Regeling van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 18 juni 2012, nr. WJZ / 12048038, houdende wijziging van de Financiële regeling handelsregister en de Handelsregisterregeling

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

Gelet op artikel 37, zesde lid, van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997, artikel 24, eerste lid, van de Handelsregisterwet 2007 en artikel 4 van het Financieel besluit handelsregister;

Besluit:

ARTIKEL I

De artikelen 2 tot en met 4 van de Financiële regeling handelsregister komen te luiden:

Artikel 2

  • 1. Voor het inzien van het handelsregister en de bescheiden die daarbij krachtens wettelijk voorschrift zijn gedeponeerd, worden de navolgende tarieven berekend:

    • a. voor het ten kantore van een kamer inzien van het elektronische bestand van het handelsregister: € 2,80 per dossier;

    • b. voor het telefonisch vragen van inlichtingen over hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift daarbij is gedeponeerd: € 0,70 per tijdseenheid van 1 minuut, waarbij een gedeelte van een minuut naar rato wordt berekend;

    • c. voor het door middel van internet raadplegen van uittreksels: € 2,50 per uittreksel;

    • d. voor het door middel van internet ontvangen van een elektronisch gewaarmerkt uittreksel: € 7,50 per uittreksel;

    • e. voor het door middel van internet raadplegen van concernrelaties uit het elektronisch bestand: € 2,50 per concernrelatie directe relaties en € 2,50 per concernrelatie totale concern;

    • f. voor het door middel van internet raadplegen van jaarrekeningen uit het elektronisch bestand: per boekjaar € 2,90 per jaarrekening;

    • g. voor het door middel van internet ontvangen van een elektronisch gewaarmerkte jaarrekening: per boekjaar € 7,50 per jaarrekening;

    • h. voor het door middel van internet raadplegen van de twee of drie meest recente jaarrekeningen van een rechtspersoon: € 4,– per inzage;

    • i. voor het door middel van internet raadplegen van het bedrijfsprofiel: minimaal € 2,50 en ten hoogste € 9,– per inzage afhankelijk van de beschikbaarheid van de in onderdelen e, f en h genoemde gegevens;

    • j. voor het door middel van internet raadplegen van de historie van hetgeen is opgenomen in het handelsregister: € 2,50 per inzage;

    • k. voor het door middel van internet raadplegen van basisgegevens van ondernemingen, rechtspersonen en vestigingen, die zijn ingeschreven in het handelsregister (‘In het kort’): € 0,30 per inzage van een onderneming, rechtspersoon of vestiging;

    • l. voor het door middel van internet raadplegen van een gedeponeerd document, met uitzondering van jaarrekeningen: € 2,90 per inzage van een gedeponeerd document;

    • m. voor het door middel van internet raadplegen van een elektronisch gewaarmerkt gedeponeerd document : € 7,50 per inzage van een gedeponeerd document.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, onder d, wordt aan ondernemingen en rechtspersonen, die zijn ingeschreven in het handelsregister eenmalig in een kalenderjaar een tarief van € 0,– in rekening gebracht voor het door middel van internet ontvangen van een elektronisch gewaarmerkt uittreksel.

Artikel 3

Voor het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift daarbij is gedeponeerd, worden de volgende tarieven berekend:

  • a. voor fotokopieën en elektronische kopieën: € 11,– per gekopieerd dossier of gedeelte daarvan, ongeacht het aantal bladzijden;

  • b. voor uittreksels op papier: € 11,– per uittreksel;

  • c. voor afdrukken welke worden verstrekt tijdens het ten kantore van een kamer van koophandel inzien van het elektronisch bestand: € 0,23 per bladzijde;

  • d. voor een schriftelijke mededeling met betrekking tot hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of daarbij is gedeponeerd: € 4,70 per dossier.

Artikel 4

  • 1. In dit artikel wordt onder KvK-nummer verstaan: het unieke nummer bedoeld in de artikelen 9, onder a, en 13, onder a, van de Handelsregisterwet 2007.

  • 2. Voor het verstrekken van overzichten van ondernemingen of rechtspersonen van hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift is gedeponeerd, worden onverminderd de artikelen 2 en 3 de volgende tarieven berekend:

    • a. voor een adressenbestand via internet:

      • adressen (het KvK-nummer, naam, adres en woonplaats): € 0,03 per verstrekt adres;

      • namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam;

      • extra rubrieken: € 0,02 per verstrekt gegeven;

    • b. voor elektronische, niet-gewaarmerkte uittreksels in bulk (pdf): € 850,– per aanvraag en € 2,50 per uittreksel;

    • c. voor elektronische, gewaarmerkte uittreksels in bulk: € 850,– per aanvraag en € 7,50 per uittreksel;

    • d. voor een concernrelatietabel: € 555,– per aanvraag en per vermelde relatie en de rechtspersonen van deze relatie (KvK-nummer beide entiteiten en relatieomschrijving): € 0,09 per record;

    • e. voor een enig aandeelhoudertabel:

      • € 555,– per aanvraag;

      • relatieverwijzing (enig aandeelhouder): € 0,03 per relatie;

      • contactgegevens enig aandeelhouder (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats): € 0,03 per record;

    • f. voor elektronische, niet-gewaarmerkte kopie van originele jaarrekeningen in bulk: € 1.100,– per aanvraag en € 2,90 per jaarrekening;

    • g. voor een bestandsvergelijking op basis van KvK-nummer:

      • € 525,– per aanvraag;

      • per 1.000 aangeboden records: € 7,–;

      • bestandsverrijking: € 150,– startkosten per opdracht;

      • adressen (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats): € 0,03 per verstrekt adres;

      • namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam;

      • extra rubrieken: € 0,02 per verstrekt gegeven;

    • h. voor bestandsvergelijking op basis van naam/postcode/huisnummer/telefoonnummer en voor zover bekend op basis van KvK-nummer:

      • proefvalidatie (maximaal 500 records, vast formaat): € 200,– per opdracht;

      • € 750,– per aanvraag;

      • per 1.000 aangeboden records: € 25,–;

      • bestandsverrijking: € 150,– startkosten per opdracht;

      • adressen (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats): € 0,03 per verstrekt adres;

      • namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam;

      • extra rubrieken: € 0,02 per verstrekt gegeven;

    • i. voor mutatieabonnement:

      • initiële levering bij minder dan 45.000 records (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats) € 900,– per aanvraag en bij meer dan 45.000 records € 0,02 per record;

      • initiële levering namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam;

      • initiële levering extra rubrieken: € 0,001 per verstrekt gegeven;

      • abonnementskosten bij minder dan 45.000 records (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats): € 900,– per abonnement per jaar en bij meer dan 45.000 records: € 0,02 per record per jaar;

      • abonnementskosten namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam per jaar;

      • abonnementskosten extra rubrieken: € 0,001 per verstrekt gegeven per jaar;

      • abonnementskostentoeslag in verband met levering op weekbasis: € 1.500,– per abonnement per jaar en € 0,03 per record per jaar;

      • wijziging abonnement: € 150,– per verzoek;

    • j. voor adressenselectie anders dan via internet:

      • € 150,– per aanvraag;

      • adressen (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats): € 0,03 per verstrekt adres;

      • namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam;

      • extra rubrieken: € 0,02 per verstrekt gegeven;

    • k. voor financiële selecties (losse posten van een jaarrekening):

      • € 150,– per geselecteerde post;

      • financiële post: € 0,10 per verstrekt gegeven;

      • KvK-nummer (met of zonder naam, adres en woonplaats): € 0,03 per verstrekt KvK-nummer.

    • l. voor gedeponeerde documenten in bulk: € 1.100,– per aanvraag en € 2,90 per gedeponeerde document;

    • m. voor een abonnement voor verstrekkingen van gegevens gerangschikt naar natuurlijk persoon op grond van artikel 28, derde lid, van de Handelsregisterwet 2007 via internet: € 1000,– per abonnement per jaar.

  • 3. Voor de overzichten bedoeld in het tweede lid, onder a, die worden verstrekt op cd of dvd wordt naast de in het tweede lid, onderdeel a, genoemde tarieven een tarief van € 45,– per cd of dvd berekend.

  • 4. Voor de overzichten bedoeld in het tweede lid, onder b tot en met k, geldt dat afhankelijk van de wijze van verstrekking, naast de tarieven genoemd in het tweede lid, de volgende tarieven worden berekend:

    • a. verstrekt op cd of dvd: € 23,– per cd of dvd;

    • b. verstrekt via e-mail: bij maximaal 5.000 records: € 11,– per e-mail en bij meer dan 5.000 records: € 22,– per e-mail.

ARTIKEL II

De Handelsregisterregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt ‘Handelsregisterwet’ vervangen door: Handelsregisterwet 2007.

B

In de handelsregisterregeling wordt na artikel 3 een artikel ingevoegd:

Artikel 3a

  • 1. Als publicatieblad, bedoeld in artikel 24, eerste lid, van de wet, wordt aangewezen, voor zover de publicatie betrekking heeft op een naamloze vennootschap, een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid of een Europees economisch samenwerkingsverband: de Staatscourant.

  • 2. Als publicatieblad, bedoeld in artikel 24, eerste lid, van de wet, wordt aangewezen, voor zover de publicatie betrekking heeft op een Europese naamloze vennootschap of een Europese coöperatieve vennootschap: het Publicatieblad van de Europese Unie.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2012.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 18 juni 2012

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, M.J.M. Verhagen.

TOELICHTING

Deze wijzigingsregeling strekt ertoe de tarieven voor handelsregisterproducten meer gedetailleerd vast te leggen. Daarnaast herstelt deze regeling een omissie voor wat betreft de aanwijzing van een publicatieblad.

De tarieven die in deze regeling worden vastgelegd, zijn veel preciezer dan voorheen toegeschreven naar de verschillende producten. De tarieven wijzigen niet ten opzichte van het jaar 2011. De noodzaak om deze tarieven en producten meer uit te schrijven, hangt samen met de behoefte aan meer duidelijkheid en voorspelbaarheid. In de eerste plaats gaat een groot deel van de rijksoverheid op basis van budgetfinanciering gebruik maken van het handelsregister. Voor deze budgetfinanciering is het nodig om voor elk product een vastgesteld tarief te hanteren. In de voorgaande regeling was nog niet in voldoende mate elk product gespecificeerd. Met deze aanpassing kan de budgetfinanciering voor de producten verwijzen naar deze regeling. De aanpassing biedt niet alleen de rijksoverheid de gewenste duidelijkheid, maar tevens andere gebruikers van dit register.

Artikel 2 ziet op de tarieven die in rekening worden gebracht voor de inzage in het handelsregister.

Onderdeel a ziet op het door middel van een computer ten kantore van de kamer van koophandel inzien van het handelsregister. Als er dan een afdruk gemaakt moet worden van hetgeen is ingezien, is artikel 3, onderdeel c, van toepassing.

Onderdeel b ziet op telefonische inlichtingen die door middel van het nummer 0900-123 45 67 worden gevraagd.

De onderdelen c tot en met m zien op het raadplegen van het handelsregister door middel van internet. Op dit moment is de site daarvoor: www.kvk.nl/handelsregister. Een gebruiker krijgt een scherm te zien, waarin hem wordt meegedeeld dat als hij verder gaat, het genoemde bedrag in rekening wordt gebracht. Deze regeling brengt daarin geen wijzigingen aan.

Onderdelen l en m spreken over gedeponeerde documenten. Deze documenten zijn producten die door de kamer aangeboden of verstrekt kunnen worden. Te denken valt aan statuten van rechtspersonen of gedeponeerde fusie- of splitsingsvoorstellen.

Artikel 3 ziet op de verschillende producten die verstrekt worden. De verstrekking bedoeld in dit artikel heeft meestal betrekking op een of enkele ondernemingen of rechtspersonen. De verstrekking van de producten a tot en met c vindt met name plaats in het kantoor van de kamer van koophandel zelf.

In artikel 4 worden de tarieven genoemd van bulkverstrekkingen. Hiervoor moet de kamer van koophandel handmatig werk verrichten, zoals het maken van de selecties, en het bewerken van bestanden. Vandaar dat de kosten hiervoor in rekening worden gebracht bovenop de tarieven genoemd in de artikelen 2 en 3. Het voordeel voor de gebruiker is dat de gegevens niet per onderneming of rechtspersoon moeten worden aangevraagd via internet of anderszins.

In het tweede lid wordt een aantal maal verwezen naar het kvk-nummer, dat gedefinieerd is in het eerste lid. Daarmee wordt het unieke nummer bedoeld dat de kamer toekent op grond van artikel 9, onder a, en 13, onder a, van de Handelsregisterwet 2007.

Voor een adressenbestand via internet worden de in het tweede lid, onderdeel a, genoemde tarieven berekend. Indien de afnemer het bestand niet door middel van internet of e-mail wenst te krijgen, maar op een dvd of cd, dan worden daarbovenop de kosten voor een dvd of cd berekend die genoemd zijn in het derde lid, te weten € 45,–.

De onderdelen b tot en met l van het tweede lid bevatten telkens een tarief dat bestaat uit twee componenten; ‘vaste kosten’ die gepaard gaan met (het afhandelen van) een enkele aanvraag en ‘variabele kosten’ afhankelijk van het aantal uittreksels, gedeponeerde documenten of gegevens dat wordt geleverd.

Onderdelen g en h van het tweede lid, bevatten de mogelijkheid om ontbrekende of foutieve gegevens in een door een afnemer aangeleverd bestand aan te vullen of te verbeteren. In dat geval worden alleen de variabele kosten berekend over gegevens die niet door de klant aan de kamer van koophandel geleverd zijn. Dus alleen die gegevens die door de kamer worden aangevuld of gecorrigeerd.

De in artikel II opgenomen aanpassing van de Handelsregisterregeling, te weten de aanwijzing van een publicatieblad, is bedoeld om een omissie te herstellen. artikel 24, eerste lid, van de Handelsregisterwet 2007 draagt de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie op om een publicatieblad aan te wijzen. Uit artikel 14, eerste lid, van de Verordening (EG) Nr. 2157/2001 van de Raad van 8 oktober 2001 betreffende het statuut van de Europese vennootschap (SE) (PbEG 2001, L 294) blijkt reeds rechtstreeks dat publicatie ten aanzien van Europese vennootschappen dient plaats te vinden in het Publicatieblad van de Europese Unie. Omdat de verordening rechtstreekse werking heeft, is aanwijzing door de Minister strikt genomen niet noodzakelijk. artikel 24 vereist evenwel dat die aanwijzing plaatsvindt. Vandaar dat een aanwijzing plaatsvindt die overeenkomt met de verplichting in de verordening.

Uit artikel 13, eerste lid, van de Verordening van de Raad (EG) Nr. 1435/2003 van 22 juli 2003 betreffende het statuut voor een Europese Coöperatieve Vennootschap (SCE) (PbEU 2003, L 207) volgt een vergelijkbare verplichting voor Europese coöperatieve vennootschappen. Dit is bevestigd in de memorie van toelichting bij de Uitvoeringswet verordening Europese vennootschap (Kamerstukken II 2003/04, 29309, nr. 3) en de memorie van toelichting bij de Uitvoeringswet verordening Europese coöperatieve vennootschap (Kamerstukken II 2005/06, 30382, nr. 3).

Voor Europese economische samenwerkingsverbanden is op grond van artikel 39, eerste lid, van Verordening (EEG) Nr. 2137/85 van de Raad van 25 juli 1985 tot instelling van de Europese economische samenwerkingsverbanden (EESV) (PbEG 1985, L 299) een ander regime voorgeschreven. Publicatie dient plaats te vinden in het officiële publicatieblad van de Lidstaat. Door de in deze regeling opgenomen aanwijzing is buiten twijfel gesteld dat het bedoelde officiële publicatieblad de Staatscourant is.

Voor nationale rechtspersonen wordt aangewezen de Staatscourant. Let wel, de publicatie kan wat betreft de nationale rechtspersonen ook plaatsvinden door middel van een ander, even doeltreffend instrument. De website van de kamers van koophandel, www.kvk.nl, voldoet aan dat vereiste en wordt door de kamers gebruikt voor het annonceren van onder andere deponeringen van jaarrekeningen.

De maatregelen in deze ministeriële regeling hebben geen effect op de administratieve lasten. De inwerkingtreding van deze regeling voldoet aan het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten voor wat betreft de inwerkingtredingsdatum. Voor wat betreft de publicatietermijn wordt gebruik gemaakt van uitzonderingsgrond 3, omdat het geen inhoudelijke wijziging betreft en enkel het verduidelijken of het herstellen van omissies.

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, M.J.M. Verhagen.

Naar boven