De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
Gelet op artikel 16 van het Kaderbesluit EZ-subsidies;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling openstelling en subsidieplafonds EZ 2011 wordt gewijzigd als volgt:
A
De tabel in artikel 1 wordt gewijzigd als volgt:
1. Bij nummer 1.9, Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen (veiligheid kleine bedrijven), wordt in
kolom 5 ingevoegd ‘01-02 t/m 01-12’ en in kolom 6 ingevoegd: 3.000.000.
2. Nummer 1.10, Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen (veiligheid kleine bedrijven), vervalt.
B
In de tabel in artikel 2 wordt de volgende regel toegevoegd:
6 | Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen (veiligheid kleine bedrijven) | 9.7 | | 01-02-2011 t/m 01-06-2012 | 7.000.000 |
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Doel en aanleiding
Met deze wijziging van de Regeling openstelling en subsidieplafonds EZ 2011 worden de openstellingsperioden met bijbehorende
subsidieplafonds vastgesteld voor het subsidie-instrument Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB). Als gevolg van de wijziging van
Hoofdstuk 9 van de Subsidieregeling starten, groeien en overdragen ondernemingen (Stc. 2010, 16576) is de VKB-subsidie gesplitst in een subsidie voor de veiligheidsscan en een subsidie voor de veiligheidsmaatregelen. Dientengevolge
wordt er voor beide subsidies een openstellingsperiode met bijbehorend plafond vastgesteld.
Voor de subsidie voor een veiligheidsscan is een bedrag van € 3 miljoen beschikbaar gesteld. Aanvragen kunnen worden ingediend
vanaf 1 februari 2011 tot en met 1 december 2011. Het plafond voor de subsidie voor veiligheidsmaatregelen is vastgesteld
op € 7 miljoen. Daarbij geldt dat subsidieaanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 februari 2011 tot en met 1 juni 2012.
De reden dat de openstellingstermijn van de subsidie voor veiligheidsmaatregelen doorloopt tot juni 2012 is gelegen in het
feit dat ondernemers tot zes maanden na aanvraag van subsidie voor de veiligheidsscan een aanvraag om subsidie voor veiligheidsmaatregelen
kunnen indienen.
2. Vaste verandermomenten
De inwerkingtredingsbepaling wijkt af van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunt.
Het betreft de bekendmaking van een subsidieplafond waarvoor afwijking in dat kabinetsstandpunt wegens uitzonderingsgrond
1 (de regelgeving heeft een directe relatie met andere jaarindelingen, zoals het subsidiejaar, en de doelgroepen zijn gebaat
bij een spoedige inwerkingtreding) in dit geval is toegestaan.
3. Administratieve lasten
De administratieve lasten voor VKB 2011 zijn voor individuele ondernemers verminderd ten opzichte van 2010. Een ondernemer
die beide subsidies aanvraagt (scan en maatregelen) zal hier in totaal circa 1 uur en 20 minuten aan moeten besteden in plaats
van 2,5 uur. Een groot deel van het tijdsbeslag in 2010 werd gevormd door de kennisoverdracht tijdens het gesprek met de adviseur
voor de beveiligingsscan. Dat gesprek is echter onderdeel van de gekochte dienst waarvoor subsidie wordt verleend. Het is
ook in het eigen belang van de ondernemer, omdat hij hiermee kennis over de risico’s en de effectiviteit van beveiligingsmaatregelen
krijgt. Uit de ervaringen in 2009 en 2010 blijkt bovendien dat de ondernemer dit gesprek als nuttig ervaart en zeker niet
als een last. Daarom is dit onderdeel in de berekening van de administratieve lasten voor 2011 niet meegenomen. Daarnaast
is de aanvraag voor beide subsidies zo lastenarm mogelijk gemaakt.
In 2010 waren de administratieve lasten voor VKB in totaal € 1.172.400. Gegeven het beschikbare subsidiebedrag van € 10 miljoen
kwam dit neer op een percentage relatieve lasten van 11,7%. Vanaf 2011 zijn de administratieve lasten van VKB, waaraan 10.000
ondernemers kunnen deelnemen, afgenomen tot € 534.000. Gegeven het beschikbare subsidiebedrag van € 10 miljoen komt dit neer
op 5,34% relatieve lasten.
De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M.J.M. Verhagen.