31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 72 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 februari 2011

In vervolg op het notaoverleg met de Tweede Kamer over de Luchtvaartnota (kamerstuk 31 936, nr. 71) en de beantwoording van vragen van uw Kamer op 11 januari 2011 (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2010–2011, nr. 37) kan ik u berichten dat ik op basis van de uitkomsten van het aan u toegezegde veiligheidsadvies van de Dutch Expert Group Aviation Safety (DEGAS) besloten heb om het stationeren van traumahelikopters op ziekenhuisdaken en het opereren vanaf deze daken mogelijk te maken.

In het genoemde overleg sprak ik al mijn intentie uit om stationering op ziekenhuisdaken mogelijk te maken mits dit veilig zou kunnen. Op grond van het op mijn verzoek door DEGAS opgestelde advies «Veiligheid op hoog niveau» stel ik vast dat een en ander mogelijk is. Aldus zijn er geen formele belemmeringen meer om uitvoering te geven aan de beslissing van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het advies van DEGAS bied ik u hierbij aan.1 Dit advies zal ik overeenkomstig de Kaderwet Adviescolleges tezamen met dit besluit ook ter kennisneming toezenden aan de Voorzitter van de Eerste Kamer.

De vraagstelling aan DEGAS betrof de vraag of er:

  • a) aanleiding is om voor de specifieke functie van nachtelijke HEMS-diensten ook tot specifieke regelgeving te komen, en

  • b) of de (interne en externe) veiligheid in zo’n specifieke regeling voldoende geborgd is.

DEGAS adviseert mij – onder meer op basis van een internationale survey – op hoofdlijnen als volgt:

  • 1. Er is aanleiding om voor deze specifieke vorm van 24/7 hulpverleningsdiensten met specifieke voorzieningen (in zowel de helikopter als op het helikopterbasisstation) een specifieke voorziening te treffen in de regelgeving. Het gebruik van een daklocatie als basisstation voor HEMS-operaties zou daarbij ook in de nacht mogelijk moeten worden gemaakt;

  • 2. Om de veiligheid adequaat te borgen zou op termijn de nachtelijke HEMS-operatie niet meer geregeld moeten worden via een ontheffing, maar zou dit moeten worden opgenomen in structurele regelgeving;

  • 3. Om omwonenden van de betreffende ziekenhuizen goed te informeren moet een informatiepakket voor omwonenden worden gemaakt dat op verzoek verkrijgbaar is.

In zijn advies constateert DEGAS dat er ten aanzien van de risico’s van HEMS-vluchten van en naar daklocaties geen specifiek onderscheid is ten opzichte van de risico’s van deze vluchten van en naar grondlocaties. Ook is er geen significant verschil in risico’s tussen operaties van en naar daklocaties overdag en gedurende de nacht. Bovendien voldoen de helikopterplatforms op de ziekenhuisdaken en de bemanning aan alle gestelde veiligheidsnormen.

Omwille van het maatschappelijke belang van het redden van mensenlevens wil ik op zo kort mogelijke termijn uitvoering geven aan mijn besluit. Dit wil ik als volgt tot stand brengen:

  • In de Vrijstellingsregeling Luchtverkeersreglement neem ik op dat HEMS-vluchten 24 uur per dag en 7 dagen per week mogelijk worden. Daarmee wordt voor HEMS-vluchten vrijstelling verleend op het algemene verbod in het Luchtverkeersreglement om buiten de daglichtperiode VFR-vluchten uit te voeren. Deze wijziging vergt een zorgvuldige procedure en afstemming met de Minister van Defensie. Ik verwacht echter dat deze wijziging binnen enkele weken kan zijn gerealiseerd.

  • Op het moment dat de wijziging in de Vrijstellingsregeling van kracht wordt, trekt de Inspectie Verkeer en Waterstaat de afgegeven ontheffing in.

  • Tot die tijd zal de Inspectie Verkeer en Waterstaat overeenkomstig de aanstaande wijziging van de Vrijstellingsregeling Luchtverkeersreglement anticiperend handhaven voor wat betreft het toestaan van stationering van HEMS-helikopters op ziekenhuisdaken. Daarbij zal de inspectie de veiligheidsbeginselen zoals geformuleerd in JAR-OPS 3 toepassen met inachtneming van de adviezen van DEGAS.

  • Uiteraard stel ik het door DEGAS bepleite informatiepakket voor omwonenden samen.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J. J. Atsma


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Naar boven