Tijdelijke regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 15 oktober 2012, nr. IENM/BSK-2012/198520, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden in verband met groot baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1

In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol en genoemd in artikel 1 van de Tijdelijke regeling groot baanonderhoud toeritten Aalsmeerbaan en rijbaan A21 nabij Polderbaan en Zwanenburgbaan1, gelden voor het gebruiksjaar 2012, zijnde de periode van 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012, voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

Puntnummer

X-coörd

Y-coörd

Grenswaarde

Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

1

97.325

470.400

55,92

(56,92)

2

100.475

472.525

57,64

(58,64)

3

104.150

474.925

58,69

(59,69)

4

106.325

477.125

58,80

(59,80)

5

108.875

478.725

58,00

(59,00)

6

109.675

481.125

57,54

(58,54)

7

107.625

486.025

57,61

(58,61)

8

107.725

489.075

58,57

(59,57)

9

107.725

492.100

57,00

(58,00)

10

108.525

495.350

59,21

(60,21)

11

109.175

498.100

58,77

(59,77)

12

109.550

500.725

58,47

(59,47)

13

110.250

503.025

57,50

(58,50)

14

110.775

500.550

56,82

(57,82)

15

110.575

496.725

57,95

(58,95)

16

111.750

491.425

56,79

(57,79)

17

111.825

487.425

56,93

(57,93)

18

111.950

485.275

61,01

(62,01)

19

113.625

482.275

54,05

(55,05)

20

116.175

481.925

59,01

(60,01)

21

119.050

481.900

57,81

(58,81)

22

122.025

481.450

57,84

(58,84)

23

118.800

481.050

57,10

(58,10)

24

114.525

476.925

57,41

(58,41)

25

116.100

474.050

57,76

(58,76)

26

113.575

472.550

55,29

(56,29)

27

112.500

468.500

56,20

(57,20)

28

112.600

472.325

55,40

(56,40)

29

112.525

475.400

56,89

(57,89)

30

110.475

475.250

57,57

(58,57)

31

108.600

475.075

58,88

(59,88)

32

110.150

471.075

57,10

(58,10)

33

106.800

471.150

56,93

(57,93)

34

103.400

472.225

57,30

(58,30)

35

98.400

470.300

57,10

(58,10)

Artikel 2

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Buitenveldertbaan 2012.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waar zij wordt geplaatst en vervalt op 1 november 2012.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.

TOELICHTING

1. Algemeen

De onderhavige regeling bevat vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2012 vanwege groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer (HWA) van de Buitenveldertbaan. Onder deze baan liggen meerdere HWA leidingen. Deze leidingen hebben het doel om het water tijdens regenval af te voeren naar het oppervlaktewater. Inspecties aan de kleinere buizen onder de baan Buitenveldertbaan hebben inzichtelijk gemaakt dat deze buizen dusdanig verslechterd zijn dat tot vervanging overgegaan moet worden. De werkzaamheden aan de hemelwaterafvoer van de Buitenveldertbaan hebben plaatsgevonden binnen de periode van 16 april 2012 t/m 25 april 2012. De vervangende grenswaarden zullen niet leiden tot een toename van het aantal vliegtuigbewegingen of van de totale emissies van luchtverontreinigende stoffen door het vliegverkeer. Hieronder wordt ingegaan op de achtergrond van en afwegingen die hebben geleid tot het vaststellen van vervangende grenswaarden.

Gedurende de periode van het groot baanonderhoud werd tevens het experiment met het nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol uitgevoerd. Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel stelt regels aan het baangebruik. Doel van het stelsel is de operatie van Schiphol uitvoerbaar te houden ten behoeve van het accommoderen van de netwerkkwaliteit met zo min mogelijk geluidhinder voor de omgeving. De uitwerking van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel is gegeven in het advies van de Alderstafel van 19 augustus 2010. In dit advies is een zogeheten preferentievolgorde van baancombinaties opgenomen, de zogeheten preferentietabel. Voor de situatie dat een baan langere tijd buiten gebruik is, is een afwijkende baanpreferentietabel opgenomen. Tijdens het geplande groot baanonderhoud is bezien in hoeverre deze preferentietabel werkbaar is en het gewenste effect heeft. Het al dan niet gebruiken van deze preferentievolgorde zal bij deze onderhoudssituatie niet worden beoordeeld, maar worden meegenomen in de evaluatie van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel.

2. De aanvraag

Op 13 augustus 2012 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol (hierna: de exploitant) bij de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een aanvraag ingediend voor vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2012. De aanleiding is het groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer (HWA) van de Buitenveldertbaan. De aanvraag sluit aan op en verwijst naar de aanvraag van 6 april 2012 waarin de exploitant heeft verzocht om vervangende grenswaarden vast te stellen in verband met groot onderhoud aan het banen- en rijbanenstelsel van Schiphol.

3. Wettelijk kader

Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) vastgelegde grenswaarden tijdelijk vervangen door andere grenswaarden dan wel vrijstelling van regels verlenen, indien ten gevolge van groot onderhoud van een baan het normale gebruik van een luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. Het betreft gevallen waarin ten gevolge van het groot onderhoud een baan enige tijd niet gebruikt kan worden waardoor het wenselijk is het vluchtpatroon op de overblijvende banen te wijzigen. In dit geval is sprake van groot onderhoud aan de hemelwaterafvoer (HWA) waardoor de Buitenveldertbaan tijdelijk niet kan worden gebruikt.

4. Beoordeling

Voorop staat dat er een evenwicht bestaat tussen de belangen van de mainport voor de internationale bereikbaarheid en de belangen van de omgeving van Schiphol. De noodzaak van een goed onderhouden banenstelsel wordt onderschreven. Dit is van groot belang voor een veilig en adequaat functione-

rend Schiphol. In de onderbouwing bij de aanvraag van 6 april 2012 ‘De invloed van baanonderhoud op de geluidbelasting in handhavingpunten voor het gebruiksjaar 2012’ is door de exploitant aangegeven dat de baan gedurende 10 dagen in april 2012 buiten gebruik gesteld moet worden voor onderhoudswerkzaamheden aan het hemelwaterafvoer (HWA) stelsel. In het addendum behorende bij deze onderbouwing heeft de exploitant de technische noodzaak van het onderhoud aan de hemelwaterafvoer van de Buitenveldertbaan aangetoond. Onder de Buitenveldertbaan liggen meerdere HWA leidingen. Deze leidingen hebben het doel om het water tijdens regenval af te voeren naar het oppervlaktewater. De grote buizen onder de baan zijn een aantal jaar geleden gerenoveerd, echter de kleinere buizen zijn toen nog niet aan de orde geweest. Inspecties aan de kleinere buizen onder de Buitenveldertbaan hebben inzichtelijk gemaakt dat deze buizen dusdanig verslechterd zijn dat tot vervanging overgegaan moet worden. In totaal zijn onder de Buitenveldertbaan 6 locaties en onder de toeritten van de baan 3 locaties aangepakt.

Door de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden is, door gewijzigd baan- en routegebruik, een herverdeling van de geluidsbelasting in de handhavingspunten opgetreden. Aangetoond is dat handhavingspunt 20 een verhoogd overschrijdingsrisico laat zien. Dit punt is gelegen onder de aanvliegroute van de Schiphol-Oostbaan. Om dit overschrijdingsrisico aanzienlijk te reduceren is het noodzakelijk voor dit handhavingspunt een hogere grenswaarde vast te stellen en voor de handhavingspunten 21, 22 en 23 lagere grenswaarden vast te stellen. Hierdoor wordt een voorziening gemaakt voor een verhoogde inzet van de Schiphol-Oostbaan. De voorziening maakt echter geen extra gebruik van de Buitenveldertbaan mogelijk.

De exploitant heeft terecht een beroep gedaan op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart. Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Uit de contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.

De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) is door Schiphol op de hoogte gesteld van de aanvraag voor vervangende grenswaarden in verband met het groot baanonderhoud. Omdat de aanvraag al is beoordeeld door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, heeft geen separate uitvoerings- en handhavingstoets plaatsgevonden.

5. Werkingsduur

De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2012 (dat is de periode 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012). Deze periode is nodig voor de vervangende grenswaarden omdat grenswaarden in principe altijd voor een periode van een heel gebruiksjaar gelden.

6. Lasten voor burgers en bedrijven en voor overheid

De regeling leidt niet tot extra lasten voor burgers of bedrijven.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Artikel 1 bevat vervangende grenswaarden voor alle handhavingspunten in Lden. Deze zijn berekend op basis van de brief van de exploitant van de luchthaven Schiphol van 6 april 2012 (nr. 008-2012 D CD) en 13 augustus 2012 (nr. 024-2012 D CD). Het betreft hier grenswaarden die in de plaats treden van de grenswaarden uit het LVB. In de aanvraag van de exploitant is bij de berekening van de vervangende grenswaarden rekening gehouden met het feit dat sinds 1 juli 2012 al vervangende grenswaarden gelden in verband met groot baanonderhoud aan twee toeritten van de Aalsmeerbaan en aan rijbaan A21 nabij de Polderbaan en de Zwanenburgbaan.

In de onderstaande figuur zijn de verschillen tussen de grenswaarden in de onderhavige regeling en de grenswaarden zonder groot baanonderhoud aangegeven. Een staafje boven de nullijn geeft aan met hoeveel dB(A) de grenswaarde is verhoogd ten behoeve van het onderhavige groot baanonderhoud, een staafje onder de nullijn geeft de verlaging aan.

Artikel 2

De regeling treedt in werking op de dag na publicatie. Vanwege het feit dat de regeling voor het einde van het gebruiksjaar in werking moet treden, wordt afgeweken van de vier vaste verandermomenten per jaar die door het Rijk voor ministeriële regelingen worden gehanteerd. De regeling vervalt op 1 november 2012, zijnde de start van het nieuwe gebruiksjaar.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.

Naar boven