Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2012, 6288 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Openbaar Ministerie (OM) | Staatscourant 2012, 6288 | Besluiten van algemene strekking |
Enkele aanpassingen in BOS/Polaris in verband met de Wet beperking taakstraf en met betrekking tot de schadevergoeding. Deze wijzigingen treden in werking op 1 april 2012 en zijn van toepassing op alle feiten die zijn gepleegd vanaf de datum inwerkingtreding.
Toelichting.
De code CT (= contra-indicatie taakstraf) kan weg uit de factor ‘aard van het letsel’ bij het basisdelict mishandeling. Deze contra-indicatie is nog een overblijfsel uit de oude aanwijzing taakstraffen (geen taakstraf bij ernstige gewelds- of zedendelicten), die vooruit liep op het wetsvoorstel beperking taakstraffen. Sinds 1 januari 2012 is dit wetgeving. Art.300 Sr (mishandeling) valt echter niet onder het nieuwe artikel 22b, lid 1 Sr, dat spreekt over feiten waarop een gevangenisstraf van zes jaren of meer is gesteld.
Als mogelijk gevolg van een delict speelt eventueel letsel een belangrijke rol. Het slachtoffer en/of de benadeelde ervaart het delict als ernstiger naarmate de aard van het letsel ernstiger is. Om die reden dient de aard van het toegebrachte letsel een strafverzwarende invloed te hebben bij de beoordeling van het delict.
Basisfactor
– Geen letsel 0 pt
– Licht letsel, zoals blauw oog, bloedneus, tand door de lip, lichte kneuzingen of lichte ontvellingen; letsel waarvoor in de regel geen medische hulp hoeft te worden ingeroepen. 5 pt
– Letsel voor de behandeling waarvan hulp van een eerstelijns arts dient te worden ingeroepen, zoals wonden waarvoor, uit cosmetisch oogpunt minder ernstige, hechtingen nodig zijn, een lichte hersenschudding, zwaardere kneuzingen of ontvellingen 15 pt
– Zwaarder letsel, voor de behandeling waarvan een medisch specialist nodig is. Letsel dat als regel niet wordt begrepen in art. 82 WvSr. zoals gebitsschade, gebroken neus, jukbeen of sleutelbeen, littekens in het gezicht of een zware hersenschudding 30 pt (DV,CT)
– Zwaar lichamelijk letsel, zoals bedoeld in art. 82 WvSr. Ook buiten die gevallen kan lichamelijk letsel als zwaar worden beschouwd. Daarbij geldt het criterium dat het letsel voldoende belangrijk is om naar normaal spraakgebruik als zwaar te worden aangemerkt. Van belang zijn daarbij de aard van het letsel, de eventuele noodzaak en aard van medisch ingrijpen en het uitzicht op (volledig) herstel. 50 pt (DV,CT)
(DV) + dagvaarden
(CT) + contra-indicatie taakstraf
Geen letsel
Geen
– mishandeling
Toelichting.
Artikel 181 Sr wordt genoemd in artikel 22b, lid 1 sub b Sr. Een kale taakstraf is niet mogelijk bij 181 Sr (ambtsdwang of verzet met enig letsel).
Bij 181 Sr wordt de verplichting om te dagvaarden (DV) verwijderd in onderstaande factor ‘Aard van het letsel’ bij de eerste 2 letselcategorieën. Hiermee blijft de mogelijkheid open om in geval van gering letsel de zaak af te doen met een geldboete door middel van een OM-afdoening.
Als mogelijk gevolg van een delict speelt eventueel letsel een belangrijke rol. Het slachtoffer en/of de benadeelde ervaart het delict als ernstiger naarmate de aard van het letsel ernstiger is. Om die reden dient de aard van het toegebrachte letsel een strafverzwarende invloed te hebben bij de beoordeling van het delict.
Indien er bij verzet en ambtsdwang sprake is van enig lichamelijk letsel is een kale taakstraf uitgesloten (art 22b lid 1 sub b WvSr). Een taakstraf voor alle genoemde delicten is wel mogelijk indien daarnaast een onvoorwaardelijke gevangenisstraf of vrijheidsbenemende maatregel wordt geëist/opgelegd.
Basisfactor
– Geen letsel 0 pt
– Licht letsel, zoals blauw oog, bloedneus, tand door de lip, lichte kneuzingen of lichte ontvellingen; letsel waarvoor in de regel geen medische hulp hoeft te worden ingeroepen. 5 pt (CKT)
– Letsel voor de behandeling waarvan hulp van een eerstelijns arts dient te worden ingeroepen, zoals wonden waarvoor, uit cosmetisch oogpunt minder ernstige, hechtingen nodig zijn, een lichte hersenschudding, zwaardere kneuzingen of ontvellingen 15 pt (CKT)
– Zwaarder letsel, voor de behandeling waarvan een medisch specialist nodig is. Letsel dat als regel niet wordt begrepen in art. 82 WvSr. zoals gebitsschade, gebroken neus, jukbeen of sleutelbeen, littekens in het gezicht of een zware hersenschudding 30 pt (DV,CKT)
– Zwaar lichamelijk letsel, zoals bedoeld in art. 82 WvSr. Ook buiten die gevallen kan lichamelijk letsel als zwaar worden beschouwd. Daarbij geldt het criterium dat het letsel voldoende belangrijk is om naar normaal spraakgebruik als zwaar te worden aangemerkt. Van belang zijn daarbij de aard van het letsel, de eventuele noodzaak en aard van medisch ingrijpen en het uitzicht op (volledig) herstel. 50 pt (DV,CKT)
(DV) + dagvaarden
(CKT) + contra-indicatie kale taakstraf
Geen letsel
Geen
– ambtsdwang door geweld tegen personen
– verzet met geweld tegen personen
Toelichting.
Voor openlijk gewelddelicten tegen personen wordt een nieuwe factor ‘Aard van het letsel’ aangemaakt , omdat daar ingevolge art. 22b, lid 1 sub a Sr het taakstrafverbod pas geldt indien er tevens sprake is van een ernstige inbreuk op de lichamelijke integriteit van het slachtoffer.
Als mogelijk gevolg van een delict speelt eventueel letsel een belangrijke rol. Het slachtoffer en/of de benadeelde ervaart het delict als ernstiger naarmate de aard van het letsel ernstiger is. Om die reden dient de aard van het toegebrachte letsel een strafverzwarende invloed te hebben bij de beoordeling van het delict.
Indien er bij openlijk geweld tegen personen sprake is van enig lichamelijk letsel dient ingevolge art. 22b lid 1 sub a WvSr geen kale taakstraf meer te worden gevorderd wanneer er sprake is van een ernstige inbreuk op de lichamelijke integriteit van het/de slachtoffer(s). Een taakstraf voor deze delicten is wel mogelijk indien daarnaast een onvoorwaardelijke gevangenisstraf of vrijheidsbenemende maatregel wordt geëist/opgelegd.
Basisfactor
– Geen letsel 0 pt
– Licht letsel, zoals blauw oog, bloedneus, tand door de lip, lichte kneuzingen of lichte ontvellingen; letsel waarvoor in de regel geen medische hulp hoeft te worden ingeroepen. 5 pt
– Letsel voor de behandeling waarvan hulp van een eerstelijns arts dient te worden ingeroepen, zoals wonden waarvoor, uit cosmetisch oogpunt minder ernstige, hechtingen nodig zijn, een lichte hersenschudding, zwaardere kneuzingen of ontvellingen 15 pt (DV)
– Zwaarder letsel, voor de behandeling waarvan een medisch specialist nodig is. Letsel dat als regel niet wordt begrepen in art. 82 WvSr. zoals gebitsschade, gebroken neus, jukbeen of sleutelbeen, littekens in het gezicht of een zware hersenschudding 30 pt (DV,CKT)
– Zwaar lichamelijk letsel, zoals bedoeld in art. 82 WvSr. Ook buiten die gevallen kan lichamelijk letsel als zwaar worden beschouwd. Daarbij geldt het criterium dat het letsel voldoende belangrijk is om naar normaal spraakgebruik als zwaar te worden aangemerkt. Van belang zijn daarbij de aard van het letsel, de eventuele noodzaak en aard van medisch ingrijpen en het uitzicht op (volledig) herstel. 50 pt (DV,CKT)
(DV) + dagvaarden
(CKT) + contra-indicatie kale taakstraf
Geen letsel
Geen
– openlijk geweld tegen personen
– openlijk geweld tegen personen en goederen
Toelichting.
De schaderegeling wordt als speciale regeling in BOS/polaris niet meer van toepassing verklaard.
In BOS/Polaris is op een groot aantal delicten de schaderegeling van toepassing, Deze houdt in dat er een korting word verleend op het aantal sanctiepunten wanneer de schade door verdachte wordt vergoed. Die korting leidt er in veel gevallen toe dat er geen sanctie volgt. Dat wordt door het Openbaar Ministerie niet opportuun geacht. Ook het verplicht dagvaarden bij weigeren schadevergoeding is achterhaald nu het Openbaar Ministerie zelfstandig bij strafbeschikking een schadevergoedingsmaatregel kan opleggen.
Vanzelfsprekend kan het OM rekening houden met het feit dat de dader de schade heeft vergoed of de bereidheid daartoe heeft getoond door het sluiten van een overeenkomst met het slachtoffer. Dit is echter een stukje maatwerk dat in de tweede fase van beoordeling (zie de Aanwijizng kader voor strafvordering) kan worden meegewogen bij het bepalen van de definitieve sanctie.
In onderstaande ‘Schaderegeling’ in BOS/Polaris worden derhalve geen delicten meer vermeld.
Indien er geen sprake is van schade kan de zaak zonder belemmering worden afgedaan. In het geval er wel schade is opgetreden, dient eerst de regeling van eventuele schade onderzocht te worden. Daarbij zijn de volgende situaties mogelijk :
schaderegeling heeft reeds plaatsgevonden – geldboete (transactie) of taakstraf
geen schaderegeling, geen poging ondernomen – schadebemiddeling starten,
+ transactie aanbieden met vergoeding van de schade als aanvullende transactievoorwaarde
schaderegeling geweigerd door verdachte – dagvaarden en contra-indicatie taakstraf
geweigerd door slachtoffer/benadeelde – geldboete (transactie) of taakstraf
Indien de schade is geregeld dient een korting verleend te worden op de strafmaat. Deze korting wordt zowel verleend in geval van een OM-afdoening (transactie), als op de eis ter terechtzitting. De hoogte van de korting is gerelateerd aan het betreffende delict en wordt uitgedrukt in strafpunten. Het aantal strafpunten dat de korting bedraagt wordt berekend door het bedrag dat de verdachte heeft betaald aan de regeling van de schade te delen door 136. Dit komt bij geldstraffen overeen met een korting op het bedrag ter grootte van 25 % van het bedrag van de schadevergoeding. Indien na verrekening voor het betreffende delict korting ‘over’ zou blijven, kan geen overheveling naar andere delicten binnen de strafzaak plaats vinden.
In geval de verdachte financiële inspanningen heeft verricht waarmee de gevolgen van het delict ongedaan zijn gemaakt, worden deze beschouwd als vorm van schadevergoeding en leiden op dezelfde wijze tot korting op de strafmaat.
(Indien de omvang van de schadevergoeding zodanig was dat daardoor geen strafpunten resteren, dient dit geboekt te worden als transactie met bijzondere voorwaarde schadevergoeding, zodat reeds aan de transactievoorwaarden is voldaan.)
Alleen indien de verdachte schade heeft te vergoed of, in geval van economische of milieudelicten, de gevolgen van het delict ongedaan heeft gemaakt, wordt korting verleend op het aantal strafpunten ten aanzien van dat betreffende delict. De hoogte van die korting is afhankelijk van de financiële inspanningen die de verdachte zich heeft moeten getroosten.
– Financiële inspanningen door de verdachte bedrag gedeeld door 136 pt
Toelichting.
Bij 3 basisdelicten verlaten plaats ongeval staat onder het kopje bijzonderheden een tekst opgenomen over de schaderegeling. Ook deze wordt verwijderd. Het betreft delict 5, 29.01 (zie hieronder) en 5.29.02 en 5.29.03.
Dit basisdelict ziet op het verlaten van de plaats van een ongeval waarbij aan een ander alleen materiële schade is toegebracht.
Aanwijzing Kader voor strafvordering
10 punten
Op projectbasis. Alleen in kale art. 7 WVW94 zaken in arrondissement Breda.
Omvang van de ongevalsschade
– Geen andere schade dan geringe materiële schade, zoals een deukje of krasje, of geringe schade aan wegmeubilair of beplanting. 0 pt
– Andere dan hierboven bedoelde schade 20 pt
Geen
Medeplichtigheid
– Dader +0 %
– Medeplichtige –33 %
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
– Geen recidive +0 %
– 1 maal +10 %
– Meermalen +20 % (DV)
(DV) + dagvaarden
Geen
Geen
– OBM regeling verlaten plaats ongeval
Toelichting.
Op 1 januari 2012 is in werking getreden de Polarisrichtlijn oplichting en het basisdelict oplichting. In het basisdelict is opgenomen bij speciale regelingen dat ‘de regeling niet toepasselijkheid afnemend strafnut’ van toepassing is verklaard. Bij publicatie in de Staatscourant op 23 december 2011 nr. 23691 is verzuimd de wijziging in die speciale regeling te vermelden, namelijk de toevoeging van het delict oplichting, zie hieronder.
De Polaris richtlijnen zien in de loop der jaren op een steeds omvangrijker en diverser spectrum van delicten. De ernst van de basisdelicten start bij relatief lichte vergrijpen en eindigt bij uitermate ernstige misdrijven. Ten aanzien van het beoordelen van één of meer relatief lichte delicten is destijds besloten om een afbuiging toe te passen bij de omrekening naar passend geachte sancties wanneer het aantal strafpunten boven een bepaalde grens komt. Die regeling heet het afnemend strafnut (zie kader van strafvordering).
Voor relatief zware delicten geldt het afnemend strafnut echter niet. Zware delicten in een te beoordelen strafzaak starten vaak al met een hoeveelheid basispunten die boven de grens van het afnemend strafnut uitkomt. Dan is het niet de bedoeling dat andere, tegelijkertijd beoordeelde, delicten al meteen een ‘korting‘ wordt gegeven. Ook het meermalen plegen van een ernstig delict zal niet leiden tot een afbuiging bij de omrekening van strafpunten naar sanctiepunten.
Bij de delicten waar deze speciale regeling van toepassing is, wordt het afnemend strafnut niet toegepast.
Geen
– aanwezig hebben van softdrugs
– beroeps- of bedrijfsmatig telen en verhandelen van softdrugs
– vervaardigen van softdrugs
– invoer/uitvoer van softdrugs
– kinderpornografie
– oplichting
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-6288.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.