Regeling tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008

Nr. IENM/BSK-2011/92825

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 5 wordt ‘€ 213’ vervangen door: € 222.

B

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 471’ vervangen door: € 490.

2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 453’ vervangen door: € 471.

3. In het vierde en vijfde lid wordt ‘€ 95’ vervangen door: € 99.

4. In het zesde lid wordt ‘€ 122’ vervangen door: € 127.

5. In het zevende lid wordt ‘€ 48’ vervangen door: € 50.

6. In het achtste en negende lid wordt ‘€ 56’ vervangen door: € 58.

C

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 87’ vervangen door: € 91.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 127’ vervangen door: € 133.

3. In het tweede lid wordt ‘€ 87’ vervangen door: € 91.

D

In artikel 10a, eerste lid en tweede lid, wordt ‘€ 42’ vervangen door: € 44.

E

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Registratie opleidingsinstelling (basistarief)

€ 252

€ 252

Kwalificatie opleidingsinstelling FTO basistarief

€ 3.776

€ 252

Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO basistarief

€ 3.147

€ 252

Opleidingsmodule MPL

€ 5.035

 

Opleidingsmodule integrated ATP

€ 2.517

 

Opleidingsmodule IR

€ 1.259

 

Opleidingsmodule RFI

€ 1.259

 

Opleidingsmodule FI

€ 1.259

 

Opleidingsmodule FI-refresher seminar

€ 755

 

Opleidingsmodule RFI-refresher seminar

€ 755

 

Overige opleidingsmodule instructeurs

€ 881

 

Opleidingsmodule CPL

€ 1.007

 

Opleidingsmodule theorie, per module

€ 881

 

Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module

€ 881

 

Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module

€ 629

 

Opleidingsmodule MCC

€ 629

 

Beoordelen opleidingslocatie, per locatie

€ 1.133

 

Module RPL

€ 755

 

Module PPL

€ 755

 

Kwalificatie opleidingsinstelling met een vestiging in het buitenland, per vestiging

€ 21.362

€ 252

Registratie opleidingsinstelling RT-only

€ 252

 

Module radiotelefonie met standaard handboek

€ 133

 

Module radiotelefonie zonder standaard handboek

€ 503

 

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)

€ 4.154

€ 252

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor afgifte voor level 4 en/of level 6

€ 1.510

 

Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

€ 252

€ 252

Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit

€ 378

€ 252

2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

 

Opleidingsmodule MPL

€ 5.035

Opleidingsmodule integrated ATP

€ 2.517

Opleidingsmodule IR

€ 1.259

Opleidingsmodule FI

€ 1.259

Overige opleidingsmodules instructeurs

€ 881

Opleidingsmodule FI-refresher seminar

€ 755

Opleidingsmodule RFI refresher seminar

€ 755

Opleidingsmodule CPL

€ 1.007

Opleidingsmodule theorie, per module

€ 881

Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module

€ 881

Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module

€ 629

Opleidingsmodule MCC

€ 629

Beoordelen opleidingslocatie, per locatie

€ 1133

Module RPL

€ 755

Module PPL

€ 755

Vestiging opleidingsinstelling in het buitenland

€ 21.362

Module radiotelefonie, met standaard handboek

€ 133

Module radiotelefonie, zonder standaard handboek

€ 503

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)

€ 4.154

Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor de eerste afgifte LPE level 4 en/of level 6

€ 1.510

3. De in het derde lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Eerste afgifte

Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel

€ 378

Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, gekwalificeerde opleidingsinstelling

€ 378

Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type, geregistreerde opleidingsinstelling

€ 126

Goedkeuring gebruik van een simulator, per aanvraag, per simulator

€ 126

Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CFI, CGI, QM)

€ 252

Beoordeling nieuw (type) luchtvaartuig voor het trainingsdoel

€ 126

Beoordeling nieuw (type) simulator voor het trainingsdoel

€ 126

Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

€ 252

Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit

€ 378

F

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De zinsnede ‘of registratie’ vervalt.

b. Tabel 1 wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Erkenning opleidingsinstelling:

 

– basisopleiding

€ 23.199

– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10

€ 25.791

– categorie typen luchtvaartuigen n1 > 10

€ 36.163

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De zinsnede ‘of registratie’ vervalt.

b. Tabel 3 wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Wijziging

Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 1.983

Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 946

Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis-, en type opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd.

€ 3.279

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 603

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 107

G

In artikel 13, zesde en achtste lid, wordt ‘€ 252’ vervangen door: € 90.

H

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het vierde tot en met het tiende lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een erkenning voor een onderhoudsbedrijf ingevolge artikel 17, eerste lid, onderdeel f, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 gebaseerd op een reeds in bezit zijnde MOA of onderhoudserkenning op grond van subpart F van Part M van verordening (EG) nr. 2042/2003 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 8a

    Omschrijving

    Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

    Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

    Part MAF erkenning

    Nationale Erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component

    € 1.983

    € 1.335

    € 979

2. Het tiende en elfde lid vervallen.

I

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Producten eerste afgifte AOC

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only(1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters (1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht (1)

Basistarief (2)

€ 2.895(3)

€ 3.524(4)

€ 22.027

€ 22.908

Plus:

Pax (A1)

€ 503

€ 503

€ 503

€ 503

Cargo (A2)

 

€ 378

€ 503

€ 755

Emergency

Medical Service (A3)

 

€ 755

€ 1.510

€ 1.510

Helicopter Emergency Medical Service (A3)

   

€ 1.602

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 252

€ 252

 

IFR per class/type

 

€ 503

€ 503

 

Bijschrijving:

       

– Extra class/type(5)

€ 755

€ 755

€ 3.776

€ 7.552

– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type

€ 63

€ 63

€ 126

€ 126

– Area of operation (per area) (6)

 

€ 503

€ 503

€ 503

– Area of operation worldwide in 1 aanvraag (6)

 

€ 2.517

€ 2.517

€ 2.517

Special approval: (6)

– Per Low visibility procedure per type per approval:

° CAT II (E1)

° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

° Take off below specified minima (E5)

° Lower than CAT I

° Other than Standard CAT II

° Approaches utilising EVS

   

€ 1.068

€ 1.068

– MNPS (E6) per type

   

€ 1.510

€ 1.510

– RNP (E10) per type

   

€ 1.510

€ 1.510

– RNAV (7) (E8) per type

   

€ 1.068

€ 1.068

– ETOPS (E7) per type

   

€ 1.602

€ 1.602

– RVSM (E9) per type

   

€ 534

€ 534

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 969

€ 969

– Helicopter offshore operations (E12)

   

€ 1.602

 

– Helicopter Hoist operations (E13)

   

€ 1.068

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.736

€ 1.736

Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):

– Approval & Acceptance process

 

€ 503

€ 1.007

€ 1.007

– Electronic Flight Bag per type

   

€ 2.014

€ 2.014

– Steep approach per type/runway

   

€ 1.510

€ 1.510

User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 400

€ 400

Alternative training and qualification programme

   

€ 4.028

€ 4.028

– Other self-supporting operational control than home base(8):

° binnen Nederland

° binnen Europa

° buiten Europa

 

€ 1.007

€ 2.014

€ 3.021

€ 1.007

€ 2.014

€ 3.021

€ 1.007

€ 2.014

€ 3.021

Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden (9)

€ 267

€ 267

€ 267

€ 267

Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden (9)

€ 1.336

€ 1.336

€ 1.336

€ 1336

Goedkeuring wet lease-out (10)

   

€ 378

€ 378

b. Noot 6 komt te luiden:

  • (6) Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Wijzigingen

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only (1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters (1)

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht (1)

Pax (A1)

€ 503

€ 503

€ 503

€ 2.014

Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB (9)

       

Cargo (A2)

 

€ 378

€ 503

€ 755

Emergency Medical Service (A3)

 

€ 755

€ 1.510

€ 1.510

Helicopter Emergency Medical Service (A3)

   

€ 1.602

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 252

€ 252

 

IFR per class/type

 

€ 503

€ 503

 

Bijschrijving:

       

– Extra class / type (2)

€ 755

€ 755

€ 3.776

€ 7.552

– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag

€ 63

€ 63

€ 126

€ 126

– Bijschrijving luchtvaartuig:

registratie per dag, binnen bestaand type (2)

€ 126

€ 126

€ 378

€ 378

– extra registratie per dag

€ 63

€ 63

€ 126

€ 126

Afschrijving class / type (3)

€ 252

€ 252

€ 534

€ 534

Afschrijving luchtvaartuig:

Registratie per dag

€ 126

€ 126

€ 252

€ 252

Dry lease out per dag

   

€ 400

€ 400

Toeslag dry lease in (goedkeuring)

   

€ 133

€ 133

– Area of operation (per area) (4)

 

€ 503

€ 503

€ 503

– Area of operation world wide in 1 aanvraag (4)

 

€ 2.517

€ 2.517

€ 2.517

Special approval: (4)

– Per Low visibility procedure per type per approval:

º CAT II (E1)

º CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

º Take Off below specified minima (E5)

º Lower than CAT I

º Other than Standard CAT II

º Approaches utilising EVS

   

€ 1.068

€ 1.068

– MNPS (E6), per type

   

€ 1.510

€ 1.510

– RNP (E10), per type

   

€ 1.510

€ 1.510

– RNAV (5) (E8), per type

   

€ 1.068

€ 1.068

– ETOPS (E7), per type

   

€ 1.602

€ 1.602

– RVSM (E9), per type

   

€ 534

€ 534

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 534

€ 534

– Helicopter Offshore operations (E12)

   

€ 1.602

 

– Helicopter Hoist operations (E13)

   

€ 1.068

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.736

€ 1.736

Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’) (4)

– Approval & Acceptance process

 

€ 503

€ 1.007

€ 1.007

– MEL revisie per type

€ 126

€ 126

€ 629

€ 629

– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging

   

€ 2.014

€ 2.014

– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging

   

€ 1.510

€ 1.510

– User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 400

€ 400

– Alternative training and qualification programme

   

€ 4.028

€ 4.028

– Other self-supporting operational control than home base(6)

º binnen Nederland

º binnen Europa

º buiten Europa

 

€ 1.007

€ 2.014

€ 3.021

€ 1.007

€ 2.014

€ 3.021

€ 1.007

€ 2.014

€ 3.021

Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process:

Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag) (7)

   

€ 252

€ 378

Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process:

Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag) (7)

€ 126

€ 126

€ 378

€ 668

Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma

€ 126

€ 126

€ 378

€ 378

Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM en PH’s), per persoon

€ 126

€ 126

€ 378

€ 378

Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon

€ 126

€ 126

€ 126

€ 126

Wijziging operator naam en / of principal place of business

€ 126

€ 126

€ 126

€ 126

Goedkeuring wet lease (in- en out) (10)

   

€ 378

€ 378

Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden (8)

€ 267

€ 267

€ 267

€ 267

Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden (8)

€ 1.336

€ 1.336

€ 1.336

€ 1.336

Overige wijzigingen, per besluit

€ 252

€ 252

€ 252

€ 252

b. Noot 4 komt te luiden:

  • (4) Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.

J

In artikel 18 worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de herafgifte van een erkenning voor een onderhoudsmanagement bedrijf ingevolge artikel 17, eerste lid, onderdeel f, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 4

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    Nationale erkenning

    € 12.828

    € 252

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een erkenning voor een onderhoudsmanagement bedrijf ingevolge artikel 17, eerste lid, onderdeel f, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 gebaseerd op een reeds in bezit zijnde CAMO-erkenning zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 5

    Omschrijving

    Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

    Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5700 kg

    € 3.798

    Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5700 kg

    € 2.502

ARTIKEL II

  • 1. Artikel I, onderdelen E, F, G, H, I, en J van deze regeling treden in werking met ingang van 1 oktober 2011, met dien verstande dat de onderdelen E, met uitzondering van Goedkeuring gebruik van een simulator genoemd in Tabel 3 onder 3 van dat onderdeel, G, en I, onder 2.a, terug werken tot en met 1 januari 2011.

  • 2. Artikel I, onderdelen A, B, C en D, van deze regeling treden in werking met ingang van 1 juli 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatsscecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

TOELICHTING

Algemeen

Voor werkzaamheden in het kader van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid, voor het verlenen van diensten aan derden, zoveel als mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt.

Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de minister in mandaat opgedragen aan Kiwa N.V. (hierna: Kiwa). De onderhavige wijziging heeft onder meer betrekking op de tarifering van de hiermee verband houdende werkzaamheden.

Het aan de onderhavige wijziging ten grondslag liggende tariefvoorstel van Kiwa voldoet aan de tussen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en Kiwa overeengekomen procedurele afspraken, waaronder verplichte consultatie bij de brancheorganisaties.

De maximale stijging,naast inflatiecorrectie, die op de Kiwa-tarieven wordt toegepast bedraagt 0% ten opzichte van het tariefniveau van 2008. Dat wil zeggen dat er geen verhoging van deze tarieven plaatsvindt om tot een hogere kostendekkendheid te komen. Er wordt slechts gecorrigeerd voor inflatie. Uitgangspunt voor Kiwa zijn de tarieven uit 2008 en deze worden enkel gecorrigeerd voor inflatie over de afgelopen jaren.

Naast deze aanpassing zijn enkele omissies in onder meer de hoogte van enkele tarieven hersteld; een aantal tarieven zijn hierdoor verlaagd. Daarnaast zijn nog enkele produkten toegevoegd. Ten behoeve van de duidelijkheid zijn een aantal tabellen opnieuw vastgesteld.

Administratieve lasten

Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Een voorontwerp van deze regeling is derhalve niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

Artikelsgewijs

Artikel I

A t/m D

De wijziging van de artikelen 5, 6, 10 en 10a heeft betrekking op een aantal tarieven die in de luchtvaartsector voortaan door Kiwa in rekening worden gebracht. De aanpassing betreft een verhoging van deze tarieven waarmee de tarieven uit 2008 worden gecorrigeerd voor inflatie over de afgelopen jaren.

E

Artikel 11 is op een aantal onderdelen aangepast. Allereerst heeft tabel 1 een wijziging ondergaan: de tarieven voor herafgifte zijn verwijderd uit deze tabel voor wat betreft de module radiotelefonie met en zonder standaard handboek en de erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor afgifte voor level 4 en/of level 6. Het tarief voor herafgifte is namelijk niet van toepassing op deze onderdelen in de tabel.

In het tweede lid van artikel 11 is in tabel 2 een omissie hersteld. Het tarief voor een wijziging module radiotelefonie met standaard handboek is verlaagd en gelijkgeschakeld met de eerste afgifte.

Ook in het derde lid is een omissie hersteld. Het tarief in tabel 3 voor de goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel is verlaagd en in overeenstemming gebracht met artikel 17 lid 2.

Eveneens in het derde lid wordt voor de goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type onderscheid gemaakt in een gekwalificeerde en geregistreerde opleidingsinstelling.

Bepaalde tarieven uit artikel 11 zijn al gefactureerd en betaald door de sector. Voor wat betreft de verlaagde tarieven zal terugstorting plaatsvinden.

In artikel 11 lid 3 is één nieuw tarief geïntroduceerd voor goedkeuring van gebruik van een simulator. Dit vloeit voort uit JAR FCL (Joint Aviation Requirements Flight Crew Licensing).

F

De registratie van opleidingsinstellingen voor onderhoudstechnici is onder de Europese regelgeving betreffende luchtwaardigheid niet meer mogelijk. Deze opleidingsinstellingen kunnen alleen nog maar erkend worden. Het tarief voor registratie vervalt hiermee dan ook. In de praktijk wordt dit tarief reeds niet meer gefactureerd.

G

In artikel 13 wordt in het zesde en achtste lid het tarief aangepast: van € 252 naar € 90. Het tarief van € 252 betreft een omissie. Deze tariefhoogte staat namelijk niet in verhouding tot het aantal werkuren dat met de behandeling van de betreffende aanvraag is gemoeid. Het tarief wordt teruggebracht naar € 90 (ongeveer 1 uur werk). Het foutieve tarief van € 252 is al gefactureerd en betaald door de sector. Ook hier zal terugstorting plaatsvinden.

H

Bedrijven met een Europese onderhoudserkenning mogen ingevolge de Europese luchtwaardigheidsregelgeving onderhoudswerkzaamheden verrichten aan zogenaamde EASA-luchtvaartuigen. Voor deze bedrijven, dat wil zeggen bedrijven met een Europese erkenning te weten een MOA-145, of een MOA-F erkenning, wordt het mogelijk om voor vergelijkbare werkzaamheden aan niet-EASA luchtvaartuigen die wel aan de eisen van ICAO voldoen dan wel voor door de minister gedelegeerde werkzaamheden een erkenning te krijgen op basis van nationale regelgeving, een nationale erkenning. Een Europees erkend bedrijf hoeft echter niet meer aan te tonen dat het voldoet aan de eisen die gelden voor het onderhoud aan niet-EASA luchtvaartuigen indien die eisen overeenkomen met de onderhoudsvereisten die gelden voor het onderhoud aan EASA-luchtvaartuigen. Het bedrijf krijgt voor de nationale erkenning op basis van zijn Europese erkenning als het ware krediet voor die eisen die overeenkomen. In artikel 16 wordt het tarief voor deze nationale erkenning ingevoegd.

Het tarief vermeld in het tiende en elfde lid komt te vervallen aangezien ingevolge de Europese luchtwaardigheidsregelgeving de zogenaamde erkende EZT-ers (Erkende Zweegvliegtuigtechnici) zijn ondergebracht bij de CAMO van de KNvVL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor luchtvaart). Er bestaat dus geen aparte erkenning meer voor deze categorie van onderhoudstechnici. Hiermee vervalt dan ook het betreffende tarief.

I

Ten aanzien van de tabellen in artikel 17 geldt dat indien de aanvrager luchtvaartuigen gaat gebruiken, die in twee of meer basistariefgroepen vallen, het hoogste basistarief van toepassing zal zijn. Indien een produkt voor alle luchtvaartuigen van toepassing is en in één aanvraag wordt aangevraagd zal het hoogste tarief gelden. Produkten die betrekking hebben op een luchtvaartuig zullen belast worden voor het tarief, die voor dat type luchtvaartuig van toepassing is.

De tabellen in het eerste en tweede lid van artikel 17 hebben enkele wijzigingen ondergaan. In het eerste lid zijn enkele tekstuele verduidelijkingen aangebracht (in noot 6), evenals in het tweede lid (in noot 4). Daarnaast is in tabel 1 en 2 ‘User approval process’ vervangen door ‘User approval per synthetisch toestel’. Er is besloten om geen user approval process meer door te berekenen omdat user approvals voor onbepaalde tijd gaan worden afgegeven.

Tarifering is conform het produkt ‘User approval per synthetisch trainingstoestel’ in tabel 1 (artikel 17, eerste lid).

Omdat de tarieven voor ‘dry lease out per dag’ en ‘toeslag dry lease in (goedkeuring)’ niet van toepassing zijn voor de categorieën ‘SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only’ en ‘SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only’ is het tweede lid, tabel 2, hierop aangepast.

Daarnaast wordt geen apart tarief meer opgenomen voor ETOPS (E7) uitbreiding, per type. De uitbreiding is verwijderd uit deze tabel. Verder is het tarief voor ‘Approval & Acceptance process’ gelijkgeschakeld aan het betreffende tarief in tabel 1. Dit per 1 januari 2011 geïntroduceerd produkt had namelijk gelijk naar volledige kostendekkendheid moeten worden gebracht.

In tabel 2 is tenslotte een omissie hersteld. Het tarief voor ‘ontheffing/afwijking per besluit < 2 maanden’ is verlaagd en gelijkgeschakeld met het betreffende tarief in tabel 1.

J

Aan artikel 18 worden twee leden toegevoegd betreffende erkenningen voor onderhoudsmanagement. In het nieuw toegevoegde derde lid wordt een tarief opgenomen voor de afgifte van een nationale erkenning voor onderhoudsmanagement. Voor bedrijven die beschikken over een Europese onderhoudsmanagement erkenning, te weten een CAMO-erkenning, wordt het mogelijk vergelijkbare werkzaamheden uit te voeren aan niet-EASA luchtvaartuigen die wel aan de eisen van ICAO voldoen, als het bedrijf hiertoe ook beschikt over een nationale erkenning. Een Europees erkend bedrijf hoeft echter niet meer aan te tonen dat het voldoet aan de eisen die gelden voor het onderhoudsmanagement aan niet-EASA luchtvaartuigen indien die eisen overeenkomen met de vereisten die gelden voor het onderhoudsmanagement aan EASA-luchtvaartuigen. Het bedrijf krijgt voor de nationale erkenning op basis van zijn Europese erkenning als het ware krediet voor die eisen die overeenkomen. In artikel 18 wordt het tarief voor deze nationale erkenning ingevoegd.

Artikel II

Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. Met deze wijzigingsregeling wordt deels echter afgeweken van deze termijn van 2 maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 oktober 2011) zal leiden tot verdere nadelige (financiële) gevolgen voor Kiwa.

Voor het overige treedt de regeling in werking met ingang van 1 oktober 2011. Aan een aantal begunstigende bepalingen is terugwerkende kracht verleend. Het betreft hier tarieven die verlaagd worden.

De Staatsscecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

Naar boven