Tijdelijke regeling vervangende grenswaarden groot baanonderhoud baanstation C2 nabij Aalsmeerbaan en Kaagbaan

22 juni 2011

Nr. IENM/BSK-2011/91167

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1

In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol, gelden voor het gebruiksjaar 2011, zijnde de periode van 1 november 2010 tot en met 31 oktober 2011, in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

Puntnummer

X-coörd

Y-coörd

Grenswaarde

Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

1

97.325

470.400

55,69

(56,69)

2

100.475

472.525

57,41

(58,41)

3

104.150

474.925

58,43

(59,43)

4

106.325

477.125

58,55

(59,55)

5

108.875

478.725

57,82

(58,82)

6

109.675

481.125

58,27

(59,27)

7

107.625

486.025

57,71

(58,71)

8

107.725

489.075

58,67

(59,67)

9

107.725

492.100

57,11

(58,11)

10

108.525

495.350

59,27

(60,27)

11

109.175

498.100

58,84

(59,84)

12

109.550

500.725

58,49

(59,49)

13

110.250

503.025

57,52

(58,52)

14

110.775

500.550

56,82

(57,82)

15

110.575

496.725

58,02

(59,02)

16

111.750

491.425

56,89

(57,89)

17

111.825

487.425

57,14

(58,14)

18

111.950

485.275

61,26

(62,26)

19

113.625

482.275

54,18

(55,18)

20

116.175

481.925

59,06

(60,06)

21

119.050

481.900

57,64

(58,64)

22

122.025

481.450

57,69

(58,69)

23

118.800

481.050

56,92

(57,92)

24

114.525

476.925

57,71

(58,71)

25

116.100

474.050

57,99

(58,99)

26

113.575

472.550

55,84

(56,84)

27

112.500

468.500

56,54

(57,54)

28

112.600

472.325

56,05

(57,05)

29

112.525

475.400

57,36

(58,36)

30

110.475

475.250

59,69

(60,69)

31

108.600

475.075

58,60

(59,60)

32

110.150

471.075

57,92

(58,92)

33

106.800

471.150

56,50

(57,50)

34

103.400

472.225

57,09

(58,09)

35

98.400

470.300

56,84

(57,84)

Artikel 2

Voor de periode waarin de Kaagbaan niet beschikbaar is vanwege groot baanonderhoud wordt vrijstelling verleend van artikel 3.1.5, vierde lid, van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol met betrekking tot starts vanaf de Buitenveldertbaan dagelijks tussen 23.00 en 6.00 uur.

Artikel 3

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot baanonderhoud baanstations C2 nabij Aalsmeerbaan en Kaagbaan.

Artikel 4

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2011 en vervalt op 1 november 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

TOELICHTING

1. Algemeen

De onderhavige regeling bevat vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2011 vanwege groot baanonderhoud aan een technische voorziening, baanstation C2, nabij de Aalsmeerbaan en aan de Kaagbaan. De regeling bevat eveneens een vrijstelling van de regels voor het baan- en luchtruimgebruik uit het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De vervangende grenswaarden zullen niet leiden tot een toename van het aantal vliegtuigbewegingen of van de totale emissies van luchtverontreinigende stoffen door het vliegverkeer. Hieronder wordt ingegaan op de achtergrond van en afwegingen die hebben geleid tot het vaststellen van vervangende grenswaarden.

Gedurende de periode van het groot baanonderhoud wordt tevens het experiment met het nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol uitgevoerd. Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel stelt regels aan het baangebruik. Doel van het stelsel is de operatie van Schiphol uitvoerbaar te houden ten behoeve van het accommoderen van de netwerkkwaliteit met zo min mogelijk geluidhinder voor de omgeving. De uitwerking van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel is gegeven in het advies van de Alderstafel van 19 augustus 2010. In dit advies is een zogeheten preferentievolgorde van baancombinaties opgenomen, de zogeheten preferentietabel. Voor de situatie dat een baan langere tijd buiten gebruik is, is een afwijkende baanpreferentietabel opgenomen. Tijdens het geplande groot baanonderhoud zal bezien worden in hoeverre deze preferentietabel werkbaar is en het gewenste effect heeft. De exploitant heeft de verwachting uitgesproken dat het toepassen van deze tabel niet in alle gevallen mogelijk zal zijn. Het al dan niet gebruiken van deze preferentievolgorde zal bij deze onderhoudssituatie niet worden beoordeeld, maar worden meegenomen in de evaluatie van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel.

2. De aanvraag

Op 28 april 2011 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol (hierna: de exploitant) bij de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een aanvraag ingediend voor vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2011 en, voor de periode dat de Kaagbaan niet beschikbaar is, een ontheffing van de bepaling dat tussen 23.00 en 06.00 uur geen starts vanaf de Buitenveldertbaan (baan 09 of baan 27) mogen worden uitgevoerd. De aanleiding hiervoor is het groot onderhoud aan baanstation C2 (nabij de Aalsmeerbaan) en groot baanonderhoud aan de Kaagbaan. Als gevolg hiervan kan een tijdelijke wijziging van het baangebruik optreden, waardoor het verkeer in het gebruiksjaar 2011 anders zal worden afgewikkeld dan in het LVB is aangenomen.

3. Wettelijk kader

Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de in het LVB vastgelegde grenswaarden tijdelijk vervangen door andere grenswaarden, indien ten gevolge van groot onderhoud van een baan het normale gebruik van een luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. De vervanging van een grenswaarde kan slechts verleend worden voor een periode van ten hoogste één jaar. Daarnaast kan op grond van voornoemd artikel vrijstelling worden verleend van een regel in het LVB.

4. Beoordeling

Voorop staat dat er een evenwicht bestaat tussen de belangen van de mainport voor de internationale bereikbaarheid en de belangen van de omgeving van Schiphol. De noodzaak van een goed onderhouden banenstelsel wordt onderschreven. Dit is van groot belang voor een veilig en adequaat functionerend Schiphol. In de onderbouwing bij de aanvraag ‘De invloed van baanonderhoud op de geluidbelasting in handhavingpunten voor het gebruiksjaar 2011’ heeft de exploitant aangetoond dat groot onderhoud aan baanstation C2 (nabij de Aalsmeerbaan) en groot baanonderhoud aan de Kaagbaan in het gebruiksjaar 2011 noodzakelijk zijn en dat er geen mogelijkheid was om de werkzaamheden uit te stellen naar een later operationeel planjaar. In verband met het groot baanonderhoud zal de geluidbelasting ten gevolge van een verhoogde inzet tijdelijk toenemen bij de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan, maar dit wordt noodzakelijk geacht. Een verhoogde inzet van de Polderbaan is niet mogelijk vanwege de permanente bezetting van die baan. De exploitant heeft terecht een beroep gedaan op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart.

Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Uit de contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.

In de onderhavige regeling worden voor alle grenswaarden in handhavingpunten Lden vervangende grenswaarden vastgesteld voor het gehele gebruiksjaar 2011. Naast lokale verhogingen van grenswaarden, zijn ook verlagingen van grenswaarden op andere locaties doorgevoerd. De aanvraag voor vervangende grenswaarden is gedaan voor onderhoud gedurende een periode van twee maanden (baanstation nabij Aalsmeerbaan) en (maximaal) 30 dagen voor de Kaagbaan.

5. Werkingsduur

De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2011 (dat is de periode 1 november 2010 tot en met 31 oktober 2011). Deze periode is nodig voor de vervangende grenswaarden omdat grenswaarden in principe altijd voor een periode van een heel gebruiksjaar gelden.

6. Lasten voor burgers en bedrijven en voor overheid

De regeling leidt niet tot extra lasten en is derhalve niet aan Actal voorgelegd.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Artikel 1 bevat vervangende grenswaarden voor alle handhavingspunten in Lden. Deze zijn berekend op basis van de brief van de exploitant van de luchthaven Schiphol van 28 april 2011 (nr. CAP-02). Het betreft hier grenswaarden die in de plaats treden van de grenswaarden uit het LVB. In de aanvraag van de exploitant is bij de berekening van de vervangende grenswaarden rekening gehouden met het feit dat vanaf 1 november 2010 tot 4 mei 2011 al vervangende grenswaarden golden op basis van de Regeling experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures1. Dezelfde grenswaarden zijn vastgesteld voor het experiment CROS pilot 3b plus in de Regeling experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal Hoofddorp en Nieuw-Vennep2, die loopt tot 21 oktober 2011.

In de onderstaande figuur zijn de verschillen tussen de grenswaarden in de onderhavige regeling en de grenswaarden zonder groot baanonderhoud aangegeven.

Artikel 2

Voor de periode waarin de Kaagbaan niet beschikbaar is, wordt vrijstelling verleend van het verbod ’s nachts te starten vanaf de Buitenveldertbaan, zodat in het geval van harde oosten- of westenwind ’s nachts toch een baan beschikbaar is.

Artikel 4

De regeling treedt in werking op 1 juli 2011, in overeenstemming met de vier vaste verandermomenten per jaar die door het Rijk voor ministeriële regelingen worden gehanteerd. De voorgeschreven publicatie twee maanden voor inwerkingtreding was niet haalbaar omdat de aanvraag op 28 april 2011 is ingediend.

De regeling vervalt op 1 november 2011, zijnde de start van het nieuwe gebruiksjaar.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

Naar boven