Regeling van de Minister van Veiligheid en Justitie van 8 november 2012 (kenmerk: 257645/12/DP&O), houdende wijziging van de Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011 in verband met enkele actualiseringen

De Minister van Veiligheid en Justitie,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst 2011;

Besluit:

ARTIKEL I

De Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011 wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 13, tweede lid, onderdeel i vervalt, onder vervanging van de puntkomma na onderdeel h door een punt.

B

Artikel 15 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De directie Personeel en Organisatie (DP&O) is belast met advisering van de departementsleiding over en de ontwikkeling, organisatie en coördinatie van ministeriebreed organisatie- en personeelsbeleid. De directie is tevens belast met de ontwikkeling en organisatie van opleidingsprogramma’s ten behoeve van alle beleidsambtenaren van het ministerie.

2. Aan het tweede lid wordt onder vervanging van de punt in onderdeel f door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • g. de beleidsacademie.

C

Artikel 22 vervalt.

D

Artikel 23, tweede lid komt te luiden:

  • 2. Het directoraat-generaal bestaat uit een stafondersteuning en de volgende dienstonderdelen:

    • a. de directie Sanctie- en Preventiebeleid (DSP);

    • b. de directie Justitieel Jeugdbeleid (DJJ);

    • c. de directie Control, Bedrijfsvoering en Juridische Zaken (CBJ);

    • d. de baten-lastendienst Dienst JUSTIS;

    • e. de baten-lastendienst Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI);

    • f. de baten-lastendienst Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB);

    • g. de raad voor de kinderbescherming (RvdK);

    • h. het bureau van de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie.

E

Artikel 29 komt te luiden:

De baten-lastendienst Dienst Justitiële inrichtingen (DJI) is belast met het tenuitvoerleggen van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en met het voorbereiden van de aan de zorg van de minister toevertrouwde personen op hun succesvolle terugkeer naar de maatschappij, binnen of buiten Nederland. Tevens is DJI belast met het behandelen van rechtshulpverzoeken inzake de overdracht en overname van de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen op grond van de Wet overdracht tenuitvoerlegging strafvonnissen en de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging vrijheidsbenemende en voorwaardelijke sancties.

F

Na artikel 29 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 29a

De baten-lastendienst Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft tot taak het openbaar ministerie en de departementsleiding te ondersteunen bij hun werkzaamheden ten behoeve van de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke en administratieve sancties alsmede met betrekking tot het beheer en de verwerking van gegevens dienaangaande. Het CJIB heeft tevens tot taak door de minister aangewezen andere werkzaamheden te verrichten ter ondersteuning van het Rijk bij de uitvoering zijn taken.

G

Artikel 32, derde lid, komt te luiden:

  • 3. Het directoraat-generaal bestaat uit de volgende portefeuilles en dienstonderdelen:

    • a. de portefeuille Bedrijfsvoering Politie;

    • b. de portefeuille Regie en Control;

    • c. de portefeuille Politieel Beleid en Taakuitvoering;

    • d. de baten-lastendienst Korps landelijke politiediensten (KLPD);

    • e. het korps politie Bonaire, Sint Eustatius en Saba;

    • f. het brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

H

Artikel 33 komt te luiden:

Artikel 33

  • 1. De portefeuille Bedrijfsvoering Politie is ter waarborging van de continuïteit van de politieorganisatie belast met het beleid inzake de bedrijfsvoering van de politie.

  • 2. De portefeuille Bedrijfsvoering Politie bestaat uit:

    • a. het programma Financiën;

    • b. het programma HRM en Onderwijs;

    • c. het programma Arbeidsvoorwaarden;

    • d. het programma Informatiemanagement en ICT;

    • e. het programma Meldkamers en C2000.

I

Artikel 34 komt te luiden:

Artikel 34

  • 1. De portefeuille Regie en Control is belast met:

    • a. het beheer van het stelsel van planning en control in relatie tot het Korps landelijke politiediensten en het beleid hieromtrent;

    • b. het beheer en de interne bedrijfsvoering van het directoraat-generaal;

    • c. bestuurlijke, juridische, operationele aangelegenheden en management van incidenten;

    • d. de coördinatie van parlementaire aangelegenheden;

    • e. de coördinatie van afhandeling van burgerbrieven.

  • 2. De portefeuille Regie en Control bestaat uit:

    • a. het programma Regie en Strategie;

    • b. het programma Control;

    • c. het programma Interne Bedrijfsvoering DG.

J

Artikel 35 komt te luiden:

Artikel 35

  • 1. De portefeuille Politieel Beleid en Taakuitvoering is belast met:

    • a. het beleid inzake de primaire processen, taakuitvoering en bevoegdheden van de politie;

    • b. de vermindering van administratieve lasten ten aanzien van de politie;

    • c. internationale politiesamenwerking;

    • d. het beheer van het korps politie Bonaire, Sint Eustatius en Saba en het brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

  • 2. De portefeuille Politieel beleid en Taakuitvoering bestaat uit:

    • a. het programma Politiële Taken;

    • b. het programma Implementatie Nationale Politie en Bevoegdheden;

    • c. het programma Minder Regels, Meer Op Straat;

    • d. het programma Internationale en Caribische Aangelegenheden.

K

De artikelen 36 en 37 vervallen.

L

Artikel 41, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. Het directoraat-generaal bestaat uit een stafondersteuning en de volgende dienstonderdelen:

    • a. de directie Rechtshandhaving en Criminaliteitsbestrijding (DRC);

    • b. de directie Rechtsbestel (DRb);

    • c. de directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control (FBC);

    • d. de directie Juridische en Operationele Aangelegenheden (DJOA);

    • e. de directie Veiligheid en Bestuur (DVB);

    • f. de baten-lastendienst Nederlands Forensisch Instituut (NFI);

    • g. de Justitiële Informatiedienst (JustID).

M

Artikel 43, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. de directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Georganiseerde misdaad en Algemeen criminaliteitsbeleid;

    • b. de afdeling Fraude en Ordening;

    • c. de afdeling Criminaliteit en Veiligheid;

    • d. het Financial Intelligence Unit netwerk (FIU.NET).

N

Artikel 44, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. De directie is voorts belast met het beheer van de Hoge Raad, het bureau van het Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen, het College bescherming persoonsgegevens, het Bureau Financieel Toezicht en het College voor de Rechten van de Mens.

O

Artikel 45 komt te luiden:

Artikel 45

  • 1. De directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control (FBC) is belast met de ondersteuning van de directeur-generaal, de overige directies en de taakorganisaties binnen het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving. Onder deze ondersteuning wordt begrepen:

    • a. de ontwikkeling van het informatievoorzieningbeleid voor de verschillende ketens op het terrein van de rechtspleging en rechtshandhaving, in het bijzonder de strafrechtketen;

    • b. het stellen van financiële kaders;

    • c. het uitvoeren van impactanalyses;

    • d. het voeren van de interne bedrijfsvoering.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Control;

    • b. de afdeling Planning, Control en Managementinformatie (PCM).

P

Artikel 46, vierde lid, komt te luiden:

De directie is belast met de voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de minister aangaande internationale rechtshulp in strafzaken, met uitzondering van beslissingen inzake de overdracht en overname van de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen op grond van de Wet overdracht tenuitvoerlegging strafvonnissen en de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging vrijheidsbenemende en voorwaardelijke sancties.

Q

Artikel 47, tweede lid, wordt gewijzigd als volgt:

Onderdeel c komt onder vervanging van de punt na onderdeel b door een puntkomma te luiden:

  • c. de afdeling Keteninformatievoorziening (KIV).

R

Artikel 49 vervalt.

S

Artikel 51, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid bestaat uit de volgende dienstonderdelen:

    • a. de directie Strategie en Bedrijfsvoering (DS&B);

    • b. de directie Cyber Security (DCS);

    • c. de directie Bewaking, Beveiliging, Burgerluchtvaart (DB3);

    • d. de directie Risico’s en Dreiging (DRD);

    • e. de directie Weerbaarheidsverhoging (WVH);

    • f. het Nationaal Crisis Centrum (NCC);

    • g. het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC).

T

Artikel 53 komt te luiden:

Artikel 53

  • 1. De directie Strategie en Bedrijfsvoering heeft de volgende taken:

    • a. de coördinatie van algemene parlementaire aangelegenheden en de voorbereiding van interdepartementale en politiek-bestuurlijke besluitvorming;

    • b. de strategische positionering en het relatiebeheer van de NCTV;

    • c. de uitvoering van de decentrale juridische functie ten behoeve van de NCTV;

    • d. de voorbereiding van de internationale en Europese beleidsvorming op het gebied van de NCTV;

    • e. de ondersteuning van de NCTV op het gebied van de bedrijfsvoering, in het bijzonder betreffende personeelsaangelegenheden, informatiemanagement, huisvesting, automatisering, beveiliging en de financiële controle.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Strategie;

    • b. de afdeling Bedrijfsvoering.

U

Artikel 54 komt te luiden:

Artikel 54

  • 1. De directie Cyber Security heeft de volgende taken:

    • a. de coördinatie van de uitvoering van de Nationale Cyber Security Strategie;

    • b. het voeren van actief risicomanagement op het gebied van cyber security;

    • c. het vergroten van de digitale weerbaarheid van de Nederlandse samenleving;

    • d. het voeren van het secretariaat van de publiek-private samenwerking op het gebied van cyber security.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. het Beleidscluster;

    • b. het Nationaal Cyber Security Centrum.

V

Artikel 55 komt te luiden:

Artikel 55

  • 1. De directie Bewaking, Beveiliging, Burgerluchtvaart heeft de volgende taken:

    • a. het opstellen, onderhouden en uitvoeren van het nationaal stelsel van bewaken en beveiligen, het stelsel van speciale eenheden, het Alerteringssysteem Terrorismebestrijding, de Regeling bijstand bestrijding luchtvaartterrorisme en het uitvoeren van risicoanalyses ten behoeve van de burgerluchtvaart op basis waarvan eventuele aanvullende beveiligingsmaatregelen worden genomen;

    • b. het in nationaal en internationaal verband opstellen van het beleid op het gebied van de beveiliging van de burgerluchtvaart;

    • c. het opstellen van regels en het geven van aanwijzingen aan de Koninklijke marechaussee en de luchtvaartsector op basis van de Luchtvaartwet en de Politiewet 1993;

    • d. het aansturen van de Koninklijke marechaussee, voor zover deze onder het gezag van de minister is belast met het toezicht op de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen door de luchtvaartsector;

    • e. het opstellen, onderhouden en uitvoeren van het Nationaal Beveiligingsplan voor de Burgerluchtvaart;

    • f. het deelnemen aan internationale beveiligingsinspecties op luchthavens.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Beleid;

    • b. de afdeling Operatiën.

W

Artikel 56 komt als volgt te luiden:

Artikel 56

  • 1. De directie Risico’s en Dreigingen heeft de volgende taken:

    • a. het in samenwerking en in overleg met andere partijen binnen en buiten de NCTV aanleveren van dreiginggerelateerde producten ten behoeve van de werkzaamheden van de NCTV;

    • b. het tijdens een crisis opstellen van het actuele dreigings- en incidentenbeeld en de omgevingsanalyse ten behoeve van de crisisbesluitvorming.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Terrorisme en Extremisme;

    • b. de afdeling Natuurlijke, technische en maatschappelijke dreiging.

X

Artikel 57 komt als volgt te luiden:

Artikel 57

  • 1. De directie Weerbaarheidsverhoging heeft de volgende taken:

    • a. het versterken van de weerbaarheid van de Nederlandse samenleving door het weerbaarder maken van vitale belangen, het voorkomen en beperken van de gevolgen van een ramp of crisis en het herstellen van de daardoor veroorzaakte schade;

    • b. het zorg dragen voor een optimaal functioneren van het stelsel voor crisisbeheersing en rampenbestrijding, zowel voor de landelijke crisisorganisatie als voor het stelsel van veiligheidsregio’s.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Veiligheidsregio’s;

    • b. de afdeling Generieke Veiligheid;

    • c. de afdeling Risicoaanpak;

    • d. de afdeling Informatievoorziening.

Y

Artikel 58 komt te luiden:

Artikel 58

  • 1. Het Nationaal Crisis Centrum heeft de volgende taken:

    • a. het zorg dragen voor rijksbrede crisiscoördinatie;

    • b. het faciliteren, adviseren en het op verzoek coördineren bij grote evenementen met een potentieel risico op openbare orde- en veiligheidsproblematiek;

    • c. het ontwikkelen en uitvoeren van de risico- en crisiscommunicatie en corporate communicatie.

  • 2. Het centrum bestaat uit:

    • a. de eenheid Crisiscoördinatie;

    • b. de eenheid Communicatie.

Z

Artikel 59 komt te luiden:

Artikel 59

Het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) maakt deel uit van de nationale crisisbesluitvormingsstructuur en draagt hierbij zorg voor het aanleveren van het multidisciplinair Landelijk Operationeel Beeld en het operationeel advies bij nationale en internationale incidenten, crises, rampen en grootschalige evenementen. Het LOCC coördineert nationale en internationale bijstand, met inbegrip van de bijstand, bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s en de Politiewet 2012. Ook draagt het LOCC als de National Training Coördinator zorg voor de coördinatie, opleiding en inzet van de Nederlandse experts in het kader van EU Civil Protection Mechanism.

AA

De artikelen 60 en 61 komen te vervallen.

AB

Artikel 62 komt als volgt te luiden:

Artikel 62

  • 1. De Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) is belast met toezichtstaken op het terrein van het ministerie en heeft daartoe de volgende hoofdtaken:

    • a. het houden van toezicht op de uitvoering en de naleving van de regelgeving op het terrein van het ministerie en van regelgeving op andere daartoe bij of krachtens de wet aangewezen beleidsterreinen;

    • b. het gevraagd en ongevraagd verstrekken van inlichtingen en adviezen aan de minister of staatssecretaris over onderwerpen die tot hun taken horen;

    • c. het vervullen van andere door de minister aan de Inspectie opgedragen toezichtstaken.

  • 2. De Inspectie Veiligheid en Justitie bestaat uit de volgende dienstonderdelen:

    • a. de directie Toezicht (DT);

    • b. de directie Strategie en Innovatie (DSI);

    • c. het stafbureau Inspectie VenJ (Stafbureau IVenJ).

AC

Na artikel 62 worden in Hoofdstuk VIII. De Inspectie Veiligheid en Justitie (IvenJ) drie artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 62a

De directie Toezicht is belast met de uitvoering van de toezichttaken conform het inspectiewerkplan. Binnen deze directie worden de meeste inspectieonderzoeken uitgevoerd, geclusterd naar domein, waarbij domein gezien moet worden als een onderwerpinhoudelijk gerelateerde clustering van projecten.

Artikel 62b

De directie Strategie en Innovatie is belast met zowel de strategische en innovatieve functie als met de ontwikkeling van nieuwe onderzoeksdomeinen en –taken. Daarnaast worden binnen deze directie ook onderzoeken uitgevoerd vanuit de ontwikkeltaak van de directie.

Artikel 62c

Het Stafbureau IVenJ is belast met de bedrijfsvoering, de uitvoering van de communicatie en de ondersteuning van de leiding van IVenJ. Het bureau stelt de leiding in staat om de processen binnen IVenJ te beheersen en aan te sturen.

ARTIKEL II

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I, onderdelen A, B en C, werkt terug tot en met 1 mei 2012.

  • 3. Artikel I, onderdelen G, H, I, J en K werken terug tot en met 1 september 2012.

  • 4. Artikel I, onderdelen N, S, T, U, V, W, X, Y en Z werken terug tot en met 1 oktober 2012.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten.

TOELICHTING

Deze regeling tot wijziging van de Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011 bevat enkele actualiseringen van de organisatiebeschrijving, die hieronder nader worden toegelicht.

Artikel I, onderdelen A, B, C, S, T, U, V, W, X, Y, Z, AA, AB en AC

De wijzigingen in de artikelen 13, 15 en 22 formaliseren de toevoeging van de beleidsacademie binnen de directie Personeel & Organisatie.

Bij de departementale herindeling van 14 oktober 2010 zijn taken op het terrein van veiligheid overgeheveld naar het voormalige Ministerie van Justitie. De departementale herindeling heeft tot herinrichting van de hoofdstructuur van het ministerie geleid (Stcrt. 2011, 22848). Thans vindt ook een herinrichting plaats in de structuur van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (artikelen 51 tot en met 59) en de Inspectie Veiligheid en Justitie (artikelen 60 tot en met 62c). De nieuwe inrichting wordt geregeld in deze wijziging van de Organisatieregeling.

Artikel I, onderdelen D, F, K, L, M, N, O, Q en R

Recent heeft een herinrichting van het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving plaatsgehad. In verband hiermee worden enkele artikelen aangepast.

Per 1 oktober 2012 is de Commissie Gelijke Behandeling gewijzigd in het College voor de Rechten van de Mens. In verband daarmee is artikel 44, tweede lid, aangepast.

Binnen het ministerie is besloten om de verantwoordelijkheid voor de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen te beleggen bij één directeur-generaal, namelijk de directeur-generaal Jeugd en Sanctietoepassing. Gezien de cruciale rol die het Centraal Justitieel Incassobureau in de uitvoeringsketen gaat spelen, is het besluit genomen dat het Centraal Justitieel Incassobureau overgaat van het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving naar het directoraat-generaal Jeugd en Sanctietoepassing. In verband hiermee worden enkele artikelen aangepast.

Artikel I, onderdelen E en P

Op 1 november 2012 treedt de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging vrijheidsbenemende en voorwaardelijke sancties (Wets) (Stb. 333, 2012) in werking. De Wets treedt op een aantal punten in de plaats van de Wet overdracht tenuitvoerlegging strafvonnissen (Wots) (Stb. 333, 2012). Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is belast met de behandeling van rechtshulpverzoeken op grond van de Wots en wordt thans ook belast met de behandeling van rechtshulpverzoeken op grond van de Wets (Memorie van Toelichting, Tweede Kamer, 32885, nr. 3, pag. 28). Zodoende dienen artikel 29 en 46, vierde lid, van de Organisatieregeling hierop te worden aangepast.

Artikel I, onderdelen G, H, I, J en K

Bij de departementale herindeling van 14 oktober 2010 zijn taken op het terrein van politie overgeheveld naar het toenmalige Ministerie van Justitie. De departementale herindeling heeft tot herinrichting van de hoofdstructuur van het ministerie geleid (Stcrt. 2011, 22848). Thans vindt ook een herinrichting plaats in de structuur van het directoraat-generaal Politie. Met deze structuurwijziging wordt ook geanticipeerd op de wijziging van het politiebestel per 1 januari 2013.

Artikel II

Aan enkele wijzigingen is terugwerkende kracht verleend tot en met de datum waarop deze wijzigingen feitelijk operationeel zijn geworden. Per 1 oktober 2012 wordt de Commissie Gelijke Behandeling gewijzigd in het College voor de Rechten van Mens. Daartoe wordt artikel 44, het tweede lid, per 1 oktober 2012 gewijzigd.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten.

Naar boven