Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a. minister:
-
de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;
- b. agentschap:
-
Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;
- c. categorieën:
-
categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;
- d. subcategorieën:
-
subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, derde lid, van het Besluit vergoedingen
Telecommunicatiewet;
- e. jaarlijkse bijdrage:
-
bijdrage, bedoeld in artikel 16.1, vierde lid, van de wet;
- f. vergunning:
-
een op grond van artikel 3.3 van de wet verleende vergunning voor het gebruik van frequentieruimte;
- g. uurtarieven:
-
tarieven, bedoeld in bijlage II bij deze regeling.
Artikel 2
-
1. Voor de kosten van de door of namens het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot de categorieën
en subcategorieën, genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage I, zijn de in bijlage I genoemde vergoedingen voor het
kalenderjaar 2012 verschuldigd.
-
2. Het eerste lid is niet van toepassing voor zover werkzaamheden worden verricht voor verlenging, wijziging tenaamstelling
vergunning of het verlenen van toestemming tot overdracht van een vergunning.
-
3. Indien een vergunning gedeeltelijk wordt overgedragen met gebruik van geografische splitsing, wordt in afwijking van categorie
I.C van bijlage I de voor de vergunning verschuldigde vergoeding voor toezicht naar evenredigheid van de grootte van de geografische
gebieden van de gesplitste vergunningen over de houders omgeslagen.
Artikel 3
De jaarlijkse bijdrage maakt deel uit van het bedrag dat per categorie of subcategorie in bijlage I is genoemd voor het toezicht
dan wel voor de uitvoering en het toezicht. De jaarlijkse bijdrage bedraagt het bij onderstaande categorieën genoemde percentage
van de vergoeding voor de desbetreffende (sub)categorie:
Artikel 4
De jaarlijkse bijdrage en de vergoeding voor de kosten van de door het agentschap verrichte werkzaamheden of diensten met
betrekking tot uitvoering en het toezicht op het gebruik van frequentieruimte bedraagt voor:
-
a. het ministerie van Defensie € 1.283.563;
-
b. het Korps Landelijke Politiediensten € 138.831;
-
c. het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties € 45.760.
Artikel 5
-
1. Voor de verlenging van een vergunning, wijziging tenaamstelling of verlenen van toestemming tot overdracht van een vergunning
is een vergoeding verschuldigd van € 29 bij de categorieën en subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.A.6, I.B, I.D, I.E en I.G, genoemd
in bijlage I.
Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht
van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.
-
2. Voor de verlenging van een vergunning, wijziging of verlenen van toestemming tot overdracht van een vergunningiseen vergoeding
verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II, voor de categorieën en subcategorieën
I.A.4, I.A.5, I.B.16, I.C en I.F, genoemd in bijlage I.
Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht
van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.
-
3. In afwijking van het eerste en tweede lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer individueel
geplande frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 618 bij de subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.A.4, I.B.1, I.B.3,
I.B.6, I.B.14, I.B.15 en I.B.18.
-
4. In afwijking van het eerste lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer algemeen geplande
frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 153 bij de subcategorieën: I.B.1, I.B.5, I.B.6, I.D.2 en I.E.2.
-
5. In afwijking van het tweede lid is voor wijziging van een vergunning in de subcategorie I.F.2, inhoudende het omzetten van
een allotment in een assignment, een vergoeding verschuldigd van € 618 per opstelplaats.
Artikel 6
Voor de kosten van de door het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte
die niet vallen onder de artikelen 2 tot en met 5 is een vergoeding verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven,
bedoeld in bijlage II.
Artikel 7
-
1. Een vergoeding voor de kosten van behandeling van een storingsmelding, bedoeld in de Regeling storingsmeldingen, is verschuldigd
door degene die de storing heeft gemeld, indien uit het onderzoek is gebleken dat zijn uitrusting niet voldoet aan artikel
4, eerste lid, onder b of c, van de Regeling storingsmeldingen of als de uitrusting niet wordt gebruikt conform artikel 4,
eerste lid, onder d of e, van die regeling.
-
2. De in het eerste lid bedoelde vergoeding wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II.
Artikel 8
De vergoeding voor het afnemen van een bijzonder examen door de minister als bedoeld in artikel 5 van de Examenregeling frequentiegebruik
2008 wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven, bedoeld in bijlage II.
Artikel 9
Voor de kosten van andere werkzaamheden of diensten die door het agentschap in het kader van de bij of krachtens de wet opgedragen
wettelijke taak worden verricht en die niet genoemd worden in de artikelen 2 tot en met 6, kan een vergoeding worden vastgesteld
op grond van de uurtarieven, indien vooraf is aangegeven dat voor de werkzaamheden of diensten een vergoeding in rekening
zal worden gebracht.
Artikel 10
-
1. De vergoeding voor de kosten van werkzaamheden of diensten ter uitvoering van de bij of krachtens de wet gestelde regels
behoeft door degene die deze vergoeding is verschuldigd niet bij vooruitbetaling te worden voldaan.
-
2. De vergoeding voor de kosten die verband houden met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de wet gestelde regels
en de jaarlijkse bijdrage behoeft door degene die de vergoeding of de jaarlijkse bijdrage verschuldigd is niet bij vooruitbetaling
te worden voldaan, indien de vergoeding of jaarlijkse bijdrage wordt opgelegd binnen of na de laatste zes weken van het kalenderjaar
waarover de vergoeding of jaarlijkse bijdrage verschuldigd is.
Artikel 11
De minister kan overeenkomstig artikel 4:93 van de Algemene wet bestuursrecht een geldschuld jegens de vergunninghouder die
verband houdt met een bij of krachtens hoofdstuk 3 van de Telecommunicatiewet genomen besluit, verrekenen met een vordering
op grond van deze regeling.
Artikel 12
Het kostencalculatiemodel, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder d, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet wordt
bekendgemaakt door middel van ter inzagelegging ten kantore van het agentschap te Groningen.
Artikel 13
De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011 wordt ingetrokken, met dien verstande dat voor werkzaamheden of diensten
die zijn verricht vóór het kalenderjaar 2012 het recht van toepassing blijft zoals dat ten tijde van verrichting van die werkzaamheden
of diensten gold.
Artikel 14
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.
Artikel 15
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2012.
TOELICHTING
I. Algemeen
1. Inleiding
In de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2012 (verder: Regeling vergoedingen 2012) worden de vergoedingen vastgesteld
die Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (hierna: het agentschap) in 2012 in
rekening kan brengen bij degenen ten behoeve van wie door het agentschap werkzaamheden of diensten worden verricht. Deze vergoedingen
hebben hun wettelijke basis in artikel 16.1 van de Telecommunicatiewet (hierna: de wet). De Regeling vergoedingen 2012 borduurt
voort op de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011 (Regeling vergoedingen 2011).
Het agentschap heeft onder meer tot taak uitvoering te geven aan paragraaf 3.2 (vergunningverlening en registratie voor het
gebruik van frequentieruimte) en hoofdstuk 10 (regels met betrekking tot uitrusting) van de wet. Daarnaast is het agentschap
belast met het houden van toezicht op deze terreinen. De vergoedingen dienen ter dekking van de kosten die gemaakt worden
met betrekking tot voornoemde onderwerpen. De vergoedingen zijn aan te merken als retributies en hebben in overwegende mate
een forfaitair karakter.
2. Vaststelling vergoedingen
De vergoedingen worden bepaald voor categorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. Deze categorieën zijn weer verder
verdeeld in subcategorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. De categorieën zijn opgesomd in artikel 4, eerste lid,
van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet (hierna: het besluit). Op grond van artikel 3, eerste lid, van het besluit
worden de directe en indirecte kosten toegerekend aan de desbetreffende categorieën. Dit zijn geprognosticeerde kosten voor
het kalenderjaar waarvoor de vergoeding geldt. Wanneer na afloop van het kalenderjaar de daadwerkelijke kosten en de geprognosticeerde
kosten verschillen, wordt dit verschil meegenomen naar het volgende kalenderjaar.
De kosten voor de verschillende (sub)categorieën worden berekend door middel van een kostencalculatiemodel. Dit model is in
2007 doorgelicht door KPMG en beschreven in hun rapport van april 2007. Dit model ligt ter inzage op het kantoor van het agentschap,
Emmasingel 1, Groningen.
3. Vergoedingenbeleid
De vergoedingen worden in 2012 met gemiddeld 2,73% verlaagd. De gemiddelde loon- en prijsbijstelling is 1,05%. De vergoedingen
kennen derhalve een gemiddelde reële daling van 3,78%. Middels deze prijsdaling wordt een deel van de positieve resultaten
die in het verleden met de tarieven zijn behaald, teruggegeven aan de vergunninghouders.
4. Regeldruk
Agentschap Telecom streeft naar kostendekkendheid van zijn vergoedingen in een meerjarenperspectief. Overschotten of tekorten
uit voorgaande jaren worden in de daaropvolgende jaren verrekend in de tarieven.
Over 2010 is aan het agentschap in het kader van de controle, bedoeld in artikel 66, tweede lid, van de Comptabiliteitswet
2001, een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven. Dit houdt onder meer in dat de in de jaarrekening opgenomen baten
en lasten, alsmede kapitaaluitgaven en -ontvangsten, tot stand gekomen zijn in overeenstemming met de begrotingswetten en
met andere van toepassing zijnde wettelijke regelingen. De jaarrekening 2010 is opgenomen in het jaarverslag 2010.
In lijn met het kabinetsstandpunt naar aanleiding van het in het kader van de operatie marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit
(MDW) opgestelde rapport «Maat houden, een kader voor doorberekening van toelatings- en handhavingskosten» (Kamerstukken II 1995/96,
24 036, nr. 22), worden de kosten van repressieve strafrechtelijke handhaving en de kosten van juridische procedures niet doorberekend in
de vergoedingen.
Deze regeling veroorzaakt geen administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
5. Beleid inzake vaste verandermomenten
Het is niet mogelijk gebleken om de Regeling vergoedingen 2012, overeenkomstig het beleid inzake de vaste verandermomenten,
twee maanden voor de inwerkingtreding te publiceren, dat wil zeggen voor 1 november 2011. De regeling moet echter met ingang
van 1 januari 2012 in werking treden.
II. Artikelsgewijs
Artikel 2
In het tweede lid van artikel 2 van de Regeling vergoedingen 2011 is bepaald dat het eerste lid niet van toepassing is voor
zover er werkzaamheden worden verricht voor onder andere overdracht van een vergunning. De minister verleent overeenkomstig
artikel 3.8 van de wet slechts toestemming voor overdracht. Het tweede lid is aangepast in lijn met deze bepaling.
Artikel 5
In de Regeling vergoedingen 2011 wordt in artikel 5, eerste en tweede lid, gesproken over een vergoeding voor overdracht van
een vergunning. De minister verleent overeenkomstig artikel 3.8 van de wet slechts toestemming voor overdracht. Het eerste
en tweede lid zijn aangepast in lijn met deze bepaling.
Artikel 10
Met het onderhavige artikel wordt gebruik gemaakt van de in artikel 7 van het besluit neergelegde mogelijkheid om af te wijken
van de in laatstgenoemd artikel opgenomen bepaling dat de vergoeding door degene die de vergoeding is verschuldigd bij vooruitbetaling
dient te worden voldaan. Dit is nodig omdat de vergoedingen voor uitvoeringswerkzaamheden steeds achteraf in rekening worden
gebracht en de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden soms aan het einde van het kalenderjaar waarop de vergoeding betrekking
heeft. Indien de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden in de laatste zes weken van dat jaar in rekening worden gebracht,
behoeven zij niet meer tijdens dat jaar te worden betaalt, zodat niet langer kan worden gesproken van een verplichting tot
vooruitbetaling.
Artikel 11
Dit artikel geeft de minister de bevoegdheid in voorkomend geval een geldschuld jegens de vergunninghouder met de vordering
inzake het eenmalig bedrag te verrekenen. Verrekening is op grond van artikel 4:93 van de Algemene wet bestuursrecht slechts
mogelijk met een expliciete wettelijke grondslag. Deze bepaling biedt een grondslag voor verrekening in het geval een vergunninghouder
in gebreke blijft (een betalingstermijn van) een krachtens deze regeling opgelegd bedrag te betalen maar anderzijds wel een
vordering jegens de staat heeft die verband houdt met de uitvoering van het frequentiebeleid.
Artikel 13
De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011 wordt ingetrokken, zij het dat de bepalingen van die regeling na 31 december
2011 van toepassing blijven op de werkzaamheden of diensten die in het kalenderjaar 2011 door het agentschap zijn verricht.
Hiermee wordt bereikt dat voor alle werkzaamheden of diensten die in 2011 door het agentschap zijn verricht de vergoedingen
gelden zoals neergelegd in de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2011, ook indien facturering of afhandeling van de
factuur heeft plaatsgevonden na 31 december 2011. Dit geldt ook voor de eerdere regelingen waarin de vergoedingen van het
agentschap werden vastgesteld.
De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd in bijlage I.
Subcategorie nI.B.5
De benaming van deze subcategorie is gewijzigd ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011. Er zijn AIS-installaties, zogenaamde
AtoNs, aan boeien waarmee er geen sprake is van gebruik vanaf het land. Met wijziging van de benaming van deze subcategorie
wordt bewerkstelligd dat dergelijke installaties ook onder deze regeling vallen. AIS-installaties aan boord van schepen zijn
vrijgesteld van vergunning.
Subcategorie I.B.13
De benaming van deze subcategorie wordt gewijzigd ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011. Er is een toevoeging gedaan
dat deze subcategorie ook betrekking heeft op heli-VHF. Daarbij is het tarief opgesplitst in een uitvoeringstarief en een
toezichtstarief. Voor het uitvoeringstarief wordt het hoge tarief in rekening gebracht omdat de frequentieverwerving van frequentieruimte
intensief is en een procedure van internationale frequentieplanning doorlopen moet worden.
Subcategorie I.B.14
In deze categorie is het frequentiegebruik ondergebracht van luchtverkeersdienstverleningservices en het frequentiegebruik
ten behoeve van evenementen. De frequentieruimte ten behoeve van evenementen is al gecoördineerd waardoor er voor vergunningverlening
geen internationale coördinatie nodig is. Deze subcategorie wordt daarom ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011 opgesplitst
in een categorie voor individuele planning en een voor algemene planning. Bij de categorie individuele planning wordt aangesloten
bij het bestaande tarief. Door vereenvoudigde werkzaamheden bij vergunningverlening voor evenementen en tijdelijke vergunning
voor het gebruik van frequentieruimte in de luchtvaartmobiele band wordt hiervoor een lager tarief in rekening gebracht. Omdat
het frequentiegebruik in deze categorie minder bescherming vereist wordt het tarief voor het toezicht verlaagd.
Subcategorie I.B.17
Bij deze subcategorie worden ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011 CGC’s ten behoeve van MSS 2 GHz toegevoegd. De
toezichtsactiviteiten sluiten aan bij de activiteiten die ontplooid worden voor het toezicht op landelijke DGPS. Het toezicht
op deze apparatuur zal zich primair richten op het monitoren van het daadwerkelijke frequentiegebruik van CGC’s en de uitrol
hiervan in Nederland. Daar waar sprake is van verstoring of klachten zal het agentschap inspecties en controles uitvoeren.
Op basis van de bevindingen wordt nadere acties ondernomen. Voor bepaling van de hoeveel toezichtsactiviteiten is aangesloten
bij een door de operators aangehaalde schatting van de plaatsing van 200 CGC-apparaten.
Categorie I.C
De benaming van deze categorie wordt gewijzigd ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011. Hierin wordt communicatienetwerken
gewijzigd in communicatie omdat er in deze categorie niet slechts sprake is subcategorieën waarbij een vergoeding verschuldigd
is voor netwerken.
Subcategorie I.D.2
Het tarief voor uitvoering van verlening van een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte in de voor bakens voor helikopter
(helibeacon) wordt ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011 verhoogd. Reden hiervoor is dat voor verlening uitgebreide
werkzaamheden noodzakelijk zijn voor coördinatie.
Subcategorie I.F.2
De benaming van deze subcategorie wordt gewijzigd ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011. Met de nieuwe wijziging
wordt aangesloten bij technologieneutraliteit door enkel het benoemen van de banden waarin het frequentiegebruik plaatsvindt.
Daarbij is bij deze subcategorie ten opzichte van de Regeling vergoedingen 2011een voetnoot toegevoegd. Door middel van de
in deze voetnoot opgenomen formule wordt het mogelijk om bij vergunninghouders de vergoedingen voor uitvoering en toezicht
naar rato te verdelen indien door deze vergunninghouders gebruik wordt gemaakt van samenwerkingsverbanden overeenkomstig artikel
3.9 van de wet. Op deze wijze worden de kosten van de werkzaamheden bij de vergunninghouders in rekening gebracht voor zover
deze werkzaamheden ook daadwerkelijk ten behoeve van hen worden verricht.
Bijlage II
De uurtarieven zijn opnieuw vastgesteld met inachtneming van de indexering.
De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M.J.M. Verhagen.