Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu tot wijziging van de Vrijstellingsregeling LVR in verband met het uitvoeren van HEMS-vluchten buiten de daglichtperiode

29 maart 2011

Nr. IENM/BSK-2011/45915

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelet op artikel 44, vierde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

ARTIKEL I

De Vrijstellingsregeling LVR wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

2. Het onderdeel ‘HEMS-vlucht’ komt te luiden:

HEMS-vlucht: vlucht met een helikopter uitgevoerd krachtens een AOC met voorziening A3-Emergency medical service;

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanhef van het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Het uitvoeren van een SAR-vlucht of politievlucht buiten de daglichtperiode, bedoeld in artikel 44, eerste lid, onderdeel a, van het Luchtverkeersreglement is toegestaan indien wordt voldaan aan de volgende voorschriften:

2. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. De voorschriften, bedoeld in het eerste lid, onderdelen c en d, zijn van overeenkomstige toepassing op HEMS-vluchten buiten de daglichtperiode.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma

TOELICHTING

Met de onderhavige wijziging van de Vrijstellingsregeling LVR is het structureel mogelijk om buiten de daglichtperiode HEMS-vluchten (Helicopter Emergency Medical Service) volgens Visual Flight Rules (VFR) uit te voeren. Daarmee vervalt de noodzaak om een ontheffing af te geven om ’s nachts HEMS-vluchten uit te voeren. Daarnaast is het nu mogelijk om helipads op daklocaties van ziekenhuizen te gebruiken als basisstation voor HEMS-vluchten.

Volgens recent onderzoek van het adviescollege burgerluchtvaartveiligheid DEGAS (Kamerstukken II 2010/11, 31 936, nr. 72) bestaat er geen significant verschil in risico tussen vluchten van en naar daklocaties overdag en gedurende de nacht. Tevens voldoen de helikopterplatforms op ziekenhuisdaken alsmede de bemanning aan alle gestelde veiligheidsnormen. Op grond van deze bevindingen is het mogelijk om helipads op ziekenhuisdaken 24 uur per dag en zeven dagen per week als basisstation te gebruiken voor HEMS-vluchten.

Krachtens het Besluit vluchtuitvoering is geheel JAR-OPS 3 van toepassing op vluchten met HEMS-helikopters. De verwijzing naar onderdelen van JAR-OPS 3 in artikel 5, eerste lid, onderdelen a en b, van de Vrijstellingsregeling LVR is daarom overbodig voor HEMS-vluchten. SAR-vluchten en politievluchten zijn staatsvluchten die in beginsel uitgesloten zijn van de toepassing van JAR-OPS 3. Daarom zijn bepaalde voorschriften uit JAR-OPS 3 wel expliciet van toepassing verklaard op dit soort vluchten buiten de daglichtperiode.

De omschrijving van een HEMS-vlucht in artikel 1 van de Vrijstellingsregeling LVR impliceert dat ferryvluchten uitgevoerd met een helikopter die is geregistreerd in de HEMS-vergunning buiten de daglichtperiode mogelijk zijn. Ferryvluchten zijn vluchten zonder medische hulpmiddelen en medisch personeel naar een locatie om van daar uit een vlucht uit te voeren met voornoemde hulpmiddelen en personeel. Tevens impliceert de omschrijving van een HEMS-vlucht dat ook trainingsvluchten en ambulancevluchten buiten de daglichtperiode mogelijk zijn, indien deze worden uitgevoerd met een helikopter die is geregistreerd in een HEMS-vergunning onder de voorwaarden uit de Vrijstellingsregeling LVR.

De wijziging van de Vrijstellingsregeling LVR leidt tot het vervallen van de noodzaak voor exploitanten van traumahelikopters om een ontheffing aan te vragen op het verbod om buiten de daglichtperiode VFR-vluchten uit te voeren. Daarmee wordt een vermindering in de administratieve lastendruk gerealiseerd.

Gelet op de grote maatschappelijke belangen is het noodzakelijk zo snel mogelijk tot vaste regelgeving te komen. Om die reden wordt het beleid van de Vaste Verandermomenten hier niet toegepast.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma

Naar boven