Regeling van de Minister van Veiligheid en Justitie van 27 april 2012, nr. 253886, houdende wijziging van de Speelautomatenregeling 2000

De Minister van Veiligheid en Justitie,

Gelet op de artikelen 30a, tweede lid, 30j, eerste lid, 30o, vijfde lid van de Wet op de kansspelen en de artikelen 6, eerste lid, 10, derde lid, 12, derde lid, 13, eerste lid onder w, en vijfde lid, en 17, eerste lid, van het Speelautomatenbesluit 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

De Speelautomatenregeling 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een punt komma een onderdeel d toegevoegd, luidende:

d. raad van bestuur:

de raad van bestuur, bedoeld in artikel 33a van de wet.

B

De artikelen 3, 5 en 11 vervallen.

C

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6

  • 1. Als keuringsinstellingen als bedoeld in artikel 30o, vijfde lid, van de wet worden aangewezen onafhankelijke instellingen, gevestigd in een lidstaat van de Europese Unie dan wel in een staat die partij is bij de overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte, die voldoen aan de kwaliteitsnorm voor testlaboratoria ISO 17025 voor het testen van speelautomaten en die daartoe zijn geaccrediteerd door de Raad van Accreditatie of een gelijkwaardige buitenlandse accreditatie-instelling.

  • 2. De raad van bestuur geeft op verzoek verklaringen af waaruit blijkt dat een keuringsinstelling aan de eisen uit het eerste lid voldoet.

D

Artikel 10 komt te luiden:

Artikel 10

  • 1. Op verzoek van een houder van een toelating van een model speelautomaat verstrekt de raad van bestuur merktekens voor het betreffende model, tegen een vergoeding per merkteken van € 131 voor een kansspelautomaat en € 11 voor een behendigheidsautomaat.

  • 2. Op verzoek van de houder van een toelating van een model speelautomaat ruilt de raad van bestuur een beschadigd merkteken kosteloos om voor een nieuw merkteken met hetzelfde nummer, mits minimaal de helft van het beschadigde merkteken wordt ingeleverd en het nummer van het beschadigde merkteken nog kan worden vastgesteld.

  • 3. Op verzoek van de houder van een toelating van een model speelautomaat wordt de betaalde vergoeding voor verstrekte maar niet gebruikte merktekens door de raad van bestuur gerestitueerd, verminderd met € 11 administratiekosten, mits deze merktekens niet langer dan drie maanden tevoren zijn uitgegeven, het merktekens betreft met de laatst uitgegeven nummers en de merktekens aaneengesloten op de originele papierstrook worden ingeleverd.

  • 4. Op verzoek van de houder van de modeltoelating verstrekt de raad van bestuur afschriften van de verklaring van toelating van het betreffende model, tegen een vergoeding van € 11 per afschrift.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van de Staatscourant waarin deze wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten.

TOELICHTING

Algemeen

Op 1 april 2012 is in werking getreden de wet van 22 december 2011, Stb. 2012, nr. 11 tot wijziging van de Wet op de kansspelen in verband met de instelling van de kansspelautoriteit. Als gevolg van deze wet verschuiven bevoegdheden van de Minister van Veiligheid en Justitie en van Verispect naar de raad van bestuur van de kansspelautoriteit. Dit heeft gevolgen voor de procedures op grond van de speelautomatentitel uit de wet. Om een en ander in goede banen te leiden is het noodzakelijk de uitvoeringsregelgeving te wijzigen. Deze regelgeving is verdeeld over het Speelautomatenbesluit 2000 (hierna: SAB) en de Speelautomatenregeling 2000 (hierna: SAR), die beide zijn gewijzigd.

Deze regeling betreft uitsluitend de wijziging van het SAR, en heeft betrekking op de volgende onderwerpen:

  • a) de definities;

  • b) de aanwijzing van keuringsinstellingen, alsmede de eisen waaraan zij moeten voldoen;

  • c) de vaststelling van modellen voor formulieren;

  • d) de afgifte van merktekens en afschriften van de modeltoelatingen; en

  • e) de vaststelling van het afkeurmerk.

Definities

De wetswijziging introduceert de raad van bestuur van de kansspelautoriteit als bestuursorgaan. Dit maakt het nodig om de raad van bestuur toe te voegen aan de SAR.

Aanwijzing keuringsinstellingen

Speelautomaten mogen alleen gebruikt wanneer zij overeenkomen met een toegelaten model. De modeltoelating fungeert als een ‘typevergunning’. Voorwaarde voor het afgeven van een modeltoelating is een voorafgaande keuring van het model door een keuringsinstelling. De keuring varieert van betrekkelijk eenvoudig (voor een behendigheidsautomaat) tot ingewikkeld (voor een horeca- of speelhalautomaat), maar is altijd afhankelijk van de onafhankelijkheid en de deskundigheid van de keuringsinstelling.

De voormalige aanwijzing van keuringsinstellingen in artikel 6 SAR was op twee punten gebrekkig. In het eerste lid werden drie instellingen bij naam aangewezen (waarvan één niet meer bestaat), maar deze hoeven niet aan kwaliteitseisen te voldoen. In het tweede lid werden instellingen gelijkgesteld die voldoen aan kwaliteitseisen, maar deze eisen zijn niet voldoende duidelijk geformuleerd. Beide zijn onwenselijk, en daarom is het artikel opnieuw vastgesteld. Het nieuwe artikel 6 SAR bevat strengere kwaliteitseisen, die gelden voor alle keuringsinstellingen.

De nieuwe eisen zijn op drie punten strenger dan de oude:

  • onder de oude eisen moest een keuringsinstelling gevestigd zijn in een lidstaat van de Europese Unie (hierna: EU) of een staat die partij is bij de overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte (EER). Omdat sommige lidstaten ook territoria buiten de EU/EER hebben, was het mogelijk dat een keuringsinstelling buiten de EU/EER gevestigd was (bijvoorbeeld in een British Overseas Territory of een Frans département outre-mer). Onder nieuwe eis moet de keuringsinstelling in de EU of EER zelf gevestigd zijn. De huidige keuringsinstellingen voldoen aan deze eis.

  • onder de oude eisen moest een keuringsinstelling voldoen aan norm van EN 45004 (gelijk aan ISO 17020). Maar deze ISO-norm is eigenlijk bedoeld voor een inspectie-instelling zoals Verispect; voor test- en calibratielaboratoria zoals keuringsinstellingen bestaat de speciale norm van ISO 17025. Deze betere norm is internationaal gebruikelijk en de huidige keuringsinstellingen voldoen er al aan. Deze norm wordt nu ook verplicht.

  • onder de oude eisen moet een keuringsinstelling wel voldoen aan een ISO-norm, maar hoeft niet geaccrediteerd te zijn. Dat is onder de nieuwe eisen wel verplicht, omdat anders moeilijk te constateren valt of een keuringsinstelling aan de ISO-norm voldoet. Ook dit is internationaal gebruikelijk en de huidige keuringsinstellingen voldoen er al aan.

Ter bevordering van de rechtszekerheid kan de Nederlandse kansspelautoriteit verklaren dat een bepaalde keuringsinstelling daadwerkelijk voldoet aan deze eisen. Het is mogelijk dat een keuringsinstelling alleen aan de eisen voldoet gedurende een bepaalde tijd (bijvoorbeeld omdat de accreditatie slechts voor een bepaalde periode geldig is) of met betrekking tot bepaalde soorten automaten (bijvoorbeeld wanneer een keuringsinstelling wel geaccrediteerd is voor casinoautomaten maar voor horeca- of speelhalautomaten); in dat geval worden die beperkingen in de verklaring opgenomen.

Vaststelling van formulieren

De wetswijziging hevelt de taken met betrekking tot de exploitatievergunning en modeltoelating over naar de kansspelautoriteit. Formulieren worden in beginsel vastgesteld door het bestuursorgaan dat bevoegd is te beslissen (artikel 4:4 Algemene wet bestuursrecht). Daarom wordt nu ook deze bevoegdheid overgeheveld naar de kansspelautoriteit.

Deze overheveling vindt plaats door alle betrokken bepalingen uit de SAR te schrappen. De kansspelautoriteit kan vervolgens haar eigen formulieren vaststellen op basis van artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Afgifte van merktekens

Speelautomaten mogen niet gebruikt worden1 zonder voorzien te zijn van een merkteken, dat alleen aangebracht mag worden door de houder van de modeltoelating (fabrikant of importeur). Daarnaast kan de houder van de modeltoelating (fabrikant of importeur) kopieën aanvragen van de verklaring van toelating. Het uitgeven van deze merktekens en kopieën was een taak van Verispect, maar deze taak wordt na de wetswijziging overgeheveld naar de kansspelautoriteit.

Dit besluit implementeert de uitoefening van de taken door de kansspelautoriteit via een wijziging van artikel 10 SAR. Bovendien is van de gelegenheid gebruik gemaakt om bepaalde zaken te versimpelen, lacunes te dichten, en bestaande praktijken te codificeren. Zo bevat het huidige artikel bijvoorbeeld een onderscheid tussen merktekens voor kansspelautomaten op basis van artikel 8 SAR en artikel 9 SAR, maar ontbreekt een aparte regeling voor casinoautomaten. In de praktijk wordt voor alle kansspelautomaten aangesloten bij het tarief van € 131 en de tekst van deze regeling formaliseert dit.

Vaststelling van afkeuringsmerk

Artikel 30x (oud) van de wet bevat een regeling voor het gebruik van een afkeuringsmerk, en artikel 11 en Bijlage V van de SAR stelt hiertoe een afkeuringsmerk vast. De regeling is echter nooit gebruikt; het is altijd een dode letter gebleven. De wetswijziging schrapt daarom 30x (oud) van de wet, en dit besluit schrapt het bijbehorende artikel 11 en Bijlage V van de SAR.

Inwerkingtreding

Ingevolge artikel 174, derde lid, van de Aanwijzingen voor de regelgeving (Ar) is de termijn tussen de publicatiedatum van een wet, algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling en het tijdstip van inwerkingtreding minimaal twee maanden. Op grond van artikel 174, vierde lid, aanhef en onder a, van de Ar is afwijking van kan daarvan in casu echter worden afgeweken, om te bewerkstelligen dat de Kansspelautoriteit op zo kort mogelijke termijn kan starten met de uitvoering van haar taken.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten.


X Noot
1

Artikel 30, eerste lid, van de Wet op de kansspelen.

Naar boven