De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op de artikelen 2 en 12, derde lid, van het Besluit bekostiging WPO BES, artikel 5 van het Besluit informatievoorziening
WPO BES en artikel 5 van het Besluit informatievoorziening WVO BES;
Besluit:
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- – bevoegd gezag:
bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES of bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wet
voortgezet onderwijs BES;
- – minister:
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
- – school voor basisonderwijs:
school als bedoeld in artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES;
- – school voor voortgezet onderwijs:
school als bedoeld in artikel 1 van de Wet voortgezet onderwijs BES.
Artikel 2. Verstrekking gegevens in het primair onderwijs
Het bevoegd gezag van een school voor basisonderwijs verstrekt aan de minister de leerlinggegevens, op basis van een formulier
waarvan een model als bijlage 1 bij deze regeling is opgenomen.
Artikel 3. Verstrekking gegevens in het voortgezet onderwijs
Het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs verstrekt aan de minister de leerlinggegevens, op basis van een
formulier waarvan een model als bijlage 2 bij deze regeling is opgenomen.
Artikel 4. Organisatiegegevens
1. Het bevoegd gezag van een school voor basisonderwijs of van een school voor voortgezet onderwijs ten aanzien waarvan de minister
heeft meegedeeld dat de bekostiging een aanvang kan nemen, zendt uiterlijk drie maanden voor de datum van ingang van de bekostiging
de organisatiegegevens van de school aan de minister op basis van een formulier waarvan een model als bijlage 3 bij deze regeling
is opgenomen. Het formulier gaat vergezeld van een kopie van de akte van oprichting, ondertekend door een notaris.
2. Het bevoegd gezag van een school voor basisonderwijs of van een school voor voortgezet onderwijs zendt wijzigingen in de
organisatiegegevens van de school binnen vier weken na de mutatiedatum aan de minister.
Artikel 5. Overgangsbepaling
Het bevoegd gezag van een bekostigde school voor basisonderwijs of van een bekostigde school voor voortgezet onderwijs zendt
binnen vier weken na het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling aan de minister de organisatiegegevens van de school
op basis van een formulier waarvan een model als bijlage 3 bij deze regeling is opgenomen.
Artikel 6. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag in Bonaire, Sint Eustatius en Saba na de dagtekening van de Staatscourant
waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 7. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling gegevenslevering PO/VO BES.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.
BIJLAGE 1
Leerlinggegevens (telformulier primair onderwijs)
Opgave
Aantal leerlingen bekostiging primair onderwijs, 1 oktober 2011
Dit formulier
Gebruik dit formulier voor het opgeven van het aantal leerlingen dat op uw school in aanmerking komt voor bekostiging.
Opsturen
Voor het opsturen van dit formulier kunt u gebruikmaken van de (voldoende gefrankeerde) retourenvelop met voorbedrukt adres.
Als u deze envelop niet heeft, dan kunt u het formulier sturen naar:
Dienst Uitvoering Onderwijs
Eenheid Bekostiging
Postbus 606
2700 ML Zoetermeer
Nederland
DUO moet het formulier uiterlijk 15 oktober 2011 hebben ontvangen.
Meer informatie
www.duo.nl
BES-eilanden@duo.nl
1 Opgave aantal
1.1 Vul hier het aantal leerlingen in, verdeeld naar leeftijd en geslacht. Vul ook bij elke categorie de totalen in.
> Lees de toelichting
Leeftijd | Jongens | Meisjes | Totaal |
4 jaar | | | |
5 jaar | | | |
6 jaar | | | |
7 jaar | | | |
8 jaar | | | |
9 jaar | | | |
10 jaar | | | |
11 jaar | | | |
12 jaar | | | |
13 jaar | | | |
14 jaar | | | |
Totaal | | | |
2 Terugmelding
2.1 Wilt u het Overzicht geregistreerde tellingen ook per e-mail ontvangen?
> Lees de toelichting
Ja □
Nee □
3 Contactpersoon
3.1 Naam | |
3.2 Telefoonnummer | |
3.3 E-mailadres | |
4 Ondertekening
> Lees de toelichting
4.1 Naam directeur | |
Datum | |
Plaats | |
Handtekening | |
Toelichting
Algemeen
• Gebruik altijd het originele formulier.
• U moet een kopie van dit formulier, voorzien van een waarmerk van het bevoegd gezag, bewaren in uw eigen administratie. De
Inspectie van het onderwijs (IvhO) controleert de opgave van de leerlingtelling op basis van de gegevens op dit formulier.
Vraag 1
Vul hier alle leerlingen in die op de teldatum (1 oktober) vier tot en met veertien jaar waren, op die datum op de school
stonden ingeschreven en vanaf het begin van het schooljaar tot de teldatum niet meer dan de helft van het aantal schooldagen
zonder geldige reden hebben verzuimd. Geldige redenen zijn bijvoorbeeld (langdurige) ziekte, schorsing van de leerling als
tuchtmaatregel of vakantie buiten de vastgestelde vakantieperiode, als gevolg van het beroep van de ouder(s). Om als leerling
tot een school te worden toegelaten, moet een kind de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt. Leerlingen die op 1 oktober 2011
nog geen 4 jaar zijn, mag u dus niet meetellen voor bekostiging. Leerlingen die al 14 jaar zijn geworden in het schooljaar
2010–2011 mag u niet meetellen, omdat deze niet in aanmerking komen voor bekostiging.
Vraag 2
Kies voor ‘ja’ als u het Overzicht geregistreerde tellingen (OGT) zowel per e-mail als per post wilt ontvangen.
Vraag 4
De directeur van de school moet het formulier ondertekenen. De ondertekeningsdatum moet na de teldatum (1 oktober) liggen.
Het aantal leerlingen kan namelijk niet voor deze datum worden vastgesteld.
BIJLAGE 2
Leerlinggegevens (telformulier voortgezet onderwijs)
Opgave
Aantal leerlingen bekostiging voortgezet onderwijs, 1 oktober 2011
Dit formulier
Gebruik dit formulier voor het opgeven van het aantal leerlingen dat op uw school in aanmerking komt voor bekostiging.
Opsturen
Voor het opsturen van dit formulier kunt u gebruikmaken van de (voldoende gefrankeerde) retourenvelop met voorbedrukt adres.
Als u deze envelop niet heeft, dan kunt u het formulier sturen naar:
Dienst Uitvoering Onderwijs
Eenheid Bekostiging
Postbus 606
2700 ML Zoetermeer
Nederland.
DUO moet het formulier uiterlijk 15 oktober 2011 hebben ontvangen.
Meer informatie
BES-eilanden@duo.nl
1 Opgave aantal voortgezet onderwijs
1.1 Vul hier het aantal leerlingen in
> Lees de toelichting
2 Terugmelding
2.1 Wilt u het Overzicht geregistreerde tellingen ook per e-mail ontvangen?
> Lees de toelichting
Ja □
Nee □
3 Contactpersoon
3.1 Naam | |
3.2 Telefoonnummer | |
3.3 E-mailadres | |
4 Ondertekening
> Lees de toelichting
4.1 Naam directeur | |
Datum | |
Plaats | |
Handtekening | |
Toelichting
Algemeen
• Gebruik altijd het originele formulier.
• U moet een kopie van dit formulier, voorzien van een waarmerk van het bevoegd gezag, bewaren in uw eigen administratie. De
Inspectie van het onderwijs (IvhO) controleert de opgave van de leerlingtelling op basis van de gegevens op dit formulier.
Vraag 1
Vul hier alle leerlingen in die op de teldatum (1 oktober) op de school stonden ingeschreven en die vanaf het begin van het
schooljaar tot de teldatum niet meer dan de helft van het aantal schooldagen zonder geldige reden hebben verzuimd. Geldige
redenen zijn bijvoorbeeld (langdurige) ziekte, schorsing van de leerling als tuchtmaatregel of vakantie buiten de vastgestelde
vakantieperiode, als gevolg van het beroep van de ouder(s).
Vraag 2
Kies voor ‘ja’ als u het Overzicht geregistreerde tellingen (OGT) zowel per e-mail als per post wilt ontvangen.
Vraag 4
De directeur van de school moet het formulier ondertekenen. De ondertekeningsdatum moet na de teldatum (1 oktober) liggen.
Het aantal leerlingen kan namelijk niet voor deze datum worden vastgesteld.
BIJLAGE 3
Organisatiegegevens primair en voortgezet onderwijs
Dit formulier
Gebruik dit formulier voor het opgeven van de organisatiegegevens van uw school.
Opsturen
Voor het opsturen van dit formulier kunt u gebruikmaken van de (voldoende gefrankeerde) retourenvelop met voorbedrukt adres.
Als u deze envelop niet heeft, dan kunt u het formulier sturen naar:
Dienst Uitvoering Onderwijs
Eenheid Bekostiging
Postbus 606
2700 ML Zoetermeer
Nederland.
Meer informatie
BES-eilanden@duo.nl
Aan te leveren gegevens bevoegd gezag primair en voortgezet onderwijsNaam lang (gelijk aan de statutaire naam in de oprichtingsakte) | |
Naam kort | |
Correspondentie adres | |
Vestigingsadres | |
Telefoonnummer | |
Faxnummer | |
Internetadres | |
Emailadres | |
Naam Bank | |
Adres Bank | |
Bankrekeningnummer | |
Handtekening voorzitter | |
Handtekening penningmeester | |
Aan te leveren gegevens van de schoolNaam lang | |
Naam kort | |
Richting/denominatie | |
Adres/vestiging | |
Adres/correspondentie | |
Telefoonnummer | |
Faxnummer | |
Internetadres | |
Emailadres | |
TOELICHTING
Bij de onderhavige regeling worden de modellen vastgesteld van een aantal formulieren.
Het betreft een formulier voor het aanleveren van leerlinggegevens voor scholen voor basisonderwijs en een formulier op basis
waarvan scholen voor voortgezet onderwijs de leerlinggegevens aan de minister moeten verstrekken.
Een derde formulier betreft de organisatiegegevens van de scholen, dat wil zeggen gegevens over de bevoegde gezagsorganen
en gegevens over de scholen.
De verplichting organisatiegegevens te verstrekken geldt voor het bevoegd gezag van scholen waarvan de bekostiging binnenkort
zal aanvangen (artikel 4, eerste lid). Alle bevoegde gezagsorganen van bekostigde scholen moeten wijzigingen in de organisatiegegevens
aan de minister toezenden.
Alle bevoegde gezagsorganen van de bekostigde scholen voor basisonderwijs en voor voortgezet onderwijs moeten eenmalig de
organisatiegegevens aan de minister verstrekken. Daartoe is in artikel 5 een overgangsbepaling opgenomen.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.