Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2011, 4289 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2011, 4289 | Besluiten van algemene strekking |
8 maart 2011
Nr. IENM/BSK-2011/15658
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie,
Gelet op de artikelen 1a, derde lid, 9, 10, eerste lid, en 31, vierde lid, van het Luchtverkeersreglement;
Besluit:
De Regeling kabelvliegers en kleine ballons wordt als volgt gewijzigd:
A
In de artikelen 1, onderdeel e, en 3, eerste lid, wordt ‘speelgoedballon’ vervangen door: sfeerballon.
B
In artikel 4, opschrift en eerste, tweede en derde lid, wordt ‘speelgoedballons’ vervangen door: sfeerballons.
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
Onder vervanging van de punt aan het slot van artikel 10, tweede lid, door een komma, worden een zinsnede en een volzin toegevoegd, luidende: zoals opgenomen in de bijlage ‘ICAO documenten behorende bij diverse luchtvaartregelingen’. Deze bijlage ligt ter inzage bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
B
De bijlagen C, D, E, F en I, behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen C, D, E, F en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
Aan artikel 3 van de Regeling vliegplannen wordt een lid toegevoegd, luidende:
4. Een vliegplan voor een vlucht uitgevoerd met een luchtvaartuig ten behoeve van zoek- en reddingsactiviteiten kan voorafgaande aan of tijdens de vlucht bij de relevante luchtverkeersmeldingspost worden ingediend.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 10 maart 2011, met dien verstande dat artikel II, onderdeel B, terugwerkt tot 8 april 2010. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt gepubliceerd na 9 maart 2011 treedt de regeling in werking met ingang van de dag na publicatie van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat artikel II, onderdeel B, terugwerkt tot 8 april 2010.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J.J. Atsma.
Luchtverkeersroutes | ||
---|---|---|
ENR 3.1-1 | d.d. 10 maart 2011 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-2/4 | d.d. 06 mei 2010 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-5 | d.d. 10 maart 2011 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-6/10 | d.d. 06 mei 2010 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-11 | d.d. 18 november 2010 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12/15 | d.d. 06 mei 2010 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-16 | d.d. 10 maart 2011 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-17 | d.d. 26 augustus 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-18 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-19 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-20 | d.d. 18 november 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-21/22 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-23 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-24/27 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-28 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-29/33 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-34 | d.d. 18 november 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.1-35/39 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-1 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-2/8 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 | d.d. 03 juni 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12/13 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-14 | d.d. 18 november 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15/18 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20 | d.d. 26 augustus 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-21 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-22/23 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-24 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25/28 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-29 | d.d. 26 augustus 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-30 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-31 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-32/33 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-35/42 | d.d. 06 mei 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-43 | d.d. 11 maart 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/48 | d.d. 05 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-49 | d.d. 18 november 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-50/58 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-59 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-60/61 | d.d. 10 maart 2011 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 10 maart 2011 | ATS Routes |
Helicopter Main Routes/Helicopter Protection Zones/Helicopter Traffic Zones | ||
---|---|---|
ENR 3.4-1 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-2 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-3 | d.d. 10 maart 2011 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-4/5 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-6/7 | d.d. 10 maart 2011 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-8 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-9 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-10 | d.d. 03 juni 2010 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-11/16 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-17 | d.d. 10 maart 2011 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-18/19 | d.d. 03 juni 2010 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-20 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-21/22 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-23 | d.d. 10 april 2008 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 16 december 2010 | North Sea Operations |
Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden | ||
---|---|---|
AD 2.EHAM-8 | d.d. 16 december 2010 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 | d.d. 16 december 2010 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 2 juli 2009 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 13 januari 2011 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-11 | d.d. 29 juli 2010 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 29 juli 2010 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 29 juli 2010 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 29 juli 2010 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 29 juli 2010 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-12 | d.d. 29 juli 2010 | Niederrhein control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 29 juli 2010 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 29 juli 2010 | Woensdrecht control Zone |
Aerodrome Traffic Zones | ||
---|---|---|
ENR 5.1-11/12 | d.d. 03 juni 2010 | Aerodrome Traffic Zones |
Luchtvaartterrein Ameland (EHAL) | ||
---|---|---|
AD 2.EHAL-4 | d.d. 01 juli 2010 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 17 december 2009 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM) | ||
---|---|---|
AD 2.EHAM-18/20 | d.d. 01 juli 2010 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-21/22 | d.d. 16 december 2010 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-23/24 | d.d. 10 maart 2011 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-25/27 | d.d. 16 december 2010 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-28 | d.d. 10 maart 2011 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-29/31 | d.d. 16 december 2010 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32/35 | d.d. 10 maart 2011 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-35 | d.d. 10 maart 2011 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-36/38 | d.d. 16 december 2010 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-39 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-40 | d.d. 13 januari 2011 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-41 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-42/45 | d.d. 13 januari 2011 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-46/47 | d.d. 13 januari 2011 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 10 maart 2011 | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 30 juli 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 30 juli 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.3 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 18C SRE |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 17 december 2009 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-27.3 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 27 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.3 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 36R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 10 maart 2011 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Budel (EHBD) | ||
---|---|---|
AD 2.EHBD-5 | d.d. 24 september 2009 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-6 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-7 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-8 | d.d. 10 april 2008 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 | d.d. 26 augustus 2010 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 | d.d. 26 augustus 2010 | Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-10/11 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-11/12 | d.d. 10 februari 2011 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 | d.d. 06 mei 2010 | Instrument approach chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 10 maart 2011 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK) | ||
---|---|---|
AD 2.EHBK-7 | d.d. 28 augustus 2008 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-8 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-9 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-10 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-10 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-11 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-12/13 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-14 | d.d. 13 januari 2011 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-15/16 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17 | d.d. 02 juli 2009 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17 | d.d. 02 juli 2009 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-18 | d.d. 03 juli 2008 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 20 december 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 21 oktober 2010 | Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 21 oktober 2010 | Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 21 oktober 2010 | Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 21 oktober 2010 | Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 21 oktober 2010 | Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 21 oktober 2010 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
Luchtvaartterrein Drachten (EHDR) | ||
---|---|---|
AD 2.EHDR-4 | d.d. 10 april 2008 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Eelde (EHGG) | ||
---|---|---|
AD 2.EHGG-7 | d.d. 01 juli 2010 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-8/11 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-12/14 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-15/17 | d.d. 13 januari 2011 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 21 oktober 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO) | ||
---|---|---|
AD 2.EHHO-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV) | ||
---|---|---|
AD 2.EHHV-4 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 10 maart 2011 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 10 maart 2011 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE) | ||
---|---|---|
AD 2.EHLE-6 | d.d. 7 mei 2009 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 29 juli 2010 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-10 | d.d. 23 september 2010 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 10 maart 2011 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ) | ||
---|---|---|
AD 2.EHMZ-4 | d.d. 14 februari 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 27 |
Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD) | ||
---|---|---|
AD 2.EHRD-7/8 | d.d. 13 januari 2011 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-9/10 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11 | d.d. 10 maart 2011 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11 | d.d. 10 maart 2011 | Instrument approach procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-12/13 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-13/15 | d.d. 10 februari 2011 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 10 maart 2011 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-06.2 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 22 oktober 2009 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 12 februari 2009 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 29 juli 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
Luchtvaartterrein Seppe (EHSE) | ||
---|---|---|
AD 2.EHSE-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 11 februari 2010 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST) | ||
---|---|---|
AD 2.EHST-2 | d.d. 8 april 2010 | Flight procedures |
AD 2.EHST-3 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Teuge (EHTE) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTE-5/6 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Terlet (EHTL) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 10 maart 2011 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Texel (EHTX) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTX-4 | d.d. 17 december 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH) | ||
---|---|---|
AD 2.EHEH-6/8 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-9 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-10 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-10 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-11/12 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-13/14 | d.d. 13 januari 2011 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14/16 | d.d. 13 januari 2011 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR.1 | d.d. 22 oktober 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-STAR.2 | d.d. 22 oktober 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 17 december 2009 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 17 december 2009 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 10 februari 2011 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 10 februari 2011 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD) | ||
---|---|---|
AD 2.EHKD-6/8 | d.d. 18 november 2010 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8/9 | d.d. 18 november 2010 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9/10 | d.d. 18 november 2010 | VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-SID-03.1 | d.d. 10 februari 2011 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHKD-SID-03.2 | d.d. 10 februari 2011 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHKD-SID-21.1 | d.d. 10 februari 2011 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHKD-SID-21.2 | d.d. 10 februari 2011 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHKD-STAR | d.d. 10 februari 2011 | Standard arrival chart |
AD 2.EHKD-IAC-03.1 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach chart RWY 03VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-03.2 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach chart RWY 03 VOR/DME (copter) |
AD 2.EHKD-IAC-21.1 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-21.2 | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach chart RWY 21 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 10 februari 2011 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 10 februari 2011 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Enschede (EHTW) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTW-5 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-6 | d.d. 26 augustus 2010 | Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-6 | d.d. 26 augustus 2010 | Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-7/8 | d.d. 29 juli 2010 | Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 | d.d. 11 maart 2010 | VFR flight procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 2.EHTW-VAC.1 | d.d. 10 maart 2011 | Visual approach chart |
AD 2.EHTW-VAC.2 | d.d. 20 november 2008 | VFR traffic circuits |
Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA) | ||
---|---|---|
AD 3.EHHA-1 | d.d. 24 september 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 10 februari 2011 | Visual approach chart |
In de onderhavige regeling worden regelingen met betrekking tot het luchtruim gewijzigd. Het gaat om de Regeling kabelvliegers en kleine ballons, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling vliegplannen.
In de eerste plaats wordt op verzoek van de Europese Commissie de terminologie van de Regeling kabelvliegers en kleine ballons gewijzigd. Ten tweede worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, die de juridische basis vormen voor de luchtvaartpublicaties, aangepast om aanpassingen in de luchtvaartgids een grondslag te geven. Het merendeel van deze aanpassingen is slechts redactioneel van aard. Ten derde wordt in de Regeling vliegplannen de procedure voor het indienen van een vliegplan aangepast voor vluchten ten behoeve van zoek- en reddingsactiviteiten. Hieronder volgt een toelichting op deze aanpassingen.
De Europese Commissie heeft via de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit laten weten het ongewenst te vinden dat de term ‘speelgoedballons’ wordt gebruikt in genoemde regeling. Het gebruik van de term ‘speelgoed’ in een regeling betekent dat de Europese richtlijn voor speelgoed (88/378/EEC) hierop van toepassing is of dat ten minste de indruk kan worden gewekt dat dit het geval is. Dat is in geval van de ballonnen in de Regeling kabelvliegers en kleine ballons niet de bedoeling. Derhalve is de term ‘sfeerballon’ gekozen, ter vervanging van de term ‘speelgoedballon’. Dit is een neutrale term die algemeen bruikbaar is voor de in de regeling bedoelde ballonnen, omdat deze niet alleen bij feesten worden opgelaten, maar bijvoorbeeld ook bij herdenkingen.
In artikel 10, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt verwezen naar bijlagen bij het Verdrag inzake de burgerluchtvaart. Aangezien de documenten te groot waren om bij de regeling te publiceren, liggen ze ter inzage op het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In de regeling is dit per abuis niet vermeld. Dat wordt hierbij in Onderdeel A hersteld.
Onderdeel B wijzigt een aantal bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening om een grondslag te geven aan wijzigingen in de luchtvaartgids. De luchtvaartgids is het operationele handboek van de luchtvaart en wijzigt maandelijks, waardoor ook de Regeling luchtverkeersdienstverlening regelmatig gewijzigd moet worden. Hieronder volgt een korte toelichting op de wijzigingen.
De wijzigingen aan bepaalde Standard Instrument Departures (SID’s) vanaf Schiphol baan 36C zijn een gevolg van besluiten genomen in de Commissie Regionaal Overleg Schiphol. Deze wijzigingen hebben de vorm van een hinderbeperkend experiment. De stuurgroep Parallel starten, onder voorzitterschap van het Directoraat-Generaal Luchtvaart en Maritieme zaken met vertegenwoordiging van onder andere Luchtverkeersleiding Nederland, KLM en Schiphol, heeft besloten dat dit experiment op 10 maart 2011 zal worden gestart. Er is geen wijziging van de grenswaarden en luchtverkeerweg noodzakelijk.
Vanuit luchtvaartmaatschappijen, waaronder de KLM, is de wens geuit routes naar het noorden, in en rond sector 1, efficiënter in te richten. In de huidige situatie vliegen zij vanaf Schiphol routes die qua efficiency niet optimaal zijn. Afhankelijk van de bestemming is het wenselijk snel een noordelijke koers te kiezen. Daarvoor waren de mogelijkheden tot op heden beperkt. Er is door routeoptimalisatie winst te behalen. Daarnaast kan door het aanleggen van een nieuwe ATS route extra efficiency worden gerealiseerd. De routes kunnen alleen in de avond en het weekend worden gepland aangezien deze door militair gebied lopen.
Verder bieden deze aanpassingen de mogelijkheid om routediscontinuïteiten te verwijderen. Een aantal SID's naar sector 1 wordt daarvoor aangepast. Dit heeft geen wijziging aan de laterale paden van SID’s tot gevolg.
Door verschillen in SID-definities is het mogelijk gebleken dat twee achter elkaar startende vliegtuigen vanaf Schiphol baan 18C op elkaar kunnen insnijden. Door de definities aan te passen, wordt het probleem van insnijden opgelost.
Naast bovengenoemde wijzigingen zijn er nog enkele voornamelijk kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures.
Op grond van de Regeling vliegplannen geschiedt het indienen van een vliegplan in beginsel ten minste zestig minuten vóór aanvang van de vlucht door middel van een ingevuld vliegplan-formulier. Voor vluchten ten behoeve van zoek- en reddingsactiviteiten is een snelle operationele inzet noodzakelijk. Het is in de praktijk dan ook niet wenselijk dat voor dit soort vluchten de hiervoor beschreven procedure wordt gevolgd. Met deze bepaling wordt mogelijk gemaakt dat het vliegplan voor deze vluchten voorafgaande aan of tijdens de vlucht bij een luchtverkeersmeldingspost kan worden ingediend, zodat geen tijd verloren gaat.
De onderhavige regeling treedt in werking op 10 maart 2011, de datum waarop in internationaal verband luchtvaartpublicaties van kracht worden. Aangezien afwijken van deze datum internationaal gezien niet is toegestaan en alle luchtvaartdocumentatie op die datum aangepast moet worden, wordt afgeweken van de Vaste Verandermomenten. Aan de wijzigingen van de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt terugwerkende kracht verleend. De wijzigingen in de bijlagen werken terug tot 8 april 2010 om een grondslag te geven aan de gewijzigde procedures in de luchtvaartgids die in de praktijk al gevolgd werden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J.J. Atsma.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-4289.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.