Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 11808 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 11808 | Besluiten van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 106 van de Wet geluidhinder;
Besluit:
De kaart, bedoeld in artikel 106 van de Wet geluidhinder, is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage.
Deze regeling zal met de bijlage en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.
De nummers op de kaart verwijzen naar de tabel, waarin de bij het traject behorende zonebreedte is opgegeven.
Deelkaart 1: Amsterdam GVB
Deelkaart 2: Rotterdam, RET en Randstadrail
Deelkaart 3: Rotterdam Centrum RET
Deelkaart 4: Rotterdam Havenspoorlijn
Deelkaart 5: Zuid-Holland, Randstadrail
Deelkaart 6: Utrecht, Sneltram
Deelkaart 7: Limburg, IJzeren Rijn.
Traject |
Gemeente |
Zonebreedte in meters gemeten vanuit buitenste spoorstaaf |
---|---|---|
487 |
Amstelveen |
100 |
415 |
Amsterdam |
25 |
416 |
Amsterdam |
100 |
419 |
Amsterdam |
100 |
487 |
Amsterdam |
100 |
616 |
Capelle a/d IJssel |
100 |
618 |
Capelle a/d IJssel |
100 |
543 |
Den Haag |
100 |
416 |
Diemen |
100 |
543 |
Lansingerland |
100 |
541 |
Leidschendam Voorburg |
100 |
543 |
Leidschendam Voorburg |
100 |
340 |
Nieuwegein |
100 |
341 |
Nieuwegein |
100 |
342 |
Nieuwegein |
100 |
543 |
Pijnacker-Nootdorp |
100 |
834 |
Roerdalen |
100 |
834 |
Roermond |
100 |
543 |
Rotterdam |
100 |
603 |
Rotterdam |
100 |
608 |
Rotterdam |
100 |
615 |
Rotterdam |
25 |
616 |
Rotterdam |
100 |
617 |
Rotterdam |
100 |
622 |
Rotterdam |
100 |
624 |
Rotterdam |
25 |
625 |
Rotterdam |
100 |
626 |
Rotterdam |
100 |
627 |
Rotterdam |
100 |
628 |
Rotterdam |
100 |
691 |
Rotterdam |
100 |
692 |
Rotterdam |
100 |
699 |
Rotterdam |
100 |
622 |
Schiedam |
100 |
625 |
Spijkenisse |
100 |
626 |
Spijkenisse |
100 |
340 |
Utrecht |
100 |
341 |
IJsselstein |
100 |
541 |
Zoetermeer |
100 |
542 |
Zoetermeer |
100 |
Deze regeling strekt ter uitvoering van artikel 106 van de Wet geluidhinder, zoals dat luidt na inwerkingtreding van de Invoeringswet geluidproductieplafonds.1 Artikel 106 van de Wet geluidhinder regelt het toepassingsbereik van hoofdstuk VII, afdeling 3, van de Wet geluidhinder. Deze afdeling is van toepassing op de aanleg en wijziging van de spoorwegen die zijn opgenomen op een kaart, op de sanering van woningen, andere geluidsgevoelige objecten en geluidsgevoelige terreinen vanwege de geluidsbelasting van spoorwegen die zijn opgenomen op een kaart en op de projectie van woningen, andere geluidsgevoelige objecten en geluidsgevoelige terreinen binnen zones langs spoorwegen die zijn opgenomen op een kaart. De betreffende kaart wordt vastgesteld met deze regeling.
Het toepassingsbereik van afdeling 3 is gewijzigd met invoering van de plafondsystematiek als instrument voor de beheersing van geluid vanwege wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen. De invoering van de plafondsystematiek maakt deel uit van een fundamentele herziening van het geluidbeleid. De strekking en de inhoud van deze herziening zijn uitvoerig toegelicht in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel tot invoering van de geluidproductieplafonds, waar ik kortheidshalve naar verwijs.2
De invoering van de plafondsystematiek en de bijbehorende wijzigingen in de Wet milieubeheer en de Wet geluidhinder hebben kortweg geleid tot drie categorieën van spoorwegen.
1. Spoorwegen waarop de plafondsystematiek van toepassing is. Dat zijn de hoofdspoorwegen. Deze hoofdspoorwegen zijn opgenomen op de geluidplafondkaart, vastgesteld op grond van artikel 11.18 van de Wet milieubeheer.
2. Spoorwegen die zijn opgenomen op de kaart, bedoeld in artikel 106 van de Wet geluidhinder. Deze kaart wordt in de praktijk aangeduid als de ‘zonekaart’, omdat ook de zone langs deze spoorwegen erop is aangegeven.
3. Spoorwegen, niet opgenomen op de kaarten, genoemd onder 1 en 2, die vallen onder het begrip ‘weg’ en waarop hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder van toepassing is.
De regels uit de Wet geluidhinder blijven van toepassing op decentraal beheerde spoorwegen, zoals bijvoorbeeld RandstadRail. Dergelijke spoorwegen behoeven dan ook een zone voor de toepassing van de normen uit de Wet geluidhinder, waarvan de breedte wordt vastgesteld door middel van de kaart die bij deze regeling behoort.
De kaart, bedoeld in artikel 106 van de Wet geluidhinder, is opgenomen in de bijlage bij deze regeling. Deze kaart bepaalt het toepassingsbereik van hoofdstuk VII, afdeling 3, van de Wet geluidhinder.
De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten en de inhoudelijke nalevingskosten van burgers en bedrijfsleven.
De bijlage bestaat uit verschillende deelkaarten. Op deze deelkaarten staat aangegeven welke spoorwegen zijn gezoneerd en hoe breed de betreffende zones zijn. Op de deelkaarten is het trajectnummer tussen twee knooppunten opgenomen. Uit de bijbehorende tabel is vervolgens af te lezen wat de zonebreedte bij het traject is. De zonebreedte wordt gemeten vanaf de buitenste zijde van de spoorstaaf, en geldt op grond van artikel 1.4 van het Besluit geluidhinder aan beide zijden van het spoor en onder en boven het spoor.
De inwerkingtreding van deze regeling is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de plafondsystematiek: dat zal naar verwachting op een van de vaste verandermomenten zijn.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-11808.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.