2.585,60
|
Kosten keuring (€ 240,–)
|
|
|
2020 x 240 =
|
484.800,00
|
Ontvangst keuringsuitslag en kopie maken (5 minuten en € 0,05)
|
2020 x 5 =
|
10.100
|
2020 x 0,05 =
|
101,00
|
Maken kopie EV (5 minuten en € 0,05)
|
2020 x 5 =
|
10.100
|
2020 x 0,05 =
|
101,00
|
Opsturen van de stukken per post (15 minuten en € 0,39
|
2020 x 15 =
|
30.300
|
2020 x 0,39 =
|
787,80
|
Archiveren (5 minuten)
|
2020 x 5 =
|
10.100
|
|
|
Informeren nieuwe wet- en regelgeving
|
2020 x 5 =
|
10.100
|
|
|
De hierboven genoemde besparingen zijn besparingen op jaarbasis. De besparingen voor
het onderdeel chronische nierschade treden op meteen na inwerking van de regeling.
De besparingen voor het onderdeel autismespectrumstoornissen doen zich voor vanaf
drie jaar na inwerkingtreding van de regeling. In 2017 is de geschatte besparing voor
dit onderdeel 4.747 uur en € 537.749,70. Deze besparing zal toenemen in de jaren na
2017 omdat dan ook telkens wordt bespaard op de daaropvolgende herkeuring die komt
te vervallen.
Totale administratieve lastenreductie
Besparingen op jaarbasis
|
uren
|
in €
|
Minder aanvragen van eigen verklaring en herkeuring
|
6.086
|
737.133,28
|
Kennisneming nieuwe regelgeving
|
237
|
|
Totaal besparingen
|
5.848
|
737.133,28
|
Er is geen sprake van administratieve lasten of nalevingskosten voor het bedrijfsleven.
Vaste verandermomenten
Vanwege de versoepeling van de eisen die worden gesteld voor het verkrijgen van een
verklaring van geschiktheid en de daarmee samenhangende vermindering van de administratieve
lasten voor personen met ASS en CNS is ervoor gekozen om voor de publicatie en de
inwerkingtreding niet vast te houden aan de vaste-verandermomenten.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus